دانلود پایان نامه ارشد: سیستم پارکینگ هوشمند کنار خیابانی با استفاده از ارتباطات بین خودرویی تحت موبایل

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته  مکاترونیک

گرایش :ارتباطات جنبی

عنوان :سیستم پارکینگ هوشمند کنار خیابانی با استفاده از ارتباطات بین خودرویی تحت موبایل

دانشگاه آزاد اسلامی

واحدکاشان

دانشکده تحصیلات تکمیلی

 

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مکاترونیک

سیستم پارکینگ هوشمند کنار خیابانی با استفاده از ارتباطات بین خودرویی تحت موبایل

استاد راهنما

دکتر مرتضی رموزی

 

استاد مشاور

دکتر حمیده بابایی

دی  ماه 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

امروزه استفاده از ارتباطات بین خودرویی به عنوان یکی از فناوری ها در جهت افزایش امنیت و راحتی سفر در حوزه حمل و نقل و بسیاری از شرکت های خودروسازی مورد توجه قرار گرفته است . گونه ای از اتلاف وقت و انرژی که بخش عمده ای از ترافیک خیابانی را شامل می شود، مساله پارک خودروها می باشد. رشد روز افزون وسائط نقلیه عمومی و افزایش سریع خودروهای شخصی در کلانشهرها هر روز بیش از پیش وضعیت ترافیکی شهر را پیچیده و زندگی در آنها را مشکلتر می کند، بدلیل افزایش تعداد خودروها و ترافیک جاده ای، میزان فضای پارک خودرو هم کاهش پیدا کرده است. علت عمده آن هم، خطای اطلاعاتی است. راننده بعلت این که اطلاعات ضروری را دریافت نکرده و یا دیر دریافت می کند، نمی تواند عکس العمل مناسب را در قبال آن اتخاذ کند. اگر بتوان سطح اطلاعات راننده از محیط اطراف را گسترش داد، تحول شگرفی در ایمنی حمل و نقل و ترافیک بوجود می آید. این مهم از طریق مبادله اطلاعات با استفاده از تجهیزات خاصی میسر می گردد که اطلاعات را بسیار سریعتر به راننده می رساند و راننده عکس العمل مناسب را در زمان مناسب بروز می دهد. نیاز به سیستم های هوشمند کنترلی و راهبردی بیش از گذشته لازم و ضروری بوده و نیازی مبرم و اجتناب ناپذیر می باشد. شبکه های بین خودرویی، مبنای سیستم های نقلیه هوشمند هستند که به کنترل ترافیک، پیدا کردن فضای پارک و کاربردهای دیگر اختصاص یافته اند. در این پروژه تاثیر ارتباطات بین خودرویی در رابطه با پیدا کردن فضای پارک مناسب در خیابان، با استفاده از پیاده سازی عملی و تنها با استفاده از تلفن همراه مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در راستای ارزیابی تاثیر فناوری ارتباطات بین خودرویی در جهت کاهش ترافیک خیابانی مدل پیاده سازی شده  بر اساس قواعد نقشه گوگل در دنیای واقعی ارائه شده است. هدف از این پژوهش کاهش میزان ترافیک خیابان ها به منظور پیدا کردن جای پارک، در زمان های اوج ترافیک و کاهش انلاف وقت و انرژی می باشد که می توان خیلی راحت و تنها با استفاده از اینترت و گوشی تلفن همراه هوشمند، مکان مورد نظر جهت پارک خودرو در خیابان مورد نظر را جستجو کرد و همچنین آن مکان را جهت پارک خودرو رزرو نمود. این روش بصورت عملی پیاده سازی شده است. نرم افزار مربوطه برای تلفن های همراه هوشمند طراحی شده و به کاربران این امکان را می دهد تا بسیار ساده با برقراری ارتباط با مکان یاب جغرافیایی و پایگاه داده مربوطه تمامی اطلاعات در مورد جای پارک در خیابان مورد نظر خود را استخراج کنند. استفاده از این ارتباطات بین خودروها منجر می شود که راننده از اطلاعات کافی در مورد خیابان مقصد بهره مند باشد تا شاید فرصت کافی برای تعویض خیابان و پیدا کردن فضای خالی برای پارک خودروی خود را داشته باشد. نتایج ارزیابی های انجام شده نشان می دهد که تجهیز تنها 50% از خودروها به این سیستم به میزان قابل توجهی از بار ترافیکی خیابان ها به منظور پیدا کردن جای پارک برای خودرو، می کاهد.

کلمات کلیدی: ارتباطات بین خودرویی، نرم افزار تلفن همراه، تلفن های هوشمند، پارک خودرو، ITS

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                     صفحه

فصل اول (مقدمه)

1-1-پیش زمینه. 2

1-2- بیان مساله. 4

1-3-ساختار پایان نامه. 10

فصل دوم (پیشینه پژوهشی مرتبط)

2-1-مقدمه. 11

2-2-تعریف سیستم حمل و نقل هوشمند. 12

2-2-1-زیرساخت های ITS. 13

2-2-2-مهمترین اهداف و عملکردها از پیاده سازی  ITS. 14

2-2-3-طبقه بندی انواع خدمات ITS. 15

2-2-4-تاثیرات بالقوه سیستم فناوری اطلاعات در رفتارهای سفری.. 16

2-2-5-چگونگی عملکرد ITS. 16

2-2-5-1-وظایف اجزای سیستم های حمل و نقل هوشمند. 16

2-2-6-فناوری های پیش نیاز در سیستم های حمل و نقل هوشمند. 17

2-2-7-جمع آوری اطلاعات.. 19

2-2-8-پردازش اطلاعات.. 20

2-2-8-1-سیستم موقعیت یاب جهانیGPS. 21

2-2-8-2-چگونگی کارکرد  GPS. 22

2-2-8-3-بعضی از کاربران اصلی GPS 23

2-2-8-4-استفاده از GPS تلفن همراه در کنترل ترافیک24

2-2-9-سامانه یکپارچه کنترل ترافیک SOTM.. 25

2-2-10-مخابرات اطلاعات.. 26

2-2-11-توزیع اطلاعات.. 27

2-2-12-بهره برداری از اطلاعات.. 29

2-3-نگاهی به مساله پارکینگ در شهرهای بزرگ کشور. 31

2-3-1-کارهای انجام شده در رابطه با پارکینگ های هوشمند در ایران. 33

2-3-2-کارهای انجام شده در رابطه با پارکینگ های هوشمند در خارج از کشور. 36

فصل سوم (پیاده سازی پروژه)

3-1-مقدمه. 44


3-2-معماری سیستم. 46

3-2-1-بخش اول: سیستم پایه. 47

3-2-2-مختصات.. 49

3-2-3-مسیر یابی.. 50

3-2-4-ثبت و حذف پارک.. 51

3-2-4-1-دریافت اطلاعات.. 52

3-2-4-2-کنترلر تشخیص وضعیت حرکتی.. 52

3-2-4-2-الف-ورودی ها 53

3-2-4-2-ب-خروجی.. 58

3-2-4-2-ج-قوانین فازی.. 59

3-2-4-3-ارسال اطلاعات.. 64

3-2-5-رزرو مکان پارک.. 64

3-2-6-وضعیت نمایش65

3-2-7-وب سایت.. 66

3-2-7-1-پایگاه داده 67

3-3-نحوه کار برنامه. 68

فصل چهارم (نتایج)

4-1-مقدمه. 74

4-2-ارزیابی.. 74

4-2-1-سناریو. 75

4-2-2-پارامترها 75

4-2-3-متریکهای ارزیابی.. 75

4-2-4-نتایج.. 76

فصل پنجم (نتیجه گیری)

5-1-مقدمه. 82

5-2-برنامه طراحی شده 83

5-3-پیشنهاد. 84

منابع فارسی.. 85

منابع انگلیسی.. 86

پیوست.. 88

Abstract 95


 

فهرست جدول ها

عنوان                                                                                                                                        صفحه

جدول2-1-فناوری های پیش نیاز در سیستم های حمل و نقل هوشمند. 18

جدول2-2-میزان رضایت از خدمات.. 34

جدول2-3- نتایج پرسش از مردم. 34

جدول2-4-وزن اهیمتی عوامل مختلف موثر در رتبه بندی.. 34

جدول2-5-بیشترین خدمات پارکینگ ها به مشتریان. 35

جدول3-1-مقادیر توابع تعلق واریانس… 56

جدول3-2-مقادیر توابع تعلق مسافت طی شده 57

جدول3-3-مقادیر توابع تعلق سرعت متوسط.. 58

جدول3-4-نمونه تست.. 59

جدول3-5-مسافت طی شده=ثابت.. 60

جدول3-6-مسافت طی شده=کند راه رفتن.. 61

جدول3-7-مسافت طی شده=تند راه رافتن.. 61

جدول3-8-مسافت طی شده =دویدن. 61

جدول3-9-مسافت طی شده=سواره تند. 62

جدول3-10-مسافت طی شده=سواره خیلی تند. 62

جدول3-11-نمونه ای از قوانین بصورت آرایه. 63

جدول4-1-پارامترهای ارزیابی.. 75

فهرست تصاویر

عنوان                                                                                                                                        صفحه

شکل1-1-پارک خودروها در حاشیه خیابان با استفاده از نرم افزار موبایل پارک.. 8

شکل1-2-مراحل اجرایی نرم افزار موبایل پارک بصورت نمادین.. 9

شکل2-1-چرخه فرآیند اطلاعات در سیستم حمل و نقل هوشمند. 15

شکل2-2-زنجیره اطلاعاتی سیستم های حمل و نقل هوشمند. 17

شکل2-3-انواع شناساگرهای خیابانی.. 19

شکل2-4-شبیه سازی شناساگرهای حلقوی توسط تصاویر ویدئویی.. 20

شکل2-5-موقعیت ماهواره های GPS در مدار زمین.. 21

شکل2-6-نحوه عملکرد ماهواره های موقعیت یاب جهانی.. 22

شکل2-7-استفاده از موقعیت یاب جهانی با استفاده از تلفن های همراه هوشمند. 23

شکل2-8-کاربر در حال استفاده از نرم افزارهای موقعیت یاب جهانی.. 25

شکل2-9-تابلوهای اطلاع رسانی در جاده ها 28

شکل2-10-نقشه ترافیکی ایالت واشنگتن آمریکا 29

شکل2-11-رمپ ورودی بزرگراه 30

شکل2-12-ارتباطات و خدمات مدیریت پارکینگ هوشمند. 36

شکل2-13-طرح تجمیع راهنمای پارکینگ با راهنمایی جریان ترافیک در سیستم های حمل و نقل هوشمند. 38

شکل2-14-مقایسه زمان پارک هدفمند خودروها پیش و پس از بکارگیری سیستم PGIS در یکی از مناطق پکن.. 40

شکل2-15-نقشه ساختمانی دیجیتال شده 42

شکل2-16-دیاگرام راه رفتن.. 42

شکل3-1-دیاگرام معماری سیستم. 45

شکل3-2-دیاگرام معماری برنامه. 46

شکل3-3-ارتباطات در تلفن های همراه هوشمند. 47

شکل3-4-ورودی ها و خروجی سیستم فازی.. 52

شکل3-5-توابع تعلق واریانس در متلب.. 55

شکل3-6-توابع تعلق مسافت طی شده در متلب.. 56

شکل3-7-توابع تعلق سرعت متوسط در متلب.. 57

شکل3-8-نمودارهای توابع تعلق خروجی.. 58

شکل3-9-دیاگرام سایت.. 66

شکل3-10-نمای کلی از برنامه در هنگام لود شدن. 69


 

شکل3-11-منوی اصلی برنامه. 70

شکل3-12-قسمت های مختلف برنامه. 70

شکل3-13-قسمت رزرو و مکان های ثبت شده 71

شکل3-14-زیر مجموعه صفحات رزرو مکان پارک.. 72

شکل4-1-نمودار درصد تشخیص درستی پیاده بودن. 77

شکل4-2-نمودار درصد تشخیص درستی سواره بودن. 78

شکل4-3-دقت استفاده از فرکانس های برش مختلف برای فیلتر پایین گذر. 78

شکل4-4-دقت تحت شرایط مختلف… 79

شکل4-5-نمودار درصد تشخیص درستی ثبت پارک.. 80

شکل4-6-نمودار درصد تشخیص درستی حذف پارک.. 81

-1-پیش زمینه :

ترافیک پدیده ای ناخوش آیند است که به علت رشد روز افزون ماشینی شدن جامعه و افزایش شهر نشینی بوجود می آید. از زمانی که اقتصاد صنعتی جای اقتصاد از راه کشاورزی را گرفت، به دلیل سرمایه گذاری بیشتر در شهرها و در نتیجه وجود امکانات رفاهی و تفریحی و همچنین استعدادهای طبیعی و بالقوه شهر ها برای توسعه؛ مثلا “داشتن آب کافی و موقعیت جغرافیایی” باعث شد انسان ها از روستاها به سمت شهر ها کشیده شوند که این امر باعث ایجاد شهرک های جدید شد.

از طرفی رشد روز افزون تولیدات خودرویی، به نظر می آید در ایجاد خیابان ها و معابر شهری مناسب و عدم فرهنگ سازی مناسب در جوامع در حال توسعه باعث شد که نتایجی از جمله ایجاد تراکم ترافیکی، کاهش بازده ی حمل و نقل، افزایش زمان مسافرت، آلودگی و مصرف بیش از حد سوخت را به همراه داشته باشد. بر طبق آمار آژانس بین المللی انرژی در سال 2006، سیستم حمل و نقل 30 % از مصرف انرژی و 61 % از مصرف نفت خام جهان را به خود اختصاص داده است]22.[ میزان ذخیره های نفتی موجود، آلودگی های زیست محیطی و احتمال از دست رفتن منابع نفتی به دلایل مختلف از جمله جنگ، امنیت سیستم حمل و نقل را به خطر می اندازد. پس از بوجود آمدن مشکلات عمده در این راستا و بروز اختلال در رفت و آمدهای شهری؛ مسئولین تازه به این نتیجه رسیدند که باید فکری در مورد ترافیک و پیامدهای آن کنند.

افزایش روز افزون وسایل نقلیه شخصی با توجه به رشد روز افزون منابع و امکانات و سهولت تهیه خودرو شخصی باعث شده است، که بحث هایی در زمینه عدم تحمل سیستم حمل و نقل موجود بوجود آید]4[. ترافیک یک معضل پیچیده و مشکل است که رفع مشکلات آن نیازمند تاکتیک های علمی و کاربردی است و برای بر طرف کردن آن نیازمند زیر ساخت های اساسی است و از همه مهمتر اینکه باید از مدت ها قبل به فکر حل آن بود. اما شهرداری ها با کمک پلیس و با افزایش ناوگان خدمات رسانی حمل و نقل عمومی می توانند کمی از بار ترافیک در مواقع بحرانی را کم کنند.

برهیچ کس پوشیده نیست که یکی از مشکلات عمده در شبکه حمل و نقل، مدیریت ترافیک ساکن است که امروزه بعنوان یکی از معضلات اصلی شهرهای بزرگ درآمده است. دلیل اینکه چرا به این مشکل در طول زمان توجه نشده، این است که مهندسین ترافیک بیشتر به مدیریت ترافیک جاری توجه داشته اند و از مدیریت پارکینگ ها غافل شده اند] 8[.

امروزه با کمک فناوری اطلاعات و روش های مدیریت ترافیک هوشمند، از آن برای حل مشکلات ترافیکی و برآورده کردن نیازها و خواسته های مردم استفاده می شود] 1[. استفاده از این روش ها راه های متفاوتی برای کنترل و کاهش ترافیک به ما می دهد.

محورهای اصلی ساماندهی های سنتی در سال های اخیر عبارت بوده اند از:

1- ساخت آزاد راه های بزرگ راه ها

2-تعریض راه های آزاد

3-محدود نمودن ترافیک

4- افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی

هر یک از روش های فوق محدودیت هایی دارند که در نتیجه توانایی خود را در جهت حل مشکلات ترافیک از دست داده اند و نیاز به سیستم های هوشمند، اساسی می گردد.

به جز تلاشهای فرهنگی و ساخت اتوبان ها و جاده های جدید راهکارهای دیگری نیز در دنیا مدنظر قرار گرفته است. در زمینه طراحی سیستم های بدون راننده و یا کمک یار راننده، تحقیقات و محصولات متعددی را شاهد هستیم که هر یک به نحوی سعی در افزایش توان درک راننده از محیط داشته و دارند. تاکنون به دلایل مختلف و از جمله مسائل حقوقی، خودروهای اتوماتیک بدون راننده عمومی نشده اند؛ اما می توان از تکنولوژی سیستم های حمل و نقل هوشمند بعنوان کمک یار راننده و نه بجای راننده استفاده کرد] 9[.

امروزه استفاده از تکنولوژی های هوشمند حمل و نقل در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه افزایش معنا داری یافته است. مزیت این سیستم ها، کاهش احتمال بروز خطای انسانی و مکانیزه شدن کنترل معابر است که سبب افزایش ظرفیت و بهبود ایمنی شبکه معابر می گردد]2[. ولی یکی از راه حل های،­مشکل بزرگ ترافیک در همه شهرهای دنیا استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی هوشمند و گسترش آن می­­­باشد،­به ویژه مترو و اتوبوس.

 

تعداد صفحه :108

قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09361998026        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

شماره کارت :  6037997263131360 بانک ملی به نام محمد علی رودسرابی

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید