دانلود پایان نامه : بررسی رابطه سبک های مقابله ای با کیفیت زندگی دانش آموزان دختر نابینا

دانلود متن کامل پایان نامه بررسی رابطه سبک های مقابله ای با کیفیت زندگی دانش آموزان دختر نابینا

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکزی

دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی ، گروه روانشناسی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( ( M.A

گرایش کودکان استثنایی

عنوان :

بررسی رابطه سبک های مقابله ای با کیفیت زندگی

دانش آموزان دختر نابینا

استاد راهنما :

دکتر آنیتا باغداساریانس

استاد مشاور :

دکتر فریبا حسنی

بهار 1391

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :فهرست مطالب عنوان                                                                                                                        صفحه  چکیده فصل یکم : معرفی پژوهش مقدمه.................................................................................................................................... 2 بیان مسئله............................................................................................................................. 5 ضرورت و اهمیت پژوهش...................................................................................................... 7 هدف پژوهش 10................................................................................. ................................ فرضیه های پژوهش 10........................................................................ ................................ سوال پژوهش 10................................................................................. ................................ تعاریف مفهومی.................................................................................................................... 11 تعاریف عملیاتی................................................................................................................... 12  فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه پژوهش مبانی نظری 14................................................................................... ................................ مبانی نظری روشهای مقابلهبا استرس.................................................................................. 14 مدلهای مقابله با استرس......................................................................................................... 22 مدل موسو بیلی نگز.......................................................................................................... 22 مدل لازاروس و فولکمن................................................................................................... 24 مدل اسکروئرز و همکاران................................................................................................ 27 مدل اندلر و پارکر............................................................................................................ 30 مدل اسکینر و همکاران 31............................................................... ................................ فاکتورهای واسطهای و روش مقابله......................................................................................... 36 شکل گیری مفهوم کیفیت زندگی 39........................................................ ................................ ابعاد کیفیت زندگی................................................................................................................ 51 تاریخچه تحول نگاه به مفهومکیفیت زندگی 54.......................................... ................................ زمینه های علمی تحول نگاه به مفهوم کیفیت زندگی 55.............................. ................................ پیدایش دیدگاه های چند عاملی................................................................................................ 60 دیدگاه مورد پذیرش سازمانبهداشت جهانی................................................................................ 62 پیشینه پژوهشهای علمی 63................................................................... ................................ پژوهشهای انجام شده در ایران................................................................................................ 66 فصل سوم : روش پژوهش جامعه آماری 74.................................................................................. ................................ نمونه و روش نمونه گیری 74................................................................ ................................ ابزار پژوهش....................................................................................................................... 75 روش جمع آوری اطلاعات 77............................................................... ................................ روش تجزیه و تحلیل داده ها.................................................................................................. 77  فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها الف)توصیف داده ها 81........................................................................ ................................ ب) تحلیل داده ها................................................................................................................. 87  فصل پنجم : بحث و بررسی داده ها بحث و بررسی یافته های تحقیق 95........................................................ ................................ محدودیت ها...................................................................................................................... 104 پیشنهادات 105.................................................................................... ................................ پیشنهادات پژوهشی 105................................................................... ................................ پیشنهادات کاربردی 105................................................................... ................................ فهرست منابع و ماخذ.......................................................................................................... 106  
فهرست جداول 
عنوان صفحه
جدول 1-4 ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مقابلهبا موقعیت های استرس زا............................٧٩
جدول :2-4 فراوانی و درصد دانش آموزان به تفکیکوضعیت بینایی..............................................٨١
جدول :3-4 فراوانی و درصد دانش آموزان به تفکیکوضعیت سکونت............................................ ٨١
جدول :4-4 شاخص های توصیفی نمرات پرسشنامه مقابله با موقعیت های استرس زا در دانشآمـوزان دختـر
نابینا به تفکیک وضعیت بینایی............................................................................................٨٢
جدول :5-4 شاخصهای توصیفی میانگین مجموع نمرات پرسشنامه مقابلـه بـاموقع یـت هـایاسـترسزا در
دانش آموزاندختر نابینا به تفکیک وضعیت بینایی ................................................................... ٨۴
جدول :6-4 شاخص های توصیفی نمرات پرسشنامه کیفیت زندگی در دانش آموزان دختـرنابی نـا بـهتفک یـک 
وضعیت بینایی................................................................................................................٨۶
جدول :7-4 نتایج ضریب همبستگی برای رابطه سبکمقابلهای مساله مدار با کیفیت زندگی ...............٨٧
جدول :8-4 نتایج ضریب همبستگی برای رابطه سبکمقابلهای هیجان مدار با کیفیت زندگی..............٨٨
جدول :9-4 نتایج ضریب همبستگی برای رابطه سبکمقابلهای اجتنابی با کیفیت زندگی ...................٨٩
جدول :10-4 نتایج معنی داری مدل رگرسیون برای پیش بینی کیفیت زندگی................................. ٩٠
جدول : 11-4 ضرایب رگرسیون برایپیش بینی کیفیت زندگی...................................................٩١
جدول:12-4 نتایج آزمون t برای مقایسه سبک هـای مقابلـه بـا اسـترسدر دانـش آمـوزاننابی نـایمطلـقو
کم بینا .........................................................................................................................٩٢
جدول :13-4 نتایج آزمونt برای مقایسهکیفیت زندگی در دانش آموزاننابینای مطلق و کمبینا..........٩٣
  
عنوانفهرست نمودارهاصفحه 
  
نمودار:1-4 میانگین نمرات سبک هایمقابلهبا استرس در دانش آموزاننابینای مطلق و کمبینا........... ٨٣ 
نمودار:2-4 میانگین نمرات سبک هایمقابلهبا استرس در کلدانش آموزاننابینا.............................٨۵ 
  چکیده 
مقدمهپژوهش:حاضر با هدف بررسی ارتباط راههای مقابله ای با کیفیـت زنـدگی دانـش آمـوزان
نابینای دختر انجام شد. 
روش: نمونه آماری 46 دانش آموز دختر نابینای 16سال مـشغول بـه تحـصیل در سـال تحـصیلی
1390-1391مدرسه نابینایان نرجس شهر تهران بودند.برای سنجش راههای مقابله ای از تست مقابله
 با بحران اندلر و پارکر و برای سنجش میزان کیفیت زندگی از مقیاس کوتـاه کیفیـت زنـدگی سـازمان بهداشت جهانی استفاده شد.   به منظور محاسبه اعتبار پرسشنامهمقابلـه بـا موقعیـت هـای اسـترس زا، 
ضریب آلفای کرونباخ برای بررسیهماهنگی درونی سئوالاتهر یک از خرده مقیاس های پرسشنامه
مقابله با موقعیت های استرسزابطور جداگانه محاسبه شدکه نتایج بیانگر روایـی و پایـایی مطلـوب
 مقیاس ها بود.   به منظور محاسبه اعتبار پرسشنامه کیفیت زندگی ، ضریب آلفای کرونباخ بـرای بررسـی هماهنگی درونی سئوالات برای تمام سوالات پرسشنامه کیفیت زندگی محاسبه شـد و ضـریب آلفـای کرونباخ برابر با 0/889    بدست آمد که نشانگر اعتبار خوب سـوالات پرسـشنامه کیفیـتزنـدگی بـود. 
برای پیش بینی سهمسبک های مقابله ای با استرس در  کیفیت زندگی در دانش آموزان دختر نابینـا از
روش تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شد. 
یافته ها:    تجزیه و تحلیل داده ها نشان دادنتیجه پژوهش نشان داد بین استفاده از سبک های مساله
مدار و اجتنابی باکیفیت زندگی همبستگی مثبت وجود دارد و بین سبک مقابله ای اجتنابی بـا کیفیـت
 زندگی همبستگی دیده نشدو  نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیری نشانگر آن است که مجموع  سبک های مقابله ای با استرس 30   درصد از واریانس کیفیت زندگی دانش آموزان نابینارا پیش بینی می کند. کلید واژه ها: راههای مقابله ای، کیفیت زندگی، دانش آموزان نابینا   فصل یکم  معرفی پژوهش  مقدمه امروزه علیرغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییـر در شـیوه هـای زنـدگی، بـسیاری از افـراد در رویارویی با مسائل زندگی فاقد تواناییهای لازم و اسا سی هستند و همین امـر آنـان را در مواجهـه بـا مسائل و مشکلات روزمره آسیب پذیر کرده اسـتبنـابراین،.  پـژوهش در مـورد برخـی از سـازههـای 
2آن بر فائق آمدن بر موقعیتهای فشارزا، همواره مـدنظر 
روانشناختی مانند روش های مقابلهایو تأثیر 
واقع شده است.   در این ارتباط، این پرسشها که افراد متفاوت در مواجهـه بـا موقعیـت هـای فـشارزا، 
رویداد را چگونه ارزیابی یا پردازش میکنند، و بر اثر این ارزیابی، چه هیجان ها یا افکـاری برانگیختـه 
 میشوند و کدامیک از روشهای مقابلهای مورد توجه قرار میگیرند، همواره مورد توجـه پژوهـشگران بوده است(کلینکه،ترجمه گودرزی،.(1382 استرس واقعیتی غیر قابل انکار و عاملی در جهـت تحـول زنـدگی آدمـی اسـت؛ چنانچـه تغییـرو تحولات ناشی از استرس ملایم و محدود باشد، مفید و سازنده و در سازگاری آدمـی نقـش بـارزیرا ایفا میکند.  اما زمانیکه دگرگونی ها فراتر از حد روند و مدت زمان طولانی ادامـه یابنـد ممکـن اسـت تحمل آنها دشوار و ظرفیت سازش آدمـی لبریـز گـردد.     بـه همـین دلیـل طـی دو سـه دهـه گذشـته، پژوهشگران علاقه وافری به پژوهش در زمینه شیوه های مقابله افراد با عوامل استرس زا نـشان داده انـد. introduction ١ coping strategies ٢  این پژوهشگران به روش هایی که انسانها برای مواجهه با شرایط استرس زا انتخـاب مـی کننـد، در هـر دیدگاه نام ویژه ای دادهاند( سلطه، دفاع، واقع نگری در حل مسئله و...)کـه در مفهـوم مقابلـه بهـم مـی- پیوندند(دادستان،حاجیزادگان،علیپور و عسکری،.(1386 مطالعات نشان داده اند که ارتقای مهارت های مقابلـهای و مهـارتهـای انطبـاقی در بهبـود کیفیـت زندگی افراد بسیار مؤثر است.  رفتارهای انطبـاقی، مجموعـهای از مهـارتهـای مفهـومی، اجتمـاعی و 
1به آنهادرزندگی روزمره می توانند رفتار مناسبی را از خود بروز دهنـد، 
عملیاست، که افراد با توجه 
و ازطرفی توانایی پاسخدهیافراد رادرموقعیـتهـای خـاص تحـت تـأثیر قـرار مـیدهنـد( پـورتر و 
2  34 
ریچلــر ،1999،اســتین بــک و اســتین بــک ،.(1990 رفتارهــای انطبــاقی ، اســتقلال شخــصی و نحــوه 5پاســخگویی اجتمــاعی افــراد را در هــر ســن و گروهــی تحــت تــأثیر قــرار مــیدهــد(لوکاســون و همکاران،.(1992 عوامل گوناگون و گسترده ای مانند:  رشد روانی-   بدنی، سازگاری، شایستگی اجت ماعی و روشهای کنار آمدن با دیگران، آنچنان باید با هم ترکیب و در هم تنیده شوند کـه ماننـد تـار و پـود یـک قـالی 6ایرانی، نگاره و تصویر یکپارچه و سازمان یافتهای از یک فرد را بدست دهند(للند ،.(1983 از آنجاییکه، بکارگیری روشهای مقابله ای مـؤثر، سـبب کـاهش آسـیب پـذیری در ﻣﻮﻗﻌﯿـﺖهـای 
7رفتارهایانطباقینیز فـرد را قـادر 
استرس زا می شود(وایلنت،1992  ،به نقل از میسلی ،2001پرورش) 
می سازد تا در ارتباط با سایر ها،انسانجامعه، فرهنگ و محیط خود،مثبت وسازگارانه عمـل کـرده و 
سلامت روانی خود را تأمین کند و از کیفیت زندگی مطلوب تری برخ وردار شـوند.بـا ایـن حـال هـر 
 . conceptual,social&practical skills ١ . Porter&Richler ٢ . Stainback&Stainback ٣ . adaptive behaviors ۴ Lukasson, et al .۵ . Leland ۶ . Micelli ٧  کس به شیوه خاص خود به مسائل و موقعیتها پاسخ می دهد، برخی هنگام روبرو شدن بـا مـشکلات 
میکوشند با ارزیابی درست و منطقی موقعیت و استفاده مؤثر از سیستم های حمایتی با موقعیت مقابلـه
کنند.در مقابل، برخی بجای مقابله سازگارانه با مسائل، سعی می کنند با استفاده از راهبردهای ناکارآمـد
از رویارویی با مشکلات اجتنـاب کننـدمقابلـه.بـه عنـوان تلاشـی شـناختی و رفتـاری بـرای اداره و
 رویـارویی بـا موقعیـت  هــای فـشارزا تعریـف شــده اسـت کـه فراتـر از منــابع فـرد ارزیـابی گردیــده 1است(لازاروس و فولکمن ،.(1984  بیان مسئله کنار آمدن با فشارهای زندگی و کسب مهارت های مستقلانه ی فردی و اجتماعی همواره بخـشیاز واقعیات زندگی انسان بوده و در ادوار متفاوت در  زندگی او به اشـکال گونـاگون تجلـی یافتـه اسـت. تعارضات در دوران کودکی جلوه چندانی ندارد اما با افزایش سن و هنگام مواجهـه بـا دشـواریهـای ویژه سنین نوجوانی و جوانی، کشمکش  های درونی و محیطی تظاهر بیشتری پیدامیکنند. بنابراین اگر افراد از سنین کودکی در انجام مهارت های مـستقلانه زنـدگی روزانـه فـردی و مـسئولیت پـذیریهـای اجتماعی تبحر یابند، بدون تردید در مواجهه با موقعیتهای فشارزا عملکرد م ناسـبی خواهنـد داشـت. مهارت های مقابلهای مجموعهای از توانایی  هایی هستند کـه زمینـه سـازگاری، رفتـار مثبـت و مفیـدرا فراهم میآورند.  از آنجایی که توانایی تولید، بکارگیری روش های مقابلهای و پیاده کردن آن بخـصوص در روابط بین فردی و همچنین در جهت رشد و سازگاری افراد بسیار تأثیرگذار میباشد؛ این توانـایی- ها، فرد را قادر میسازند مسئولیتهای نقش اجتماعی خود را بپذیرد و بـدون لطمـه زدن بـه خـودو دیگران با خواستها،انتظارات و مشکلات روزانه بویژه در روابط بـین فـردی و بـه شـکل مـؤثرتری 1 روبه رو شود(زتلین ،1985  ، به نقل از مشفق.(1389  از طرفی توانایی هـای لازم بـرای رفتـار انطبـاقیو 
مؤثر، افراد را قادر میسازد تا بطور مؤثر با مقتضیات و چالشهای زندگی روزانه مقابله کنند. آمـوزش 
این مهارتها، موجب ارتقای رشد شخصیتی و اجتماعی، محافظت از حقوق انسان هـا و پیـشگیری از 
مشکلات روانی و اجتماعی میشود.    
رفتار انطباقیدر حقیقت سازه بسیار جامعو فراگیریاستکه مؤلفههای ذهنی، حسی، حرکتـی و 
  2انطباقی بهمعنایقدرت کنار آمدن با دیگران و ارتباط 
شخصیتی را در برمیگیرد(کوهن ،1988رفتار). 
برقرار کردن باآنها، یعنیکنار آمدن در مذاکرات، درگیـری هـا، اشـتباهات و همچ نـین کنـار آمـدن بـا 
 . Zetlin ١ . Cohen ٢  ۵  موقعیت های جدید و سایر موقعیتهاست.    از طرفی پرورش رفتار انطباقی منجـر بـه برقـراری ارتبـاط فرد با محیط اطراف خود و مقابله با شرایط استرسزا میشود (بوزان، ترجمه مینویی،.(1383 
کیفیت زندگی آن دسته از خصوصیاتی استکه برای فرد ارزشمند اسـت و حاصـل ادراک خـوب
بودن یا احساس راحتی است و در راستایتوسعه و حفظ منطقی عملکرد جسمانی، هیجانی و عقلانی
 استبطوری.  که فرد بتواند توانایی هایش را در فعالیت های زندگی حفظ نماید.( محمودی، شریعتی، بهنام پور .(1382 از آنجا که روشهای مقابلهای به عنوان تلاشی شناختی و ر فتاری برای رویارویی بـا موقعیـتهـای فشارزا و زمینه سازگاری فرد جهت برخورد مناسب با چالش های زنـدگی اسـت و برخـورد مناسـب همان اتخاذ روشی است که تنش فرد را کاهش و احساس خـوب و مثبـت بـودن را در فـرد افـزایش می دهد.     لذا انتظار می رود همبستگی چشمگیری بین روش های مقابله ای بـا میـزان کیفیـت زنـدگی وجود داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد افراد بیمار و ناتوان از کیفیت زندگی پایین تری برخوردارند و حتی شـدت بیمـــاری، نـــاتوانی و تعـــداد دفعـــات مراجعـــه بـــه پزشـــک بـــر کیفیـــت زنـــدگی تـــاثیر دارد(نجومی،بهاروند،کاشانیان.(1388 رضایت از زندگی و احساسخوب بودن در بیماری های مـزمن هـدف اصـلی درمـان و مراقبـت است.    با این حال کیفیت زندگی بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن پایین تر از حد طبیعی است و تحقیقات نشان می دهد بکارگیری برنامه های آموزشی ساده به میزان زیادی بر کنتـرل فـرد بـر روی بیمـاری و عوارض جانبی تاثیرهداشتونهایتا باعث بهبود کیفیت زندگی و احساس رضـایت از زنـدگی در فـرد شده و تحمل رژیم درمانی آسان تر می شود(نوقابی و همکاران .(1385   نابینایان و کم بینایان نیز از جمله افراد ناتوان جسمی هـستند بـا توجـه بـه تـاثیر منفـی نـاتوانی و بیماری های مزمن بر روی سلامتی و میزان کیفیت زندگی، می توان انتظار داشت که نابینایی بر کیفیت زندگی افراد نابینا تاثیرگذار بوده و استفاده از روش های مقابله ای مناسب یا غیر مناسب می توانداین 
تاثیر را کاهش یا افزایش دهدازآنجا.  که هـر فـرد معمـولا از یـکراهبـرد مقابلـه ای بـیش از سـایر
راهبردها در رویا رویی با مسایل و مشکلات استفاده می کنـد لـذاپـژوهش حاضـر درصـدد اسـت تـا
 رابطه ی بین سبک های مقابله ای با کیفیت زندگی دانش آموزان نابینـای دخترشـهر تهـران را بررسـی کند تا نشان دهد استفاده کنندگان از کدام راهبرد مقابله ای از میزان کیفیت زندگی بالاتری برخوردارند تا به پشتوانه ی این دستاورد علمی بتوان آموزش های لازم را به افراد جهت افـزایش سـطح سـلامت زندگی با استفاده از راهبرد مقابله ای بدست آمده، ارایه داد. با توجه به آنچه گفته شـد و اهمیـت آن ، در پـژوهش حاضـر، مـسئله ایـن اسـتکـه: " آیـا بـین سبک های مقابله ای با کیفیت زندگی دانش آموزان دختر نابینای شهر تهران ارتباط وجود دارد؟"(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)تعداد صفحه : 150قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید