سمینار ارشد مهندسی شیمی طراحی فرایند: بررسی کیفی علل ترک در سیلر درزگیرهای مصرفی در خودروسازی ها

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی طراحی فرایند

با عنوان : بررسی کیفی علل ترک در سیلر درزگیرهای مصرفی در خودروسازی ها

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

“ M.Sc " پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

گرایش: مهندسی شیمی - طراحی فرایند

عنوان:

بررسی کیفی علل ترک در سیلر درزگیرهای مصرفی در خودروسازی ها

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیده:در عملیات پوشش دهی و رنگ قطعات فلزی معمولا ضخامت پوشش در محل های اتصال بین سطوح، درزها و شیارهای موجود در قطعه کمتر از بقیه سطوح است و این قسمتها امکان مناسبی برای شروع خوردگی می باشند. لذا همواره قبل از رنگ آمیزی نهائی قطعه، این قسمتها با موادی به نام سیلر یا درزگیر پوشانده می شوند.در این تحقیق انواع سیلانت ها و بطور خاص درزگیرهای مورد مصرف در صنعت خودروسازی که برای جلوگیری از خوردگی سطح استفاده می شوند مورد بحث و بررسی قرار گرفته و متداول ترین آنها که غالبا برپایه پلاستیزولهای پی وی سی می باشند از حیث نحوه ساخت و مواد تشکیل دهنده توضیح داده شده اند. همچنین روشهای اندازه گیری خواص مکانیکی و حرارتی درزگیرها ارائه شده و مشکل ترک سیلر درزگیر در خط رنگ خودروی وانت نیسان شرکت زامیاد مطرح شده است. علل بروز مشکل از دو منظر ساختار مواد و شرایط اعمال و پخت درزگیر مورد بررسی دقیق قرارگرفته است.چهار نمونه درزگیر با فرمولاسیون و خواص کیفی مختلف در خط تولید اعمال شده و تمایز بین نمونه مطلوب و سایر نمونه ها از لحاظ خواص مکانیکی و حرارتی تعیین گردید. در نهایت مشخص شد که شرایط بهینه برای اعمال و پخت سیلر که در ممانعت از ایجاد ترک بسیار مؤثر است شامل پخت کامل در دمای 140 درجه سانتیگراد، ضخامت لایه سیلر کمتر از 8 میلیمتر، و میزان خاصیت ازدیاد طول بیش از 150 درصد می باشد. همچنین مشخص گردید که به منظور افزایش میزان ازدیاد طول ماده می بایست میزان نرم کننده در فرمولاسیون درزگیر افزایش یافته و از میزان پرکننده کاسته شود.مقدمه:در کلیه تجهیزات صنعتی هر جا که محل اتصال دو فلز به یکدیگر توسط جوش، پرچ و غیره می باشد شیار یا درز ایجاد شده در محل اتصال بدلیل فرورفتگی و هم تراز نبودن با بقیه سطوح به هنگام رنگ آمیزی پوشش کمتری را به خود می گیرد و احتمال شروع خوردگی از این مناطق بسیار بیشتر خواهد بود. لذا قبل از اعمال رنگ نهائی، این شیارها توسط موادی بعنوان درزگیر یا سیلر به معنای آب بندی کننده پر می شوند و سپس رنگ نهائی اعمال می گردد.بدلیل اتصالات مختلفی که در بدنه اتومبیل وجود دارد، درزگیری یا سیلرکاری آن از اهمیت زیادی برخوردار است و همواره در خطوط رنگ، ایستگاههایی به اعمال درزگیر و پخت آن (کوره درزگیر) اختصاص دارد. به همین دلیل مواردی چون چسبندگی خوب درزگیر به سطح زیرین، پخت کامل و خواص کیفی آن نیز اهمیت بیشتری خواهند یافت.از آنجا که وجود ترک در درزگیر علاوه بر ایجاد شرایط برای نفوذ آب و خوردگی از ایرادات ظاهری خودرو نیز محسوب می شود رفع این عیب از اهمیت مضاعفی برخوردار می گردد. همانطور که در این تحقیق نشان داده خواهد شد این عیب می تواند علامت وجود عیوب دیگری نظیر عدم پخت کامل و افت دیگر خواص سیلر درزگیر نیز باشد.فصل اول: سیلانت ها1-1- تعریف سیلانت ها و انواع آنSealing به معنای بستن، درزگیری و آب بندی کردن وسیلانت یا سیلر (Sealer) به معنای درزگیر و آب بندی کننده می باشد.سیل کردن اصولا تدبیری است برای بستن یک شکاف یا آب بندی کردن یک اتصال در مقابل نفوذ سیالات (اعم از مایعات و گازها) سیلرها بطور کلی در دو گروه طبقه بندی می شوند:سیلرهای استاتیک: وقتی که سیلر بین دو سطحی که نسبت به یکدیگر حرکت نمی کنند اعمال می شود.سیلرهای دینامیک: وقتی سیل کردن بین دو سطحی انجام می شود که بین آن دو حرکت نسبی وجود دارد مثلا حرکت گردشی یک شفت نسبت به هوزینگ یا حرکت رفت و برگشتی یک پیستون در یک سیلندر.سیلرها یا درزگیرها در خودروسازی براساس محل اعمال آنها به سه گروه تقسیم می شوند. این سه گروه در جدول 1-1 نشان داده شده اند.همانطور که ملاحظه می شود خواصی که هر گروه از درزگیرها باید داشته باشند، تا حدود زیادی به محل اعمال و کاربرد آنها مرتبط است.درزگیرهای گروه اول که در خط ساخت بدنه استفاده می شوند به اسم درزگیر نقطه جوش شناخته می شوند. این درزگیرها بین دو ورق فلزی قبل از انجام در عملیات نقطه جوش با داغ کردن دو فلز ذوب آنها چسبندگی و اتصال ایجاد می شود. این درزگیرها در مکان هایی که عدم نفوذ آب از محل اتصال دارای اهمیت است بکار می رود. روش کار بدین صورت است که ابتدا بوسیله گان مخصوص و باکمک پمپ و فشار هوا درزگیر را روی سطحی که می بایست نقطه جوش شود قرار می دهند سپس عملیات جوشکاری انجام می شود. از آنجا  که این نوع درزگیر هادی جریان الکتریسیته است مشکلی برای عملیات جوشکاری یا استحکام جوش نهایی بوجود نخواهد آورد. این گروه درزگیر انواع مختلفی دارد چنانچه در ترکیبات آن از گوگرد استفاده شود حین عملیات جوش ایجاد گاز سولفید هیدروژن می کند که بد بو و سمی است لذا عملیات می بایست زیر هود انجام شود و تهویه کارگاه مناسب باشد در غیر اینصورت می توان از انواع غیر گوگردی استفاده نمود. این نوع درزگیر در حال حاضر در ایران تولید نمی شود و عمده کارخانجات خودروسازی این محصول را از شرکت شیمیایی هنکل تهیه می کنند. این درزگیر پس از قرار گرفتن در کوره E D در خط رنگ جامد شده و پس از پخت به استحکام لازم می رسد.تعداد صفحه : 99قیمت : شش هزار تومان
 

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید