پایان نامه ارشد : بررسی تاثیر رقابت بازار بر نوسانات سود شرکت های صنایع غذایی عضو بورس اوراق بهادار تهران

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :

گرایش :

عنوان : بررسی تاثیر رقابت بازار بر نوسانات سود شرکت های صنایع غذایی عضو بورس اوراق بهادار تهران

 

دانشگاه رجا

Industrial Management- financial

 Thesis "M.S"

عنوان :

بررسی تاثیر رقابت بازار بر نوسانات سود شرکت های صنایع غذایی عضو بورس اوراق بهادار تهران

Supervisor:

Jamal Khani Jazani (Ph.D)

Advisor:

Arash Haji Karimi (Ph.D)

September 2014

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیده :هدف از نگارش پژوهش حاضر، بررسی تاثیر رقابت بازار بر نوسانات سود شرکت های صنایع غذایی عضو بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این پژوهش که از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه انجام از نوع پژوهش های نیمه تجربی به شمار می رود؛ پس از مروری بر رقابت پذیری و دیدگاه های مرتبط با آن و نوسان پذیری سود، پرسش نامه ای در ارتباط با 6 زیر شاخص مدل پنج نیروی رقابتی پورتر    در نظر گرفته شده و پس از تایید روایی و پایایی آن، میان 284 نفر از مدیران و حسابداران شرکتهای صنایع غذایی و اساتید اقتصاد توزیع شد.نتایج حاصل از بکارگیری آزمون t-student، معناداری تمامی 6 متغیر مستقل از نظر اقتصاد دانان و پنج متغیر مستقل (به جز تعداد مشتریان) از نظر مدیران و حسابداران را نشان می دهد. در انتها نیز این 6 متغیر ( تعداد تامین کنندگان، سیستم توزیع، تعداد رقبا، حمایت دولت، محصولات جایگزین و تعداد مشتریان) با استفاده از ستون بتا استاندارد از جدول ضرایب در تحلیل spss رتبه بندی شدند که در نهایت، تعداد تامین کنندگان و سیستم توزیع از نظر مدیران و حسابداران و محصولات جایگزین و تعداد تامین کنندگان از نظر اقتصاد دانان بعنوان مهمترین عوامل تاثیر گذار بر سود و نوسانات سود  شناخته شدند. واژگان تخصصی:رقابت پذیری، نوسانات سود، تعداد رقبای تجاری، صنعت  فهرستفصل اول : کلیات پژوهشمقدمه.........................................................................................................................................................2
  • بیان مسأله.....................................................................................................................................3
  • اهمیت و ضرورت پژوهش ........................................................................................................ 4
  • اهداف پژوهش ............................................................................................................................5
  • سؤال های پژوهش ......................................................................................................................5
  • فرضیات پژوهش..........................................................................................................................5
  • متغیرهای پژوهش.........................................................................................................................6
  • کلیات روش پژوهش....................................................................................................................6
  • قلمرو پژوهش..............................................................................................................................8
  • تعریف واژگان تخصصی..............................................................................................................9
 فصل دوم : مبانی نظری پژوهشمقدمه....................................................................................................................................................... 11بخش اول : رقابت پذیری و تئوری های مرتبط با آن...........................................................................122-1-1- تعریف رقابت پذیری............................................................................................................... 122-1-2- سطوح رقابت پذیری................................................................................................................ 152-1-2-1- رقابت پذیری در سطح بنگاه یا صنعت................................................................................ 162-1-2-2- رقابت پذیری در سطح منطقه...............................................................................................162-1-2-3- رقابت پذیری در سطح ملی..................................................................................................172-1-3- مروری بر تئوری ها، مدل ها و رویکردهای مرتبط با رقابت پذیری.........................................172-1-4- مدل رقابت پذیری مینتزربرگ...................................................................................................182-1-5- مدل رقابت پذیری کوتا و همکاران..........................................................................................202-1-6- دیدگاه مبتنی بر منابع................................................................................................................212-1-7- دیدگاه موقعیت در بازار ...........................................................................................................232-1-8- رابطه با تأمین کنندگان...............................................................................................................242-1-9- دیدگاه مبتنی بر توان خلاقیت و نوآوری...................................................................................252-1-10- سایر دیدگاه ها........................................................................................................................262-1-10-1- سرمایه فکری.....................................................................................................................262-1-10-1-1- سرمایه انسانی................................................................................................................272-1-10-1-2- سرمایه سازمانی.............................................................................................................282-1-10-1-3- سرمایه رابطه ای............................................................................................................292-1-10-1-4- نقش سرمایه فکری بر رقابت پذیری.............................................................................292-1-10-2- دیدگاه مبتنی بر هوشمندی رقابتی......................................................................................302-1-10-3- نقش هوشمندی رقابتی در افزایش توان رقابتی ................................................................332-1-10-4- مدیریت دانش....................................................................................................................362-1-10-4-1- مدیریت دانش، تعاریف و مفاهیم..................................................................................362-1-10-4-2- نقش مدیریت دانش در رقابت پذیری بنگاه ها..............................................................372-1-10-5- فناوری اطلاعات.................................................................................................................412-1-10-5-1- فناوری اطلاعات، تعاریف و مفاهیم...............................................................................422-1-10-5-2- نقش مداخله گر قابلیت یادگیری بازار...........................................................................432-1-10-5-3- تجارت الکترونیک و توسعه توان رقابتی........................................................................442-1-10-5-4- تأثیر اینترنت و بازاریابی اینترنتی بر محصول.................................................................442-1-10-5-5- تأثیر اینترنت و بازاریابی اینترنتی بر توزیع.....................................................................442-1-10-5-6- تأثیر اینترنت و بازاریابی اینترنتی بر قیمت.....................................................................452-1-10-5-7- تأثیر اینترنت و بازاریابی اینترنتی بر ترفیع......................................................................452-1-10-6- مدل رقابت پذیری پورتر....................................................................................................452-1-10-7- پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی .....................................................................................51بخش دوم : نوسان پذیری سود و تئوری های مرتبط با آن .................................................................552-2-1- سود حسابداری.........................................................................................................................552-2-2- نوسان پذیری سود.....................................................................................................................562-2-2-1- عوامل اقتصادی (محیط عملیاتی)..........................................................................................562-2-2-1-1- ارتباط شرکت با محیط اقتصادی (عملیاتی)......................................................................562-2-3- پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده............................................................................57بخش سوم : صنایع غذایی......................................................................................................................602-3-1- تعریف صنعت...........................................................................................................................612-3-2- تقسیم بندی صنایع.....................................................................................................................612-3-3- تعریف صنایع غذایی..................................................................................................................622-3-4- تاریخچه صنایع غذایی...............................................................................................................632-3-5- صنایع مواد غذایی در ایران........................................................................................................642-3-6- مشخصات عمومی صنایع غذایی...............................................................................................652-3-7- عمده مشکلات صنایع غذایی....................................................................................................68 فصل سوم : روش شناسی پژوهشمقدمه........................................................................................................................................................713-1- روش پژوهش.................................................................................................................................723-1-1- الگوریتم پژوهش (فلوچارت پژوهش)......................................................................................763-2- جامعه آماری..................................................................................................................................773-3- روش نمونه گیری..........................................................................................................................803-4- حجم نمونه آماری.........................................................................................................................803-5- روش گرد آوری داده ها و اطلاعات ............................................................................................823-6- روش سنجش روایی و پایایی ابزار جمع آوری داده ها.................................................................823-7- متغیرهای پژوهش.........................................................................................................................833-8- روش تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها.........................................................................853-9- جنبه نوآوری پژوهش....................................................................................................................863-10- ابزارهای آماری............................................................................................................................86 فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده های پژوهشمقدمه.......................................................................................................................................................944-1- تحلیل داده ها متناسب با سوالات و فرضیه های پژوهش ............................................................95  فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهاداتمقدمه........................................................................................................................................................1085-1- جمع بندی فصل های گذشته.........................................................................................................1095-2- بحث و نتیجه گیری........................................................................................................................1095-3- محدودیت های پژوهش.................................................................................................................1145-4- پیشنهادات پژوهش.........................................................................................................................114 فهرست منابع ....................................................................................................................................115 فصل اولکلیات پژوهش  مقدمهنگاهی نافذ به جهان پیرامون این حقیقت را آشکار می کند که ((جهان امروز بسیار متفاوت از گذشته است)). در دو دهه اخیر مفهوم رقابت پذیری با گسترش تجارت جهانی، تغییرات سریع در الگوی مصرف و تقاضا، انقلاب در فناوری اطلاعات و همچنین افزایش تعداد و کیفیت رقبای محلی و بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار گشته است.در اقتصاد جهانی، رقابت پذیر بودن به معنای امکان به دست آوردن موقعیت مناسب و پایدار در بازارهای بین المللی است. از نظر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، توانایی یک کشور در تولید کالاها و خدمات برای ارائه در بازارهای بین المللی از مهمترین ابعاد رقابت پذیری است (کریمی هسینچه، 1386).برخی رقابت پذیری را یک پدیده کلان اقتصادی می دانند. دیدگاهی دیگر رقابت پذیری را محصول وفور نیروی کار  و ارزان بودن دستمزدها در کشور می داند.اخیراً بسیاری از دیدگاه ها، رقابت پذیری را به شدت تحت تأثیر سیاست های دولت می دانند. همچنین برخی دیگر، رقابت پذیری را توانایی وادار کردن مشتری به انتخاب پیشنهادهای سازمان در مقابل رقبا تعریف کرده اند. با بررسی همه تعاریف فوق، مشخص می شود که هر یک از آن ها به بیان یکی از ابعاد موثر بر رقابت پذیری کشورها در صنعتی خاص می پردازد.سازمان ها برای اداره کسب و کار خود به اطلاعات درباره محیط نیاز دارند، گاهی سازمان ها به جای آنکه به اطلاعات کلی توجه کنند، تنها به نوسانات جزئی محیط می پردازند و تنها به اطلاعات در دسترس اکتفا می کنند. یکی از این اطلاعات، نوسانات سود است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.مطالب ارائه شده در این فصل در راستای بیان کلیات تحقیق بوده و مختصری از چرایی و چگونگی انجام تحقیق ارائه می گردد. لذا ابتدا به بیان مسئله تحقیق و اهمیت و ضرورت انجام این تحقیق پرداخته می شود سپس مباحثی چون فرضیات تحقیق، ابزار تحقیق، روش گردآوری داده ها، محدودیتهای تحقیق، قلمرو زمانی، قلمرو مکانی و استفاده از نتیجه این تحقیق، شرح واژگان و اصطلاحات بیان می گردد. هدف از این بخش آشنایی با چرایی انجام تحقیق و نحوه ی انجام آن می باشد.1-1-  بیان مسئلهدر دنیای امروز که شاهد تغییر های وسیع و اساسی در اقتصاد دنیا هستیم رقابت پذیری به عنوان یک موضوع کلیدی در سطح دنیا مطرح است و از آن به عنوان وسیله ای برای دستیابی به رشد اقتصادی قلمداد می شود. یکی از ویژگی های شرکت های موفق، مزیت رقابت پذیری است و در عین حال ویژگی های بارز شرکت های نا موفق، عدم بهره مندی از این مزیت است (کایات و گادلوپ، 2009). اسمیت (1995) با دیدگاهی جهانی، رقابت پذیری سازمان ها را در نحوه عملکرد و روش های کاری، متفاوت از هم می داند. او شرکت های کلاس جهانی را نسبت به دیگر شرکت ها، از ویژگی های مشترکی به منظور ارتقای رقابت پذیری، برخوردار می داند. اسمیت با تشکیل دادن بازار رقابتی محصول به عنوان چارچوب مناسب برای اثر بخشی در منابع و در پی آن تأثیر بر روی مدیریت غیر کارا موفق بود (گیرود و مولر، 2009). مچلپ (1967) استدلال می کند که محیطی برای مدیریت غلط در یک بازار رقابت کامل وجود ندارد، زیرا تمام شرکت های غیر مؤثر سریعاً از بازار خارج می شوند. هدف اصلی شرکت ها با افزایش شدت رقابت میان آنها، تعریف استراتژِی هایی است که بنگاه را به بالاترین سطح عملکرد در نتیجه سودهای بالا برساند. مدیریت سود زمانی رخ می دهد که مدیر برای گزارشگری مالی از قضاوت شخصی خود استفاده می کند و این کار باعث گمراه کردن برخی از صاحبان سهام درباره عملکرد واقعی اقتصادی و یا برای تأثیر در نتایج  قراردادهایی انجام می دهد که به ارقام حسابداری گزارش شده بستگی دارند (گاتمن و همکاران، 2006). مدیرانی که به طور مداوم خود را کارا می دانند، برای کارا نشان دادن خود، نه تنها به سود حسابداری تغییر یافته عمدی نیاز دارند، بلکه مجبورند در بازار واقعی نیز اعمال نفوذ کنند .چرا که تنها راه بقا و دوام شرکت ها در بازار، توان رقابت کردن با دیگر رقبا در صنعتی است که در آن فعالیت می کنند. شرکت ها در نتیجه این رقابت ممکن است به دلایل مختلفی با توجه به عدم توان رقابت دست به اقداماتی از قبیل مدیریت کردن سود بنماید (بگنولی و واتس، 2007 و کدیا و فیلیپون، 2009).با توجه به تحقیقات انجام شده در موضوعات مرتبط همچون پاول (2009) که حاکی از این است که رقابت بازار تأثیر منفی بر کیفیت سود دارد و همچنین در تحقیقی دیگر چنگ و همکاران (2011) بیان کردند که ارتباط مثبتی میان رقابت بازار محصول و کیفیت سود شرکتها وجود دارد. بنابراین احتمال این می رود که بین رقابت بازار و نوسان های سود نیز ارتباط وجود داشته باشد که این نیازمند آزمون است تا نتایج آن مشخص شود.در این پژوهش برای بررسی تأثیر رقابت پذیری بر نوسان های سود شرکت های صنایع غذایی از مدل پورتر استفاده می شود.طیق مدل پورتر، محیط رقابتی صنعت توسط تقابل پنج نیروی نسبتاً با ثبات که در همه صنایع مشترک اند، اما با توجه به ویژگی های اقتصادی و تکنولوژیکی هر صنعت متفاوتند، تعیین می شود.تقابل این نیروها سودآوری بلند مدت یک صنعت را تعیین می کند. ویژگی و شدت این نیروها به ساختار و ویژگی های اقتصادی و تکنیکی هر صنعت بستگی دارد. این پنج نیرو عبارتند از : تهدید ورود رقبای جدید، شدت رقابت میان رقبای موجود، تهدید ورود محصولات جانشین، قدرت چانه زنی خریدار، قدرت چانه زنی تأمین کننده.دلایل بیان شده انگیزه اصلی برای انجام پژوهش حاضر را فراهم کرده است. تعداد صفحه : 153قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید