دانلود پایان نامه ارشد : موضوع‌ها و مضامین شعر مکتب وقوع در تذکره‌ی مخزن الغرائب

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته  زبان و ادبیات فارسی

گرایش : زبان و ادبیات فارسی

عنوان : موضوع‌ها و مضامین شعر مکتب وقوع در تذکره‌ی مخزن الغرائب

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد یاسوج

 دانشکده ادبیات و علوم انسانی،گروه ارشد زبان و ادبیات فارسی

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی «M.A»

گرایش: زبان و ادبیات فارسی

 عنوان:

موضوع‌ها و مضامین شعر مکتب وقوع در تذکره‌ی مخزن الغرائب

استاد راهنما:

دکتر محمدرضا ملک

استاد مشاور:

دکتر نوازالله فرهادی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالبعنوان                                    صفحهچکیده 1فصل اول: کلیات1- کلیات 21-1- مقدمه 21-2- اهداف تحقیق 41-3- پیشینه ی پژوهش 41-4- روش انجام تحقیق 51-5- معرفی مهم ترین شاعران مکتب وقوع ( به ترتیب اهمیت از نظر اشعار وقوعی و واسوخت) 51-5-1- وحشی بافقی 51-5-2- محتشم کاشانی 61-5-3- کلیم همدانی 61-5-4- لسانی شیرازی 71-5-5- حاتم کاشی 71-5-6- صرفی ساوجی 71-5-7- میلی هروی 81-5-8- ولی دشت بیاضی 91-5-9- یقینی لاهیجی 91-5-10- وقوعی تبریزی 101-5-11- حسابی نطنزی 101-5-12- نقی کمره ای 101-5-13- هلاکی همدانی 111-5-14- نثاری تبریزی 111-5-15- شرف جهان قزوینی 12 فصل دوم: سیری در احوال هاشمی سِندیلَوی و چگونگی نگارش تذکره ی مخزن الغرائب 2- سیری در احوال هاشمی سِندیلَوی و چگونگی نگارش تذکره ی مخزن الغرائب 132-1- تذکره‌نویسی در ایران 132-2- جایگاه تذکره نویسی در ادبیات فارسی 142-3- انواع تذکره 162-3-1- به لحاظ استقلال یا عدم استقلال 162-3-2- به لحاظ موضوع 162-3-3- به لحاظ عمومیت یا خصوصیت 172-3-4 به لحاظ تشخّص 182-4- سیری در زندگی هاشمی سِندیلَوی 192-5- تذکره‌نویسی در شبه ‌قاره 212-6- تذکره ی مخزن الغرایب 242-6-1- نمونه شعر مخزن الغرایب 252-6-2- نمونه‌ی نثر مخزن الغرایب 262-6-3- نسخه های خطی مخزن الغرایب 272-6-4- مآخذ مخزن الغرائب 272-6-5- محاسن و معایب تذکره مخزن الغرایب 282-6-5-1- محاسن 282-6-5-1-1- تفصیل 282-6-5-1-2- مهم ترین تذکره سبک هندی و مکتب وقوع 292-6-5-1-3- در بردارنده‌ی منتخب شعر شاعرانی که دیوان ندارند یا دیوانشان نایاب است 292-6-5-1-4- حسن انتخاب 292-6-5-1-5- تالیف از سوی مولفی غیر ایرانی 302-6-5-2- معایب 302-6-5-2-1- عدم رعایت امانت داری ادبی 302-6-5-2-2- قرابت با جُنگ و دوری از یک تذکره اصیل 30 فصل سوم: مفاهیم وتعاریف سبک، مکتب، مکتب وقوع و واسوخت3- مفاهیم وتعاریف سبک، مکتب، مکتب وقوع و واسوخت 313-1- مقدمه 313-2- مکتب ادبی 313-3- تاریخچه‌ی کلّی مکتب های ادبی 323-4- انواع مکتب های ادبی 333-4-1- کلاسیسیسم 333-4-2- رمانتیسم 333-4-3- رئالیسم 343-4-4- ناتورالیسم 353-4-5- سمبولیسم 353-5- تعریف سبک 363-6- تفاوت سبک و مکتب 373-7- سبک‌های ادبی در زبان فارسی 393-7-1- سبک خراسانی 403-7-2- سبک بینابین (مکتب آذربایجان) 413-7-3- سبک عراقی 413-7-4- مکتب وقوع 423-7-5- سبک هندی 423-7-5-1- عوامل پیدایش سبک هندی 423-7-5-1-1- مذهب 423-7-5-1-2- سفر به هند 433-7-5-1-3- توسعه‌ی اصفهان 433-7-5-1-4- رفاه اقتصادی 443-7-5-1-5- علاقه‌ی شاهان صفوی به فرهنگ 443-7-5-1-6- ساختار سبکی بیت هندی 443-7-5-1-7-پیش ‌مصرع و مصرع برجسته 453-7-5-2- ابهام در سبک هندی 463-7-5-3- دو شیوه در سبک هندی 463-7-5-4- شاعران معروف این دوره 463-7-6- دوره بازگشت 473-7-7- دوره مشروطه 483-7-8- دوره معاصر 483-7-9- وقوع 493-7-9-1- وقوع در لغت‌نامه 493-7-9-2- مکتب وقوع 493-7-9-2-1- تعریف 493-7-9-2-2- ویژگی‌ها 523-7-9-2-3- تاریخچه 523-7-9-2-4- شاعران معروف مکتب وقوع 533-7-9-2-5- لسانی‌شیرازی و وضع مکتب وقوع 533-7-9-2-6- نشانه های اشعار وقوعی در آثار شاعران قبل از قرن دهم 543-7-10- مکتب واسوخت 553-7-10-1- آیا مکتب واسوخت انحرافی از مکتب وقوع به شمار می‌آید یا انشعاب؟ 58 فصل چهارم: نشانه‌های مکتب وقوع در اشعار تذکره‌ی مخزن الغرایب4- نشانه‌های مکتب وقوع در اشعار تذکره ی مخزن الغرایب 604-1- بررسی تفاوت های مفهوم عشق در غزل های مکتب وقوع و سبک عراقی 604-1-1- تفاوت های اساسی میان غزل و تغزل 614-1-2- غزل حافظ: کمال جلوه های عرفانی 614-1-3- غزل وحشی بافقی: مضمونهای لطیف، رقت معانی 624-2- بررسی نشانه های مکتب وقوع در مخزن الغرایب 634-2-1-تعیین نشانه ها 634-2-1-1- چشم ( ابرو، خم ابرو، کرشمه، مژه ) 634-2-1-2- لب (تبسم، خنده نهانی، شکرخند و...) 654-2-1-3- قد وقامت 664-2-1-4- رفتار واندام معشوق (اعضای بدن، ایستادن، نشستن ..) 674-2-1-5- حضور در کوچه و بازار 694-2-1-6- اصطلاحات عامیانه و کوچه بازاری 704-2-1-7- نظر بازی 724-2-1-8- زندگی و مرگ 734-2-1-9- عشق مجازی 744-2-1-10- عاشق به مثابه یک انسان معمولی 764-2-1-11- سرسنگینی با معشوق 794-2-1-12- تهدید، شکوه و اعتراض 804-2-1-13- اعتراض به زیادی رقیبان 824-2-1-14- دلسوزی برای معشوق 834-2-1-15- یاد آوری خوبیهایی که در حق معشوق شده است 834-2-1-16- یاد آوری معایب و کاستی های معشوق 844-2-1-17- اظهار شادمانی به خاطر فراغت از عشق 844-2-1-18- وسواس و دقت در گزینش یار 854-2-1-19- جنسیت معشوق 854-2-1-20- بیان عریان احساس در شعر؛ گریه (غم، گریستن و اشک) 874-2-1- 21- زبان روان و بیان ساده 89 فصل پنجم: نشانه های مکتب واسوخت دراشعار تذکره‌ی مخزن الغرایب5- نشانه های مکتب واسوخت دراشعار تذکره‌ی مخزن الغرایب 905-1 -مقدمه 905-2- نشانه های واسوخت 905-2-1-کاربرد گروه واژگانی واسوخت( واسوختن، واسوزد، واسوخت، وانسوختن و...) 915-2-2- روی برگرداندن از معشوق 935-2-3- دور شدن از کوی یار 945-2-4- ترک معشوق با یادآوری خطاهایش 955-2-5- برگزیدن یار دیگر به هدف انتقام گیری از معشوق 965-2-6- نفرین 975-2-7- هجو پیشگی و هزالی 985-2-8-مدح گریزی و آزادگی 995-2-9- استفاده از زبان روز 1005-2-10- تکرار بن مایه های ویژه 1025-2-11- شاهد بازی 103 فصل ششم: نتیجه‌گیری6- نتیجه‌گیری 1096-1- نتیجه‌گیری 1096-2- پیشنهادات 111فهرست منابع 112چکیدهتذکره مخزن الغرایب در سال 1803 میلادی توسط احمد علی خان هاشمی سندیلوی تالیف شده و شامل احوال و آثار 3148 تن از شاعران پارسی گوی تا اوایل قرن سیزدهم هجری است که البته بخش عمده ی این شاعران مربوط به قرن دهم تا سیزدهم هستند. این کتاب یکی از بزرگترین تذکره های ادبیات فارسی است. و اوضاع و احوال فرهنگی،اجتماعی و سیاسی مردمان ایران، افغانستان، عراق، پاکستان و برخی کشورهای آسیای میانه را در بردارد.     از این رو این تذکره جایگاهی ارزشمند در مطالعات ادبی قرن دهم و یازدهم دارد. و منبع مناسبی برای اشعار سروده ی دو مکتب وقوع و واسوخت -که در این دوره رواجی در اوج داشته است- محسوب می شود. حضور حالات فیزیکی و رفتار روزمره معشوق، استفاده از اصطلاحات و تعبیرات عامیانه، روی گردانی عاشق از معشوق، حضور معشوق مذکر در غزل، ظهور و افول عشق همگی نشانه های ظهور و جایگزین شدن نوعی عشق زمینی و ملموس به جای عشق آسمانی و دست نیافتنی سبک عراقی و از ویژگیهای فکری مکتب وقوع است که در این پژوهش با استناد به شواهد شعری استخراج شده از مخزن الغرایب مورد بحث قرار گرفته اندواژه های کلیدی: مخزن الغرایب، مکتب وقوع، شعر واسوخت، عشق، واقعیت.1-1- مقدمهمکتب وقوع در ربع اول قرن دهم شکل گرفت و در نیمه دوم همان قرن به اوج خود رسید و تقریباً تا ربع اول قرن یازدهم ادامه داشت. چاره ای که شاعران این دوره از برای نوآوری و رهایی از ابتذال و تقلید اندیشیده بودند در اساس و به لحاظ نظری جالب است ولی در آن چند «اما» است. آنان تشخیص داده بودند، که شعر سبک عراقی از واقعیت دور شده و کاملاً جنبه ذهنی و تخیلی یافته است و در زیر بار سنن ادبی در حال فناست. پس باید به سوی حقیقت گویی و واقعیت(وقوع) بازگشت. پس اساس شعر مکتب وقوع این است که وقایع بین عاشق و معشوق و حالات آنان مبتنی بر واقعیت باشد. اما مسئله اصلی، اشتباه شاعران مکتب وقوع در مسئله بازگشت به حقیقت و واقعیت گویی در این بود که واقعیت را تحت تأثیر سابقه غزل پردازی فقط طرح ماجرای عاشق و معشوق می پنداشتند. و به دیگر واقعیت های پیرامون خود توجه نداشتند. گذار سبک هندی غالباً از گذرگاه سبک وقوع است، وقوعی که پیشاهنگ و طلایه‎دار سبک هندی بود که از نیمه دوّم قرن نهم آغاز‎شد. بذر سبک هندی، در مزرعه‌ی وقوع، نُخست تنک رویید. از آغاز قرن دهم، در ابتدا کم‎ و بیش و سپس کاملاً جانشین آن شد، سرچشمه سبک هندی هرچه باشد، مکتب وقوع، بستر آن است. در مکتب وقوع، شاعر تجربه‎ای را که خود کرده و بر وی واقع شده است، در شعر خویش نشان می‎دهد و در ایجاز، فصاحت را فدای «مضمون‎یابی» نمی‎کند. به همین روی، در شعر کسانی چون محتشم، وحشی، هلالی‌جغتائی و بابافغانی، ارادت به سعدی را به وضوح می‎بینیم، دیگر آنکه در مکتب وقوع، توالی معنی ابیات، حتّی در غزل، حفظ می‎شود در حالی که در سبک هندی به سبب آنکه مضمون‎سازی و خیال‎بندی نازک، محور کوشش و حتّی جوشش شاعر است، توالی معنایی ابیات کمتر به چشم می‎خورد.( صفا،1353، ج400:3). وقوع‌گویی یکی از ویژگی‌هایی است که در واقع پل ارتباطی بین سبک عراقی و هندی محسوب می‌شود. اغلب مکتب وقوع را مقدّمه‌ی سبک هندی دانسته‌اند. واقعه‌گویی یا مکتب وقوع عبارت است از وارد کردن تجارب واقعی مربوط به عوالم عشق و عاشقی در شعر به گونه‌ای که از اغراق و تخیّلات دور و دراز برکنار باشد. این سبک در نزد برخی از شاعران این دوره به واسوخت معروف شد. واسوخت عبارت است از عکس‌العمل قهر و عتابی که عاشق در برابر بی‌وفایی یا ناسپاسی معشوق نشان می‌دهد( همان: 245).    این رساله در پنج فصل تدوین شده است که در فصل اول: به کلیت و پیشنه پ‍ژوهش پرداخته می شود. در فصل دوم:  اندیشه و احوال احمدعلی سندیلوی مورد بررسی اجمالی قرار می گیرد در این فصل هم چنین با تبیین جایگاه تذکره نویسی در ادبیات فارسی در، مورد کمیت و کیفیت تذکره ی مخزن الغرایب بحث می شود.   فصل سوم : به دیدگاهی کلی در مورد مکتب ها و سبک های  ادبی و پیدایش آنها دست می یابیم بدیهی است که برای نیل به این مقصود باید نگاهی اجمالی به ادبیات غرب، تعاریف موجود و پیدایش نخستین مکتب های ادبی داشت تا جایگاه کلّی مکتب وقوع مدّنظر قرارگرفته و نیز مرجعی برای اشاره‌ها و استنادها به دوره‌ها و سبک‌های مختلف در مسیر پژوهش فراهم آید. در مرحله‌ی بعد با استناد به منابع موجود، به ریشه‌یابی لغوی و تاریخی «مکتب وقوع»می پردازیم. نخستین چالشی که ایجاد می‌شود این است: سبک ادبی و مکتب ادبی چه تفاوتی با هم دارند؟ این دو مقوله‌ی ادبی در عین نزدیکی، گاهی از هم فاصله می‌گیرند. چالش بعدی نکته‌بینی در مورد به کارگیری دو عبارت واسوخت و وقوع می‌باشد و اینکه آیا واسوخت نحله‌ای از وقوع است یا انحرافی از آن یا به زعم اغلب منتقدان این دو، یکی هستند و در استفاده از واژگان دقّت کافی مبذول نشده است.    در فصل چهارم: با استناد به شواهد شعری استخراج شده از مخزن الغرایب نشانه های مکتب وقوع به طور جداگانه در این شواهد شعری مورد ردیابی قرار می گیرد. همین موضوع در فصل پنجم: در مورد مکتب و نشانه های شعر واسوخت انجام می پذیرد و در نهایت به بحث و نتیجه گیری در مورد نشانه های  بیان شده در فصل های سوم و چهارم و پنجم پرداخته خواهد شد.تعداد صفحه :165قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

1 پاسخ

بخش دیدگاه ها غیر فعال است.