دانلود پایان نامه ارشد :طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : معماری

گرایش :معماری 

عنوان : طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 دانشگاه سوره

دانشکده معماری

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی معماری

عنوان رساله:

طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر

استاد راهنما:

جناب آقای دکتر امیر مسعود دباغ

استاد مشاور:

سرکار خانم دکتر مریم عظیمی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیده:هدف این بحث بررسی مفهوم مراکز فرهنگی و اهمیت وجود آن در پرورش فکری و اخلاقی جوانانی است که بخش زیادی از جمعیت جامعه امروزی را به خود اختصاص دادند. ضرورت تحقیق به آن دلیل است که علیرغم اهمیت جایگاه مراکز فرهنگی و تأثیر آن در ساختار فضایی و اجتماعی شهرسازی امروزی، در ایجاد هدف و انگیزه و پرورش فکری جوانان نیز مورد استفاده قرار می­گیرد.مراکز فرهنگی در اکثر جوامع شهری دنیا به ویژه در جوامعی که مفهوم دموکراسی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش معتبر است، سوژه ای شناخته شده و مرسوم می­باشد. مرکز فرهنگی به مفهوم عام آن، محلی متعلق به مردم شهر و جدا از تشکیلات اداری شهرداری است که به منظور حضور شهروندان و حیات اجتماعی طراحی می شود.منطقه 22 تهران اکنون غربی ترین حد شهر تهران به حساب می آید. این منطقه در میان سایر مناطق شهر تهران منطقه ای به نسبت جوان و نوساز می­باشد و مورد هجوم ساخت و سازهای جدید در سطح منطقه قرار گرفته است. از این رو این منطقه مکان مناسبی برای طراحی مراکز فرهنگی و ایجاد بستری برای رشد و نمو جوانان و بهره گیری از توانایی های آنان در جهت کارآفرینی و پیشرفت هرچه بیشتر کشور است.در این بحث به بررسی تعاریف و ویژگی های مراکز فرهنگی، جوان و کارآفرینی و.... می­پردازیم و در آخر با بیان ویژگی های منطقه 22 ، سایت موردنظر را در این منطقه طراحی خواهیم نمود.کلید واژه­ها : مرکز فرهنگی، جوان، اوقات فراغت، هویت، خلاقیتفهرست مطالب                                                                                                          صفحاتفصل اول- موضوع طرح..................................................................................11-1- بیان مساله...............................................................................21-2-پیشینه تحقیق.....................................................................................31-3-اهداف تحقیق............................................................................................41-3-1-اهداف اصلی...............................................................................41-3-2-اهداف فرعی......................................................................................41-3-3-فرضیه یا سوالات کلیدی تحقیق................................................41-4-روش تحقیق..............................................................................................4فصل دوم:مفاد بنیادین.............................................................................62-1- جوان..............................................................................................72-1-1-تعریف جوان...........................................................................72-1-2-جوان و رهیافت­های آن..............................................................82-1-3-ویژگی­های جوان.....................................................................102-1-3-1- استقلال­طلبی........................................................102-1-3-2- پرخاشگری.....................................................................102-1-3-3-  برتری­جویی......................................................................112-1-3-4- احساس خلا.................................................................112-1-4-بحران­های جوان.............................................................................122-1-4-1-بحران شخصیت یا هویت..............................................122-1-4-2- بحران روابط اجتماعی.....................................132-1-4-3-بحران خانواده...................................................................132-1-4-4- بحران جنسی.................................................................132-1-4-5- بحران کار...........................................................................132-1-4-6- بحران شناسایی.................................................................132-1-4-7- بحران الگوگریزی و الگوپذیری......................................142-1-5- راهکارهای ارتباط با جوان.....................................................152-1-5-1- درک موقعیت جوان................................................................152-2-5-2-شناخت نیازهای جوان و برآوردن آن...............................152-2-5-3-سخن گفتن با جوان.......................................................................162-2-5-3-1-سخن گفتن آمرانه و خشن...........................................162-2-5-3-2-سخن گقتن اخلاق گرایانه................162-2-5-3-3-سخن گفتن از موضع همه چیزدان و علامه................172-2-5-3-4-سخن گفتن انتقادگرایانه..........................................172-2-5-4-شنیدن سخن جوان.........................................................172-1-6-تاثیر محیط و معماری بر رفتار و اخلاق جوان...................................192-2-قرارگاه های رفتاری.....................................................................................232-2-1-تعریف قرارگاه های رفتاری.......................................232-2-2-عناصر تشکیل دهنده یک قرارگاه رفتاری..............................252-2-3-حریم قرارگاه یا مکانهای رفتاری..................................................262-2-4-اثر قرارگاه های رفتاری بر رفتار افراد..............................................262-3-هویت فرهنگی.........................................................................................272-3-1-تعریف فرهنگ..............................................................................272-3-2-تعریف هویت..........................................................................282-3-3-رابطه فرهنگ و هویت................................................................302-4- مرکز فرهنگی.........................................................................................322-4-1-پیشینه مراکز فرهنگی..............................................................322-4-1-1- فرهنگسرا در یونان و روم.........................................................2-4-1-3- مراکز فرهنگی در ایران..............................................................342-5-خلاقیت....................................................................................................................362-5-1-تعریف خلاقیت..................................................................................................362-5-2-روانشناسی خلاقیت.......................................................................................382-5-3-روشهای فردی برای برانگیختن خلاقیت................................................392-5-4-شیوه های گروهی برای پرورش خلاقیت..........................................402-5-4-1-روش طوفان فکری(یا بارش مغزی)....................................402-5-4-2-روش گوردن.............................................................................402-5-5-عوامل موثر در رشد خلاقیت.....................................................................2-5-7-ویژگی های شخصیتی افراد خلاق................................................................472-5-8-راههای ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری...........................................532-6-اوقات فراغت...................................................................................59فصل سوم-نمونه موردی...............................................................623-1-نمونه موردی داخلی.............................................................................................633-1-1-مرکز فرهنگی استاد فرشچیان اصفهان............................................633-1-1-1- ایده­های طراحی......................................................................633-1-1-2- هندسه.......................................................................................643-1-1-3-حضور آب....................................................................653-1-2- مرکز فرهنگی دزفول.........................................663-1-2-1- ایده­های طراحی..................................................663-1-2-2- طراحی نما...............................................................673-2- نمونه موردی خارجی.........................................................................693-2-1- مرکز فرهنگی حیدرعلی اَف آذربایجان..............................693-2-1-1- فرم و حجم بنا....................................................693-2-1-2- طراحی سازه...................................................................713-2-1-3- مصالح برگزیده........................................................713-2-1-4- معماری فضای داخلی مجموعه........................................723-2-2- مرکز فرهنگی گوآنگجوی چین.....................................................733-2-3- مرکز فرهنگی آگورا در هلند.............................................................743-2-4- مرکز فرهنگی دیکونستلینی در هلند.................................................753-3- نتیجه­گیری.............................................................................................76فصل چهارم- معرفی سایت................................774-1-بررسی موقعیت جغرافیایی شهرتهران................................................784-2-تاریخچه شهر تهران........................................................................................804-3-توپوگرافی تهران.............................................................................................824-4-منطقه 22 تهران................................................................................834-4-1-سابقه پیدایش منطقه 22..............................................................834-4-2-ویژگی های جغرافیایی منطقه 22..............................................................854-4-3-ویژگی های زیست محیطی و اقلیمی منطقه 22....................................864-4-4-آب و هوای منطقه 22.......................................................................874-4-4-1-تابش آفتاب............................................................................874-4-4-2-دما.........................................................................................884-4-4-3-بارش......................................................................................884-4-4-4-رطوبت............................................................................894-4-4-5-باد..................................................................................894-4-4-6-جهت استقرار ساختمان......................................................894-4-5-ویژگی های معماری منطقه 22.........................................................904-4-6-پروژه های شاخص منطقه 22.........................................................914-4-6-1-تاثیرات زیست محیطی دریاچه و پارک چیتگر.........................................914-4-6-2-گروه بندی کاربری ها در منطقه و ناحیه (طرح تفضیلی)..................924-4-6-3- کاربری ها........................................................................................934-4-6-4- شریانهای منطقه.....................................................................934-4-6-5-دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس(چیتگر).........................944-4-6-5-1-دریاچه چیتگر بعد از آبگیری...............................944-4-6-5-2-اهداف شکلگیری منطقه از طریق ایجاد و ارتقا قابلیتهای تفریحی تفرجی...............954-4-6-5-3-مشخصات دریاچه................................................964-4-6-5-4-منابع تامین آب دریاچه.......................................964-4-6-5-5-تاثیرات زیست محیطی................................974-4-6-5-6-جاذبه های تفریحی-توریستی................................974-4-6-5-7-مزیت های اقتصادی – اجتماعی...............................974-4-6-5-8-موقعیت دریاچه.....................................................984-5-موضوعیت پروژه..................................................99فصل پنجم- طراحی............................................101گفتار یکم- مبادی پروژه...................................................1025-1-مراحل طرح..................................................................1025-1-1-روند طراحی و نحوه چیدمان.............................1025-1-2-ایده های تاثیرگذار در طراحی....................................................1035-1-2-1-عناصر طبیعی در مجاورت طرح............................................1035-1-2-1-1-دریاچه چیتگر................................................1035-1-2-1-1-1-منابع تامین آب دریاچه........................................................................1035-1-2-1-1-2-جزایر دریاچه..........................................................................................1035-1-2-1-1-3-عناصر و فضاهای دریاچه شهدای خلیج فارس.................................1035-1-2-1-2-فضای سبز پارک چیتگر................................................................................................1075-1-2-1-2-1-شناخت کلی محیط طبیعی چیتگر....................................................1085-1-2-1-2-2-پوشش درختی و درختچه های پارک جنگلی چیتگر.....................1085-1-2-1-2-3-امکانات پارک و طرح های آتی آن.....................................................1095-1-2-2-مفاهیم فلسفه ای و اندیشه ای...........................................110گفتاردوم- معرفی طرح نهایی................................................1125-2-روند شکل گیری حجم...............................................1125-2-1-سیستم سازه ای و دیاگرام های سازه ای طرح..................................1145-2-2-سیستم های تاسیساتی و دیاگرام های تاسیساتی طرح....................1165-3-دستاوردهای پژوهش.................................................................116پیوست­ها........................................................117فهرست منابع و مآخذ............................................................118چکیده انگلیسی................................................123بیان مسئله  :جوانان به عنوان آینده سازان جامعه دارای اهمیت ویژه ای می باشند. اکثر جوامع پیشرفته برای آماده سازی پذیرش این نقش مهم و پر اهمیت برای جوانان خود برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت طراحی می نمایند. سلامت روانی جوانان موضوعی بسیار مهم است؛ اما اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد. بدیهی است که آینده کشور در دست جوانان است و آنها هستند که باید فردایی بهتر را رقم زنند. درحال حاضر بزرگ‌ترین بخش جمعیت جهان را افراد زیر 25 سال تشکیل می‌دهند. بیشتر مسائل و اختلالات روانی در دوران نوجوانی آغاز شده و تا بزرگسالی ادامه می‌یابد و چنانچه درمان نشود عواقب عاطفی و اجتماعی شدیدی را به افراد و جوامع تحمیل می‌کند. پیشگیری اولیه و ارتقای سلامت روان جوانان و تشخیص به موقع مسائل و اختلالات روانی جوانان بسیار مقرون به صرفه است و از عواقب فردی و اجتماعی اختلالات روانی می‌کاهد.جوان ناخودآگاه الگوخواه و الگوپذیر است. یکی از بهترین راه‌های به رسمیت شناختن جوان واگذار کردن کار به اوست، چنانکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که جوان خود مجری بسیاری از کارها باشد و بتواند ابتکار و خلاقیت خود را نشان دهد و در بستری آماده به ظهور و شگفتی خود بیندیشد. با توجه به حساسیت و اهمیت این دوره از زندگی باید به نیازهای روحی و روانی و بالاخص نیاز اجتماعی جوان به خوبی پاسخ داده شود. توجه به نیازهای فرهنگی و شناسایی آنها از دیرباز در جوامع انسانی مورد نظر بوده ، مخصوصا در میان جوانان این مسئله اهمیت بیشتری دارد. با شناخت نیازهای فرهنگی، هویت فرهنگی اصالت بیشتری به خود می گیرد و سرمایه های فرهنگی یعنی دانش، مهارت، فنون، علوم و تکنولوژی توسعه می یابد. تفرجگاه ها می توانند با ارائه امکاناتی این امر مهم را دستیافتنی نمایند و بی توجهی به موارد بالا منجر به هدایت جوانان توسط افرادی که این نیاز را در جوانان شناسایی نموده و آنان را به مسیرهای نا مناسب خرافه پرستی و رفتار ضد هنجار می نماید.حال با توجه به موارد بالا مسئله اساسی این تحقیق این است که آیا می توان با در نظر گرفتن فضایی برای هدفمند شدن تفریح و تفرج جوانان، الگوهای رفتار فراغتی مناسبی برای آنان جهت تحقق اهداف متعالی جامعه طراحی نمود؟1- 2-   پیشینه تحقیق : امروزه مسئله ناهنجاری و بزهکاری نوجوانان و جوانان به صورت یکی از حادترین مسائل اجتماعی جوامع مختلف درآمده است. پیدایش جوامع و ارتکاب جرم از آغاز با یکدیگر همراه بوده اند؛ زیرا از روزی که افراد دور هم جمع شده و تشکیل جامعه داده اند ناهنجاری نیز با آنان همراه شـده و گسترش یافته است. رسوخ ناهنجاری های رفتاری در میان نوجوانان و جوانان که سازندگان اجتماعی فردا هستند و ریشه دار شـدن آن موجب بیم و نگرانی بیشتری شده است. انسان همواره تحت تاثیر فضا و مکان زندگی خود است .تحقیقات نشان داده است جنبه های روحی و روانی تحت تاثیر جنبه های فیزیکی است. (ستوده ،1373،ص73)اوقات فراغت جوانان و سبک‏های گذران آن، در عین‏حال ‏که در هر جامعه‏ای می تواند معرف تحولات اجتماعی و فرهنگی به سامان بوده و دریچه ای برای ورود نوآوری های فرهنگی تلقی شود، در موارد زیادی نیز می‏تواند به عنوان منبع تهدید و نابسامانی و موضوع شکاف بین نسلی واقع شود. از این جهت، رابطه ی این فعالیت‏ها و سبک‏های فراغتی با فرهنگ مسلط در جامعه از اهمیت خاص سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار است.از  نمونه­های مشابه داخلی موفق می­توان به مرکز فرهنگی سینمای اصفهان )مجتمع فرهنگی فرشچیان( اشاره کرد که طراحی آن توسط فرهاد احمدی صورت گرفته است، به اواخر دهه شصت بازمی گرد، یکی از پروژه­های موفق در این زمینه می­باشد.  نقطه آغازین و ایده اولیه طراحی تصویر ذهنی معمار از منظر پشتی پل خواجو در زمان برگزاری جشن های بزرگ صفوی است. در واقع سعی شده است که در اولین گام عناصر اصلی سازمان دهی فضای برگزاری جشن ها با استفاده از آب نما، پل و رواق های اطراف به صورت انتزاعی بازسازی شود. به بیان دیگر خلوص و شفافیت فضاهای معماری عصر صفوی و مکتب اصفهان معمار را بر آن داشته تا با استفاده از آب نمای مرکزی علاوه بر اعلام حضور زاینده رود در نزدیکی ، با نمایش تصویر مجازی از حجم اصلی بنا که خود در پرسپکتیو و اندکی در دور دست واقع شده تقارنی را که در امتداد محور طولی عرضه داشته با کمک آب نما به بعد سوم برده و در این حال بیننده را با خود و اثر معماری تنها می گذارد و او را به درون ساختمان دعوت می کند.از دیگر نمونه­های موفق داخلی در این زمینه می­توان از «مرکز فرهنگی دزفول» اثر دیگری از فرهاد احمدی نام برد.از نمونه­های خارجی که از لحاظ مطالعات، کانسپت و فرم به پرژه حاضر شباهت دارد می­توان از «مرکز فرهنگی حیدر علی اُف» طراحی شده توسط زاها حدید اشاره کرد. دیگر نمونه­های بررسی شده مراکز فرهنگی گوانگجوی چین، آگورا و دسکونستلینی در هلند می­باشند. (فصل 3)1- 3-  اهداف تحقیق :1- 3- 1-  اهداف اصلی:
  1. شناسایی عوامل موثر بر طراحی فضایی مرکز فرهنگی جوانان منطقه 22 سایت دریاچه چیتگر
  2. طراحی مرکز فرهنگی جوانان منطقه 22 سایت دریاچه چیتگر
1- 3- 2-  اهداف فرعی:
  1. شناسایی عوامل موثر در ایجاد آرامش در جوانان
  2. شناسایی عوامل موثر در پرورش خلاقیت جوانان از طریق فرم و فضاسازی معماری
  3. شناسایی عوامل موثر در ارتقای سطح هویت فرهنگی جوانان از طریق فرم و فضاسازی معماری
1- 3- 3-  فرضیه و یا سئوالات کلیدی تحقیق  :
  1. آیا فرم معماری بر شکوفایی و تحریک خلاقیت جوانان موثر است؟
  2. آیا فرم معماری بر تقویت هویت فرهنگی جوانان موثر است؟
  3. آیا ایجاد فضاهای طبیعی بدون در نظر گرفتن هدف و برنامه برای تفرج و آرامش جوانان کفایت می کند؟
1- 4-  روش تحقیق :روش تحقیق در این پژوهش اسنادی میباشد. جهت جمع آوری اطلاعات از منابع چاپی و الکترونیکی استفاده شده است.تعداد صفحه : 143قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید