دانلود پایان نامه : بررسی بارشناختی بیرونی آموزش به شیوۀ چند رسانه ایِ مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مریل

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی

عنوان : بررسی بارشناختی بیرونی آموزش به شیوۀ چند رسانه ایِ مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مریل

دانشگاه علامه طباطبائی

دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی

موضوع:بررسی بارشناختی بیرونی آموزش به شیوۀ چند رسانه ایِ مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مریل

استاد راهنما:

 دکتر محمد حسن امیرتیموری

استاد مشاور:

 دکتر اسماعیل زارعی زوارکی

 استاد داور:

 دکتر محمد رضا نیلی

بهار 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیده؛هدف از پژوهش حاضر بررسی بار شناختی بیرونی ایجاد شده در چند رسانه ای مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مریل در درس زیست شناسی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش شناسی در زمره پژوهش های شبه آزمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر پیش دانشگاهی رشته علوم تجربی شهر ملایر در سال تحصیلی 93-1392 بود. نمونه های پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (15 نفر)  به صورت تصادفی گماشته شدند. گروه آزمایش در معرض متغییر مستقل (چند رسانه ای آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مریل) قرار گرفت. گروه کنترل محتوای درس زیست شناسی را که با توجه به الگوی طراحی آموزشی مریل طراحی شده بود به شیوه سخنرانی آموزش دیدند. ابزار جمع آوری داده ها، مقیاس اندازه گیری 5 درجه ای برونکن، پلاس  و لیوتنر بود. روایی و پایایی پرسشنامه توسط صاحب نظران به ترتیب 83/. و 80/. بدست آمد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که چند رسانه ای طراحی شده مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مریل، بار شناختی بیرونی کمتری را نسبت به روش ارائه به شیوه مرسوم برای آزمودنی ها ایجاد می کند. کلید واژها: بار شناختی بیرونی، چند رسانه ای آموزشی، طراحی آموزشی، الگوی طراحی آموزشی مریل   فهرست مطالبعنوان                                                                                           صفحهفصل اول: کلیاتمقدمه .................................................................................................................................................................................2بیان مسأله........................................................................................................................................................................3اهمیت و ضرورت...............................................................................................................................................................5هدف.....................................................................................................................................................................................6سوال....................................................................................................................................................................................6فرضیه..................................................................................................................................................................................6تعریف مفاهیم....................................................................................................................................................................7تعریف های مفهومی.........................................................................................................................................................7تعریف های عملیاتی.......................................................................................................................................................7فصل دوم: ادبیات پژوهشبخش اول) مبانی نظریچند مفهوم بنیادی...........................................................................................................................................................9آموزش.................................................................................................................................................................................9تدریس................................................................................................................................................................................9یادگیری...........................................................................................................................................................................10طراحی آموزشی..............................................................................................................................................................11نظریه های یادگیری......................................................................................................................................................12رفتارگرایی.......................................................................................................................................................................12طراحی آموزشی رفتارگرایانه........................................................................................................................................13شناخت گرایی.................................................................................................................................................................14طراحی آموزشی شناخت گرایانه.................................................................................................................................15ساختن گرایی..................................................................................................................................................................16طراحی آموزشی ساختن گرایانه.................................................................................................................................17ارتباط گرایی...................................................................................................................................................................19اصول ارتباط گرایی در طراحی آموزشی...................................................................................................................20الگوی طراحی آموزشی مریل.......................................................................................................................................20نظریه نمایش اجزاء........................................................................................................................................................22اهداف یا انواع عملکرد از نظر مریل............................................................................................................................23عناصر محتوا در دیدگاه مریل.....................................................................................................................................25ماتریس هدف- محتوا....................................................................................................................................................26عناصر یا اجزاء آموزش از نظر مریل...........................................................................................................................27انواع ارائه..........................................................................................................................................................................29انواع ارائه اولیه................................................................................................................................................................30انواع ارائه ثانویه...............................................................................................................................................................32قواعد طراحی در نظریه نمایش اجزاء.........................................................................................................................36مراحل طراحی آموزشی بر اساس الگوی مریل........................................................................................................39معماری شناختی انسان................................................................................................................................................43نظریۀ پردازش اطلاعات................................................................................................................................................44نظام حافظه.....................................................................................................................................................................44اصول پردازش اطلاعات.................................................................................................................................................50
  • اصل ذخیرۀ اطلاعات.................................................................................................................................51
  • اصل اقتباس و سازماندهی مجدد...........................................................................................................52
  • اصل تکوین تصادفی..................................................................................................................................55
  • اصل تغییرات محدود................................................................................................................................56
  • اصل ارتباط و سازماندهی محیطی........................................................................................................57
نظریه بارشناختی...........................................................................................................................................................58بارشناختی...................................................................................................................................................................... 59بارشناختی درونی...........................................................................................................................................................61بار شناختی بیرونی.........................................................................................................................................................62بار شناختی مطلوب.......................................................................................................................................................64تعامل بین عناصری........................................................................................................................................................66اثرات بارشناختی............................................................................................................................................................68اثر هدف- آزاد.................................................................................................................................................................68اثر مثال های کارشده....................................................................................................................................................70اثر تقسیم توجه..............................................................................................................................................................71اثر مجراهای حسی.........................................................................................................................................................72اثر پرهیز از زیاده کاری.................................................................................................................................................73اثر معکوس خبرگی........................................................................................................................................................74اثر کاهش تدریجی راهنمایی.......................................................................................................................................75اثر تصور و خود-تفسیری............................................................................................................................................76اثر تعامل پذیری عناصر................................................................................................................................................77چندرسانه ای آموزشی..................................................................................................................................................78عناصر نظام های چند رسانه ای ................................................................................................................................80مزایای چند رسانه ای آموزشی...................................................................................................................................83مدیریت بارهای شناختی در چندرسانه ای های آموزشی.....................................................................................86نظریه شناختی چندرسانه ای......................................................................................................................................86اصول چند رسانه ای آموزشی مایر.............................................................................................................................89
  • اصل چندرسانه ای....................................................................................................................................89
  • اصل مجاورت مکانی..................................................................................................................................89
  • اصل مجاورت زمانی..................................................................................................................................89
  • اصل انسجام................................................................................................................................................90
  • اصل مجراهای حسی................................................................................................................................90
  • اصل پرهیز از زیاده کاری........................................................................................................................90
  • اصل تفاوت های فردی.............................................................................................................................90
بار شناختی و طراحی چندرسانه ای آموزشی..........................................................................................................91الف) اصولی برای کاهش بار شناختی بیرونی...........................................................................................................921- اصل انسجام.......................................................................................................................................................932- اصل پرهیز از زیاده کاری................................................................................................................................943- اصل علامت دهی..............................................................................................................................................954- اصل مجاورت مکانی.........................................................................................................................................955- اصل مجاورت زمانی..........................................................................................................................................96ب) اصولی برای مدیریت بار شناختی درونی.....................................................................................................961- اصل قطعه بندی...............................................................................................................................................972- اصل پیش نیاز آموزش....................................................................................................................................983- اصل مجراهای حسی........................................................................................................................................98ج) اصولی برای افزایش بارشناختی مطلوب......................................................................................................981- اصل چند رسانه ای..........................................................................................................................................992- اصل شخصی سازی.......................................................................................................................................1003- اصل بازخورد...................................................................................................................................................1004- اصل تأمل و تفکر...........................................................................................................................................101بخش دوم) پیشینه پژوهشپیشینه پژوهش خارجی...........................................................................................................................................101پیشینه پژوهش داخلی..............................................................................................................................................103فصل سوم: روش شناسی پژوهشطرح کلی.....................................................................................................................................................................106جامعه آماری................................................................................................................................................................106نمونه آماری و روش نمونه گیری.............................................................................................................................106ابزار اندازه گیری یا روش جمع آوری داده ها ی پژوهش..................................................................................106روایی و پایایی..............................................................................................................................................................107روش اجرای پژوهش...................................................................................................................................................107روش تحلیل یافته ها..................................................................................................................................................107فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده هامقدمه.............................................................................................................................................................................109آمار توصیفی پژوهش..................................................................................................................................................109آمار استنباطی پژوهش..............................................................................................................................................110فصل پنجم: خلاصه، بحث و نتیجه گیریمقدمه.............................................................................................................................................................................112پیشنهادها.....................................................................................................................................................................113محدودیت ....................................................................................................................................................................113منابع..............................................................................................................................................114پیوست..........................................................................................................................................122طرح درس....................................................................................................................................................................122پرسشنامه بار شناختی بیرونی..................................................................................................................................136نمونه های اسلاید چند رسانه ای.............................................................................................................................137چکیده انگلیسی...........................................................................................................................................................140فهرست جداولجدول 2-2. انواع بار شناختی و ویژگی های آن.....................................................................................................65جدول 4-1. توصیف نمونه آماری پژوهش.............................................................................................................108جدول 4-2. نتایج به دست آمده در دو گروه کنترل و آزمایش در آزمون بار شناختی .............................108جدول 4-3. نتایج آزمون تی مستقل برای فرضیه پژوهش................................................................................110فهرست شکل هاشکل 2-1. ماتریس هدف محتوا................................................................................................................................25شکل 2-2. انواع ارائه اولیه...........................................................................................................................................30شکل 2-3. نظریه شناختی یادگیری چند رسانه ای..............................................................................................88مقدمهیکی از نظریه های قدرتمند یادگیری در روان شناسی تربیتی، نظریۀ شناختی است. بر طبق این نظریه، یادگیری انسان از فرآیندهای درونی تأثیر می پذیرد. اصول روان شناسی شناختی بر این مبنا شکل گرفته اند که افراد چگونه اطلاعات را کسب و پردازش می کنند و آن ها را به کار می گیرند. نظریۀ یادگیری شناختی بر مشخص سازی ساختارها، فرآیندها و بازنمایی های شناختی تمرکز دارد که آموزش و یادگیری را تسهیل می بخشند (اسمیت و راگان[1]، 2005). نظریه پردازان شناختی معتقدند که فرآیندهای ذهنی یادگیرنده، عامل اصلی در توضیح یادگیری هستند. طریقه ای که یادگیرنده به واسطۀ آن، اطلاعات را مورد پردازش قرار داده، به کار می برد و می تواند اندیشه ها و ساختارهای ذهنی درونی وی را تغییر دهد. یکی از اندیشه های اصلی نظریۀ شناختی، نظریۀ خبر پردازی یا پردازش اطلاعات است. این نظریه به وجود سه نوع حافظۀ حسی[2]، فعال یا کوتاه مدت[3] و بلند مدت[4] در نظام شناختی انسان اشاره دارد (بیابانگرد، 1390).از جمله مباحثی که در روان شناسی تربیتی بر اساس دیدگاه خبرپردازی برای حمایت از فرآیند پردازش داده ها در حافظه فعال ایجاد گردیده است، نظریه بار شناختی[5] می باشد. در واقع تلاش اصلی طراحان آموزشی باید طراحی درس ها به طریقی باشد که با فرآیند های یادگیری انسان سازگار باشد. استفاده از نظریه بار شناختی، نمونه ای از این تلاش در طراحی آموزشیاست.مفهوم بار شناختی برای اولین بار در سال های 1950 ارائه گردید و بر این فرض استوار است که کانال های ارتباطی ظرفیت محدودی را برای ارسال اطلاعات دارند. این نظریه می گوید که ظرفیت شناختی انسان از محدودیت برخوردار است. ما در آن واحد، می توانیم تعداد محدودی از واحد های اطلاعاتی را پردازش نماییم.اصطلاح بار شناختی، به میزان باری که در هنگام پردازش اطلاعات بر روی حافظه فعال یا کوتاه مدت وارد می آید، تا بتواند آن اطلاعات را برای جای دهی در حافظه درازمدت رمزگذاری کند، اشاره دارد. این تلاش ذهنی برای پردازش اطلاعات را بار شناختی می نامیم (کالیوگا[6]، 1391). نظریه بار شناختی صریحاً بعنوان یک نظریه از طراحی آموزشی بر پایه دانش ما از معماری شناختی[7] انسان توسعه داده شده است.نظریه بار شناختی شامل جنبه هایی از معماری شناختی انسان است که به آموزش، به همراه نتایج آموزشی که از معماری شناختی ناشی می شود، مربوط هستند. تأکید و هدف نهایی این نظریه، این است که بتوانیم از دانش خود در زمینۀ شناخت انسان، برای تهیۀ اصول طراحی آموزشی بهره ببریم (سوئلر و دیگران[8]، 1998).در نظریه بار شناختی، در ابتدا دو منبع مستقل مؤثر بر ظرفیت حافظه ی فعال معرفی شدند؛ 1- بار شناختی درونی[9]، که بر اساس پیچیدگی ذهنی مواد آموزشی مورد یادگیری مشخص می شود (کالیوگا، 1391). بار درونی به عنوان اولین نوع بار شناختی به وسیلۀ کنش پذیری عناصر محتوا مشخص می شود. به عنوان طراح هیچ کنترلی بر کنش پذیری نداریم. اگر بین عناصر، سطح بالایی از کنش پذیری وجود داشته باشد، در آن صورت بار شناختی درونی بالا خواهد بود. اما اگر کنش پذیری سطح پایینی داشته باشد، بار شناختی درونی کم خواهد بود (موریسون و دیگران[10]، 1387). 2- بار شناختی بیرونی[11]، که بر اساس شکل آموزش، می تواند به صور گوناگون (آموزش های نوشتاری، نمایش عملی و غیره)، و انجام فعالیت های مختلف (حل مسأله، مطالعۀ مثال های عملی و غیره) از سوی یادگیرندگان باشد، معین می گردد (کالیوگا، 1391). بار شناختی بیرونی، هنگام طراحی یا آرایش مواد آموزشی عرضه می شود. با کاربرد دقیق طراحی آموزشی و عناصر طراحی پیام می توانیم بار شناختی بیرونی بر یادگیرنده را کنترل کنیم. بنابراین، بار شناختی بیرونی به نحوۀ ارائه آموزش مربوط می شود.[1]- smit & Ragan2- Sensory Memory3- Short-Term Memory (STM) or Working Memory4 - Long-Term Memory  (LTM)5- cognitive Load Theory (CLT)1- kalyuga2- Cognitive architectures3-sweller & et. al4- Intrinsic cognitive load5-Morrison & et. al6- Extraneous cognitive load7-Multimediaتعداد صفحه : 155قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید