دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت آموزشی: بررسی رابطه ی میان قابلیت های کارآفرینی معلمان با عملکرد آموزشی آنان در مدارس متوسطه ی شهرستان ورامین

متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار دانشکده علوم تربیتی، گروه مدیریت آموزشیپایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد (M. A.)رشته مدیریت آموزشی موضوع:بررسی رابطه ی میان قابلیت های کارآفرینی معلمان با عملکرد آموزشی آنان در مدارس متوسطه ی شهرستان ورامین استاد راهنما:دکتر رضا ساکی استاد مشاور: دکتر غلامعلی احمدیبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودتکه هایی از متن به عنوان نمونه :                                                فهرست مطالبعنوان                                                                                                                                     صفحه چکیده. 1فصل اول: کلیات  پژوهش1- مقدمه. 32- بیان مسأله. 53- اهمیت و ضرورت پژوهش.... 84- اهداف تحقیق... 115- سؤال های تحقیق... 126- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها 126-1- قابلیت های کارآفرینی. 126-2- عملکرد آموزشی. 13فصل دوم: ادبیات و پیشینه  پژوهش1- مقدمه. 162- مروری بر ادبیات کارآفرینی... 172-1- مفاهیم و تعاریف کارآفرینی. 172-2- رویکردها و نظریه های کارآفرینی. 232-2-1- کارآفرینی از دیدگاه اقتصاد دانان. 242-2-2- کارآفرینی از دیدگاه دانشمندان مدیریت.. 252-2-3- کارآفرینی از دیدگاه جامعه شناسان و محققین علوم رفتاری. 252-2-3-1- ویژگی های جمعیت شناختی کارآفرینان. 262-2-3-1-1- جنسیت.. 262-2-3-1-2- تحصیلات.. 272-2-3-1-3- سن. 272-2-3-1-4- تجربه کاری. 272-2-4- کارآفرینی از دیدگاه روان شناسان. 282-2-4-1- ویژگی های روان شناختی کارآفرینان. 282-2-4-1-1- گرایش به خلاقیت.. 292-2-4-1-2- توفیق طلبی (نیاز به موفقیت) 292-2-4-1-3- برخورداری از مرکز کنترل درونی. 30عنوان                                                                                                                                     صفحه 2-2-4-1-4- ریسک پذیری. 302-2-4-1-5- تحمل ابهام 302-2-4-1-6- استقلال طلبی. 312-3- تاریخچه کارآفرینی. 312-4- وضعیت کارآفرینی در ایران و جهان. 342-4-1- وضعیت کارآفرینی در ایران. 342-4-2- تجارب کارآفرینی در دیگر کشورها 362-5- نوع شناسی کارآفرینی. 382-6- سازمان کارآفرین. 412-6-1- ویژگی های سازمان کارآفرین. 412-6-2- محتوای سازمان کارآفرین. 422-6-3- فرهنگ سازمان کارآفرین. 422-7- مدل های کارآفرینی. 432-7-1- مدل موقعیت کارآفرینی شاپر و کراجر 432-7-2- مدل رفتار برنامه ریزی شده آژن 442-7-3- مدل تلفیقی تمایل به کارآفرینی. 452-7-4- مدل فرایند کارآفرینی ری و راما چاندران. 462-7-5- مدل انگیزه در کارآفرینی و فرایندهای کارآفرینی. 472-7-6- مدل کارآفرینان موفق گیسن – آمستردام 472-7-7- مدل استیونسون در سنجش رفتار کارآفرینانه 492-7-8- مدل کارآفرینی تیمونز 492-8- آموزش کارآفرینی. 533-  کارآفرینی در نظام آموزشی... 563-1- اصول توسعه کارآفرینی در نظام آموزشی. 573-1-1- تدوین اهداف و سیاستهای کارآفرینانه 573-1-2- انعطاف پذیری. 583-1-3- جامعیت و هماهنگی. 583-1-4- تمرکززدایی. 583-1-5- خودگردانی و استقلال. 583-1-6- تعامل با محیط. 593-1-7- تاکید بر کیفیت.. 59عنوان                                                                                                                                     صفحه 3-1-8- شکوفا سازی استعداد و خلاقیت.. 593-1-9- تغییر و تحول. 593-1-10- مشارکت.. 603-1-11- تشویق و پاداش.. 603-1-12- نظارت و ارزشیابی مستمر 603-2- نقش ها و ویژگی های خاص معلمان و مدیران کارآفرین. 614- عملکرد آموزشی... 654-1- ویژگی های معلم کارآمد. 655- مروری بر سوابق... 725-1- پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل کشور 725-2- پیشینه تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 756- مدل مفهومی پژوهش.... 77فصل سوم: روش اجرای پژوهش1- مقدمه. 802- روش پژوهش.... 803- جامعه آماری... 804- نمونه آماری و روش نمونه گیری... 815- روش و ابزار جمع آوری داده ها 815-1- مقیاس سنجش قابلیت های کارآفرینی. 825-1-1- روایی. 825-1-2- پایایی. 825-1-3- دسته بندی سؤالات. 835-1-4- نحوه امتیاز بندی. 845-1-5- نحوه تفسیر نتایج. 845-2- مقیاس سنجش عملکرد آموزشی. 845-2-1- روایی. 855-2-2- پایایی. 865-2-3- نحوه امتیاز بندی. 865-2-4- نحوه تفسیر نتایج. 86 عنوان                                                                                                                                     صفحه فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها1- توصیف داده‌ها 881-1- پرسشنامه کارآفرینی معلمان. 881-2- پرسشنامه عملکرد آموزشی. 942- تجزیه و تحلیل داده‌ها و بررسی سؤالات پژوهش.... 952-1- بررسی سؤال کلی پژوهش.. 952-2- بررسی سؤال اول. 972-3- بررسی سؤال دوم 982-4- بررسی سؤال سوم 992-5- بررسی سؤال چهارم 1002-6- بررسی سؤال پنجم. 1012-7- بررسی سؤال ششم. 1022-8- بررسی سؤال هفتم. 103فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری1- مقدمه. 1062- یافته های تحقیق... 1083- نتیجه گیری... 1124- پیشنهادها 1164-1- پیشنهادات کاربردی. 1164-2- پیشنهادات پژوهشی. 1175- محدودیت ها، مشکلات و موانع تحقیق... 118فهرست منابع داخلی... 119فهرست منابع خارجی... 127ضمائمپرسشنامه سنجش قابلیت های کارآفرینی... 130پرسشنامه سنجش عملکرد آموزشی... 132  فهرست جداولعنوان                                                                                                                                     صفحه جدول 2-1: تعاریف کارآفرینی از دیدگاه صاحبنظران کارآفرینی.. 19جدول 2-2: انواع کارآفرینی.. 40جدول 2-3: تحقیقات انجام شده در سایر کشورها 75جدول 3-1: جامعه آماری دبیران به تفکیک مدارس نظری، فنی- حرفه ای و کار و دانش... 80جدول 3-2: توزیع فراوانی نمونه آماری به تفکیک مدارس نظری، فنی- حرفه ای و کار و دانش... 81جدول 3-3: بررسی پایایی پرسشنامه قابلیت های کارآفرینی.. 83جدول 3-4: دسته بندی سؤالات پرسشنامه قابلیت های کارآفرینی.. 83جدول 3-5: نرم های چهار مقوله ای قابلیت های کارآفرینی.. 84جدول 4-1: میزان کارآفرینی معلمان شهرستان ورامین. 88جدول 4-2: مقایسه‌ی شاخص‌های آماری مقیاس کارآفرینی معلمان و خرده مقیاس‌های آن. 89جدول 4-3: توزیع فراوانی معلمان نمونه‌ی آماری در خرده مقیاس‌های کارآفرینی.. 90جدول4-4: توزیع فراوانی پاسخ های ارائه شده به پرسشنامه قابلیت های کارآفرینی.. 93جدول 4-5: شاخص‌های آماری عملکرد آموزشی معلمان. 94جدول 4-6: توزیع فراوانی سطح عملکرد آموزشی معلمان. 94جدول 4-7: شاخص‌ها و آماره‌های تحلیل رگرسیون خرده مقیاس های کارآفرینی با عملکرد آموزشی معلمان. 96جدول 4-8: خلاصه تحلیل رگرسیون عملکرد آموزشی معلمان از طریق خرده مقیاسهای کارآفرینی.. 96جدول 4-9: متغیرهایی که وارد معادله‌ی رگرسیون شده‌ است.. 97جدول 4-10: توزیع فراوانی معلمان بر اساس میزان کارآفرینی.. 98جدول 4-11: شاخص‌ها و آماره‌های تحلیل رگرسیون مقیاس توفیق طلبی با عملکرد آموزشی معلمان. 98جدول 4-12: خلاصه تحلیل رگرسیون عملکرد آموزشی معلمان از طریق توفیق طلبی.. 98جدول 4-13: متغیرهایی که وارد معادله‌ی رگرسیون شده‌ است.. 99جدول 4-14: شاخص‌ها و آماره‌های تحلیل رگرسیون مقیاس استقلال طلبی با عملکرد آموزشی معلمان. 99جدول 4-15: خلاصه تحلیل رگرسیون عملکرد آموزشی معلمان از طریق استقلال طلبی.. 99جدول 4-16: متغیرهایی که وارد معادله‌ی رگرسیون شده‌ است.. 100جدول 4-17:  شاخص‌ها و آماره‌های تحلیل رگرسیون مقیاس گرایش به خلاقیت با عملکرد آموزشی معلمان. 100جدول 4-18: خلاصه تحلیل رگرسیون عملکرد شغلی معلمان از طریق گرایش به خلاقیت.. 100 عنوان                                                                                                                                     صفحه جدول 4-19: متغیرهایی که وارد معادله‌ی رگرسیون شده‌ است.. 101جدول 4-20: شاخص‌ها و آماره‌های تحلیل رگرسیون مقیاس ریسک پذیری با عملکرد آموزشی معلمان. 101جدول 4-21: خلاصه تحلیل رگرسیون عملکرد شغلی معلمان از طریق ریسک پذیری.. 101جدول 4-22: متغیرهایی که وارد معادله‌ی رگرسیون شده‌ است.. 102جدول 4-23: شاخص‌ها و آماره‌های تحلیل رگرسیون مقیاس کنترل درونی با عملکرد آموزشی معلمان. 102جدول 4-24: خلاصه تحلیل رگرسیون عملکرد شغلی معلمان از طریق کنترل درونی.. 102جدول 4-25: متغیرهایی که وارد معادله‌ی رگرسیون شده‌ است.. 103جدول 4-26:  شاخص‌ها و آماره‌های تحلیل رگرسیون مقیاس تحمل ابهام با عملکرد آموزشی معلمان. 103جدول 4-27: خلاصه تحلیل رگرسیون عملکرد شغلی معلمان از طریق تحمل ابهام. 103جدول 4-28: متغیرهایی که وارد معادله‌ی رگرسیون شده‌ است.. 104 فهرست نمودارهاعنوان                                                                                                                                     صفحه نمودار 2-1: مدل موقعیت کارآفرینی شاپر و کراجر. 43نمودار 2-2: مدل رفتار برنامه ریزی شده آژن. 44نمودار 2-3: مدل تلفیقی تمایل به کارآفرینی.. 45نمودار 2-4: مدل فرایند کارآفرینی ری و راما چاندران. 46نمودار 2-5: مدل انگیزه در کارآفرینی و فرایندهای کارآفرینی.. 47نمودار 2-6: مدل کارآفرینان موفق گیسن – آمستردام. 48نمودار 3-1: توزیع فراوانی نمونه تحقیق به تفکیک نوع مدرسه. 81نمودار 4-1: میزان کارآفرینی معلمان شهرستان ورامین. 89نمودار 4-2: مقایسه‌ی میانگین های خرده مقیاسهای کارآفرینی معلمان. 90نمودار 4-3. توزیع فراوانی معلمان نمونه‌ی آماری در خرده مقیاس‌های کارآفرینی.. 92نمودار4-4: توزیع فراوانی پاسخ های ارائه شده به پرسشنامه قابلیت های کارآفرینی.. 93نمودار 4-5: توزیع درصدی سطح عملکرد آموزشی معلمان. 95 چکیدههدف اساسی از انتخاب موضوع و انجام تحقیق در زمینه کارآفرینی معلمان و عملکرد آموزشی آنان، دستیابی به نتایجی است که احتمالا حاکی از ارتباط بین آنهاست. سؤال اصلی تحقیق عبارت است از «آیا میان قابلیت های کارآفرینی معلمان مدارس متوسطه شهرستان ورامین، با عملکرد آموزشی آنان رابطه ای وجود دارد؟»در این پژوهش پس از بررسی جامع پیشینه مطالعات کارآفرینی از دیدگاه های مختلف، شش ویژگی به عنوان مؤلفه های شخصیت کارآفرین انتخاب شدند که عبارتند از: استقلال طلبی، گرایش به خلاقیت، توفیق طلبی، برخورداری از مرکز کنترل درونی، ریسک پذیری و تحمل ابهام.بر همین اساس در سؤالات فرعی، بررسی رابطه هر یک از این مؤلفه ها با عملکرد آموزشی، مد نظر بوده است. برای انجام پژوهش از روش توصیفی (همبستگی) استفاده شده است. «قابلیت های کارآفرینی معلمان» به عنوان متغیر مستقل و «عملکرد آموزشی آنها» به عنوان متغییر وابسته در نظر گرفته شده است. به منظور بررسی سؤالات تحقیق، اطلاعات مورد نیاز از طریق اجرای دو پرسشنامه به شرح زیر جمع آوری شده است:1- پرسشنامه سنجش قابلیت های کارآفرینی2-  پرسشنامه سنجش عملکرد آموزشیجامعه آماری شامل کلیه دبیران مدارس نظری، فنی- حرفه ای و کار و دانش شهرستان ورامین به تعداد 694 نفر بودند که تعداد 407 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی طبقه ای بعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل نتایج  و داده ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مثل فراوانی، میانگین، انحراف معیار، تحلیل رگرسیون و... به وسیله بسته نرم افزار آماری SPSS صورت گرفته است. نتایج تحقیق حاکی است 5/13% معلمان کارآفرینی بسیار قوی، 1/80% کارآفرینی قوی، 1/6% کارآفرینی ضعیف و 2/0% کارآفرینی بسیار ضعیف از خود نشان دادند که 6/93% بالاتر از حد متوسط و 4/6% نیز پائین تر از حد متوسط می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده، تأثیر مقیاسهای کارآفرینی معلمان در عملکرد آموزشی آنها معنی دار است. به این ترتیب نتایج تحلیل نمایانگر این نکته است که بین خرده مقیاسهای کارآفرینی که عبارتند از توفیق طلبی، استقلال طلبی، گرایش به خلاقیت، ریسک پذیری، کنترل درونی با عملکرد آموزشی معلمان  همبستگی  معنا‌داری وجود دارد. (p<0/05) اما بین تحمل ابهام با عملکرد آموزشی معلمان  همبستگی  معنا‌داری وجود ندارد. (p>0/05)واژه های کلیدی: کارآفرینی (توفیق طلبی، استقلال طلبی، گرایش به خلاقیت، ریسک پذیری، کنترل درونی و تحمل ابهام)، عملکرد آموزشی، نظری، فنی و حرفه ای، کار و دانش  

1- مقدمه

از میان نظام های مختلف اجتماعی، امروزه نظام آموزش و پرورش از بزرگترین و پیچیده ترین ابداعات بشری محسوب می گردد. لذا در هر کشور سرمایه های فراوانی در اختیار گروه بی شماری از معلمان و دبیران برای پروراندن و آگاه کردن جمعیت انبوهی از کودکان، نوجوانان و جوانان قرار می گیرد.از جمله عناصر در جریان آموزش و پرورش تأثیر و نقش معلم است که اهمیت آن بارزتر از سایر عناصر است. نحوه انتخاب و گزینش معلم، تربیت و پرورش، علاقه، انگیزه ها و نحوه ارتباط وی با دانش آموزان، میزان تحصیلات و عوامل دیگر تعیین کننده است. بنابراین چه از دیدگاه انسانی و چه از دیدگاه آموزشی همواره معلم به عنوان یک فرایند تأثیر گذار بر تدریس و آموزش مطرح می شود. (قاسم زاده دیزجی، 1377)از آنجا که معلم، برجسته ترین نقش را در آموزش و پرورش پذیرفته و حساس ترین مسئولیت را دارد، شایستگی های او در ایفای نقش و اجرای مسئولیت های خطیرش همواره مد نظر بوده است.حتی امروز که پیشرفت دانش و تکنولوژی، رسانه های آموزشی بسیاری را در دسترس مردم قرار داده است، باز هم ارزش و اعتبار معلم و تدریس او به قوه خود باقی و در جامعه مطرح است.از طرفی نیل به موفقیت تحصیلی و افزایش درصد قبولی دانش آموزان از جمله اهداف مهم آموزش و پرورش می باشد و تمام کوشش های مدرسه و نظام آموزشی به این نیت و هدف متمرکز می شود و انتظار آن است که دانش آموزان پس از طی محدوده زمانی مشخص بر ملاک ها و معیارهای پیشرفت دست یابند و ارتقا پیدا کنند، اما عوامل پیچیده و گاه ناشناخته ای این عملکرد آموزشی معلمان را تحت تأثیر قرار می دهند. شناخت این علل که باعث پایین بودن درصد قبولی و گاهی اوقات افت تحصیلی می گردد علاوه بر جلوگیری از کاهش ضایعات اقتصادی و مهمتر از همه انسانی، باعث تخفیف مشکلات روانی و اجتماعی بسیاری در خانواده و جامعه می گردد.همانگونه که بر همگان روشن است از مهمترین، آفت های نظام آموزشی جهان و کشور ما افت تحصیلی و پایین بودن درصد قبولی دانش آموزان است که همه ساله به صور گوناگون تعداد بسیار زیادی از استعدادهای بالقوه انسانی و منابع اقتصادی جامعه را هدر داده و نابسامانی های فردی و اجتماعی برجا می گذارد. (حاجی، 1382)عوامل بسیاری در افزایش درصد قبولی دانش آموزان و ارتقای کیفیت عملکرد آموزشی معلمان مؤثرند که یکی از مهمترین آن عوامل، می تواند قابلیت های کارآفرینی معلمان باشد.کارآفرینی[1] موضوعی است که از اواخر قرن بیستم مورد توجه محافل آموزشی کشورهای جهان قرار گرفته است. جهان در اواخر قرن بیستم، شاهد تغییرات بسیار گسترده در تمام عرصه های کسب و کار بوده است به طوری که مفاهیمی چون جهانی شدن، افزایش رقابت، توسعه فناوری اطلاعات، توجه به کیفیت کالاها و خدمات، مشتری مداری و مانند اینها، اداره امور را در بخش عمومی با چالش های جدی روبه رو کرده است. از جمله راهکارهای مؤثر دولتی برای رویارویی با این چالش ها، روی آوردن به بحث کارآفرینی در جامعه است. (نیازی و نصرآبادی، 1386)کارآفرینی، به عنوان عامل کلیدی رشد و توسعۀ اقتصادی در عصر مدرن شناخته شده است و در مرکز رقابت بین المللی، این شرکت های کارآفرین اند که لبۀ تیز رقابتی آنها معطوف به انعطاف سازمانی و استراتژی تغییر مستمر در فرآیندها، محصول ها و طرح هاست. (پروکوپنکو و پاولین[2]، 1991)کارآفرینی فرایندی است که مستلزم خلاقیت و نوآوری، خطرپذیری و برنامه ریزی است و از آن به عنوان موتور حرکت توسعه ی پایدار یاد می شود. بدون شک بررسی توانمندی های کارآفرینی در جامعه و گسترش آن می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات، اقتصادی و اجتماعی موجود باشد. (کوراتکو و هاجتس[3]، ترجمه محرابی و تبریزی، 1383) شومپیتر[4] معتقد است کارآفرین یک مدیر صاحب ابتکار و فکر است که همراه با خلاقیت، خطرپذیری، هوش، اندیشه و وسعت دید، فرصت های طلایی می آفریند. کارآفرینی دارای ابعاد مختلف توفیق طلبی، مرکز کنترل درونی، خطرپذیری، استقلال طلبی، تحمل ابهام و خلاقیت است. (روحانی سروستانی و همکاران، 1388) کارآفرینی، بر خلاف صورت ظاهری آن، به معنای ایجاد کار نیست و به صورت غلط متداول شده است؛ در حالی که ایجاد کار ممکن است یکی از نتایج کارآفرینی باشد. (صباغیان و همکاران، 1384) سه دلیل عمده کشورها برای توجه به مقوله کارآفرینی، تولید ثروت، توسعۀ تکنولوژی و اشتغال مولد است در حالی که در کشور ما، این مفهوم به اشتباه با اشتغال زایی مترادف شده است. (قاسم نژاد مقدم و سیدی، 1388)کارآفرینی چیزی فراتر از ایجاد یک کسب و کار است. هرچند ایجاد کسب و کار یکی از واقعیت های مهم کارآفرینی شمرده می شود، اما تصویر کاملی از کارآفرینی نیست. خصوصیاتی همچون، جست وجوی فرصت ها، ریسک پذیری و اصرار بر تحقق ایده ها، ازجمله نشانه ها و ویژگی های کارآفرینان است. همچنین کارآفرینی، نشانه تلاش و موفقیت در کسب و کار است. کارآفرینان پیشگامان موفق در کسب و کارهای امروزی اند. درک فرصت ها، نوآوری و توانایی موفقیت آنها استانداردی است که امروزه، بنگاه های اقتصادی مستقل را با آن می سنجند و این استاندارد در تمام جهان پذیرفته شده است. (ایمنی قشلاق، 1388)[1]. Entrepreneurship[2]. Prokopenko & Pavlin[3]. Kuratko & Hodgetts[4]. Schumpeter***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : 150قیمت : چهارده هزار تومان  
 

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید