پایان نامه ارشد: بایسته های تربیت دینی دختران ونقش کتابهای درسی دین وزندگی دراین رابطه

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :نهج البلاغه

عنوان : بایسته های تربیت دینی دختران ونقش کتابهای درسی دین وزندگی دراین رابطه

وزارت علوم ،تحقیقات وفن آوری

دانشگاه معارف قرآن وعترت (ع)

معاونت پژوهشی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته نهج البلاغه

عنوان

بایسته های تربیت دینی دختران ونقش کتابهای درسی دین وزندگی دراین رابطه

استاد راهنما

شهاب الدین ذوفقاری

استاد مشاور

حسن حکمیون

تابستان 93

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیده    از آنجایی که تعلیم وتربیت در زندگی بشر از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است وآموزش وپرورش هر کشور آینه تمام نمای فرهنگ ، ارزشها ،ومیراث تربیتی آن کشور محسوب می گردد. لذا دراین پایان نامه به موضوع بایسته های تربیت دینی دختران ونقش کتابهای درسی دراین رابطه ازطریق روش کتابخانه ای پرداخته شده است . هدف ازنگارش این تحقیق دستیابی به رشد وتقویت عقاید دینی ، مذهبی در دانش آموزان و دست یابی به آرمان های بلند واهداف متعالی دین وفرهنگ کشور می باشد. بهترین نوع تربیت آن است که شرایط فطری وطبیعی وویژگی های متربیان در نظر گرفته شود . به دلیل انطباق دین اسلام با فطرت انسان ها لازم است که تعالیم تربیتی براساس دین مبین اسلام پایه ریزی شود . در حال حاضر کتاب های درسی با وجود نقش مهمی که در امر تعلیم وتربیت دینی برعهده دارند، برای کلیه دانش آموزان اعم از دختران وپسران به شکل یکسان تألیف شده است. در حالی که همگی صاحب نظران در امر تعلیم وتربیت بر وجود تفاوت های روانشناختی وفیزیولوژی وتاثیر آن عوامل برراه های تربیتی خاص هرگروه اتفاق نظر دارند. چرا که تربیت موفق آن است که برپایه جنسیت متربیان بنا گذاشته شده باشد . لذا ضرورت نگارش کتاب های درسی دین وزندگی ،متناسب با نیازها وویژگی های فطری وجنسی هرگروه ، جهت رشد وتعالی آنها ورسیدن به اهداف تعلیم وتربیت لازم وضروری به نظر می رسد. همچنین نگرش یکسان نسبت به درس دین وزندگی با سایر واحدهای درسی موجب شده است که این کتب آنطور که شایسته است نتواند رسالت خود را در امر تربیت دینی ورشد فضایل اخلاقی در دانش آموزان ایفا کند وصرفاً به عنوان یک واحد درسی تلقی گردد .درنتیجه می توان با تغییر در نظام فعلی حاکم بر محتوا وروش تدریس این کتب،گام های موثری در تربیت دینی دختران برداشت.البته نقش مربیان ودبیران در ایجاد فضاسازی در تربیت دینی دختران نیز بر کسی پوشیده نیست.کلیدواژه ها: تربیت، تربیت دینی، دختران دبیرستانی، کتاب های دین وزندگی    فهرست مطالبمقدمه. 1فصل اول: کلیات تحقیق1-1- بیان مسأله وموضوع تحقیق. 61-2-اهمیت وضرورت تحقیق. 61-3-اهداف تحقیق. 71-3-1 - اهداف کلی. 71-3-2- اهداف جزیی. 71-4-سؤالات تحقیق. 71-4-1- سؤلات اصلی. 71-4-2- سؤلات فرعی. 71-5-فرضیه های تحقیق. 81-5-1-فرضیه های اصلی. 81-5-2- فرضیه های فرعی. 81-6-روش تحقیق. 81-7-پیشینه. 81-8-تعریف اصطلاحات. 10فصل دوم: بررسی مسئله بلوغ و نوجوانی و تفاوتهای دختران و پسران2-1- بخش اول : مفهوم شناسی بلوغ ونوجوانی. 132-1-1- تعریف بلوغ(puberty ( 132-1-2- تعریف نوجوانی(adolescent). 142-1-3- انواع بلوغ. 152-1-3-1- بلوغ جسمی(فیزیکی). 152-1-3-2- بلوغ جنسی. 152-1-3-3- بلوغ روانی. 152-1-3-4- بلوغ اقتصادی (اکونومیک)واجتماعی. 162-1-3-5- بلوغ شرعی. 172-1-4- نیازها وخواسته های دوران بلوغ وجوانی. 172-1-4-1- نیازهای زیستی:. 172-1-4-2- نیازهای عاطفی(روانی) :. 172-1-4-3- نیازهای ذهنی:. 182-1-4-4- نیازهای اجتماعی:. 182-1-4-5- نیازهای مذهبی :. 182-1-5- آثار وپیامدهای بی اطلاعی نوجوانان ازمسائل بلوغ. 192-2- بخش دوم:  بلوغ ونوجوانی دردختران. 202-2-1- ویژگیها ونشانه های بلوغ در دختران. 202-2-1-1- ویژگیهای فیزیولوژی وجسمانی. 202-2-1-2-  ویژگیهای روانی ورفتاری. 212-2-2- مناسبترین زمان برای دادن اطلاعات به دختران درخصوص قاعدگی   222-2-3- مسئله بلوغ زودرس وپیامدهای آن. 222-2-3-1- بلوغ زودرس چیست ؟. 222-2-3-2- پیامدهای بلوغ زودرس. 232-2-3-3- عوامل ظهور بلوغ زودرس. 242-3- بخش سوم: ویژگیهای دختران وپسران. 252-3-1- هویت یکسان وجنسیت متفاوت. 252-3-2- هویت انسانی زنان ومردان. 252-3-3- تفاوتهای دختران وپسران. 262-3-3-1- تفاوت درقوای عقلانی وعاطفی. 262-3-3-2- تفاوتهای فیزیکی وجسمانی. 272-3-3-3- تفاوت دردین باوری واعتقادات مذهبی دختران وپسران. 282-3-4- تفاوتهای زن ومرد راز تکامل. 282-4- بخش چهارم :نقش والدین ومربیان دردوران بلوغ ونوجوانی. 292-4-1- نقش مادر دردوران بلوغ. 292-4-2- نقش پدر دردوران بلوغ درارتباط بادختر. 302-4-3-توصیه های تربیتی دوران نوجوانی وبلوغ. 31فصل سوم: بایسته‌های تربیت دینی دختران جهت ایفای نقشهای او از دیدگاه اسلام3-1- بخش اول : مفهوم شناسی تربیت دینی. 333-1-1- تربیت. 333-1-2- تربیت دینی. 333-1-3- تربیت ازدیدگاه امام علی (ع). 363-1-4- تربیت ازدیدگاه امام خمینی (ره). 393-1-5- اهداف کلی تربیت. 403-1-5-1- رسیدن انسان به مقام عبودیت. 403-1-5-2- هدایت ورشد. 403-1-5-3- تعلیم حکمت. 413-1-5-4-گسترش تقوا. 413-1-5-5- پرورش روح عدالت خواهی. 413-1-6- راه وصول به اهداف تربیت. 423-1-7- اهمیت نظام تربیتی در اسلام. 423-2- بخش دوم : تربیت دینی نوجوانان. 433-2-1- گرایش به مذهب وارزشها همزمان با تجلی بلوغ و نوجوانی   433-2-2- فطرت خدایی کودکان. 443-2-3- عوامل موثر درتربیت دینی و اخلاقی. 453-2-3-1- وراثت. 453-2-3-2- محیط. 453-2-3-3-نقش والدین. 453-2-3-4- نقش تغذیه (غذای حرام). 453-2-4- عوامل موثر بردرک مفاهیم دینی. 463-2-4-1- رشد عقلی. 463-2-4-2- حضوردر محیطها ومراسم های دینی. 463-2-4-3- ارتباط والدین با محیطها ومراسم دینی واشتغال آنها به اعمال وتکالیف مذهبی................................... 463-2-5- نقش باورهای دینی در تحکیم خانواده. 473-2-5-1- اعتقاد به توحید واستحکام خانواده. 483-2-5-2- اعتقاد به رسالت و امامت دراستحکام خانواده. 483-2-5-3- اعتقاد به زندگی پس از مرگ درخانواده. 493-2-6-  نقش اعمال عبادی در تحکیم خانواده. 493-2-6-1- نماز و خانواده. 503-2-7- نماز وتربیت دینی دختران. 503-2-6-2-روزه و خانواده. 513-2-8- عوامل دین گریزی نوجوانان ازسوی والدین. 513-2-9- عوامل دین گریزی نوجوانان ازسوی جامعه. 533-2-10- تربیت دینی درمدارس. 563-2-11- نحوه انتقال مفاهیم دینی به کودکان ونوجوانان درمدارس   573-2-12- نقش معلم و ویژگی های او در تعلیم و تربیت دینی. 583-2-13- عواملی که ازسوی معلم سبب جذابیت تربیت دینی می شود. 593-2-13-1- مقبولیت. 593-2-13-2- محبوبیت. 603-2-14- معلم صالح از دیدگاه امام علی(ع). 603-3- بخش سوم :تربیت دینی دختران وبایسته های  تربیت دینی دختران   613-3-1- جایگاه ممتاز زن درتعالیم وحی. 613-3-1-1- زن و تکثیر نسل انسان. 623-3-1-2- زن و ایجاد آرامش. 633-3-1-3- زن و مقام مادری. 633-3-2- انحرافات فکرى انسان گمراه نسبت به جایگاه زن. 643-3-3- پاسخ اسلام به انحرافات فکرى نسبت به جایگاه زن. 663-3-4- ارزش وبهای فرزند دختراز دیدگاه اسلام. 713-3-5- فرزند پروری متناسب باجنسیت. 733-3-6- دوجنسی بودن تربیت. 743-3-7- دلایل بر دوجنسی بودن تربیت. 743-3-8- بهترین نوع تربیت. 753-3-9- اهمیت تربیت دینی دختران. 753-3-10- اهداف تربیت دینی  دختران. 763-3-11- شیوه های تربیتی خاص دختران. 763-3-12- بهترین شیوه درتعمیق باورهای مذهبی ، تقویت نیروهای درونی است. 773-3-13- تقویت عنصر عقلانی دردختران. 793-3-14- نقش الگوسازی والگو پذیری درتربیت دختران. 803-3-15- چگونگی بهره گیری ازالگوهای ایده ال دینی درتقویت مهارتهای فردی واجتماعی دختران............................................................................ 803-3-16- الگوهای مورد تأیید خداوند در قرآن کریم. 813-3-17- نتیجه حاصل شده  از طرح این مباحث. 843-3-18- بسترهای تربیت دینی دختران جوان. 843-3-19- نقش مادر درتربیت دختر. 863-3-20- نقش پدر درتربیت دختر. 873-3-21- فلسفه ضرورت رضایت پدر درازدواج دختر. 893-3-22- علاوه برجامعه وخانواده عوامل دیگری دربستر سازی تربیت دینی یا عدم تربیت دینی دختران نقش دارند:. 903-3-23- هدف هجوم دشمنان فرهنگی دختران جوان و زنان  هستند. 913-3-24- ایجاد آمادگی دردختران برای ایفای نقش مادری. 913-3-25- ایجاد آمادگی دردختران برای ایفای نقش همسری. 923-3-26- ضرورت ازدواج به موقع دختران و آثارفردی واجتماعی آن. 933-3-27- فوائد ازدواج. 943-3-28- موانع ازدواج برای دختران جوان. 963-3-29- آماده سازی دختران برای ایفای نقش های اجتماعی متناسب باویژگیهای جسمانی وروحی‌شان............................................................... 963-3-30- مسئله حجاب وتربیت دینی دختران. 973-3-31- جایگاه حجاب در کنترل روابط دختر و پسر. 993-3-32- فواید رعایت پوشش دینی در سلامت جامعه و روح و روان دختر و پسر............................................................................................................... 1003-3-33- چادر، حجاب برتراست. 1013-3-34- دختران ومراقبتهای لازم دررابطه با ارتباط دختر وپسر. 1023-3-35- ترویج بی حجابی وارتباط باجنس مخالف ازسوی بیگانگان. 1043-3-36- نظر اسلام درباره ی حد آزادی در جامعه. 1053-3-37- ملاک های یک ارتباط سالم و عاری از گناه   1063-3-38- مسئله اشتغال زنان ودختران. 1063-3-39- ایجادآمادگی برای ایفای نقش اقتصادی دختران درخانواده وجامعه (تربیت اقتصادی)..................................................................... 1083-3-40- آسیبهای ناشی ازعدم تربیت صحیح اقتصادی دختران. 1093-3-40-1- مدگرایی. 1093-3-40-2- چشم وهم چشمی ومهریه های سنگین. 1093-3-41-سفارشات معصومین (ع)به زنان ودختران. 1113-3-42- بدترین زنان درکلام پیامبر اکرم (ص). 1113-3-43- توصیه های علما وشخصیتهای سیاسی واجتماعی به دختران. 1123-3-44- بایسته های تربیت دینی دختران که باید والدین به آنها توجه کنند. 1143-3-45-نظر پژوهشگر. 116فصل چهارم: نقدو بررسی اهداف و آموزه‌های تربیت دینی در کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه و نقش آن در تربیت دینی دختران4-1-جایگاه درس تعلیمات دینی در مدارس و اهداف تعیین شده برای ارائه این دروس....................................................................................... 1194-2-نقش آموزه های دینی در تربیت. 1224-3- گزارشی از برسی محتوای درسی کتب بینش اسلامی ودین وزندگی سال 1360 تا 1392. 1234-3-1- محاسن کتابهای درسی دین وزندگی از دودهه گذشته تاکنون از جهت توجه به نیازهای دانش آموزان. 1274-3-2 - معایب کتابهای درسی دین وزندگی دوره متوسطه با توجه به اهداف تعین شده برای این کتب وآموزه‌های مورد نیاز دانش آموزان   1294-4-ضرورت نگارش کتابهای دین وزندگی ویژه دختران  ونواقص کتابهای دین وزندگی موجود دررابطه با آموزه های دینی  مورد تأکید و نیاز دختران. 1364-5-جایگاه مؤثر فضا سازی تربیتی توسط مربیان ودبیران دین وزندگی در امرتربیت دینی......................................................................................... 1414-6-علل غفلت در راه تربیت دینی دختران. 1424-7-حاکم بودن نظام نمره محوری بر درس دین وزندگی. 1464-8- مشکلاتی که ازسوی دبیران دین وزندگی سبب کم رنگ شدن تربیت دینی درمدارس شده است..................................................................................... 1474-8-1- ضعف دبیران دینی دربیان احکام. 1474-8-2 - عدم اعتقاد قلبی برخی دبیران دینی به مسائل سیاسی مطرح شده درکتاب درسی.............................................................................................. 1484-8-3 - ضعف درروشهای تدریس درس دین وزندگی ومعرفی روشهای تدریس محرک وسازنده................................................................................................. 1494-9- جایگاه نیروهای کار آمد درامر انسان ساز تعلیم وتربیت برای حسن انجام وظیفه انسانی........................................................................... 1494-10- نظر پژوهشگر. 150فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات5-1- نتیجه گیری. 1525-2-پیشنهاداتی در رابطه با تربیت دینی دختران وجایگاه کتابهای دین وزندگی در این رابطه............................................................................ 153فهرست منابع. 160   مقدمههدف تعلیم وتربیت اسلامی آن است که مقدمات حرکت وهدایت آدمی را درصراط مستقیم فراهم آورد ومعراج اورابه مرحله کمال انسانی آسان سازد . تاریخ نشان داده است ،مذهب نقش مهمی درتربیت داشته است، به طوری که هدف اصلی ازتحصیل علم ودانش ومطالعه کتابهای صرف ونحو ...جهت درک بهتر آیات قرآن ودرک آموزه های دینی وفرستادن کودکان به مکتبخانه واماکن آموزشی ،تحصیل معارف دین حق و تربیت دینی بوده است .حضرت علی (ع) بهترین ارثی راکه پدران می توانند برای فرزندانشان بگذارند راادب وتربیت دانسته اند :« خیرُما ورث الأباء الابناء الادب » [1]دراین راستا ، امروزه بیش از هر زمان دیگر باید به تربیت فرزندان ،خصوصاً دختران همت گماشت؛ زیرا از یک سو نزدیک به نیمى از نیروهاى فعال و کارآمد جامعه را قشر زنان و دختران تشکیل مى دهند و از سوى دیگر، نقش آفرینی آنها درعرصه های خانوادگی واجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار است .آسیب پذیری آنها آسیب پذیر شدن جامعه رابه دنبال خواهد داشت .زیرا ازآنجایی که وظایف سنگینی برعهده دارند، دامهای متعددی نیز برسر راه آنها ازسوی جامعه به وجود خواهد آمد.دختران و پسران هر دو انسان محسوب مى‏شوند و متعلق به یک نوع از موجودات هستند، قاعدتاً بعضی از شیوه های تعلیم و تربیت (اعم از تربیت مذهبى یا غیر مذهبى) مشترکند. البته تفاوتهایی نیز وجود دارد که بعضی از این شیوه ها را اختصاصی می کند.بدون شک ویژگیهای روحی وروانی ونیازهای فطری دختران وپسران متفاوت است . ازآنجایی که نظام تربیتی باید برپایه جنسیت افراد بنا گذاشته شود ، لذا برخی از شیوه هاوعوامل مؤثر برتربیت دینی دختران از پسران نیز متفاوت می شود . زیرا بسیاری ازاین عوامل برخاسته از ویژگیهای روان شناختی وفیزیولوژی موجود در دختران است . تمام دستورهای اخلاقی و دینی زیر بنای فطری دارند، زیرا آنچه به عنوان دستور الهی در قرآن آمده است و یا پیشوایان دینی به آن اشاره کرده اند، همه و همه بر اساس نیازمندیهای فطری و طبیعی انسان تنظیم گردیده است .نه آن که برنامه های اخلاقی و دینی به افراد تحمیل شده باشد، چنان که پزشک حاذق نسخه ی طبی خود را بر اساس نیازمندیهای جسمی و روانی بیمار تنظیم مینماید. روی این اصل افرادی که به نوعی در انجام برنامه های اخلاقی و دینی تعلل و سستی مینمایند ،در حقیقت به سلامت جسم و روان خویش زیان و صدمه وارد می کنند.همچنین تفاوت در مسئولیتهای مختلف زن ومرد دربسیاری از موارد ،تربیت دینی متناسب با آن شرایط را می طلبد. شیوه‏ها و اصول تربیتى خاص دختران در جامعه نیاز به تدوین کتب فراوان و بحث و طرح دارد که به دقت و مطالعه محققان در روابط اجتماعى - خانوادگى بستگی دارد. ولی لزوماً نبایستی منجر به ستمی معکوس نسبت به جنس مذکر گردد .اگردر جامعه زنان و دختران در رفتار و داد و ستد و رفت و آمدهایشان، وایفای مسئولیتهای خود دستورهاى شرعى را رعایت کنند ، انحراف هاى اخلاقى به میزان قابل توجهى کاهش مى یابد؛ زیرا بیشتر نابسامانى هاى فرهنگى و اجتماعی درجامعه ناشی از عدم تربیت دینى نسل جوان به ویژه دختران می باشد. لازمه این آماده سازی ،درونی کردن ارزشها وفضایل اخلاقی وباورهای مذهبی درمیان این قشراست.مهم ترین هدف از تربیت دختران افزون بر خودسازى و پرورش باورهاى دینى، آشنا کردن آنان با فنون و شیوه هاى زندگى مانند شیوه شوهردارى، فرزندپرورى، همسایه دارى و معاشرت با مردم است. بدین معنا که دختران در کنار فراگیرى اندیشه هاى دینى و آموختن رفتارهاى اسلامى، نقش آفرینى در عرصه هاى گوناگون زندگى را نیز بیاموزند. وظیفه مادران است که از کوچکى به آموختن نقش ها به فرزندان و دختران شان بپردازند؛ زیرا محیط خانه مناسب ترین فضا براى نقش آموزى دختران است و مادر، شایسته ترین معلم و راهنما براى دختر به شمار مى رود. از نظر برخی کارشناسان این امرمیسر نمیشود مگر با تعلیم نظام برنامه ریزی واجرایی آموزش وپرورش که با توجه به منابع مهم مادی ومعنوی جامعه وبا بهره گیری ازشیوه ها وراهبردهای مؤثر وکارآمد ،درتربیت نسلی بکوشد که اعتقاد به مبانی دین اسلام ،عمل نمودن به احکام وآداب الهی وبرخورداری از سجایا وفضایل اخلاقی ،سرلوحه همه فعالیتها وسرفصل تمامی رفتارهای فردی واجتماعی آن نسل قرار گیرد.[2]از جمله ابزارهای تعلیم وتربیت دینی دختران کتابهای درسی وآموزشی است که دراین رابطه تألیف وبرنامه ریزی شده است . دراین پژوهش که درپنج فصل تدوین گردیده است ، سعی براین است که اهمیت تربیت دینی دختران ونقش مؤثر کتب درسی دین وزندگی  درتربیت دینی دختران مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. زیرا این گونه به نظر میرسد که این دروس صرفاً به عنوان یک واحد درسی تلقی گردیده وفقط نقش تعلیمی خود راایفا کرده است ونقش آنچنانی درامر تربیت نداشته است .همچنین لزوم نگارش کتابهای دین وزندگی ویژه دختران باتوجه به نیازهای تربیتی آنها درمقاطع مختلف ازمباحث مهمی است که مؤلفین کتابهای درسی باید به آن توجه کنند . باتوجه به اینکه نقش محتوای کتب درسی ازعوامل مهم تأثیر گذار درایجاد رغبت وتوجه به آموزه های دینی دردانش آموزان است ، لذا تألیف کتب درسی دین وزندگی متناسب با نیازهای تربیتی هرگروه ازدختران وپسران ضروری به نظر می رسد. البته نمی توان نقش تأثیر گذاردیگر عوامل تربیت همچون خانواده ،محیط آموزشی واجتماع را دراین امر مهم نادیده گرفت . اما باوجود سالیان متوالی از تدریس کتب تعلیمات دینی در یک دوره بلند مدت تحصیل ،انتظار میرود که محصل پس ازپایان این دوره علاوه بر تعلیم دینی تربیت دینی نیز شده باشد.در این  پایان نامه که باموضوع بایسته های تربیت دینی دختران ونقش کتابهای درسی دین وزندگی دراین رابطه تدوین گردیده است ،مطالب مورد نیاز در پنج فصل  گرد آوری شده است .درفصل اول کلیات ، درفصل دوم این تحقیق به مفهوم شناسی ومسائل مربوط به بلوغ ونوجوانی ، نیازها وخواسته های دوران بلوغ ونوجوانی ، وظایف والدین ومربیان دررابطه بابلوغ دختران وپاره های ازمباحث مربوط پرداخته شده است ،درفصل سوم به تربیت دینی دختران واهمیت آن وبایسته های تربیت دینی دختران جهت ایفای مسئولیتهای مهم آنها درخانواده واجتماع ، تربیت اقتصادی دختران ،نحوه تعامل آنها بااجتماع ومسائلی ازقبیل حجاب وروابط باجنس مخالف واشتغال بانوان مطالبی تدوین شده است. در فصل چهارم به بررسی کتابهای درسی دین وزندگی دوره متوسطه پرداخته شده که محاسن ومعایب باتوجه به اهداف تألیف این کتب ورسالت آنها برتربیت دینی دختران آمده است .آسیب شناسی مباحث کتب باتوجه به نیازهای تربیت دینی دختران درراستای رسیدن به اهداف دین مبین اسلام ، وعدم پرداختن به مباحث موردنیاز دختران درایت کتب ، درزمینه های احکام ومسائل تربیتی ویژه دختران ازدیگر مباحث فصل چهارم است .درفصل پنجم به نتیجه گیری وارائه پیشنهادات جهت تغییر کتابهای درسی برمبنای توجه به نیازهای تربیتی دختران  وتوصیه هایی جهت توجه به تربیت دینی دختران به دبیران دین وزندگی  پرداخته شده است .    فصل اولکلیات تحقیق    1-1- بیان مسأله وموضوع تحقیقیکی از مسائل اساسی زندگی انسان، مسئله تعلیم و تربیت است. تعلیم و تربیت نیز دامنه گسترده‌ای دارد. یکی از مهمترین انواع تربیت، تربیت دینی است. انجام این رسالت در کشور ما به عنوان یک جامعه اسلامی، تا حدود زیادی به نهاد آموزش و پرورش واگذار شده است. در درون این نهاد، کتاب‌های درسی به عنوان یک ساز وکار مؤثر مطرح هستند. محتوای این کتاب‌ها میتوانند نقش مؤثری در هدایت و پرورش دینی و اسلامی دانش‌آموزان ایفا کنند. یکی ازاین محتواهای آموزشی کتب دین وزندگی است که برای هردوگروه دختران وپسران با یک محتوای یکسان تألیف شده است .‏ با وجود تفاوتهای متعدد دراستعدادها ، توانایی ها، مسائل روان شناختی ، مسئولیتها ونقشهای متفاوتی که دختران وپسران برعهده دارند ،لذا عوامل مؤثر برتربیت دینی وروشها واصول تربیتی هرکدام ازاین دو قشر باهم متفاوت است . اهمیت ونقش کتابهای درسی درتفهیم آموزه های دینی وایجاد انگیزه جهت تعمیق باورهای مذهبی درفرزندانمان ،ضرورت نگارش کتابهای ویژه هرگروه را می طلبد.با توجه به اهداف عالی نظام آموزش وپرورش که با تکیه بر مکتب اسلام ومعارف غنی فرهنگ اسلامی بنا شده است، پس باید درتربیت نسلی بکوشد که اعتقاد به مبانی دینی وعمل نمودن به احکام شرعی وبرخورداری ازفضایل اخلاقی سرلوحه زندگی این نسل قرار گیرد .آنچه درکتابهای درسی دین وزندگی ویژه دختران می آید باید منطبق برنیازهای فطری وخواسته های درونی موردنیازشان برای رسیدن به این اهداف متعالی باشد .دراین پژوهش اهمیت نگارش این کتب مورد بررسی قرار گرفته است .[1] - ر.ک. تمیمی آمدی ،عبدالواحد بن محمد ،غررالحکم ودررالکلم ، ترجمه محمدعلی انصاری ، مؤسسه انتشاراتی امام عصر(ع) 1387، ص359 [2] - ر.ک . کریمی ، تعلیم وتربیت به کجا میرود؟ ،ازناکجا به هرکجا ، تهران انشارات عابد، 1388، صص 256-257تعداد صفحه : 195قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید