دانلود پایان نامه : بررسی دلالت های اخلاق گفتمانی هابرماس در تربیت اخلاقی با نظر به پدیده جهانی شدن

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : روانشناسی

دانشگاه تهران

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

بررسی دلالت های اخلاق گفتمانی هابرماس در تربیت اخلاقی

با نظر به پدیده جهانی شدن

استاد راهنما: دکتر خسرو باقری

استاد مشاور: دکتر شهین ایروانی

شهریور 86

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :فهرست مطالبعنــوان                                                 صفحه فصل اول: کلیات تحقیقبیان مسأله ............................................................................................................................................... 5اهمیت و ضرورت  مسأله ......................................................................................................................... 7اهداف و سؤالات تحقیق ......................................................................................................................... 9تعریف مفاهیم و اصطلاحات .................................................................................................................. 10طرح تحقیق و روشهای اجرایی ............................................................................................................. 12 فصل دوم: پیشینه و مبانی نظری تحقیق1-2- پیشینه ی تحقیق ......................................................................................................................... 14الف- پایان نامه ها ...............................................................................................................................14                                                                                                                                                                                                                                           ب-  مقاله ها .........................................................................................................................................20                                               ج- نتیجه بررسی پیشینه .................................................................................................................242-2- مبانی نظری ................................................................................................................................. 251-2-2- جهانی شدن ..............................................................................................................25ابعاد مطالعاتی جهانی شدن با تأکید بر نظریات هابرماس ................................................... 26الف- جهانی شدن اقتصاد .........................................................................26ب- جهانی شدن ارتباطات ...................................................................... 28ج- جهانی شدن اجتماعی –  سیاسی ..................................................... 29د- جهانی شدن فرهنگ ............................................................................30تلاش برای ارائه تعریفی از جهانی شدن ..................................................................................302-2-2- یورگن هابرماس ........................................................................................................31اندیشمندان مؤثر بر هابرماس ................................................................................. 32الف- کانت ..................................................................................................32ب- هگل ................................................................................................... 34ج- کارل مارکس ...................................................................................... 35د-- ماکس وبر ...........................................................................................36عنــوان                                                 صفحه ه- مکتب فرانکفورت .................................................................................37و- کهلبرگ ................................................................................................38مبانی فلسفی در اندیشه های هابرماس ................................................................................39ا- هستی شناسی ..................................................................................... 392-معرفت شناسی .....................................................................................423-اخلاق گفتمانی .....................................................................................46الف- پدیدار شناسی اخلاق ....................................................... 49ب- گزاره های اخلاقی ............................................................... 50ج- اصول اخلاقی ........................................................................54د- موقعیت آرمانی سخن .......................................................... 57ه- جهانگستری در اخلاق ...........................................................59و- اخلاق پست مدرن و پاسخهای هابرماس ..............................61ز- رهایی، خودپیروی، وجدان اخلاقی از نگاه هابرماس............62ح- جمع بندی نظریه اخلاقی هابرماس .....................................64مبانی روانشناختی: منطق تحول داوریهای اخلاقی از نظر هابرماس ................................................... 651- تبدیل مفاهیم اجتماعی به مفاهیم اخلاقی ...................................................................... 672- سطوح اتخاذ منظر ............................................................................................................ 693- نقش نظام منظرها در هماهنگ کردن کنش ها ............................................................... 714- گذر از مرحله پیش عرفی به مرحله عرفی ......................................................................735- گذر از مرحله عرفی به مرحله پسا عرفی ........................................................................786- رابطه مراحل همکنش با نظام منظرهای اجتماعی .......................................................... 807- انواع انتظام کنش های اجتماعی .................................................................................... 838- ملازمت هویت فردی وجمعی   .........................................................................................84فصل سوم: تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق گفتمانی1- رویکرد تربیت اخلاقی ..................................................................................................................... 872- مفهوم تربیت اخلاقی .........................................................................................................................903- نقش معلم و شاگرد در تربیت اخلاقی .............................................................................................94عنــوان                                                 صفحه 4- اصول تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق گفتمانی ...................................................................................961/4- اصولی که بر تمام مراحل اخلاقی ناظرند ..................................................................................... 96 الف- توجه به بنیان های اخلاقی  ثابت و جهانی .................................................................. 97ب- تکیه بر مراحل ثابت براساس تحول ساختارهای شناختی - اجتماعی ......................... 98ج- رعایت عدالت و عدم سوگیری ......................................................................................  102د- مشارکت فرد در روابط اجتماعی...................................................................................... 104ه- تربیت اخلاقی مبتنی بر اختیار ....................................................................................... 1062/4- اصولی که بر بعضی از مراحل داوری اخلاقی ناظرند ................................................................. 107و- پرورش عقلانیت تفاهمی و کنش ارتباطی ...................................................................... 107ز- تکیه بر گفتمان عملی و ضد اقتدارگرا ............................................................................ 109ح- بکارگیری زبان تربیت اخلاقی براساس علوم بازسازنده و رهایی بخش ....................... 113فصل چهارم: تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق گفتمانی درعصر جهانی شدنمقدمه...................................................................................................................................................1171- نیاز به تربیت اخلاقی در عصر جهانی شدن....................................................................................1182-گفتمان و تکثر گرایی در تربیت اخلاقی.........................................................................................123الف- ملازمت خود پیروی خصوصی و مدنی.........................................................................124ب- تفاوت بین صورت بندی و کاربرد هنجارها...................................................................125ج- الگوهای اخلاقی از دولت قانونی......................................................................................1263-تغییرات زیست جهان در عصر جهانی شدن و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی........................... 1304- تغییرات حوزه عمومی در عصر جهانی شدن و تأثیر آن در تربیت اخلاقی.................................1325- جمع بندی......................................................................................................................................137فصل پنجم: نقد ونتیجه گیری1- انتقادهای عمده به نظریه اخلاق گفتمانی......................................................................................1422- انتقادهای عمده به تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق گفتمانی............................................................1473- نتیجه گیری................................................................................................................................... 1554- پیشنهادات اجرایی........................................................................................................................ 1595- پیشنهادات پژوهشی.......................................................................................................................1616- محدودیت های تحقیق...................................................................................................................162منابع و ماخذ.......................................................................................................................................163فهرست جداول و شکل هاعنــوان                                                 صفحه جداول جدول شماره 1-2- مراحل تحول اخلاقی در نظریه پیاژه ................................................................... 39جدول شماره 2 -2- رابطه علوم سه گانه و علایق معرفت شناسی مرتبط با آنها ..............................43جدول شماره 3-2- انواع ادعاهای اعتباری متناظر با جهان های فرضی ...........................................53جدول شماره 4-2 – رابطه منظر های معطوف به جهان  با کنش های کلامی .................................... 69جدول شماره 5-2- ویژگیهای سطوح اتخاذ منظر در نظریه سلمان .................................................. 70جدول شماره 6-2- مراحل تکامل نظام منظر های گویده متناظر با سطوح اتخاذ منظر ................... 72جدول شماره 7-2- انواع پیش عرفی کنش ....................................................................................... 74جدول شماره 8-2 - گذر به مرحله عرفی: از رفتار رقابتی به کنش استراتژیک .............................. 75جدول شماره 9-2-  گذر به مرحله عرفی: از رفتار همکارانه به کنش مبتنی بر هنجار .................... 78جدول شماره 10-2- مراحل همکنشی، منظر های اجتماعی و مراحل اخلاقی .................................. 82جدول شماره 11-2- انواع ترکیب های نظام منظرها در مراحل همکنشی ........................................ 83 شکل ها شکل 1-2- گذر از امور ویژه به امور کلی در انواع گفتمان ..................................................................54شکل 2-2- انواع انتظام کنش ..............................................................................................................84چکیده:علیرغم ظهور پدیده های جدید در عصر جهانی شدن و چالش های اخلاقی ناشی از آن، یورگن هابرماس همچنان بر هسته ای جهانشمول و کلی در اخلاق پافشاری می کند تا از        نسبیت باوری و نهیلیسم دوری جوید. تحقیق حاضر با استفاده از روش تحلیل اسنادی و ضمن بررسی نظریه اخلاق گفتمانی هابرماس، دلالتهای آن را در امر تربیت اخلاقی روشن می کند. هابرماس ضمن دگرگونی دستور مطلق کانت و ارائه یک فلسفه اخلاق مبتنی بر گفتگو، دلالتهای این دگرگونی را بر تحول قضاوتهای اخلاقی بررسی می کند و در این مسیر نظریه تحول اخلاقی کلبرگ را بازسازی     می نماید تا به یک منطق تحول دست یابد. نتایج این تحقیق نشان می‌هند که رویکرد تربیت اخلاقی هابرماس، رویکرد اخلاقی مبتنی بر اصول است و بر سازه گرایی و عقلانیت ارتباطی و یادگیری های همیارانه تأکید دارد. نقش معلم و دانش آموزان در مراحل مختلف اخلاقی متفاوت است و مرحله گفتمان پسا عرفی بالاترین مرتبه تحول اخلاقی است. برخی از اصول تربیت اخلاقی بر تمامی مراحل تحول اخلاقی ناظر هستند و برخی دیگر تنها در مراحل خاصی روا هستند. در این تحقیق مجموعاً هشت اصل تربیت اخلاقی استنتاج شده است. همچنین طبق نظر هابرماس در عصر جهانی شدن با تغییرات حوزه عمومی و زیست - جهان، شرایط جدیدی برای تربیت اخلاقی بوجود آمده است که در این تحقیق به آنها پرداخته شده است. هابرماس با جدا کردن گفتمان اخلاقی و گفتمان سیاسی- اخلاقی سعی در ترکیب امور محلی و جزیی با امور صوری و کلی دارد که در عصر جهانی شدن توانمندیهای ممتازی به نظریات اخلاقی او می دهد.فصل اول کلیات تحقیق  بیان مسأله:امروزه توجه به مسأله جهانی شدن و مطالعه ابعاد آن از ضرورتهای هر نظام آموزشی است. در این بین نقش اخلاقیات و چگونگی تحول این حوزه، از اهمیت ویزه ای برخوردار است.  «دنیای امروز از یک طرف با ناتوانی ارزشهای موجود در برخورد با مسایل جهانی روبروست و از طرف دیگر در حوزه های تازه ایجاد شده، با مشکل فقدان ارزشها برخورد می کند. این امر بسیاری از صاحبنظران را بر آن داشته است تا از ضرورت ایجاد قراردادهای جدید برای حوزه اخلاقیات صحبت کنند» (جوادی، 1384:132). فراخوان «جهانی شدن اخلاقی- تر» از این جمله است.اما در مقابل چنین قراردادهای جهانشمولی، مسأله پلورالیسم اخلاقی گسترش یافته است. پلورالیسمی که با نفی هر بنیان ثابتی برای حقیقت و اخلاق، مدعی است اندیشه اخلاقی نمی تواند جهانی و عام باشد. لایون[1] معتقد است: «صحبت بر سر انتخاب بین ارسطو[2] و نیچه[3] است یا اخلاق و بی اخلاقی» (ترجمه حکیمی،143:1383). نمونه های چنین اختلافی کم نیست.هابرماس[4] که نمی تواند پوچ بودن مفهوم «رهایی بشر» را بپذیرد در مقابل فوکو5 و دریدا6 می ایستد و یا در حالیکه کیرکگور7، «حوزه عمومی» را مسبب نیهیلیسم می داند، هابرماس در پی بازیابی فضایل اخلاقی در حوزه عمومی است. (دریفوس، ترجمه ملائکه، 1384: فصل 5).هابرماس با ارائه تئوری کنش ارتباطی که مفهوم مرکزی آن «اخلاق ارتباطی» است، نقش مهمی در مباحث نظری مربوط به اخلاق ایفا کرده است. وی هر چند پلورالیسم را در شیوه زندگی فردی می پذیرد اما معتقد است در بحث عدالت نیازمند پذیرش انگاره های ثابت و جهانگستر هستیم (حقیقی، 243:1381). در واقع به نظر می رسد که تئوری اخلاق گفتمانی هابرماس، درصدد پاسخگویی به چالش های اخلاقی جدید مثل نسبیت باوری ونیهیلیسم است. هابرماس معتقد است از دوران روشنگری به این سو با تحولات اقتصادی و تکنولوژیک، امکان کنش ارتباطی و گفتمانی تضغیف شده است. وی این پدیده را «استعمار کردن زیست جهان» نام نهاده و در آثار اخیر خود، با توجه به جهانی شدن[5] (و تحولات اقتصادی و فنی آن) از زوایای دیگری بر امکان انسجام اجتماعی در زیست جهان[6] می نگرد. در جوامع غربی با گسترش سیستم اجتماعی به حوزه عمومی3، ناخواسته واسطه هایی چون پول و قدرت به جای کنش های ارتباطی نشانده شده اند. در جوامع شرقی هم چالش های هویتی نظیر گرایش های بنیادگرا، اخلاق گفتمانی را تهدید می کند. در این شرایط هابرماس از هر چه تک گویانه4 با مشکلات جهانی مواجه می شود دور می شود و به زیست جهان گفتمانی، اصرار دارد. کافی نیست که هر کس جداگانه بیاندیشد که آیا با هنجاری موافق است یا نه. آنچه لازم است فرایند واقعی مناظره است. پرسش مرکزی این تحقیق، تعیین و بررسی اصول تربیت اخلاقی ناشی از تئوری اخلاقی هابرماس در عصر جهانی شدن است. در این زمینه تحقیقاتی در سالهای اخیر در کشور انجام شده است اما غالب آنها مسأله را از زوایای دیگری بررسی کرده اند و لذا اصول مشخصی برای تربیت اخلاقی بدست نیامده است. ضمن اینکه علیرغم اهمیت دیدگاههای اخلاقی هابرماس تحقیق منسجمی از آراء اخلاقی وی در دست نیست.[1] - David Layon                                                                       5- M. Foucault[2] - Aristotle                                                                               6- J. Derrida[3] - Nietzsche                                                                             7- Kierkegaard[4] - Jurgen Habermas[5] - Globalization                                                                      3- Public sphere[6] - Life world                                                                            4- Monological(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)تعداد صفحه : 178قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید