پایان نامه ارشد : بررسی انسجام واژگانی در شاهنامه فردوسی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : زبان­شناسی همگانی

عنوان : بررسی انسجام واژگانی در شاهنامه فردوسی

 دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکزی

دانشکده زبانهای خارجی،گروه زبان­شناسی همگانی

 

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)

عنوان

بررسی انسجام واژگانی در شاهنامه فردوسی

استاد راهنما

دکتر سید محمد ضیاء­حسینی

استاد مشاور

دکترمحمدمهدی اسماعیلی

  زمستان 1391

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 فهرست مطالب 
عنوان صفحه
فصل اولکلیات طرح………………………………………………………………………………..1
1-1مقدمه         ………………………………………………………………………………..2
1-2اهمیت موضوع  …………………………………………………………………………..3
1-3بیان مسئله        …………………………………………………………………………..3
1-4سوال­های و فرضیه­های تحقیق ………………………………………………………4
    1-4-1سوال­های تحقیق  …………………………………………………………………………4
    1-4-2فرضیه­های تحقیق  ……………………………………………………………………….4
1-5کلیدواژه­ها  …………………………………………………………………………………5
1-6محدودیت تحقیق  ……………………………………………………………………….10
1-7شاهنامه فردوسی  …………………………………………………………………………11
فصل دومپیشینه تاریخی تحقیق…………………………………………………………………..13
2-1مقدمه  ………………………………………………………………………………………..14
2-2مبانی نظری تحقیق  ……………………………………………………………………..15
   2-2-1زبان­شناسی و ادبیات  ……………………………………………………………………15
       2-2-1-1ویژگی­های زبان ادبی  …………………………………………………………………..17
       2-2-1-2گونه­های زبان ادبی  ……………………………………………………………………..20
   2-2-2نظریه­های زبان­شناسی  ………………………………………………………………….23
      2-2-2-1زبان­شناسی توصیفی(ساختگرا)  ……………………………………………………..24
         2-2-2-1-1زبان و گفتار  ……………………………………………………………………………….25
         2-2-2-1-2صورت آوایی و معنی  ………………………………………………………………….26
     2-2-2-2زبان­شناسی نقش­گرا  …………………………………………………………………….26
        2-2-2-2-1نقش­گرایی در مکتب پراگ  …………………………………………………………..26
        2-2-2-2-2نقش­گرایی در مکتب کپنهاگ  ………………………………………………………..28
        2-2-2-2-3نقش­گرایی در مکتب لندن  ……………………………………………………………29
2-2-3سخن­کاوی  …………………………………………………………………………………31
      2-2-3-1کاربرد سخن­کاوی  ………………………………………………………………………43
   2-2-4متن و زبان­شناسی متن  …………………………………………………………………44
   2-2-5بافت  …………………………………………………………………………………………47
   2-2-6متن­کاوی  ……………………………………………………………………………………50
   2-2-7انسجام و همبستگی  …………………………………………………………………….50
2-2-7-1انسجام  ………………………………………………………………………………………52
          2-2-7-1-1ارجاع  ………………………………………………………………………………………..52
          2-2-7-1-2جایگزینی  …………………………………………………………………………………..54
          2-2-7-1-3حذف  ………………………………………………………………………………………..55
      2-2-7-2انسجام واژگانی  ………………………………………………………………………….57
         2-2-7-2-1تکرار  ………………………………………………………………………………………..57
         2-2-7-2-2با­هم­آیی  ……………………………………………………………………………………..59
     2-2-7-3انسجام پیوندی  …………………………………………………………………………..60
2-3مبانی عملی تحقیق  ………………………………………………………………………62
   
فصل سومروش­شناسی……………………………………………………………………………….65
3-1مقدمه  ………………………………………………………………………………………..66
3-2روش گردآوری اطلاعات  …………………………………………………………….66
3-3روش تجزیه و تحلیل  ………………………………………………………………….67
   
فصل چهارمتجزیه و تحلیل داده­ها………………………………………………………………….68
4-1مقدمه  ………………………………………………………………………………………..69
4-2منبع داده­ها  …………………………………………………………………………………69
4-3روش کدگذاری داده­ها  ………………………………………………………………..69
4-4بررسی داده­ها  ……………………………………………………………………………..70
   4-4-1متن 1،آغاز کتاب  ………………………………………………………………………..70
   4-4-2متن 2، کیومرث  ………………………………………………………………………….73
   4-4-3متن 3، بیژن و منیژه  …………………………………………………………………….78
   4-4-4متن 4، پادشاهی همای  ………………………………………………………………..98
   4-4-5متن 5، هوشنگ  ………………………………………………………………………….104
   4-4-6متن 6، بهمن  ………………………………………………………………………………108
   4-4-7متن 7، تهمورث  …………………………………………………………………………118
   4-4-8متن 8، جمشید  …………………………………………………………………………..123
   4-4-9متن 9، پادشاهی یزدگرد  ………………………………………………………………132
   4-4-10متن 10، پادشاهی نرسی بهرام  ………………………………………………………156
فصل پنجمنتیجه­گیری و پیشنهادهای تحقیق……………………………………………………162
5-1مقدمه  ………………………………………………………………………………………..163
5-2نتیجه­گیری  …………………………………………………………………………………164
5-3پیشنهادهای تحقیق  ………………………………………………………………………167
واژه­نامه فارسی به انگلیسی…………………………………………………………………………………………………..168
واژه­نامه انگلیسی به فارسی  ………………………………………………………………………………………………..170
منابع …………………………………………………………………………………………………..172
منابع داخلی……………………………………………………………………………………………………173
منابع خارجی……………………………………………………………………………………………………175
منابع اینترنتی……………………………………………………………………………………………………176

 

 

 

فهرست جداولصفحه
جدول 4-1   ………………………………………………………………………………………………………………….71
جدول 4-2   ………………………………………………………………………………………………………………….71
جدول 4-3   ………………………………………………………………………………………………………………….75
جدول 4-4   ………………………………………………………………………………………………………………….76
جدول 4-5   ………………………………………………………………………………………………………………….76
جدول 4-6   ………………………………………………………………………………………………………………….80
جدول 4-7   ………………………………………………………………………………………………………………….81
جدول 4-8   ………………………………………………………………………………………………………………….84
جدول 4-9   ………………………………………………………………………………………………………………….85
جدول 4-10   ……………………………………………………………………………………………………………….88
جدول 4-11   ……………………………………………………………………………………………………………….89
جدول 4-12   ……………………………………………………………………………………………………………….92
جدول 4-13   ……………………………………………………………………………………………………………….93
جدول 4-14   ……………………………………………………………………………………………………………….95
جدول 4-15   ……………………………………………………………………………………………………………….96
جدول 4-16   ……………………………………………………………………………………………………………….96
جدول 4-17   ……………………………………………………………………………………………………………….100
جدول 4-18   ……………………………………………………………………………………………………………….102
جدول 4-19   ……………………………………………………………………………………………………………….102
جدول 4-20   ……………………………………………………………………………………………………………….105
جدول 4-21   ……………………………………………………………………………………………………………….106
جدول 4-22   ……………………………………………………………………………………………………………….106
جدول 4-23   ……………………………………………………………………………………………………………….110
جدول 4-24   ……………………………………………………………………………………………………………….111
جدول 4-25   ……………………………………………………………………………………………………………….114
جدول 4-26   ……………………………………………………………………………………………………………….116
جدول 4-27   ……………………………………………………………………………………………………………….116
جدول 4-28   ……………………………………………………………………………………………………………….120
جدول 4-29   ……………………………………………………………………………………………………………….121
جدول 4-30   ……………………………………………………………………………………………………………….121
جدول 4-31   ……………………………………………………………………………………………………………….125
جدول 4-32   ……………………………………………………………………………………………………………….126
جدول 4-33   ……………………………………………………………………………………………………………….129
جدول 4-34   ……………………………………………………………………………………………………………….130
جدول 4-35   ……………………………………………………………………………………………………………….130
جدول 4-36   ……………………………………………………………………………………………………………….134
جدول 4-37   ……………………………………………………………………………………………………………….135
جدول 4-38   ……………………………………………………………………………………………………………….138
جدول 4-39   ……………………………………………………………………………………………………………….139
جدول 4-40   ……………………………………………………………………………………………………………….142
جدول 4-41   ……………………………………………………………………………………………………………….143
جدول 4-42   ……………………………………………………………………………………………………………….146
جدول 4-43   ……………………………………………………………………………………………………………….147
جدول 4-44   ……………………………………………………………………………………………………………….150
جدول 4-45   ……………………………………………………………………………………………………………….150
جدول 4-46   ……………………………………………………………………………………………………………….153
جدول 4-47   ……………………………………………………………………………………………………………….154
جدول 4-48   ……………………………………………………………………………………………………………….154
جدول 4-49   ……………………………………………………………………………………………………………….157
جدول 4-50   ……………………………………………………………………………………………………………….158
جدول 4-51   ……………………………………………………………………………………………………………….158
جدول 4-52   ……………………………………………………………………………………………………………….160
جدول 4-53   ……………………………………………………………………………………………………………….160

 

 

فهرست نمودارهاصفحه
نمودار 4-1   …………………………………………………………………………………………………………….72
نمودار 4-2   …………………………………………………………………………………………………………….72
نمودار 4-3   …………………………………………………………………………………………………………….77
نمودار 4-4   …………………………………………………………………………………………………………….77
نمودار 4-5   …………………………………………………………………………………………………………….97
نمودار 4-6   …………………………………………………………………………………………………………….97
نمودار 4-7   …………………………………………………………………………………………………………….103
نمودار 4-8   …………………………………………………………………………………………………………….103
نمودار 4-9   …………………………………………………………………………………………………………….107
نمودار 4-10   ………………………………………………………………………………………………………….107
نمودار 4-11   ………………………………………………………………………………………………………….117
نمودار 4-12   ………………………………………………………………………………………………………….117
نمودار 4-13   ………………………………………………………………………………………………………….122
نمودار 4-14   ………………………………………………………………………………………………………….122
نمودار 4-15   ………………………………………………………………………………………………………….131
نمودار 4-16   ………………………………………………………………………………………………………….131
نمودار 4-17   ………………………………………………………………………………………………………….155
نمودار 4-18   ………………………………………………………………………………………………………….155
نمودار 4-19   ………………………………………………………………………………………………………….159
نمودار 4-20   ………………………………………………………………………………………………………….159
نمودار 4-21   ………………………………………………………………………………………………………….161
نمودار 4-22   ………………………………………………………………………………………………………….161

 

1 مقدمه

زبان ابزار بیان مفاهیم و ارتباط میان انسان­هاست.نخستین و اساسی­ترین نقش زبان نیز همین می­باشد زیرا بشر ناگزیر است که در ارتباط با دیگران در اجتماع تجربه­اش را منتقل کند و تجربه دیگران را دریابد.بنابراین در مطالعه و توصیف آن باید صور و اشکال زبانی مرتبط با این نقش زبان را مورد بررسی قرار داد.شاخه­ای در زبان­شناسی با عنوان سخن­کاوی در این رابطه و جهت بررسی کاربرد زبان بوجود آمده است.

تحلیل­کلام به  بررسی روابط برون­جمله­ای و ارتباط بین زبان و بافت­هایی که در آن بکار برده می­شود می­پردازد.متن صورت مذاکرات کلام است و متن یک واحد منسجمی را تشکیل می­دهد.آنچه که متن را از غیر­متن متمایز می­سازد متنیت[1] است و یکی از عوامل بوجود آورنده متنیت،­ انسجام است. انسجام زمانی در متن حاصل می­شود که تفسیر عنصری در متن به تفسیر عنصری دیگر وابسته باشد.هلیدی و حسن (1976) ابزارهای انسجام در متن را در زبان انگلیسی به سه دسته اصلی تقسیم کرده­اند که عبارتند از :

1.دستوری:­ عوامل دستوری که دارای سه زیر­مجموعه ارجاع، جانشینی و حذف می­باشد.

  1. واژگانی: عوامل واژگانی که در برگیرنده تکرار و با هم­آیی است.

3.پیوندی: عوامل پیوندی که شامل عناصر اضافی، سببی، تقابلی و زمانی است.

آنچه در این پژوهش انجام شد بررسی زبان شاهنامه از دیدگاه انسجام واژگانی می­باشد و تلاش بر آن بود تا  طبق نظریه هلیدی و حسن، انسجام واژگانی در این اثر ماندگار قرن چهارم هجری بررسی شود.

 

12 اهمیت موضوع

لطفی­پورساعدی(1374) اینگونه مطرح می­کند که نقش ارتباطی زبان مهمترین عامل و انگیزه پیدایش توسعه و تکامل آن است.در ایفای این نقش ارتباطی،زبان به عنوان یک کل عمل می­کند.این تحقیق به بررسی شاخه­ای از زبان به عنوان گفتمان­کاوی خواهد پرداخت که در مطالعات زبان و زبان­شناسی بسیار حائز اهمیت است.صحبت از تحلیل کلام یا گفتمان­شناسی توجه به متن را در پی دارد و متن دارای ویژگی­های خاصی است که یکی از آنها انسجام متنی می­باشد.انسجام متن و شناخت عوامل مؤثر در آن بسیار مهم است چرا که کوچکترین تغییر در این عناصر به تغییر در انسجام متن می­انجامد و تغییر در انسجام متن باعث تغییر در بافتار و در نتیجه در سراسر متن می- گردد که درک نادرستی از آن را به خواننده یا شنونده القا می­کند.لذا اهمیت این تحقیق به این دلیل است که عوامل انسجام در متن نقش مهمی را ایفا می­کنند.

 

13 بیان مسئله

در تحلیل کلام مطالعه زبان در رابطه با نقش ارتباطی آن و چگونگی کاربرد آن توسط گوینده/ نویسنده انجام می­شود و آن با بررسی متن آغاز می­گردد و طبق نظر هلیدی وحسن ” آنچه متن را از غیر­متن متمایز می­سازد متنیت است وانسجام یکی ازعوامل ایجاد متنیت می­باشد”(4:1976). از آنجایی که انسجام یک رابطه معنایی است فرض بر آن است که در زبان فارسی هم مانند انگلیسی به سه گروه دستوری، واژگانی و پیوندی طبقه بندی می­شود.این تحقیق برمبنای عوامل و ابزار انسجام واژگانی از میان دیگر عوامل انسجام قرار دارد و تلاش بر آن است تا ادعای هلیدی و حسن در زبان انگلیسی رادر اشعار فردوسی بیازماید وتأثیرمؤلفه­های انسجام واژگانی را مورد مطالعه قرار دهد و در پی آن باشد که آیا فردوسی از این عوامل استفاده کرده است یا نه.

 

تعداد صفحه : 190

قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید