دانلود پایان نامه : بررسی تطبیقی مفهوم عدالت از دیدگاه افلاطون و مطهریب

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :علوم سیاسی

عنوان : بررسی تطبیقی مفهوم عدالت از دیدگاه افلاطون و مطهریب

دانشکده علوم انسانی

گروه علوم سیاسی

پایان‌نامه

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

بررسی تطبیقی مفهوم عدالت از دیدگاه افلاطون و مطهری

استاد راهنما: دکتر محمدعلی توانا

استاد مشاور: دکتر امیر روشن

خرداد ماه 1394

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیدهعدالت به‌عنوان یکی از نگرانی‌های جامعه انسانی به لحاظ داشتن جایگاه و پیشینه‌ای که در مکاتب سیاسی و ادیان داشته است، همواره موردتوجه بوده و در این مسیر اندیشمندان و متفکران در تعریف عدالت و راه رسیدن به آن به بیان نظرات خود پرداخته‌اند. مسئله‌ای که برای دوستداران دانش در این عرصه پیش می‌آید، شناخت حقیقت عدالت و پذیرش یکی از تعاریف متفاوت آن به‌عنوان جهان‌بینی خود بوده است. افلاطون و مطهری در آثار خود به بیان نظرات خود در مورد عدالت پرداخته‌اند. این پایان‌نامه به تبیین نظرات این دو اندیشمند با این سؤال که عدالت در دیدگاه افلاطون و مرتضی مطهری چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارد؛ پرداخته است. در این راستا پایان‌نامه حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و با بهره‌مندی از ابزار کتابخانه ابتدا عدالت در دیدگاه افلاطون و مطهری پرداخته و سپس آن‌ها را به‌صورت منطقی مقایسه کرده است. افلاطون عدالت را به معنای نظم می‌گیرد و این نظم، با توجه به تقسیم‌بندی طبقات اجتماعی از طرف وی طرح می‌گردد؛ یعنی هر طبقه کار اصلی خود را انجام بدهد و در امور دیگری دخالت نکند. در نگاه افلاطون عدالت در اجتماع را فیلسوف-شاه می‌تواند برقرار بکند و ریشه‌ی این عدالت، قوه‌ی عاقله است؛ یعنی توسط عقلانیت است که زمامدار، امور شهر یا همان جامعه را نظم می‌دهد. این در حالی است که مطهری، عدالت را به معنای مساوات در حقوق انسانی در نظر می‌گیرد؛ مسئله‌ای که با نظریه نظم طبقات افلاطون در تقابل هست؛ اگرچه حکومت مورد تعریف مطهری را اگر ولایت‌فقیه بدانیم شباهت‌هایی با نوع حکومت مدینه فاضله افلاطون دارد ولی زمامدار افلاطون از حقوقی فراتر از قانون برخوردار است و این مهم در حالی است که به نظر مطهری، زمامدار، باید نظرات مردم را ارج بگذارد و اگر مردم او را نخواهند او باید از حکومت کناره بگیرد؛ دیگر این‌که منشأ عدالت در دیدگاه افلاطون قوه عاقله هست و اوست که به اجتماع نظم می‌دهد اما مطهری برای عدالت غیر از بحث حقوق انسانی، ریشه‌ای دینی و قرآنی را در نظر می‌گیرد که اینجا نیز نظرات باهم متفاوت‌اند و در آخر مطهری، گسترش عدالت را در زمان ظهور امام عصر در آثارش منعکس کرده است نظری که نمی‌تواند با تفکر افلاطون پیش از میلاد مسیح، یکسان و در یک راستا باشد.کلمات کلیدی: عدالت، اسلام، سیاست، افلاطون، مطهری.فهرست مطالبعنوان                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    صفحهفصل اول: کلیات۱-۱- بیان مسئله .................................................................................................................................................. 13۱-۲- اهمیت موضوع تحقیق.............................................................................................................................. 15۱-۳- اهداف کلی.................................................................................................................................................. 15۱-۴- اهداف جزئی................................................................................................................................................ 15۱-۵- پیشینه‌ی تحقیق....................................................................................................................................... 16۱-۶- سؤال اصلی..................................................................................................................................................۲7۱-۷- سوا لات فرعی............................................................................................................................................28۱-۸- روش تحقیق............................................................................................................................................... 28۱-۹- کاربرد موضوع ............................................................................................................................................ ۲8۱-۱۰- ساماندهی تحقیق .................................................................................................................................... 29 فصل دوم: پیشینه مفهومی عدالت در غرب و اسلاممقدمه........................................................................................................................................................................ 31۲-۱- عدالت در غرب ........................................................................................................................................ 32۲-۱ - ۱- یونان باستان ...................................................................................................................................... 32۲-۱ - ۲- قرون‌وسطی ....................................................................................................................................... 34۲-۱ - ۲- عدالت پس از رنسانس .................................................................................................................... 35۲-۱ - ۳- عدالت در غرب معاصر ..................................................................................................................... 36۲-۲- عدالت در اسلام از دید فقهای شیعه .................................................................................................... 38۲-۲- ۱- فقهای متقدم ...................................................................................................................................... 39۲-۲- ۲-  دوران صفویه .................................................................................................................................... 40۲-۲- ۳- دوران پس از صفویه ........................................................................................................................ 41۲-۲- ۴- فقهای دوران مشروطه .................................................................................................................... 43۲-۲- ۵- فقهای معاصر .................................................................................................................................... 44۲-۳- عدالت اجتماعی در غرب ........................................................................................................................ 47۲-۴-عدالت اجتماعی در اسلام ....................................................................................................................... 49۲-۵- جمع‌بندی.............................................................................................................................................. .. 51فصل سوم: عدالت در اندیشه سیاسی افلاطونمقدمه ...................................................................................................................................................................... 55۳-۱- زندگی‌نامه ................................................................................................................................................. 55۳-۲- مبانی اندیشه سیاسی افلاطون ............................................................................................................. 57۳-۳- اهمیت کتاب جمهور .............................................................................................................................. 62۳- ۴- عدالت، انواع و ابعاد آن در دیدگاه افلاطون ...................................................................................... 63۳- ۴- ۱- منشأ عدالت ..................................................................................................................................... 68۳- ۴- ۲- عدالت در معنای نظم، هماهنگی و توازن اجزاء در کنار یکدیگر........................................... 70۳- ۴- 3- جایگاه زمامدار ............................................................................................................................... 71۳- ۴- 4- عدالت اجتماعی .............................................................................................................................. 72۳- ۴- 5- عدالت سیاسی ................................................................................................................................ 74۳- ۴- 6- عدالت اقتصادی .............................................................................................................................. 75۳-۷- جمع‌بندی ................................................................................................................................................ 77فصل چهارم: عدالت در اندیشه سیاسی مطهریمقدمه ....................................................................................................................................................................... 80۴-۱  زندگی‎نامه .............................................................................................................................................. 80۴- ۱-۱ -  مبانی اندیشه سیاسی مطهری ...................................................................................................... 83۴-۲-عدالت، انواع و ابعاد آن از دیدگاه مطهری .......................................................................................... 86۴- ۲- ۱- منشاء عدالت ..................................................................................................................................... 87۴- ۲- ۲- عدالت در معنای مساوات در قانون و عدم تبعیض ................................................................. 88۴- ۲- 3- جایگاه زمامدار ................................................................................................................................. 89۳- ۴- 4- عدالت اجتماعی  ............................................................................................................................. 91۳- ۴- 5- عدالت سیاسی ................................................................................................................................ 95۳- ۴- 6- عدالت اقتصادی ............................................................................................................................. 97۴-۴- جمع‌بندی ................................................................................................................................................ 99 فصل پنجم: مقایسه عدالت در اندیشه سیاسی افلاطون و مطهریمقدمه.................................................................................................................................................................... 102۵-۱- منشأ عدالت ........................................................................................................................................... 103۵-۲- جایگاه عدالت زمامدار جامعه از دید افلاطون و مطهری ............................................................ 105۵-۳- ابعاد عدالت در اندیشه افلاطون و مطهری ....................................................................................... 109۵-۴- جامعه آرمانی عادلانه در اندیشه سیاسی مطهری و افلاطون .................................................... 110۵-۵- جمع‌بندی ............................................................................................................................................. 112نتیجه‌گیری نهایی .......................................................................................................................................... 114منابع ..................................................................................................................................................................... 119۱-۱- بیان مسئلهمفهوم عدالت، یکی از پیچیده‌ترین مفاهیم در ادبیات فلسفی و سیاسی قدیم و جدید است؛ که بارها توسط اندیشمندان مختلف مورد تعریف قرارگرفته است. بحث درباره عدالت گستره زمانی به درازای اندیشه‌های سیاسی از عصر کلاسیک تاکنون دارد. در مباحث فلسفه سیاسی می‌توان علل گرایش هریک از اندیشمندان به تفسیر خاصی از عدالت را مورد دقت و بررسی قرارداد. در تعریف و تفسیر عدالت نیز گرایش‌های متفاوتی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت است از: احترام دقیق به شخص و حقوق او، دادن حق هرکس برحسب استحقاق او، مساوات در برخورداری از مواهب طبیعی و امکانات اجتماعی، مساوات افراد به‌تناسب کار و استعداد، تساوی در استفاده از امکانات اولیه و تساوی در مصرف. ما در قرن بیست و یکم از این‌جهت به اندیشه سیاسی کلاسیک و بعدازآن بها می‌دهیم که اول ریشه بسیاری از سؤالات موجود، به‌ویژه در فلسفه سیاسی، به عصر کلاسیک ‌برمی‎گردد و آشنایی با سیر تطور و دامنه یک بحث به‌خودی‌خود می‌تواند ما را با حقایق جدیدی آشنا نماید. دوم فهم نظریه‌های جدید منوط به فهم درست اندیشه کلاسیک است. به‌عبارت‌ دیگر برای فهم نظریات جدید چاره‌ای جز درک و بررسی فلسفه کلاسیک نداریم. به‌هرحال به این دلایل است که ما به بررسی مفهوم عدالت، به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم فلسفه سیاسی، در زمان یونان باستان در اندیشه سیاسی افلاطون و در دوره معاصر در اندیشه سیاسی مطهری پرداخته‌ایم.ازنظر افلاطون، زیربنای تشکیل دولت و اجتماع بر عدالت نهاده شده است. افلاطون عدالت را یکی از راه‌ها برای رسیدن انسان کامل می‌داند؛ وی از چهار صفت اساسی که سازنده فضیلت و علو انسانی هستند به خرد، شجاعت، رعایت اعتدال و عدالت اشاره دارد. وی معتقد است همان‌طور که برای یک فرد قائل به عدالت هستیم برای یک شهر نیز باید این صفت را قائل شد. به نظر افلاطون پیدا کردن عدالت در شهر و محیط بزرگ، آسان‌تر از محیط کوچک‌تر است. ازاین‌جهت ابتدا به تفسیر عدالت در جامعه و شهر می‌پردازد و سپس آن را به افراد جامعه تعمیم می‌دهد.به نظر افلاطون عدالت، فضیلت روح است و ظلم رذیلت روح، پس روح عادل خوب زندگی می‌کند و درحالی‌که ظالم زندگی بدی دارد. عادل برخلاف ظالم، کسی است که هیچ‌گاه در پی برتری یافتن بر امثال خود نیست بلکه همواره در پی غلبه بر اضداد است. به نظر افلاطون ملکه عدل و عدالت در سرشت انسان، ‌عقل و خرد است و در اداره جامعه فیلسوف پادشاه است (افلاطون، ۱۳۶۷: ۳۵۰-۳۵۷). وی درباره‌ی عدالت فردی می‌گوید: در فرد نیز عدالت نظام و انتظام مؤثر و منتِج است، هماهنگی قوای یک فرد انسانی است، به این معنی که هریک از قوا در جای خود قرار گیرد و هریک در رفتار و کردار انسان تشریک‌مساعی کند. پس می‌بینیم که عدالت را (چه عدالت فردی و چه عدالت اجتماعی) به توازن و تناسب تعریف کرده است. توازن و تناسب یعنی زیبایی. پس بازگشت عدالت به زیبایی است.استاد مطهری عدالت را عبارت می‌داند از: «آن استحقاق و آن حقّی که هر بشری به‌موجب خلقت خودش و به‌موجب کار و فعالیت خودش به دست آورده است به او بدهند» (مطهری، ۱۳۷۱: ۲۵۹). مطهری برای جامعه یک شأن جدای از افراد قائل است. درعین‌حال افراد را هم بدون استقلال و اختیار نمی‌داند. نتیجه می‌گیریم که افراد جامعه را می‌سازند و جامعه هم شخصیت افراد را. اخلاق فردی از مواردی است که فرد با رعایت آن ممکن است منشأ آثار فراوانی بر روی جامعه گردد.مطهری بحث عدالت اجتماعی را این‌گونه مطرح می‌نماید: «معنی حقیقی عدالت اجتماعی بشری، یعنی عدالتی که در قانون بشری باید رعایت شود و افراد بشر باید آن را محترم بشمارند همین معنی است» (مطهری، ۱۳۷۷: ۶۲). وی عدل را به‌طور کامل در چندین محل تقسیم‌بندی کرده است. مطهری معتقد است «اصل عدل در فرهنگ اسلامی تقسیم می‏شود به عدل الهی و عدل انسانی. عدل الهی تقسیم می‏شود به عدل تکوینی و عدل تشریعی. عدل انسانی نیز خود تقسیم می‏شود به عدل فردی و عدل اجتماعی» به نظر ایشان اصل عدالت موردنظر در مکتب تشیع همان عدل الهی است و عدالت فردی زیربنای عدالت اجتماعی و عدل الهی و ایمان نیز پایه و زیربنای عدالت فردی است. در این پژوهش ما به دنبال بررسی مقایسه‌ای مفهوم عدالت از دیدگاه مطهری و افلاطون هستیم.تعداد صفحه : 134قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)تعداد صفحه : قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید