دانلود پایان نامه ارشد رشته علوم تربیتی : بررسی تاثیر هوش معنوی برکیفیت مراقبت پرستاری بیمارستانهای آموزشی و درمانی شهر بندرعباس

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : علوم تربیتی

عنوان : بررسی تاثیر هوش معنوی برکیفیت مراقبت پرستاری بیمارستانهای آموزشی و درمانی شهر بندرعباس 

    دانشگاه آزاد اسلامی           

پردیس علوم و تحقیقات هرمزگان

 

 

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : M.A

گرایش: استراتژیک

موضوع:

بررسی تاثیر هوش معنوی برکیفیت مراقبت پرستاری بیمارستانهای آموزشی و درمانی شهر بندرعباس

 

استاد راهنما:

دکتر علی علیزاده

 

سال تحصیلی: ١٣٩3  -  ١٣٩2

 برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)  عنوان                                                                                                صفحه چکیده   ................................................................................................................................١فصل اول  : کلیات تحقیق١-١-مقدمه   ...................................................................................................................... 3١-٢-بیان مسئله  ................................................................................................................ 4١-٣-اهمیت پژوهش ..........................................................................................................۶١-۴-اهداف پژوهش ......................................................................................................... ٧١-۵-سئوالات پژوهش....................................................................................................... 71-6-فرضیات پژوهش ....................................................................................................... 8١-7-تعریف مفاهیم   ........................................................................................................ ٨فصل دوم   : مروری بر تحقیقات انجام شده ٢-١-مفهوم هوش ........................................................................................................... ١١٢-٢-معنویت .................................................................................................................. 12٢-٣-انواع هوش ............................................................................................................. 13٢-4-مفهوم هوش معنوی ..................................................................................................١5٢-5- اندازه گیری هوش معنوی ...................................................................................... 18٢-6- مولفه های هوش معنوی  ....................................................................................  19٢-7- مولفه های هوش معنوی در اسلام .....................................................................   22٢-8-ابعاد هوش معنوی .................................................................................................. 23٢-9-رشد هوش معنوی .................................................................................................. 24٢-10-کاربرد هوش معنوی ........................................................................................   25٢-11-مدل های هوش معنوی ...................................................................................... 26٢-12-مفهوم کیفیت ...................................................................................................... 29٢-13-مفهوم مراقبت در پرستاری .................................................................................. 30٢-14-مفهوم کیفیت مراقبت پرستاری و ابعاد آن ............................................................ 30٢-15-مروری بر مطالعات انجام شده ........................................................................... 31٢-16-مدل مفهومی تحقیق ........................................................................................... 38 فصل سوم   : روش تحقیق٣-١-مقدمه .....................................................................................................................403-2-روش پژوهش .........................................................................................................40٣-3-جامعه مورد مطالعه ................................................................................................ 40٣-4-نمونه پژوهش ........................................................................................................ 41٣-5-ابزار و روش گردآوری داده ها............................................................................... ۴1٣-6-پایایی و روایی ....................................................................................................... 42٣-7-روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها ..................................................................... ۴4٣-٨-ملاحظلات اخلاقی ................................................................................................ 44 فصل چهارم   : نتایج۴-١-مقدمه  ................................................................................................................... 46۴-٢-آمار توصیفی............................................................................................................ 47۴-٣-آمار استنباطی............................................................................................................56۴-۴-نتیجه گیری ............................................................................................................ 65 فصل پنجم   : بحث و نتیجه گیری5-1-مقدمه ..................................................................................................................... 675-2- بحث و نتیجه گیری .............................................................................................. 675-3-محدودیت های تحقیق............................................................................................ 695-4-پیشنهادات .............................................................................................................. 69منابع ................................................................................................................................ 70  عنوان                                                                                               صفحه         جدول 1: تعارف هوش ...................................................................................................16جدول 2: ابعاد هوش معنوی ...........................................................................................24جدول 3: مدل هوش معنوی سیندی ویگلسورث ...........................................................27جدول 4- جامعه و نمونه آماری ....................................................................................41جدول5- سوالات مورد استفاده برای سنجش متغیرهای هوش معنوی ..........................42جدول6- پایایی پرسشنامه ها .........................................................................................44جدول 7- آمار توصیفی سوالات پرسشنامه هوش معنوی .............................................52جدول 8- : آمار توصیفی سوالات پرسشنامه کیفیت مراقبت پرستاری ..........................53جدول9- آزمون کولموگروف-اسمیرنوف متغیرها ........................................................57جدول 10- سطح معناداری تاثیرمتغیر تفکر انتقادی ......................................................61جدول11-. سطح معناداری تاثیر متغیر ایجاد معنای شخصی.........................................62جدول 12- سطح معناداری تاثیر متغیر آگاهی متعالی ................................................... 62جدول13- سطح معناداری تاثیر متغیر آگاهی توسعه موقعیت هوشیاری ........................63جدول 14- بررسی همبستگی بین ابعاد کیفیت مراقبت و هوش معنوی ........................64  فهرست نمودار هاعنوان                                                                             صفحه                                                                                                        نمودار شماره 1- الگوی ارتباطی سطوح هوش معنوی ..................................................24نمودار شماره 2- تفکیک نمونه ها بر حسب جنسیت.....................................................48نمودار شماره 3- تفکیک نمونه ها بر حسب تحصیلات.................................................49نمودار شماره 4- تفکیک نمونه ها بر حسب وضعیت استخدام.......................................49نمودار شماره 5- تفکیک نمونه ها بر حسب وضعیت تاهل...........................................50نمودار شماره 6- تفکیک نمونه ها بر حسب سابقه کار...................................................51نمودار شماره 7- تفکیک نمونه ها بر حسب سن.............................................................58 فهرست شکل هاعنوان                                                                             صفحه                                                                                                        شکل شماره 1- مولفه های هوش معنوی .......................................................................28شکل شماره 2- مدل مفهومی تحقیق ...............................................................................38شکل شماره 3-  نتیجه اجرای مدل پیشنهادی تحقیق با ضریب استاندارد .......................59شکل شماره 4-  نتیجه اجرای مدل پیشنهادی تحقیق با مقادیر معناداری (T) ................60 پیوست هاعنوان                                                                             صفحه                                                                                                                        پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک ......................................................................................73پرسشنامه هوش معنوی ..................................................................................................74پرسشنامه کیفیت مراقبت پرستاری .................................................................................75چکیدهاین پژوهش به منظور بررسی تاثیر هوش معنوی بر کیفیت مراقبت های پرستاری بیمارستانهای آموزشی درمانی شهر بندرعباس اجرا گردید.روش این پژوهش از لحاظ نوع هدف، توصیفی-همبستگی، برحسب نتیجه کاربردی است است. پرستاران شاغل در این بیمارستانها جامعه آماری این پژوهش را تشکیل داده اند.ازمیان این جامعه آماری 215 نفر پرستار به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش تصادفی طبقه ای و ازطریق فرمول کوکران انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه پرسشنامه استاندارد هوش معنوی کینگ و پرسشنامه کیفیت مراقبت پرستاری پرسشنامه QUALPAC مورد آزمون واقع شدند.داده های گردآوری شده با استفاده از دو نرم افزار PLS  و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تاثیر چهار مولفه هوش معنوی (تفکر انتقادی وجودی، توسعه موقعیت هوشیاری، ایجاد معنای شخصی، آگاهی متعالی) بر کیفیت مراقبت های پرستاری معناداری نبوده و در نهایت بین هوش معنوی و کیفیت مراقبت پرستاری همبستگی ضعیفی وجود دارد. کلمات کلیدی : هوش معنوی , کیفیت مراقبت, پرستار١-١- مقدمه کیفیت ارائه خدمات و تولیدات همواره مورد توجه انسانها بوده است . شاید توسعه نوآوری و صنعت نیز ، برمبنای این اصل استوار باشد که انسان هیچگاه نسبت به وضع موجود خود راضی نیست و همواره سعی در بهبود آن داشته است .اهمیت کیفیت در بخش صنعت در دهه های 1950-۱۹۴۰ مورد توجه قرار گرفت و در علوم پزشکی از سا ل ۱۹۸۰ مطرح شد(رجبی پور میبدی و همکاران، 1388)یکی از مشاغل کلیدی و مهم در محیط های بهداشتی درمانی پرستاری است(موصلی و همکاران، 1389) و پرستاران بیش از 70 درصد افراد تیم بهداشتی درمانی را تشکیل می دهند(هکاری و همکاران، 1389). در مراقبت نیز، به عنوان بخش مهم پرستاری، مورد قبول بیشتر پرستاران و محققان پرستاری بوده و مترادف اقدامات پرستاری است. این مفهوم، نمونه بارز احساس، فکر و عمل است که با خود راحتی جسمانی و روانی را فراهم می کند(بالجانی و همکاران، 1391).علاوه بر موارد ذکر شده، اخیراً مطالعات زیادی در زمینه تأثیر معنویت در سازمانها و بهبود عملکرد افرادانجام شده است که آن را به عنوان نیروی قدرتمندی جهت سازگاری و تطابق بهتر افراد در مواجهه با مشکلات معرفی کرده است. ورود معنویت به حرفه ها و مشاغل پدیده نوپایی است که می تواند تأثیر مثبتی در بهبود عملکرد و صلاحیت افراد و ارتقاء سازمان ها داشته باشد. هوش معنوی نیز سازهای جدید است که به معنای مجموعه ای از قابلیتهای فرد در ارتباط با منابع معنوی است که دربردارنده نوع مؤثری از سازگاری و رفتارحل مسأله است و بالاترین سطوح رشد را در حیطه های مختلف شناختی، اخلاقی، هیجانی، بین فردی و ... شامل می شود و فرد را در جهت هماهنگی با پدیده های اطرافش و دستیابی به یکپارچگی درونی و بیرونی یاری می نماید.حیطه های مختلف شناختی، اخلاقی، هیجانی، بین فردی و ... شامل می شود و فرد را در جهت هماهنگی با پدیده های اطرافش و دستیابی به یکپارچگی درونی و بیرونی یاری مینماید  این هوش به فرد دید کلی در مورد زندگی و همه تجارب و رویدادها میدهد و او را قادر به استفاده از ظرفیتها و منابع معنوى براى تصمیم گیرى هاى مهم و حل مسائل روزانه می کند(کریمی مونقی و همکاران، 1390).پژوهش حاضر قصد دارد، علاوه بر سنجش میزان هوش معنوی و کیفیت مراقبت های پرستاری در بین پرستاران بیمارستانهای آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، تاثیر هوش معنوی بر کیفیت ارائه مراقبت های پرستاری در بیمارستان های مذکور را نیز بررسی نماید. ١-٢- بیان مسئله هوش، از جمله هوش معنوی بیانگر مجموعه مهارت ها و توانایی های مختلف است که هر کدام به اشکال متفاوت در بافتهای اجتماعی و تاریخی ظاهر می شوند .والترز وگاردنر[1] عقیده دارند هوش مجموعه ای از توانایی هاست که فرد را در حل مشکلاتش توانا نموده و این راه حل ها را دریک فرهنگ خاص جای می دهد(باب الحوائجی و همکاران، 1390). معنویت نیز به عنوان یکی از ابعاد انسانیت شامل آگاهی وخودشناسی می شود. بیلوتا معتقد است معنویت، نیاز فراتر رفتن از خود در زندگی روزمره و یکپارچه شدن با کسی غیر از خودمان است، این آگاهی ممکن است منجر به تجربه ای شود که فراتر از خودمان است (غباری و همکاران، 1389). هوش معنوی ترکیبی از عناصر هوش ومعنویت است (باب الحوائجی و همکاران، 1390). یانگ در تعریفی بیان می دارد "هوش معنوی ظرفیت انسان است برای جستجو و پرسیدن سئوالات غایی درباره معنای زندگی و به طور همزمان تجربه پیوند یکپارچه بین هریک از ما و جهانی است که در آن زندگی می کنیم. با هوش معنوی به حل مشکلات با توجه به جایگاه معنا و ارزش آن مشکلات می پردازیم. هوشی که قادریم توسط آن به کارها و فعالیتهایمان معنا و مفهوم بخشیده و با استفاده از آن برمعنای عملکردمان آگاه شویم و دریابیم که کدامیک از اعمالمان از اعتبار بیشتری برخوردارند و کدام مسیر در زندگی مان بالاتر و عالی تر است تا آن را الگو و اسوه زندگی خود سازیم"(یانگ و ماو[2]، 2007). هوش معنوی سازه های معنویت و هوش را درون یک سازه جدید ترکیب می کند و به عنوان ظرفیت انسان برای پرسیدن سئوالات نهایی درباره معنای زندگی و تجربیات همزمان و ارتباط یکپارچه بین ما و دنیایی که در آن زندگی می کنیم تعریف شده است.آن یکی از هوش های چندگانه است و روش های متعددی را در برمی گیرد و می تواند زندگی درونی و روح را با زندگی بیرونی و کار در دنیا، یکپارچه و هماهنگ سازد . (باقری وهمکاران، 1390). هوش معنوى قادر است که هشیارى یا احساس پیوند با یک قدرت برتر یا یک وجود مقدس را تسهیل کند یا افزایش دهد.(معصومی و همکاران، 1388) درباره اجزاى تشکیل دهنده ى هوش معنوی (مولفه ها) نظرات مختلفى ارائه شده است.  ویگلسورث[3]( 2004)، هوش معنوی را به عنوان توانایی برای رفتار کردن همراه با دلسوزی و مهربانی و عقل و خرد با حفظ آرامش درونی و بیرونی بدون توجه به شرایط می داند.(سهرابی، 1387) نوبل و وگان[4] نیز هشت مؤلفه را برای هوش معنوی در نظر گرفتند که نشان دهنده رشد هوش معنوی است. این مؤلفه ها عبارتند از درستی و صراحت، تمامیت، تواضع، مهربانی، سخاوت، تحمل، مقاومت و پایداری و تمایل به برطرف کردن نیازهای دیگران(نوبل، 2000). همچنین ابعاد هوش معنوی از نظر کینگ[5] ، مجموعه ای از توانایی ها و قابلیت های ذهنی است ، که شامل : الف ) تفکر انتقادی وجودی ب) ایجاد معنای شخصی ج) آگاهی متعالی د) توسعه هوشیاری (صریحی و همکاران، 1390).درواقع این هوش بیشتر مربوط به پرسیدن است تا پاسخ دادن، بدین معنا که فرد سئوالات بیشتری را در مورد خود و زندگی و جهان پیرامون خود مطرح می کند.(مک مولن[6]، 2003). بحث هوش معنوی نه تنها در حوزه های فردی بلکه در حوزه های سازمانی نیزمورد توجه است و علاوه بر حوزه های روان شناختی، وارد سایر حوزه های علوم انسانی از جمله مدیریت شده و به جرات می توان گفت که شاید علت تحقیقات فزاینده در حوزه معنویت مشاهده تاثیر چشمگیر آن در بعد بهبود عملکرد فردی و سازمانی بوده (ساغروانی، 1389) و از طرفی سازمان هایی که به سطح بالاتری از کیفیت خدمات دست یابند، مزیت رقابتی پایدار خواهند داشت و با نظر به تاثیر انکار ناپذیر کیفیت در حوزه خدمات بهداشت و درمان (رجبی پورمیبدی و همکاران، 1388) و نقش پرستاران ، که به عنوان بزرگترین گروه در میان کارکنان بهداشتی درمانی بوده و از دیدگاه قانونی و اخلاقی، پاسخگوی کیفیت مراقبتهای ارائه شده می باشند(بازارگادی و همکاران، 1386)، ارائه مراقبت ها و خدمات با کیفیت مناسب به عنوان یک اولویت در نظام خدمات بهداشتی درمانی به ویژه در زمینه خدمات پرستاری مطرح شده است ، به طوری که در اغلب کشورها درجه بندی و اعتبار بخشی بیمارستان ها، تحت تاثیر مراقبت های پرستاری و کیفیت آن است (نیشابوری و همکاران، 1389). لذا با توجه به مطالب پیشگفت و باتوجه به مطالعات اندکی که دراین زمینه انجام پذیرفته پژوهشگر بر آن شد، به این سوال اصلی پاسخ دهد که، آیا هوش معنوی برکیفیت ارائه مراقبت ها توسط پرستاران، در بیمارستان های آموزشی و درمانی شهرستان بندرعباس تاثیر دارد ؟تعداد صفحه : 88قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید