پایان نامه ارشد ادبیات فارسی: مقایسه محتوایی شعر ژاله قائم مقامی وسیمین بهبهانی

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی

عنوان : مقایسه محتوایی شعر ژاله قائم مقامی وسیمین بهبهانی

دانشگاه قم

دانشکده علوم انسانی

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد زبان وادبیات فارسی

 عنوان:

مقایسه محتوایی شعر ژاله قائم مقامی وسیمین بهبهانی

استاد راهنما:

دکتر محمد فولادی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالب:مقدمه........................................................................................................................................11- تعریف مسأله و بیان سؤالهای اصلی تحقیق..........................................................................21-1. پرسشهای اصلی.................................................................................................................22- فرضیه ها..........................................................................................................................33- ضرورت انجام تحقیق........................................................................................................44- هدفها و کاربردهای مورد انتظار از انجام تحقیق................................................................4فصل اول ( کلیات )..............................................................................................................5شرایط اجتماعی ، سیاسی ، و فرهنگی دوران دو شاعر...........................................................61- دوران انقلاب مشروطه....................................................................................................61-1. نگاهی به عوامل دخیل در پیروزی انقلاب مشروطه.......................................................71-2. برجسته ترین ویژگیهای و مؤلفهای ساختاری شعرهای سیاسی اجتماعی مشروطه.........82- مشروطه تا سقوط رضاخان ...........................................................................................83- به حکومت رسیدن محمدرضا پهلوی تا کودتای 28 مرداد 1332 ......................................93-1.رخدادهای ادبی وفرهنگی این دوره(به حکومت رسیدن محمدرضاپهلوی تا کودتای 28 مرداد 1332)...94- کودتا 28مرداد تا انقلاب اسلامی در 1357.....................................................................104-1. رخدادهای ادبی – فرهنگی این دوره (کودتا 32 مرداد تا انقلاب 1357)......................115- انقلاب 1357 تا پایان جنگ تحمیلی میان ایران و عراق ...............................................115-1. برخی وقایع مهم در این دوره (انقلاب 1357 تا پایان جنگ تحمیلی)...........................126- دوران سازندگی پس از جنگ تحمیلی.........................................................................126-1. دو شاخه مجزا در فضای پس از جنگ......................................................................13فصل دوم ( ژاله قائم مقامی)...........................................................................................15مختصری از زندگی نامه ژاله قائم مقامی.....................................................................161- توجه به ائمه اطهار....................................................................................................172- عشق..........................................................................................................................193- محبت به فرزندان....................................................................................................224- تحصیل و تعلیم و تربیت............................................................................................245- انتقاد از شرایط زنان...............................................................................................256- سخن گفتن با اشیاء بی زبان...................................................................................287- مرگ عزیزان...........................................................................................................328- چند زنی...................................................................................................................389- طلاق.......................................................................................................................3610- آزادی خواهی و پیگیری حقوق زنان.....................................................................3811- انتقاد از بخت و اقبال............................................................................................4112- مرد.......................................................................................................................4413- زن...................................................................................................................4714- ازدواج..................................................................................................................51فصل سوم (سیمین بهبهانی)....................................................................................54مختصری از زندگی نامه سیمین بهبهانی....................................................................551- توجه به ائمه اطهار..............................................................................................562- عشق....................................................................................................................593- محبت به فرزندان................................................................................................624- تحصیل و تعلیم و تربیت.......................................................................................645- انتقاد از شرایط زنان.............................................................................................666- سخن گفتن با اشیاء بی زبان.............................................................................697- مرگ عزیزان........................................................................................................738- چند زنی.............................................................................................................779- طلاق.................................................................................................................7910- آزادی خواهی و پیگیری حقوق زنان.................................................................8111- انتقاد از بخت و اقبال.......................................................................................8412- مرد...................................................................................................................8613- زن....................................................................................................................9014- ازدواج........................................................................................................9315- موضوعات دیگر..............................................................................................95فصل چهارم ( تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر).....................................................971- تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع توجه به ائمه اطهار.........................982- تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع عشق..............................................993- تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع محبت به فرزندان........................1014- تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع تحصیل وتعلیم و تربیت................1035- تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع انتقاد از شرایط زنان.....................1056- تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع سخن گفتن با اشیاءبی زبان...........1077- تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع مرگ عزیزان..............................1108- تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع چند زنی.....................................1129- تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع طلاق.........................................11310- تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع آزادی خواهی وپی گیری حقوق زنان....11511- تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع انتقاد از بخت و اقبال...............11712- تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع مرد..........................................11813- تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع زن...........................................12014- تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع ازدواج....................................12315- مقایسه ی دو شاعر به لحاظ گستردگی موضوع.........................................125فصل پنجم (نتایج )...........................................................................................126نتایج این تألیف .............................................................................................127کتابنامه.............................................................................................................130چکیده:مقایسه، یکی از روشهای مؤثر برای شناساندن بهترشاعران و نویسندگان و آثارشان به مخاطبان وعلاقه مندان می باشد. بخصوص مقایسه ی دو شاعر با اشتراکات متعدد، که می تواند تاثیر مسائل گوناگونی چون ، جنسیت ، وقایع شخصی واجتماعی ،شرایط مکانی وزمانی و... را در نحوی سرودن اشعار ، به درستی نمایش دهد . که در مورد این دو شاعر زن بودن ، مادر بودن ، مطلّقه بودن و ... باعث به وجود آمدن برخی مضامین مشترک و تفاوت در دید و جهانبینی باعث ایجاد تفاوت در نگاه به مسائل گوناگون و ارائه آنها شده است . در این تالیف سعی شده با استفاده از بررسی اشعار دو شاعر، واقعیت های تاریخی ، اطلاعات موجود از زندگی ایشان و اظهار نظرها و دیدگاه های بزرگان ادبی آگاهی و بینش گسترده و عمیقی نسبت به این دو شاعر معاصر ایجاد شود.مقدمه:1- تعریف مسأله و بیان سؤال های اصلی تحقیقشعر دوره ی معاصر به جهت ساختاری و محتوایی، اهمیت ویژه ای داشته و از سوی دیگر حضور زنان شاعر و صاحب سبک و اهل فکر در عرصه شعر و ادب فارسی معاصر از مباحث مهم ادبی ، تربیتی و فرهنگی محسوب می شود ، و بدونه شک ، نگاه خاص زنان جامعه به مباحث مهم اجتماعی و ادبی ، از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. از این جهت به دلیل جایگاه مهم ادبی ژاله قائم مقامی و بازتاب مضامین مهم اجتماعی درشعر او و همچنین جایگاه ادبی سیمین بهبهانی و حضور پر رنگ مضامین فرهنگی و اجتماعی ، در شعر ایشان باعث اثرگذاری این دو شاعر در جریان های شعری می باشد ، برای مثال تأثیر سیمین در شعر معاصر و به ویژه قالب غزل به اندازه ای است که او را ((نیمای غزل)) نامیده اند بنابراین تحلیل محتوایی اشعار آنها به ویژه به صورت مقایسه ای لازم و ضروری می نماید ، و در این تألیف به دنبال این مسأله خواهیم بود.1-1- پرسش های اصلیالف. مهمترین ویژگیهای شعری ژاله قائم مقامی چیست ، و چه مضامین مهمی در شعر او بازتاب یافته است ؟ب. مهمترین ویژگیهای شعری سیمین بهبهانی چیست ، و چه مضامین مهمی در شعر او بازتاب یافته است؟ج. محتوای اشعار این دو چه شباهتهایی دارند؟د. محتوای اشعار این دو چه تفاوتهایی دارند؟2- فرضیه هاالف . به دلیل اینکه در زمان ژاله قائم مقامی زن هنوز جایگاه واقعی خود را در جامعه نیافته بود ژاله از طریق تمثیل و گفتگو و مناظره سعی کرده مضامین مهم اجتماعی و بویژه محرومیت زنان جامعه خود را به خوبی در شعر خود بیان کند.ب . سیمین بهبهانی در اشعاری توانسته هم جنبه های ادبی را در شعر بازتاب دهد و هم مضامین مهم روزگار خود و از جمله مباحث زنان ، جنگ تحمیلی و سایر موضوعات مهم را به شکل هنری با احساس و عواطف تند زنانه و مادرانه بازتاب دهد.پ . شباهتهای این دو شاعر در بازتاب مضامین اجتماعی ، مضامین مربوط به زنان و نیز عواطف تند زنانه است و هر دو شاعر اجتماعی محسوب  می شوند.ت . اگر چه این دو شاعر دارای شباهتهای فراوانی هستند ولی به دلیل تفاوت در دوره زندگی و شرایط حاکم ، در نوع مضامین ، تفاوتهایی دارند. برای مثال ژاله قائم مقامی از نظر قالب بیشتر سنتی است ولی سیمین بهبهانی از قالبهای نو نیز بهره برده است و نگاه او به مضامین اجتماعی امروزی تر است. 3- ضرورت انجام تحقیقعلی رغم اهمیتی که این دو شاعر در شعر معاصر داشته اند چندان مورد توجه محققان قرار نگرفته اند ، برای بیان اهمیت این دو شاعر همین بس که سیمین را ((نیمای غزل)) نامیده اند و ژاله را نخستین زنی که اشعارش کاملاً رنگ و بوی زنانگی دارد . به دلیل همین جایگاه خاص ادبی و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی که ( به واسطه ی موضوعاتی که در اشعار خود به کار گرفته اند ) بر مخاطبان و شاعران به جای گذاشته اند بررسی و مقایسه ی شعر دو شاعر ضروری می نماید. 4- هدف ها و کاربردهای مورد انتظار از انجام تحقیقهدف از انجام این پژوهش ایجاد شناختی جامع تر و گسترده تر نسبت به ژاله قائم مقامی و سیمین بهبهانی و مقایسه ی محتوایی آنان می باشد تا با استفاده از نتایج این تألیف مخاطبان را با دیدگاهها و تفکرات این دو شاعر بیشتر آشنا کنیم .بدیهی است که از نتایج پایان نامه در تدوین کتب درسی و آموزش به شاعران جوان تر ، و نیز کاربرد رسانه ای می توان سود جست.فصل اول: کلیاتشرایط اجتمای ، سیاسی و فرهنگی دوران دو شاعر:دوره ی مورد بحث ما ، سال 1262 ش (تولد ژاله قائم مقامی ) تا به امروز را در بر می گیرد که در این مدت اتفاقات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی مهمی روی می دهد .ژاله (( زمانی که دوازده ساله بود ناصرالدین شاه به جرم فسادها و خیانت هایش به دست میرزا رضا کرمانی به قتل رسید (1313ق) بیست و سه ساله بود که فرمان مشروطیت را مظفرالدین شاه در شرایط بحرانی امضا کرد (1324ق) و6 ماه پس از آن درگذشت . در بیست و شش سالگی ژاله ، محمد علی شاه قاجار به سبب خودکامگی و مخالفت با مشروطه عزل شد (1327ق) . او شاهد دورۀ هفده ساله پادشاهی نابسامان احمد شاه (1327-1344ق) ، مخالفت مستقیم روس و انگلیس ، جنگ جهانی اول (1332ق/ اوت 1914 میلادی ) ، دوره شانزده ساله شاهی رضا شاه پهلوی و اقتدار فردی او (1304- 1320شمسی ) و پنج سال ازآغاز دوره پادشاهی شبه مدرن فرزند او ، محمد رضا شاه بود . بدین ترتیب در فاصله 63 سال زندگی ژاله ، 6 پادشاه روی کار آمدند . ))[1]سیمین نیز در دوران حیات خود شاهد وقایع مهمی بوده است ، از جمله پادشاهی رضا شاه پهلوی و فرزندش محمدرضا شاه ، جنگ جهانی دوم، کودتای 28 مرداد 1332 ،حوادث قبل و بعد انقلاب اسلامی ، جنگ تحمیلی هشت ساله میان ایران و عراق ، پیشرفتهای چشم گیر سالهای اخیر جهان و ایران و... .اما اگر بخواهیم دوران این دو شاعر را به دوره های کوتاه تر تقسیم و به صورت عمیق تر به این دورها بپردازیم ، چند دوره را می توان نام برد:1- دوران انقلاب مشروطه(( در دوران معاصر تحول اجتماعی مهمی که می توانست تفکر و در نتیجه سبک را تغییر دهد انقلاب مشروطه بود ، انقلاب مشروطیت یکی از مهمترین عوامل تغییرات اجتماعی و سیاسی و مخصوصا فرهنگی در تاریخ ایران است و از این رو مهمترین تغییر سبکی را در پی داشت که سبک نو در شعر و نثر باشد ، به این معنی که یکسره ادبیات –هم به لحاظ فکری و هم به لحاظ صوری به دو بخش کهن و نو تقسیم شد. هیچگاه بین سبکهای ادبی پیش تا این حد اختلاف نبوده است.))[1]در دوران مشروطیت ((به لحاظ فکر، این عقیده که شعرفقط باید به مطالب خاصی از قبیل عشق و عرفان مدح و هجو بپردازد از میان می رود و مخصوصاً توجه به مسائل اجتماعی و سیاسی و مسائل روز در شعر باب می شود . توجه به ایران باستان ، آزادی نسوان ، تنفر از دیکتاتوری ، شور تجدد و تجدید حیات از موضوعات رایج شعر این دوره است . ))[2](( از همان آغاز مشروطیت وضع زنان ایران همیشه مورد توجه و اعتراض روشنفکران ایران بود ، و در این کوششها ، شعرا و نویسندگان درصف اول قرار داشتند . لاهوتی ، ایرج ، عشقی ، پروین ، کمالی ، بهار ، شهریار و دیگران هر یک اشعار زیبا و فراوانی را به مساله زن وقف و همگی با موهومات و خرافات و تعصباتی که بر دوش زنان سنگینی می کرد مبارزه و جهاد نموده اند .))[3]1-1- نگاهی به عوامل دخیل در پیروزی انقلاب مشروطه[1]الف. تأسیس چاپخانه: با تجهیز ایران به صنعت چاپ زمینه برای تأسیس روزنامه ها و در نتیجه نوشتن و انتشار مقالات نیز مهیا شد.ب. مطبوعاتپ. اعزام محصل به فرنگ ت. تأسیس مدارس جدید : از عوامل دیگر تحول فکری و فرهنگی که جزو مقدمات پیروزی انقلاب مشروطیت تواند بود، تأسیس مدارس جدید است . نخستین و مهمترین این مدارس ، دارالفنون ، به همت والای میرزا تقی خان امیر کبیر... بنا شد.ج. روشنفکران : مراد از اصطلاح (( روشنفکر )) در این مبحث ، اعم از روحانی ، غیر روحانی نویسنده و خطیب است. 1-2. برجسته ترین ویژگیها و مؤلفهای ساختاری شعرهای سیاسی – اجتماعی مشروطه[1] :الف. عدول نسبی از بیان ادیبانه و اشرافی شعر درباری و قدمایی و گرایش به بیانی ساده ، صریح ، مردم پسند ، سرشار از واژگان ، اصطلاحات و تعبیرات فرنگی و روزنامه ای .ب. پرهیز نسبی از توصیف گری های سنتی و تصویر سازیهای ذهنی و پیچیده و طبعاً گرایش به توصیفات واقعه گرا ، ساده و عینی از چشم اندازهای زنده و تپنده روزگار .ج. رویکرد به عواطف و اندیشه های تند و تپشناک اجتماعی ، سیاسی ، ملی و میهنید. تجدد سنت مابانه در زمینه فرمها و قالبهای شعری[1] محمد رضا روزبه ، شعرنوفارسی (شرح ،تحلیل ،تفسیر)، چاپ اول ،تهران، حروفیه ،1383 ،ص79-80 .[1] هرمز رحیمیان. ادوار نثر فارسی( از مشروطیت تا انقلاب اسلامی) ،چاپ سوم ، تهران ،سمت،1384، ص3 .[1] سیروس شمیسا ، سبک شناسی شعر،چاب اول از ویرایش دوم، تهران ، میترا ، 1383 ،  ص327 .[2]همان،ص 329 .[3]یحیی، آرین پور، ازنیما تاروزگارما ،چاپ هشتم ،تهران ،زوار ،1376،ج3 ، صفحه 10 .[1]- روح انگیز کراچی ،عالمتاج،قائم مقامی ،چاپ اول ،شیراز ، داستان سراء ،1383، ص2تعداد صفحه : 143قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

1 پاسخ

بخش دیدگاه ها غیر فعال است.