دانلود پایان نامه در مورد:تفاوت دیات زن و مرد از منظر فقه و حقوق موضوعه

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :حقوق

گرایش :حقوق جزا و جرم شناسی

عنوان : تفاوت دیات زن و مرد از منظر فقه و حقوق موضوعه

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد ساری

گروه حقوق

 

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حقوق جزا و جرم شناسی

گرایش حقوق جزا و جرم شناسی

 

عنوان

تفاوت دیات زن و مرد از منظر فقه و حقوق موضوعه

پاییز1394

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

فهرست مطالب

عنوان                           صفحه

مقدمه 2

فصل اول-کلیات تحقیق 3

1-بیان مساله 3

2-سوابق تحقیق 7

3-سوالات تحقیق 11

4-فرضیات تحقیق 12

5-اهداف تحقیق 12

6-روش تحقیق 12

7-موانع و مشکلات تحقیق 13

مبحث اول-مفهو جرم 15

گفتار اول-تعریف جرم در لغت 15

گفتار دوم-مفهوم جرم از منظر جامعه شناسی 15

گفتار سوم-تعریف جرم در اصطلاح 18

مبحث دوم-تعریف مجازات 21

گفتار اول-تعریف مجازات در لغت 21

گفتار دوم-تعریف مجازات در اصطلاح 23

مبحث سوم-تعریف دیه 27

گفتار اول-معنای لغوی 27

گفتار دوم :معنای فقهی دیه 28

گفتار سوم-معنای اصطلاحی  و حقوقی دیه 32

مبحث چهارم-نظر و آرای فقها درباره دیه 32

گفتار اول-مفهوم دیه در فقه امامیه 32

گفتار دوم-مفهوم دیه در فقه حنبلی 35

گفتار چهارم-مفهوم دیه در فقه مالکی 36

مبحث پنجم-دیه از دیدگاه حقوق دانان 38

گفتار اول- حقوقدانان عرب 38

گفتار دوم- حقوقدانان ایرانی 41

مبحث ششم- سابقه پیدایش دیه در جهان 43

گفتار اول- دین مسیحیت 47

گفتار دوم-دین یهود 48

گفتارسوم- دین زرتشت 51

گفتار چهارم-سابقه پیدایش دیه در اسلام 51

مبحث هفتم-قواعد دیه در تمدن های بشری جهان 60

فصل سوم-بررسی فقهی و حقوقی میزان دیه زن و مرد 67

مبحث اول-نظریات مختلف فقها در مورد دیه ی اعضا 68

مبحث دوم-نظر فقها اهل سنّت 69

مبحث چهارم- وضع دیه در روایات 71

مبحث پنجم-دیه قتل بر طبق روایات 72

مبحث ششم-وضعیت نامه عمروبن حزم در مورد بیان حکم دیه ی زن 74

مبحث هفتم-تحلیل و نظر مقدس اردبیلی 76

مبحث هشتم- توجیهات عقلی و منطقی در مورد تنصیف قصاص 78

مبحث نهم-اشکالات و شبهات در عدم تساوی دیه در اعضاء 82

مبحث دهم-توجیهات تنصیف دیه زن 84

مبحث یازدهم-دیدگاه مفسرین نسبت به تنصیف دیه 89

مبحث دوازدهم-وضعیت دیه زنان در اسناد بین المللی 91

مبحث سیزدهم-بررسی فلسفه حقوقی و حکمت نصف بودن دیه زن نسبت به مرد 93

مبحث چهاردهم-بررسی دیه زن و مرد طبق قانون جدید مجازات اسلامی 95

مبحث پانزدهم-عدم تغییر در فقه 96

مبحث شانزدهم-تنصیف دیه زن و عدالت 100

مبحث هفدهم-سنجش ارزش زن بر معیار دیه؟ 102

نتیجه گیری و پیشنهاد ها 107

نتیجه گیری 107

پیشنهاد ها 114

منابع وماخذ 115

چکیده انگلیسی 121

 

چکیده

در حالی که امروز در سطح بین المللی تلاش گسترده ای برای برقراری تساوی حقوق بین زن و مرد در همه زمینه ها صورت می گیرد و در اسناد بین المللی حقوق بشری به ویژه کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان بر لغو و یا اصلاح قوانینی که مقررات تبعیض آمیز علیه زنان دارند تأکید شده است ، در قانون مجازات اسلامی ایران که پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی تدوین و تصویب گردیده و در حال حاضر اجرا می شود مقررات متفاوتی نسبت به زن و مرد وجود دارد که هر چند برخی از آنها نسبت به زن جنبه حمایتی دارد ولی برخی هم به ظاهر تبعیض آمیز به نظر می رسد و جا دارد که مورد بحث و تجزیه و تحلیل و نقادی قرار گیرد و به خصوص چون این مقررات براساس مبانی اسلامی و موازین فقهی تنظیم شده ، لازم است این مبانی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و احیاناً نظریات اصلاحی جدیدی ارائه گردد .

واژگان کلیدی: دیه،زن،مرد،نصف،مجازات.

 

مقدمه

دیه بعنوان یکی از نهادهای حقوقی که مورد پذیرش اسلام میباشد،از لحاظ حقوقی واجد چه ماهیّتی هست؟آیا مدنی ماهیّت این نهاد میباشد که برای جبران خسارت ها و زیان هایی که در نتیجه عمل مرتکب به بزه دیده یا اولیای او وارد شده پرداخت میشود یا ماهیّتی جزایی دارد تا در زمره مجازاتها قرار گیرد و به عنوان کیفری بر مرتکب برای تنبّه و احساس درد و رنج وی اعمال ‌شود.‌ یافتن پاسخ این پرسش، علاوه بر آثار متفاوتی که بر قبول هر نظریه مترتّب می‌شود، روشن شدن مسائل علمی دیگری، از جمله جواز یا عدم جواز اخذ خسارت مازاد بر دیه را در پی دارد که خود، مطمح نظر و محلّ مناقشه بسیاری از صاحب‌نظران بوده و هست‌.

بررسی تفصیلی ماهیّت حقوقی دیه ـآن چنان که در این مقاله به آن پرداخته شده است‌ـ تاکنون چندان مورد توجّه اصحاب قلم و اندیشه نبوده و تنها در چند سال اخیر در موارد معدودی، برخی نویسندگان با اشاره‌ای کوتاه و اجمالی از آن گذشته‌اند. نگارنده در این مقاله، با بیان دلایل و مستندات صاحب‌نظران و حقوقدانان درباره ماهیّت حقوقی دیه و همچنین ذکر موارد اختلاف و اشتراک دیه با قواعد مسئولیت مدنی و مجازاتهای مالی، به نقد و ارزیابی آنها پرداخته است و در پایان، دیدگاه برتر درباره ماهیّت دیه را ذکر کرده است.

 

فصل اول-کلیات تحقیق

 

 

1-بیان مساله

حقوق علم زندگی اجتماعی انسانی است. در قرون، اخیر افراد در تلاش بوده‌اند تا با ایجاد ضوابط و مقررات در زندگی اجتماعی و گروهی خود در قالب قرارداد اجتماعی به این رویه نظم و سامان بخشند. در این میان عناصری از گذشته‌های دور و ورود آنها به زندگی مدرن امروزی باعث ایجاد تحولات و نگاه‌های جدیدی در عرصه مسائل حقوقی و اجتماعی شده است. دیه (خونبها) نیز یکی از همین موضوعات است. دیه مفرد دیات است ، دیه از ریشهء « ودی» به معنای راندن و رد کردن است ، دیه مصدر است و در اصل « ودی» بوده که واو آنرا حذف کرده ودرعوض « ه» به آخرآن افزوده اند. درمبانی تکمله المنهاج آمده است : دیه مالی است که درصورت وقوع جنایت برنفس و یا اعضای بدن ویا ایراد جرح باید ادا شود . بررسی و دقت در سابقه‌ی اقوام و تمدن‌های بشری گوناگون نشان دهنده‌ی این مطلب است که پرداخت غرامت از سوی جانی به عنوان مجازات یا جبران خسارت دارای سابقه‌ای طولانی و دراز به قدمت عمر بشر است. این روند کم‌کم با گذشت زمان و ورود عناصر و اجزای تازه وارد مرحله‌ای جدید شد. در دین اسلام که دین رسمی حکومت جمهوری اسلامی ایران است این نهاد با صراحت و تأکید مورد قبول قرار گرفت و این نشان می‌دهد که دیه از احکام امضایی اسلام است که در واقع در راستای ایجاد صلح و صفا در میان خانواده‌ها و قبایل عرب که از نظر مسائل اجتماعی در سطح بسیار پایین قرار داشتند ،به وجود آمد و توسط اسلام تأیید شد. این اختلافات به حدی شدید بود که موجب بروز جنگ در میان قبایل عرب می‌شد و گاه تا سالیان دراز ادامه می‌یافت. به همین دلیل می‌بینیم که واژه «ثار» (خونخواهی) واژه‌ای مقدس و قابل احترام نزد اعراب جاهلیت بوده است. دیه اساساً برای همه اشخاص یکسان نبوده است و برحسب شأن و مقام و منزلت مقتول متفاوت بوده است. با ظهور اسلام در جزیره‌العرب و گسترش نفوذ اسلام در این منطقه و مناطق اطراف مفاهیم و اعتقادات و مبانی حقوق اسلام کم‌کم در جوامع اطراف گسترش و رشد و اشاعه یافت و آنها یگانه راه سعادت خود را در اجرای احکام دین اسلام می‌دیدند.با گذشت زمان و نفوذ اندیشه‌های جدید حقوقی مردم هم در راستای ایجاد یک سیستم حقوقی منظم و با ثبات سعی در ایجاد یک جامعه متشکل و مترقی در قالب‌های جدید و منطبق با تحولات روز بودند و از آنجا که انسان موجودی فطرتاً اجتماعی است با تشکیل اجتماعات تلاش داشت تا این نیاز خود را برطرف سازد که مستلزم ایجاد نظم و حکومت قانون و وضع قوانین و مقررات است تا بدین وسیله قوام و ثبات جامعه حفظ شده و زمینه امنیت فردی و اجتماعی به وجود آید. برهمین اساس قوانین حاکم بر هر جامعه محدودیت‌هایی برای افراد خود و در برابر تجاوز و تعدی بر این محدودیت‌ها واکنشی را در نظر گرفته است؛ بدین صورت حقوق جزا به وجود آمد. در ایران هم با توجه به سابقه وجود اسلام و اهمیت آن در نزد مردم و اجرای آن در جامعه، این امر تجلی یافت و با پیروزی انقلاب اسلامی و حاکمیت قوانین اسلامی محرز و مسلم شد. در میان احکام اسلام، احکام جزایی آن از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که امروزه به رقیبی برای حقوق غیر آن تبدیل شده است. دیه نیز یکی از این احکام است. در حالی که امروز در سطح بین المللی تلاش گسترده ای برای برقراری تساوی حقوق بین زن و مرد در همه زمینه ها صورت می گیرد و در اسناد بین المللی حقوق بشری به ویژه کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان بر لغو و یا اصلاح قوانینی که مقررات تبعیض آمیز علیه زنان دارند تأکید شده است ، در قانون مجازات اسلامی ایران که پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی تدوین و تصویب گردیده و در حال حاضر اجرا می شود مقررات متفاوتی نسبت به زن و مرد وجود دارد که هر چند برخی از آنها نسبت به زن جنبه حمایتی دارد ولی برخی هم به ظاهر تبعیض آمیز به نظر می رسد و جا دارد که مورد بحث و تجزیه و تحلیل و نقادی قرار گیرد و به خصوص چون این مقررات براساس مبانی اسلامی و موازین فقهی تنظیم شده ، لازم است این مبانی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و احیاناً نظریات اصلاحی جدیدی ارائه گردد . “اسلام هیچ فرقی بین زن و مرد نمی بیند.جنسیت زن و مرد،کوچکترین تأثیری ندارد،… نه در جوهر انسانیت آنها تفاوت و اختلافی وجود دارد، نه در حقوق اساسی آنها هیچ گونه اختلاف و تفاوتی هست ،او هم آزاد است ،این هم آزاد است، او هم حق انتخاب دارد،این هم حق انتخاب دارد،او هم تکلیف دارد،این هم تکلیف دارد،او هم می تواند درجات عالی انسانی را طی کند،این هم می تواند طی کند، او هم حق فرا گرفتن علم را دارد، این هم حق فراگرفتن علم را دارد، تکالیف الهی که فرصت های عروج انسانند و به وسیله این تکالیف است که انسان می تواند عروج پیدا کند، هم بر او، هم براین واجب است، همه این ها بدون هیچ گونه تفاوتی، در مقابل زن و مرد یکسان گشوده است، لذا شما ملاحظه می کنید که قرآن در موارد زیاد، زن و مرد را با هم می آورد :

( ان المسلمین والمسلمات والمؤمنین والمؤمنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات والصابرین والصابرات والخاشعین والخاشعات والمتصدقین والمتصدقات والصائمین والصائمات والمحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیراً والذاکرات اعدالله لهم مغفره و اجرا عظیماٌ).

همانا خداوند برای مردان و زنان مسلمان ،مردان و زنان مؤمن، مردان و زنان مطیع امر الهی، مردان و زنان راستگو، مردان و زنان شکیبا، مردان و زنان متواضع، مردان و زنان انفاقگر، مردان و زنان روزه دار، مردان و زنان مسلط بر امیال جنسی و مردان و زنانی که پیوسته مشغول به اذکار الهی هستند، برای همه ی اینها آمرزش و پاداشی والا و ارزشمند آماده فرموده است .

اینجا مردها نمی توانند بگویند که ما این امتیاز یا این ترجیح را داریم، یا زن بگوید که چرا به مرد این ترجیح داده شده است،نخیر. در همه اینها زن و مرد یکسان مورد ملاحظه ی الهی قرار میگیرند

یا حتی در مواردی شما می بیند خدای متعال برای این که نمادی در مقابل چشم بشر قرار بدهد، یک زن را انتخاب می کند، این معنا دارد. در مقابل آن مردم جاهلی که خیال می کردند بین زن و مرد فرقی هست، قرآن می گوید : ( و ضرب الله مثلا للذین امنوا امراه فرعون ) زن فرعون را به عنوان نمونه مؤمنان مثال می زند .

نویسنده این اثر علمی تلاش فراوان دارد تا با بررسی و مطالعه سیر تاریخی و وجودی دیه درجهان و اسلام به مطالعه وضعیت این تأسیس حقوقی در حقوق جزای ایران پرداخته تا بتواند نهاد دیه را که از دیرباز در فقه جایگاه داشته است و باب مهمی را در قانون مجازات اسلامی بخود اختصاص داده است مورد بررسی و دقت قرار دهد و بتواند براساس نتایج علمی و آراء و نظریات حقوقی در تبیین و شناخت این تأسیس اسلامی موفق بوده و بتواند راه‌حلی برای این موضوع که بیابد و بتواند بررسی همه جانبه ای از تفاوت های دیه زن و مرد در فقه و حقوق داشته باشد.

2-سوابق تحقیق

در ارتباط با موضوعات مشابه رساله چندین مقاله و فارسی و  مقاله وکتاب عربی وجود دارد، که هر کدام به جهاتی به موضوع مورد نظر اشاره کرده اند. در خصوص وجه تمایز تحقیق ما با کارهای سابق در این زمینه لازم به ذکر است که در مقالات فارسی با  موضوع تفاوت دیات زن و مرد , بیشتر به بیان کلیات مذکور در این رابطه پرداخته شده  و  منابع خارجی نیز موضوع را به نحو جامع بررسی ننموده اند. از دید ما فضای بحث و بررسی بیشتری وجود دارد .

1-(رحمانی،اکبربررسی و تحلیل دیه در فقه امامیه و حقوق کیفری ایران ،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد سنندج،1388،ص105):

دیه صرفاً یک مجازات است که بر مرتکب اِعمال می‌شود، در این صورت باید گفت، طبق قواعد باب ضمان و مسئولیت مدنی، مجنی‌علیه می‌تواند افزون بر دیه، ضرر و زیانی را نیز که بر اثر عمل مرتکب، متوجّه وی شده است، مطالبه کند، اما اگر دیه را یک نهاد حقوق مدنی بدانیم که شارع برای جبران خسارت زیان‌دیده مقرّر کرده است، می‌توان گفت که چون میزان این جبران خسارت در شرع معیّن شده است، نمی‌توان چیزی علاوه بر دیه به عنوان جبران خسارت از مرتکبِ عمل مطالبه نمود. (البته شاید بتوان حتی دیه را نهاد حقوق مدنی دانست، ولی به مسئولیت مدنی مرتکب در خصوص هزینه‌ها نیز اعتقاد داشت که در جای خود توسط برخی صاحب‌نظران مطرح شده است.

 2-(خورشیدی،محسن، مقاله «تفاوت دیه زن و مرد در فقه امامیه»، فصلنامه حقوقی دادگستر، سال پنجم، شماره 32،ص59):

باید توجه کرد که هیچگونه ملازمه ای بین برابری و نابرابری ارزشی، با برابری و نابرابری حقوقی وجود ندارد. یک انسان اندیشمند و خلاّق با برادر بی سوادش در ارث مساوی اند و تساوی آنها در ارث دلیلی بر تساوی آنها در سایر جهات نمی شود همانطور که دیه انسان گنهکار با ولیّ کامل الهی، تفاوتی ندارد.

تفاوت در دیه، دلیل بر نقص زن و یا کمال مرد نیست. در تعالیم دینی زن و مرد در اصل انسانیت ، فضایل و رذایل اخلاقی، امکان رشد و تعالی علمی و معنوی مساویند. راه تکامل بر روی همه تا بی نهایت گشوده است و تفاوت آنها در بعضی از احکام، ناشی از تفاوت در ارزش و شخصیت یکی از این دو گروه نیست.

این تفاوتها بر مبنای توان و قدرت جسمی و روحی زن و مرد و ساختار طبیعی خلقت آنهاست و بر همین اساس، تقسیم بندی هایی صورت گرفته و اختیارات و وظایف هر یک تفکیک و تعیین شده است. دلایل توجیهی اینکه نصف بودن دیه زن، دلیل بر نقص زن نیست اینست که زن و مرد تا ثلث دیه عضو مساوی اند. بیشتر بودن دیه مرد هم، دلیل امتیاز وی نیست چرا که در بین مردان نیز دیه یک نوزاد یا کارگر ساده با یک مرجع تقلید و نابغه دوران یکسان است. بنابر این دیه و مقدار آن ربطی به ارزش شخصی آسیب دیده ندارد. دیه ، قیمت شخص و شخصیت مقتول یا مجنی علیه نیست بلکه غرامت و جبران بخشی از خلأ ایجاد شده در خانواده آسیب دیده است که به لحاظ نقش اصلی و کلیدی و مسئولیت اقتصادی مرد، دیه بیشتری برای وی مقرر شده است. حق حیات و زندگی و سلامتی در هر دو یکسان است و لذا زنان هم با پرداخت فاضل دیه در موارد آن، حق قصاص دارند. ملاک ارزش در اسلام تقوی و ارتباط با خداوند و اوج گرفتن معنوی است. زن و مرد در گوهر و ماهیت انسانی و لوازم آن به استناد آیات قرآنی  از قبیل : (نساء آیه 1، حجرات آیه 13، نحل آیه 97، توبه آیه 72، احزاب آیه 35) و نیز پیمودن راه تکامل و قرب به خدا، مساوی و برابرند. زنان و مردان در بیشتر تکالیف و مسئولیت ها اشتراک تکلیف دارند که مصادیق آن فراوان و در جای­جای آموزه های دینی به چشم می خورد. و هر یک از آنان دارای استقلال اقتصادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اعتقادی هستند.  تفاوتهای آنان در بخشی از احکام و فروعات دینی، لازمه ایجاد تعادل در زندگیِ سعادتمندانه و مشترک آنان است.

 

 

 3-(احسانی، موسی، (1389)، ماهیت حقوقی دیه، نشر میزان):

امروزه در میان مجامع حقوقی، این بحث مطرح شده که اساساً ماهیّت دیه چیست؟ آیا دیه که اسلام آن را به عنوان یکی از نهادهای حقوقی‌اش مورد تأیید قرار داده است،برای مجازات مجرم وضع شده است تا اینکه او با پرداخت دیه، متنبّه شده و احساس درد و رنج نماید یا اینکه دیه نه برای مجازات و تنبّه مجرم، بلکه به منظور جبران خسارتها و زیانهایی است که از قِبَل عمل مرتکب به مجنی‌علیه یا اولیای وی وارد شده است؟به طور کلّی، در این باره، چهار نظریه از سوی صاحب‌نظران علم حقوق ارائه شده است. گروهی از حقوقدانان، دیه را دارای ماهیّتی صرفاً مدنی و برخی دیگر، آن را واجد ماهیّتی صرفاً جزایی بیان کرده‌اند. برخی نیز با تفصیل در این خصوص، در مواردی دیه را دارای جنبه‌ مدنی و در مواردی دیگر، واجد جنبه‌ کیفری دانسته‌اند. گروهی از حقوقدانان نیز ماهیّتی دوگانه را برای دیه در تمام حالات و موارد آن پذیرفته‌اند.

مسلّم است در صورتی که دیه، مجازات مرتکب باشد، عمل ارتکابیِ مستوجب دیه، جنبه جزایی و کیفری یافته، مرتکب، مجرم شناخته می‌شود، اما اگر دیه، جبران خسارت باشد؛ مانند سایر جبران خسارت ها، جنبه مدنی داشته و مرتکب آن، عمل مجرمانه‌ای انجام نداده است و از این رو، اساساً عنوان مجرم بر وی صدق نمی‌کند. ضرورت بحث از همین جاست؛ چرا که با پذیرش هر یک از حالات فوق، نتایج و آثار خاص و کاملاً متفاوتی بر مسئله مترتّب می‌‌شود.از جمله مهم‌ترین آثار مترتّب بر پذیرش هر یک از نظریه‌های فوق در خصوص ماهیّت دیه، بحثی است که امروزه با عنوان جواز گرفتن خسارت مازاد بر دیه در مجامع حقوقی و محاکم قضایی مطرح است. بحث است که آیا کسی که به واسطه ضرب و جرح دیگری، متحمّل خساراتی گردیده است، می‌تواند پس از دریافت دیه‌ای که در شرع برای وی مقرّر شده، مطالبه خسارت به عنوان چیزی علاوه بر دیه نیز بنماید یا خیر، بلکه شارع با معیّن کردن میزان دیه، راه را برای هرگونه دریافت خسارت مازاد بر دیه، بسته است.

4-(رمضانی، حسین، (1381)، دیه زن و مرد در فقه امامیه و حقوق کیفری ایران، ص 131):

در نظام حقوقی اسلام از یک طرف، تکالیف و الزاماتی بر عهده مرد قرار داده شده و از طرفی، ارث و دیه او هم دو برابر منظور شده است تا نوعی موازنه و تعادل برقرار شود. به فرموده علامه طباطبایی(ره) هرچند مرد در مرحله تملک، دو برابر زن مالک می شود ولی در مرحله مصرف همیشه زن دو برابر مرد بهره می برد زیرا زن می تواند سهم خود را نگه دارد اما مرد باید از سهم خود در زندگی مشترک مصرف کند. پس زنان به لحاظ نداشتن تکلیف وجوبی نفقه و مخارج زندگی مشترک و مانند آن از یک سو و دو برابر بودن دیه مرد که بطور معمول به زن و فرزندان می رسد بیشتر انتفاع می برند.  از مجموع متون و آموزه های دینی این نتیجه بدست می آید که زنان در کل، از امتیازات و تسهیلات بیشتری برخوردارندکه به نمونه هایی از آن اشاره می شود:

الف: مرد مرتد(مرتد فطری) محکوم به قتل است و توبه او پذیرفته نمی شود. اما زن مرتد در کشته نمی شود. و در صورت توبه آزاد می شود.

ب: در جنون مرد پس از عقد نکاح، زن حق فسخ نکاح را دارد اما در صورت جنون زن پس از عقد نکاح، مرد حق فسخ ندارد.

ج: جهاد (به معنای خاص آن) بر زن واجب نشده ولی بر مرد واجب است.

د: بر مرد پرداخت مهریه، نفقه و مخارج لازم زندگی مشترک، واجب است اما بر زن واجب نیست، بلکه آنها را دریافت می کند هرچند ثروتمند باشد.

ه: مرد به عنوان عاقله، مکلف به پرداخت دیه در موارد قتل خطایی است ولی زن با تکلیفی مواجه نیست.

این تفاوتها هیچ گاه دلیل بر نقصان یا امتیاز هر یک از زن یا مرد نمی باشد بلکه هر کدام در نوع خود کامل هستند. مانند اینکه مثلاً اگر کسی از ما بپرسد آیا خط راست بهتر است یا خط کج؟ حتماً خواهیم گفت خط راست، ولی اگر خط مورد سؤال جزیی از یک مجموعه باشد باید در قضاوت خود، توازن مجموعه را در نظر بگیریم. در یک مجموعه به طور مطلق نه خط مستقیم پسندیده است و نه خط منحنی چنانکه در چهره، ابروی منحنی شایسته است ولی در بینی، شایسته آنست که انحناء نداشته باشد.

3-سوالات تحقیق

1- آیا تفاوت دیه حاکی از ارزش کمتر زنان نسبت به مردان است؟

2- کیفیت محاسبه دیات در تفاوت بین زن و مرد و یا تساوی در دیه نفس و عضو چگونه است؟

 

4-فرضیات تحقیق

1-خیر،در بسیاری از موارد همچون مهریه و نفقه و… قانونگذار حقوق زنان را مورد حمایت قرار داده است.

2-به نظر می رسد دیه زن در جراحات و اعضا تا ثلث، برابر دیه مرد است و در بیش از آن به نصف تقلیل می یابد.

 

5-اهداف تحقیق

هدف کلی:

بررسی و تبیین آثار و احکام دیه و تفاوت آن بین مرد و زن در نظام کیفری ایران و فقه امامیه

اهداف جزیی:

-تعریف مفاهیم جرم و مجازات و دیه و … و بازشناسی آن از عناوین حقوقی مشابه

-ارائه راهکارها و راه حل های حقوقی مناسب  و لازم به تصور رفع یا کاهش ایرادات و چالش های حقوقی پیرامون موضوع به منظور ارتقای سطح نظام قضایی ایران.

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

تعداد صفحه : 127

قیمت : چهارده هزار تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09361998026        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

شماره کارت :  6037997263131360 بانک ملی به نام محمد علی رودسرابی

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید