دانلود پایان نامه ارشد : کاربرد “فاصله­ گذاری” به مثابه یک تکنیک تئاتری

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : هنر

گرایش :نمایش 

عنوان : کاربرد "فاصله­ گذاری" به مثابه یک تکنیک تئاتری

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 دانشگاه سوره

دانشکده هنر

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد  نمایش

گرایش ادبیات نمایشی

عنوان پایان­نامه نظری

کاربرد "فاصله­ گذاری" به مثابه یک تکنیک تئاتری

در سینمای دهه ی هفتاد به بعد 

عنوان پایان نامه عملی

نمایشنامه ی «خونِ بی گناهان»

استاد راهنما

دکتر مسعود دلخواه

 استاد مشاور

فرزاد معافی غفاری

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیده تکنیک "فاصله گذاری" اساساً یک قرارداد تئاتری است که در تئاتر یونان باستان از طریق همسرایان مورد استفاده قرار می گرفته و پس از آن در اوایل قرن بیستم توسط "برتولت برشت" که وام هایی نیز از نمایش های مشرق زمین گرفته بود، بنابر ضرورت ها و شرایط اجتماعی ــ سیاسی آن دوران آلمان، مورد بازنگری و کاربردی خلاقانه قرار گرفت که منجر به شکل گیری تئاتر روایی و متعاقباً استفاده از "فاصله گذاری" به عنوان یک تکنیک تئاتری گردید. "فاصله گذاری" با شکستن تصور دیوار چهارم هدف برشت را از به کارگیری این تکنیک که همانا پرورش مخاطبی منتقد و کاونده بود، محقق کرد. "فاصله گذاری" را می توان به عنوان عنصری فعال و کارآمد در هنر های دراماتیک تعریف و تبیین کرد. سینماگران متعددی در جهان از این تکنیک بهره جسته اند تا مخاطبانشان را ترغیب کنند که با نگرشی دیگر به خویش و جهان بنگرند. تلاش پژوهشگر در این رساله تحقیق درباره چگونگی کاربرد تکنیک "فاصله گذاری" تئاتر در سینما و قیاس نحوه تاثیرگذاری این دو مدیوم بر مخاطب، با نگاهی برگزیده از آثار موجود از سینمای دهه هفتاد جهان می باشد. در فصل های این رساله نخست به چیستی تکنیک "فاصله گذاری" در تئاترکلاسیک و مشرق زمین پرداخته شده، سپس به تئوری های برشت اشاراتی گردیده و پس از آن زمینه های ورود این تکنیک به سینما و به پیوست آن در       فیلم هایی از سینمای دهه هفتاد بیان شده و در نهایت به بررسی فرآیند ادراک اثر هنری خاصه سینما پرداخته است. و با این نتیجه گیری که هرچند تقابل بی واسطه و دوسویه تئاتر و مخاطب قوی وانکار ناپذیر است، اما تاثیرات سینما بر مخاطبینش را هم خاصه زمانی که از آشنایی زدایی بهره    می برند، نباید و نمی توان انکار کرد. امید که هنرمندان با مطالعه دقیق این مبحث بتوانند با شناخت دقیق تری از این تکنیک در آثارشان بهره ببرند.کلیدواژه ها "برتولت برشت" ــ "فاصله گذاری" ــ "تئاتر روایی" ــ "سینمای مدرن" ــ "مخاطب"فهرست مطالبعنوان                                                                                         صفحه مقدمه ***************************************************      1   فصل اول: چیستی تکنیک "فاصله گذاری" و سیر تکوین آن در تئاتر **********      6 1-1 بررسی تکنیک فاصله گذاری در تئاتر ******************************      7 1-2 عهدکلاسیک و تکنیک فاصله گذاری ******************************    11        1-2-1 تراژدی ********************************************     11         1-2-1-1 همسرایان در تراژدی ********************************      12     1-2-2 کمدی ********************************************     15        1-2-2-1 کمدی قدیم *************************************      16        1-2-2-2 کمدی میانه *************************************      16         1-2-2-3 کمدی نو ***************************************     16         1-2-2-4 پاراباسیس در ساختمان کمدی **************************      20  1-3 دنیای شرق و تکنیک فاصله گذاری ******************************      23    1-3-1 فاصله گذاری در تعزیه ایرانی *******************************     23    1-3-2 فاصله گذاری در اپرای پکن *********************************   30فصل دوم: برتولت برشت و تکنیک "فاصله گذاری" در تئاتر روائی ************    33 2-1 برشت و ماهیت تئاتر روائی ************************************    34  2-2 تئاتر ارسطوئی و تئاتر روائی؛ تفاوت ها ******************************   35    2-2-1 ویژگی های تئاتر ارسطوئی *********************************    35      2-2-2 ویژگی های تئاتر روائی ***********************************    36  2-3 فاصله گذاری سوبژکتیو و ابژکتیو در تئاتر آلمان ***********************     37     2-3-1 رابطه ی اندیشه و ساختار در تئوری های برتولت برشت ****************    37        2-3-2 برشت، پیسکاتور، میرهولد *********************************    52    2-3-3 سیر تطور امر سوبژکتیو و ابژکتیو *****************************    60فصل سوم:  سینما و زمینه های پیدایش تکنیک "فاصله گذاری" در آن ********    68 3-1 آشنائی زدائی و سینما **************************************     69   3-2 ورود تکنیک فاصله گذاری به سینما ******************************     71 3-3  افشاگرایی و سینما ****************************************    73  3-4 روایت فرمالیستی و سینما ************************************     75 3-5 برتولت برشت و سینما **************************************     78 3-6 فاصله گذاری، سینما و نئو رئالیسم ********************************   79 3-7 فاصله گذاری، سینما و موج نو **********************************    86  3-8 تکنیک و ضدساختار ****************************************   89فصل چهارم: چگونگی ظهور و تبیین تکنیک "فاصله گذاری" در سینمای دهه ی هفتاد میلادی و بعد از آن ******************************************    93  4-1 تاثیرات فرآیندهای اجتماعی بر سینمای دهه ی هفتاد به بعد ****************    95    4-1-1 استودیوهای فیلمسازی و آشنائی زدائی در فیلم هایشان ****************   96      4-1-2 درونمایه های فیلم های انتقادی دهه ی هفتاد به بعد *****************    98 4-2 بررسی تکنیک فاصله گذاری در پنج فیلم **************************    109    4-2-1 آنی هال ******************************************    109    4-2-2 از نفس افتاده ***************************************    117    4-2-3 داگ ویل ******************************************   124    4-2-4 مسافران ******************************************    130    4-2-5 مغول ها ******************************************    133فصل پنجم: "فاصله گذاری" در سینما و تاثیرات آن بر مخاطب *************   136 5-1 مخاطب و فرآیند ادراک اثر هنری *******************************  137 5-2 آگستو بوآل و رویکردی نوین به تکنیک فاصله گذاری ********************   140 5-3 کارکرد فاصله گذاری در سینما *********************************   143    5-3-1 سینمای مدرن؛ گسستن از سنت ها ***************************   143                                      5-3-2 سینمای پست مدرن و تکنیک فاصله گذاری **********************   148نتیجه گیری ***********************************************  152  پیشنهادات و راهکارها *****************************************  154 پروژه ی عملی «نمایشنامه ی خون بی گناهان» ************************   156فهرست منابع و مآخذ *****************************************  193ضمیمه: مقاله ی برتولت برشت و سینما نوشته ی پرویز جاهد ******************* 196 مقدمه از هنگامی که "برتولت برشت"[1] آلمانی به عنوان یک نمایشنامه‌ نویس، کارگردان، شاعر و نظریه‌ پرداز در ایران شناخته شده همواره یکی از بحث ‌انگیزترین و پرخواننده‌ترین نویسندگان طی این چند دهه اخیر بوده است. در هر دهه‌ای آثار برشت را با انگیزه‌های مختلف خوانده‌، تفسیر و اجرا کرده‌اند، گاه به عنوان نویسنده‌ای سیاسی و متعهد، گاه به عنوان نظریه‌ پردازی پیشرو و گاه سعی کرده‌اند صبغه‌ای شرقی و حتی ایرانی در آثار او بیابند، اما به دلایل زیادی همچون برخی جنبه‌های متناقض در آثار و نظرات وی، یا به دلیل بدفهمی‌ها و کج‌فهمی‌هایی که در مورد آثار وی وجود داشته است همواره بخش‌هایی از دیدگاه‌های وی مبهم و ناقص مانده‌اند.یکی از مهم‌ترین نظریاتی که برشت در طول دوران کاری اش بر آن تأکید داشته و آن را تکامل ‌بخشیده نظریه  "فاصله گذاری"[2]  است که در ایران تحت عناوینی همچون "بیگانه‌ سازی" هم ترجمه شده است، که معادل به جایی نیست.آنچه که از فهم این نظریه به شکل غالب در ایران رایج است بیرون آمدن بازیگر از قالب نقش و گفت‌ و گو یا روایت رو در رو با تماشاگر است، بدین معنا که تمامی نظریه برشت به تکنیک قدیمی کنار ‌گویی تقلیل می‌یابد که از تکنیک‌های قدیمی و غالب در تئاترهای یونان، روم باستان ودوره شکسپیر است و آن را به وفور می‌توانیم در آثار "آریستوفان" یا "پلوتوس" باز یابیم.هرچند دو مفهوم همذات‌پنداری و فاصله گذاری در ظاهر امر دو مفهوم متضاد به نظر می‌رسند و حتی خود برشت در نوشته‌های مختلف این دو مفهوم را در مقابل هم قرار می‌دهد اما این بدان معنا نیست که بازیگران تئاتر برشت تماشاگر را با خود همراه نمی‌کنند و سعی در باور داشتن شخصیت از سوی تماشاگر ندارند بلکه بدین معناست که در اوج این همراهی و در لحظه‌ای که قرار است اوج غلیانات حسی بازیگر و به تبع آن تماشاگر رخ دهد این وضعیت شکسته شود و بدین ترتیب مخاطب به جای غرق شدن در احساسات به فکر واداشته شود و این بخشی از دیالکتیکی است که برشت در مفهوم فاصله گذاری بر آن تأکید دارد، چنان که خود در تبیین مفاهیم دیالکتیکی  در فاصله گذاری، آن را نقد و استغراق (به معنی غرق شدن در نقش) در یک "آن" می‌داند. از دیدگاه برشت این دوگانگی، فاصله گذاری را به وجود می‌آورد. این دوگانگی که برشت مدنظر دارد غرق شدن در نقش را نفی می‌کند اما در عین حال بر عواطف تأکید دارد.پس نکته مهم در تکنیک فاصله گذاری عدم گرایش به بازی تصنعی است. بازیگر در این تکنیک با وجود آن که از ژست استفاده می‌کند اما به تصنیع نمی‌گراید و با وجود آن که بازیش بیرونی است از شخصیت‌پردازی نیز غافل نیست.عامل مهم و پیچیده در فاصله گذاری برشت نشان دادن این دوگانگی و تضاد دیالکتیکی ظریف است. "فاصله گذاری" یک سیستم است. سیستمی که کاربرد و هدف خاصی دارد. هدف فاصله گذاری، نشان دادن مسائل به‌گونه‌ای دیگر، برای شناخت بیشتر و بهتر است، تغییر دادن دیدگاه مخاطب برای رسیدن به شناختی درست، نسبت به یک پدیده است! فاصله گذاری، مخاطب را نسبت به شناخت‌ هایش از جهان بیگانه می‌ سازد، آن را از او دور و به تبع آن آشنایی زدایی می‌کند. تا به دید دقیق تر و شناخت نسبتا درست‌ تری، ‌نسبت به جهان پیرامون خود برسد.برشت، برای دوری از همذات‌پنداری، درست برعکس عقاید ارسطو عمل می کند. نمایش‌نامه‌های روایی او، بیشتر در گذشته‌ای دور اتفاق می افتادند. از سویی یکی از عناصر اصلی، در متن‌های برشت، استفاده از عنصر شعر بود. برشت، مدام، از شعراستفاده می‌کرد. در جای جای متن‌هایش، شخصیت‌های نمایشی او، به جای آن‌که دیالوگ بگویند (و فضای واقعی نمایش‌نامه را حفظ کنند) از فضا، خارج شده و شعر می‌خواندند. شعر خواندن آنها باعث فاصله می‌شد. جدایی متن از واقعه.                       همین استفاده از عنصر شعر، در متن‌های برشت، باعث می‌شد تا بیننده، بداند که در حال دیدن تئاتر است. اما لازم به ذکر است که برشت هرگز به رابطه ای عمیق و درونی با سینما دست نیافت و هیچگاه آن را به اندازه ی تئاتر جدی نگرفت. در ضمیمه ی این رساله مقاله ی جامعی به منظور بسط این مبحث برای خوانندگان گرامی گنجانده شده که در راستای هدف این پژوهش است.حال در این رساله هدف بر این است تا با تکیه بر سوالات و فرضیه های ذیل نظریه هایی که برتولت برشت داعیه دار آن بوده را در سینمای دهه هفتاد به بعد جهان بررسی و به راهکاری اجرایی برای برشمردن ویژگی های آن پرداخته شود.برخی از سئوالاتی که در این بحث مطرح می شوند عبارتند از:1- آیا عنصر تکنیکال "فاصله گذاری" در سینما می تواند حامل همان کاربرد و هدفی باشد که در تئاتر بوده است؟2- آیا نحوه ی استفاده از این تکنیک تئاتری در زمان معاصر نسبت به زمان گذشته تفاوت های بارزی کرده است؟3- آیا می توان اصولی را جهت تبیین چگونگی اجرای این تکنیک بوسیله ی مدیوم سینما عنوان نمود؟4- تکنیک "فاصله گذاری" چگونه بر مخاطبان تئاتر و سینما تاثیر می گذارد؟فرضیه هایی که این رساله سعی در اثبات آنها دارد عبارتند از:1- تکنیک هایی که به منظور "فاصله گذاری" در فیلم به کار می روند، توانایی ایجاد تاثیر مورد نظر را بر مخاطب دارند.2- بدیهی است که نحوه تاثیرگذاری تکنیک "فاصله گذاری" بر مخاطب تئاتر که مدیومی دوسویه است از سینما که مدیومی تک سویه است متفاوت است.3- سینما به عنوان هنری متاخر، از تمامی هنرهای پیش از خود تاثیر پذیرفته است، که تئاتر بارزترین آنهاست. می توان اظهار کرد همانگونه که تئاتر با تکنیک "فاصله گذاری" بر سینما تاثیر گذاشته، سینما نیز تاثیرات متقابلی پس از استفاده از این تکنیک بر تئاتر داشته است.4- حین استفاده از تکنیک "فاصله گذاری" در تئاتر، ‌مخاطبان نقش تعیین کننده ای بر روند اجرا ایفا می کنند که برای مخاطبان سینما این روند نا ممکن به نظر می رسد.نگارنده با در نظر گرفتن پایان نامه نظری تحت عنوان «کاربرد "فاصله گذاری" به مثابه یک تکنیک تئاتری در سینمای دهه هفتاد به بعد» سعی نموده تا در راستای مطالعات پژوهشی اش با نگارش نمایشنامه ای تحت عنوان «خون بی گناهان» ذره ای از آنچه را که فرا گرفته است به شکل عملی ارائه دهد. امید که در باز نماییِ تئوری های "برتولت برشت" پیرو مقوله تکنیک "فاصله گذاری" تا حد امکان حق وفا ادا شده باشد.طرح نمایشنامه ی «خون بی گناهان» بر پایه ی مثلث رابطه ای است. رَهام قاضی اسبق دادگستری در زمان بستری شدن همسر روان پریشش آذر، با نوش آفرین که از زمان نوجوانی به اجبار به تن فروش واداشته شده است و در اثر فقر کودک نوزادش را جلوی درب منزل رهام میگذارد، آشنا       می شود. از آن جائی که رهام به دلیل نازا بودن همسرش از داشتن فرزند محروم است، به واسطه ی علاقه اش به کودک نوش آفرین و به خاطر نداشتن آرامش در زندگی زناشوئی، با نوش آفرین رابطه برقرار می کند. تا روزی که نوش آفرین از زندگی اش بدون ذکر دلیلی خارج می شود. آذر پس از یک سال از بیمارستان روانپزشکی مرخص و پس از معالجات باردار می شود. و در ماه هفتم بارداری است که با رسیدن نامه ای از طرف نوش آفرین برای رهام، از متن نامه متوجه می شود که همسرش به او خیانت کرده آن هم با زنی که در نوشته هایش قید کرده که به دلیل ابتلا به بیماری ایدز از زندگی رهام رفته است و اکنون می خواهد با آگاه کردن رهام از بیماری اش به فرزند در راهشان کمکی کرده باشد. جنون ادواری آذر به دلیل فهمیدن خیانت همسر و بیماری لا علاج فرزندی که سالها در انتظارش بوده اند، عود میکند و به منظور انتقام از رهام خود را می کشد.    در طی انجام این پژوهش طبق رهنمود استادان گرامی به منابع گوناگون مراجعه شد، ولی از آن جائی که پیش تر این موضوع مورد بررسی تخصصی قرار نگرفته بود و مراجع ترجمه شده ی چندانی هم در دسترس نبود، پیش بردن این مبحث با دشواری های عدیده ای همراه بود که به مدد استادان بزرگوار ذره ذره به نتیجه رسید.تعداد صفحه : ۲۱۶قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید