دانلود پایان نامه ارشد درباره نقص در تمرکز یا اختلال بیش‌فعالی (ADHD)

 دانلود متن کامل پایان نامه نقص در تمرکز یا اختلال بیش‌فعالی (ADHD)

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :فهرست مطالبفصل اول.. 6مقدمه. 7تاریخچه اختلال بیش فعالی.. 8شیوع بیش فعالی.. 9انواع بیش‌فعالی.. 10نوع بی‌دقت و بدون توجه. 10نوع تکانشی - بیش‌فعالی.. 11نوع ترکیبی.. 12چطور می‌توان فهمید کودکی مبتلا به ADHD است؟ 13نشانه های رفتاری: 14بیان مساله: 23اهمیت و ضرورت انجام تحقیق: 24متغیرهای تحقیق :   25اهداف تحقیق در مورد بیش فعالی.. 26ادامه بیش‌فعالی تا بزرگسالی.. 28ژنتیک، مهم‌ترین عامل.. 29فواید و مضرات تحقیق در مورد بیش فعالی دانش آموزان   32فصل دوم.. 33پیشینه تحقیق : 34سبب شناسی: 37نظریه اولین کسی که در مورد این نوع اختلال نظر داد. 39آمار اختلال بیش فعالی.. 40همه‌گیر شناسی.. 41فصل سوم. 42جامعه تحقیق : 43حجم نمونه در روش نمونه گیری : 43ابزار اندازه گیری : 43روش اجرای تحقیق : 44آمار توصیفی : 44فصل چهارم.. 45مقدمه : 46سوالات طرح شده جهت پرسشنامه.. 47جدول پرسش نامه. 481ـ جامعه چه مقدار به این مشکل اهمیت می دهد . 492ـ اعتقاد دارند که این مشکل یک بیماری غیر قابل در مان است . 3ـ چه مقدار اعتقاد دارند که این مشکل  قابل در مان است . 503ـ چه مقدار اعتقاد دارند که این مشکل  قابل در مان است . 514ـ چه مقدار مشاوره تاثیر دارد ؟ 525ـ تاثیر افراد خانواده بر بهبود فرد . 536ـ تاثیر آموزشهای روانشناسان به خانواده ها برای بهبود. 547ـ بهبود بیماری می تواند تاثیر زیادی بر مشکل تحصیلی دانس اموز داشته باشد . 558ـ برخورد دیگران برای سرخورده شدن . 569ـ نقش پزشک در درمان. 5710ـ نکات مثبت بیش فعالی . 5811ـ  یکی از عوامل مهم در ادرصد وراثتی بودن بیش فعالی . 5912ـ امکان دارد این بیماری تا بزرگ سالی باقی بماند . 60فصل پنجم. 61پیشنهاد و راهبرهای برای آموزگاران.. 62راهکارها و پیشنهادات... 77مربیان هم باید آموزش ببینند.. 77روش های درمان: 79درمان بیش فعالی با تغذیه امکان پذیر است... 82درمان بیش فعالی کودک با غذا 82- اسیدهای چرب ضروری: 82غذاهایی که باید از خوردن آن ها اجتناب نمود عبارت اند از: 84روش هایی برای کنترل کودکان بیش فعال.. 87راهکارهای زیر ممکن است دراین مورد به شما کمک کنند: 87بریده قسمتی از یک تحقیق در مورد چگونگی درمان.. 95نتیجه گیری : 99منابع: 100 

فهرست نمودار ها

1ـ  جامعه چه مقدار به این مشکل اهمیت می دهد .   472ـ اعتقاد دارند که این مشکل یک بیماری غیر قابل در مان است .   476ـ تاثیر آموزشهای روانشناسان به خانواده ها برای بهبو   477ـ بهبود بیماری می تواند تاثیر زیادی بر مشکل تحصیلی دانس اموز داشته باشد.. 478ـ برخورد دیگران برای سرخورده شدن ... 479ـ نقش پزشک در درمان.. 4710ـ نکات مثبت بیش فعالی ... 4711ـ  یکی از عوامل مهم در ادرصد وراثتی بودن بیش فعالی .   4712ـ امکان دارد این بیماری تا بزرگ سالی باقی بماند .   47

 

فصل اول

 

مقدمه

بیش‌فعالی به حالتی دلالت می‌کند که در آن کودک به نحوی مفرط و بیش از اندازه فعال و پرجنب‌ و جوش است. تحرک زیاد این کودکان نه تنها خود آنها را بلکه اطرافیان ، همکلاس‌ها ، اولیای مدرسه را دچار مشکل می‌کند. از آن جایی که در میان درصد بالایی از معتادین و افرادی که ترک تحصیل کرده‌اند علایم بیش فعالی در کودکی قابل مشاهده است.از طرفی کودکان بیش فعال در معرض خطر بالایی از اختلال سلوک ، شخصیت ضد اجتماعی و سوء مصرف مواد مخدر قرار دارند لذا آگاهی همگان بویژه والدین و معلمان در این حالات از اهمیت بسزایی برخوردار است. نقص در تمرکز یا اختلال بیش‌فعالی (ADHD)شرایطی را برای کودک ایجاد می‌کند که نتواند آرام و بدون حرکت بنشیند، رفتارش را کنترل کرده و توجه خود را به یک موضوع خاص معطوف کند.

تاریخچه اختلال بیش فعالی

قدیمی ترین توصیفی که از بیش فعالی یا فزون جنبشی وجود دارد از پزشکی آلمانی به نام هاینریش هافمن در میانه سال های ۱۸۰۰ است. شکسپیر در یکی از شخصیت های داستانی خود در نمایش نامه «شاه هنری هشتم» به نوعی از این بیماری اشاره کرده است.در ادبیات توصیفی کودکان با اختلال نارسایی بیش فعالی به نام برخی از افراد معروف برمی خوریم که نویسندگان آن منابع ادعا کرده اند که این افراد، به این اختلال مبتلا بودند. این ادعا براساس شرح حالی که از زندگی این افراد در تاریخ آمده انجام گرفته است بدون اینکه این ادعا را تأیید بکنیم نام برخی از این افراد را یادآور می شویم.سقراط، موزارت، ناپلئون بناپارت، جمال عبدالناصر، نیوتون،الکساندر گراهام بل، چرچیل، هانس کریستین آندرسون، آگاتا کریستی ، بتهوون، لئوناردو داوینچی، گالیله، لئو تولستوی، ارنست همینگوی، شاهزاده چارلز، ونگوگ، ادیسون، بیل کلینتون، جرج بوش، جان کندی، جان راکفلر، بیسمارک، داروین، اینشتین، برناد شاو، پیکاسو

شیوع بیش فعالی

از هر 100 کودک 5 کودک می‌توانند مبتلا به ADHA باشند. پسران 3 برابر بیش از دختران در معرض ابتلا قرار دارند. اغلب این مشکلات قبل از 7 سالگی آغاز می‌شوند و ممکن است والدین تا وقتی که فرزندشان بزرگتر نشده متوجه مشکل او نگردند. پزشکان نمی‌دانند که چه چیزی باعث بروز ADHD می‌گردد ولی مطالعات بر روی مغز انسان‌ها را به فهم علل اجتماعی ADHD نزدیکتر کرده است.پزشکان معتقدند افراد مبتلا به ADHD فاقد میزان کافی از مواد شیمیایی خاص به نام میانجی‌های عصبی در مغز هستند. این مواد شیمیایی به مغز در کنترل کردن رفتار کمک می‌کند. والدین و آموزگاران باعث ایجاد ADHD در کودک نمی‌شوند ، بلکه آنها می‌توانند در فعالیت‌های کودک به وی کمک کنند.

انواع بیش‌فعالی

نوع بی‌دقت و بدون توجه

در این نوع در فرد نمی تواند روی تکلیفی که به او می‌دهند و یا یک فعالیت خاص تمرکز داشته باشد. اکثر کودکان دچار ADHD در دقت و توجه کردن دچار مشکل هستند. این دسته از افراد غالبا:
  • توجه زیادی به جزئیات ندارند.
  • بر بازی‌ها و کارهای مدرسه نمی‌توانند تمرکز داشته باشند.
  • کارهای مدرسه و فعالیت‌های روزانه خود را در منزل تا آخر دنبال نمی‌کنند و آنها را به پایان نمی‌رسانند.
  • ‌نمی‌توانند یک وظیفه یا تکلیف را تمام و کمال انجام دهند.
  • اسباب بازی‌ها ، کتاب‌ها و وسایلشان را اغلب گم می‌کنند.

نوع تکانشی - بیش‌فعالی

در این نوع از اختلال فرد بسیار فعال است. و بدون فکر اقدام به فعالیت و انجام کار می‌کند. فعالیت بیش از حد معمول ، قابل مشاهده‌ترین مشخصه اختلال ADHD است. کودک بیش‌فعال همیشه در حال انجام کاری می‌باشد. ممکن است سطح بیش‌فعالی با افزایش سن کاهش یابد. این کودکان قبلا از این که راجع به عملی فکر کنند آن را انجام می‌دهند.برای مثال این کودکان ممکن است بطور ناگهانی وسط خیابان شروع به دویدن کنند و از یک سمت به سمت دیگر خیابان بدون نگاه کردن حرکت کنند و یا این که از درخت بلندی شروع به بالا رفتن کنند. ممکن است آن ها موقعیت‌های خطرناک شگفت زده شوند. گاهی هم هیچ ایده و فکری برای خارج شدن از این وضعیت ندارند. غالبا ، فعالیت‌های تکانشی و بیش‌فعالی با هم همواره هستند. مشخصه کودکانی که این اختلال را با هم دارند بدین گونه است:
  • بی‌قراری و ناآرامی
  • ‌دویدن مداوم از سویی به سوی دیگر و یا بالا رفتن از چیزی
  • پایین آمدن از صندلی وقتی که اجازه این کار را ندارند.
  • عدم توانایی در بی‌سر و صدا بازی کردن
  • بیش از حد صحبت کردن
  • پاسخ‌دادن ناگهانی و بدون فکر به پرسشی که هنوز تمام نشده است.
  • عدم توانایی در صبر کردن برای نوبت خود
  • بدون اجازه وسط بازی دیگران پریدن
  • وسط صحبت دیگران پریدن

نوع ترکیبی

در این نوع اختلال فرد بسیار فعال است و بدون فکر اقدام به فعالیت و انجام کار می‌نماید. کودکان با این نوع اختلال نشانه‌هایی از هر دو نوع قبل را که متذکر شویم دارا هستند. آنها در توجه‌کردن، بیش‌فعال بودن و کنترل تکانش‌های خود دچار مشکل هستند. البته گاهی تمام کودکان بی‌توجه هستند و یا اینکه بیش از حد فعالیت می‌کنند و حرکات تکانشی دارند.اما در کودکان دچار ADHD این حرکات همیشگی هستند نه استثنایی این رفتارها برای کودک در خانه ، مدرسه و با دوستان مشکلات حقیقی ایجاد می‌کنند در نتیجه اکثر کودکان دچار این اختلال ، احساس افسردگی ، اضطراب و عدم اطمینان به خود را دارند. این احساسات جزء نشانه‌های ADHD محسوب نمی‌شوند و در اثر مشکلات مکرر در خانه و مدرسه در کودک ایجاد می‌شوند.چطور می‌توان فهمید کودکی مبتلا به ADHD است؟وقتی علایم ADHD در کودکی مشاهده شود باید توسط یک متخصص ماهر مورد ارزیابی قرار گیرد. این فرد می‌تواند از کارکنان مدرسه باشد و یا این که در مطب خصوصی مشغول بکار باشد. تنها راه حصول اطمینان ، ارزیابی کامل توسط متخصص می‌باشد. باید در اینجا به دو نکته توجه داشت:
  • نباید نظر دیگران را دال بر این که کودکی ADHD است به آسانی پذیرفت.
  • این نکته حائز اهمیت است که کودک همراه با ADHD ناتوانایی‌های دیگران را نیز دارد.
نداشتن آرام و قرار وتمرکز، پر جنب و جوش  بودن و  به  قول  معروف  از دیوارراست بالا رفتن از جمله مشخصه های  یک  دانش آموز  بیش فعال  است.دانش آموزی که  ناخواسته  با  داشتن این اختلال، از فعالیت بیش از حدی برخوردار  است  اغلب  از سوی دیگران به ویژه خانواده و معلم خود سرزنش و تحقیر می شود و از طرف دیگر با بازیگوشی و شیطنت  بسیار  همه  را عاصی  می کند.در این میان مهم ترین عاملی که می تواند یاری دهنده دانش آموزان بیش فعال باشد، اطلاع  رسانی صحیح و مداخله به موقع برای برطرف کردن این نقیصه است؛ مشکلی که اگر به رفع آن توجه نشود، صدمه جبران ناپذیری بر دانش آموز بیش فعال وارد خواهد کرد.

نشانه های رفتاری:

انجمن روانپزشکی آمریکا ۱۴ ویژگی را به  عنوان  نشانه های اختلال  بیش فعالی برشمرده است. حداقل باید هشت مورد از این ویژگی ها به مدت حداقل شش ماه در کودک مشاهده شود تا به طور قطعی وجود اختلال مذکور مورد تأیید قرار گیرد.۱ـ تکان خوردن در سرجا و در اغلب موارد بازی با دست و پا۲ـ بی تابی کردن و بی قراری در مواجهه با محرک های بیرونی۴ـ پاسخگویی به سؤالات، قبل از کامل شدن آنها۵ـ عدم رعایت نوبت در جریان بازی، یا موقعیت های گروهی۶ـ به پایان نرساندن کارهای خواسته شده و پیروی نکردن از دستورالعمل۷ـ توجه نکردن به درست انجام دادن تکالیف و بازی۸ـ ناتمام رها کردن یک فعالیت و پرداختن به فعالیت دیگر۹ـ نداشتن آرامش هنگام بازی در اکثر اوقات۱۰ـ صحبت کردن بیش از اندازه۱۱ـ قطع صحبت یا فعالیت دیگران در اغلب موارد۱۲ـ گوش نکردن به صحبت های دیگران۱۳ـ گم کردن وسایل و ملزومات مورد استفاده در مدرسه۱۴ـ پرداختن به امور فیزیکی خطرناک بدون در نظر گرفتن عواقب آن(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)تعداد صفحه :101قیمت : 2500تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید