دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت بازرگانی : بررسی رابطه بین مدیریت دانش با سلامت سازمانی کارکنان

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی 

گرایش : تحول

عنوان : بررسی رابطه بین مدیریت دانش با سلامت سازمانی کارکنان

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد نراق

دانشکده مدیریت

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(MA)

رشته مدیریت بازرگانی

گرایش : مدیریت تحول

عنوان:

بررسی رابطه بین مدیریت دانش با سلامت سازمانی کارکنان

شرکت سایپاکاشان

استاد راهنما:

دکترحسین نوروزی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شودتکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالبعنوان                      صفحه                                                                                                  چکیده 1فصل اول: کلیات تحقیق1-1)مقدمه 31-2)بیان مساله: 41-3) اهمیت موضوع: 51-4)اهداف تحقیق 61-4-1)هدف اصلی 61-4-2) اهداف فرعی 61-5)فرضیه های تحقیق : 61-5-1)فرضیه اصلی: 61-5-2)فرضیه های فرعی: 6۱-6)روش تحقیق 71-7)روش گردآوری اطلاعات 71-7-1)روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 71-8)تعاریف  نظری و عملیاتی متغیرها: 71-8-1)تعاریف نظری: 71-8-2)تعاریف عملیاتی: 91-9) قلمرو تحقیق: 9فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق2-1)مقدمه: 112-1-1) مفاهیم 112-1-1-1) داده 112-1-1-2) اطلاعات 122-1-1-3) دانش 132-1-1-4) خرد 152-1-1-5 )سلسله مراتب دانش (هرم دانش) 152-1-1-6) کارکردهای دانش 172-1-2) مدیریت دانش: 182-1-2-1) تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش 182-1-2-2) مفهوم مدیریت دانش 212-1-2-3) تعاریف مدیریت دانش از دیدگاه صاحبنظران: 232-1-2-4) اهمیت بکارگیری مدیریت دانش 252-1-2-5) منابع مدیریت دانش 262-1-2-6) اصول مدیریت دانش 262-1-2-7) قابلیت فرایندی مدیریت دانش 312-1-2-8)موفقیت بهره گیری از مدیریت دانش 322-1-2-9) مشکلات نبود مدیریت دانش 342-1-2-10) مدل های مدیریت دانش: 352-1-2-11)الگوی SECI  فرآیند خلق و تبدیل دانش 362-1-2-12)الگوی فرآیند مدیریت دانش 372-1-2-13) عناصر مهم در چارچوب مدیریت دانش در بخش تولیدی: 382-1-2-14)مدیریت دانش در بخشهای دولتی و غیردولتی 392-1-2-15)اهمیت و ضرورت مدیریت دانش در سازمانهای دولتی 402-1-2-16) موافقان و مخالفان مدیریت دانش در سازما نهای دولتی 412-1-2-17)مدیریت دانش و خوشههای صنعتی 412-1-2-18)دسته بندی دانش مدار خوشه های صنعتی 422-1-2-19)عناصر بکارگیرنده و دگرگون کننده دانش در خوشه های صنعتی 432-1-2-20) مدیریت دانش در ارتباط با مشتری 432-2) سلامت سازمانی 452-2-1)مفهوم سلامت 452-2-2)سلامت سازمانی 452-2-3)مفهوم سلامت سازمانی: 462-2-3-1) اهمیت مقوله سلامت سازمانی: 462- 2-4)ابعاد سلامت سازمانی: 472-2-4-1) ابعاد دهگانه سلامت سازمانی از دیدگاه مایلز: 472-2-3-2) سطوح و ابعاد سلامت سازمانی ازدیدگاه (هوی و همکاران): 502-2-3-3) ابعاد سلامت سازمانی از دیدگاه لایدن و کلینگل: 502-2-3-4) سطوح وابعاد سلامت سازمانی از دیدگاه پارسونز: 522-2-4) مدل سیستماتیک شاخص های سلامت سازمان: 532-2-4-1)نگرش شاخص های ورودی 542-2-4-2)نگرش شاخص های فرآیندی 542-2-4-3)نگرش شاخص های خروجی 562-2-5) ویژگی های سازمان سالم و ناسالم: 572-2-5-1)ویژگی های سازمان سالم: 572-2-5-2)ویژگی های سازمان ناسالم 592-2-7)ارزیابی سلامت سازمانی: 622-2-7-1)وضعیت ناخوشی یا پریشانی: 622-2-7-2)منابع ناخوشی در سازمانها: 622-3)پیشینه تحقیق: 652-3-1) پیشینه تحقیقات داخلی 652-3-2) پیشینه تحقیقات خارجی 662-4) مدل مفهومی تحقیق 672-6) جمع بندی فصل 68فصل سوم: روش تحقیق3-1) مقدمه: 703-2) روش تحقیق : 703-3 ) ابزار گردآوری اطلاعات: 713-4) جامعه آماری : 723-5 ) روش نمونه گیری: 723-6 ) روایی  و پایایی  پرسشنامه: 743-6-1) آزمون پایایی پژوهش: 74فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های آماری4-1) مقدمه 774-2) بررسی توصیفی ویژگی‌های جمعیت شناختی 774-2-1 )جنسیت 784-2-2) تاهل 794-2-3 )تحصیلات 804-2-4 ) سمت 814-3 ) آزمون فرضیات تحقیق 824-3-1) آزمون فرضیه فرعی اول 824-3-2 )آزمون فرضیه فرعی دوم 834-3-3) آزمون فرضیه فرعی سوم 844-3-4 )آزمون فرضیه فرعی  چهارم 854-3-5) آزمون فرضیه اصلی پژوهش 864-4) یافته های جانبی تحقیق 874-4-1) آزمون فرضیه جانبی اول 874-4-2) آزمون فرضیه جانبی دوم 884-4-3 )آزمون فرضیه جانبی سوم 894-4-4 )آزمون فرضیه جانبی چهارم 904-4-5 )رتبه‌بندی ابعاد مدیریت دانش 914-4-6)آزمون رگرسیون بین مولفه های مدیریت دانش و سلامت سازمانی: 92فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات5- 1)مقدمه 965-2)نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق 965-2-1) نتیجه آزمون فرضیه فرعی اول 965-2-2) نتیجه آزمون فرضیه فرعی دوم 975-2-3) نتیجه آزمون فرضیه فرعی سوم 985-2-4) نتیجه آزمون فرضیه فرعی چهارم 995-2-5) نتیجه آزمون فرضیه اصلی 995-3)پیشنهادات تحقیق 1005-3-1)پیشنهادات مبتنی بر فرضیات 1005-3-2)  پیشنهادات اجرایی 1015-3-3) پیشنهادات به محققین 1025-4) محدودیت های تحقیق 102منابعمنابع فارسی 103منابع انگلیسی 104ضمایم 107چکیدهدانش به عنوان دارایی نا مشهود محور خلق ارزش در سازمان های عصر حاضر است. ذخیره­ی دانشی به عنوان سرمایه­ی استراتژیک هر سازمان، مهم­ترین مزیت رقابتی سازمان ها به شمار می­رود. از طرفی سلامت سازمانی منجر به دوام و بقاء سازمان در محیط خود و ارتقاء سازگاری با آن می­گردد. در واقع سلامت سازمانی توانایی سازمان برای رشد و بهبود مداوم است.با درک درست از رابطه مدیریت دانش و سلامت سازمانی و با تعیین جایگاه مدیریت دانش در سلامت سازمانی می توان شاهد کسب مزیت رقابتی در بسیاری از سازمان ها باشیم.این پژوهش، با هدف بررسی رابطه­ی بین مدیریت دانش و سلامت سازمانی در شرکت سایپا کاشان انجام شد. روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از حیث شیوه­ی جمع آوری داده­ها توصیفی – همبستگی می­باشد. جامعه­ی آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان شاغل در شرکت سایپا کاشان در سال 1393 بودند که طبق جدول مورگان(1978) ، 146 نفر به روش نمونه گیری  تصادفی ساده انتخاب شدند. داده­های پژوهش از طریق پرسشنامه مدیریت دانش با پایایی 83/0 و سلامت سازمانی با پایایی 94/0 جمع­آوری و از طریق آزمون­های همبستگی پیرسونی و رگرسیون ساده بوسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق بیانگر این بود که تمامی زیرمؤلفه­های مدیریت دانش با سلامت سازمانی ارتباط مثبت و معنادار دارد که از بین تمامی مولفه های مدیریت دانش، مولفه "بیرونی سازی" بیشترین تاثیر را بر روی سلامت سازمانی به نسبت مولفه های دیگر دارد.واژه­های کلیدی : دانش، مدیریت دانش، سلامت سازمانی، شرکت ساپیا کاشان  فصل اول: کلیات تحقیق1-1)مقدمهدنیای متغیر امروز ایجاب می کند که سازمان­ها برای بقاء به دنبال ابزاری نوین باشند، یکی از ابزارهایی که می ­تواند سازمان­ها را در تأمین این اهداف یاری کند، مدیریت دانش است. مدیریت دانش فرایندی است که به سازمان­ها کمک می کند اطلاعات مهم را بیابند، گزینش، سازماندهی و منتشر کنند و تخصصی است که برای فعالیت­هایی چون حل مشکلات، آموختن پویا و تصمیم­گیری ضروری است. در سال­های اخیر، سازمان ها و شرکت های مختلف، پیوستن به روند دانش را آغاز کرده­اند و مفاهیم جدیدی چون کاردانش، دانش­ کار، مدیریت دانش و سازمان­های دانشی خبر از شدت یافتن این روند می­دهند. سازمان­ها نه تنها از طریق سازگاری منفعلانه، بلکه به واسطه کارکرد متقابل فعال، خود را با محیط­های بی ثبات وفق می­دهند.سازمان­ها به راحتی می توانند تغییر شکل دهند، با این همه، بسیاری از دیدگاه­های موجود در زمینه سازمان از یک حالت منفعلانه و ایستا برخوردارند. سازمانی که درصدد سازگاری کامل خود با محیط در حال تغییر است، باید علاوه بر خلق اطلاعات و دانش، بتواند آن­ها را به طرز موثری، مورد پردازش قرار دهد هم چنین اعضای سازمان باید نه تنها منفعل نبوده، بلکه باید به عنوان عامل فعال در نوآوری عمل کنند.ایجاد سازمان­های امروزی و مدیریت اثر بخش آنها با استفاده از تئوری­های سازمان وعلم مدیریت، شاید بزرگترین پیشرفت انسان در قرن حاضر باشد. به همین لحاظ اهمیت پیشرفت مدیریت دانش و شکل گیری دانش مربوطه را همتراز پیشرفت­های شگفت انگیز فنّی و تکنولوژیکی دانسته­اند زیرا پیشرفت­های فنّی بشر خود ناشی از توان او در تشکیل سازمان­های اجتماعی و کار سازمان یافته است .مدیریت، دانش را از حالت تفننی وتجملی در آورده و آن را به یک سرمایه ملی تبدیل می­کند و موجبات توسعه­ی اقتصادی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و… را فراهم می­نماید. بی تردید موفقیت هر سازمان به شایستگی وتوانائی­های مدیر آن سازمان بستگی دارد. چه اینکه سازمان مورد نظر یک واحد صنعتی، نهاد دولتی، آموزشی، پزشکی و یا مذهبی باشد. شایستگی مدیریت سازمان تعیین کننده شایستگی سازمان خواهد بود و اهمیت آن چیزی نیست که در امور سازمان گم شود . در این راستا سبک و شیوه­ای که مدیران برای اداره کارکنان خویش انتخاب می­نماید بر بسیاری از جهات سازمانی از جمله کارایی کارکنان، انگیزش کارکنان و . . . تاثیر به سزایی خواهد داشت1-2)بیان مساله:امروزه سازمان‌ها به سرمایه های نامشهود و معنوی که همان دانش نامیده می‌شوند، به عنوان یک عامل مهم و حیاتی می‌نگرند. دستیابی به اندوخته های دانش سازمانی، بدون یادگیری ممکن نمی‌باشد. ویروساک (2010) معتقد است که سازمان‌ها قبل از اقدامات دانشی، بایستی نگاهی دقیق به فرهنگ سازمانی خود داشته باشند. فرهنگ سازمانی به عنوان یک عامل اصلی درصحنه مدیریت دانش مطرح است. قابلیت و توانایی استفاده از اطلاعات و تکنولوژی و قابلیت نوآوری در مدیریت و فرایندها به نوبه خود متکی بر توانایی یادگیری نهفته درون سازمان است. سیستم مدیریت دانش درون یک سازمان یادگیرنده، باید قادر باشد که فعالیت‌های کاری و یادگیری افراد را با هم هماهنگ سازد و نیز باید در برگیرنده محرک‌ها و انگیزه های کافی باشد تا بتوانند همه اعضا را جذب نموده و آنها را درگیر فعالیت های درون سازمانی نماید(ویروساک،2010).طبق تحقیقات انجام شده یکی از موانع عمده استقرار مدیریت دانش در سازمانها، فرهنگ سازمانی می باشد و بحث تغییر فرهنگ یکی از مهمترین جنبه های هر نظام مدیریت دانش می باشد. ( دستن وگری جودی، 2004،246)مدیریت دانش فرایندی است که به سازمان ها یاری می دهد تا اطلاعات مهم را بیابند، گزینش،سازماندهی و منتشر کنند. مدیریت دانش تخصصی است که برای فعالیت هایی چون حل مشکلات آموختن پویا، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم گیری ضروری است. (فرگوسن،2005 ، صفحه321) مدیریت دانش توجه به شیوه جدید تفکر در مورد سازمان و تسهیم منابع فکری و روشی برای بهره وری و بهبود عملکرد می باشد. در این مدیریت توجه به بهینه سازی دانش سازمانی برای افزایش عملکرد از طریق رویه های مختلف می باشد. امروزه کارکنان هوشمند و با دانش به عنوان مهم­ترین سرمایه­های یک سازمان با توجه به قدرت خلاقیت و نوآوری، خلق فرآیندهای سازمانی نوین، فناوری­های جدید و توسعه محصولات و خدمات جدید، سازمان را به مزیت رقابتی پایدار رهنمون می­کنند. تلاش­های نوآورانه در سازمان نتیجه سرمایه­گذاری هدفمند در فرآیند یادگیری و ارتقاء مدیریت دانش است. نظام مدیریت دانش، موجب می­شود سازمان­ها بطور هوشمند عمل کرده و فرآیندها با سرعت و کارآیی بیشتر، انجام بگیرند و به دلیل کاهش نیاز به بازآفرینی راه­حل­ها، صرفه جویی­های زیادی را متوجه سازمان می­کند. از طرف دیگر سازمانهای سالم و دارای قدرت دانش خواهند توانست تغییرات و پویایی­های محیطی و فرصت­های جدید را شناسایی و برتری­های بلندمدت خود را در عرصه رقابتی حفظ نمایند. جوامع فراصنعتی امروز جوامع اطلاعاتی هستند که درآن به تدریج فن آوری­های نیرو افزا جای خود رابه فن­آوری­های دانش افزا میدهند. لذا می­توان گفت مدیریت موثر برسرمایه دانش پایدارترین منبع توسعه محسوب شده و نیاز اساسی سازمان­های هزاره سوم است. امروزه با تأکید فزاینده بر سازمان­های دانش محور به­ جای سازمان­های تولید محور، دانش از عوامل مهم در سازمان­ها به حساب می­آید، و برخورداری از دانش و اطلاعات روزآمد برای ادامه حیات سازمان­ها به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده است. بنابراین مدیریت سازمان­ها باید با تکیه بر دانایی برتر، اتخاذ تصمیمات معقول­تر در موضوع­های مهم و بهبود عملکردهای مبتنی بر دانش راه خود را پیدا کند.  شرکت های صنعتی علاوه بر هدف اصلی خود که ارتقای کیفیت و مشتری مداری و کسب سود بیشتر می باشند جهت تداوم حیات در محیط رقابتی این صنعت باید به نوعی سازمان های یاد گیرنده باشند در کشور ما اغلب صنایع و بالاخص خودرو سازان به اندازه کافی و متناسب با رقبا و همتایان خود در کشورهای پیشرفته در تولید دانش علمی و مدیریت آن سرمایه گذاری نمی کنند که خود موجب فقر دانش علمی و عدم برخورداری از مزیت رقابتی در عرصه جهانی شده است با بکارگیری مدیریت دانش، سازمانها متناسب با میزان تولید محصول و مصرف دانش در بازتولید ارکان سازمانی، تولیداتی با مزیت رقابتی بالا ایجاد می نمایند که نتیجه این اقدام موجب بهبود سلامت سازمانی، بهره مندی اصولی از منافع و توانمند سازی پایدار دانش در دوره عمر سازمانی خواهد.1-3) اهمیت موضوع:امروزه به کارگیری مدیریت دانش در تمامی سازمان­ها، از جمله موسسات آموزشی، بهداشتی، صنعتی و تجاری ضروری به نظر می رسد علی رغم گسترش مدیریت دانش در سال­های اخیر بسیاری از موسسات در بهره گیری بهینه از آن احساس ناامیدی می­نمایند. این سازمان ها به دنبال یافتن پاسخی مناسب برای این سوالات می باشد. چگونه می توان مدیریت دانش را در سازمان تولید، ذخیره و توزیع کرد؟ چگونه می توان مفاهیم و اصول مدیریت دانش را در سازمان اجرا کرد؟ مدیریت دانش برای اولین بار از سوی صاحب نظران کسب و کار ارائه شد و هدف آن ها نیز، حداکثر کردن سود بود لذا هدف ابتدایی ایجاد مدیریت دانش در سازمانهای تولیدی سوددهی بیش­تر می باشد می توان گفت تولید نیز مانند سایر حوزه ها دست خوش مدیریت دانش گردیده است و  برای این که در شرایط متغیر امروزی از رسالت اصلی خود یعنی تولید و رقابت پذیری نیز باز نماند در عصر دانش و اطلاعات، دانش مهم ترین عامل در موفقیت دراز مدت فرد و سازمان به شمار می آید مجموعه دانش در جاهای بسیاری مانند منابع کتابخانه­ای، مراکز اسناد و مدارک ، پایگاه های اطلاعاتی، پایگاه های دانش، آرشیوها و هم چنین در ذهن انسان ها و سازمان ها پراکنده است. استفاده ی بهینه از این مجموعه های پراکنده برای تولید دانش و اطلاعات جدید، مستلزم فرایند مدیریت دانش است.در دنیای به شدت در حال تغییر، سازمان­ها باید بر اساس دانش علمی مدیریت، اداره شوند بر همین اساس نقش مدیریت دانش و نوآوری به عنوان اصلی ترین راه دستیابی به رویکردهای جدید از قبیل مشتری محوری، مشارکت، توجه به ذهنیت، انتظارات ذینفعان و ... محقق  را بر آن داشت تا با انتخاب موضوع  و  براساس مدل نظری نوناکا (1994) سعی نماید که ارتباط بین مدیریت دانش و سلامت سازمانی را بعنوان نیاز اجتناب ناپذیر سازمان های تولیدی و بالاخص صنایع خودرو بصورت کاربردی بررسی و معین نماید که آیا بین مولفه های مدیریت دانش و سلامت سازمانی در بین کارکنان شرکت سایپا کاشان رابطه معناداری وجود خواهد داشت1-4)اهداف تحقیق1-4-1)هدف اصلیتبین رابطه بین مدیریت دانش و سلامت سازمانی کارکنان شرکت سایپا کاشان1-4-2) اهداف فرعی-  تبین رابطه بین مؤلفه اجتماعی سازی دانش و  سلامت سازمانی کارکنان شرکت سایپا کاشان- تبین رابطه بین مؤلفه درونی سازی دانش و سلامت سازمانی کارکنان شرکت سایپا کاشان- تبین رابطه بین مؤلفه ترکیب سازی دانش و سلامت سازمانی کارکنان شرکت سایپا کاشان- تبین رابطه بین مؤلفه برونی­سازی دانش و  سلامت سازمانی کارکنان شرکت سایپا کاشان 1-5)فرضیه های تحقیق :1-5-1)فرضیه اصلی:بین مدیریت دانش و سلامت سازمانی کارکنان شرکت سایپا کاشان رابطه معنادار وجود دارد.1-5-2)فرضیه های فرعی:- بین مؤلفه برونی­سازی دانش و  سلامت سازمانی کارکنان شرکت سایپاکاشان رابطه معنادار وجود دارد.- بین مؤلفه ترکیب سازی دانش و سلامت سازمانی کارکنان شرکت سایپا کاشان رابطه معنادار وجود دارد.- بین مؤلفه درونی سازی دانش و سلامت سازمانی کارکنان شرکت سایپا کاشان رابطه معنادار وجود دارد.- بین مؤلفه اجتماعی سازی دانش و سلامت سازمانی کارکنان شرکت سایپا کاشان رابطه معنادار وجود دار د.۱-6)روش تحقیقپژوهش‌ حاضر پژوهشی کاربردی - توصیفی است. تحقیق کاربردی در جستجوی دستیابی به یک هدف علمی است و تأکید آن بر تأمین سعادت ورفاه توده مردم و مطلوب بودن فعالیت است. یافته‌های تحقیق کاربردی به میزان بسیار زیادی قائم به زمان و مکان هستند ( دلاور، 1373: ص25). این تحقیق از دسته ی تحقیقات توصیفی و از شاخه ی پیمایشی است.1-7)روش گردآوری اطلاعات۱)کتابخانه ای :که شامل اسناد ومدارک آمارنامه های رسمی و ژورنال های دیجیتالی می باشد . ۲)میدانی:که شامل پرسشنامه ،مصاحبه ،مشاهده می باشد .روش گرد آوری اطلاعات این پژوهش از نوع کتابخانه ای و میدانی می باشد که در مرحله اول پژوهش به صورت کتابخانه ای  می باشد. در مرحله دوم پژوهش با استفاده از پرسشنامه برای بررسی مولفه ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت1-7-1)روش تجزیه و تحلیل اطلاعاتپس از جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و طبقه بندی آنها، ‌جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات،از روشهای مختلف آماری  استفاده می شود. روشهای آماری مورد استفاده در این تحقیق شامل فنون آمار توصیفی (شامل جداول فراوانی ، مقیاس لیکرت و ...) و فنون آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی و رگرسیون است. نرم افزار مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز   SPSS است .تعداد صفحه :140قیمت : چهارده هزار تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

1 پاسخ

بخش دیدگاه ها غیر فعال است.