دانلود پایان نامه ارشد : نقش عقل در فقه شیعه و تفاوت آن با اهل سنت

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی 

گرایش : فقه و مبانی حقوق اسلامی

عنوان : نقش عقل در فقه شیعه و تفاوت آن با اهل سنت

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد یاسوج

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

پایان نامه‌ای برای دریافت درجه کارشناسی ارشد معارف اسلامی «M.A»

گرایش:  فقه و مبانی حقوق اسلامی

 عنوان :

نقش عقل در فقه شیعه و تفاوت آن با اهل سنت

استاد راهنما :

دکتر محمد جواد سلمان پور

استاد مشاور :

دکتر مرتضی رحیمی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

  عنوان                                                          صفحه

چکیده———————————————————– 1

مقدمه———————————————————– 2

فصل اول: کلیات و مفاهیم طرح تحقیق

 

1-1- بیان مسئله————————————————– 5

1-2- سؤالات تحقیق ———————————————- 6

1-3- سابقه تحقیق———————————————— 6

1-4- فرضیه تحقیق———————————————– 7

1-5- ضرورت و اهداف تحقیق————————————— 7

1-6- روش تحقیق————————————————- 8

فصل دوم: کلیاتی در باره عقل

 

2-1- ماهیت عقل ———————————————— 10

2-1-1- تعریف عقل———————————————– 10

2-1-1-1- عقل در لغت ——————————————- 10

2-1-1-2- عقل در قرآن و سنت————————————- 11

2-1-1-3- عقل در فقه——————————————— 11

2-1-1-4- عقل در علم کلام اسلامی——————————— 13

2-1-1-5- عقل نزد اخباریان—————————————- 14

2-1-1-6- عقل در مکتب تفکیک———————————— 15

2-1-1-7- عقل در علم اصول شیعه———————————- 17

2-1-1-8- عقل در علم اصول اهل سنت——————————- 20

2-1-2- مقایسه عقل با برخی عناوین———————————- 21

2-1-2-1- عقل و عرف——————————————— 21

2-1-2-2- عقل و علم———————————————- 23

2-1-2-3- عقل و علوم تجربی————————————— 24

2-1-2-4- عقل و معرفت­های فطری———————————- 25

2-1-2-5- عقل و بنای عقلا—————————————– 26

2-2- تقسیمات عقل——————————————— 27

2-2-1- عقل نظری و عملی—————————————– 27

2-2-1-1- کلام فلاسفه ——————————————- 27

2-2-1-2- جمع بندی کلام فلاسفه و اصولیان ————————- 28

2-2-1-3- نقد و بررسی سخنان قطب الدین رازی———————– 28

2-2-2- دیگر تقسیمات عقل—————————————- 30

فصل سوم: دلیل عقل، قاعده ملازمه و کشف یقینی حکم شرع

 

3-1- مستقلات عقلی——————————————– 33

درآمد———————————————————– 33

3-1-1- مسأله در آمد حجیت مطلق قطع و یقین———————– 33

3-1-2- قاعده ملازمه ——————————————— 34

3-1-2-1- کُلمّا حَکَمَ بِه العقل حَکَمَ بِه الشَرع ————————– 34

3-1-2-2- مراد از عقل و حکم در قاعده ملازمه ———————— 34

3-1-3- پیشینه قاعده ملازمه ————————————— 38

3-1-4- ادله منکران و طرفداران قاعده ملازمه————————– 39

3-1-4-1- دلیل‌های منکران —————————————- 39

3-1-4-2- پاسخ به دلیل‌های منکران ——————————— 40

3-1-5- ادّله­ی اثبات تلازم میان حکم عقل و شرع ———————- 42

3-1-5-1- دلیل عقلی ——————————————— 42

3-1-5-2- دلیل بداهت ——————————————– 43

3-1-5-3- دلیل نقلی———————————————- 43

3-1-6- حسن و قبح عقلی—————————————— 43

3-1-6-1- منظور از حسن و قبح چیست؟—————————– 44

3-1-6-2- منظور از عقلی یودن حسن و قبح چیست؟——————- 45

3-2- غیر مستقلات عقلی و کاربرد آن —————————– 46

3-2-1- کاربرد آلی———————————————— 46

3-2-1-1- معنا و موقعیت کار برد آلی——————————– 46

3-2-1-2- موقعیت کار برد آلی عقل نزد فقها ————————– 46

3-2-2- مواردی از کاربرد آلی عقل در اجتهاد————————— 47

3-2-2-1- اثبات شرع و شارع توسط عقل—————————– 47

3-2-2-2- استفاده از عقل در مفهوم گیری از ادله ———————- 47

3-2-2-3- استفاده از عقل درتشکیل قیاس—————————– 48

3-2-2-4- استفاده از عقل در اصول عملیه—————————– 48

3-2-3- کاربرد ترخیصی و تأمینی———————————— 49

3-2-4- کاربرد تسبیبی——————————————— 50

3-3- قلمرو و کارایی عقل در استنباط احکام———————– 50

3-3-1- عقل و کشف ملاک‌ها ————————————— 50

3-3-1-1- امکان کشف ملاکات احکام ——————————– 52

3-3-1-2- قلمرو استنباط احکام شرعی——————————- 53

3-3-1-3- قلمرو تشخیص مصلحت و بیان احکام حکومتی —————- 54

3-3-1-4-نمونه‌هایی از فتواهای امام خمینی (ره) ———————- 55

3-3-2- عقل و قواعد فقهی —————————————– 56

فصل چهارم: نگرش تاریخی به عقل گرایی

 

4-1- سیر به کار گیری عقل نزد اهل سنت————————– 59

4-1-1- دوره صدر اسلام ——————————————- 59

4-1-2- دوران صحابه ——————————————— 61

4-1-3- دوران تابعین———————————————- 62

4-1-4- دوران مذهب فقهی —————————————- 64

4-1-5- دوره تقلید———————————————— 66

4-1-6- دوره‌ی کنونی ——————————————— 67

4-2- سیر به کار گیری عقل نزد شیعه—————————— 69

4-2-1- دوره­ی صدر اسلام —————————————– 69

4-2-2- دوره­ی ائمه (ع)——————————————– 70

4-2-3- دوره غیبت———————————————— 72

4-2-3-1- دوره نخست——————————————— 74

4-2-3-2- دوره میانی ——————————————— 77

4-2-3-3-دوره پایانی———————————————- 78

 فصل پنجم: عقل و قیاس

 

5-1- ماهیت قیاس———————————————– 83

درآمد———————————————————– 83

5-1-1-قیاس در لغت و اصطلاح ————————————- 83

5-1-2- قیاس، رای و اجتهاد—————————————- 85

5-1-3- قیاس و استدلال——————————————- 87

5-2- انوع قیاس ———————————————— 88

5-2-1- دسته بندی ابو اسحاق شیرازی——————————- 88

5-2-1-1- قیاس علت ——————————————— 89

5-2-1-2- قیاس دلالت ——————————————– 89

5-2-1-3- قیاس شباهت——————————————- 90

5-2-2- دسته بندی آمدی—————————————— 90

5-2-3- قیاس عکس و طرد—————————————– 92

5-2-3-1- قیاس عکس ——————————————– 92

5-2-3-2- قیاس طرد———————————————- 92

5-2-4- قیاس تلازم ———————————————- 92

5-3- قیاس و چگونگی سرایت دادن حکم ————————- 93

5-3-1- اثبات علت به ادله نقلی————————————– 93

5-3-2- اثبات علت به اجماع—————————————- 95

5-3-3- اثبات علت به استنباط و طرق استدلال————————- 96

5-3-3-1- مسلک مناسبت —————————————– 96

5-3-3-2- مسلک استدلال به فعل پیامبر(ص)————————– 96

5-3-3-3- مسلک مشابهت—————————————— 97

5-3-3-4- مسلک تنفیح مناط————————————— 97

5-4 – بررسی نظریات ——————————————– 98

5-4-1- اهل سنت و مسأله قیاس———————————— 99

5-4-2- ظاهریه و مسأله قیاس————————————— 101

5-4-3- شیعه و مسأله قیاس—————————————- 102

  فصل ششم: عقل و استحسان

 

6-1- ماهیت استحسان——————————————- 107

درآمد———————————————————– 107

6-1-1- استحسان در لغت و اصطلاح———————————- 107

6-1-1-1- استحسان در لغت ————————————— 107

6-1-1-2- استحسان در اصطلاح————————————- 108

6-1-2- استحسان و قیاس—————————————— 109

6-1-3- استحسان و استصلاح————————————— 110

6-2- انواع استحسان——————————————– 111

6-2-1- انواع استحسان به اعتبار معدول —————————— 111

6-2-2- انواع استحسان به اعتبار مستند——————————- 112

6-3 – بررسی نظریات ——————————————– 113

6-3-1- شافعی و نفی استحسان ————————————- 115

6-3-2- شیعه و استحسان—————————————— 116

فصل هفتم: عقل و دیگر عرصه‌ها و منابع

 

7-1- عقل و فرمانبری——————————————– 120

7-1-1- عقل پشتوانه احکام شرع————————————- 120

7-1-1-1- شکر مُنعِم و حق الطاعه———————————– 120

7-1-1-2- قاعده کلما حکم به الشرع حکم به العقل——————— 123

7-2- عقل و سنت———————————————– 124

7-2-1- عقل و حجیت سنت ————————————— 124

7-2-1-1- عقل و حجیت سنت پیامبر(ص)—————————- 125

7-2-1-2- عقل و حجیت سنت امامان(ع)—————————— 127

نتیجه گیری و پیشنهاد——————————————- 129

فهرست منابع—————————————————– 133

 چکیده

 

اگر چه در گذشته جمود گرایی، بی مهری و تفریط گروهی در باره توانایی عقل، موجب شد. میان دانشوران مسلمان. مباحث مربوط به ارزش عقل و تعیین جایگاه آن در منظومه معرفتی انسان پدید آید، ولی امروز دو امر، آنان را به اهمیت بحث در باره آن وا می‌دارد: از یک سو، افراط و پندار یگانه محوری عقل در منظومه معرفتی انسان موجب شده است تا با نگرش امروزین به ارزش و جایگاه آن نظر شود ؛ زیرا انسان معاصر غربی بنیاد معرفت خود را بر پایه عقل نهاده است و هیچ چیز را بدون راهنمایی آن نمی پذیرد و بر دیگر منابع معرفتی خط بطلان و خرافه کشیده است،این عقیده، باور مسلمانانی را که کتاب آسمانی خود و سنت پیامبرشان را دو منبع معرفتی می‌دانند، به چالش کشیده و باعث شده با نگاه به چالش‌های پدید آمده، میراث دینی خود را در باره ارزش و جایگاه عقل باز خوانی کنند و نسبت آن را با کتاب و سنت دریابند.

از دیگر سو، پدید آمدن پاره‌ای پرسش‌های نو پیدای فقهی که در منابع اصیل فقهی سابقه ندارند و پاسخ روشنی نمی یابند، موجب می‌گردد که به عقل به عنوان یکی از منابع احکام مراجعه کنند، ولی از سویی میان اهل سنت و شیعه بر سر منابع استنباط اختلافی کهن دیده می‌شود این در حالی است که در منابع سنیان در کنار کتاب و سنت به عنوان بنیادی ترین سر چشمه‌های راه یافتن به آموزه‌های دینی و گزاره‌ای فقهی، از دلایل عقلی چون قیاس، استحسان، استدلال و غیره سخن به میان می‌آید و از سوی دیگر در جهان اندیشه­ی شیعی پس از کتاب و سنت، سخن از دلیلی به نام دلیل عقل در میان است. در درون هر یک از دو مکتب یاد شده البته نزاع­هایی با همان گستردگی و اهمیت که میان مکتب­ها به چشم می­خورد وجود دارد.

کلید واژه‌ها: عقل، حسن و قبح عقلی، قاعده ملازمه، قیاس، استحسان.

 

مقدمه

سالهاست که دل مشغولی بسیاری ازاهل فکر و قلم بشر معاصر اندیشه، کاوش، و گفتگو درباره نسبت میان آموزه‌های وحیانی با نیازهای انسانی و دست آوردهای علمی و عقلی بشر است. بخش انبوهی از مقاله‌ها و کتاب‌هایی که در جامعه علمی امروز ما منتشر می‌شوند، به نسبت میان عقل و دین و سازگاری و ناسازگاری آن می پردازند. نگاه به نسبت یاد شده در زمینه‌های متفاوت فکری، عناوین گوناگونی دارد که هر یک زاویه‌ای از ابعاد و لایه‌های بحث یاد شده هستند. مسائلی چون آزادی در اسلام، مردم سالاری دینی، اسلام و حقوق بشر، عقلانیت و دین داری، علم و دین و.. گوهر مشترک این دست مباحث پرداختن به تعامل و شرایط میان دین و عقل است که هر کدام از چشم انداز ویژه خود آن را بررسی می‌کنند. این بحث‌ها نشان حقیقی بودن ریشه دین ژرفای وجود آدمی است، چرا که بشر معاصر به رغم دستاوردهای شگرف علمی، نتوانسته است خاطر خود را بابت دین آسوده کند  و آن را به کناری نهد و تنها به بحث تاریخی در باره آن بسنده کند ! آیا امکان دارد چیزی حقیت نداشته باشد ولی از آغاز آفرینش آدمی، تا کنون همچنان زنده و جاری و کند و کاو در باره آن پیوسته داغ و تازه باشد؟ ! آن افسانه است که زود به پایان می رسد و دل زدگی می آورد و آنچه حقیقت است، بی کران و با طراوت خواهد ماند.

با این همه، در میراث مکتوب پیشینیان و هم در آثار پیشینیان، دو نکته عمده خود نمایی می‌کند:

1- می توان گفت: به همان اندازه که حقیقت عقل حقیقی ژرف و گسترده دامن است نزاع در باره میدان گشودن بر آن در عرضه باورها و برداشتها و به ویژه در برخورد با متون دینی و آموزه‌های آسمانی نزاعی فرا گیر و آمیخته به پیچیدگیهاست. تنها در جهان اندیشه اسلامی آن هم در قلمرو و دانش اصول و فقه، از سویی میان اهل سنت و شیعه بر سر منابع استنباط اختلافی کهن دیده می‌شود و در حالی­که در منابع سنیان در کنار کتاب و سنت به عنوان بنیادی ترین سر چشمه‌های ره یافتن به آموزه‌های دینی و گزاره‌های فقهی، از دلایلی عقلی چون قیاس، استحسان، استصلاح،استدلال و… سخن به میان می‌آید و از سویی دیگر درجهان اندیشه‌ی شیعی پس از کتاب و سنت، سخن از دلیلی به نام دلیلی عقلی در میان است.

در درون هر یک از دو مکتب یاد شده نیز البته نزاعهای با همان گستردگی و اهمیت که میان مکتب‌ها به چشم می­خورد وجود دارد، در این میان مکتبی که به تکیه زدن بر ادله عقلی نامور شده مذهبهای متفاوت نگرشی نا همانند به قلمرو و عقل و ادله عقلی دارند، چونان که برای نمونه در برخورد با قیاس و اینکه قلمرو آن چیست به سختی با همدیگر اختلاف می­ورزند، یا در باره‌ی استحسان به فراوانی همدیگر را نقد می‌کنند و در مکتبی که «دلایلی چهارگانه» شعار آن شده است برخی در عمل تنها از اعتبار دو منبع کتاب و سنت می‌گویند.

افزون بر این نزاع که در ورای کتاب و سنت است، در آن دو سر چشمه و حیانی نیز چگونگی نگریستن به کارکردهای عقلی، خاستگاه دیدگاهی متفاوت شده و از این روی در دانستن برداشت‌ها از متون کتاب و سنت و دامنه‌ی حجیت و اعتبار هر یک از این دو مسلک‌هایی متفاوت در پیش گرفته شده است.

2-شاید به همین سبب مسأله یاد شده و در کنار آن بر خورد احتیاط آمیز دین و برداشت‌های مستند به متون دینی، جایگاه عقل و حتی تفسیر واژه آن و تبین قلمرو اعتبار آن با ابهامهایی فراوانی همزاد و همپای بوده است ؛ و چه بسا که در این میان وجود این ابهامها بر دامنه نزاع افزوده و گسترش دامنه نزاع نیز در برابر، این ابهامها را دو چندان ساخته است.

به هر ترتیب باید تلاش کرد جایگاه راستین عقل باز شناخته شود و حلقه وسط این افراط و تفریط آشکار گردد؛ نه بریده از عقل و نه بریده با عقل. این حلقه میانه است که یک سر آن توانایی و سر دیگر آن ناتوانی است که از ترکیب این توانایی و ناتوانی به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

این پژوهش تحت عنوان:«نقش عقل در فقه شیعه و تفاوت آن با اهل سنت» مشتمل بر چکیده، مقدمه و هفت فصل به ترتیب زیر به همراه یک نتیجه­گیری است.

– فصل اوّل به طرح مفاهیم و کلیات تحقیق می­پردازد.

– فصل دوّم به طرح کلیاتی در مورد عقل به بحث و بررسی می­پردازد.

– فصل سوّم تحت عنوان «دلیل عقل، قاعدۀ ملازمه و کشف یقینی حکم شرع» به تبین و توضیح دلیل عقل و قاعده ملازمه می­پردازد.

– فصل چهارم به بررسی نگرش تاریخی عقل­گرایی در فقه اهل سنت و شیعه
می­پردازد.

– فصل پنجم به مسأله قیاس و در فصل ششم به مسئله استحسان در فقه
می­پردازد و در فصل آخر به بررسی عقل و دیگر عرصه­های می­پردازد.

 فصل اول

مفاهیم و کلیات طرح تحقیق

   1-1- بیان مسأله

روشن بودن ابعاد عنوان پژوهش، مهمترین گام در تحقیق است و نقطه‌ی آغازین هر پژوهشی با یک پرسش، چهره می‌نماید؛ از این رو شایسته است آن پرسش، روشن و سوگیرانه باشد، اگر چه پاسخ آن مبهم باشد، آدمی‌دست کم باید بداند به دنبال چیست و گم شده اش کدام است؟ اگر چه نداند کجاست! یکی از عواملی که می‌تواند به شفافیت عنوان پژوهش، کمکی شایان کند، روشن بودن واژگان عنوان است که آشکار می‌کند در جست و جوی چه چیزهایی بوده و کجا می‌توان آنها را یافت و پاسخ چیست؟

تبیین عنوان، پژوهشگر را از بی راهه و گاه از کج روی باز در داشته و راه را هموار می سازد. برای نمونه، جست و جوی ریشه‌ی لغوی واژه و پس از آن، بررسی روند دگرگونی‌های احتمالی آن در قلمروهای متعدد و پیوند معنای لغوی با آن دگرگونی‌ها و از سوی دیگر، بررسی واژگانی که نزدیک به کلمه‌های به کار رفته در موضوع پژوهش است، می‌تواند خواسته‌ی پژوهشگر را شفاف کرده، او را آسانتر و دقیق تر به مقصد برساند.

جست و جوهای علمی نشان داده، نگاه تاریخی به هر مسأله، امر شایسته و در برخی موارد گریز ناپذیر است. پاره‌ای پرسشهای علمی، بسان بیماری روانی است که درمان و چارجویی آن، در گرو گزارش گذشته آن است، زیرا پاره‌ای از مسائل، پرورده نیازهای هستند که در گذر زمان سر بر آورده‌اند و آگاهی از پیشینه آنها می‌تواند فروزنده روشنایی، فرا روی اکنون قرار گیرد و راه گشای بن بست‌ها باشد.

مسئله نقش عقل در دست یابی به احکام، در شمار این گونه مسائل است، زیرا پناه آوردن به نیروی خرد و اندیشه بدست آوردن زمان است و بدین رو نیز در پیشینه خود فراز و فرودهایی را به همراه داشته است. چنانکه لغت شناسان برای واژه عقل معانی گوناگونی ذکر کرده‌اند ؛ مثلاً خلیل بن احمد می‌گوید: « العقل نقیض الجهل» (خلیل بن احمد، کتاب العین، ص565)، یا محمد باقر مجلسی می‌گوید: «عقل به بند کشیدن جهل است» (مجلسی، بحار الاانوار، جلد 1، ص117).

در این نوشتار سعی بر آن است تا گزارشی از روند نقش آفرینی عقل، از گذشته تا کنون از دیدگاه اهل تسنن و تشیع، ارائه دهیم و به رخدادهای فکری اهل سنت، به ویژه عقل آشنا شویم و تفاوتش با مفهوم دلیل عقل نزد شیعه آشکار شود و هم چنین به رویدادهای اندیشه‌ای تشیع و جایگاه عقل در فقه امامیه می پردازیم تا روشن شود آنچه پیش رو داریم از کجا و چرا پدید آمده است ؟

این نوشتار جایگاه عقل در فقه امامیه و تفاوت آن با نظرات اهل سنت بیان می‌کند و با نظر به اهمیت موضوع و پیشینه کاربرد آن به پژوهش می پردازد.

 1-2- سؤالات تحقیق

الف- سؤالات اصلی

1-مفهوم و ماهیت عقل فقهی چیست؟

2-آیا از نظر امامیه عقل توانایی استنباط احکام را دارد و اگر داشته باشد قلمرو آن تا کجاست ؟

3-منظور از عقل نزد اهل سنت چیست؟

4-آیا عقل به عنوان منبع استنباط حکم نزد اهل تسنن و تشیع پذیرفته شده است ؟

ب- سؤالات فرعی

1- مقصود از قیاس و استحسان چیست؟

2- با تو جه به گستردگی مباحث قیاس و استحسان در فقه اهل سنت، آیا این دو منبع در فقه شیعه به طور کلی مطرودند؟

 1-3- سابقه تحقیق

مسأله تحقیق در فقه شیعه و تفاوت آن با اهل سنت تا کنون در کتابی جداگانه یا پایان نامه‌ای به این عنوان تألیف نگردیده است. البته در پاره‌ای موارد کتب و مقالاتی در این رابطه تألیف شده است که در ذیل به برخی از عناوین آن کتب و مقالات اشاره می‌شود :

1-در کتاب کافی (اصول) آمده است : عقل در استنباط احکام شرعی دو نقش استقلالی و غیر استقلالی دارد به اعتبار نقش استقلالی در کنار کتاب و سنت و اجماع منبعی مستقل است و به لحاظ کار برد غیر استقلالی، ابزار استنباط احکام از سایر منابع شمرده می‌شود (کلینی. اصول کافی، جلد 1، ص19).

2-در کتاب المدخل الی اصول الفقه آمده است : دلیل‌های عقلی که امروزه در نوشته‌های اصولی اهل سنت به کار می رود، نام تازه رأی است که در گذشته به چهره قیاس، استحسان و غیره در می آمده است و اکنون نیز چنین است (محمد معروف، کتاب المدخل،1359، ص20).

3-در کتاب شرح اصول کافی آمده است : این معانی به تباین و مراتبی که دارند. در این که عقل جسم، یا صفت جسمانی نیست، شریکند و به همین جهت اشتراک، صحیح است که واژه عقل عملی مستقل قرار گیرد و بر آن کتابی جداگانه از خصوصیات اقسام و عوارض ذاتی عقل بحث کند نوشته شود
(شیرازی، شرح اصول کافی، ص20).

4-در کتاب العقل عندالشیعه الامامیه آمده است : در سده‌های آغازین اسلام مسلمانان با استفاده از عقل در استنباط احکام شرعی در قالب منبع مستقل و جدا از قرآن و سنت یا به شکل ابزار تفسیر دیگر منابع توجه نشان دادند؛ این توجه گاه شکل افراطی یافت و آنچه در واقع عقل محض به شمار نمی آمد و نوعی ظن شخصی بود عقل خوانده شد (رشدی، العقل عندالشیعه الامامیه،1404، ص92).

 1-4- فرضیه تحقیق

1-عقل در نزد امامیه به عنوان منبع اصلی فقه محسوب می‌شود.

2-اهل سنت و امامیه در مورد جایگاه عقل در فقه و اجتهاد اختلاف اساسی دارند.

3- عقل در نزد اهل سنت دلایل عقلی چون قیاس، استحسان و… است.

 1-5- ضرورت و اهداف تحقیق

سرنوشت عقل، بهتر از کتاب و سنت در بستر تاریخ و بالندگی فقه نیست. با آنکه در شریعت اسلام، ارزشی بالا و مقامی والا برای عقل که حجت باطن است قرار داده شده و در فقه اسلامی برای عقل، این توانایی در نظر گرفته شده که با فهم مصالح و مفاسد و کشف آنها در افعال و اشیاء به حکم شرع برسد. (بحارالانوار، ج2، ص62) در گذرگاه رشد دستگاه اجتهاد، چنین مکانتی به عقل داده نشد.

با همه بی­مهری­هایی که منابع و متون اصیل اسلامی با آن روبه­رو شدند، در طول تاریخ اسلام، عالمان دلسوز و خستگی­ناپذیر دینی، این پاسداران مرزهای فرهنگ و تمدن اسلامی، در فهم، بیان، ابلاغ احکام الهی، گسترش فرهنگ اسلامی و حاکمیت دین بر جوامع بشری تلاشی سترگ را متحمّل شدند و در این راه، رنج­ها کشیده، زحمت­ها برده، جان­ها نثار کردند و هرگز لحظه­ای در ادامه دادن این راه سخت و صعب درنگ نکرده، لختی نیاسودند.

اینجا بود که لازم دیدم نمایی از نقش و جایگاه عقل در فقه امامیه و تفاوت­های که با اهل سنت دارد به بحث و بررسی بپردازم.

 1-6- روش کار تحقیق

روش تحقیق. روش کتابخانه‌ای است. در ضمن از کتب، مجلات و اینترنت نیز استفاده شده است.

تعداد صفحه :149

قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید