دانلود پایان نامه ارشد: روش¬های علامه مجلسی در رفع اختلاف و تعارض در احادیث فقهی کتاب مرآه العقول(مجلّدات 13 تا 24)

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته الهیات

گرایش : علوم قرآن و حدیث

عنوان : روش­های علامه مجلسی در رفع اختلاف و تعارض در احادیث فقهی کتاب مرآه العقول(مجلّدات 13 تا 24)

دانشگاه مازندران

پایان نامه ­ی دوره­ ی کارشناسی ارشد رشته ­ی الهیات

گرایش علوم قرآن و حدیث

موضوع:

روش­های علامه مجلسی در رفع اختلاف و تعارض در احادیث فقهی کتاب مرآه العقول(مجلّدات 13 تا 24)

استاد راهنما:

دکتر سید علی اکبر ربیع نتاج

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالب:فصل اول: کلیات... 121-1-مقدّمه. 131-1-1-طرح مسأله 151-1-2-سؤالات پژوهش.... 161-1-2-1- سؤال اصلی 161-1-2-2-سؤالات فرعی.. 161-1-3- فرضیه­های پژوهش 171-1-4- اهداف پژوهش.... 171-1-5- حدود پژوهش.... 171-1-6-روش­شناسی پژوهش.... 171-1-7-محدودیت­های پژوهش.... 181-1-8-پیشینه­ی پژوهش.... 18فصل دوم: مبانی نظری تحقیق... 212-1- بخش اول: بررسی مفاهیم نظری 222-1-1-معناشناسی حدیث... 222-1-2-اهمیت حدیث و ضرورت حدیث پژوهی.. 232-1-3- انواع علوم حدیث... 242-1-3-5-1-4-مختلف الحدیث (علاج الحدیث) 142-1-4- اهمیت مختلف الحدیث 252-1-4- هدف مهم در نگارش مختلف الحدیث 262-1-4- تدوین مختلف الحدیث 272-1-4- تعارض.... 292-1-4- بخش دوم: زندگی­نامه­ی علامه مجلسی (ره) 302-1-4-1-تولد. 312-1-4-2- خاندان.. 312-1-4-3- استادان.. 322-1-4-4-شاگردان.. 322-1-4-5-مجلسی و گرایش به علوم نقلی.. 332-1-4-6- آثار مجلسی.. 342-1-4-7-وفات... 362-1-5- کتاب مرآه العقول.. 372-1-5-1- انگیزه­ی تألیف... 372-1-5-2- روش تألیف... 372-1-5-3- موضوعات ابواب فقهی مرآه العقول.. 38فصل سوم: بخش اول: 303-1-تعارض و راه­های حلّ آن.. 403-1-1-اختلاف و تعارض اخبار 413-1-2-عوامل پیدایش تعارض.... 423-1-2-1- عوامل بیرونی.. 423-1-2-2- عوامل درونی.. 423-1-3- عوامل تعارض و اختلاف در بیان امام علی(ع) 433-1-4-عوامل تعارض اخبار از دیدگاه محققان.. 453-1-5- عوامل تحقق تعارض: 473-1-5-1- یقینی نبودن ادلّه­ی تعارض.... 473-1-5-2- وحدت موضوع. 483-1-5-3- حجیّت داشتن دو دلیل.. 483-1-6-شیوه­های حلّ تعارض: 493-1-6-1- روش جمع 493-1-6-1-1-جمع عرفی (دلالی، مقبول) 493-1-6-1-2-جمع تبرّعی(عقلی) 503-1-6-2- روش ترجیح.. 503-1-6-2-1-مرجّحات منصوصه و غیر منصوصه. 513-1-6-2-2-مرجّحات صدوری، جهتی، مضمونی.. 513-1-6-2-3- ترجیح به اعتبار سند و متن روایات... 513-1-6-3-روش تخییر و توقّف... 52فصل سوم: بخش دوّم: 533-2-علامه مجلسی و روش­های حلّ تعارض در روایات مرآه العقول.. 543-2-1- اعتقاد مجلسی به عدم تعارض واقعی در روایات... 543-2-2- روش­های مجلسی در کشف روایات متعارض.... 563-2-2-1- حمل بر تقیه. 563-2-2-1-1-«تقیه» از دیدگاه فقهای شیعه و اهل سنت... 583-2-2-1-2- تقیّه در زمان معصومان (علیهم السلام) 583-2-2-1-3-انواع تقیه. 593-2-2-1-4-نمونه­های تقیه در کتاب مرآه العقول: 643-2-2-1-4-1-کیفیت زیارت قبر مؤمنین.. 643-2-2-1-4-2-هم­سفره شدن با مجوس.... 663-2-2-1-4-3-دیه­ی قتل خطایی.. 673-2-2-1-4-4-آن­چه موجب حد تازیانه می­شود. 683-2-2-1-4-5-میزان مال مسروقه در اجرای حد سرقت... 703-2-2-1-4-6-آن­چه سبب وقوع و عدم وقوع طلاق می­شود. 723-2-2-1-4-7-موارد ایجاب نگه داشتن عده­ی کامل.. 733-2-2-1-4-8-حکم زنی که بدون آمیزش، شوهرش را از دست می­دهد. 743-2-2-1-4-9-طواف نساء در عمره­ی مفرده 763-2-2-1-4-10- حج پیامبر (ص) 783-2-2-1-4-11-چگونگی مسح پاها 793-2-2-1-4-12-اعضاء وضو. 803-2-2-1-4-13-بیع عَذره 803-2-2-1-4-14-ذبیح الله در حج ابراهیم (ع) 813-2-2-1-4-14-1-جریان قربانی در قرآن کریم.. 813-2-2-1-4-14-2-پیشینه­ی بحث در سنّت اسلامی.. 823-2-2-1-4-14-3-أدلّه­ی قائلان به ذبیح بودن اسماعیل.. 843-2-2-1-4-14-4-ذبیح از دیدگاه اهل بیت (علیهم السلام) 863-2-2-2- حمل بر سبب صدور روایات... 893-2-2-2-1- اعتقاد به لزوم توجه به سبب صدور حدیث 893-2-2-2-2-فواید شناخت سبب صدور حدیث 903-2-2-2-3-نمونه: داستان ذبح کدو 933-2-2-3-حمل فعل امر بر استحباب و فضیلت 943-2-2-3-1-غسل روز جمعه. 943-2-2-3-2- حکم زنی که قبل از عروسی مسلمان می­شود. 963-2-2-3-3-چگونگی خواندن نماز بر مستضعف (در عقیده) 963-2-2-3-4-دعا و تعقیب بعد از نماز 973-2-2-4-حمل بر تعدّد تفاضل و مراتب مکلّفین.. 983-2-2-4-1-ثواب زیارت حج نیابتی.. 983-2-2-4-2-پاداش حاملان جنازه 993-2-2-4-3- فضیلت حج گزاردن.. 1003-2-2-4-4-پاداش عیادت از بیمار 1003-2-2-5- حمل بر حکومت... 1023-2-2-5-1-حکم کسی که به غیر قبله نماز خوانده است... 1023-2-2-6-حمل بر تخییر. 1033-2-2-6-1-چگونگی بالا بردن دست در تکبیر. 1063-2-2-7-حمل بر اختلاف مراتب راویان (از نظر جهل و...) 1073-2-2-7-1-انقطاع وحی پیامبر(ص) 1093-2-2-7-2-تعداد شتران حج پیامبر (ص) 1103-2-3- نتیجه گیری... 111منابع.. 112چکیده­ی انگلیسیچکیدهپژوهش حاضر، به بررسی روش­های کشف اختلاف و تعارضدر روایات، در بخش فقهی کتاب مرآه العقول فی شرحِ أخبار آلِ الرَسول(جلدهای 13 تا 24) علامه محمد باقر مجلسی می­پردازد. از آن­جایی­که همواره در میان احادیث امامان (علیهم السلام)،اخبار مختلف و متعارض یافت می­شود،مسأله­ی ضرورت حلّ اختلاف در روایات و کشف و شناسایی علل و عوامل ایجاد تعارض، از دیرباز از مباحث مهم و دغدغه آور محدّثان، فقیهان و متکلمان بوده است که در نهایت سبب پدید آمدن علم «مختلف الحدیث» گردید.عالمان و دانشمندان حدیث، برای حلّ اختلاف و تعارض در اخبار، قوانین و روش­هایی وضع کردند تا شبهات موجود پیرامون حدیث را پاسخ­گو باشند. علامه مجلسی در طول عمرش، تمام همتش را به نشر روایات اهل بیت (علیهم السلام) اختصاص داده است. ایشان علاوه بر تبحر بالایشان در فقه، قدرت تصحیح روایات و احادیث را به خوبى دارا بود همان­گونه که این قدرت و ژرف نگرى خود را در مرآه العقول به نمایش گذارده است. وی، با قرار دادن اخبار مشابه در کنار یکدیگر و جمع آوری احادیث مختلف، امکان ملاحظه­ی تعارض روایات را بیش از پیش فراهم کرد. این پژوهش براساس روش توصیفی –  تحلیلی است که در آن، هفت نوع از روش­های کشف اختلاف در کتاب مرآه العقول (جلدهای 13 تا 24)، مورد بررسی قرار گرفته است. این موارد عبارتند از:حمل روایات متعارض بر تقیه؛ حمل براختلاف سبب صدور روایت؛حمل فعل وجوب (امر)، بر استحباب و فضیلت؛ حمل روایات بر تعدّد تفاضل و مراتب مکلفین؛حمل روایات بر حکومت (تفاوت روایات در صورت توسعه و تضییق از نظر: زمان و ...)؛حمل روایات بر تخییر (دارای اختیار در انجام هریک از آن دو روایت)؛حمل روایات بر اختلاف مراتب راویان (از نظر جهل، سهو، نسیان و ضبط) می­باشد.1-1- مقدّمهشکی نیست که دانش حدیث، مادر علوم اسلامی است و اهمیت فراوانى در اسلام دارد. در حقیقت، حدیث در فقه اسلامى، پس از قرآن، از منابع اصلی دین اسلام می­باشد که تأمین کننده­ی احکام شرعی (نیاز فطری) بشر است و هرچه که با نیاز بشر سرو کار داشته باشد قطعا جایگزینی ندارد تا انسان را برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی یاری رساند؛ بنابراین احادیث رسیده از معصومان (علیهم السلام)، نزد شیعه جایگاهی مهم دارد و کسی در اعتبار و حجیّت آن تردید نمی­کند و همگان عمل بر طبق آن را لازم می­شمارند. علاوه بر این، درعلوم مختلف دیگری چون: تفسیر، کلام و ... نقش بنیادین داشته ودارای کارکردهای بسیار با ارزشیاست.در واقع، علم حدیث زمانى پدید آمد که مسلمانان کوشیدند احادیث واقعى را از احادیث جعلى تشخیص دهند؛ زیرا حدیث در طول تاریخ،دارای فراز و نشیب­هایی بوده است و در اثر راه­یابی خطا و اشتباه در بخشی از احادیث معصوم­(ع)، موجب گشت فقیهان و محدثان در صددچاره­جویی برآیند و راه دست­یابی به احادیث صحیح و معتبر را مشخص نمایند. از این جهت، هر فقیه و حدیث پژوهی درصدد پاسخ گویی به این سؤالات است که: علت تعارض در کلام امامان معصوم چیست؟ و آیا این اختلاف و تعارض، مولود کلام معصوم است یا متأثر از عوامل بیرونی و خارجی آن؟ در پاسخ می­توان گفت: پدیده­ی اختلاف و تعارض اخبار، علل و عوامل گوناگونی داشته است که برخی از آن­ها مربوط به کلام بشری و چگونگی ابلاغ قانون (تقیه­ی امام (ع) در بیان حکم شرعی، تعدد مراتب مکلفین و ...)،  و بعضی دیگر مربوط به عوامل بیرونی و خارج از متن کلام (نقل به معنا، سهو راویان و ...) است که همه­ی این­ها دست به دست هم داده و این تعارض را ایجاد نموده است(دلبری،1390: 92).بنابراین؛ موضوع رفع تعارض اخبار در سر تا سر فقه کاربرد زیادی دارد؛ زیرا کمتر بابی از ابواب فقهی است که از روایات متعارض خالی باشد. از این رو، شناسایی راه­های حلّ تعارض اخبار از مباحث مهم در دریافت صحیح مفاهیم روایات است و یکی از ابزارهای راهبردی در استنباط احکام شرعی به شمار می­آید، تا آن­جا­که بدون آگاهی از آن، حکم الهی دست نیافتنی است. همچنین ابزار مهمی است که شبهات دشمنان اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) را در هم می­شکند؛ زیرا اختلاف اخبار، همواره از اسباب طعن نحله­ها و فرقه­های مذهبی اسلام بر یکدیگر بوده است که امروزه در قالب شبهات مستشرقان  علیهِ اسلام، مطرح می­شود که در نهایت، دانشمندان مسلمان با انگیزه­ی رفع این شبهه، به نگارش کتبی در دانش مختلف الحدیث، دست زده­اند.در کتب اولیه­ی حدیثی، احادیثی وجود دارد که در ظاهر اختلاف دارند و همواره شیوه­ی دانشمندان ما بر این بوده است که صرفاً به جمع احادیث بپردازند و روایات اختلافی را رد کنند، اما برخی دیگر از دانشمندان با نوشتن شرح بر آن­ها، به رفع تعارض احادیث پرداختند که هر یک از این افراد دارای روشی هستند. یکی از شارحان، محمد باقر مجلسی است که با نوشتن شرح بر کتاب کافی کلینی به رفع تعارض اخبار پرداخت و آن را مرآه العقول نامید. بنابراین؛ در این پژوهش سعی شده است تا به روش توصیفی –  تحلیلی  و با تکیه بر قرائن ذکر شده­ی فوق، به رفع تعارض احادیث از دیدگاه علامه مجلسی در جنبه­ی فقهی این کتاب ارزشمند بپردازیم و اثبات کنیم که تعارض به صورت حقیقی در روایات معصومین (علیهم السلام) وجود ندارد، چرا که شخص علامه و بسیاری از دیگر دانشمندان و محدثان اعتقادشان بر این است، که با توجه به عصمت امامان (علیهم السلام) و حکیمانه بودن سخنانشان و از همه مهم­تر صدور گفتارشان از منشأ وحی، ادعای نقص و تنافی در کلام آنان، محال است.تعداد صفحه : 123قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید