پایان نامه ارشد:بررسی و نقد آیات ابتلاء، مباهله، و صادقین در کتاب تفسیر المنار رشید رضا

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :فقه

گرایش :کلام شیعه

عنوان : بررسی و نقد آیات ابتلاء، مباهله، و صادقین در کتاب تفسیر المنار رشید رضا

موسسه آموزش عالی امیر المومنین (ع)

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

گروه: کلام شیعه

 

عنوان

بررسی و نقد آیات ابتلاء، مباهله، و صادقین در کتاب تفسیر المنار رشید رضا

 

استاد راهنما

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالقاسم رشیدپور

 

استاد مشاور

حجت الاسلام و المسلمین محمد انصاری

مرداد 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده پایان‌نامه:

در میان آیاتی که بر مبحث امامت دلالت دارند، آیه ابتلاء ناظر به امامت عامه و آیات مباهله و صادقین دلالت به امامت و برتری اهل بیت پیامبر اکرمk بر دیگران دارند.در آیه ابتلاء، عمده بحث بر سر جمله «قال انی جاعلک للناس اماما» است که نتیجه ابتلای حضرت ابراهیمj و اعطای مقام بالاتری از نبوت است. ولی رشیدرضا این جمله را جدای از ما قبل تفسیر کرده و امامت را همان نبوت و رسالت می داند، که با توجه به سیاق آیه و برخی روایات، حرف او رد شده است. آیه دیگر، آیه مباهله است، پیامبر اکرمk در روز مباهله در حالی که دست امام حسنj و امام حسینjرا به دست داشت و امیرالمومنینj و حضرت زهراh همراه ایشان بودند، برای مباهله با نصارای نجران حاضر شدند. این اقدام، بر اساس روایات شیعه و اهل سنت بر برتری امام علیj و اهل بیتb اشاره دارد. در مقابل اکثریت اندیشمندان اهل سنت که با نظریه شیعه در تطبیق آیه موافقند، برخی مثل رشیدرضا، در روایات و انطباق آنها تلاش در جهت تحریفشان نموده اند. علمای شیعه در ذیل این آیه شریفه به دو شیوه استدلال کرده اند: اول اینکه نفس پیامبرk بودن به معنای حقیقی غیر ممکن است، پس معنای مجازی آن یعنی تساوی در تمامی شئونات است، و مقصود مساوات در تمامی جهات بجز نبوت است، (مانند: عصمت، أولی بالمومنین و...). دلیل دیگر این است که به وسیله اثبات افضلیت توسط این آیه صغرای استدلال عقلی فراهم می شود که کبرای آن قبح تقدم مفضول بر افضل است. در آیه صادقین عمده استدلال بوسیله آن بر لفظ «صادقین» و لزوم اتباع از آن است. کلمه «صدق» در اصل به معنای مطابقت گفتار و یا خبر، با خارج است و مجازا در اعتقاد و عزم و اراده و عمل نیز استعمال شده است. در این آیه مقصود از صدق، معنای مجازی و وسیع آن است، نه معنای لغوی و خاص آن. صاحب المنار در تفسیر آیه از کنار آن به سادگی عبور نموده و با عام دانستن معنای صادقین در آیه، از روایتهای مختلفی که از طرق شیعه و اهل سنت، در تطبیق صادقین به امام علیj و امامان شیعه وارد شده، چشم پوشی کرده است. ولی مفسران شیعه «صادقین» در آیه را به دو دلیل، حمل بر امیرالمومنینj کرده اند: یکی معیت و همراهی با آنها و دیگری اطلاق در دستور به تبعیت از ایشان.واژگان کلیدی: آیه ابتلاء. مباهله. صادقین. تفسیر المنار. رشیدرضا

فهرست مطالب

فهرست مطالب... ‌أمقدمه. 1فصل اول. 4کلیات.. 4اول: تعریف و محدوده مسئله. 5دوم: پیشینه موضوع. 6سوم: ضرورت تحقیق.. 7چهارم: اهداف تحقیق.. 8پنجم: سؤال اصلی.. 9ششم: سؤالات فرعی.. 9هفتم: فرضیه اصلی.. 10هشتم: فرضیه‌های فرعی.. 10نهم: معرفی مفسرین المنار. 11معرفی تفسیرالمنار (تفسیر القرآن العظیم) 16نقش احادیث در تفسیر المنار. 18شیوه نقد روایات در المنار. 23فصل دوم. 26بررسی آیه ابتلاء 26آیه: 27اول: تبیین و بررسی دیدگاه صاحب المنار. 28الف: تبیین نظرات... 28ب: نقد و بررسی.. 32دیدگاه اهل سنت: 34دیدگاه شیعه: 37دوم: تبیین آیه ابتلاء از دیدگاه امامیه. 43الف: واژه شناسی.. 43ب: بررسی دلالت آیه ابتلاء. 45نتیجه گیری فصل: 53فصل سوم. 54بررسی آیه‌ی مباهله. 54آیه: 55اول: تبیین و بررسی دیدگاه صاحب المنار. 56الف: تبیین نظرات... 56ب: نقد وبررسی.. 58دوم: تبیین آیه مباهله از دیدگاه امامیه. 62الف: واژه شناسی.. 62ب: بررسی دلالت آیه مباهله. 64اثبات ولایت امام علی(ع): 69نتیجه گیری فصل: 71فصل چهارم. 77بررسی آیه صادقین.. 77آیه: 78اول: تبیین و بررسی دیدگاه صاحب المنار. 79الف: تبیین نظرات... 79ب: نقد وبررسی.. 81الف: قرائت ابن مسعود. 81ب: خاص یا عام بودن صادقین.. 81ج: روایاتی که صادقین را امام علیj معرفی کرده اند. 82ارزیابی تقریر فخر رازی.. 84دوم: تبیین آیه صادقین از دیدگاه امامیه. 86الف: واژه شناسی.. 86ب: بررسی دلالت آیه صادقین.. 87نتیجه گیری فصل: 90فهرست منابع و مآخذ. 91مقالات... 99نرم افزارها 99سایت‌ها 100

مقدمه

مسئله ی امامت از جمله مسائل مهم در شریعت مقدس اسلام می­باشد که همواره در طول تاریخ اسلام مورد نقد و بررسی صاحبان اندیشه و فکر قرار می‌گرفته و تا به حال نیز چنین است و عمده ی تنش‌ها و اختلاف‌های میان مذاهب اسلامی نیز از همین موضوع سرچشمه می‌گیرد.حتی به نحوی می‌توان اختلاف‌های در مسئله‌های فرعی را به این موضوع برگرداند.یکی از مسائلی که می‌تواند این اختلافات را کاهش دهد، تبیین مبانی مذاهب بر پایه اصول مسلم و مستحکم، در مسئله ی امامت است.هنگامی که سخن از اختلاف و نزاع از نوع علمی آن به میان می‌آید، راه حل چیست؟ آیا باید با جدال و مراء به مقابله ی با این اختلافات پرداخت؟ آیا با توهین و متهم کردن مبانی، می‌شود راه حق را پیدا کرد؟ راه حل چیست؟ قرآن کریم این معجزه جاودان خاتم الانبیاء صلی اله علیه و آله، پاسخ این سؤالات را این چنین بیان می‌کند: «هرگاه در مسئله ای نزاع کردید آن را به خدا و پیامبر ارجاع دهید... [1]» آری حکم کننده واقعی خداوند و رسول گرامیش می‌باشند و هر حاکمی که به غیر از آنان و کسانی که آنان تأیید کرده اند، صلاحیت این مهم را ندارد.از جمله مواردی که قضاوت آن محکوم به بطلان است، هوای نفس و تعصبات بی جاست که تمامی این موارد در ردیف قضاوت‌های طاغوت به شمار می‌رود، [2] وما مأمور به دشمنی و کفر به طاغوت و مصادیق آن شده ایم.پس در مسئله ی امامت و شرایط و وظایف آن، که همواره خاستگاه و محل بسیاری از اختلافات بوده اند، باید بنگریم که قرآن کریم و سنت قطعیه ی رسول اکرم صلی الله علیه و آله، چه حکمی و چه تصویری از آن ارائه می‌دهند تا آن را معیار خود در عمل به دین قرار دهیم.

فصل اول

کلیات

اول: تعریف و محدوده مسئله

بحث در امامت در دو مقام مطرح است ابتدا در امامت عامه که بحث از ضرورت وجود و اوصاف امام است و مقام دیگر در امامت خاصه است، یعنی بحث در مصادیق امام.ادله، در این مقام‌ها شامل ادله ی عقلی و نقلی است که ادله ی نقلی خود به دو دسته آیات و روایات تقسیم می‌شود.در تفسیر این آیات همواره بین مفسرین خاصه و عامه اختلاف نظر وجود داشته است.مباحث تفسیری آیات ارتباط مستقیم با مباحث کلامی و تاریخی دارد بطوری که این مباحث تاثیر فراوانی بر نوع نگاه به آیات و تفسیر آنها دارد.در میان آیات قرآن که مسائلی از امامت و ولایت را ثابت می‌کنند می‌توان به آیات ابتلاء، مباهله و صادقین اشاره کرد.از میان تفاسیر عامه، تفسیر المنار رشیدرضا در بین اهل سنت، جایگاه برجسته ای دارد و با توجه به اهمیت مسأله ولایت که از نظر شیعه جزو اصول دین است باید به شبهات و سوالات در این موضوع پاسخ داد.از مشخصه‌های خاص این تحقیق نقد و بررسی نظرات صاحب تفسیر المنار و جواب به شبهات ایشان در این سه آیه است.تعداد صفحه : 113قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید