پایان نامه ارشد:پیش بینی موفقیت شغلی بر مبنای عوامل ویژگی شخصیتی سرشت و منش در کارکنان پروازی و زمینی یک شرکت هواپیمایی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : روانشناسی

گرایش :عمومی

عنوان : پیش بینی موفقیت شغلی بر مبنای عوامل ویژگی شخصیتی سرشت و منش  در کارکنان پروازی و زمینی یک شرکت هواپیمایی

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد ارسنجان

 دانشکده علوم انسانی،  گروه روانشناسی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A. (

گرایش: عمومی

 

عنوان :

پیش بینی موفقیت شغلی بر مبنای عوامل ویژگی شخصیتی سرشت و منش

در کارکنان پروازی و زمینی یک شرکت هواپیمایی

 

استاد راهنما:

دکتر حسن حق شناس

 

استاد مشاور:

دکتر حسن رهگذر

                         

زمستان 1392

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالبچکیده ..................................................................................................................................................... 1فصل اول: کلیات پژوهش1-1 مقدمه .............................................................................................................................................. 31-2 بیان مسئله ....................................................................................................................................... 41-3 اهمیت و ضرورت تحقیق ............................................................................................................... 71-4 اهداف تحقیق .................................................................................................................................. 91-4-1 هدف اصلی.................................................................................................................... 91-4-2 اهداف فرعی ............................................................................................................... 101-5 سوال­های تحقیق ........................................................................................................................... 101-5-1 سوال اصلی.................................................................................................................. 101-5-2 سوال‌های فرعی .......................................................................................................... 111-6 تعاریف نظری ............................................................................................................................... 11فصل دوم: مروری بر ادبیات پژوهش2-1 مقدمه ............................................................................................................................................ 162-2 شغل ............................................................................................................................................. 162-3 موفقیت شغلی .............................................................................................................................. 172-4 عوامل موثر در موفقیت شغلی ...................................................................................................... 192-5 نظریه های موفقیت شغلی ............................................................................................................ 202-5-1 نظریه­ی مک­کلند ......................................................................................................... 202-5-2 نظریه­ی جان آپلین....................................................................................................... 212-5-3 نظریه­ی جان هالند....................................................................................................... 222-6 شخصیت ...................................................................................................................................... 242-7 پیش فرض­های اساسی شخصیت ................................................................................................. 252-7-1 نگرش­های مختلف به ذات شخصیت ........................................... ............................ 262-7-2 عوامل تعیین­کننده­ی شخصیت ......................................................... ......................... 272-8 مکاتب شخصیت ...................................................................................................... ................... 292-9 نظریه های عاملی شخصیت .......................................................................................................... 292-9-1 نظریه­ی کتل ................................................................................................................ 292-9-2 نظریه­ی آیزنک............................................................................................................. 312-9-3 نظریه­ی مک ری و کاستا ............................................................................................ 322-9-4 نظریه­ی سرشت و منش .............................................................................................. 322-10 الگوهای تناسب شغل و شخصیت ............................................................................................. 382-10-1 الگوی مایرز- بریگز ................................................................................................. 382-11 رابطه­ی موفقیت شغلی و شخصیت ............................................................................................ 402-12 سازمان هواپیمایی ....................................................................................................................... 452-12-1 بهداشت روانی خدمه پروازی.....................................................................................472-13 مروری بر تحقیقات پیشین..................................................................................................... ......492-13-1 تحقیقاتی در خصوص کادر پروازی ..........................................................................53فصل سوم: روش‌شناسی پژوهش3-1 مقدمه ............................................................................................................................................ 583-2 روش تحقیق ................................................................................................................................. 583-3 متغیرهای تحقیق ........................................................................................................................... 583-4 جامعه و نمونه آماری .................................................................................................................... 593-5 روش نمونه گیری ......................................................................................................................... 593-6 روش گردآوری اطلاعات ............................................................................................................. 593-7 ابزارهای سنجش اطلاعات............................................................................................................. 603-7-1 پرسشنامه سنجش موفقیت شغلی..................................................................................603-7-2 پرسشنامه سنجش سرشت و منش................................................................................613-8 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات..................................................................................................... 633-9 تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق ................................................................................................. 633-9-1 ویژگی های شخصیتی (بر مبنای سرشت و منش)........................................................633-9-2 موفقیت شغلی...............................................................................................................63 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها4-1 مقدمه............................................................................................................................................  654-2 توصیف داده­ها................................................................................................................................654-2-1 توصیف متغیرهای جمعیت شناختی..............................................................................664-3 تحلیل یافته های تاییدی و استنباطی...............................................................................................704-4 یافته­های جانبی...............................................................................................................................814-4-1 بررسی همبستگی بین متغیرها.......................................................................................81فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات5-1 مقدمه ............................................................................................................................................ 855-2 خلاصه­ی نتایج پژوهش ................................................................................................................ 875-3 بحث و نتیجه­گیری ....................................................................................................................... 875-4 محدودیت­های پژوهش .............................................................................................................. 1005-5 پیشنهادات پژوهش ..................................................................................................................... 1015-5-1 پیشنهادات اجرایی .................................................................................................... 1015-5-2 پیشنهادات کاربردی .................................................................................................. 101منابع فارسی ........................................................................................................................................ 103منابع لاتین .......................................................................................................................................... 106چکیده انگلیسی .................................................................................................................................. 114فهرست جداولجدول 4-1 ............................................................................................................................................66جدول 4-2 ............................................................................................................................................66جدول 4-3 ............................................................................................................................................67جدول 4-4 ............................................................................................................................................68جدول 4-5 ............................................................................................................................................69جدول 4-6 ............................................................................................................................................69جدول 4-7 ............................................................................................................................................71جدول 4-8 ............................................................................................................................................72جدول 4-9 ............................................................................................................................................72جدول 4-10 ..........................................................................................................................................73جدول 4-11 ..........................................................................................................................................77جدول 4-12 ..........................................................................................................................................78جدول 4-13 ..........................................................................................................................................79جدول 4-14 ..........................................................................................................................................80جدول 4-15 ..........................................................................................................................................81جدول 4-16 ..........................................................................................................................................82جدول 4-17 ..........................................................................................................................................83 پیش بینی موفقیت شغلی بر مبنای عوامل ویژگی شخصیتی سرشت و منشدر کارکنان پروازی و زمینی یک شرکت هواپیماییبه وسیله: آزاده باقریچکیده:این پژوهش با هدف بررسی پیش­بینی موفقیت شغلی کارکنان یک شرکت هواپیمایی بر اساس ویژگی­های شخصیتی (بر مبنای سرشت و منش) می باشد؛ جامعه آماری شامل کلیه کارکنان پروازی و زمینی مشتمل بر 480 نفر بوده که با استفاده از نمونه گیری تصادفی تعداد 171 به عنوان نمونه انتخاب شدند؛ روش پژوهش توصیفی به شیوه­ی همبستگی می باشد؛ جهت جمع­آوری داد ه­ها از دو پرسشنامه ( پرسشنامه­ی موفقیت شغلی و پرسشنامه­ی سرشت و منش کلنینجر)استفاده شد که داده­ها  با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و تحلیل رگرسیون چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در بعد آسیب­پرهیزی، میانگین نمره­ی آزمودنی­های گروه کارکنان زمینی نسبت به آزمودنی­های گروه کارکنان پروازی  به­طور معناداری بالاتر است. اما در بعد پاداش­وابستگی و همکاری یافته­ها نشانگر این بود که  نمره­های میانگین گروه کارکنان زمینی نسبت به گروه کارکنان پروازی به­طور معناداری پایین­تر می­باشد. همچنین یافته­های حاصل از رگرسیون نشانگر این بود که ویژگی­های سرشت و منش در حدود 26% از موفقیت شغلی را در گروه پروازی پیش­بینی می­کند و در واقع ابعاد نوجویی، آسیب­پرهیزی و خودراهبری سهم قابل ملاحظه­ای از واریانس موفقیت شغلی را در گروه پروازی تبیین می­کنند، این درحالی است که ویژگی­های سرشت و منش در حدود 13% از موفقیت شغلی را در گروه زمینی پیش­بینی می­کند که از میان این ابعاد، بعد نوجویی سهم قابل ملاحظه­ای از واریانس موفقیت شغلی را در گروه پروازی تبیین می­کند.واژه های کلیدی: موفقیت شغلی، شخصیت، نظریه سرشت و منش، شرکت هواپیمایی، کارکنان پروازی و زمین فصل اولکلیات پژوهش 1-1مقدمهدر عصر حاضر که آن را عصر فراصنعتی یا اطلاعاتی نامیده اند، سرعت تغییر و تحولات به گونه­ای است که از آن به عنوان شگفتی­های سرعت و تحولات نیز نام می­برند. در این دوره، از اهمیت کار دستی کاسته شده و به جای آن، نیروی انسانی کیفی با به کارگیری فکر و اندیشه  و خلاقیت و نوآوری و دیگر ویژگی­های شخصیتی اهمیت پیدا کرده است. در چنین فضایی که تفکر و اندیشه و خصوصیات شخصیتی، عامل تمایز و برتری است، جوامعی می­توانند توسعه یابند که از منبع انسانی که منشا فکر و ایده است و حیاتی­ترین عامل تولید محسوب می­شود، حداکثر بهره­برداری را کنند (ایرانپور انارکی، 1385). از طرفی دیگر تاکنون اکثر گفتمان­های تاریخی درباره موفقیت و پیشرفت بر مبنای این موضوع بوده است که سازمان­ها چه کاری می­توانند برای پیشرفت کارکنانشان انجام دهند. اما با توجه به تغییر و تحولات عصر حاضر، ادبیات پیشرفت شغلی نیز تغییر نموده و اینکه افراد برای موفقیت شغلی خود چه کاری می­توانند انجام دهند، مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا سالهاست که موضوع سرمایه انسانی به عنوان عاملی مهم و تاثیر گذار برای موفقیت و پیشرفت شغلی شناسایی شده است (حاجی کریمی، 1387).اما انسان و سرمایه­ی انسانی­اش، چیزی جدا از توانایی­ها و ویژگی­های شخصیتی­اش نیست. هریس و فلمینگ[1] عقیده دارند ارزیابی شخصیت انسان نقش مهمی در تناسب فرد با شغل داشته و باید در استخدام نیروی انسانی مورد توجه خاص قرار گیرد (هریس و فلمینگ، 2005).در بسیاری موارد، دلیل عدم موفقیت افراد در انجام دادن اثربخش وظایف شغلی خود در سازمان، کمبود هوش یا فقدان مهارت­های فنی آنان نیست، بلکه همسو نبودن ویژگی­های شخصیتی آنان و شغلی است که به عهده دارند. به همین دلیل لازم است در زمینه نقش شخصیت در موفقیت شغلی تحقیقات گسترده­تری صورت گیرد (ساعتچی، 1388). 1-2 بیان مساله‏     امروزه برای تمام صاحب­نظران توسعه آشکار شده است که انسان عامل اصلی توسعه است و توسعه­یافتگی تنها بر شانه­های انسان است که پیش می­رود. اگر در سالها و قرنهای گذشته، منبع و عوامل ناشی از ثروت­های گوناگون همچون منابع طبیعی، موقعیت جغرافیایی استراتژیک، ماشین­آلات، سطح فناوری و ...در حرکت و توسعه کشورها موثر می­افتاد؛ امروزه انسان به عنوان یگانه عامل تاثیرگذار بر توسعه شناخته می                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            شود (بنیاد آینده نگری ایران، 1386). بنابراین می­توان نتیجه گرفت که نیروی انسانی ماهر و کارآمد، پربهاترین و ارزنده­ترین ثروت و دارایی هر کشور است. بسیاری از کشورها به رغم کمبود منابع­طبیعی در نتیجه داشتن نیروی انسانی کارآزموده و به کارگیری کارایی آنها به رفاه و آسایش رسیده­اند و با  گام­های بلند و استوار، مسیر پیشرفت و ترقی را طی می­کنند (مشبکی، 1377).مطالعات نشان می­دهد که حتی با وجود سرمایه و امکانات قوی، وجود نیروی فعال، شاداب و دارای موفقیت در شغل است که می­تواند به تحقق بهینه اهداف سازمان کمک کند (مرآیی، 1379 ). از سویی دیگر بدیهی است که لازمه­ی موفقیت شغلی، انطباق فرد با شغل است اما معمولاً زمانی که صحبت از انطباق فرد با شغل مطرح می­شود، به انطباق مهارت و دانش شاغل با شغل موردنظر توجه می­شود اما انطباق شخصیتی فرد و نیازهای کارکنان با شغل نادیده انگاشته می­شود که این مشکل در مراحل بعدی و در حین انجام کار نمایان  می­شود (هافمن و وهر[2]، 2006).تحقیقات نشان می­دهد که انواع مختلفی از عوامل فردی و مهم سازمانی وجود دارند که بر روی موفقیت شغلی تاثیر می­گذارند (گرین هاس[3]، 2003 ؛ کارتمل و گاتون[4]، 2004). یکی از این عوامل تأثیرگذار در موفقیت شغلی کارکنان، شخصیت آنان است. هر فردی به شیوه خاصی رفتار می­کند، انتظارات، توانایی­ها، نیازها و مهارت­های رفتاری منحصر به فردی دارد که بر اساس الگوی شخصیتی اوست. از طرفی سازمان­ها نیز بر اساس اهداف، وظایف و فعالیت­های جاری خود نیازها، انتظارات و توقعات خاصی را تأمین می­کنند. بنابراین برای هر یک از انواع شخصیت­های متفاوت، محیط شغلی متفاوتی مناسب است و نوع شخصیت بر موفقیت شغلی افراد در سازمان تاثیر بسزایی دارد .همچنین با توجه به ویژگی­های شخصیتی؛ هر چه سازگاری و تناسب میان شخصیت و شغل بیشتر باشد، رضایت بیشتری در پی خواهد داشت و هر چه این سازگاری کمتر باشد، علاوه بر عدم تأمین رضایت شغلی، آثار و تبعات منفی متعددی را در سازمان به دنبال خواهد داشت. از این رو انتخاب شخصیت متناسب با شغل موردنظر می تواند عملکرد بهتری را برای سازمان به همراه آورد و بر نگرش کارکنان نسبت به کارشان تأثیر بگذارد و موفقیت شغلی به همراه داشته باشد (گشتاسب، 1384).تا کنون تحقیقات زیادی در خصوص رابطه­ی بین موفقیت شغلی و شخصیت میان گروه­های مختلف شغلی انجام شده است. اکثر گروه­های شغلی شناخته شده به صورت اداری و دفتری سازمان یافته­اند کارکنان شاغل در این واحدها طبق قوانین اداره کار ساعات مشخصی از روز را در شرکت، اداره یا سازمان می­گذرانند و از نظر روند کاری چارچوب مشخص و پیش بینی شده­ای دارند. اما در بعضی از گروه­های شغلی از جمله کارکنان پروازی شرکت­های هواپیمایی شرایط به گونه­ای متفاوت است. کادر پروازی که مجموعه­ی خلبانان و مهمانداران را شامل می­شوند، به دلیل ماهیت و محیط کاری متفاوتی که دارند مستلزم داشتن قوانین و دستورالعمل­های خاص خود هستند. محیط کاری کادر پروازی همانند شرایط روی زمین عادی و طبیعی نیست، آنها مجبورند در هواپیما در یک فضای بسته که فشارهوا، اکسیژن و درجه حرارت آن توسط دستگاه­های مختلفی تنظیم شده ساعت­ها کار کنند، همچنین شرایط غیرمنتظره و غیرقابل پیش بینی از جمله هوای نامساعد و ناپایدار، تاخیر در پرواز و ... جزو جدا نشدنی از کار ایشان است.کارکنان پروازی ممکن است در طول یک روز کاری خود که برخلاف کارکنان اداری و زمینی که ساعات مشخصی دارد، با مسافرینی که تیپ های شخصیتی، آداب و فرهنگ­های متفاوتی دارند روبرو شوند و در تمام این اوقات بایستی خوشرو، انعطاف پذیر، فعال و در عین حال مدیر و مراقب و کاملاً آگاه و مسلط به خود و به مسائلی که در پرواز پیش می­آید باشند. بدیهی است کار کردن در این محیط مملو از عوامل استرس­زا است. علاوه بر این زمانی که این افراد بر روی زمین هستند، روزهایی را در ماه به عنوان آماده­باش[5] هستند که در صورت نیاز بایستی خیلی سریع در پرواز حضور یابند و در واقع زندگی آنها تابع شرایط کارشان است.لذا با توجه به مطالب ذکر شده و نظر به اهمیتی که سرمایه­ی انسانی در صنعت حمل و نقل و هوانوردی که یکی از صنایع به روز و رو به توسعه است در خدمت رسانی به عموم شهروندان و امنیت جسمی و روحی مسافران دارند، این پژوهش بر آن است تا بررسی نماید که ویژگی­های شخصیتی (بر مبنای سرشت و منش) تا چه اندازه می­توانند موفقیت شغلی کارکنان پروازی و زمینی یک شرکت هواپیمایی را پیش­بینی کند؟[1]  Haris & Feleming[2]  Hafman & Vohr[3]  Greenhause[4]  Cartmel & Gaton[5]  Stand By (SB)تعداد صفحه : 129قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید