دانلود پایان نامه ارشد : سبک شناسی داستان «بیوتن» رضا امیرخانی

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی 

عنوان : سبک شناسی داستان «بیوتن» رضا امیرخانی

دانشگاه علامه طباطبایی

عنوان پایان نامه:

سبک شناسی داستان «بیوتن» رضا امیرخانی

استاد راهنما: دکتر محمود بشیری

پایان نامه برای دریافت درجه ی کارشناسی ارشد

در رشته ی زبان وادبیات فارسی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیدهداستان بیوتن از جمله آثار ادبیات دینی و دفاع مقدس است که از زمان نگارش کتاب تا کنون مورد توجه کارشناسان ادبی قرار گرفته و مقالات بی شمار در باب آن نگاشته شده، نیز جلسات نقد متعدد برگزار گردیده است که در هر کدام یکی از ویژگی های آن مورد بررسی قرار گرفته است. در این رساله با توجه به ویژگی های منحصر به فرد کتاب، خاصه نثر ویژه و تأویل پذیری آن مجالی فراهم شد که سبک کتاب از نظر زبانی، ادبی و فکری مورد بررسی قرار گیرد. سعی نگارنده بر این بوده است تا به تمام عناصر و ویژگی های خاص داستان که باعث گردیده این کتاب دارای سبک و امیرخانی را صاحب سبک شخصی بدانیم، بپردازد تا گامی در جهت شناخت بیشتر داستان بیوتن که در ادبیات معاصر جزو استثنا هاست برداشته شود.کلید واژه: سبک شناسی، ادبیات دینی، بیوتن، رضا امیرخانی
فهرست مطالبعنوان                                                    صفحهمقدمه. 1خلاصه داستان. 4بررسی شخصیت ها 8ویژگیهای زبانی.. 19نامگذاری فصلها 20کاربرد یک واژه با املاهای متفاوت.. 21رسم الخط خاص و منحصر به فرد داستان. 22اتصال وانفصال. 23اعراب گذاری کلمات.. 24آوردن «ها»ی غیرملفوظ در کلمه‌هایی که یاء میانجی یا مشتقات آن را میگیرد. 25گویشها و لهجه‌های مختلف و متناسب شخصیتها 26جدانویسی کلمات.. 29چند گویشی و التقاط زبانی.. 31شیوه‌ی پاورقی نویسی.. 33جنبه‌های ادبی.. 34استشهاد به آیات، روایات و اشعار شاعران متناسب با موقعیت متن.. 36ضرب المثل، (اصطلاحات رایج در میان مردم) 46استفاده از لغات کم‌کاربرد، قدیمی یا عامیانه. 48نقش اعداد و نحوه‌ی استفاده از آن ها 49ترکیبات تازه (خود ساخته) 53تکرار هنری.. 55تکرار واک، هجا، واژه، عبارت، جمله یا مصراع، موسیقی کلام. 57تناسب... 67انواع جناس(تام-مختلف الاول ... ) 68سجع. 68کنایه. 69تشخیص.... 69تشبیه. 69
 استعاره 70
تتابع اضافات.. 70اشتقاق.. 71مجاز. 71تضاد. 72حس آمیزی.. 73طرد و عکس... 73ایهام. 74جمله‌ی معترضه. 74شکل نمایش نامهای متن، برای توصیف بهتر و تصویر سازی.. 75بازی با کلمات  (استخدام) 76مختصات فکری.. 79ویژگیهای داستانی.. 86ذکر دقیق جزئیات، به قصد توصیف و تصویرسازی.. 87جملات کوتاه و پیدرپی.. 88جابه‌جایی ارکان جمله به قصد تأکید. 91چند سجده واجبه و علامت$. 93تنوع نقل در روایات( زاویه دید ) 94ازهم‌گسیختگی متن و حوادث داستان. 95مواردی که شخصیتها، صدای نویسنده را میشنوند و در مورد همان مطلب اظهارنظر می‌کنند. 96نتیجه‌گیری.. 101کتابنامه ( فهرست منابع و مواخذ) 103  مقدمهرضا امیرخانی در سال 1352 در تهران متولد شد. وی در دبیرستان علامه حلی تهران تحصیل کرده و دانش آموخته ی مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف است. مدتی سردبیری سایت لوح، ارگان نویسندگان ادبیات پایداری را بر عهده داشت و در پاییز 1384 از این مقام استعفا داد. او از سال 84 تا 86 رئیس هیئت مدیره­ی انجمن قلم ایران بود.آثار وی:ارمیا: نام اولین کتاب امیر خانی در­سال 74 است، که جایزه بیست سال ادبیات داستانی ایران را از آن خود کرد.منِ او: سومین اثر اوست که در­سال 78 منتشرشد، و برخی آن را بهترین کتاب این نویسنده می­دانند.از به: چهارمین اثر این نویسنده در­سال 80 چاپ شد و در آن به بیان گوشه­ای از سختی­های زندگی در دوران جنگ و بعد از آن پرداخته است.سفرنامه سیستان: پنجمین کار رضا امیر­خانی است که به حواشی مسافرت رهبرانقلاب به استان سیستان و بلوچستان می­پردازد. این کتاب در سال 82 منتشر شد.نشت نشا: کتاب بعدی وی، مقاله ی بلندی است که در سال 84 چاپ شد و به ریشه­یابی مهاجرت نخبگان پرداخت.بیوتن: این رمان در فروردین ماه 87 به چاپ رسید.سر­لوحه­ها: گزیده­ای از یادداشت­های پراکنده­ی سال­های 81-84 در سایت لوح، نوشته شده و در اسفند 87 به چاپ رسیده است.نفحات نفت: جستاری در فرهنگ مدیریت نفتی و دولتی در جمهوری اسلامی ایران نوشته شده و از سوی نشر افق  در سال 89 منتشر شده است.سفرنامه ی افغانستان  جانستان کابلستان، که حاصل سفر به کشور افغانستان می باشد، در سال 90 از سوی نشر افق منتشر شده است.قیدار: آخرین رمان امیر­خانی است که توسط نشر افق چاپ و در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد.بعد از انقلاب، خاصه پس از جنگ تحمیلی، نویسندگان کشورمان درحوزه­های مختلف و متفاوت ادبی به فعالیت­ پرداختند. یکی از جمله­ی این حوزه­ها، جنگ و دفاع مقدس بود که از آن با نام ادبیات مقدس یاد می شود.شاید به طور قطع نتوان گفت که تمام آثار و نوشته­های امیر­خانی مربوط به ادبیات دفاع مقدس است،  یا اینکه آثار او را می­توان در یک زیر مجموعه قرار داد یا نه. البته در مورد ارمیا قاطعانه و در مورد من او – تا حدودی – می­توان گفت که در حوزه­ی ادبیات دفاع مقدس قابل بررسی هستند. اما در مورد بیوتن موضوع متفاوت است. بررسی و تحلیل این رمان نشان می­دهد که بیوتن اگر­چه مستقیما به حوزه­ی ادبیات دفاع مقدس مربوط نمی­شود، اما به دلیل انتخاب شخصیت اول داستان که از بازماندگان جنگ است و اشارات بسیاری که به جنگ و خاطرات آن می­شود، می­توان با اغماض آن را جزو ادبیات دفاع مقدس هم دانست. هرچند از نظرنگارنده در این کتاب به موارد بسیاری بر می­خوریم که بهتر است بگوییم بیوتن، جزو آثار انتقادی ادبیات دفاع مقدس است.به طور مثال شخصیت گاورمنت در رمان بیوتن که رفتار و گفتار او مورد نقد ارمیا، سهراب و حاج مهدی قرار می­گیرد، نمونه هایی از این دست؛ اما به دلیلی که ذکر خواهد شد، بهتر است بگوییم که بیوتن در حوزه­ی ادبیات دینی قرار دارد، نه ادبیات جنگ. البته ادبیات جنگ با ادبیات دینی تناسب دارد، اما لزوما ادبیات دینی نیست.ادبیات دینی، ادبیاتی است که در ذیل کتاب مقدس( مثل قرآن، روایات و...) معنا شود و نیز ارجاع مندی داشته باشد؛ یعنی با خواندن اثر ، به نوعی در امتداد آن متن مقدس قرار می­گیریم و کتاب ما را به آن متن ارجاع داده ، خودش را با آن متن مقدس حجّیت می دهد. در بیوتن این اتفاق افتاده و رمان مبتنی بر داستان زندگی ارمیا پیامبر در تورات است، و شخصیت ارمیای نبی ارتباط بنیادینی با این اثر دارد.در بررسی رمان بیوتن، به دو ویژگی و نکته­ی مهم بر­می­خوریم که ذکر آن­ها در اینجا لازم می‌نماید:1)نثر کتابنثر این کتاب به خصوص در فصل های زبان و ژنتیک چیزی بین شعر و نثر است و با زبان، بازی می شود، به طوری که نه تنها از متن بیرون نمی­زند، بلکه این نثر شاعرانه، روایت را پیش می­برد و به ساخت مندی رمان کمک می­کند؛ به طور مثال عبارت" آلبالا­لیل والا" که بعدا به" البلاء للولاء" تغییر شکل می دهد و این عبارت تا آخر کتاب رها نمی­شود. حتی سهراب هم در اواخر داستان با آلبالا­لیل والا از ارمیا خداحافظی می­کند ومی­رود.2)تأویل پذیری:یکی دیگر از ویژگی­های رمان که باعث تمایز آن بادیگر رمان­های معاصر می­شود ، قدرت وقابلیت تأویل پذیری آن است. رمان به شدت لایه­های معنایی دارد و با پیش های ذهنی مختلفی می­شود وارد داستان شد. در ادبیات و رمان معاصرما انگشت شمارند آثاری که تأویل پذیر باشند. مثلا کلیدر با ایدئولوژی مارکسیستی نوشته شده است و جور دیگری نمی­شود آن را خواند .اما بیوتن متنی کاملا تأویل پذیر است . یعنی با هر دیدی می­توان آن را خواند ، با دید عرفانی، فلسفی و یا حتی سیاسی .در این پایان نامه سعی شده به تمام عناصر و ویژگی­های خاص کتاب که باعث گردیده این کتاب را دارای سبک و رضا امیر­خانی را صاحب سبک شخصی بدانیم، توجه شده و آن­ها را به دقت مورد بررسی قرارداده ایم. مسلما خالی از اشکال نخواهد بود. امید که تلاش نگارنده، مفید واقع شده و توانسته باشم به شناخت این رمان که در ادبیات ما جزو استثناهاست، کمک کرده باشم."خلاصه داستان"َداستان بیوتن، سرگذشت ارمیا معمر، مجروح جنگی است که بعد ازگذشت سال­ها از این واقعه هنوز نتوانسته از آن حال و هوا خارج شود و ذهنش همواره درگیر است. به همین دلیل او هرهفته به بهشت زهرا می­رود، تا با دوستان و خلوت ودرد دل کند؛ اما آخر هفته­های شلوغ آنجا وحضور سنگین افرادی که به آنجا می آیند(از مادر­هایی که بوی فرزندان­شان را در او جستجو می­کنند، پیرنام زدهایی که هنوز منتظرند وبه وعده گاه می­آیند،گرفته تا فرزندان شهدایی که از نبود پدران­شان دل گیرند و رنگ وبوی آن­ها را نمی­دهند ونیز معلم­هایی که گروه گروه بچه­ها را به آنجا می­آورند و جنگ و مردان ش را با معیار­های خود وتعریفی که از آن دارند به فرزندان آینده می شناسانند) باعث می­شود ارمیا تصمیم بگیرد، سه­شنبه­ها تا در آرامش وخلوت بتواند با پیر ومراد خود-سهراب- سخن بگوید. در یکی از همین سه­شنبه­ها، باآرمیتا آشنا می شود. "آرمیتا" دختری ایرانی الاصل اماساکن آمریکاست که از سوی مؤسسه­ی تحقیقات مذهبی که در آن کار می­کند و با هزینه­ی آن­ها راهی تهران شده تا مطالعاتی انجام داده ، بازگردد.از آنجا که هنگام حضور آرمیتا در بهشت زهرا تهران تنها ارمیا را می­بیند، سر صحبت را با او باز میکند و همین گفتگوی کوتاه مقدمه و زمینه­ساز قرار ملاقات­ها، تماس­ها و ایمیل زدن­های بعدی شده و در نهایت منجر به تصمیم ارمیا برای مهاجرت به آمریکا و ازدواج با آرمیتا می شود. داستان با ورود ارمیا به فرودگاه جی.اف.کی نیویورک آغاز می شود. آرمیتا و" خشی"(دوست و رئیس آرمیتا در مؤسسه) برای استقبال از او به فرودگاه می­روند.مشکلات ارمیا از همان بدو ورودش آغاز می­شود. از گیت ورودی گرفته تا یافتن شغل، مسکن و مهم­تر از آن مسائل و تفاوت­هایی که میان خود و دیگران و نیز جامعه­ی جدید می­بیند. تفاوت های فکری و فرهنگی، نگاه به دین وشریعت و...ارمیا ترکشی از دوران جنگ در کمر خود دارد که هنگام عبور از گیت فرودگاه برای او دردسر ساز می­شود و دستگاه آشکار ساز به صدا در می­آید. پلیس به ارمیا مشکوک می­شود. موهای بلند و مجعد وریش های بلند او شک پلیس را بیشتر می­کند. آرمیتا نزد رئیس پلیس می­رود و به هرزحمتی که هست با کمک ارمیا آن­ها را قانع می­کند که صدا دستگاه به خاطر همین ترکش کمر ارمیا است نه چیز دیگر.پس از رهایی از این ماجرا، آن­ها سوار بر ماشین خشی به سمت استون، محل سکونت آرمیتا وخشی حرکت می­کنند. آن­هادر طول مسیر، سعی می­کنند تا آن جا که ممکن است، خیابان­های مهم نیویورک را به ارمیا نشان بدهند تا هرچه سریع­تر با محیط و شرایط آشنا شود.در سر راه، به سراغ دو نفر دیگر از همسایه­های آرمیتا یعنی" میان دار" و" جانی"می­روند. میان­دار دکه ی کوچکی دارد و فست­فود می­فروشد. میان دار هم مثل خشی ایرانی است و هنوز در حال و هوای ایران قبل از انقلاب به سر می­برد. جانی سیاهپوست دورگه­ی آمریکایی است. ارمیا با این دونفر هم آشنا می­شود؛ اما یکی از مشکلاتش در همین ملاقات نمود پیدا می­کند وآن هم تهیه­ی غذای حلال است. پس از این ملاقات کوتاه، آن ها به مسیرشان به سمت خانه ادامه می دهند. به­محض ورود به استون و دیدن محل زندگی آرمیتا و دوستان و همسایگان ایرانی اش مشکل بعدی، یعنی مسکن نیز بروز می­نماید. آرمیتا در یک کاندومینیوم (مجموعه ای از آپارتمان های کوچک) زندگی می­کند که برای زندگی مجردی کافی است. ارمیا در همان کاندو اقامت می­کند و پس از چندی در مؤسسه­ی اتومبیل کرایه (لینکلن لموزین) به عنوان راننده استخدام می­شود. کاری که به نظر خوب می­آید و عرب­های ساکن نیویورک به خاطر ظاهر ارمیا ترجیح می­دهند که راننده­ی لموزین کرایه­ای آن­ها، او باشد. دومشکل مسکن و شغل ارمیا تا حدی مرتفع می­شود، او برای تهیه­ی حلال فود هم به سراغ رضا رستوران دار لبنانی می­رود که از گوشت حلال برای مسلمانان غذا تهیه می­کند. یک شب، مسئول مؤسسه به ارمیا می­گوید که یک سیاه پوست ماشین کرایه کرده و خواسته است حتماً او راننده باشد. ارمیا وقتی به محل مورد نظر می­رود، متوجه می­شود که آن فرد سیاه پوست جانی هم سایه آن ها و شاگرد میان دار است. جانی و میان دار قرار است به محل کار نامزد جانی که مسلمان است و برای ازدواج­ش با او شرط سختی(ختنه کردن) را گذاشته است، بروند. محل کار او دیسکو ریسکو است. ارمیا برای برطرف کردن حس کنجکاوی­اش با آن­ها همراه می­شود تا ببیند این دختر مسلمان کیست که چنین شرطی گذاشته، ولی در عین حال در چنین جایی کار می­کند.به محض ورود متوجه می­شود که این دختر، همان سوزی، دوست و همسایه­ی آرمیتاست که در این دیسکو به عنوان رقاص کار می­کند. پس از ماجراهای فراوانی که در این شب رخ می­دهد، ارمیا تصمیم می­گیرد دیگر راننده­ی لموزین نباشد و به دنبال کار بگردد. ارمیا در سراسر داستان سعی می­کند تا خود را با محیط و شرایط زندگی جدید سازگار کند؛ اما هرچه می­کوشد، کمتر موفق می­شود تا جایی که در طی مدت اقامت کوتاهش چندین اخطار روی کارت اجتماعی­اش داشته باشد( ماجرای پارکومتر­ها)طی ماجرایی اوتصمیم می گیرد، ماشینی تهیه کند و موزع گوشت حلال شود تابدین وسیله هم مشکل بی کاری خود و هم تهیه­ی گوشت حلال را برای خود و دیگران حل کند.روز عیدفطر، طی قرار قبلی، مراسم عقد ارمیا وآرمیتا ست. ارمیا،طی چند ماهی که از اقامتش در آمریکا می­گذرد، به اختلافات و تفاوت­های زیاد خود با آرمیتا پی می­برد اما به غیر از یک بار موفق نمی­شود با او حرف بزند و مسائلش را مطرح کند. آرمیتا هم یقیناً این مسئله را متوجه شده اما گویی هر دو ترجیح می­دهند باز هم تن به این ازدواج از پیش تعیین شده شان بدهند. در جریان مراسم عقد آن ها، حوادثی رخ می­دهد که تا حدودی روند داستان و سرنوشت ارمیا وچند نفر دیگر را تغییر می­دهد. میان دار، در حالی که مست از شراب خوری بسیار است، سوزی را -بی دلیل- به باد حرف­های تند و توهین آمیز می­گیرد و تهمت می­زند. سوزی دل­شکسته مهمانی را ترک می­کند و جانی هم که شرط او را انجام داده تا بتواند به عشقش برسد به همراه او می­رود. سوزی همان شب، محل زندگی­اش را ترک می­کند و کسی نمی­داند که کجا رفته است؛ اما قبل از رفتن نامه­ای را به دست ارمیا می­رساند و بخشی از مکنونات قلبی و مسائلی را که مدتها ذهنش را مشغول کرده است را باز­گو می­کند. جانی، پس از این غیبت ناگهانی سوزی دیوانه می­شود و ارمیا و آرمیتا طی قراری ناگفته شروع زندگی مشترکشان را به پیدا شدن او موکول می­کنند.تعداد صفحه :113قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید