دانلود پایان نامه : مقایسه کارایی مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد شهر کرمانشاه با روش تحلیل پوششی داده­ها

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : مدیریت

واحد کرمانشاه

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)مدیریت بازرگانی

" گرایش بازاریابی"

 

عنوان :

مقایسه کارایی مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد شهر کرمانشاه با روش تحلیل پوششی داده­ها

 

استاد راهنما:

دکتر کیومرث سهیلی

 

آبان 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : چکیده..........................................................................................................................................1فصل اول: کلیات تحقیق
  • مقدمه.....................................................................................................................................2
  • بیان مسأله اساسی تحقیق...............................................................................................................3
  • اهمیت و ضرورت انجام تحقیق......................................................................................................4
  • اهداف تحقیق...........................................................................................................................6
  • سؤالات تحقیق.........................................................................................................................6
  • فرضیه­های تحقیق......................................................................................................................6
  • روش­شناسی تحقیق....................................................................................................................6
1-7-1- روش جمع­آوری داده­ها......................................................................................................71-7-2- روش تحلیل داده­ها...........................................................................................................7
  • متغیرهای مورد بررسی..............................................................................................................7
  • قلمرو تحقیق............................................................................................................................8
1-9-1- قلمرو موضوعی..............................................................................................................81-9-2- قلمرو جغرافیایی..............................................................................................................81-9-3- قلمرو زمانی..................................................................................................................8
  • تعریف واژه­ها و اصطلاحات....................................................................................................8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق2-1- مقدمه .................................................................................................................................122-2- مبانی نظری..........................................................................................................................122-2-1- مالیات..........................................................................................................................122-2-1-1- مالیات­های مستقیم و مالیات­های غیرمستقیم.........................................................................132-2-1-2- مالیات بر ارزش افزوده...............................................................................................152-2-1-3- مالیات بر درآمد........................................................................................................172-2-1-4- نظام مالیاتی............................................................................................................182-2-2- تشریح مفهوم کارایی.........................................................................................................202-2-2-1- معیارهای تحلیل کارایی...............................................................................................222-2-2-2- بازده به مقیاس.........................................................................................................252-2-2-3- انواع کارایی...........................................................................................................252-2-2-3-1- کارایی فنی.....................................................................................................252-2-2-3-2- کارایی تخصیصی..............................................................................................282-2-2-3-3- کارایی اقتصادی................................................................................................302-2-2-3-4- کارایی ساختاری صنعت.......................................................................................312-2-2-4- شیوه­های اندازه­گیری کارایی.........................................................................................322-2-2-4-1- اندازه­گیری کارایی بر­اساس حداقل­سازی نهاده...............................................................322-2-2-4-2- اندازه­گیری کارایی برمبنای حداکثر­سازی ستانده............................................................342-2-2-5- تحلیل کارایی بر­اساس روش تحلیل پوششی داده­ها.................................................................382-3- پیشینه تحقیق..........................................................................................................................392-3-1- پژوهش­های خارجی..........................................................................................................392-3-2- پژوهش­های داخلی............................................................................................................40فصل سوم: روش­شناسی تحقیق3-1- مقدمه..................................................................................................................................453-2- روش تحقیق..........................................................................................................................453-3- روش جمع­آوری و پردازش داده­ها.................................................................................................453-4- قلمرو تحقیق..........................................................................................................................463-5- روش تجزیه و تحلیل داده­ها.........................................................................................................463-5-1- روش پارامتریک.............................................................................................................473-5-2- روش ناپارامتریک............................................................................................................493-6- واحد مجازی..........................................................................................................................543-7- بازده به مقیاس ثابت و متغیر.......................................................................................................553-8- مدل­های ورودی­محور و خروجی­محور............................................................................................563-9- روش تحلیل پوششی داده­ها با فرض بازدهی ثابت نسبت به مقیاس.............................................................573-9-1- روش مجموعه امکانات تولید................................................................................................583-9-2- روش کسری..................................................................................................................593-10- مازاد نهاده و ستانده................................................................................................................643-11- روش تحلیل پوششی داده­ها با فرض بازدهی متغیر نسبت به مقیاس..........................................................673-12- اطلاعات قیمتی و کارایی تخصیصی.............................................................................................693-12-1- روش حداقل­سازی هزینه­ها.................................................................................................693-12-2- روش حداکثر­سازی درآمد­ها...............................................................................................703-13- تحلیل نموداری روش DEA.......................................................................................................713-14- مزایا و معایب روش DEA........................................................................................................723-14-1- مزایای روش DEA.........................................................................................................723-14-2- معایب روش DEA..........................................................................................................743-15- عوامل محیطی در مدل­های DEA................................................................................................74فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ها4-1- مقدمه -1- مقدمهمهم­ترین اهداف فعالیت­های اقتصادی دولت­ها را می توان مواردی از قبیل تخصیص بهینه منابع، توزیع عادلانه درآمد، تسریع در رشد اقتصادی، افزایش اشتغال، ثبات اقتصادی، حفظ سطح عمومی قیمت ها و بهبود تجارت بین المللی برشمرد. برای رسیدن به این اهداف دولت­ها مجبور به تحمل هزینه­های بسیار سنگینی هستند که این هزینه­ها را از محل درآمد­های مالیاتی و درآمد­های غیرمالیاتی پرداخت می نمایند. موضوع تأمین مالی هزینه­های دولت از طریق درآمد­های مالیاتی یکی از موضوعاتی است که در سال­های اخیر در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران مورد تأکید قرار گرفته است. بر همین اساس نیز تحقیقات و مطالعاتی در زمینه بررسی عملکرد نظام مالیاتی و اصلاح پایه­های مالیاتی صورت گرفته است.مالیات­ها عمدتاً به دو گروه مالیات­های مستقیم و غیر­مستقیم تقسیم­بندی می­شوند. مالیات­های مستقیم بصورت مستقیم از درآمد افراد دریافت می شود و درآمد حقیقی پرداخت کننده را کاهش می دهند، در مقابل مالیات­های غیر مستقیم مالیات­هایی هستند که بر کالاها و خدمات وضع می شوند و تحقق آنها بستگی به انجام برخی فعالیت­های اقتصادی دارد و معمولاً بر مصرف کنندگان کالاها و خدمات تعلق می گیرد.از انواع مالیات­های غیر­مستقیم می توان به مالیات بر ارزش افزوده[1] اشاره کرد که جایگاه خاصی در یک نظام مالیاتی دارد چون از آنجا که پایه مالیات، ارزش افزوده ایجاد شده از هر فعالیت اقتصادی است، یک پایه گسترده و فراگیر را تعریف می کند. این مالیات می تواند در یک حلقه زنجیره از تولید تا مصرف کننده نهایی برقرار شود. مطالعات و تجارب کشورهای مختلف و از همه مهمتر ماهیت مالیات­های مستقیم نشان می دهد، حرکت به سمت مالیات­های غیرمستقیم به دلایل مختلف آثار مثبتی روی تمکین و کارایی سیستم مالیاتی دارد و هزینه­های وصول و تمکین مالیاتی را کاهش می دهد. از طرفی سه پایه عمده مالیاتی شامل درآمد، ثروت و مصرف هرکدام مجموعه ای از مسائل و مشکلات خاص اندازه گیری و محاسبه خود را دارند و هرکدام معیار متفاوتی از "توانایی پرداخت" را نشان می دهند و از بین آنها پایه درآمد با فرض ثابت بودن سایر ویژگی­های سیستم مالیاتی از پیچیده ترین پایه­های مالیاتی محسوب می شود.از جمله تغییرات در پایه­های مالیاتی در جهت اصلاح نظام مالیاتی که برای اولین بار در سال 1370 در دستور کار وزارت امور اقتصادی قرار گرفت، اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده بود که با یک وقفه 17 ساله، پس از تصویب نهایی از پاییز 1387 توسط سازمان امور مالیاتی کشور به مرحله اجرا در آمد. این مالیات از جمله مالیات­های غیر مستقیم است که بر مصرف بسته می شود. بررسی و مقایسه عملکرد و کارایی این نظام مالیاتی نوپا با سایر مالیات­های مستقیم از جمله مالیات بر درآمد[2] جهت رفع نواقص مالیات­ستانی دولت و دست­یابی به یک نظام اصلاح شده که اهداف دولت را به بهترین نحو پشتیبانی نماید امری ضروری به نظر می رسد. 1-2- بیان مسأله اساسی تحقیقمالیات­ستانی از مهمترین منابع درآمدی دولت در همه کشورها محسوب می گردد و قسمت عظیمی از درآمدهای دولت از این طریق تأمین می گردد. یکی از شاخص­های ارزیابی نظام مالی دولت سهم درآمدهای مالیاتی در تأمین مالی مخارج دولت است.(سید نورانی، توتونچی، 1389).   مالیات­ها بصورت مستقیم و غیر مستقیم از مؤدیان اخذ می­گردد. مالیات بر درآمد از مالیات­های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده از جمله مالیات­های غیرمستقیم(مالیات بر مصرف) می­باشد که از سال 1387 در ایران اجرایی گردیده است. هر­ کدام از این مالیات­ها هزینه­ها و درآمدهایی را برای دولت در بر دارد. در این تحقیق سعی می گردد به مقایسه کارایی مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد شهر کرمانشاه جهت استفاده بهینه از منابع ، بودجه و هدایت سیر مالیات­ستانی در جهت کارایی بیشتر بپردازد. برای این منظور از روش تحلیل پوششی داده­ها [3] که یک روش ناپارامتری است و کارایی نسبی واحد­ها را در مقایسه با یکدیگر ارزیابی می کند استفاده می شود.در این تکنیک نیازی به شناخت شکل تابع تولید نیست و محدودیتی در تعداد ورودی ها و خروجی ها نمی باشد. منظور از اندازه گیری کارایی نسبی مقایسه کارایی یک واحد با واحدهای دیگری که ورودی و خروجی های نسبتاً مشابهی دارند، می باشد.( مهرگان، 1383).[1] Tax value added[2][3] Data envelopment analysis (DEA)(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)تعداد صفحه : 68قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید