دانلود پایان نامه ارشد: رابطه بین مدیریت استعداد با یادگیری سازمانی از دیدگاه کارکنان دانشگاه بوعلی­ سینا در سال 92

دانلود متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی

دانشگاه بوعلی سینا

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

گروه آموزشی علوم تربیتی

 

 پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی

 

 عنوان:

رابطه بین مدیریت استعداد با یادگیری سازمانی از دیدگاه کارکنان دانشگاه بوعلی­ سینا در سال 92

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودتکه هایی از متن به عنوان نمونه : 
 چکیده:پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مدیریت استعداد با یادگیری سازمانی از دیدگاه کارکنان دانشگاه بو­علی­سینا انجام شده­است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه­ی آماری، شامل کلیه­ی کارکنان دانشگاه بوعلی­سینا که تعداد آنها 777 نفر (587 نفر مرد و 190 نفر زن) است. با استفاده از شیوه­ی نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبی، حجم نمونه 260 نفر (190 نفر مرد و 65 نفر زن) مطابق جدول کرجسی و مورگان انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه­ی یادگیری سازمانی نیفه (2001) و مدیریت استعداد استفاده گردید. روایی پرسشنامه­ها بر اساس روایی محتوایی و پایایی آنها نیز بر اساس روش آلفای کرونباخ به ترتیب 95/0 و 94/0 محاسبه گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از شاخص آمار توصیفی و روش­های آمار استنباطی استفاده شده­است. نتایج به دست آمده نشان داد که میزان کاربست مدیریت استعداد و میانگین یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلی­سینا کمتر از حد متوسط (میانگین آماری) می­باشد. هم­چنین بین مدیریت استعداد و یادگیری سازمانی و بین تمامی مولفه­های مدیریت استعداد و مولفه­های یادگیری سازمانی رابطه­ی مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر این نتایج تحلیل رگرسیون چند­متغیره نشان داد که از طریق مولفه­های حفظ و نگهداشت استعداد­ها و توسعه­ی استعداد­ها می­توان یادگیری سازمانی را پیش­بینی کرد. نتایج آزمون t برای گروه­های مستقل نشان  داد که بین دیدگاه کارکنان زن و مرد در خصوص مدیریت استعداد و هم­چنین در میزان مدیریت استعداد از دیدگاه کارکنان به لحاظ سن تفاوت معناداری مشاهده نمی­شود ولی در خصوص میزان مدیریت استعداد از دیدگاه کارکنان به لحاظ سنوات خدمت و تحصیلات تفاوت معناداری وجود دارد. هم­چنین نتایج نشان داد نظر کارکنان زن و مرد در مورد میزان یادگیری سازمانی مشابه است و در میزان یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلی­سینا از دیدگاه کارکنان به لحاظ سن، سنوات خدمت و تحصیلات تفاوت معناداری مشاهده نمی­شود.
واژه­های کلیدی:  مدیریت استعداد، یادگیری سازمانی، دانشگاه بوعلی­سینا
فهرست مطالبعنوان                                                                                                         صفحهفصل اول: طرح پژوهشی1– 1–  مقدمه 32– 1–  بیان مسئله 43- 1- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش... 74- 1- اهداف پژوهش... 91- 4- 1- هدف کلی. 92- 4- 1- اهداف جزئی. 95- 1- سولات پژوهش... 96- 1- فرضیه­های پژوهش... 97- 1- تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات تحقیق. 10 فصل دوم: کلیات پژوهش1- 2- مقدمه 19قسمت اول: مبانی نظری پژوهش... 19الف: 2- 2- استعداد 191- 2- 2- مفهوم استعداد 193- 2- مدیریت استعداد 221- 3- 2- مقدمه 222- 3- 2- تاریخچه­ی مدیریت استعداد 223- 3- 2- تعاریف مدیریت استعداد 234- 3- 2- دلایل توجه به مدیریت استعداد 265- 3- 2- اهداف مدیریت استعداد 276- 3- 2-  رابطه مدیریت استعداد و مدیریت منابع انسانی. 27فهرست مطالبعنوان                                                                                                         صفحه7- 3- 2- صاحب نظران مدیریت استعداد 291- 7- 3- 2- مدل پنج عاملی فیلیپس و راپر (2009) 292- 7- 3- 2- مدل کالینگز و ملاهی (2009) 323- 7- 3- 2- مدل توسعه- بکارگیری- رابطه دلویت 2007. 334- 7- 3- 2- مدل جامع سیستمی مدیریت استعداد (رضائیان و سلطانی، 1388) 335- 7- 3- 2- سه روند پژوهشی در مدیریت استعداد 35ب): 2- 2-  یادگیری. 371- 4- 2- مقدمه 372- 4- 2- تعاریف یادگیری. 373- 4- 2- ویژگیهای یادگیری. 384- 4- 2- سطوح یادگیری. 395- 2- یادگیری سازمانی. 391- 5- 2- تاریخچه­ی یادگیری سازمانی. 392- 5- 2- انواع یادگیری در سازمان. 403- 5- 2- دسته­بندی پژوهشهای یادگیری. 424- 5- 2- تعاریف یادگیری سازمانی. 435- 5- 2- یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده 446- 5- 2- مهارتهای یادگیری سازمانی. 457- 5- 2- یادگیری سازمانی از دیدگاه صاحبنظران مختلف.. 461- 7- 5- 2- هابر و فرایندهای یادگیری. 462- 7- 5- 2- قابلیت یادگیری در سطح سازمان از نظر کارل و کنت (1994) 493- 7- 5- 2- قابلیت یادگیری سازمانی از دیدگاه ردینگ.. 514- 7- 5- 2- قابلیت یادگیری سازمانی از دیدگاه یونگ و پاوید. 52فهرست مطالبعنوان                                                                                                         صفحه5- 7- 5- 2- دیدگاه پیتر سنگه دربارهی سازمان یادگیرنده 526- 7- 5- 2- ابعاد یادگیری سازمانی از دیدگاه نیفه 54قسمت دوم 566- 2- بررسی تحقیقات مرتبط با موضوع. 561- 6- 2- تحقیقات انجام شده در داخل کشور 562- 6- 2- تحقیقات انجام شده در کشورهای خارجی. 63 فصل سوم: تبیین تحقیق1- 3- مقدمه 732- 3- روش تحقیق. 733- 3- جامعه­ی آماری. 744- 3- حجم نمونه و روش نمونه­گیری. 745- 3- روش جمع­آوری اطلاعات.. 746- 3- روایی و پایایی پرسشنامه ها 761- 6- 3- روایی پرسشنامه ها 762- 6- 3- پایایی پرسشنامه ها 767- 3- روشهای تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش... 77 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل پژوهش1- 4- مقدمه 812- 4- توصیف یافته­های تحقیق. 813- 4- پیشفرض استفاده از آزمونهای آماری پارامتریک.. 854- 4-  تجزیه و تحلیل سؤالات پژوهش... 89فهرست مطالبعنوان                                                                                                          صفحه5- 4- تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش... 91 فصل پنجم: استنباط و نتیجه­گیری1- 5- مقدمه 1052- 5- خلاصه­ی پژوهش... 1053- 5- نتیجه­گیری. 1064- 5- پیشنهادها 1171- 4- 5- پیشنهادهای کاربردی. 1172- 4- 5- پیشنهادهای اجرایی برای تحقیقات آتی. 1185- 5- محدودیت­های پژوهش... 1191- 5- 5- محدودیت­های در اختیار یا کنترل محقق: 1192- 5- 5- محدودیت­هایی که کنترل آنها از عهده­ی پژوهشگر خارج است: 119منابع فارسی. 123منابع لاتین. 128 فهرست جداولعنوان                                                                                                         صفحهجدول (1-2): رویکردهای مدیریت استعداد (به نقل از هارتمن،فیشر و چوبر، 2010) 36جدول (1-3): فراوانی جامعهی آماری به تفکیک جنسیت.. 74جدول (2-3): حجم نمونه پژوهش یه تفکیک جنسیت.. 74جدول (3-3): توزیع سوالات پرسشنامهی مدیریت استعداد 75جدول (4-3): توزیع سوالات پرسشنامهی یادگیری سازمانی. 75جدول (5-3): اطلاعات مربوط به پایایی ابزار گردآوری داده ها(پرسشنامهها) 77جدول 1-4- فراوانی و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنس: 81جدول2-4- فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ سن: 82جدول3-4- فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ مدرک تحصیلی: 83جدول4-4- فراوانی و درصد فراوانی نمونه کارکنان به لحاظ سابقه خدمت: 84جدول5-4- نتیجه آزمون کالموگروف –  اسمیرونوف برای نرمال بودن توزیع داده ها 86جدول6-4- بررسی میزان کاربست مدیریت استعداد در دانشگاه بوعلی‌سینا با استفاده از آزمونt          یکطرفه 89جدول7-4- بررسی میزان یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلی‌سینا با استفاده از آزمونt یکطرفه 90جدول 8-4- بررسی رابطه مدیریت استعداد و یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلی‌سینا با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون: 91جدول 9-4- بررسی رابطه مؤلفه نظام جذب استعدادها و یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلی‌سینا با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون: 92جدول 10-4- بررسی رابطه مؤلفه انتخاب استعدادها و یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلی‌سینا با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون: 92جدول 12-4- بررسی رابطه مؤلفه نظام حفظ استعدادها و یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلی‌سینا با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون: 93جدول 13-4- بررسی رابطه مؤلفه نظام بکارگیری استعدادها و یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلی‌سینا با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون: 94جدول 14-4-  نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره تاثیر مؤلفه های مدیریت استعداد بر یادگیری سازمانی دانشگاه بوعلی‌سینا 95فهرست جداولعنوان                                                                                                         صفحهجدول 15-4- ضرایب همبستگی بین مؤلفه های مدیریت استعداد و مؤلفه های یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلی‌سینا 96جدول16-4- مقایسه میانگین وضعیت مدیریت استعداد در دانشگاه بوعلی سینا از دیدگاه کارکنان زن و مرد: 97جدول17-4- مقایسه میزان مدیریت استعداد از دیدگاه کارکنان به لحاظ سن، سنوات خدمت و میزان تحصیلات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه: 98جدول18-4- مقایسه میزان مدیریت استعداد در دانشگاه بوعلی‌سینا از دیدگاه کارکنان به لحاظ سابقه خدمت آنها با استفاده از آزمون توکی: 99جدول19-4- مقایسه میزان مدیریت استعداد در دانشگاه بوعلی‌سینا از دیدگاه کارکنان به لحاظ میزان تحصیلات آنها با استفاده از آزمون توکی: 99جدول20-4- مقایسه میانگین وضعیت یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلی سینا از دیدگاه کارکنان زن و مرد: 100جدول21-4- مقایسه میزان یادگیری سازمانی از دیدگاه کارکنان به لحاظ سن، سنوات خدمت و میزان تحصیلات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه: 101 فهرست اشکالعنوان                                                                                                         صفحهشکل (1-1): مدل نظری تحقیق.. 7شکل (1-2): مدل پنج عاملی فیلیپس و راپر (2009) 31شکل (2-2): مدل نظری کالینگز و ملاهی (2009) 32شکل (3-2): مدل توسعه، بکارگیریرابطه دلیت) 2007( 34شکل (4-2): مدل نظری مدیریت استعداد در صنعت نفت، رضائیان و سلطانی (1388) 34شکل (5-2): مدل یادگیری سازمانی هابر (1991) 49شکل (6-2): مدل یادگیری سطح سازمانی کارل و کنت (1994) 51شکل (7-2): قابلیت یادگیری سازمانی جهت تولید ایده، یانگ و پاوید. 52 فهرست نمودارهاعنوان                                                                                                         صفحهنمودار1-4- درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنس... 82نمودار2-4- درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب سن.. 83نمودار3-4- درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب مدرک تحصیلی.. 84نمودار4-4- درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب سابقه خدمت... 85  

1– 1–  مقدمه

امروزه در هر جامعه­ای سازمانها کارکرد­­­­های مهمی را انجام می­دهند و نقشی حیاتی در زندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اداره­ی امور جامعه بازی می­کنند. از این رو جامعه­ی امروزی برای کارایی سازمانها ارزش و اهمیت فراوانی قائل است. بدون سازمانهای کارآمد و پویا جامعه­ی امروزی نمی­تواند به هدفهای خود دست یابد و نیازهای گوناگون خود را برآورده سازد (صبوری، 1388: 7). سازمانها امروزه دچار تغییرات شگرفی شده­اند، رشد سازمانی و تبدیل سازمان از شکل بسته به موجودیتی زنده و تغییر الگوهای ثابت و از پیش تعیین شده­ی سازمان به الگو­های سازگار شونده و منعطف، نمونه­هایی از تغییراتی می­باشند که در سازمانها به وجود آمده است (هونگ، کو[1]، 1999 بنقل از قربانی­زاده، 1387). در این میان سازمانهای آموزشی به علت گستردگی، منحصر به فرد بودن و اهمیت در رشد و توسعه از اهمیت فوق­العاده­ای برخوردارند (رابینز[2]، 1374). سازمانهای آموزشی در محیطی پویا، پیچیده، پر ابهام و سنت گریز قرار دارند و دائما از محیط اطراف خود اثر می­پذیرند و تغییر را به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر پذیرفته­اند. با درک این مهم که تغییر جزء جدا نشدنی و ذاتی دانشگاه­های هزاره­ی سوم شده­است، قدرت سازگاری و انطباق با تحولات اخیر در عرصه­­­های مختلف اقتصادی، اجتماعی و آموزشی افزایش می­یابد. از این رو داشتن نیروی انسانی توانا و کارآمد که بنیاد ثروت ملی و دارایی­های حیاتی سازمان به حساب می­آیند، منافع بسیار زیادی برای دانشگاه­ها به دنبال خواهد داشت(سلطانزاده­، قلاوندی و فتاحی، 1391). گرچه تحقق اهداف سازمان در گرو همکاری و تعامل همه­ی اجزای سازمان است، نقش و جایگاه منابع انسانی ویژه و منحصر به فرد است (قهرمانی، 1388: 10). هدف پرورش منابع انسانی کسب حداکثر منابع، تقویت و بهبود بهره­وری و استفاده­ی حداکثر از پتانسیل­های کارکنان برای تحقق اهداف سازمانی است (گاراوان[3]، 2004) که این اهداف تحت پوشش استراتژی تحت عنوان استراتژی مدیریت استعداد[4] تحقق می­یابد. بنابراین لازم است که سازمانها برای حفظ بقا همگام با تغییرات متحول گردند و استعداد کارکنان خود را همراستا با تغییرات در جهت دستیابی به اهداف سازمان هدایت نمایند (عسگری باجگرانی، شائبی و علامه: 1390). به علاوه، در یک سازمان برای توسعه­ی هر امری نیازمند استفاده از استعداد­­های بالقوه کارکنان به عنوان سرمایه­های فکری سازمانی هستیم. در این راستا یکی از موثرترین عوامل، یادگیری سازمانی[5]، به عنوان راهکاری برای زدودن فقر اطلاعاتی می­­باشد (سبحانی­نژاد، 1384 بنقل از علم بیگی، محمدی و مقیمی، 1391). یادگیری همواره وسیله­ای مطمئن برای بهبود عملکرد و حل مشکلات سازمانی است و فقدان آن معضلات متعددی را در سازمان ایجاد می­کند. به همین دلیل به منظور تربیت و تجهیز نیروی انسانی سازمانها و بهسازی و بهره­گیری موثر­تر از این نیروها، یادگیری همواره به عنوان تاثیر­گذارترین عامل مد­نظر است(چوپانی، 1391).[1]. Hong, kuo[2] . Robbins[3] . Garavan[4] . Talent management Strategy[5] . Organization learning***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : 163قیمت : 14000 تومان 
 

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

8 پاسخ

بخش دیدگاه ها غیر فعال است.