دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ارتباطات : سایت­های وخبرگزاریهای غیر دولتی فرصت یا تهدید برای حاکمیت

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته ارتباطات

با عنوان : سایت­های وخبرگزاریهای غیر دولتی فرصت یا تهدید برای حاکمیت

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکزی

دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی ، گروه علوم ارتباطات

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( M.A )

گرایش تحقیق در ارتباطات

عنوان:

سایت­های وخبرگزاریهای غیر دولتی فرصت یا تهدید برای حاکمیت

استاد راهنما:

دکتراکبر نصراللهی

استاد مشاور:

دکتر صدیقه ببران

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودتکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیدهقلب تپنده تولید خبر در فضای رسمی تولید رسانه‌ای بر عهده خبرگزاری و در گام دوم وب‌سایت‌های خبری است. از آنجا که سیاست‌گذاری رسانه‌های ایران توسط نهادها و ارگان‌هایی انجام می‌شود که تماما دولتی هستند، تأثیرپذیری خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های غیردولتی از نوع نگاه و رویکردی که حاکمیت به آنها دارد ناگزیر است. این پژوهش در پی آن است تا به این مهم بپردازد که خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های غیردولتی و کارکردها و نتایج آن‌ها در جامعه برای حاکمیت داخلی فرصت است و یا تهدید.این پژوهش با روش­ پیمایش و تکنیک نظرسنجی ازکارشناسان و فعالان رسانه، مدیران رسانه‌ها و همچنین مسئولان رسانه‌ای که در سطح شهر تهران فعالیت می کنند صورت گرفته است. برای گزینش افراد نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. و برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه ترکیبی(ترکیبی از سوالات باز و بسته) و برای تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss18 استفاده کردیم.یافته­های تحقیق با اصول حاکم بر کار رسانه­ها در یک فضای دموکراتیک مغایراست. در این تحقیق به مواردی برخورد کردیم که در حالت عادی می­توانند به عنوان یک فرصت برای حاکمیت به شمار روند اما بر اساس دیدگاه کارشناسان و در شرایط فعلی، به یک تهدید برای حاکمیت بدل شده اند. مواردی چون:1- نقد حاکمیت2- به چالش کشیدن دولت 3- جلوگیری از انحصار دولت در عرصه اطلاع‌رسانی4- بازتاب دادن اثرات تصمیمات حاکمیت5- الزام حاکمیت به پاسخگویی. از طرف دیگر "انتشار اخباری که به گونه ای به زیان حاکمیت است"، "نقد حاکمیت"، "انتشار اخبار متضاد با منافع ملی" و "رعایت نکردن اصول حرفه­ای رسانه­ای" مهمترین تهدیدهایی است که خبرگزاری­های غیر‌دولتی برای دستگاه حاکمیتی می‌‌توانند ایجاد کنند.همچنین در این تحقیق به مواردی نیز برخورد کردیم که در حالت عادی می­توانند به عنوان یک تهدید برای حاکمیت به شمار روند اما بر اساس دیدگاه کارشناسان و در شرایط فعلی، به یک فرصت برای حاکمیت بدل شده اند. مهم­ترین این موارد نام بردن از "ایفای نقش سوپاپ اطمینان در جامعه" به عنوان یک فرصت برای حاکمیت است که نه تنها این مورد جزو فواید محسوب نمی‌شود، بلکه می توان آن را از جمله تهدیدها نیز محسوب کرد.یافته های پژوهش نشان می­دهند فضای حاکم بر رسانه­های کشور و چگونگی تعامل حاکمیت با رسانه دارای مشکلات زیادی است و باید به سمت حل این مشکلات گام برداشته شود. مهمترین مشکلات عبارتند از:1-استقلال خبرگزاری ها و وب­سایتهای غیردولتی در حد زیادی از طرف حاکمیت مورد تهدید قرار می­گیرد.2- قوانین رسانه‌ای موجود از ایجاد و یا ادامه حیات خبرگزاری‌ها و وب ­سایتهای غیر‌دولتی در حد کم حمایت می‌کنند.3-عملکرد خبرگزاری‌هاو وب­سایت های غیر‌دولتی در تشدید و یا تلطیف رویکرد حاکمیت نسبت به آنها، بیش از مقدار متوسط نقش داشته است.1-1مقدمهامروزه هیچ تردیدی در خصوص اهمیت و نقش مستقیم و تاثیرگذار مطبوعات و رسانه‌های جمعی در عرصه‌های مخنلف زندگی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی افکارعمومی جهانی وجود ندارد.هرچند در حال حاضر بخشی از دولت‌های کشورهای جهان سوم یا در حال توسعه نتوانسته‌اند خود را با این نیاز و واقعیت سازگار نمایند و رسانه و اطلاع‌رسانی مستقل و آزاد را در جوامع خود به رسمیت شناخته و زمینه و بستر لازم را برای فعالیت حرفه‌ای رسانه فراهم کنند.این یک ضرورت و واقعیت تجربه شده و در عین حال علمی است که رسانه ها و به ویژه مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی، نه تنها تهدیدی برای دولت‌های دمکراتیک و برآمده از رای مردم به شمار نمی‌آیند بلکه یک فرصت بزرگ محسوب می‌شوند. مطبوعات به عنوان زبان و واسطه مردم با حکومت کنندگان، در روشنگری و ارائه طریق صحیح و واقعی و انتقال واقعیت جامعه به دولت‌ها همانند ناظر مستقل و بی‌نظر و بی‌طرف و یک بازوی قدرتمند، نقش اساسی و کلیدی دارند و با اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف‌سازی امور قادر به فراهم کردن این فرصت و بستر هستند تا دولت را از مسیر اشتباه در برنامه ریزی و سیاست‌گذاری و اداره کشور برحذر دارند.رسانه مستقل، زبان مردم است و در عین حال واسط و رابط صادق میان دولت و ملت. رسانه مستقل از آن‌جایی که وامدار دولت و حکومت نیست و منفعتی از قبل ارتباط با دولت ها ندارد لذا انتقادهایش، در مسیر اصلاح و کمک به دولتمردان و مجریان امور برای حل معضلات اجتماعی اقتصادی سیاسی جوامع است هرچند ممکن است در بسیاری موارد، مثل یک داروی تلخ، برای درمان یک بیماری عمل کند. برخورداری یک جامعه از رسانه مستقل و پرسشگر می‌تواند به عنوان یک سوپاپ اطمینان، نقش ویژه‌ای در امنیت و پیشرفت و توسعه یک کشور و رفع تهدیدات سیاسی و فرهنگی و مشروعیتی از دولت مستقر، ایفاء نماید، و در عین حال مانع از انباشت مطالبات بدون پاسخ مردم در لایه‌های اجتماع ، و تبدیل آن به یک تهدید و شورش اجتماعی گردد.اینترنت و به تبع آن، روزنت‌ها، وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها در چند سال گذشته قابلیت‌های بسیاری را خصوصاً در زمینه اطلاع‌رسانی در تمامی زمینه‌ها (بصورت عام) در نقاط مختلف جهان و بالطبع، کشور ما نشان داده‌اند. این بدان معنا نیست که سایر وسایل ارتباط جمعی نظیر رادیو یا تلویزیون و همچنین رسانه‌های مکتوب از اهمیت کمتری به نسبت اینترنت برخوردارند. بلکه بدان معناست که رشد بیش از حد رسانه اینترنت در چند سال گذشته (بگونه‌ای که طبق آمار، رشد آن در 4 سال گذشته برابر با رشد و فراگیری رادیو در طی 40 سال بوده است) لزوم توجه ویژه به این امر به عنوان یک نیروی پیش‌رو و بی‌رقیب در عرصه رسانه‌ها در دهه آینده را نمایان می‌سازد.  1-2 بیان مسئله تحقیققلب تپنده تولید خبر در فضای رسمی تولید رسانه‌ای بر عهده خبرگزاری و در گام دوم وب‌سایت‌های خبری است. در ایران هم نقش خبرگزاری‌ها، در تولید خوراک رسانه‌های گوناگون از دیرباز اهمیت داشته که تا امروز هم با وجود ظهور رسانه‌های مختلف و متنوع از آن کاسته نشده و به عنوان یکی از مهم‌ترین مجراهای تولید و انتشار اخبار شناخته می‌شوند. از جمله این رسانه‌های نوظهور که توانسته‌اند در کنار خبرگزاری‌ها نقش مهمی در تولید خبر و توزیع فراورده‌های آن ایفا کند وب‌سایت‌های خبری هستند که با اقبال خیره‌کننده‌ای از سوی متولیان رسانه‌ای مواجه شده‌اند.تا حدود یک دهه گذشته در ایران این خبرگزاری‌های دولتی و وابسته به حاکمیت بودند که در فضای اطلاع‌رسانی داخلی یکه‌تاز بودند و تنها و بی‌رقیب حاکم فضایی بودند که تماما در برنامه‌ریزی، مدیریت و مالکیت وابسته به دولت و سیاست‌گذاری‌های آن بودند. اما با ورود اولین خبرگزاری غیردولتی یعنی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در آذرماه سال 1378 به این عرصه شاهد ایجاد تحول در کلیت فضایی بودیم که خبرگزاری‌ها نقش رسانه‌ای خود را در آن ایفا می‌کردند. روند حضور خبرگزاری‌های غیردولتی در عرصه اطلاع‌رسانی و رقابت‌های رسانه‌ای، از یک‌سو شاهد برهم‌خوردن معادلات موجود در این عرصه شد که با افزایش تعداد خبرگزاری‌ها و متعاقبا با ورود سایت‌های خبری به این عرصه؛ این امر بیش از گذشته شهود خود را به رخ می‌کشد. از سوی دیگر از همان زمان ورود این مجراهای ارتباطی غیردولتی، سیاستگذاران رسانه‌‌ای نگاهی تهدید ـ فرصت به حضور آن‌ها در این عرصه داشته‌اند. اگرچه با توجه به سرانجام نرسیدن بسیاری از مجوزهایی که برای راه اندازی خبرگزاری توسط افراد و بخش های غیردولتی اخذ می شود برآورد تعداد این خبرگزاری ها به شکل دقیق ممکن نیست اما در حال حاضر حداقل 10 خبرگزاری غیردولتی فعال نظیر ایسنا، ایلنا، فارس، تسنیم،موج، ایانا و...) و بیش از 100 سایت خبری وجود دارد که در زمینه های عمومی و یا تخصصی به تولید خبر می پردازند. در میان سایت های خبری می توان به سایت های فعال و پربازدیدی چون خبرآنلاین، عصر ایران، تابناک،فرارو،قانون، بولتن نیوز، شفاف نیوز، بازتاب، الف، جهان نیوز و... اشاره کرد.از آنجا که سیاست‌گذاری رسانه‌های داخلی توسط نهادها و ارگان‌هایی انجام می‌شود که تماما دولتی هستند، تأثیرپذیری خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های غیردولتی از نوع نگاه و رویکردی که حاکمیت به آنها دارد ناگزیر است. بنابراین شناخت دقیق کارکردهای آن‌ها برای نظام حاکمیتی کشور و مشخص‌کردن اینکه این نوع از خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌ها چه عملکرد و نتایج مثبت و منفی برای آن در بر خواهند داشت هم برای تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی مفید خواهد بود و هم می‌تواند در تعریف، تأسیس، کارکرد و بهبود عملکرد خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری غیردولتی، راهگشا و سودمند باشد.با هدف دستیابی به چنین شناختی، این پژوهش در پی آن است تا به این مهم بپردازد که خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های غیردولتی و کارکردها و نتایج آن‌ها در جامعه برای حاکمیت داخلی فرصت است و یا تهدید. 1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آناهمیت و جایگاه خبرگزاری‌ها در دنیای رسانه‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست. مواد اولیه برای بسیاری از روزنامه‌ها و کانال‌های تلویزیونی توسط خبرگزاری‌ها فراهم می‌شود. مانند هر حوزه رقابتی دیگر حیات، قدرت، جایگاه، اقتصاد و تأثیرگذاری بخش خصوصی در اینجا هم ارتباطی تنگاتنگ و متأثر از سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های دولتی دارد. از سوی دیگر با حضور چشم‌گیر وب‌سایت‌های خبری در عرصه تولید و توزیع خبر و امکان نسبتا قابل دسترس راه‌اندازی آن برای بسیاری از افراد حقیقی، رابطه وجودی آن‌ها با دستگاه حاکمیتی می‌تواند در تبیین آینده آن‌ها یاری‌گر باشد.شناخت و معرفی دقیق اثرات وجود، حضور و کارکردهای آن‌ها برای دولت و مجموعه حاکمیتی داخلی می‌تواند ما را به این مهم رهنمون کند که دولت و دستگاه حاکمیتی در تعامل با خبرگزاری‌ها چه نگاهی را باید دنبال کند و تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه چه اهدافی را دنبال کنند. از سویی شناخت و معرفی فرصت‌هایی که حضور خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های داخلی غیردولتی می‌تواند به‌وجود بیاورند و یا چالش‌ها و تهدیدهایی که در پی فعالیت آن‌ها ممکن است برای مجموعه حاکم سیاسی بروز کند در تعریف و یا بازتعریف سیاست‌های خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌ها می‌تواند مثمرثمر باشد.تعداد صفحه :167قیمت : چهارده هزار تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید