پایان نامه ارشد:بررسی مشترکات اعتقادی و سیاسی بنی امیه و وهابیت

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :فقه

گرایش :کلام شیعه

عنوان : بررسی مشترکات اعتقادی و سیاسی بنی امیه و وهابیت

موسسه آموزش عالی امیر المومنین (ع)

پایان نامه کارشناسی ارشد

گروه: کلام شیعه

عنوان

بررسی مشترکات اعتقادی و سیاسی بنی امیه و وهابیت

استاد راهنما

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علوان بخاتی موسوی

استاد مشاور

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ابوترابی

سال تحصیلی:93-1392

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) 

چکیده پایان‌نامه:

بنی أمیه شاخه ای از خاندان قریش است که در سال 41 هـ.ق تا 132 هـ.ق. بر سراسر جهان اسلام و از سال 138 هـ.ق تا 422 هـ.ق. بر اسپانیا حکومت کردند. آنان در زمان بعثت، نسبت به پیامبرk موانع سختی اتخاذ کردند، آنان در فتح مکه به ظاهر اسلام را پذیرفتند اما در باطن خویش همچنان بر عقاید باطل خویش پافشاری می‌کردند. آنها در زمان خلافت معاویه با امپراتوری روم شرقی اقدام به برقراری روابط نمودند و از فرهنگ روم متأثر گشتند. در قرآن آیاتی وجود دارند که شأن نزول آنها بنی امیه می‌باشد. جریان وهابیت در قرن 12 هـ. ق توسط محمد عبدالوهاب ظهور و بروز یافت، هر چند که بنیان آن توسط احمد بن تیمیه در قرن 8 هـ. ق پایه گذاری شده بود. افکار و عقاید این فرقه دنباله رو افکار و عقاید بنی امیه می‌باشد. زمینه فکری وهابیت به اسرائیلیات باز می‌گردد. آنان به شیوه های مختلف اقدام به تبلیغ فرقه ی خویش می‌نماینداز جمله: سردادن شعارهای مذهبی، برخورداری از حمایت قدر های استکباری و.... . فرقه وهابیت سخن جدیدی را نیاورده بلکه تفکرات عصر بنی امیه را پر و بال داده است و تمام هم خود را برای خاموش کردن نور اسلام وارد عرصه کرده است. همان طور که پیامبرk فرمود: بنی امیه هرگز مسلمان نشده و به ناچار تظاهر به این دین کردند و تاریخ بعدها نشان داد پس از فوت پیامبرk خاندان بنی امیه کفر باطنی خود را عیان کردند. وهابیت برگرفته از تفکرات شخصیت هایی چون ابوسفیان، معاویه، حجاج بن ثقفی است که بغض و کینه نسبت به نام پیامبرk دارند و از اینکه در مأذنه ها نام رسول خداk در کنار اسم خداوند می‌آید غضبناک می‌شوند. یکی از مفتی های شهر مکه در خاطرات خود می‌نویسد یک موذن صالح، خوش صدا در شهر ریاض با گفتن نام پیامبرk بر او درود فرستاد و محمد عبد الوهاب، موسس فرقه وهابیت با شنیدن این اقدام او را گردن زد. امروز وهابیت در ستیز با اهل بیتb بوده و علنی اعلام تخریب حرم های حضرت علیامام حسینj و حضرت عباسj را می‌کنند حال آنکه خالد بن ولید یکی از اصحاب پیامبرk بارها قلب رسول خداk را به درد آورد اما وهابیت هیچ حساسیتی نسبت به حرم و بارگاه وی ندارد. در چند سال اخیر جریانی در حال شکل گیری است که وهابیت را به سمت فرقه سلفی سوق می‌دهد. فرقه سلفی اغلب در جهان به سه دسته تقسیم می‌شود: اول سلفی های سنتی و درباری که توسط حاکم عربستان منسوب می‌شوند و تحت عنوان هیئت عالی افتا، بله قربان گوی پادشاه عربستان هستند، دسته دوم سلفی های اصلاح طلب بوده که عقایدی میانه رو دارند و بیشتر به مباحث تبلیغی می‌پردازند و عقیده دارند مسلمانان جهان دچار شرک و کفر هستند که باید به فرقه سلفی بپیوندند. دسته سوم فرقه سلفی سیاسی و جهادی هستند که جز کشتار مسلمانان هدفی ندارند و تمام کشورهای اسلامی را سرزمین کفر می‌دانند و برای پیشبرد اهداف خود گروه هایی چون بن لادن و طالبان را تشکیل دادند.واژگان کلیدی: بنی أمیه، وهابیت، وجوه اشتراک، سلفی گری، خلفا، ابن تیمیه.

فهرست مطالب

عنوان                                      صفحهمقدمه  5تعریف مسأله  6پیشینه تحقیق   7ضرورت تحقیق   8هدف تحقیق   8سؤالات تحقیق   8الف) سؤالات اصلی_ 8ب) سؤالات فرعی_ 9فرضیه ها 9الف) فرضیه‌های اصلی_ 9ب) فرضیه‌های فرعی_ 9روش انجام تحقیق   9فصل اول: بنی امیه  10بنی امیه در لغت   11نسب بنی اُمیه  12بنی اُمیه از جاهلیت تا بعثت پیامبرk   13بنى‌‌امیه و پیامبرk   15از بدر تا فتح مکه  17بنى امیه پس از پیامبرk   19بنى‌‌امیه و امام علىg  21خلفای بنی أمیه  231- معاویه بن ابی سفیان(41-60ق) 242.یزید بن معاویه بن ابی سفیان (60-64 ق.) 243.معاویه بن یزید بن معاویه بن ابی سفیان (64 ق.) 244.مروان بن الحکم بن العاص (64-65 ق.) 245.عبدالملک بن مروان بن الحکم (73-86 ق.) 256.ولید بن عبدالملک بن مروان (86-96 ق.) 257.سلیمان بن عبدالملک بن مروان (96-99 ق.) 258.عمر بن عبدالعزیز بن مروان (99-101 ق.) 259.یزید بن عبدالملک بن مروان (101-105 ق.) 2510.هشام بن عبدالملک بن مروان (105-125ق.) 2611.ولید بن یزید بن عبدالملک بن مروان(125-126ق.) 2612.یزید بن ولید بن عبدالملک بن مروان (126 ق.) 2613.ابراهیم بن ولید بن عبدالملک بن مروان (126 ق.) 2614.مروان بن محمدبن مروان (127-132ق.) 26عصر فرهنگی بنی امیه  27روابط معاویه با امپراتوری روم شرقی   27روابط خلفای اموی با روم شرقی (از زمان یزید تا عبدالملک) 29روابط امویان با روم شرقی (از آغاز خلافت عبدالملک تا سقوط بنی امیه) 31تأثیرات فرهنگی روم شرقی بر امویان_ 38بنى‌‌امیه در شأن نزول آیات   39فصل دوم: وهابیت   54سلفی گری   55مفهوم لغوی سلفی   55مفهوم اصطلاحی سلفی   56احمدبن حنبل رئیس خط سلفی گری   57عوامل تاریخی پیدایش خط سلفی گری   58سلفیه جدید (فرقه وهابیت) 58بنیانگذاران فرقه وهابیت   59الف) ابن تیمیه بنیانگذار فکرى وهّابیت_ 59ب) محمّد بن عبد الوهّاب_ 61زمینه فکری وهابیت (اسرائیلیات) 63واژه اسرائیلیات_ 63اسرائیلیات در کتاب‌های تفسیری و تاریخی_ 64واردکنندگان اسرائیلیات در فرهنگ اسلامی‌ 65
  1. 1. کعب الاحبار 66
  2. تمیم داری_ 68
  3. 3. عبدالله بن سلام 68
  4. وهب بن منبه صنعانی_ 69
عوامل مؤثر در تبلیغ وهابیت   711- تفرقه و پراکندگی مردم 722- ضعف فرهنگی، دینی و اقتصادی سر زمین نجد_ 74الف- فقر و تبعیض__ 76ب- ضعف ایمان نسل جدید_ 77ج- نا آگاهی دین داران_ 773- همکاری آل سعود 784- سردادن شعار های مذهبی_ 795- استفاده ابزاری از حرمیین شریفین_ 816- استفاده از موسم حج_ 837- حلال شمردن اموال مخالفین_ 848- حمایت وپشتیبانی قدرت های استکباری_ 849- تحمیل و اصرار عقیده 8710- انتشارات ضد شیعه 8911- در انحصار قرار دادن مراکز انتشاراتی و کتابخانهای_ 90الف)کتابخانه ها 91ب)مراکز انتشاراتی_ 93
  1. استفاده از ابزار رسانه ای (مطبوعات، رادیو، تلویزیون، خبر گزاری ها و سایت ها) 94
فصل سوم: وجوه اشتراکات ‌بنی‌امیه و وهابیت   97اشتراکات وهابیت با خلفای بنی أمیه  981) اهانت به أحکام دین و أعمال و اقوال کفر آمیز_ 992- تحریف دین_ 1043)کشتار مسلمانان_ 110الف) زیاد بن ابیه 110ب)بسر بن ارطاه 111ج) حجاج بن یوسف ثقفی_ 1121-4)بنی أمیه و ایجاد تفرقه میان مسلمانان_ 117الف) تفرقه عقیدتی- مذهبی_ 117ب) تفرقه سیاسی_ 118ج) تفرقه قومی- نژادی_ 1182-4) وهابیت و ایجاد تفرقه میان مسلمانان_ 119الف)تبعیض در بُعد آموزش__ 119ب) تبعیض از بُعد دینی و اعتقادی_ 120ج) تبعیض فرهنگی_ 121د) تبعیض درتصدی و اجرای قانون_ 122ه) تبعیض اقتصادی_ 1225) بدعت گزاری_ 124الف) اذان گفتن در نماز عید (فطر و قربان) 124ب) ایراد خطبه عیدین پیش از نماز 124ج)حلال نمودن ربا 125د)تمام خواندن نماز در سفر_ 125ه) حذف «بسم الله الرحمن الرحیم» در نماز 126و) حذف تلبیه در مراسم حج_ 1276) ستیز با مسلمانان و دوستی با کافران_ 1337)سرسختی و لجاجت ورزی_ 1368-دشنام دادن امیرمؤمنانg_ 140نتیجه گیری   145منابع و مآخذ  147Abstract  156 

مقدمه

منت خدای را عزوجل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت هر نفسی که فرو می‌رود ممدحیات است و چون بر می‌آید مفرّح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب.از دست و زبان که برآید؟ کز عهده ی شکرش به درآید؟اعملوا آل داود شکراً و قلیل و من عبادی الشکور.نگرانی پیامبر اسلامk دربارۀ خلافت و سرنوشت امت اسلامی موجب شده بود تا از یک سو، بارها به معرفی جایگاه و اهمیت محبت اهل بیتb بپردازد و از آنان با تعابیری چون «امام»، «ولی»، «خلیفه» و « ثقل جدایی ناپذیر از قرآن» یاد کند و از سویی دیگر با پیشگویی فتنه های قریب الوقوع، به افشاگری جریان های خط نفاق و گروه های انحرافی پرداخته، وظایف مردم را در این شرایط بحرانی به روشنی بیان کند، به راستی که سخنان این بزرگوار مبنی بر وجود جریان های خط نفاق و گروههای انحرافی یادآور این بیت حافظ است که می‌فرماید:جنگ هفتادو دو ملت همه را عذر بنه چون ندیدندحقیقت ده افسانه زدندشاید به جرئت می‌توان گفت در میان این گروه ها «بنی أمیه» مخوف ترین فتنه ای بود که چهرۀ واقعی آن بیش از وفات رسول خداk در عالم رؤیا به ایشان نشان داده شد.رؤیایی که بعدها به خاطر غفلت مسلمانان، به حقیقت پیوست و کسانی بر منبر و محراب پیامبر بزرگوار حاضر شدند که هیچ لیافت و کفایتی در وجود آن دیده نمی شد به تعبیری دیگر بنی امیه در آن برهه از زمان مصداق این بیت حافظ بودند که می‌فرمود:واعظان که این جلوه در محراب و منبر می‌کنند چون به خلوت می‌روند آن کار دگر می‌کنندبنابراین جهان اسلام نزدیک به یک قرن گرفتار فتنه ی بنی امیه شدند، و آن همان فتنه ای بود که امیر مؤمنان علیg نیز در دوره خلافتش از آن فتنه به «کور»، «تاریک» و«فراگیر» یاد می‌کرد و همگان را از آن برحذر می‌داشت. این پایان نامه که تلاش می‌کند علاوه بر شناساندن دو گروه بنی امیه و وهابیت به وجوه اشتراک آنها در اندیشه و افکار و عقاید و اعمال بپردازد مشتمل بر سه فصل است.فصل نخست آن به تاریخ بنی امیه اختصاص دارد و با تعریف لغوی واژه بنی أمیه آغاز می‌گردد، سپس نسب بنی أمیه به اختصار توضیح داده می‌شود، بعد از آن تاریخ بنی أمیه از جاهلیت تا بعثت و نیز دوران قبل وبعد از پیامبرk و نیز دوران مصادف با خلافت امام علیg عرضه می‌گردد، در ادامه این مباحث تاریخچه ای از خلفای این دولت بیان می‌گردد و بعد از آن عصر فرهنگی بنی أمیه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، خاتمه این فصل با مبحث بنی أمیه در شأن نزول آیات صورت می‌پذیرد.فصل دوم به فرقه ی وهابیت اختصاص داده شده است و با مفاهیم لغوی و اصطلاحی سلفی گری آغاز می‌شود بعد از آن به سلیفه جدید (وهابیت) پرداخته می‌شود و شرح حالی از بنیان گذاران فکری این فرقه ارائه می‌گردد، سپس از زمینه فکری این فرقه یعنی اسرائیلیات و وارد کنندگان آنها کسانی چون کعب الأحبار، تمیم داری، عبدالله بن سلام و وهب بن منبه صنعانی سخن به میان می‌آید و خاتمه این فصل به عوامل مؤثر در تبلیغات وهابیت که مهم ترین آنها ضعف فرهنگی، دینی و اقتصادی سرزمین نجد، همکاری آل سعود، استفاده از موسم حج و حمایت های قدرت های استکباری و.... می‌باشند، اختصاص داده شده است.فصل سوم این پایان نامه به وجوه اشتراک دو گروه بنی أمیه و وهابیت از نظر اندیشه و أفکار و اعمال و کردار می‌پردازد و آنها را در چند عنوان از جمله: بدعت گذاری، تحریف، کشتار مسلمانان و... مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد در پایان نیز نتایج بدست آمده از تحقیق ارائه می‌گردد.تعداد صفحه : 117قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید