دانلود پایان نامه ارشد: زندگی، آثار واندیشه‌های کلامی زراره بن اعین

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته کلام شیعی

عنوان : زندگی، آثار واندیشه‌های کلامی زراره بن اعین

دانشکده شیعه شناسی

پایان‌نامه‌ی کارشناسی‌ارشد رشته کلام شیعی

عنوان:

زندگی، آثار واندیشه‌های کلامی زراره بن اعین

استاد راهنما:

 دکتر قاسم جوادی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالب:مقدمه. 1هدف تحقیق. 4ضرورت تحقیق. 4پیشینه تحقیق. 4سؤال اصلی.. 9سؤالات فرعی.. 9بخش اول: زُراره و آل اَعیَنفصل اول- معرفی آل اَعیَن.. 11خاندانهای شیعی در کوفه. 11اجمالی از زندگی جد زراره 12زندگی پدر زراره 12فصل دوم- زراره بن اَعیَن.. 17نوجوانی و جوانی زراره 18سرآغاز پیوند زراره با مکتب اهل بیت(علیهم ‌السلام )‌ 19فرزندان زراره‌ 22فصل سوم- شخصیت علمی و فرهنگی زراره 23سیماى زراره در آئینه روایات.. 23اساتید زراره 28شیوه‏هاى فراگیرى زراره 29شیوه زراره در ضبط احادیث‌ 31احادیث نقل شده از زراره‌ 31آثار باقیمانده از زراره‌ 33توان علمى زراره در مناظره‏ها و مباحثه‏ها‌ 34شاگردان زراره 37بخش دوم:اندیشه‌های کلامیمقدمه‌. 40فصل اول‌: مسأله ایمان و کفر (ارجاء) 45فصل دوم‌: مسأله استطاعت.. 51چهارفصل سوم‌: مسأله حدوث علم الهی.. 62فصل چهارم‌: مسأله معرفت ضروری.. 73فصل پنجم‌: مسأله فطری یا ضروری بودن علم امام(ع) 87بخش سوم: بررسی و نقد شبهات، پیرامون زرارهمقدمه. 94بررسی ونقد شبهه اول‌: زراره یک مسیحی بودکه جهت ضربه زدن به اسلام به دروغ مسلمان شد. 95بررسی ونقد شبهه دوم‌: زراره هروقت امام صادق(علیه السلام)مطابق نظراوسخن نمی گفت باامام مخالفت می کرد. 97بررسی و نقد شبهه سوم‌: زراره سعی می کرد،دین راآن گونه که خود می خواست ارائه دهد، نه آن چنان که شنیده بود. 98بررسی و نقد شبهه چهارم‌: کارزراره اختلاف افکنی در میان مسلمانان بود. 100بررسی ونقد شبهه پنجم‌:زراره روایات فراوانی راجعل نموده است. 102بررسی ونقد شبهه ششم‌: روایات فراوانی در مذمت زراره وارد شده است. 104پیوست‌: بررسی و نقد شبهات پیرامون زراره ازدیدگاه مؤلف کتاب تاریخ آل زرارهمقدمه. 108نکوهش‏هاى وارده بر زراره 109لعن زراره‏ 110زراره و خدا شمردن امیرالمؤمنین علیه السلام. 111زراره و بدعت‏ها ی او در اسلام ‌ 113نظر زراره تفویض بود‌ 113علت‏هاى طعنه زدن امام علیه السلام به زراره‏ 116توقف زراره و شک او در امامت امام کاظم(‌علیه السلام‏) 119توجیه روایات توقف زراره در امر امامت.. 121 چکیده:جناب زراره ابن اعین چهره درخشان وبسیار تاثیر گذاری است که جایگاه والایی در نزد اهل بیت (علیهم السلام) داشته است.زندگی پر فراز و نشیب، درک محضر عزیز و نورانی امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام)، نقل روایات فراوان از اهل‌بیت (علیهم السلام) به ویژه در مباحث کلامی اهمیت این شخصیت عزیز دنیای اسلام را صد چندان کرده است .دراین رساله،درفصل اول از بخش اول،ابتدابه صورت مختصربه معرفی آل اعین وخاندانهای شیعی درکوفه واجمالی اززندگی جدْزراره پرداختم.درفصل دوم بصورت ویژه درباره زندگی زراره و بیان سرآغازشکل گیری پیوندزراره بامکتب اهل بیت(علیهم السلام)سخن گفتم.درفصل سوم برای اینکه باشخصیت علمی وفرهنگی زراره بیشترآشناشویم،بعدازبیان سیمای زراره درآئینه روایات به اساتیدی اشاره کرده ام که زراره ازمحضرشان استفاده نموده است. یکی دیگراز مباحثی که در این فصل به آن پرداخته ام، احادیث نقل شده از زراره ومطالب مربوط به آن است. سؤالی که می بایست به آن پاسخ    می گفتم این بودکه آیا از زراره آثاری مستقلی باقی مانده است و یا خیر؟ بررسی توان علمی زراره درمناظره هاومباحثه هاوگزارشی ازشاگردان زراره،آخرین مطلبی است، که دراین فصل بیان کرده‌ام. در بخش دوم به بررسی مهمترین آراء و اندیشه‌های کلامی زراره در قالب پنج فصل، پرداخته‌ام. از آنجا که روایاتی که دلالت بر مذمت زراره می‌کند، شبهاتی را درباره ایشان به وجود آورد، بخش سوم را به بررسی و نقد شبهات پیرامون زراره اختصاص داده‌ام. در بخش چهارم و آخرین  بخش از این پایان نامه به بررسی و نقد شبهات، پیرامون جناب زراره از دیدگاه مؤلف کتاب تاریخ آل زراره پرداخته‌ام. مقدمه«لقد منّ الله علی المومنین اذ بعث فیهم رسولاً من انفسهم یتلو علیهم آیاته و یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمه وان کانوا من قبل لفی ضلال مبین»[1]با سپاس فراوان به درگاه پروردگار مهربان، که هستی رشحه­ای از خامه­ی زرنگار اوست و آفرینش تجلی محبت او، و با درود به ارواح پیام­آوران و رسولان خصوصاً سرور کائنات محمدمصطفی(ص) و اهل بیت آن حضرت.باورها و اندیشه‌های هر مکتب و ملّتی، چونان بنایی است که در شکل‌گیری و استحکام و تداوم خود بر عناصر و اجزای مختلفی متّکی است. همانگونه که هر بنا، معمار، طرّاح، بنیان، مصالح و سازنده‌ای دارد و همّت و تلاش این مجموعه وسیله عینیت یافتن آن بنا است و استحکام و تناسب مصالح و عالمانه بودن طرحها ضامن تداوم و بقای آن خواهد بود.مبداء وحی، طرّاح اصلی فرهنگ و اندیشه دینی است و پیامبران، مجریان همان طرحی هستند که خداوند به ایشان ابلاغ کرده است. اوصیاء و حاملان علوم انبیا همان شالوده‌ها و بنیانهایی هستند که پیامها را دریافت می‌کنند و رسالت حفظ و نگاهبانی از آنها را بر دوش می‌کشند.عترت پیامبراکرم(ص) از آن جهت شایسته بر دوش کشیدن رسالت تبلیغی پیامبرند که آگاهترین، امین‌ترین و صادق‌ترین افراد امّت به فرهنگ دینی و تعالیم الهی رسول خدایند.پس از عترت پیامبر(ص) ـ امامان معصوم ـ عالمان دینی و فقهای امّت و صحابه راستین نقشی اساسی در تحکیم پایه‌های فرهنگ دینی و ترویج آن میان نسلها و بقا و استمرار آن در طول عصرها دارند. عالمان و متفکران هر امّت، استوانه‌های بنای فرهنگ آن امّت به شمار می‌آیند.این گونه است که رسول (ص) درباره عالمان و دانشمندان امّت خویش فرمود:‹‹ رّحِمَ الله خلفائی. فقیل: یا رسول الله، و مَنْ خلفاؤُک؟ قال: ‹‹ الّذین یحیونَ سُنَّتی و یعلِّمُونها عبادَ الله››[2]پیامبر اکرم(ص) فرمود: خدای رحمت کند جانشینان مرا. از آن حضرت سؤال شد: جانشینان شما کیانند؟ پیامبر(ص) فرمود: آنانند که روش مرا در جامعه زنده نگاه داشته و آن را به دیگران می‌آموزند.در اینجا سخنی از امام صادق(علیه‌السلام) مجالی بایسته دارد که فرموده است : عالمان وارثان پیامبرانند، چرا که پیامبران برای امّت خویش درهم و دینار به ارث نگذارند بلکه ارزشها و معارفی را به صورت احادیث از خود بر جای می‌نهند و کسی که از گوهر احادیث ایشان به چنگ آورد، در حقیقت به بهره‌ای انبوه دست یافته است.هان! بنگرید علمتان را از کدام سرچشمه دریافت می‌کنید!در میان ما خاندان رسالت، در هر نسل‌‌، عالمان امین و عادلی حضور دارند که تحریفهای افراط‌گران و جریان آفرینی‌های باطل‌گرایان و تأویلها و دخل و تصرفهای جاهلان را از ساحت دین دور می‌دارند. [3]شاگردان و اصحاب ائمه(علیهم السلام) این توفیق را داشتند که حامل علوم و معارف اهل بیت  (علیهم السلام) باشند و از طریق روایات، نسل­های عصر غیبت و حتی عصر نخستین حضور ائمه را با معدن آن معارف پیوند دهند. یاران ائمه گسترش­دهنده­ی علوم اهل بیت (علیهم السلام) بودند. چه آنان که فقه اهل بیت(علیهم السلام) را می­آموختند و به فتوا می­نشستند، چه آنان که کلام و عقاید را از ائمه گرفته، با مخالفان به مناظره و بحث می­پرداختند و حق را برای آنان نمایان می­نمودند، و چه آن­هایی که در تفسیر و علوم قرآنی، از مکتب عترت سیراب می­شدند.به هر حال ائمه معصومین(علیهم السلام) به عنوان وارثان راستین علم و فضل و شرافت پیامبر(ص) پس از آن حضرت به حمایت از مرزهای شریعت ناب محمّدی پرداختند و پس از ایشان‌‌، عالمان متعهّد‌‌، با کسب معارف از مکتب اهل بیت به پاسداری از قلمرو اندیشه شیعی که همان اسلام ناب بود همّت گماشتند. شناخت این چهره‌های روشن که در پایداری و استحکام فرهنگ اسلامی نقشی ارزنده داشته‌اند در مرحله نخست،راهگشای اسلام‌شناسان و پژوهشگران در اعتماد به شخصیتهای امین تاریخ اسلام خواهد بود و چشمه‌های زلال معرفت را از سرابهای دروغین جعل‌کنندگان و تحریفگران احادیث متمایز خواهد ساخت.در این میان برخی از این شاگردان از این مرحله فراتر رفته، به مقام و منزلتی دست یافتند که امام صادق(ع) رئیس مذهب و محبوب پروردگار عالم، آنان را محبوب­ترین افراد نزد خویش دانست و فرمود:«محبوب­ترین مردم نزد من، زنده یا مرده، چهار نفرند، برید عجلی، وزاره بن­اعین، محمدبن مسلم و احول (مومن الطاق). این چهار نفر، زنده یا مرده‌‌، از همه­ی مردم نزد من محبوب­ترند. [4]از این­رو سعی ما در این رساله بر آن است تازندگی‌‌، فضایل و برخی ازآراء کلامی یکی از آن چهره­های محبوب نزد امام صادق(علیه السلام) یعنی «زراره بن اعین» را بر شمرده و اسوه­ای از پویندگان راه حق و حقیقت را در حد توان معرفی کنیم.دراین تحقیق قبل ازورودبه زندگی جناب زراره،به صورت مختصراززندگی جدْزراره وپدرزراره سخن به میان آوردم.سپس درفصل دوم به زندگی جناب زراره پرداختم.برای این که باشخصیت علمی وفرهنگی جناب زراره به صورت ویژه آشناشویم،فصل سوم رابه بررسی جایگاه زراره ازنظرگاه روایات ائمه(علیهم السلام) ،روایاتی که اززراره نقل شده است ،اساتیدوشاگردان زراره ،توان علمی زراره درمباحثه هاومناظره هاوآثاری که اززراره باقی مانده است،اختصاص داده ام.همان گونه که درعنوان این پایان نامه ذکرشد،بررسی اندیشه های کلامی زراره ازاهداف این رساله است.بدین منظوردرقالب پنج فصل به مهمترین اندیشه های کلامی جناب زراره پرداختم.فصل اول رابه بررسی مساله ایمان وکفروسیرتفکرزراره دراین باره ،فصل دوم رابه بررسی نظریه استطاعت که به نقل مورخان،جناب زراره کتابی هم دراین باره داشته است ،اختصاص داده ام.درفصل سوم مباحثی که اززراره درباره حدوث علم الهی نقل شده است راذکرکرده ام.درفصل چهارم مساله معرفت ضروری که یکی ازمباحث مهم کلامی است را ازدیدگاه زراره موردکنکاش قراردادم.ودرفصل پنجم به بحث فطری یا ضروری بودن علم امام(علیه السلام)ازنظرگاه زراره پرداختم.بخش سوم راباتوجه به روایاتی که دلالت برمذمت جناب زراره دارد ،درقالب رفع شبهات به بررسی ونقد شش شبهه اساسی که درباره جناب ایشان نقل شده است ،اختصاص داده ام.درآخرین بخش این رساله،ازدیدگاه مؤلف کتاب تاریخ آل زراره ،به بررسی ونقدشبهات مطرح شده پیرامون جناب زراره،پرداختم وبه صورت گسترده دراین باره مطالبی رانقل کرده ام.قابل ذکر است، یکی از مشکلات این تحقیق کمی منابعی است که بصورت ویژه به جناب زراره پرداخته باشندو همچنین،پراگندگی مطالب مربوط به ایشان می‌باشد. دراین تحقیق سعی شده است‌‌،درباره جناب زراره کاری منسجم وتا حدودی تازه انجام شود.والبته‌‌، مطمئن هستم که هنوز زوایای متعدد دیگری از افکار واندیشه‌های این شخصیت شاخص دنیای اسلام‌‌، پنهان مانده است. درپایان، اینجانب ضمن درخواست،از خواندگان عزیز جهت ارائه انتقادات وپیشنهادات راه گشای خود‌‌،امیدوارم این تحقیق بتواند‌‌، نکات تازه وجدیدی‌‌، برای محققین ارجمند بیان نماید. انشاء الله تعالی.تعداد صفحه : 149قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید