دانلود پایان نامه ارشد : عنوان مقایسه تطبیقی نقوش مسجد کبود تبریز و مسجد شیخ لطف الله اصفهان

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : هنر

گرایش :ارتباط تصویری

عنوان : عنوان مقایسه تطبیقی نقوش مسجد کبود تبریز و مسجد شیخ لطف الله اصفهان

وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری

گروه هنر

پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد در رشته ارتباط تصویری

عنوان مقایسه تطبیقی نقوش مسجد کبود تبریز و مسجد شیخ لطف الله اصفهان

(گردونه نقش)

استاد راهنما

جناب آقای عبدالرضا چارئی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیده در این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده و جمع آوری اطلاعات آن به شیوه ی کتابخانه ای و میدانی و با حضور در محل مورد نظر مشاهده و گردآوری شده است، که در صدد شناخت، گسترش و تطبیق و تحلیل نقوش دو بنای مسجد کبود تبریز و مسجد شیخ لطف الله اصفهان می باشد.در معماری نقشمایه های گوناگونی براساس مضامین مختلفی برای تزیین به کار رفته از جمله می توان به نقوش اشاره نمود که بیشترین و مهمترین عامل تزیین در بنا محسوب می شود و از نظر بصری دارای ارزش های بصری غنی و بدیع می باشند.یکی از مهمترین ویژگی معماری ایران عصر صفوی تزیینات بسیار قوی است این تزیینات ریشه در فرهنگ، اعتقادات و اندیشه های ملی مردم این سرزمین دارد. از مهمترین آثار معماری مکتب اصفهان مسجد شیخ لطف الله می باشد که از نظر فرم و رنگ و نقش دارای عالی ترین پیام ها می باشد و تا به امروز در مورد ریشه نقوش این بنای مهم تحقیق صورت نگرفته است. باتوجه به بررسی که صورت گرفته شد ریشه بسیاری از نقوش این اثر تاریخی در مسجد کبود تبریز رویت شد در پژوهش پیش رو ضمن بررسی نقوش مسجد شیخ لطف الله سعی در ریشه یابی و بررسی و تاثیر و مقایسه نقوش مسجد کبود تبریز و مسجد شیخ لطف الله و یا به عبارت صحیح در مکتب اصفهان مد نظر است و از طرفی با توجه به اهمیت آرم در معرفی یک سازمان یا موسسه یا هرچیز دیگر لزوم توجه به نقوش ایرانی در طراحی آرم بسیار مهم است و با این هدف جمع آوری این پژوهش صورت گرفته است.عناصر تزیینی شاخص از کیفیت بصری مختلف دو بنا حکایت می کند ولی نزدیکی و شباهت تاثیر دو بنا را بیان می نماید و در عین شباهت دارای تفاوت هایی نیز می باشند. نقوش موجود در مسجد کبود ساده و در عین حال انتزاعی تر از نقوش مسجد شیخ  لطف الله می باشند ولی پایه و اساس نقوش مسجد شیخ لطف الله همان نقوش ساده و انتزاعی مسجد کبود است که از تداوم تزیینات و سنت دیرینه که بر پایه ی اعتقادات دینی و ملی می باشد ریشه گرفته و تفاوت های موجود را می توان فاصله زمانی و جغرافیایی این دو بنا دانست. فهرست مطالبکلید واژه: مقایسه تطبیقی، نقوش مسجد کبود تبریز، نقوش مسجد شیخ الله اصفهان، نشان.عنوان................................................................ ....صفحهچکیدهفهرست مطالبفصل اول: کلیات و پیشینه تحقیق1-1 تعریف مساله.......... ........................................................................21-2ضرورت و اهمیت تحقیق......... ............................................................21-3سوالات تحقیق..................................................................................21-4 فرضیات تحقیق....................................................................................31-5 اهداف تحقیق.......................................................................................31-6 روش انجام تحقیق و روش گردآوری اطلاعات و ابزار آن.......................................................31-7 پیشینه تحقیق............ ...........................................................................41-8 چگونگی انجام پروژه عملی.....................................................................4فصل دوم: معماری و تزیینات 2-1 معماری ایران در دوره اسلامی.................................................................62-2 تزیینات معماری ایران در دوره اسلامی............................................82-3 نقش مایه های تزیینات معماری........................................................122-3-1 نقش مایه انسانی............................................................................. 122-3-2 نقش مایه حیوانی......................................................................132-3-3 نقش مایه های گیاهی...................................................................132-3-4 نقش مایه های هندسی........................................................... 14
ک
2-3-5  نقش مایه  خطی (خط نگاره).............................................152-4 تکنیک های تزیینات معماری......................................................192-4-1 آجر و سنگ................................................................................202-4-2 گچ...................................................................................................212-4-3 کاشی و سرامیک.................................................. 242-4-4 نقاشی دیواری.....................................................................24فصل سوم: معرفی بنای مسجد کبود و مسجد شیخ لطف الله3-1 تاریخچه تبریز.............................................................................263-2 شیوه معماری آذری..............................................................................273-2-1 بناهای سبک آذری..........................................................................283-3 مختصری از دولت قره قویونلو................................................293-4 نقش دولت قره قویونلو در تاریخ هنر ایران................................................313-5 معماری در دوره قره قویونلو.............................................................................323-6 مسجد کبود.......................................................................................333-7 بررسی نقوش مسجد کبود تبریز...........................................................363-8 تاریخچه اصفهان..............................................................................68 3-9 شیوه معماری اصفهانی................................................................................68 3-9-1 بناهای سبک اصفهانی..................................................................683- 10 مختصری از دولت صفوی................................................................................703-11 نقش دولت صفوی در تاریخ هنر....................................................................723-12معماری در دوره صفوی.........................................................................733-13 مسجد شیخ لطف الله....................................................................................74
ط
3-14 بررسی نقوش مسجد شیخ لطف الله اصفهان....................................77  فصل چهارم: مقایسه تطبیقی مسجد کبود و مسجد شیخ لطف الله 4-1 مقایسه تطبیقی نقوش مسجد کبود تبریز و شیخ لطف الله اصفهان.....................1064-2 مقایسه تطبیقی طراحی و مصالح........................................................1084-2-1 کاشی کاری........................................................................1084-2-2 خط و خوشنویسی....................................................................1094-2-3 آجر.......................................................................................1104-2-4 سنگ.....................................................................................................1114-2-5 معماری و پلان....................................................................................1124-3 شباهت ها و تقاوت های نقوش...................................................................1134-3-1 اسلیمی دهن اژدری...................................................................1134-3-2 اسلیمی ماری.....................................................................1134-3-3 اسلیمی برگی.........................................................................................1134-3-4 اسلیمی خرطومی...............................................................................1144-3-5 چنگ یا پیچک......................................................................................................1154-3-6 یایه اسلیمی و سراسلیمی.....................................................................1164-3-7 برگ...................................................................................................1164-3-8  برگ مو.................................................................................................1214-3-9 غنچه............................................................................................................1214-3-10 گل های گرد...............................................................................................1264-3-11 گلبرگ...............................................................................................1264-3-12 گل های شاه عباسی...................................................................1304-3-13 گل های خاص مسجد کبود................................4-3-14 ترنج.................................................................1344-3-15 قاب...............................................................................1354-3-16 حاشیه...........................................................................1354-3-17 گره چینی.............................................................................. 136نتیجه گیری و پیشنهادات................................................................166فصل پنجم: نشانه چیست؟5-1 نشانه...................................................................................... 1625-2 نماد و نشانه در طول تاریخ................................................................1695-3 نشانه (لوگو) ................................................................................................1705-4 ویژگی‌های بصری نشانه................................................................1705- 5 نشان.................................................................................................................1715-5-1تطور نشانه از شمایل به سوی نماد............................................................1715-6 نماد ها و احساسات............................................................................................1715 – 7 استفاده از رنگ؛ در طراحی نشانه..................................................................1715-8  انواع نشانه.................................................................................................1725-8-1 نشانه ی نمایه ای indexi que ...........................................................1725-8-2 نشانه شمایلی iconique ...............................................................1725 -8-3 نشانه نمادین symbolique ........................................................1725-8-4 نشانه‌ تصریحی و تلویحی..........................................................172  5-9 اهمیت انتخاب قالب و نوع آن در طراحی آرم ..................................................1735-9-1 انواع آرم.....................................................................................................1735-9-2 آرم نوشتاری logo type  ..................................................................1735-9-3 آرم شمایلی logo iconique یا    ico type ...................................................1745-9-4 آرم تلفیقی logo mixte ...............................................1755-10 نشانه‌های ترسیمی .............................................................175
5-11 نمادها و ارتباطات بین‌الملل .....................................................175
5-11-1نشانه های تجاری..........................................................................176فهرست منابع مطالعاتی.................................................................177پروژه عملی.........................................................................................184چکیده لاتین........................................................................190تعریف مسالهتداوم در نقوش معماری ایرانی یک روند چند هزار ساله داشت که در هر دوره بر طبق مذهب و دین و نوع مصالح ساختمان دچار تحولاتی می شد. ولی در کل نمادهای کهن باستان و باستانی ایرانی تکرار می شد.با ظهور مکتب تیموری و گسترش کاشی کاری در معماری این روند در دوره صفوی به نقطه اوج خود رسید. ولی دوره صفوی هم مثل سایر دوران ایران در زمینه هنر و معماری در ادامه دوران قبل از خود بود. که در این بین معماری دوره قره قویونلو (مکتب آذری) در زمینه تزیینات بیشترین تاثیر را در معماری صفوی گذاشت. در این بین شباهت های بسیاری در کاشی کاری های مسجد کبود و مسجد شیخ لطف الله می توان شاهد بود.مسجد شیخ لطف الله به عنوان گنجینه ای از تزیینات معماری در زمینه های مختلف تزیینی خط، نقوش گیاهی و هندسی و همچنین قاب بندی که در نقوش صورت می گرفت تحت تاثیر مسجد کبود بوده است. با توجه به ریشه آذربایجانی خاندان صفوی می توان گفت همانطور که قدرت گیری خاندان صفوی از آذربایجان شروع و در اصفهان به اوج رسید. در زمینه معماری نیز مکتب آذری (مسجد کبود) را در اصفهان در قالب شیخ لطف الله به اوج رساندند.1-2 ضرورت و اهمیت تحقیقبا توجه به تداوم نقوش در تزیینات معماری لزوم توجه به تزیینات معماری در دوره قره قویونلو به عنوان یک پل ارتباطی بین معماری تیموری و معماری صفوی مهم به نظر می رسد که همیشه نادیده گرفته می شود. عناصر و نقش مایه های تزیینی بدیع و غنی مسجدکبود و مسجد شیخ لطف الله عاملی گردیده که هریک از این بناها در زمان خویش به شاهکار هنری دوره تاریخی خود مبدل شوند. به همین جهت توجه و مطالعه ی بصری نقوش این دو مکان که براساس هندسه و تناسبات طراحی شده این امکان را می دهد. با بررسی و بهره گرفتن از نقوش آثاری را خلق نمود که دارای ویژگی های سنتی و مذهبی باشد. با پدید آوردن چنین آثاری می توان بیشترین ارتباط را با مردم برقرار کرد که در برگیرنده صنایع هنری و دوران اسلامی ایران باشد.1-3 سوالات تحقیقسوالاتی که این پژوهش در پی پاسخگویی آنها می باشد با یک نگاه کلی عبارتند از:- تاثیر سنت های ایرانی در شکل گیری و همانندی نقوش مسجد کبود و شیخ لطف الله چیست؟- آیا نقوش مسجد شیخ لطف الله تحت تاثیر مسجد کبود بوده است؟- با وجود شباهت بسیار علت تفاوت های زیاد این دو بنا ناشی از چیست؟ 
  1-4 فرضیات تحقیق
_ معماری و نقوش دوره صفویه تحت تاتیر دوره قره قویونلوها بوده و با توجه به این که دوره صفویه در برخی موارد نیز تحت تاثیر دوره ترکان بوده که از جمله شیعه شدن را می توان ذکر کرد._ نقوش مسجد شیخ لطف الله از نقوش مسجد کبود الهام گرفته و تاثیر خطوط و فرم ها را در این مسجد می توان دید. به ویژه اوج شباهت را در نقوش پایه صحن مسجد کبود و نقوش طاق نمای گنبد خانه مسجد شیخ لطف الله که با زمینه نخودی رنگ است می توان دید. نقوش طاق نمای گنبد خانه برگرفته از نقوش پایه صحن مسجد کبود است. ولی این دو بنا دارای تفاوت هایی نیز می باشند._ تفاوت های موجود در این دو بنا را می توان با این فرض بیان نمود یکی بعد زمانی نزدیک به150 سال که بین ساخت این دو مسجد می باشد. نیز توجه به این که دو بنا در دو ناحیه مختلف آب و هوایی ساخته شده اند. همچنین مکتب های هنری موجود در این شهرها بی تاثیر نبوده، نکته قابل توجه این  است که هنر اصفهان ریشه در مکتب سلجوقی دارد و هنر تبریز به هنر ایلخانیان برمی گردد.1-5 اهداف تحقیقهدف اصلی که این پژوهش دنبال می کند عبارتند از:_ بررسی و تطبیق نقوش دو بنای  تاریخی مسجد کبود تبریز و مسجد شیخ لطف الله اصفهان._شناخت قابلیت های گرافیکی نقوش و رسیدن به آرم هایی فرهنگی که از ریشه و فرهنگ ملی و دینی خود جامعه باشد._جمع آوری نقوش مسجد کبود تبریز و مسجد شیخ لطف الله اصفهان واجرا برداری و آنالیز آنها.هدف فرعی که این پژوهش نیز عبارتند از:_ بررسی دو دوره تاریخی از نظر مکان و جغرافیا و پیشینه ی فرهنگی._شناخت اسلیمی و ختایی و آرایه های تریینی.در مجموع هدف کلی بررسی بصری و جمع آوری نقش مایه های مسجد کبود تبریز و مسجد شیخ لطف الله اصفهان می باشد. این تطبیق و تحلیل نقش مایه ها جهت بهره گیری از قابلیت های بصری نقوش در خلق آثار هنری می باشد.1-6 روش انجام تحقیق و روش گردآوری اطلاعات و ابزار آن با توجه به قدمت، اهمیت و تاریخی بودن مسجد کبود تبریز و مسجد شیخ لطف الله اصفهان این پژوهش از نوع تاریخی توصیفی بوده و اطلاعات حاصل را از طریق کتابخانه ای و میدانی و با حضور در محل مورد نظر و مشاهده و تجربه شخصی جمع آوری گردیده است. اطلاعات تصویری و نقوش و نقش مایه های جامعه آماری با استفاده از تکنیک عکاسی با حضور در محل تهیه شده اند. تمامی تصاویر به غیر از آنهایی که منابعشان ذکر شده توسط نگارنده تهیه شده اند. در مرحله ی بعد عکس ها و نقوش نیز با استفاده از برنامه های گرافیکی آنالیز شده است.
1-7 پیشینه تحقیقدر هیچ رساله یا کتابی به طور مستقل یا غیر مستقیم این دو بنا که در دو دوره تاریخی متفاوت ساخته شده به این صورت مورد مقایسه قرار نگرفته است.منابع بسیاری به معرفی این بناها و دوره ی تاریخی پرداخته اند اما این دو بنا را مقایسه نکرده اند. چندی از منابع مورد استفاده عبارتند:
  • ترابی طباطبایی، جمال، نقش ها و نگاره های مسجد کبود تبریز، نشریه موزه آذربایجان شرقی، شماره4، مهر1348.
  • کیانی، محمدیوسف، تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی، چاپ دوم، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت)، تهران،1377.
  • اپهام پوپ، آرتور و آکرمن، فیلیس و شرودر، اریک، اقتباس و نگارش پرویز ناتل خانلری، شاهکارهای هنر ایران، چاپ سوم، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1383.
  • سلطانزاده،حسین، تبریز خشتی استوار در معماری ایرانی، چاپ اول، چاپ صهبا، تبریز، 1376.
  • نجم آبادی، محمدحسین، مسجد شیخ لطف الله و ویژگیهای آن، چاپ دوم، نشر فرزان روز، تهران، 1381.
  • پیرنیا، محمد کریم، تدوین غلامحسین معماریان، سبک شناسی معماری، چاپ چهارم، انتشارات سروش دانش و معمار، تهران، 1384.
  • و . . .
1-8 چگونگی انجام پروژه عملیدر این پژوهش عکس هایی که از نقوش گرفته شده به وسیله نرم افزارهای گرافیکی به صورت خطی آنالیز شده و در راستای طراحی نشانه استفاده شده است. روند پروژه عملی را به صورت مختصر می توان این گونه بیان نمود: بعد از عکاسی از نقوش هر دو بنا به اجرا برداری و آنالیز نقوش پرداخته شده است. با تغییراتی که بر روی نقوش آنالیز شده صورت داده آنها را به آرم هایی تبدیل نموده که در جامعه امروزی مورد نیاز و کاربردی باشد. در کنار هر آرم عکس نقش و آنالیز خطی آورده شده که این روند را به صورت تصویری نشان می دهد. تعداد صفحه : ۱۲۰قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید