پایان نامه‌ کارشناسی ارشد رشته‌ مدیریت آموزشی: بررسی رابطه تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی از دیدگاه اعضای هیئت علمی در دانشگاه های منتخب شهر اصفهان

متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی

دانشگاه اصفهاندانشکده علوم تربیتی و روانشناسیگروه علوم تربیتی 

پایان نامه‌ کارشناسی ارشد رشته‌ مدیریت آموزشی

 بررسی رابطه تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی از دیدگاه اعضای هیئت علمی در دانشگاه های منتخب شهر اصفهان استاد راهنما:دکتر سعید رجائی پور  استاد مشاور:دکتر رضا هویدا برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودتکه هایی از متن به عنوان نمونه : فهرست مطالب
عنوان                                      صفحه 
فصل اول: کلیات پژوهش مقدمه.....................................................................................................................................................................   11-1 شرح و بیان مسئله.......................................................................................................................................   2

1-2 اهمیت و ارزش پژوهش...............................................................................................................................   7

1-3 اهداف پژوهش..............................................................................................................................................   8

1-4 فرضیه های پژوهش.....................................................................................................................................   91-5 متغیرهای پژوهش........................................................................................................................................   101-6 تعریف اصطلاحات و مفاهیم .......................................................................................................................   101-6-1 تسهیم دانش............................................................................................................................................  101-6-2 قابلیت جذب دانش ................................................................................................................................   111-6-3 بهبود کیفیت علمی ................................................................................................................................   12فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه‌ی پژوهشمقدمه ...................................................................................................................................................................   14قسمت اول : تسهیم دانش ..................................................................................................................................   152-1 دانش و انواع آن ...........................................................................................................................................   152-2 مدیریت دانش...............................................................................................................................................  172-3 مفهوم تسهیم دانش.....................................................................................................................................  192-4 مدل های تسهیم دانش...............................................................................................................................  212-4-1 مدل عمل منطقی....................................................................................................................................  222-4-2 مدل رفتار برنامه ریزی شده....................................................................................................................  232-4-3 مدل تسهیم دانش هندریکس................................................................................................................  242-4-4 مدل تسهیم دانش یانگ و هولدن..........................................................................................................  242-4-5 مدل تسهیم دانش لی و الهوامد..............................................................................................................  262-4-6 مدل تسهیم دانش واندن هوف و وان وینن............................................................................................  272-5 مؤلفه های کلیدی تسهیم دانش.................................................................................................................  282-6 موانع تسهیم دانش.......................................................................................................................................  29
عنوان                                                    صفحه 
2-7 اهمیت تسهیم دانش...................................................................................................................................  322-8 تسهیم دانش در آموزش عالی.....................................................................................................................  33  قسمت دوم : قابلیت جذب دانش......................................................................................................................................................................  352-9 مفهوم قابلیت جذب دانش..........................................................................................................................  352-10 انواع قابلیت جذب دانش...........................................................................................................................  362-10-1 قابلیت جذب بالقوه .............................................................................................................................   362-10-2 قابلیت جذب بالفعل ............................................................................................................................   372-10-3 قابلیت جذب مطلق .............................................................................................................................   382-10-4 قابلیت جذب نسبی..............................................................................................................................  392-11 مدل های قابلیت جذب دانش..................................................................................................................  412-11-1 مدل قابلیت جذب دانش کوهن و لونیتال...........................................................................................  412-11-2 مدل قابلیت جذب دانش زهرا و جرج ................................................................................................   422-11-3 مدل قابلیت جذب دانش منبیوا و همکاران.........................................................................................  432-11-4 مدل قابلیت جذب دانش لین و همکاران ...........................................................................................   442-11-5 مدل قابلیت جذب دانش تودوروا و داریسین ......................................................................................   452-12 مؤلفه های کلیدی قابلیت جذب دانش ..................................................................................................   472-13 اهمیت قابلیت جذب دانش در نوآوری سازمان.......................................................................................  492-14 قابلیت جذب دانش و آموزش عالی..........................................................................................................  50قسمت سوم : بهبود کیفیت علمی .....................................................................................................................   532-15 مفهوم کیفیت............................................................................................................................................  532-16 کیفیت در آموزش عالی.............................................................................................................................  542-17 مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش عالی...................................................................................................  562-18 اعتباربخشی و تضمین کیفیت در آموزش عالی......................................................................................  572-19 مدل های جدید اعتباربخشی در آموزش عالی........................................................................................  582-19-1 برنامه بهبود کیفیت علمی (AQIP)..................................................................................................  582-19-1-1 ارزشها و مؤلفه های برنامه بهبود کیفیت علمی............................................................................  602-19-1-2 محاسن برنامه بهبود کیفیت علمی.................................................................................................  64
عنوان                                      صفحه 
2-19-2 برنامه ارزیابی و ارتقاء کیفیت (PEAQ)............................................................................................  662-19-2 مدل مسیر ............................................................................................................................................   682-20 ارتباط بین مدل کیفیت بالدریج و برنامه بهبود کیفیت علمی..............................................................  702-21 یادگیری سازمانی و برنامه بهبود کیفیت علمی.......................................................................................  73قسمت چهارم : ارتباط تسهیم دانش ، قابلیت جذب دانش و بهبود کیفیت علمی.......................................  752-22 تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش.........................................................................................................  75     2-23 رابطه تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی......................................................................................................  772-24 الگوی مفهومی پژوهش ............................................................................................................................   77قسمت پنجم : پژوهش های مرتبط با موضوع پژوهش ....................................................................................   782-25 پژوهش های انجام شده در خارج.............................................................................................................  792-26 پژوهش های انجام شده در ایران .............................................................................................................   812-27 خلاصه فصل .............................................................................................................................................   83فصل سوم : روش شناسی پژوهشمقدمه ...................................................................................................................................................................   85         3-1 روش پژوهش...............................................................................................................................................................................  853-2 جامعه آماری.................................................................................................................................................  863-3 برآورد حجم نمونه........................................................................................................................................  863-4 روش نمونه گیری.........................................................................................................................................  883-5 ابزار اندازه گیری............................................................................................................................................  913-5-1 روایی پرسشنامه ها..................................................................................................................................  923-5-2 پایایی پرسشنامه ها................................................................................................................................  93        3-6 شیوه جمع آوری اطلاعات ................................................................................................................................................................   943-7 روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها...................................................................................................  95فصل چهارم: یافته های پژوهشمقدمه ...................................................................................................................................................................   98        4-1 توصیف نمونه بر حسب ویژگی های جمعیت شاختی...................................................................................................................  994-1-1 جنسیت....................................................................................................................................................  99
عنوان                                      صفحه 
4-1-2 مرتبه علمی..............................................................................................................................................  994-1-3 رشته تحصیلی.........................................................................................................................................  100        4-1-4 دانشگاه محل خدمت...................................................................................................................................................................  1004-1-5 دانشگاه محل اخذ آخرین مدرک تحصیلی............................................................................................  1014-1-6 سنوات خدمت..........................................................................................................................................  1014-2 بررسی نتایج پرسشنامه ها .........................................................................................................................   1024-3 بررسی نرمال بودن توزیع نمرات مؤلفه های تسهیم دانش ، قابلیت جذب دانش و بهبود کیفیتعلمی.....................................................................................................................................................................  1114-3-1 بررسی نرمال بودن توزیع نمرات مؤلفه های تسهیم دانش برحسب نظرات اعضای هیئت علمیدانشگاه ها..............................................................................................................................................................  1114-3-2 بررسی نرمال بودن توزیع نمرات مؤلفه های قابلیت جذب دانش برحسب نظرات اعضای هیئتعلمی دانشگاه ها...................................................................................................................................................  1134-3-2 بررسی نرمال بودن توزیع نمرات مؤلفه های بهبود کیفیت علمی برحسب نظرات اعضای هیئتعلمی دانشگاه ها...................................................................................................................................................  1144-4 تحلیل عاملی تأئیدی عامل ها در قالب مدل های اندازه گیری.................................................................  1174-4-1 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری اهدای دانش..........................................................................  1174-4-2 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری گردآوری دانش.......................................................................  1184-4-3 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری توانایی کارکنان......................................................................  1204-4-4 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری انگیزش کارکنان.....................................................................  1214-4-5 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری درک نیازهای دانشجویان.......................................................  1224-4-6 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری کمک به یادگیری دانشجویان................................................  1244-4-7 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری رهبری و ارتباطات..................................................................  1254-4-8 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری ارزش قائل شدن برای افراد....................................................  1274-4-9 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری حمایت از فعالیت های سازمان.............................................  1284-5 بررسی فرضیه های پژوهش.........................................................................................................................  1304-5-1 فرضیه اول.................................................................................................................................................  1304-5-2 فرضیه دوم................................................................................................................................................  1334-5-3 فرضیه سوم...............................................................................................................................................  136
عنوان                                      صفحه 
4-5-4 فرضیه چهارم ..........................................................................................................................................   1394-5-4 فرضیه پنجم ............................................................................................................................................   1424-5-5-1 جنسیت...............................................................................................................................................  1424-5-5-2 مرتبه علمی......................................................................................................................................... 1434-5-5-3 رشته تحصیلی..................................................................................................................................... 1454-5-5-4 دانشگاه محل اخذ آخرین مدرک تحصیلی........................................................................................ 1474-5-5-5 سنوات خدمت ...................................................................................................................................  1494-5-5-6 دانشگاه محل خدمت .........................................................................................................................  1514-5-6 فرضیه ششم ............................................................................................................................................  1534-5-6-1 جنسیت............................................................................................................................................... 1534-5-6-2 مرتبه علمی......................................................................................................................................... 1534-5-6-3 رشته تحصیلی..................................................................................................................................... 1544-5-6-4 دانشگاه محل اخذ آخرین مدرک تحصیلی........................................................................................ 1564-5-6-5 سنوات خدمت..................................................................................................................................... 1574-5-6-6 دانشگاه محل خدمت........................................................................................................................... 1594-5-7 فرضیه هفتم ............................................................................................................................................  1614-5-7-1 جنسیت............................................................................................................................................... 1614-5-7-2 مرتبه علمی......................................................................................................................................... 1624-5-7-3 رشته تحصیلی..................................................................................................................................... 1634-5-7-4 دانشگاه محل اخذ آخرین مدرک تحصیلی........................................................................................ 1654-5-7-5 سنوات خدمت..................................................................................................................................... 1664-5-7-6 دانشگاه محل خدمت........................................................................................................................... 1674-5-8 آزمون ضریب همبستگی......................................................................................................................... 1694-5-9 فرضیه کلی.............................................................................................................................................. 171فصل پنجم: خلاصه ، بحث و نتیجه‌گیریمقدمه ...................................................................................................................................................................  1755-1 خلاصه موضوع و روش پژوهش................................................................................................................... 176
عنوان                                      صفحه 
5-2 بحث و نتیجه گیری..................................................................................................................................... 1775-2-1 نتایج فرضیه ها........................................................................................................................................ 1775-3 نتیجه گیری کلی و الگوی مبتنی بر نتایج پژوهش.................................................................................... 1885-4 محدودیت های پژوهش............................................................................................................................... 1905-5 پیشنهادهای کاربردی.................................................................................................................................. 1905-6 پیشنهادهای پژوهشی.................................................................................................................................. 192پیوست : (پرسشنامه های تسهیم دانش ، قابلیت جذب دانش و بهبود کیفیت علمی).................................. 193منابع و مآخذ......................................................................................................................................................... 197 چکیدههدف از این پژوهش بررسی رابطه بین تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی از دیدگاه اعضای هیئت علمی در دانشگاه های منتخب اصفهان بود . روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود . جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه های اصفهان ، علوم پزشکی اصفهان و آزاد اسلامی واحد خوراسگان در سال تحصیلی 92-1391 به تعداد 1472 نفر بود که با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم ، 177 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید . ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه تسهیم دانش واندن هوف و وان وینن (2004) با 10 سؤال ، پرسشنامه قابلیت جذب دانش منبیوا و همکاران (2003) با 10 سؤال و پرسشنامه بهبود کیفیت علمی براساس مدل برنامه بهبود کیفیت علمی (AQIP) با 30 سؤال با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود . روایی پرسشنامه ها به صورت محتوایی ، صوری و سازه مورد تأیید قرار گرفت و ضرایب پایایی آنها به ترتیب 87/0 ، 88/0 و 95/0 محاسبه گردید . برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی از آماره های فراوانی ، درصد ، میانگین و انحراف استاندارد و درسطح استنباطی از تحلیل عاملی تأییدی ، ضریب همبستگی پیرسون ، آزمون t مستقل ، آزمون لوین ، تحلیل واریانس یک طرفه ، آزمون تعقیبی توکی و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید . یافته ها نشان داد که بین دو مؤلفه تسهیم دانش (اهدای دانش و گردآوری دانش) با تک تک مؤلفه های بهبود کیفیت علمی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0p<) . هم چنین بین دو مؤلفه قابلیت جذب دانش (توانایی کارکنان و انگیزش کارکنان) با تک تک مؤلفه های بهبود کیفیت علمی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0p<) . در بین نظرات نمونه آماری در خصوص تسهیم دانش ، قابلیت جذب دانش و بهبود کیفیت علمی بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی (جنسیت ، مرتبه علمی ، رشته تحصیلی ، محل اخذ آخرین مدرک تحصیلی ، سنوات خدمت و دانشگاه محل خدمت ) تفاوت های معناداری مشاهده شد . در پایان نتایج حاصل از فرضیه کلی پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد که  تسهیم دانش تأثیر مثبت و معناداری بر قابلیت جذب دانش دارد و 34 درصد واریانس آن را تبیین و پیش بینی می کند . هم چنین قابلیت جذب دانش تأثیر مثبت و معناداری بر بهبود کیفیت علمی دارد و 97 درصد واریانس آن را پیش بینی و تبیین می کند . ولی تسهیم دانش تأثیر مستقیمی بر بهبود کیفیت علمی ندارد .کلمات کلیدی : تسهیم دانش ، قابلیت جذب دانش ، بهبود کیفیت علمی ، دانشگاهمقدمهسازمان ها به منظور حفظ پویایی و بقای خود در جریان تغییر و تحولات محیطی و پیشرفت های وسیع ، به دانش به عنوان یک منبع استراتژیک نگاه می کنند ، چرا که این دارایی مهم می تواند سازمان ها را بیش از پیش انعطاف پذیر کرده به طوری که بتوانند در شرایط چالش انگیز محیطی ، اهداف استراتژیک خود را محقق کنند . این دارایی ارزشمند یعنی دانش به خودی خود نمی تواند برای سازمان مزیت رقابتی کسب کند بلکه برای استفاده بهینه از آن باید بتوان آن را مدیریت کرد . مدیریت دانش موضوعی است که در چند دهه اخیر توجه سازمان ها را بخود جلب کرده است . سازمان ها از طریق مدیریت دانش می توانند دانش کارکنان خود را مدیریت کرده ودر جهت اهداف خود به کار گیرند . یکی از استراتژی های مهم برای استقرار و کاربست مدیریت دانش در سازمان ها ، فرآیند تسهیم دانش می باشد . تسهیم دانش فرآیندی است که از طریق آن افراد به صورت متقابل دانش و تجربیات خود را به یکدیگر منتقل می کنند . تسهیم دانش برای سازمان ها بسیار ارزشمند است و از خروج ذخیره دانش از سازمان جلوگیری به عمل می آورد .از طرف دیگر صرف اتکا به دارایی های دانشی داخل سازمان کافی نیست بلکه لازم است تا سازمان ها علاوه بر توجه دانش داخلی خود ، بر دانش جدید و با ارزشی که در خارج از مرزهای سازمان قرار دارند نیز توجه کنند ، قابلیت جذب دانش عاملی است که این امر را محقق می کند ، سازمان از طریق قابلیت جذب دانش می تواند دانش با ارزش و جدید خارجی را شناسایی و جذب کرده و از برای تحقق اهداف استراتژیک خود ، بهره برداری کند . بنابراین سازمان ها در چنین شرایطی باید هم به قابلیت تسهیم دانش و هم به قابلیت جذب دانش دسترسی داشته باشند .سازمان ها با دستیابی به این دو قابلیت مهم می توانند ، بهبود کیفیت خود را تضمین کنند . بهبود کیفیت علمی موضوعی است که برای تضمین کیفیت سازمان ها ، خصوصاً دانشگاه و مراکز آموزش عالی بسیار حیاتی است . دانشگاه ها از طریق اعتباربخشی می توانند به ارزیابی کیفیت فعالیت های آموزشی خود پرداخته و کیفیت خود را تضمین کنند . برنامه بهبود کیفیت علمی ، راهکاری را به دانشگاه ها نشان داده که از طریق آن می توانند به بهترین وجه ، این امر مهم را محقق کنند . در نهایت همراهی این سه امر یعنی ، تسهیم دانش ، قابلیت جذب دانش و بهبود کیفیت علمی در دانشگاه ها برای ازبین بردن موانع در مسیر پبشرفت دانش و علم بسیار ضروری است .با توجه به اینکه در زمینه رابطه بین تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی در دانشگاه ها و سازمان های آموزشی پژوهش های جامع و کافی نشده است و پژوهش در این زمینه برای ارتقای بیشتر دانشگاه ها مهم است ، این سؤال مطرح می شود که آیا بین تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی رابطه وجود دارد ؟ این فرضیه موضوع اصلی پژوهش حاضر می باشد و این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی از دیدگاه اعضای هیئت علمی در دانشگاه های اصفهان ، علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان انجام شده است .در ادامه این فصل به شرح و بیان مسئله ، اهمیت و ارزش پژوهش ، اهداف پژوهش ، فرضیه های پژوهش و در نهایت تعریف نظری و عملیاتی واژه ها پرداخته می شود .                                                                       ***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : 234قیمت : چهارده هزار تومان  
 

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید