سمینار ارشد مهندسی برق کنترل: طراحی سیستم کنترل مسیر فضاپیماهای بازگشتی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق

با عنوان : طراحی سیستم کنترل مسیر فضاپیماهای بازگشتی با قابلیت آیرودینامیکی پایین

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – کنترل

عنوان:

طراحی سیستم کنترل مسیر فضاپیماهای بازگشتی با قابلیت آیرودینامیکی پایین

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

در این پروژه، مسئله بازگشت به جو فضاپیماهای بازگشتی را بررسی خواهیم کرد. این فضاپیماها در مسیر بازگشت با اغتشاشات اتمسفری مواجه می گردند که در طی مسیر آنها منجر به خطای فرود می گردد. لذا طراحی سیستم کنترل مسیر که بتواند بر این اغتشاشات فائق آید ضروری به نظر می رسد. در این پروژه سعی بر این خواهد شد با استفاده از یک سیستم کنترلی این مسئله حل گردد.

طراحی کنترلر براساس خطای مسیر متغیرهای حالت مرجع انجام می شود. برای فضاپیماهایی با قابلیت آیرودینامیکی پایین، مسیرهای بازگشت به آهستگی تغییر می کند. پس استفاده از یک تنظیم گر خطی برای دنبال کردن یک مسیر مرجع مناسب می باشد. با اندازه گیری خطای متغیرهای حالت و اعمال آن به عنوان ورودی به سیستم کنترل، به طور مداوم، کنترلر زاویه مناسب را تولید کرده و باعث می شود سیستم مسیر مرجع را دنبال کند.

مقدمه:

یکی از مسائل جالب و پیچیده در حوزه هوافضا، مسئله بازگشت به جو است. بسیاری از وسائل پرنده پدیده بازگشت به جو را تجربه نمی کنند. مطالعه این پدیده تنها در خصوص آن دسته از اجسام پرنده موضوعیت دارد که از جو خارج شده و بازگشت به جو آنها به دلائلی اهمیت دارد.

به جز شهاب سنگها، موشک های بالستیک اولین اجسامی بودند که انسان مسئله ورود به جو آنها را تجربه نمود. هرچند تا قبل از سال های 1870 در رابطه با موشک ها، فعالیت های تجربی و تئوریک مختلفی در اقضی نقاط دنیا در جریان بود، اما فعالیت های عمده از سال 1914 ظاهر گردید و مشکلات فنی تحقق یافتن موشک های نیرومند از میان برداشته شد. خصوصا از آغاز سال 1925 پیشرفت های قابل تمجیدی در مطالعه و تحقیق موشک های آزمایشی تحت رهبری فون براون در موسسه پرواز فضایی آلمان به دست آمد.

طراحی سیستم کنترل بازگشت یکی از اصلی ترین حوزه های فناوری پروازهای فضایی را شکل می دهد. امروزه RV های پیشرفته نیازمند گونه ای از الگوریتم های کنترلی بوده که عملکرد آن را در حضور اغتشاشات، بهینه نموده و منجر به فرود یا اصابت به هدفی مشخص با ارضای قیودی در مسیر پرواز شوند. در ماموریت های بازگشت از فضا، این الگوریتم ها با نیاز به دوری از خروج مجدد از اتمسفر و بازگشت به فضا، پیچیده تر می شود. طراحی سیستم کنترل یک RV مصالحه ای بین ویژگی های مختلف طراحی سازه ای پرنده و هدف ماموریت بوده، لذا طراح سیستم کنترل RV باید یک مهندس سیستم قادر به فهم پدیده های مختلف مرتبط با ورود به جو، باشد.

فصل یک

کلیات

1-1) هدف:

در این پروژه مسئله بازگشت به جو فضاپیماهای بازگشتی را بررسی خواهیم کرد. این فضاپیماها در مسیر بازگشت با اغتشاشاتی نظیر اغتشاشات اتمسفری مواجه می گردند که در طی مسیر آنها منجر به خطای فرود می گردد. لذا طراحی سیستم کنترل مسیر که بتواند بر این اغتشاشات فائق آید ضروری به نظر می رسد. در این پروژه سعی بر این خواهد شد که با استفاده از یک سیستم کنترلی این مسئله حل گردد.

1-2) فضاپیما:

وسیله نقلیه ای است که برای خروج از جو کره زمین طراحی شده است. فضاپیماها بر دو نوع سرنشین دار و بی سرنشین هستند. فضاپیماها برای منظورهای گوناگونی طراحی می شوند از جمله ماموریت های مخابراتی، دیدبانی ماهواره ای کره زمین، هواشناسی، ناوبری، اکتشاف سیارات، گردشگری فضایی و جنگ فضایی. هر شیء هنگام بازگشت به جو زمین یا هر سیاره دیگر برای اینکه با موفقیت فرو بنشیند، لازم است زاویه فرودی با شیب خیلی کم داشته باشد.

در چنین فرودی پایین تری و بالاتری حدود به وسیله مسیر پرواز فضاپیما، میزان کاهش سرعت آن و گرمایش آیرودینامیکی ایجاد شده از برخورد شیء با لایه های اطراف، تعیین می شود.

مسیر پرواز یک فضاپیما به هنگام بازگشت به زمین، تا اندازه ای به نوع مداری که شیء برای رسیدن به زمین طی می کند، بستگی دارد.

این مسیر، مداری با اهمیت است، چرا که مشخص می کند فضاپیما در اولین برخوردش با جو زمین، با چه سرعتی مدار را طی می کند. به عنوان مثال، سرعت فضاپیماها به هنگام چرخش به دور زمین، 27360 تا 28970 کیلومتر در ساعت است که معمولا با همین سرعت زیاد وارد لایه های بالایی جو می شوند.

حتی برخی فضاپیماها با سرعت فراتر از این نیز مدار زمین را می پیمایند و به جای قرار گرفتن در مدار دایره ای، مدارهای سهمی را طی می کنند. این امر موجب سرعت بیشتر آنها به هنگام بازگشت به زمین می شود.

تعداد صفحه : 70

قیمت : شش هزار تومان

 

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

شماره کارت :  6037997263131360 بانک ملی به نام محمد علی رودسرابی

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

1 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *