پایان نامه ارشد ارتباطات: تحلیل محتوایی صفحات دینی فیسبوک

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته ارتباطات

عنوان : تحلیل محتوایی صفحات دینی فیسبوک

دانشگاه سوره

دانشکده فرهنگ و ارتباطات

پایان‌‌ نامه کارشناسی ارشد رشته ارتباطات

عنوان:

تحلیل محتوایی صفحات دینی فیسبوک

استاد راهنما:

امیدعلی مسعودی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب:

فصل اول: کلیات پژوهش… 1

پیشگفتار. 2

1 .1. طرح مسئله. 4

0102 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5

3 . 1. اهداف تحقیق.. 7

1 . 3. 1 هدف اصلی تحقیق : 8

2 . 3. 1 اهداف فرعی: 8

4 . 2 سوالات تحقیق.. 8

5 . 1 . فرضیه های پژوهش… 9

6 . 1 . تعریف نظری برخی مفاهیم. 10

فصل دوم: بررسی ادبیات نظری پژوهش… 11

مقدمه. 12

گفتار اول: مبانی نظری پژوهش… 13

1 . 1 . 2 . رسانه های نوین خالق جهان نوین : 13

2 . 1 . 2 .  جامعه ی شبکه ای و اجتماعات مجازی: 14

3 . 1 . 2 .  شکل گیری و تحول شبکه های اجتماعی در جهان. 15

4 . 1 . 2 . تاریخچه شبکه های اجتماعی در ایران. 16

5 . 1 . 2 . ویژگی های شبکه ی اجتماعی: 17

6 . 1 . 2 . کارکردهای مثبت شبکه های اجتماعی.. 21

7 . 1 . 2 . کارکردهای منفی شبکه های اجتماعی.. 26

9 . 1 .2 . تاثیرهای سیاسی شبکه های اجتماعی: 28

10 . 1 . 2 . شبکه  اجتماعی فیس بوک.. 29

1 . 10. 1 . 2. فیس بوک چیست و چه خدماتی را در اختیار کاربران خود می گذارد؟. 30

2 . 10. 1 . 2.کاربران فیس بوک.. 31

3 . 10. 1 . 2. اعتیاد و اثر روانی فیس بوک بر مردم. 32

4 . 10. 1 . 2. فیس بوک و تب فیس بوکی در ایران. 33

11. 1 . 2 .  مفهوم دین مجازی.. 34

1. 11. 1. 2.  اثرات مثبت فضای مجازی بر دین.. 35

2. 11. 1. 2.اثرات منفی فضای مجازی بر دین: 36

12. 1. 2.  تکنولوژی در خدمت دین.. 37

13. 1. 2.  همکاری تکنولوژی و دین.. 38

14. 1. 2.  فرهنگ و رسانه. 38

15. 1. 2. نسبت دین و رسانه. 40

16. 1. 2.  ادوار رابطه دین و رسانه و مساله رویارویی آن دو. 41

18. 1. 2.  دنیای سایبر در خدمت دین: 43

19. 1. 2. نظریات در مورد شبکه های اجتماعی.. 44

1. 19. 1. 2. رسانه یک طرفه، دو طرفه و مخاطب دو طرفه. 44

2. 19. 1. 2. نظریه ایده آلیستی( تغییر در ارزش های فردی) 46

3. 19. 1. 2. نظریه بازنمایی.. 47

4. 19. 1. 2. نظریه های جامعه اطلاعاتی.. 49

5. 19. 1. 2.نظریه استفاده و خشنودی.. 51

6. 19. 1. 2. نظریه روانشناسی.. 52

گفتار دوم: بررسی پژوهش های پیشین.. 54

1. 2. 2. پژوهش های پیشین داخلی: 54

2. 2. 2. پژوهش های پیشین خارجی: 62

گفتار سوم : چارچوب نظری.. 65

1. 3. 2 . فهرست مقوله های تحقیق.. 68

2. 3. 2 . مدل پژوهش: 69

3. 3. 2.  سوالات تحقیق.. 70

2. 3. 3. 2.  فرضیه های پژوهش: 71

فصل سوم: روش شناسی پژوهش… 72

مقدمه: 73

1. 3. نوع و روش تحقیق: 74

2. 3. تعریف مفاهیم،مقوله ها و زیر مقوله ها 76

1 . 2. 3. تعریف مفاهیم: 76

2 . 2. 3. تعریف عملیاتی مقوله ها 77

3. 3. واحد ثبت: 81

4. 3. واحد تحلیل: 81

5. 3. جامعه آماری: 81

6. 3. روش نمونه گیری: 81

7. 3. حجم نمونه: 82

8. 3. زمان: 82

9. 3. تکنیک گردآوری اطلاعات: 82

10. 3. تکنیک پردازش داده ها: 83

11. 3. اعتبار و روایی تحقیق: 83

فصل چهارم: بررسی یافته های پژوهش… 85

مقدمه: 86

1. 4 . بررسی یافته های توصیفی.. 87

2. 4. بررسی یافته های تحلیلی…………………… 115

فصل پنجم: جمع بندی و نتیجه گیری.. 116

مقدمه: 117

1. 5. پاسخ به سوالات پژوهش… 118

2. 5. نتیجه گیری.. 122

1. 2. 5نتیجه گیری توصیفی.. 122

2. 2. 5. نتیجه گیری تحلیلی: 124

3. 5. پیشنهادها: 125

1 . 3 . 5. پیشنهادی های کاربردی.. 125

2 . 3 . 5. پیشنهاد های پژوهشی.. 126

4 . 5 . محدودیت های پژوهش: 127

فهرست جداول

جدول1: توزیع فراوانی جنسیت صاحب صفحه……………………………………………………………………….. 92

جدول 2: توزیع فراوانی موضوع صفحات دینی…………………………………………………………………………………………………………… 94

جدول 3: ایمیل به جرء فیس بوک و وبسایت……………………………………………………………………………………………….. 96

جدول 4:نمودار عکس نگاره رویه………………………………………………………………………………………………………….. 98

جدول5: فراوانی محتوای نگاره رویه……………………………………………………………………………………………………………………. 100

جدول6: توزیع فراوانی هموندها…………………………………………………………………………………………………………… 102

جدول7: توزیع فراوانی استاتوس ها و پست ها………………………………………………………………………………………………………………. 103

جدول 8: توزیع فراوانی مضامین استاتوس ها و پست ها…………………………………………………………………………………….. 105

جدول9:توزیع فراوانی جنسیت نویسنده استاتوس ها و پست ها………………………………………………………………………………. 106

جدول 10: توزیع فراوانی عکس های استاتوس………………………………………………………………………………………………………………. 108

جدول11: توزیع فراوانی استاتوس ویدیویی و مدیا…………………………………………………………………………………………………….. 110

جدول 12: توزیع فراوانی موضوع غالب کامنت ها…………………………………………………………………………………………………… 112

جدول 13: توزیع فراوانی موضعگیری استاتوس نسبت به فرقه ها و اعتقادات انحرافی……………………………………………… 114

جدول14: مقایسه میانگین میزان اشتراک صفحه (like) برحسب وضعیت گستره روابط تعاملی………………………………………………… 116

جدول15: مقایسه میانگین میزان اشتراک صفحه (like) برحسب نوع موضوع……………………………………… 118

جدول16: مقایسه میانگین میزان اشتراک صفحه (like) برحسب وضعیت نوع محتوای استاتوس های صفحات………………..             119

فهرست نمودار

نمودار 1: جنسیت صاحب صفحه………………………………………………………………………………………………………………………… 92

نمودار 2: موضوع صفحات دینی…………………………………………………………………………………………….. 94

نمودار3: ایمیل به جرء فیس بوک و وبسایت………………………………………………………………………………………… 96

نمودار 4: عکس نگاره رویه………………………………………………………………………………………………………………………….. 98

نمودار5: محتوای نگاره رویه………………………………………………………………………………………………………… 100

نمودار6: هموندها…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 102

نمودار7: استاتوس ها و پست ها…………………………………………………………………………………………………………… 103

نمودار 8: مضامین استاتوس ها و پست ها…………………………………………………………………………………………………………………. 105

نمودار9: جنسیت نویسنده استاتوس ها و پست ها……………………………………………………………………………………………….. 106

نمودار 10: عکس های استاتوس…………………………………………………………………………………………………………………108

نمودار11: استاتوس ویدیویی و مدیا………………………………………………………………………………………………………………….. 110

نمودار 12: موضوع غالب کامنت ها……………………………………………………………………………………………….. 112

نمودار 13: موضعگیری استاتوس نسبت به فرقه ها و اعتقادات انحرافی………………………………………………………………. 114

نمودار14: مقایسه میانگین های میزان استفاده برحسب گستره روابط…………………………………………………………119

نمودار 15: مقایسه میانگین های میزان استفاده برحسب نوع محتوای استاتوسهای صفحات………………………………………………. 12

چکیده

موضوع این پژوهش تحلیل محتوای صفحات دینی فیس بوک است و طی آن تلاش شده است تا با توجه به اهمیت فیس بوک در فضای مجازی و همچنین جایگاه دین در  زندگی ساختار صفحات دینی در فضای فیس بوک واکاوی شود. وجود صفحات متعدد دینی این سوال را مطرح میکند که محتوای مطالب صفحات دینی در فضای فیس بوک چگونه است؟

این پژوهش به روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه صفحات دینی فارسی زبان فیس بوک است که بر اساس نمونه گیری گلوله برفی به آنها دست یافتیم و از میان آنها 30 صفحه به صورت تصادفی برگزیده شد. تکنیک گردآوری اطلاعات این پژوهش پرسشنامه معکوس است که پردازش آن از طریق نرم آفزار Spss21   صورت گرفته است.

یافته های پژوهش بیانگر آن است که در جامعه مورد بررسی مردان فعال تر از زنان هستند و صفحاتی که به صورت گروهی اداره می شوند از غنای بیشتری برخوردارند.

کاربران صفحات دینی در دو حوزه احادیث، آیات و بیان احساسات بیشتر فعالیت دارند.

پیشگفتار:

اینترنت به عنوان یکی از مهم ترین ابداعات بشر در قرن اخیر، با قابلیت ها و کارکردهای متعدد و گسترده اش، بخش های مختلف زندگی انسانی را تحت تاثیرات مثبت و منفی خود قرار داده است. مبنا و هدف اصلی اینترنت، برداشتن فاصله جغرافیایی میان انسان های سراسر دنیا و ایجاد تحول در عرصه ارتباطات و تبادل اطلاعات است.

اینترنت، کار خود را به عنوان ابزار ارتباط دانشمندان و خصوصا جهت تبادل داده ها و منابع تحقیقاتی، یا به عبارتی جهت خلق اجتماعی علمی شروع کرد و به مرور زمان توانست خود را تا سطح برقراری ارتباط بین افراد از طریق پست الکترونیکی ارتقا بخشد. پس از مدتی، اینترنت به منزله فضایی جدید جهت بسط فعالیتهای تجاری در امور نقل و انتقالات مالی، بازاریابی و همچنین ابزار پیگیری برای مصرف کنندگان، مورد توجه واقع شد. وبلاگ ها و وب سایت ها، نرم افزارهای گفتگوی آنلاین، سرویس های پست الکترونیک و … امکانات جدیدی بودند که در پرتو اینترنت و شبکه جهانی وب، در اختیار کاربران قرار گرفتند.

در حالی که هنوز هیچ کس تصور نمی کرد که روزی جنبه اجتماعی اینترنت، به صورت کاربرد اصلی آن درآید، شبکه های اجتماعی اینترنتی پای به عرصه وجود گذاشتند. این موضوع در بین کاربران اینترنت چنان مورد استقبال قرار گرفت که به جرات می توان گفت یکی از تاثیرگذارترین سرویس های ارائه شده در اینترنت و وب که در سالهای اخیر تحول شگرفی در نظام اجتماعی کشورهای مختلف به وجود آورده، شبکه های اجتماعی بوده است. شبکه های اجتماعی، نسل جدیدی از پایگاه هایی هستند که این روزها در کانون توجه کاربران شبکه های اینترنت قرار گرفته اند. این گونه پایگاه ها بر مبنای تشکیلات آنلاین فعالیت می کنند و هر کدام دسته ای از کاربران اینترنت با ویژگی خاص را گرد هم می آورند.

شبکه های اجتماعی را گونه ای از رسانه ها می دانند که امکان دستیابی به شکل جدیدی از برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری محتوا در اینترنت را فراهم آورده اند.

جهان انسانی به موازات پیشرفت و بهره مندی از فن آوری نوین ارتباطات و اطلاعات و شکل گیری شبکه های اجتماعی مجازی، با سرعت و شتاب، در حال گذار از یک جامعه شبکه ای است.

شبکه های اجتماعی به مثابه پدیده ای نوین از نسل جدید وب، توانسته است با بهره گیری ازفن آوری های نوین ارتباطی، آرمان های انسان ها را در همه حوزه ها گسترش دهند به طوری که با توجه به برخورداری از ظرفیت های مناسب، شرایط را برای توسعه در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ایجاد می کنند. در راستای تغییر و تحولاتی که شبکه های مجازی در تمام زندگی بشر بوجود آوردند دین نیز وارد این تغییر و تحولات شد. واقعیت مجازی شدن دین، منعکس کننده ظهور دین در جهان جدیدی است که از آن می توان به جهان مجازی و یا جهان واقعی مجازی و یا جهان مجازی واقعی تعبیر شود.

صنعت مربوط به این جهان که می توان از آن به جهان جایگزین یا جهان دوم نیز تعبیر کرد، می کوشد تا تمامی حس دینی اعم از اعتقادات دینی، مراسم و شعائر دینی و مبارزات دینی را به فضای واقعی مجازی منتقل کند.

تعداد صفحه : 139

قیمت : چهارده هزار تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

1 پاسخ

بخش دیدگاه ها غیر فعال است.