دانلود پایان نامه ارشد : گردشگری، انگیزه­ها و عوامل مرتبط با آن (نمونه بررسی: شهر قصرشیرین)

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : مدیریت

گرایش : جهانگردی

عنوان : گردشگری، انگیزه­ها و عوامل مرتبط با آن (نمونه بررسی: شهر قصرشیرین)

مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته­ی مدیریت جهانگردی

گردشگری، انگیزه­ها و عوامل مرتبط با آن

(نمونه بررسی: شهر قصرشیرین)

استاد راهنما:

دکتر یار محمد قاسمی

استاد مشاور:

دکتر پاکزاد آزاد­خانی

شهریور1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی گردشگری، انگیزه­­ها و عوامل مرتبط با آن در شهر قصرشیرین است. تئوری محوری آن بر اساس تئوری­های چاک. وای. گی، لس لامزدن، وبلن و پیرس تنظیم شده­است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه خانوارهای ساکن در قصرشیرین که به داخل و خارج کشور سفرکرده­اند تشکیل می­دهد که تعداد آن 4756 خانوار می­باشد. از این رو     نمونه­ای با حجم 357 نفر با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای از جامعه مورد نظرانتخاب شد. روش پژوهش پیمایشی بوده و با استفاده از ابزار پرسشنامه اطلاعات تحقیق گردآوری شده است یافته­های پژوهش نشان می­دهد که بین عوامل زمینه­ای (سن، جنس، سواد) و عوامل اجتماعی (چشم و هم چشمی و رسانه­های جمعی) با انتخاب نوع گردشگری رابطه معنا­دار وجود دارد و اما بین متغیر اجتماعی قومیت با انتخاب نوع گردشگری رابطه معنا­دار وجود ندارد. در نتیجه می­توان گفت انگیزه­های گردشگری همچنان توزیع اجتماعی متفاوتی را نشان می­دهد و بیش از آن­که منشأ نیاز داشته باشد، مبتنی بر میل شخصی است.کلید واژه­ها: گردشگری، انگیزه­های گردشگری، عوامل زمینه­ای، عوامل اجتماعی، قصرشیرین. فهرست مطالبعنوان                                                                                                                 صفحهفصل اول: کلیات تحقیقمقدمه.. 1-1- بیان مسأله.. 1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق.. 1-3- اهداف تحقیق.. 1-3-1- اهداف اصلی.. 1-3-2- اهداف فرعی.. 1-4- سوالات تحقیق.. 1-5- فرضیات تحقیق.. 1-5-1- فرضیات اصلی تحقیق.. 1-5-2- فرضیات فرعی تحقیق.. فصل دوم: پیشینه و مبانی نظری تحقیقمقدمه.. 2-1- مفهوم شناسی.. 2-1-1- گردشگری.. 2-1-2-گردشگر.. 2-1-3- انگیزه و علایق سفر.. 2-2- سوابق تجربی.. 2-3- مبانی نظری.. 2-3-1- طبقه­بندی انگیزه­های گردشگری.. 2-3-2- شیوه طبقه­بندی گردشگری.. 2-3-3- اشکال عمده گردشگری.. 2-3-4- مروری بر گردشگری و انگیزه­های آن.. 2-3-5- عوامل انگیزشی در گردشگری.. فهرست مطالبعنوان                                                                                                                 صفحه2-3-6- رویکردها درباره انگیزه سفر.. 2-3-7- عوامل فردی اجتماعی و گردشگری.. 2-4- چهارچوب نظری.. 2-4-1- مدل مفهومی تحقیق.. فصل سوم: روش­شناسی تحقیقمقدمه.. 3-1- متدولوژی و روش تحقیق.. 3-1-1- روش تحقیق.. 3- 1- 2- متغیرهای پژوهش.. 3- 1- 3- جامعه آماری.. 3- 1- 3-1- روش  نمونه­گیری.. 3- 1- 3-2-  حجم نمونه و روش محاسبه.. 3- 1- 5-  ابزار گردآوری داده­ها.. 3- 1- 4- رواییو پایایی ابزار اندازه­گیری.. 3- 1- 5- ابزار تجزیه و تحلیل.. 3-2- مطالعات جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی شهر قصرشیرین   3-2-1- خصوصیات جغرافیایی.. 3-2-2- بررسی ویژگی­های اجتماعی شهر قصرشیرین.. 3-2-2-1- زبان.. 3-2-2-2- پوشاک.. 3-2-2-3- خوراک.. 3-2-2-4- موسیقی.. 3-2-2- 5- مراسم عروسی.. 3-2-2-6- مراسم سوگواری.. 3-2-2-7- سوغات.. 3-2-2-8- شیرینی.. فهرست مطالبعنوان                                                                                                                              صفحه3-2-2-9- صنایع دستی.. 3-2- 3- بررسی ویژگی­های اقتصادی شهر قصرشیرین.. 3-2- 3-1- صنایع و معادن.. 3-2-3-2-کشاورزی و دام داری.. 3-2-4- تاریخچه شهر قصرشیرین.. 3-2-4-1- قصر شیرین پیش از اسلام.. 3-2-4-2- قصرشیرین پس از اسلام.. 3-2-4-3- قصر شیرین در دوران معاصر.. 3-2-5- بررسی جاذبه­های شهر قصرشیرین.. 3-2-5-1- جاذبه زیارتی.. 3-2-5-2- جاذبه­های تاریخی.. 3-2- 6- مطبوعات.. فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته­های تحقیقمقدمه.. 4-1- آمار توصیفی.. 4-2- آزمون فرضیات.. فصل پنجم: بحث، نتیجه­گیری و پیشنهادات5-1- اهم یافته­ها.. 5-2- تفسیر یافته­ها.. 5-3- نتیجه­گیری.. 5-4- مشکلات و محدودیت­های تحقیق.. 5-5- پیشنهادات.. 5-5-1- پیشنهادات کاربردی.. 5-5-2- پیشنهادات علمی..  فهرست مطالبعنوان                                                                                                                 صفحهمنابع و مآخذ.. منابع فارسی.. منابع انگلیسی..   فهرست جداولعنوان                                                                                                                              صفحهجدول (2-1): دیدگاه­های نظریه پردزان در مورد انواع انگیزه­های گردشگری.. جدول (3-1): نتایج محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای اجزاء مختلف پرسشنامه.. جدول (4-1): توزیع فراوانی سن پاسخگویان   جدول (4-2): توزیع فراوانی جنس پاسخگویان   جدول (4-3): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات   جدول (4-4): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب قومیت   جدول (4-5): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب درآمد ماهیانه   جدول (4-6): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب دیدار از  اماکن تاریخی.. جدول (4-7): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب دیدار از  اماکن مذهبی   جدول (4-8): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ مردمان دیگر.. جدول (4-9): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تجربه آموزی   جدول (4-10): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب دیدار از  محیط­های جدید و تازه.. جدول (4-11): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب علاقه به خرید کردن   جدول (4-12): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب دیدار از  فضای پارک و سرچشمه­ها.. جدول (4-13): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تنوع آب و هوایی   جدول (4-14): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب انجام تفریحات پرهیجان.. جدول (4-15): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب ملاقات با افراد جدید و متفاوت.. جدول (4-16): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب استراحت و رسیدن به آرامش روحی.. جدول (4-17): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب فرار از دغدغه کار و زندگی.. جدول (4-18): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تأثیر تجربه­های اقوام، خویشان و همسایگان در انتخاب نوع گردشگری    فهرست جداولعنوان                                                                                                                              صفحهجدول (4-19): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نقش توصیف دیگران از سفرهایشان در تعیین مقصد گردشگری.. جدول (4-20): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نقش تلویزیون درگرایش به گردشگری.. جدول (4-21): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نقش رادیو درگرایش به گردشگری.. جدول (4-22): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نقش مجلات و روزنامه ها درگرایش به گردشگری.. جدول (4-23): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نقش اینترنت درگرایش به گردشگری.. جدول (4-24): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نقش تلفن همراه درگرایش به گردشگری..  فهرست نمودارهاعنوان                                                                                                                              صفحهنمودار (4-1): توزیع فراوانی سن پاسخگویان   نمودار (4-2): توزیع فراوانی جنس پاسخگویان   نمودار (4-3): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات   نمودار(4-4): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب قومیت   نمودار (4-5): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب درآمد ماهیانه   نمودار (4-6): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب دیدار از  اماکن تاریخی.. نمودار (4-7): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب دیدار از  اماکن مذهبی.. نمودار (4-8): توزیع فراوانی آشنایی پاسخگویان بر حسب با آداب و رسوم و فرهنگ مردمان دیگر.. نمودار (4-9): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب دیدار از  تجربه آموزی.. نمودار (4-10): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب دیدار از  محیط های جدید و تازه.. نمودار (4-11): توزیع فراوانی پاسخگویان بر جسب علاقه به خرید کردن   نمودار (4-12): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب دیدار از فضای پارک و سرچشمه­ها.. نمودار (4-13): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تنوع آب و هوایی   نمودار (4-14): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب انجام تفریحات پرهیجان.. نمودار (4-15): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب ملاقات با افراد جدید و متفاوت.. نمودار (4-16): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب استراحت و رسیدن به آرامش روحی.. نمودار (4-17): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب فرار از دغدغه کار و زندگی.. نمودار (4-18): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تجربه های اقوام، خویشان و همسایگان.. نمودار (4-19): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نقش توصیف دیگران از سفرهایشان در تعیین مقصد گردشگری   نمودار (4-20): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نقش تلویزیون درگرایش به گردشگری.. فهرست نمودارهاعنوان                                                                                                                              صفحهنمودار (4-21): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نقش رادیو درگرایش به گردشگری.. نمودار (4-22): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نقش مجلات و روزنامه ها درگرایش به گردشگری.. نمودار (4-23): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نقش اینترنت درگرایش به گردشگری.. نمودار (4-24): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نقش تلفن همراه درگرایش به گردشگری..   فهرست تصاویرعنوان                                                                                                                              صفحهتصویر (3-1): نقشه استان کرمانشاه.. تصویر (3-2): مراسم عروسی.. تصویر (3-3): کاخ خسرو قصرشیرین.. تصویر (3-4): آتشکده چهار قاپی.. تصویر (3-5): سیستم­های آبرسانی ساسانی قصرشیرین   تصویر (3-6): کاروانسرای عباسی قصرشیرین    فصل اول:کلیات تحقیق   مقدمهبا این مقدمه مطلب را آغاز می­کنیم و امید است در این رهگذر، محقق توانسته باشد در بررسی و شناسایی انگیزه سفر و عوامل زمینه­ای واجتماعی تاثیر­گذار بر گردشگری شهر قصرشیرین دین خود را تاحدی ادا نماید؛ و با ارائه راهکارهایی بتواند دست­اندرکاران گردشگری شهرستان قصرشیرین را در برنامه­ریزی خود برای توسعه گردشگری این شهرستان یاری دهد. در این پژوهش ابتدا درصدد بر آمدیم تا با ارائه مفاهیم کلیدی و تعاریف کلیدی توجه خواننده را به هدف اصلی محقق که شناسایی انگیزه سفر در مردمان قصرشیرین است جلب کنیم. در ادامه در راستای انجام پژوهش اصولی و با کیفیت از میان این مردم به طور تصادفی گروهی را انتخاب کردیم و        پرسشنامه­های مربوط به موضوع پژوهش را در اختیار آن­ها قرار دادیم تا با پر کردن سوالات ما را در رسیدن به نتیجه مطلوب یاری کنند. از آنجا که طیف گسترده­ای از افراد این پایان نامه را مطالعه می­کنند ما سعی کردیم با ارائه تصویری جامع از ویژگی­های جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و جمعیتی شهر قصرشیرین خوانندگان را با محدوده مورد مطالعه آشنا کنیم که این بخش تصاویری از جاذبه­های گردشگری شهر قصرشیرین را در بر می­گیرد. در گام بعدی اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه را با استفاده از روش­های گوناگونی چون لاندا، اسپیرمن، پیرسون و ... مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. در فصل پنجم این پژوهش نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری را با نظریه­هایی که پیرامون انگیزه­های گردشگری وجود دارند مقایسه کردیم و در آخر محقق تلاش می­کند با ارائه راهکارها و پیشنهادات موثر و کارگشا دین خود را نسبت به آتیه گردشگری زادگاه خود به جاآورد. 1-1-­ بیان مسألهگردشگری به فعالیتی اطلاق می­شود که زمان سفر گردشگران به و قوع می­پیوندد و در بر­گیرنده همه چیز از قبیل برنامه ریزی سفر، مسافرت به مکان مورد نظر، اقامت در آنجا، بازگشت و یادآوری خاطرات سفر بعد از بازگشت می­باشد.  همچنین فعالیت­هایی که مسافر به عنوان بخشی از سفر انجام می­دهد، نظیر خرید­های انجام شده و تعاملاتی که میان میزبان و میهمان به وجود    می­آید. خلاصه آنکه، گردشگری تمامی فعالیت­ها و تاثیراتی است که در طول سفر برای بازدیدکننده، به وقوع می­پیوندد (لامزدن[1]،  1387 : 4).آن­گاه که موضوع گردشگری مطرح می­شود یکی از نخستین سوالاتی که در ذهن برنامه­ریزان این صنعت، سیاست­گذران، محققان و علاقه مندان آن شکل می­گیرد این است که مردم چرا به سفر می­روند، آن­ها چرا مقصد مشخصی را برای سفر خود انتخاب می­کنند و انگیزه ایشان از این انتخاب چیست.مطالعه­ی انگیزه­های مسافران از آن رو اهمیت دارد که به برنامه­ریزان و سیاست­گزاران آن­ها اطلاع می­دهد که مقصد مطلوب گردشگران کجاست و چه ویژگی­هایی باید داشته باشد. به این ترتیب مدیریت مقاصد گردشگری خواهد توانست بازار هدف خود که بیشترین تطابق را با داشته­ها و امکانات مقصد مورد نظر دارند یافته و منابع خود را به گونه­ای مناسب در جهت پاسخگویی به نیازهای بازار هدف تجهیز نماید.شناسایی انگیزه­های گردشگران به طرق مختلفی میسر است. نخستین روش مطالعه­ی تاریخ سفر و بررسی انگیزه­ی گردشگران در دوران­های مختلف است. دوم، استفاده از تحلیل­های روانشناختی برای بررسی رفتار مصرف­کنندگان گردشگری و روش سوم، انجام مطالعات بازار برای مقاصد گوناگون گردشگری است (رنجبریان و همکاران، 1388: 49).بسیاری از نظریات جامعه شناختی و روان­شناختی حاکی از آنند که انگیزه، مفهومی نسبتا ایستا است، اما پیرس[2] (1988) که از مفهوم "نردبان مسافرت" در بررسی انگیزه در گردشگری استفاده می­کند بر این باور است که انگیزه امری متنوع الشکل و پویاست که خصوصا در نتیجه  افزایش سن و مراحل چرخه عمر تغییر می­کند و همچنین تحت تاثیر افراد دیگر نیز قرار می­گیرد. پیرس اذعان دارد که تحت تاثیر روانشناختی به نام مازلو[3] (1945) بوده­است مازلو طیفی ازسلسله مراتب نیازها ارائه کرد که از نیازهای سطح پایین که عمدتا نیازهای جسمی هستند شروع شده به نیازهای سطح بالای فکری ختم می­شود. وی از این نیازها به ترتیب صعودی به عنوان نیازهای فیزیولوژیکی، امنیتی، اجتماعی، احترام به خود و خود­شکوفایی یاد می­کند، پیرس با استفاده  از عقاید مازلو (1945)   طبقه­بندی زیر را انگیزه­های گردشگری[1]- Les,lumsdone[2]- pearce[3]-maslowتعداد صفحه : 108قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید