پایان نامه ارشد : بررسی عملکرد مدیران تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده مدارس راهنمایی استان یزد

دانلود متن کامل پایان نامه بررسی عملکرد مدیران تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده مدارس راهنمایی استان یزد

پایان نامه :

برای اخذ مدرک کارشناسی

عنوان :

بررسی عملکرد مدیران تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده مدارس راهنمایی استان یزد

استاد راهنما :

دکتر شکوه‌السادات بنی‌جمالی ـ دکتر داوود معظمی

سال تحصیلی :

91-1390

 

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

فهرست مطالبعنوان. صفحه تقدیم به . أتقدیر و تشکر . ب فصل اول . 1مقدمه. 2تعریف موضوع تحقیق. 4اهمیت موضوع. 6اهداف تحقیق. 8فرضیات تحقیق. 9قلمرو تحقیق. 10تعاریف اصطلاحات بکار رفته. 10 فصل دوم . 12سیر تحول مدیریت. 13نظریه های کلاسیک مدیریت. 14نظریه مدیریت علمی. 14نظریه مدیریت اداری (اصول گرایان). 15نظریه بوروکراسی. 16مزایا و محدودیت های عمده تئوری های کلاسیک مدیریت. 16مکتب روابط انسانی. 16تئوری مقداری مدیریت (علم مدیریت). 17نگرش سیستمی- مدیریت نظام گرا. 17مدیریت اقتضایی. 18تاثیر تئوری های مدیریت بر مدیریت آموزشی. 18تعاریف مدیریت و مدیریت آموزشی. 20ویژگی های منحصر به فرد مدیریت آموزشی. 22مهارت های مورد نیاز مدیران. 23مهارت های مورد نیاز مدیران آموزشی برای مدیریت مدارس  25عوامل موثر در موفقیت مدیران. 27ارزشیابی اثر بخشی و کارآمدی مدیران. 28عوامل موثر در اثر بخشی یک سازمان. 31از دیدگاه دیگری اثر بخشی سازمانی به چهار عامل عمده زیر بستگی دارد. 32وظیفه های مدیران. 32وظایف مدیریت در رده های مختلف سازمانی. 33برنامه ریزی. 33انواع برنامه ها. 34مراحل عمده برنامه ریزی. 35مراحل عمده برنامه ریزی عبارتند از. 35برنامه ریزی موثر. 35سازماندهی. 37تامین و بکارگیری نیروی انسانی. 38نظارت و کنترل. 39هدایت و رهبری. 40انگیزش و رفتار. 41سلسله مراتب نیاز ها. 42نظریه انگیزش- بهداشت روانی. 43تئوری y,x. 43نظریه گروه های انسانی. 44مطالعات و نظریه هائی در مورد رهبری. 45روش صفات ممیزه رهبری. 45تحقیقات رهبری دانشگاه اوهایو. 46سیستم های مدیریتی لیکرت. 47رهبری اقتضایی (هرسی و بلانچارد). 48رهبری موفق و رهبری موثر. 48همگامی و رهبری. 49فرآیند همگامی و رهبری. 49رهبری مبتنی بر عشق و محبت. 50فرآیند رهبری در بر گیرنده چهار مفهوم اصلی است که عبارتند از  50فرایند رهبری توام با عشق و محبت دارای سه مرحله اساسی است  51مدیریت مشارکتی. 52شرایط لازم برای اثر بخش بودن مشارکت. 53مزایای مشارکت. 54ایجاد تغییر و خلاقیت و نو آوری لازمه بقا و موفقیت سازمان ها  55برنامه ریزی و اجرای تغییر. 55فرآیند تشخیص شامل موارد زیر است. 56فرآیند ایجاد تغییر. 56خلاقیت و نوآوری. 57فرآیند خلاقیت. 58ویژگی های افراد خلاق. 60موانع خلاقیت. 60استراتژی های نوآوری. 61روابط انسانی. 62روابط انسانی در مدرسه. 63شاخص های روابط انسانی مطلوب در مدرسه. 65عوامل موثر در ایجاد رضایت خاطر معلمان از کار خویش و محیط آموزشی  66مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقیق. 69فصل سوم. 75جامعه آماری و روش نمونه گیری. 76ابزار جمع آوری اطلاعات. 76نحوه جمع آوری اطلاعات. 78روش های آماری تحقیق. 78 فصل چهارم . 79فرضیه یک. 80فرضیه دو. 84فرضیه سه. 88فرضیه چهار. 92فرضیه پنج. 96جدول نتایج فرضیات. 100 فصل پنجم. 101خلاصه تحقیق و نتیجه گیری. 102نتایج دیگری که در ضمن تحقیق بدست آمده است. 103پیشنهادات. 104محدودیت ها و تنگناهای پژوهش. 105 پیوست . 107پرسشنامه. 108فهرست منابع. 111
فصل اول طرح تحقیق
  مقدمهبا اینکه امروزه مدیریت در دنیای پیچیده و متحول جایگاه اساسی خود را پس از فراز و نشیب های بسیار پیدا کرده است، به نظر میرسد در کشور ما بیان فوق مصداق کامل عینی پیدا نکرده است . مدیریت آموزشی نیز از این امر مستثنی نبوده و هنوز جایگاه واقعی خود را در مفهوم علمی خود باز نیافته است. هنوز هم در موارد بسیاری ،مدیران فعلی آموزشی در نهایت مدیران آموزشی به معنی مجری قوانین و مقررات جاری هستند نه «رهبر آموزشی» و لازمه این کار توجه به مدیریت آموزشی و بها دادن به آن در مفهوم علمی آن است.از میان انواع مدیریت آموزشی، مدیریت آموزشی در سطح مدارس یکی از با اهمیت ترین و حساس ترین وظایف محسوب میگردد. آموزش در مدرسه انجام می گیرد و کیفیت آموزش و نتایج آن نیز به مدرسه بستگی دارد. لذا نظام آموزشی باید از مدیران توانا، کار آمد و کار آزموده در سطح مدارس برخوردار باشد تا بتواند وظایف خطیر خود را به نحو موثر به انجام برساند، و این امر مستلزم آن است که نظام آموزشی از یک در جهت پرورش و جذب مدیران ماهر و تحصیل کرده گام بردار و از طرف دیگر سیستم انتخاب و انتصاب مدیران آموزشی را طوری طراحی نماید که از طریق مدیران شایسته و کاردان و تحصیل کرده به سمت های مدیریت آموزشی انتخاب کردند.توجه به وظیفه های خطیر مدارس و تامل در مورد وظایف مدیران آموزشی مدارس بر این امر دلالت دارد که وظیفه مدیران آموزشی در برنامه ریزی آموزشی و اجرای آنها خلاصه نمی شود بلکه ایجاد محیطی مساعد که همکاری موثر افراد را برای رسیدن به اهداف موجب شود، و هدایت و رهبری آموزشی و همچنین سازماندهی و نظارت و کنترل موثر نیز از وظایف اصلی مدیران محسوب میگردد، و انجام این وظایف، مهارت ها و توانایی های خاصی را می طلبد که این مهارت ها و توانائی ها نمی توانند صرفاً از طریق تجربه حاصل شوند و آموزش و کسب آگاهی های لازم علمی در کنار تجربه برای دست یافتن به این توانایی ها و مهارتها لازم و ضروری است.دانش مدیریت به مدیران کمک می کند تا بتوانند دشواری های کار خود را از طریق مطالعه اصول، نظریه ها و آموزش فنون و روش های سودمند و موثر از میان بردارند و بتوانند به طور موثر از عهده تحولات و پویایی های کار خود برآیند- راه حل های خلاق برای مسائل و مشکلات خود ارائه دهند- منابع مادی و انسانی سازمان آموزشی خودشان را جهت کسب اهداف تعلیم  و تربیت، به خوبی بکار گیرند و به اقدامات پیشگیرانه در قلمرو کار و فعالیت خود مبادرت ورزند.از آنجائیکه اجرا و مدیریت نظام های آموزش و پرورش در مقایسه با سایر بخش‌های فعالیت، افراد و منابع مادی و مالی بیشتری را به کار می گیرد، و از سوی دیگر با توجه به اینکه مسئولیت مدارس در قبال دانش آموزان و جوامع، بیشتر و پیچیده تر از گذشته شده است، آموزش های تخصصی برای مدیران مدارس بیش از هر زمان دیگری واجد اهمیت است و ضرورت دارد مدیران مدارس مهارت های جدیدی را در جهت انجام موثر وظایف شان فرا گیرند.از طرفی چون لازم است هم عرض سایر امور اجتماعی، آموزش و پرورش نیز متحول گردد و با توجه به اینکه اگر قرار باشد در عرصه تعلیم و تربیت تحولی به وقوع بپیوندد باید از مدیریت آموزش و پرورش آغاز گردد، ضروری است در یک تحول اساسی در تربیت و به کارگیری مدیران آموزشی کارآمد که قادر باشند در شرایط متحول و پیچیده امروزی تحولات لازم را در آموزش و پرورش به طور اثر بخش عینیت بخشند و دستیابی به اهداف عالی تعلیم و تربیت را به نحو مطلوب میسر سازند، اقدامات اساسی صورت پذیرد. تعریف موضوع تحقیقسازمان ها عموماً اهداف خاصی را دنبال میکنند. نهاد آموزش و پرورش نیز در هر کشوری در پی اهداف خاصی است که از طریق سازمان های اجرایی آن، یعنی مدارس به واقعیت می پیوندند. از سوی دیگر مدیران مدارس نیز مانند هر مدیری دیگری انجام وظایف مدیریتی همچون برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری و کنترل را به نحوی به عهده دارند. به نظر می رسد مدیران تحصیل کرده در رشته های مدیریت به نیکو ترین وجه از عهده این وظایف برآیند و نقش اساسی را در اثر بخش نمودن فعالیت های سایر کارکنان داشته باشند و از سایر مدیران کارآمد تر و اثر بخش تر باشند. ولی در صحنه عمل، مشخص نیست که این مدیران تا چه حد اینگونه عمل می نمایند و یا کارآمد تر از سایر مدیران هستند. مقایسه کارآمدی مدیران تحصیل کرده در رشته های مدیریت با سایر مدیران آموزشی این امکان را فراهم می آورد که از یک طرف میزان اثر بخشی مدیران تحصیل کرده در رشته های مدیریت در صحنه عمل به وضوح روشن شود و از سوی دیگر میزان تفاوت های معنی دار موجود بین مدیران تحصیل کرده در رشته های مدیریت و سایر مدیران آموزشی مدارس راهنمایی هم از نظر میزان دستیابی به اهداف سازمانی و هم از نظر نحوه انجام وظایف مدیریتی آشکار گردد، و از این طریق نقش آموزش های مدیریتی در اثر بخش مدیران به طور عینی تر و واقعی تر مشخص شود.از آنجائیکه در آموزش و پرورش اهداف سامانی دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و سنجش آنها به صورت واقعی تر و عینی تر چندان که شایسته و دقیق باشد مقدور نیست و از سوی دیگر با توجه به اینکه اثر بخشی مدیران بر اساس میزان دستیابی به اهداف ممکن است ملاک صحیح و معتبری نباشد و عوامل دیگری غیر از خود مدیر در دستیابی به اهداف، موثر بوده باشند، لذا در این تحقیق از توجه صرف به اهداف، پرهیز نموده و نحوه انجام وظایف مدیریتی به طور اثر بخش نیز مورد مقایسه قرار می گیرد که میتواند به عنوان یک روش سنجش اثر بخشی مدیران، تکمیل کننده روش ارزیابی بر مبنای دستیابی به اهداف بوده و نقایص و کاستی های آن را جبران نماید. در این صورت نتایج بدست آمده با واقعیت منطبق بوده و می تواند دارای اعتبار کافی باشد و در ضمن نقش سایر عواملی که ممکن است در موفق بودن مدیر موثر بوده و مدیر در آنها نقشی نداشته است خنثی گرد و فقط توانایی و مهارت های شخصی مدیران مورد بررسی و مقایسه قرار گیرند.بنابراین کارآمد مدیران از سه جنبه قابل تعریف و بررسی است. از نظر عملکردی، مدیر کارآمد مدیری است که سازمان را به سوی اهدافش رهنمون سازد و کسب اهداف سازمانی را میسر سازد. از نظر فرآیندی، مدیر کارآمد مدیری است که از اصول مدیریت آگاهی کافی داشته و وظایف مدیریتی را به طور موثر انجام دهد. و از جنبه خصوصیات شخصی نیز، مدیر کارآمد مدیری است که حائز شرایط احراز مدیریت باشد. بدیهی است که در این زمینه شرایط احراز باید بر حسب سطح سازمانی و نوع مهارتهای لازم برای تصدی آن شغل و براساس موازین علمی تعیین گردد.بر اساس این چهارچوب برای مدیران آموزشی کارآمد نیز میتوان ویژگی هایی را بر شمرد. مدیران آموزشی کارآمد مدیرانی هستند که قادرند با بکارگیری صحیح و موثر منابع مادی و انسانی سازمان، و در کنار آن با برنامه ریزی هستند که قادرند با بکارگیری صحیح و موثر منابع مادی و انسانی سازمان، و در کنار آن با برنامه ریزی دقیق بر مسائل و مشکلات موجود فائق آیند و از فرصت های موجود به نحو مطلوب در جهت پیشبرد سازمان آموزشی خویش استفاده نمایند و با هدایت و رهبری موثر و استقرار روابط انسانی مطلوب در محیط آموزشی، موجبات تفاهم و همکاری معلمان و کارکنان آموزش و تلاش مشتاقانه آن را در جهت کسب اهداف تعلیم و تربیت فراهم آورند و با ایجاد محیطی مساعد برای امر خلاقیت و نو آوری، فرصت هایی برای اندیشیدن و کارکردن گروهی موثر جهت همه کارکنان به وجود آورند و فرصت ها  و شرایطی را بیافرینند که از طریق آنها رضایت خاطر کارکنان از محیط آموزشی خویش فراهم آید.(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)تعداد صفحه : 84قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید