دانلود پایان نامه ارشد : رابطه سطح سواد رسانه‌ای و سواد سلامت دانشجویان در استفاده از اینترنت

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات

عنوان : رابطه سطح سواد رسانه‌ای و سواد سلامت دانشجویان در استفاده از اینترنت

دانشگاه علامه طباطبایی 

 پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد علوم ارتباطات

 عنوان:

رابطه سطح سواد رسانه‌ای و سواد سلامت دانشجویان در استفاده از اینترنت

(از دیدگاه‌ دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران)

 استاد راهنما:

دکتر عباس اسدی

 استاد مشاور:

دکتر علی اصغر کی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیده:هدف از این پژوهش ارائه تعاریف مختلف سواد رسانه‌ای از دیدگاههای مختلف صاحبنظران و تبیین مفهوم سواد رسانه‌ای، سواد سلامت، ارزیابی سطح سواد رسانه‌ای و سواد سلامت دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد. مهم ترین مساله و هدف تحقیق، میزان سواد رسانه‌ای و سواد سلامت دانشجویان و ارتباط بین سواد رسانه‌ای و سواد سلامت در استفاده از اینترنت است. سطح سواد به مفهوم سواد رسانه‌ای بر اساس مدل ec کمیسیون اروپا و سواد سلامت بر اساس مدل نات بیم پرداخته شده است. بدین منظور بر اساس مبانی نظری تحقیق متغیرها تعریف و فرضیه های تحقیق تدوین گردیده است. با استفاده از روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه داده ها گردآوری شده است. روش نمونه گیری، طبقه بندی خوشه ای متناسب با حجم می باشد؛ حجم نمونه 400 نفر تعیین شده است و به دنبال آن در دو سطح توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار آماری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برخی از  نتایج تحقیق به این شرح است:
  • سطح سواد رسانه‌ای و سواد سلامت دانشجویان متوسط می باشد.
  • بین سواد رسانه‌ای و سواد سلامت رابطه وجود دارد.
  • بین جنسیت و سواد رسانه‌ای رابطه وجود ندارد.
  • بین جنسیت و سواد سلامت رابطه وجود ندارد.
  • بین میزان سواد رسانه‌ای و میزان استفاده از اطلاعات سلامت اینترنت رابطه وجود دارد.
کلمات کلیدی:سواد رسانه‌ای- سواد سلامت- اطلاعات سلامت- اینترنتفهرست  مطالبفصل اول: کلیات تحقیق.. 61-1 تعریف مساله. 72-1 اهمیت و ضرورت تحقیق: 93- 1سوال یا سوالات تحقیق: 114-1  فرضیه یا فرضیه ها: 115-1 اهداف تحقیق. 12فصل دوم:مرور ادبیات تحقیق. 131-2 مقدمه: 142-2 مرور تاریخی سواد رسانه‌ای.. 143-2 مرور تجربی: 161 -3-2تحقیق های داخلی. 162-3-2 تحقیق های خارجی. 203-3-2 قلمرو پژوهش سواد رسانه‌ای.. 224-3-2 سواد رسانه‌ای در بریتانیا 225-3- 2 سواد رسانه‌ای در آمریکا 246-3-2 سواد رسانه‌ای در کانادا 257-3-2 سواد رسانه‌ای در استرالیا 258-3-2 سواد رسانه‌ای در ژاپن. 269-3-2 اتحادیه اروپا و سواد رسانه‌ای.. 2710 -3- 2یونسکو و سواد رسانه‌ای.. 284-2 مرور مفهومی سواد رسانه‌ای.. 291-4-2 تعریف سواد رسانه‌ای.. 292-4-2 اهمیت واهداف آموزش سواد رسانه‌ای.. 373-4-2 عناصر سواد رسانه‌ای.. 394-4-2 ویژگی های سواد رسانه‌ای.. 425-4-2 ابعاد سواد رسانه‌ای.. 436-4-2 مفاهیم کلیدی در سواد رسانه‌ای.. 447-4-2 اصول سواد رسانه‌ای.. 468-4-2 سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی.. 475-2 چارچوب مفهومی سواد سلامت.. 511-5-2 تعریف سواد سلامت.. 512-5-2 عناصر سواد سلامتی. 533-5-2 سواد سلامت  از نظر نات بیم 556-2 ارتباطات سلامت.. 581 -6-2اینترنت و ارتباطات سلامت.. 582-6-2 اینترنت و اطلاعات سلامت.. 593-6-2 اینترنت و جستجوی اطلاعات سلامت.. 617-2 مروری بر نظریه های تحقیق. 621-7-2   سواد رسانه‌ای از نظر تامن. 652-7-2 سواد رسانه‌ای از نظر پاتر. 673-7-2 نظریه های رسانه در تعامل با سواد رسانه‌ای.. 73فصل سوم: روش تحقیق. 89مقدمه: 901-3- تکنیک‌های جمع‌آوری اطلاعات: 902-3واحد تحلیل و سطح تحلیل و سطح مشاهده 913-3 نمایی از جامعه آماری: 914-3حجم نمونه: 935-3 شیوه نمونه‌گیری.. 936-3 پایایی و اعتبار تحقیق. 987-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 99فصل چهارم: یافته های تحقیق. 100مقدمه: 101فصل پنجم:جمع بندی و نتیجه گیری.. 153مقدمه. 1541-5 نتایج توصیفی: 1542-5  نتایج تحلیلی. 157پیشنهادات: 162فهرست منابع: 1631 تعریف مساله   در سال­های اخیر تکنولوژی­های ارتباطی و اطلاعاتی (ICT) رشد چشم­گیری داشته­اند؛ مخصوصا اینترنت فرصت­های قابل ملاحظه­ای در دسترس مردم قرار داده است. یکی از اهداف استفاده از اینترنت دسترسی به اطلاعات مربوط به سلامت و بهبود کیفیت سلامت با هزینه­ای مناسب می­باشد. این امر مستلزم آن است که تعامل فعال بین شاغلین عرصه سلامت و تکنولوژیست­های ارتباطی برقرار شود تا زمینه رضایت کاربران اطلاعات سلامت فراهم گردد و نیازهای آنان در این زمینه پیش­بینی و تامین گردد. اگرچه افراد کم سواد، یا افرادی که از نظر اقتصادی توانایی استفاده از اینترنت را ندارند یا در حاشیه جامعه قرار دارند از اینترنت کمترین استفاده را می­کنند و به­نظر می‌رسد اطلاعات سلامت در دسترس همگان قرار ندارد؛ با این حال همچنان این رسانه، قابلیت دسترسی آسان و مناسب به اطلاعات سلامت از قبیل بیماری‌ها و علایم آنها، ناهنجاری­های جسمی و رفتاری، پیشگیری ابتلا به بیماریها و ارتقای سلامت، آموزش مسائل جنسی و همچنین روش­های درمانی را دارا می­باشد. تحقیقات قابل توجهی نشان داده­اند که رسانه­های جمعی می­توانند هم در به­خطر انداختن سلامت و هم در ارتقای سلامت افراد تاثیر گذار باشند. مطالعات فراوانی در باره تاثیر منفی رسانه­های جمعی در سلامت افراد، شامل خشونت، رفتارهای پر خطر جنسی، چاقی، نارضایتی جسمی و اختلالاتی در رژیم غذایی، استعمال دخانیات و استفاده از الکل انجام شده است. تاثیر مثبت رسانه­های جمعی در سلامت، نیز شامل فراهم کردن اطلاعات سلامت، مدل سبک زندگی/هنجارهای ارتقا­دهنده سلامت و اجرای کمپین­هایی برای کاهش رفتارهای پر خطر است.بیشتر رسانه­ها از رسانه­های چاپی گرفته تا رسانه­های دیجیتالی بیش از پیش راجع به مسائل سلامت بحث و گفتگو می­کنند و بیشتر به سلامت از بعد فردی توجه می­کنند یعنی به عنوان مسئولیتی فردی تا بعد اجتماعی. با افزایش تعداد سایت­های مرتبط با سلامت و بهداشت، امکان استفاده وسیع­تر از اطلاعات سلامت فراهم شده است. پیشگیری از بیماری­ها و حفظ سلامت مبنای این سایت­هاست. اغلب این سایت­ها به گونه‌ای طراحی شده­اند که شخصی­سازی و مدیریت مسائل سلامت افراد امکان­پذیر شده است. با این وجود باید توجه کرد با اینکه اینترنت منبع بسیار خوبی برای کسب اطلاعات سلامت می­باشد با این حال همه سایت­ها قابل اعتماد نیستند؛ داشتن سواد رسانه­ای کافی می­تواند به فهم بهتری از اطلاعات قابل اعتماد و منابع معتبر کمک کند.بر خلاف سیستم بهداشت و درمان که اطلاعات و محتوای سلامت را برای جامعه تولید می­کند، محتوای سلامت موجود در اینترنت غالبا نامشخص است و می­تواند ارتقاء­دهنده سلامت باشد یا سلامت را به خطر اندازد. با توجه به اینکه هر روزه بسیاری از افراد اطلاعات سلامت آنلاین را جستجو می‌کنند. غالبا بیشتر آنها به کیفیت اطلاعات داده شده توجهی نمی‌کنند و یا حین جستجو گیج و سر در گم می‌شوند. (xi:Hobbs,R. 2010)بنابراین کاربران اینترنت باید از سواد رسانه­ای و سواد سلامت کافی برخوردار باشند تا در استفاده از آن دچار گمراهی نشده و بهره مطلوبی از آن ببرند. در کشور ما تاکنون به سواد رسانه‌ای در حوزه سلامت پرداخته نشده است؛ این پژوهش در نظر دارد با بررسی سواد رسانه‌ای و سواد سلامت به گسترش مفهومی جدید بر پایه‌های نظری موجود این مفاهیم، و با تلفیق این دو مفهوم بپردازد.با توجه به رشد فزاینده استفاده از اینترنت در جامعه امروز، و وجود سایت­های متنوع و فراوان در حوزه سلامت و بهداشت با محتواهای نامشخص، ضروری است بررسی شود که دانشجویان تا چه حد از مفید بودن و یا مخاطره­انگیز بودن این سایت­ها اطلاع دارند.بدون تردید آموزش مفید و موثر در زمینه قابلیت­ها و روش­های استفاده از اینترنت از مهارت­های زندگی و نحوه تعامل با دیگران به حساب می­آید، و می­بایست از همان ابتدا در آموزش­های دانش­آموزان گنجانده شود تا فرهنگ درست استفاده از آن نهادینه شود و رواج یابد. متاسفانه در کشور ما هیچ نهادی متولی آموزش سواد رسانه­ای­، سواد اینترنتی، سواد دیجیتالی و همچنین سواد سلامت به دانش­آموزان و دانشجویان نمی­باشد و تنها به سواد خواندن و نوشتن بسنده شده است.داشتن سواد رسانه­ای در جامعه ما با توجه به قابلیت­های اینترنت و نیازهای اساسی ما به این پدیده، ضرورت انکار ­ناپذیری است که دامنه کاربرد آن در قرن حاضر، روز به روز رو به افزایش است این امر می­طلبد تا نهادها و مسئولین آموزشی و متولیان سلامت جامعه با دنیای تکنولوژی جدید سازگار شوند و تاثیرات رسانه­ها بر جوانان را درک کنند و چاره­ای بیندیشند. بنابراین مطالعه و تحقیق در زمینه سواد رسانه‌ای، و به خصوص سواد رسانه­ای در استفاده از اینترنت و حوزه سلامت که با سلامت آنها در ارتباط است به ما کمک می­کند تا وضعیت جوانان را در این زمینه ارزیابی کرده و ضرورت آن را بیش از پیش روشن سازیم.وزارت بهداشت و سازمانهای سیاستگذار در زمینه سلامت، در راستای توانمند سازی افراد به منظور خود مراقبتی و فعالیتهای آگاهانه برای حفظ و ارتقای سلامت افراد و خانواده هایشان نیازمند ارزیابی و شناخت میزان سواد رسانه‌ای در زمینه سلامت است؛ تا بتواند با توجه به رویکرد افراد به مبحث سلامت در رسانه ها موثرترین روش توانمند سازی را در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها به کار گیرد.با توجه به اینکه ممانعت از تولید محتواهای نامطلوب و انتشار آنها کار بسیار دشواری می‌باشد جستجوی راههای افزایش سواد رسانه‌ای در حوزه سلامت، بالقوه می‌تواند به کاهش آثار مضر آنها بیانجامد(2006:459Brown and knight,).این سواد باید به شهروندان کمک کند تا بفهمند چگونه رسانه­ها ادراک و باورهای آنان را فیلتر می­کند، فرهنگ عمومی ‌را شکل می­دهد و بر انتخاب­های فردی اثر می­گذارد. همچنین باید آنان را برای تفکر انتقادی و مهارت­های حل مساله خلاق قدرتمند سازد تا مصرف­کنندگان قضاوتگر و تولیدکنندگان محتوا باشند(کمیسیون اروپایی، 2007).موضوع اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان سواد رسانه­ای[1] و سواد سلامت[2] دانشجویان در استفاده از اینترنت است. در این تحقیق در پی آنیم که ببینیم چه تفاوتی در میزان سواد رسانه­ای و سواد سلامت  دانشجویانی که در رشته­های مرتبط با بهداشت و سلامت تحصیل می­کنند با دانشجویان سایر رشته ها وجود دارد.2-1 اهمیت و ضرورت تحقیق:رسانه­ها در زمره مهم­ترین عوامل اجتماعی­شدن هستند که بر رفتارهای سلامت امروزه جوانان اثر می­گذارند، بعضی پژوهش­ها تخمین می­زند جوانان 50- 30 درصد ساعت بیداریشان را با چنین رسانه­هایی می‌گذرانند (2011:25Bergsma,).تاثیر رسانه­ها بر سلامت و زمان زیادی که جوانان با رسانه­ها صرف می­کنند، توجه کردن به نگرانی­های مربوط به سلامت را مهم می­سازد، مخصوصا اینکه مغز در حال رشد جوانان به طور متناسب آماده نیست حجم زیادی از پیام­های مخلوط سلامت را که از رسانه­ها دریافت می­کند تفسیر و تحلیل انتقادی کند(همان).از سوی دیگر، گرانی هزینه­های درمان و گسترده شدن جامعه، استفاده بیش از پیش از اطلاعات الکترونیکی سلامت را می­طلبد تا با آگاهی ­بخشی بتوان جوانان را در مقابل آسیب­های جسمانی و روانی توانمند ساخت.درک صحت و سقم اطلاعات سلامت و تفاوت بین آنها و توصیه­های تبلیغاتی نیازمند فهم و داشتن سواد رسانه­ای کافی است. اینترنت مصرف­کنندگان اطلاعات سلامت را توانمندتر کرده است و برای انتخاب­های پیچیده­تر آگاه کرده است ولی با این حال پتانسیل قربانی شدن افراد در برابر اطلاعات نادرست همچنان باقی است.این پژوهش به دلایل زیر از اهمیت بالایی برخوردار است:ضرورت نظری:
  • ضروری است بررسی شود برای استفاده از اطلاعات سلامت در اینترنت تا چه حد سواد رسانه‌ای و سواد سلامت موثر هستند.
  • ضروری است بررسی شود دانشجویان تا چه حد اینترنت را برای اهداف سلامت بکار می‌برند.
  • ضروری است بررسی شود دانشجویان تا چه حد توانایی تشخیص و ارزیابی اطلاعات سلامت مستند و مطلوب را از غیر مستند و غیر مطلوب در اینترنت دارند.
  • افزودن ادبیات نظری جدید در زمینه گسترش مفاهیم سواد رسانه‌ای و سواد سلامت در استفاده از اینترنت
ضرورت عملی:
  • ارزیابی میزان سواد رسانه‌ای و سواد سلامت دانشجویان به منظور توانمند سازی آنان در زمینه سلامت و خودمراقبتی
  • شناخت موثرترین روش توانمند سازی جوانان برای سیاستگذاری و برنامه ریزی های وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی
  • ارائه راه کارهایی برای چگونگی استفاده از پایگاه های اینترنتی مرتبط با سلامت
3- 1سوال یا سوالات تحقیق:سوال اصلی:آیا بین سطح سواد رسانه‎ای ‌و ‌‌‌سواد سلامت دانشجویان (دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران) در استفاده از اینترنت رابطه وجود دارد؟         سوالات فرعی:
  • آیا بین میزان سواد رسانه‌ای و میزان استفاده از اطلاعات سلامت اینترنت رابطه وجود دارد؟
  • آیا بین میزان سواد سلامت و میزان استفاده از اطلاعات سلامت اینترنت رابطه وجود دارد؟
  • آیا بین جنسیت و میزان استفاده از اطلاعات سلامت اینترنت رابطه وجود دارد؟
  • آیا بین جنسیت و نوع استفاده از اطلاعات سلامت اینترنت رابطه وجود دارد؟
  • آیا بین رشته تحصیلی و نوع استفاده از اطلاعات سلامت اینترنت رابطه وجود دارد ؟
4-1  فرضیه یا فرضیه ها:
  • به نظر می‌رسد بین میزان سواد رسانه‌ای و میزان استفاده از اطلاعات سلامت اینترنت رابطه وجود دارد.
  • به نظر می‌رسد بین میزان سواد سلامت و میزان استفاده از اطلاعات سلامت اینترنت رابطه وجود دارد.
  • به نظر می‌رسد بین جنسیت و میزان استفاده از اطلاعات سلامت اینترنت رابطه وجود دارد.
  • به نظر می‌رسد بین جنسیت و نوع استفاده از اطلاعات سلامت اینترنت رابطه وجود دارد.
  • به نظر می‌رسد بین رشته تحصیلی و نوع استفاده از اطلاعات سلامت اینترنت رابطه وجود دارد.
5-1 اهداف تحقیقهدف اصلی تحقیق:بررسی رابطه سطح سواد رسانه‌ای و سواد سلامت دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران  در استفاده از اینترنت هدف اصلی تحقیق می‌باشد.تعداد صفحه :180قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید