دانلود پایان نامه ارشد : روایت ­شناسی سینمای مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : هنر

گرایش :سینما 

عنوان : روایت ­شناسی سینمای مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول

وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری

دانشگاه سوره

دانشکده هنر

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد سینما

عنوان پایان نامه نظری

روایت ­شناسی سینمای مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول

استاد راهنما

دکتر سید علی روحانی

عنوان پایان نامه عملی

فیلم مستند”بی­بی، تولدت مبارک”

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

نظریات و شکل­های روایتی بی­شماری دردنیا وجود دارد که تنوع گونه­­های آن شگفت انگیز است گویی تمام دنیا را می­توان ظرفی برای روایت کردن داستان­های بشر دانست. از گذشته تا به امروز، خصوصا در چند سال اخیر بسیاری از نظریه­پردازان، در مورد روایت اظهار نظرهایی کرده­اند که یکی از آنها دیوید بوردول می­­­باشد. او برای سینما چهار شیوه روایت بر می­گزیند­ که این چهار شیوه از جانب من سرمشق و الگویی، برای تحلیل روایی مستند­های ایرانی در دهه هشتاد قرار گرفت. سینمای مستند ایران قدمتی همپای کل سینمای ایران دارد. این سینما در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد شمسی با فعالیت­های سینمایی آزاد، جشنواره­های فیلم و در بعضی مواقع فشارهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فرصتی را فراهم آورد که فیلم­هایی در حوزه­ی سینمای مستند پدید آورد که از حیث روایی قابل تامل و بررسی می­باشند. کلمه “روایت­شناسی” که در عنوان آورده شده است، اصطلاح به نسبت تازه­ای است ولی بحث از روایت نه تنها مقوله­ای جدیدی  نیست، بلکه در سنت غرب سابقه آن به افلاطون و ارسطو باز می­گردد­­. روایت شناسی به بررسی جوانب مشابه و متفاوت روایت­های مختلف، از منظر ساختاری می­پردازد. در این نوشتار سعی شده است تا با تحلیل روایی مستندهای این­ دهه، فیلم­­­ها را از منظری دیگر بررسی کنیم.

 

کلید واژه­ها:

روایت، سینمای مستند، دهه هشتاد، نوفرمالیست، راوی، شخصیت، دیوید بوردول

 

فهرست

عنوان                                                                                     صفحه

مقدمه…………………………………………………………………………………………………..1

فصل اول: کلیات

1-1طرح مساله…………………………………………………………………………………………… 2

1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………….. 4

1-3 اهداف تحقیق………………………………………………………………………… 5

1-4 سوالات تحقیق ………………………………………………………………….. 5

1-5 پیشینه­ی تحقیق…………………………………………………………….. 5

1-6 روش و فنون اجرایی پژوهش………………………………………………………………… 7

1-7محدودیت­های پژوهش …………………………………………………………………. 7

فصل دوّم: مبانی نظری

2-1چهارچوب نظری……………………………………………………………..9

2-2مستند………………………………………………………………………….. 12

2-2-1-تعاریف مستند…………………………………………………………..13

2-2- 2نگاهی اجمالی به تاریخچه سینمای مستند ایران………………………….16

2-3 روایت فیلمی………………………………………………………………….22

2-4 روایت سینمایی………………………………………………………..24

2-5 نظریه های تقلیدی روایت…………………………………………………………… 26

2-5-1 شاهد نامرئی…………………………………………………………………………… 27

2-5-2  آیزنشتاین: روایت به مثابه صحنه آرایی……………………………………. 28

2-6 نظریه های زبان- بنیاد روایت…………………………………………………………. 30

2-6-1روایت فیلم به مثابه فرازبان……………………………………………………… 32

2-6-2روایت فیلم به مثابه بیان……………………………………………………… 33

2-7 نکاتی در باب  فرمالیست­ها و نوفرمالیست­ها……………………………………… 34

2-7-1 عناصر شکل روایی و غیر روایی از منظر نوفرمالیست­ها………………………38

2-7-2 اصول شکل روایی………………………………………………………………….38

2-7-3 تمایز داستان و طرح………………………………………………………38

2-7-4 علت………………………………………………………………………………….39

2-7-5 زمان…………………………………………………………………………….40

2-7-6 فضا…………………………………………………………………………….40

2-8 نظریات دیوید بوردول درباره روایت…………………………………………….41

2-8-1روایت کلاسیک…………………………………………………………….43

2-8-2روایت سینمای هنری………………………………………………………47

2-8-3روایت مبتنی بر ماده­گرایی تاریخی……………………………………51

2-8-4روایت پارامتریک……………………………………………………………………55

فصل سوّم: روش تحقیق

3-1 روش تحقیق…………………………………………………………… 61

فصل چهارم: یافته‌های تحقیق

4-1 مستند انیمیشن…………………………………………………………………66

4-1-1سیانوزه………………………………………………………………..67

4-2 مستند­های اتوبیوگرافیک – خود بیانگر(Self- portrait)…………………………………69

4-3درام مستند (داکیو درام)………………………………………………….75

4-4 مستند داستانی (Docufiction)……………………………………………….78

4-5 مستند­های حیات وحش و محیط زیست………………………………………….79

4-6 ملف گند…………………………………………………………………………….. 81

4-6-1 شناسنامه ی فیلم……………………………………………………. 81

4-6-2‌ داستان فیلم……………………………………………………………………..82

4-6-3 تحلیل روایتِ فیلم………………………………………………….. 83

4-7 ترانه اندوهگین کوهستان…………………………………………………..86

4-7-1 شناسنامه ی فیلم……………………………………………………86

4-7-2 داستان فیلم…………………………………………………………………………87

4-7-3 تحلیل روایتِ فیلم………………………………………………………….. 88

4-8 رئیس جمهور میرقنبر………………………………………………………… 91

4-8-1 شناسنامه ی فیلم………………………………………………………….91

4-8-2 داستان فیلم………………………………………………………………. 92

4-8-3 تحلیل روایتِ فیلم…………………………………………………………….93

4-9 فقط کمی نور ………………………………………………………………………….. 97

4-9-1 شناسنامه ی فیلم…………………………………………………………….. 97

4-9-2 داستان فیلم………………………………………………………………………… 98

4-9-3 تحلیل روایت فیلم…………………………………………. 98

4-10 بهترین مجسمه­ی دنیا ………………………………………………… 102

4-10-1 شناسنامه­ی فیلم…………………………………………………..102

4-10-2 داستان فیلم………………………………………………………………….103

4-10-3 تحلیل روایت فیلم………………………………………………………………104

4-11  ده فیلم مستند برتر سال1390…………………………………………………107

4-12معرفی مستند­های مهم سال­های 1391تا1393………………………………115

فصل پنجم: نتیجه گیری

5-1 جمع بندی و نتیجه گیری ……………………………………………………122

5-2 پیشنهادات………………………………………………………………………….127

فهرست منابع

منابع ……………………………………………………………………………129    

چکیده انگلیسی

مقدمه

جمله معروف « انسان درون روایت زندگی می‌کند » تاکید بر فراگیری روایت را نشان می‌دهد و تاکیدی است بر این نکته که در زندگی روزمره با انواع روایت‌ها روبروییم. از سوی دیگر، بله، این سخن درست است که بشر همیشه خودش، چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی، موضوع روایت بوده است. روایت با تاریخ بشر آغاز می­شود. تا زمانی که ÷انسانی برای زیستن وجود دارد، روایت هم است. در سرتاسر تاریخ نمی­توان مردمانی را یافت که بدون روایت باشند. روایت­های بی­شماری در دنیا وجود دارد. هرکس در هر مرتبه، منطقه و موقعیت روایت خودش را دارد. اصولا انسان­ها از شنیدن و روایت کردن برای یکدیگر لذت خواهند برد. حکایت­ها و داستان­ها، افسانه­ها و اسطوره­هایی که در گذشته برایمان نقل کرده­اند، با خاطرات کودکی و باورهای زندگی­مان عجین شده است و این، میراثی گرانبها از پدران­مان می­باشد که تا ابد در ذهنمان حک شده است. شاید همه نداند که چگونه خوب روایت کنند ولی همه می­دانند که چگونه روایت کنند علاوه بر این همه روایت را از غیر روایت تشخیص می­دهند و به راحتی می­دانند که چه چیز روایت است و چه چیز روایت نیست (پرینس، 1389: 5 )

روایت‌ها، شرح زندگی‌های زیسته یا نازیسته بشر است؛ زندگی‌های نازیسته‌­ای که البته محتملند؛ یعنی بالقوه امکان تحقق آنها در گذشته، اکنون یا آینده وجود دارد. به نظر می‌رسد، نخستین برخورد و رویارویی ما با روایت از همین میل به تجربه زندگی‌های دیگر یا آن‌طور که امروزه مطرح است، امکان زیستن در جهان‌های موازی سرچشمه می‌گیرد. در حین خواندن روایت، به‌طور موقت به زندگی دیگران، همان شخصیت‌های قصه، وارد می‌شویم. این ورود در وهله نخست، از سر کنجکاوی است که ظاهرا از نیروهای غریزی در وجود بشر است که بعدا به مسائلی همچون دانش‌اندوزی و کسب تجربه یا فقط حظ و لذت زیبایی‌شناختی می‌رسیم.

 

 1-1 طرح مساله

روایت ضرورتا باید کسی را داشته باشد تا متن را ارائه کند  مولف، قصه­ی داستان را روایت کند  راوی، در جهان داستان زندگی کند، غم­ها و شادی­های آن را به جان بخرد  شخصیت،  گوش دهد، تماشا کند و دلش بخواهد تا داستان ادامه پیدا کند  تماشاگر. این عناصر جزء لاینفک روایت در تمام دوران­ها و مشترک بین همه ملت­ها است و عدم وجود یکی از آن­ها باعث می­شود تا روایتی وجود نداشته نباشد.

آدمی هرقدر به لحاظ عقلانی رشد می­کند در جستجوی ساختارهای منسجم­تری از روایت می­باشد تا جهان را به مثابه یک نظام علت و معلولی از وقایع توصیف کند. امروزه جایگاه روایت در هنر هفتم به دو دریافت مهم درک انسان از واقعیت باز می­گردد: عامل عقلانی و بینش شهودی.

تاثیر عامل عقلانی را می­توان در الگوها و ویژگی­های داستانی که در روایت تکرار می­شوند، شخصیت­های نیک و بد، وقایع پیش­بینی نشده و مضامین عینی و روزمره دید. اما بینش شهودی با عامل عقلانی بشر، برای تثبیت یک ساختار منطقی، در جهت توجیه وقایع جهان سازگار نیست بلکه مجموعه­ایی از اندیشه­هایی به ظاهر منفرد و جداست که هر لحظه به شکلی خاص متجلی می­شود و از منبع بی­پایان تخیل سیراب می­شود. براساس همین تفکر، روایت، در طول تاریخ، پیشرفت شایان توجهی کرد و در بسیاری از کشور­ها شمار زیادی از تحلیل گران و نظریه­پردازان را به خود جلب کرده است.

 در این پایان نامه با توجه به عامل عقلانی، روایت در فیلم­های مستند دهه هشتاد ایران بررسی خواهد شد. برای هر روایتی، ویژگی­هایی در نظر گرفته شده است که اگر آن ویژگی­ها در آن فیلم وجود داشته باشد، می­توانیم روایت مورد نظر را به آن فیلم اطلاق کنیم. مثلا شخصی مانند دیوید بوردول که معتقد است: هر نظریه­ایی تنها در صورتی کار آمد است که، از وحدت درونی و وسعت نظر تجربی و قوه تمیز تحول تاریخی برخوردار باشد، برای فیلم داستانی چهار شیوه روایت را بر می­شمارد  و ویژگی­هایی برای هر یک تعیین می­کند. مثلا در روایت کلاسیک خبری از سست شدن پیوند میان علت و معلول و فواصل دائمی در پایان فیلم نیست، اما در روایت سینمای هنری این عامل یکی از ویژگی­های اصلی روایت سینمای هنری به شمار می­آید. در روایت سینمای مبتنی بر ماده­گرایی تاریخی شوروی به رغم آن که به خاطر استفاده­ی بسیار از مونتاژ، انقطاع و گسیختگی در اثر پدید می­آید، روایت اغلب آشکار است و در سطح مفاهیم علت و معلولی، بندرت ابهام پدید می­آورد. در روایت پارامتری الگوپردازی سبکی فیلم را زمانی می­توان از پیرنگ جدا فرض کرد که آن را بتوان با توسل به انگیرشی صرفا هنری توجیه کرد در این صورت سبک را باید عنصری به حساب آوریم که حضورش برای نفس وجود خودش است و هدف فیلم نیز آن است که سبک را آشکارا و محسوس گرداند.

البته در فصول بعد، هریک از این شیوه­ها را به تفصیل توضیح خواهم داد و در این راستا برخی نظریاتی که دیگر نظریه­پردازان ارائه کردند را به اختصار شرح می­دهم.

فیلم مستند همچون فیلم داستانی از عنصری ساختاری به نام روایت بهره می­گیرد. اساسا نظریه­هایی که درباره روایت در سینما و ادبیات مورد بررسی قرار می­گیرد، در خصوص سینمای مستند هم کاربرد دارد. به نظر می­رسد که در سینمای مستند دهه­ی هشتاد ایران تحولات زیباشناسی صورت گرفته است، که منجر به تغییراتی در فیلم­سازی مستند شده است. دوربین سیار، گفتگوهای فی­البداهه، رویارویی خودمانی، غیر رسمی و غافلگیر کننده با موضوع- موانعی بین فیلم ساز، موضوع و مخاطب را از بین برده و ثبت واقعیت، نه تحریف آن، حین رویداد و نه آنچه در گذشته روی داده است را در فیلم مستند بیش از پیش مورد توجه قرار داده است. 

در ایران به غیر از زیباشناسی مستند دو عامل بیرونی و درونی تاثیر گذار بوده است. عوامل بیرونی نظیر: تغییر ابزار فنی و ظهور پدیده دیجیتال در فرآیند مستند­سازی، به ویژه در حوزه تدوین و تصویر و عوامل درونی نظیر تغیر ذائقه مستند­ساز ایرانی و رسیدن به شیوه­های بیان جدید.

این پایان نامه مدعی است و می­کوشد این فرضیه را اثبات کند که زیباشناسی مستند دهه هشتاد ایران پدیده­ایی کاملا منحصر به فرد می­باشد. برای اثبات این ادعا از متغیر مهمی چون روایت بهره گرفته می­شود. به عبارت دیگر با بررسی تغییرات در روایت سینمای مستند ایران، نظیر تغییر در فرآیند اطلاع­رسانی از خطی به مارپیچی و استفاده از خطوط روایی متقاطع، ویژگی­های زیباشناسی این دهه از سینمای مستند ایران را بررسی خواهد شد.

1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق

مستند­های ایرانی که همواره عوامل داخلی و خارجی بسیاری در فرم و محتوای درونی­شان تاثیر­گذار بوده است. در یکی دو دهه اخیر بیش از همه دوران­ها متاثر از تکنولوژی بوده است. این دوران که از اوائل دهه­ی هشتاد آغاز شد را باید “دوران مستند سازی دیجیتال نامید”. مشخصه­ی این دوران رو آوردن به سیستم ویدئویی ” دیجیتال ” است. به خاطر ارزان بودن نسبی فیلم­سازی در این قطع،  فیلم سازان نیاز چندانی به حمایت نهادهای دولتی نداشتند و اکثرا، فیلم­های خود را با بودجه شخصی و بدون نظارت دولتی می­ساختند، پس فیلم­ها شخصی­تر، رئالیستی­تر و البته شتابزده­تر ساخته شدند و تغییراتی اساسی در روایت سینمای مستند این دوره پدید آمد که با دوره­های گذشته به کلی اختلاف داشت. اما یکی از نکات منفی این دهه این بود که مستند­سازان این دوره به محض اینکه طرحی به ذهنشان می­رسید و برایشان جذاب بود، بلافاصله دوربینشان را بر می­داشتند و شروع به فیلم برداری می­کردند و مانند سابق آنها موظف نبودند درباره­ی طرح فیلم­های خود فکر کنند، آن را در ذهن خود مورد ارزیابی قرار دهند و تلاش کنند آن را به سطحی بالاتر ارتقا دهند، تا آن حد که مستندساز بدون داشتن طرح سر صحنه فیلم­بردای حاضر می­شد. این موضوعی معایب و محاسنی در روایت فیلم­های مستند این دوره  ایجاد کرد که قابل بررسی و تامل می­باشد.      پایان نامه نگارنده درصدد است تا این اختلاف روایی را شرح دهد و در قالب نظریه­های روایی دیوید بوردول(روایت کلاسیک، روایت سینمای هنری، روایت مبتنی بر ماده­گرایی تاریخی و روایت پارامتریک) چند فیلم مستند این دهه را که شاخص­تر و شناخته شده­تر نسبت به بقیه هستند را در این شیوه­های روایی توضیح دهد.

تعداد صفحه : 145

قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید