دانلود پایان نامه :رابطه سبک های دلبستگی و سبک های هویت با کفایت اجتماعی دانش آموزان دبیرستان

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :روانشناسی

گرایش :تربیتی

عنوان : رابطه سبک های دلبستگی و سبک های هویت با کفایت اجتماعی  دانش آموزان دبیرستان

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکزی

دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی گروه روانشناسی

 

پایان نامه برای دریافت  درجه کارشناسی ارشد (M.A)

گرایش: تربیتی

 

عنوان :

رابطه سبک های دلبستگی و سبک های هویت با کفایت اجتماعی

دانش آموزان دبیرستان

 

استاد راهنما:

دکتر  فریبا حسنی

 

پاییز  1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                                                       صفحه

چکیده : 1

فصل  اول کلیات پژوهش… 2

مقدمه. 3

بیان مسأله. 5

اهمیت و ضرورت تحقیق. 7

اهداف پژوهش… 9

هدف کلی.. 9

اهداف جزئی.. 9

فرضیه‌های پژوهش… 9

سوال پژوهشی: 9

تعاریف متغیرها 9

تعاریف نظری.. 9

سبکهای دلبستگی.. 9

سبکهای هویت.. 10

کفایت اجتماعی.. 10

تعاریف عملیاتی.. 10

سبکهای دلبستگی.. 10

سبکهای هویت.. 11

کفایت اجتماعی.. 11

فصل دوم ادبیات و پیشینه پژوهش… 12

کفایت اجتماعی: 13

کفایت اجتماعی، تمرکز بر رفتارهای فرا اجتماعی.. 14

مهارت ها و توانایی شناختی: 15

مهارتهای رفتاری.. 16

کفایت های هیجانی.. 16

آمایه های انگیزشی و انتظارات.. 17

کفایت اجتماعی و بهداشت روانی مثبت.. 17

دلبستگی.. 18

مفاهیم اساسی نظریه دلبستگی: 19

پایه های شکل گیری نظریه‌های دلبستگی.. 20

نظریه روان تحلیلی: 20

نظریه یادگیری.. 20

آنا فروید : 22

نظریه اشپیتز: 22

نظریه اریکسون: 22

نظریه وینی کات : 23

نظریه ماهلر: 23

نظریه شناختی : 24

مراحل دلبستگی.. 24

رویکرد رفتاری.. 24

مرحله پیش دلبستگی (تولد تا 6 هفتگی) 24

مرحله دلبستگی در حال انجام (6 هفتگی تا 6-8 ماهگی) 25

مرحله دلبستگی واضح (6-8 ماهگی تا 18 ماهگی- 2 سالگی) 25

تشکیل رابطه متقابل (18 ماهگی تا 2 سالگی و بعد از آن ) 26

الگوهای دلبستگی.. 27

دلبستگی اجتنابی یا مضطربانه- اجتنابی.. 27

دلبستگی مقاوم یا مضطربانه- مقاوم. 28

دلبستگی آشفته – سردرگم یا مضطربانه- سردرگم. 28

عوامل موثر بر کفیت دلبستگی : 29

انواع اختلالات دلبستگی.. 30

نوع اول: اختلال دلبستگی بدون تعلق (دل‌بسته) 30

نوع دوم: اختلال دلبستگی نامتمایز. 30

نوع سوم: اختلال دلبستگی بازداری شده‌ (منع شده) 31

نوع چهارم: اختلال دلبستگی پرخاشگرانه. 32

نوع پنجم: اختلال نقش وارونه (جابجا شده‌) 32

دلبستگی اولیه و روابط رمانتیک بزرگسالان. 33

مواضع نظریه پردازان در رابطه با موضوع پژوهش… 35

در زمینه هویت.. 35

تعریف هویت.. 35

دیدگاههای نظری درباره هویت.. 37

رویکرد ساختاری هویت.. 38

دیدگاه اریکسون. 38

دیدگاه مارسیا 40

رویکرد فرآیندی به هویت.. 42

دیدگاه بورک (نظریه کنترل هویت) 42

دیدگاه برزونسکی به هویت.. 45

فرآیند هویت.. 46

محتوی هویت.. 47

شخصی، جمعی و اجتماعی.. 47

ساختار هویت.. 48

سبک‌های پردازش هویت.. 49

سبک پردازش هویت اطلاعاتی.. 50

سبک‌ پردازش هویت هنجاری.. 52

سبک پردازش هویت مغوشش – اجتنابی.. 54

یک مدل تصویری از سبک‌های هویت.. 56

عوامل موثر بر شکل‌گیری هویت.. 57

جایگاه خود در نظریه سبک های پردازش هویت.. 58

سبک‌های پردازش هویت و مبانی تعریف «خود» 59

سبک‌های پردازش هویت و جهت گیری علّی.. 59

سبک‌های هویت و مفروضه‌های معرفت شناختی.. 60

سبک پردازش هویت و اهداف تحصیلی و شغلی.. 61

سبک های پردازش هویت و روابط بین فردی.. 62

سبک‌های پردازش هویت و سن.. 62

رابطه سبک های هویت با عملکرد تحصیلی و پیشرفت تحصیلی.. 63

پیشینه مطالعاتی.. 66

فصل سوم روش پژوهش… 69

طرح پژوهش… 70

جامعه آماری: 70

حجم نمونه: 70

شیوه نمونه گیر ی: 71

روش گردآوری اطلاعات.. 71

نحوه نمره گذاری و تفسیر نتایج. 71

ویژگی های روان سنجی.. 72

.پرسشنامه سنجش سبک هویت (ISI-G6) 73

پرسشنامه کفایت اجتماعی.. 75

روش تجزیه تحلیل داده ها: 76

فصل چهارم (تجزیه و تحلیل داده‌ها) 77

مقدمه: 78

4-1 : داده های توصیفی.. 78

4-2 :  تحلیل داده ها 86

فصل پنجم بحث و نتیجه‌گیری.. 91

1-5 خلاصه پژوهش: 92

2-5 : بحث در چارچوب فرضیه‌های پژوهش… 93

3-5 محدودیت‌های پژوهش… 97

4-5 پیشنهادها 97

پیشنهادهای پژوهشی: 97

پیشنهادهای کاربردی: 98

منابع : 99

پیوست ها 107

 

فهرست  جداول

عنوان                                                                                                                                                                       صفحه

جدول شماره 3-1- پرسشنامه سبک های هویت برحسب مولفه های آن. 73

جدول 4-1: شاخص‌های توصیفی سبک‌های دلبستگی دانش آموزان. 78

جدول 4-2: شاخص‌های توصیفی سبک‌های هویت دانش آموزان. 81

جدول 4-3: شاخص‌های توصیفی کفایت اجتماعی دانش آموزان. 85

جدول 4-4 : ماتریس همبستگی سبک‌های دلبستگی و کفایت اجتماعی دانش‌آموزان. 87

جدول 4-5 : ماتریس همبستگی سبک‌های هویت و کفایت اجتماعی دانش‌آموزان. 88

جدول 4-6: خلاصه تحلیل رگرسیون چندمتغیری پیش‌بینی کفایت اجتماعی دانش‌آموزان از طریق سبک‌های دلبستگی و سبک‌های هویت.. 89

 

فهرست  نمودار

عنوان                                                                                                                                                                       صفحه

نمودار 2-1.مؤلفه های فرایند کنترل هویت (اقتباس از بورک، 2007) 44

نمودار 2-2. پیامدهای با خورد هماهنگ و ناهماهنگ درباره هویت فرد (کرپلمن، 2008) 45

نمودار 2-3 تطبیق سبک‌های پردازش هویت بر اساس فرایند «تعهد و کاوشگری» 57

نمودار 4-1: توزیع فراوانی نمرات سبک دلبستگی اجتنابی.. 79

نمودار 4-2: توزیع فراوانی نمرات سبک دلبستگی ایمن.. 80

نمودار 4-3: توزیع فراوانی نمرات سبک دلبستگی دوسوگرا 81

نمودار 4-4: توزیع فراوانی نمرات سبک هویت اطلاعاتی.. 82

نمودار 4-5: توزیع فراوانی نمرات سبک هویت هنجاری.. 83

نمودار 4-6: توزیع فراوانی نمرات سبک هویت سردرگم. 84

نمودار 4-7: توزیع فراوانی نمرات تعهد هویت.. 85

نمودار 4-8: توزیع فراوانی نمرات کفایت اجتماعی.. 86

 

فصل  اول کلیات پژوهش

مقدمه

در مورد کفایت اجتماعی تعاریف متعددی از سوی روان‌شناسان و جامعه‌شناسان ارائه شده است کفایت به طور کلی رابطه‌ای است که هر ارگانیسم نسبت به وضع موجود با محیط خود برقرار می‌کند. مفهوم ضمنی آن این است که افراد درگیر فرآیندی مستمر برای ابراز استعدادهای خود واکنش نسبت به محیط و در عین حال تغییر دادن آن به گونه‌ای مؤثر و سالم می‌شود (افشارنیاکان، 1380).

به علاوه می‌توان گفت که هرگاه تعادل جسمی و روحی فرد به گونه‌ای دچار اختلال شود که حالت ناخوشایندی به فرد دست بدهد و برای ایجاد توازن نیازمند به کارگیری نیروهای درونی و حمایتی خارجی باشد و در این اسلوب در بکارگیری ساز و کارهایی جدید موفق شود به شکل درست حل نماید فرآیند کفایت به وقوع پیوسته است (اسلامی‌نسب، 1383). اما کفایت اجتماعی به وضعیتی اطلاق می‌شود که افراد خود را به تدریج از روی عمد و غیرعمد تعدیل می‌کنند تا با فرهنگ موجود سازگار شوند، مانند رعایت عادت، عرف و یا تقلید (مصائبی، 1387). و این صحت نخواهد داشت جز اینکه کودک در یک محیط، این عاطفی‌گری و محبت مادرانه و پدرانه را بچشد و ارتباط عاطفی مناسبی با والدین خود برقرار نماید از این طریق زمینه را برای شکل‌گیری هویت مناسب و سازگاری اجتماعی مثبت و سازنده آماده نماید. بدون شک نوع ارتباط عاطفی با والدین یا نوع سبک دلبستگی[1] یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار است، در چگونگی شکل‌گیری هویت نوجوانان، هر کودکی که به دنیا می‌آید اولین کسی را که در بدو تولد مشاهده و لمس می‌کند مادر است در واقع کودک در حالی، دنیای بسته و امن جنبشی را وداع می‌گوید که امنیت از دست رفته را با آغوش پر مهر مادر میدان می‌کند و این پایگاه سرشار از عاطفه پایه‌گذار اولین روان‌بندهای عاطفی و طرحواره‌های ارتباطی در نوزاد است که بی‌شک متضمن امنیت روانی ـ عاطفی کودک در چند سال اول زندگی است و چه بسا اثرات طولانی مدت عواطف مادری، گستره زندگی فرد را در بر می‌گیرد (بالبی[2]، 1969).نحوه شکل‌گیری و پرداخته شدن سبک‌های دلبستگی ارتباط وتأثیر بسیار زیادی در چگونگی بروزکفایت اجتماعی دارد چرا که کفایت اجتماعی به معنی آن است که افراد یا گروه‌ها رفتار خود را تعدیل و با فرهنگ و هنجارهای اجتماعی انطباق نمایند (اسماعیلی،1380).

رشد انسان با گذر از دوران کودکی به پایان نمی‌رسد بلکه فرآیندی است مداوم، با گستره‌ای از تولد تا بزرگسالی ودر نهایت پیری، بعد از دوره کودکی، دوره‌ای آغاز می‌شود که نوجوانی[3] نام دارد. در واقع این دوره، دوره گذر از کودکی به بزرگسالی است. این دوره مرز سنی کاملاً مشخصی ندارد اما از 12 سالگی آغاز می‌شود و تا آخرین سال‌های دهه زندگی یعنی تا رسیدن به رشد جسمانی کامل، ادامه می‌یابد. در این دوره نوجوان به بلوغ جنسی و جسمی می‌رسد و هویت فردی خود را از هویت خانوادگی جدا می‌کند (اتکینسون و همکاران[4]؛ به نقل از براهنی و همکاران، 1382).

یک وظیفه مهم نوجوانی، شکل‌گیری هویت[5] است. هویت یک مجموعه به هم پیوسته است از ارزش‌های شخصی مرتبط با اهداف شغلی، ارتباطات و ارزش‌های مذهبی و سیالی می‌باشد (اریکسون[6]، 1968).

هویت در روانشناسی یکی از مشخصات شخصیت فرد به شمار می‌رود چنانکه در اغلب تعاریف هویت، این مسأله نهفته است که ما چه تعریفی از خود داریم (حاجیانی، 1387). دسترسی به یک هویت با ثبات نه تنها یک حس یکپارچه از خود فراهم می‌کند بلکه امکان پیشرفت و سازش‌های آینده را در سراسر زندگی ایجاد می‌کند (فابر و همکاران[7]، 2003). یکی از مسائل مهم تحول انسان روند شکل‌گیری هویت است. این فرآیند از بدو تولد آغاز می‌گردد و در دوره نوجوانی به اوج می‌رسد، در واقع یکی از تکالیف عمده نوجوانی در جامعه تشکیل هویت است (رزمی، 1383).

گلاسر[8] (1982؛ به نقل از رزمی، 1383) اعتقاد دارد که هویت عبارت است از نیاز به احساس جدا و متمایز بودن از دیگران است، به نظر وی این نیاز نه تنها نیاز روانی و اساسی انسان است که همه مردم و در همه فرهنگ‌ها از بدو تولد تا مرگ دارا می‌باشند (گلاسر، 1982؛ به نقل از رزمی، 1383).

سلیگمن (1991) معتقد است که به طور کلی شکل‌گیری هویت موفق در نوجوانان محصول چهار عامل رشد شناختی، ارتباط با والدین، تجارب خارج از خانواده و زمینه‌های گسترده اجتماعی دیگر است که از میان این عوامل نقش خانواده و ارتباطات عاطفی درون آن در شکل‌گیری هویت مورد تأکید قرار گرفته است به گونه‌ای که تعداد زیادی از پژوهشگران معتقدند که ارتباط کودک با والدین شکل‌گیری هویت او را تحت تأثیر قرار می‌دهد .

بیان مسأله

وقتی شخص برای رسیدن به یک نتیجه دلخواه رفتاری را بر میگزیند باید آن رفتار در دسترس باشد. مذاکره، ایفای نقش، ابراز وجود، مهارتهای محاورهای برای شروع و تداوم تعاملهای اجتماعی، مهارتهای فراگیری و یادگیری رفتار دوستانه با دیگران، از مولفه های اصلی مهارتهای رفتاری تلقی گردیدهاند) مهار تهای هیجانی و عاطفی مولفه سومی است که برای برقراری روابط مثبت با دیگران، ایجاد و گسترش اعتماد و روابط حمایتی دوجانبه، شناسایی و پاسخدهی مناسب به علائم هیجانی در تعاملهای اجتماعی یا مدیریت استرس لازم به نظر میرسد،) مهارتهای انگیزشی شامل ساختار ارزشمند فرد، سطح رشد اخلاقی و احساس اثربخشی و کنترل فرد و در .( نهایت احساس خودکارآمدی او میشود )فلنر و همکاران، 1990 ).

بالبی (1969)به نقل از یزدانی(1390) فرآیند شکل‌گیری دلبستگی نوزاد و مادر را تشریع کرد و نشان داد که چگونه سیستم احساسات و رفتارهای دلبستگی، نوزاد را به مادر نزدیک و از خطر دور می‌سازد و جدایی از مادر اضطراب و درماندگی کودک را در پی خواهد داشت. حساسیت، پاسخ‌گویی و حضور فعال مادر و دسترسی منظم نوزاد به وی خطوط اصلی دلبستگی ایمن را در کودک ترسیم می‌کند. از این پایگاه امن که متضمن اعتماد کودک به دیگران و خود می‌باشد رفتار اکتشافی تقویت می‌شود و کنش‌وری اجتماعی گسترش می‌یابد. وقتی مادر بی‌تفاوت با طردکننده باشد، مشخصه‌های دلبستگی بر محور فقدان اعتماد به خود و دیگران شکل می‌گیرد. بر این اساس دلبستگی محصول تجربه‌های واقعی فرد در مورد حساسیت، پاسخ‌گو بودن و حضور فعال و منظم مادر در خلال سال‌های نوزادی، کودکی و نوجوانی می‌باشد. در چارچوب روابط بزرگسالی اکثر محققان بر اهمیت دلبستگی به منزله یکی از جنبه‌های ارتباطی و بر استمرار تحولی آن اتفاق نظر دارند.

دوره نوجوانی دوره‌ای است همراه با تغییرات متعدد از لحاظ جسمانی و روحی، مهمترین مسأله‌ای که در این دوره مطرح است مسأله تکوین هویت شخصی است به این معنی که فرد باید به پرسش‌های تقلید: «من کیستم؟»، «مقصدم کجاست؟»، «جایگاه اجتماعی من کجاست؟، «شغل آینده من چیست؟» پاسخ دهد، پاسخ‌گویی به این پرسش‌ها که چندین سال ادامه خواهد داشت، جستجو و کاوش در مورد پدیده‌ای به نام هویت است. پاسخگویی به این سؤالات شاید خیلی هم آسان نباشد اما یافتن پاسخ مناسب فایده بسیار مهم به حال نوجوانان و جامعه پیرامون آن خواهد داشت. انتخاب راه‌ها و ارزش‌های ممکن برای نوجوانان چندان ساده نیست، چرا که آن‌ها با طیف گسترده‌ای از انتخاب‌های ممکن مواجه می‌شوند و با توجه به تنوع انتخاب‌ها باید تصمیم بگیرند (اسماعیلی، 1380).

در صورتی که خانواده پایگاه امنی باشد که نوجوان بتواند با اطمینان از این پایگاه به سوی دنیای بزرگترها پیش برود هویت تقویت می‌شود. نوجوانانی که احساس می‌کنند به والدین‌شان وابسته‌اند، اما در عین حال آزادند تا عقایدشان را بیان کنند هویت کسب کرده یا در حالت وقفه‌اند نوجوانی که هویت جعلی دارد معمولاً روابط صمیمی باوالدین دارد اما از فرصت جدا شدن سالم بی‌بهره بوده است و نوجوانی که دچار پراکندگی هویت است از کمترین رابطه صمیمانه برخوردار است (پالکین[9]، 1994؛ به نقل از برک، 1383).

بدون شک خانواده و محیط عاطفی اولین پایه‌گذار شخصیت و ارزش‌ها و معیارهای فکری است که نقش مهمی در تعیین سرنوشت و سبک خط‌مشی زندگی آینده فرد است و اخلاق و صحت و سلامت روانی فرد تا حدود بسیاری در گرو آن است. واکنش کودک نسبت به محیط خود تحت تأثیر موازین اجتماعی و فرهنگی و گروهی است که در میان آن بزرگ شده است. از آنجا که خانواده خود یک واحد اجتماعی است و ارزش‌ها و معیارهای اجتماعی از طریق آن به کودک متصل می‌شود به عنوان یک واسطه از لحاظ محیط اجتماعی به کودک اهمیت فراوانی دارد. به دیگر سخن چون خانواده که کانون تولد و زایش است پیش از وی شکل گرفته است تا مرحله‌ای که فرزند به شعور و آگاهی کافی برسد و در تعیین سرنوشت وی تأثیر فراوانی دارد (احدی و محسنی، 1380).

لازم به ذکر است که در دوره نوجوانی فرد شاهد تغییر و تحولات بسیار بزرگی در عرصه جسمی، ذهنی، عاطفی و روانی است که به علت این تغییرات فراگیر در بسیاری از موارد کودک و نوجوان باید تلاش بسیاری در جهت کفایت اجتماعی نماید تلاشی که اگر بستر آن یعنی عوامل خانوادگی، عاطفی و هویتی نامنسب باشد بی‌فایده است. پژوهش حاضر درصدد پاسخ‌گویی به این سؤال است که آیا بین نوع سبک‌های دلبستگی، سبک‌های هویت با کفایت اجتماعی رابطه وجود دارد؟

[1]- attachment styles

[2]- Bowlby

[3]- adolescence

[4]- Atkinson et al

[5]- Identiy

[6]- Erickson

[7]- Faber & et al

[8]- Glaser

[9]- Pulkien

تعداد صفحه : 123

قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09361998026        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

شماره کارت :  6037997263131360 بانک ملی به نام محمد علی رودسرابی

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید