دانلود پایان نامه ارشد رشته حسابداری : کیفیت سود در قبل و بعد از خصوصی سازی شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : حسابداری

گرایش : حسابداری

عنوان :  کیفیت سود در قبل و بعد از خصوصی سازی شرکت های  پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران

موسسه آموزش عالی روزبهان

غیرانتفاعی – غیردولتی

پایان نامه برای دریافت درجه

کارشناسی ارشد

رشته حسابداری گرایش حسابداری

کیفیت سود در قبل و بعد از خصوصی سازی شرکت های  پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران

استاد راهنما

علی اکبر رمضانی

شهریور 93

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیده: تحقیق حاضر ،به منظور فراهم آوردن شواهدی در رابطه با تاثیر "خصوصی سازی " بر کیفیت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران  صورت پذیرفته است. قلمرو مکانی این تحقیق بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی آن سال 1382 تا سال 1392 می باشد. به منظور آزمون فرضیه ها، به روش حذف سیستماتیک، نمونه ایی به حجم 43  شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران اخذ گردید. جهت آزمون فرضیات تحقیق، از رگرسیون خطی چند متغیره و آزمون t-test استفاده شد . نتایج حاصل ازتجزیه و تحلیل داده ها بیانگرعدم وجود رابطه بین خصوصی سازی و کیفیت سود است. به دیگر بیان، نتایج تحقیق نشان داد که خصوصی سازی که فرآیندی مهم در زمینه بهبود وضعیت بازار سرمایه به شمار می رود، هیچ تاثیری بر کیفیت سود ندارد.کلید واژه: خصوصی سازی، کیفیت سود ، اقلام تعهدی اختیاریفهرست مطالب
عنوانصفحه
فصل اول: کلیات تحقیق1-1-  مقدمه ...............................................................................................................1-2-  بیان مسئله تحقیق  ............................................................................................1-3-  اهمیت و ضرورت تحقیق  ...............................................................................1-4-  اهداف تحقیق ..................................................................................................1-5 - فرضیه‌های تحقیق  ..........................................................................................1-6-  کلیات روش وابزار تحقیق  .............................................................................1-7-  قلمرو تحقیق  ...................................................................................................1-7-1-  قلمرو مکانی .....................................................................................1-7-2-  قلمرو زمانی .....................................................................................1-7-3-  قلمرو موضوعی ...............................................................................1-8-  تعاریف واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی ..........................................................1-9-  ساختار تحقیق  .................................................................................................فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق2-1- مقدمه  .............................................................................................................2-2-بخش اول: ادبیات و مبانی نظری تحقیق  ......................................................2-2-1-خصوصی‌سازی  ...........................................................................................2-2-1-1-تعریف و مفهوم خصوصی‌سازی  ............................................................2-2-1-2-  اهداف خصوصی‌سازی ..........................................................................2-2-1-3-  روش‌های خصوصی‌سازی .....................................................................2-2-1-4-  عوامل تاثیرگذار بر خصوصی‌سازی........................................................2-2-1-5-  خصوصی‌سازی در ایران ........................................................................2-2-1-6-  موانع خصوصی‌سازی در ایران ...............................................................2-2-1-7-  خصوصی‌سازی و توسعه بازار بورس اوراق بهادار ................................2-2-1-8-  پیامدهایخصوصی‌سازی  .......................................................................2-2-2-  کیفیت سود .................................................................................................2-2-2-1-  مفهوم سود از دیدگاه حسابداری............................................................2-2-2-2-  مفهوم اقتصادی سود...............................................................................2-2-2-3-  پیدایش نظریه کیفیت سود......................................................................2-2-2-4-  مفهوم کیفیت سود ..................................................................................2-2-2-5-  عناصر کیفیت سود .................................................................................2-2-2-6-  اهمیت ارزیابی کیفیت سود ....................................................................2-2-2-7-  معیارهای اندازه‌گیری کیفیت سود ..........................................................2-2-2-8-  روش‌های ارزیابی کیفیت سود ...............................................................2-2-2-9-  تحلیل کیفیت سود..................................................................................2-3-  بخش دوم: سوابق و پیشینه تحقیق ................................................................2-3-1-  تحقیقات داخلی ..........................................................................................2-3-1-  تحقیقات خارجی ........................................................................................2-4-  خلاصه فصل ...................................................................................................فصل سوم: روش تحقیق3-1-  مقدمه ...............................................................................................................3-2-نوع روش تحقیق.................................................................................................3-3-طرح مسئله تحقیق................................................................................................3-4-فرضیه های تحقیق................................................................................................3-5-قلمرو تحقیق.........................................................................................................122456666667789101111111214161819212222222424262728292930303438404141424546
3-5-1-دوره زمانی انجام تحقیق..................................................................................      463-5-2-مکان تحقیق................................................................. ..................................       463-5-3-قلمرو موضوعی تحقیق....................................................................................      463-6-جامعه نمونه آماری ..............................................................................................     473-7-ابزار ونحوه گردآوری اطلاعات ............................................................................    473-8-تجزیه و تحلیل اطلاعات........................................................................................   483-9-معرفی مدل تحقیق..................................................................................................   483-10-متغییرهای تحقیق وشاخص های اندازه گیری انها................................................   503-11-روش های اماری تجزیه و تحلیل داده ها..........................................................   513-12-خلاصه فصل.....................................................................................................   52فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق                                  534-1-مقدمه..................................................................................................................   544-2-آمار توصیفی.......................................................................................................   544-3-آمار استنباطی......................................................................................................   574-4-روش های اندازه گیری کیفیت سود...................................................................   574-5-آزمون فرضیه های تحقیق...................................................................................   584-5-1-آزمون t زوجی...............................................................................................   59فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات                                         615-1-مقدمه.................................................................................................................    625-2-خلاصه تحقیق...................................................................................................    625-3-مروری بر یافته های تحقیق...............................................................................   625-4-بحث و نتیجه گیری..........................................................................................    635-5-پیشنهادهای تحقیق............................................................................................   645-5-1-پیشنهادهای مبتنی برنتایج حاصل از فرضیه های تحقیق...............................   645-5-2-پیشنهادهای موضوعی برای تحقیقات آتی.....................................................  65فهرست شکل ها، جدول ها، نمودارها، فرمول ها آزمون f لیمر ......................................................................................................................72آزمون t زوجی...................................................................................................................731-  مقدمهخصوصی‌سازی به عنوان یک استراتژی عمومی و موضوعی چند رشته‌ای برای ارتقاء توسعه اقتصادی در کشورهای در حال گذار،در حال توسعه و توسعه یافته معرفی شده، به نحوی که نظر اقتصاددانان، تحلیل‌گران مالی، حقوقدانان، علمای علم سیاست، کارگزاران دولتی، متخصصین سازمانی و مشاورین مدیریتی را به خودجلب کرده است. در این تحقیق نیز به بررسی این مهم با اولویت کیفیت سود پرداخته خواهد شد. در ادامه نیز کلیاتی از طرح مسئله تحقیق، اهمیت، اهداف، فرضیه‌ها و روش و ابزار تحقیق مطرح و در نهایت تعریف اصطلاحات مورد بحث، ارائه خواهد شد. 1-2-  بیان مسئله تحقیقپیتردراکر اعتبار بسیار زیادی برای اصطلاح خصوصی سازی که در اواخر دهه 60 به تازگی درحال ترویج بود، قائل است و در همین زمینه عنوان می ‌نماید که اجرای خدمات عمومی بایستی ازسیاست‌های بخش عمومی (دولتی) مجزا باشد، زیرادولت درتصمیم سازی خوب عمل می‌نماید اما در اجرای همان تصمیمات، مجری ضعیفی است. در واقع دراکر اولین کسی بود که از اصطلاح خصوصی سازی مجدد استفاده نمود که مبیّن نیازبه انتقال دارایی‌های دولتی به بخش خصوصی بود، زیرا که اواعتقاد داشت دولت «مدیرضعیفی» است.امروزه کمتر کشوری را در جهان می‌توان یافت که درحال اجرای برنامه‌های خصوصی‌ سازی نباشد . حداقل در بیش از 83 کشور جهان، برنامه‌های خصوصی‌سازی به عنوان راهکار اصلاحات اقتصادی درنظر گرفته شده است. به جرأت می‌توان گفت که خصوصی سازی یکی از مهمترین مؤلفه‌های اقتصادی قرن 21 می‌باشد. در واقع خصوصی‌سازی عنصر کلیدی برنامه‌های اصلاح ساختار (هم درکشورهای توسعه یافته وهمدرکشورهای درحال توسعه) می باشدکه هدف ازچنین برنامه‌هایی،رسیدن به اثربخشی اقتصادی بالاتر وتسریع رشد اقتصادی می‌باشد.بسیاری از اقتصاددانان وطرفداران اصلاحات اقتصادی، خصوصی‌سازی رابه عنوان«سنگ بنای» اصلاحات ساختاری می‌دانندزیرا معتقدند خصوصی‌سازی باعث تحریک وتوسعه بخش خصوصی، جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، گسترش رقابت، آزادسازی تجارت وتوسعه بازارهای سرمایه می‌گرددو همچنین سیستم حاکمیت شرکت‌ها رابهبود بخشیده و بطور ویژه‌ای برروی عملکرد مالی وعملیاتی شرکت‌ها تأثیرات قابل ملاحظه‌ای دارد. ازسوی دیگر مخالفان خصوصی‌سازی بیان می‌دارند که شرکت‌ها وسازمان‌هایی که تنها برروی کاهش هزینه وبهبود عملکرد موردانتظار خصوصی‌سازی متمرکز می‌شوند تنها به مشتریان سودآور ودردسترس خود خدمات ارائه می‌دهند واز ارائه خدمات به عموم مردم ومشتریانی که برای آنها منفعت خاصی نداشته باشند، سرباز می‌زنند.  معمولاً مخالفان خصوصی‌سازی درمخالفت باخصوصی‌سازی بیان می‌دارند که فعالان بخش خصوصی به منظور نفوذ در تصمیم‌سازی‌ها و سیاستگذاری‌های بخش عمومی درجهت گسترش وتوسعه صنعت موردنظر وبخشی که خود درآن فعالیت می‌نمایند، به لابی کردن با مجاری قدرت می‌پردازند. به عنوان مثال سردمداران خصوصی‌سازی زندانها (شرکت‌های فعال درعرصه زندان‌داری خصوصی) درجستجو برای افزایش شمار زندانیان خود (وبه تبع آن افزایش سودآوری) بانفوذ درمجاری ودستگاه‌های سیاستگذاری، ازسیاست‌هاوقوانین مربوط به افزایش مجازات حبس حمایت می‌نمایند. ازدیدگاه مخالفان خصوصی‌سازی، فروش دارائی‌های عمومی به افراد خصوصی، همانند فروش الماس خانوادگی و یا از دست دادن دارائی‌ها می‌باشد.ارزیابی هر سیاستی ازمجموعه رفتاری، تنها در قالب هدف‌های تعیین شده برای آن معنی ومفهوم می‌یابد، از این رو نخستین پرسشی که درمورد برنامه‌های خصوصی‌سازی می‌تواند مطرح شود این است که واگذاری شرکت‌های دولتی با چه هدفهائی صورت می‌پذیرد؟ به این ترتیب وبه طورکلی می‌توانیم اهداف خصوصی‌سازی (واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی) ر ابه سه دسته کلی تقسیم بندی نمائیم :1- اهداف اقتصادی  2- اهداف مالی  3- اهداف اجتماعی و سیاسی .اهداف اقتصادی خصوصی‌سازی شامل افزایش بهره‌وری، تقویت اقتصاد بازارآزاد، تقویت وتوسعه بازار سرمایه، افزایش درآمدهای ارزی، ایجاد تعادل اقتصادی، استفاده بهینه از امکانات کشورو ... می‌باشد. از جمله اهداف مالی خصوصی‌سازی نیز می‌توان به سودآوری شرکت، افزایش ثروت سهامداران، کسب درآمد، کاهش بارمالی دولت و ... اشاره نمود واهداف اجتماعی وسیاسی نیز شامل تقسیم سرمایه بین مردم، افزایش اشتغال، توزیع عادلانه ثروت ودرآمد، گسترش مالکیت صنعتی، افزایش رفاه اجتماعی و ... می‌باشد.باتوجه به اهداف خصوصی‌سازی که دربالا گفته شدند وهمچنین رویکرد‌هایی موافق ومخالفی که درمورد خصوصی‌سازی وجوددارند ، در این تحقیق به دنبال این هستیم که دریابیم برنامه‌های خصوصی‌سازی درایران مطابق بارویکرد کدام گروه (موافق خصوصی‌سازی یامخالف خصوصی‌سازی) می‌باشد. در این زمینه به موضوع کیفیت سود شرکت‌ها قبل وبعد خصوصی‌سازی می‌پردازیم که درنتیجه آن دریابیم که کیفیت سود پس ازخصوصی‌سازی بهبود یافته یعنی مطابق بارویکرد موافقان خصوصی سازی بوده ویا کاهش یافته یعنی مطابق بارویکرد مخالفان خصوصی‌سازی بوده است. 1-3-  اهمیت و ضرورت تحقیقمطابق با اهداف خصوصی‌سازی وباتوجه به دیدگاه موافقان آن، دراجرای برنامه‌های خصوصی‌سازی به دنبال تحریک وتوسعه بخش خصوصی، جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی،‌ گسترش رقابت، آزادسازی تجارت، توسعه بازارهای سرمایه وهمچنین بهبود سیستم حاکمیت شرکت‌ها می‌باشیم. دست یابی به این اهداف بدون ارائه اطلاعات درست ومفید به سرمایه‌گذاران، سهامداران وسایراستفاده کنندگان اطلاعات امکانپذیر نمی‌باشد. دراین تحقیق، برای بررسی این موضوع معیار کیفیت سود موردنظر خواهد بود، بدین مفهوم که اگر کیفیت سود شرکت‌ها پس از خصوصی‌سازی بهبود یافت، این بدان معنی است که خصوصی سازی در نیل به اهدافش (توسعه بازارهای سرمایه، کاهش عدم تقارن و ...) موفق بوده است.اما مخالفان خصوصی‌سازی معتقدند که خصوصی‌سازی باعث افزایش منافع افراد محدودی می‌شود. آنها براین باورند که شرکت‌ها وسازمان‌هایی که درپی اجرای خصوصی‌سازی، به دنبال کاهش هزینه‌ها وافزایش سودآوری می‌باشند، درارائه اطلاعات وخدمات به افرادی توجه می‌کنند که برای آنها سودآور هستندوکل بازارسرمایه راموردتوجه قرار نمی‌دهند. همچنین آنها معتقدند که فعالان بخش خصوصی برای کسب قدرت ونفوذ در فعالیت‌های سیاستگذاری وتصمیم ‌گیری دربخش‌های عمومی وصنعت موردنظر خود به لابی کردن با مجاری قدرت و برخی افراد خاص می‌پردازند که این مخالف با اهداف خصوصی سازی مبنی برتقسیم سرمایه بین عموم مردم می‌باشد. لذا کیفیت سودپایین در این تحقیق مهرتاییدی برنظرات مخالفان خصوصی‌سازی خواهد بود، زیرا کیفیت سودپایین نشان ازآن دارد که مدیریت برای دفاع ازمنافع افراد خاص سود را دست کاری کرده وباعث کاهش کیفیت آن شده است که نتیجه آن وجود بازار سرمایه ناکارآ خواهد بود. 1-4-  اهداف تحقیقهدف اصلی این تحقیق شناخت پدیده کیفیت سود و خصوصی سازی و عوامل موثر بر آنها می باشد. هدف ویژه این تحقیق نیز بررسی تغییرات کیفیت سود به ازای پدیده خصوصی سازی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.1-5-  فرضیه تحقیقفرضیه تحقیق را نیز با توجه به هدف تحقیق، به صورت زیرصورتبندی میکنیم:کیفیت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران در قبل و بعد از خصوصی سازی،تفاوت معنی دارد. 1-6-  کلیات روش و ابزار تحقیقتحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گرداوری داده‌ها از نوع توصیفی–پس رویدادی می‌باشد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه‌ها از تحلیل رگرسیون  و نیز آزمون تی زوجی استفاده خواهد شد. برای این کار از نرم‌افزار صفحه گسترده Excelبرای پردازش اولیه اطلاعات به منظور ورود به نرم افزار تحلیل آماریSPSS جهت انجام آزمون‌ و تحلیل‌های آماری استفاده خواهد شد. 1-7-  قلمرو تحقیق1-7-1- قلمرو مکانی: شامل شرکت‌های دولتی واگذار شده به بخش خصوصی پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران «‌بارعایت قلمروزمانی ‌»وصرف نظرازمحل استقرار جغرافیایی این شرکت‌ها درشهر‌های مختلف کشور است.1-7-2-قلمرو زمانی: سه سال قبل و سه سال بعد از واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی.1-7-3- قلمرو موضوعی: بررسی تاثیرخصوصی‌سازی برکیفیت سودشرکت‌های دولتی واگذار شده به بخش خصوصی پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. 1-8-  تعاریف واژه‌ها و اصطلاحات تحقیق
  • خصوصی سازی: عبارتست از تغییر کنترل یا مالکیت از سیستم دولتی به سیستم خصوصی.
  • کیفیت سود: عبارت است از بیان صادقانه سود گزارش‌شده.
1-9-  ساختار تحقیقدر این فصل مفاهیم اولیه و کلیات تحقیق تشریح شد. ساختار تحقیق در فصول آتی به این صورت خواهد بود که در فصل دوم به بررسی ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق پرداخته خواهد شد. در فصل سوم به طور مفصل به روش و نحوه انجام تحقیق از جمله متغیرها، روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و روش‌های آماری پرداخته خواهد شد. در فصل چهارم نیز با توجه به مفاهیم و روش‌های مطرح شده در فصل سوم، به آزمون فرضیه‌ها و تحلیل نتایج بدست آمده خواهیم پرداخت. در نهایت در فصل پنجم، نتیجه و پیشنهادات لازم بیان خواهد شدتعداد صفحه : 79قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید