پایان نامه ارشد : بررسی رابطه بین مهارتهای مدیریتی مدیران و رضایت شغلی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : مدیریت اجرایی

گرایش : استراتژیک

عنوان : بررسی رابطه بین مهارتهای مدیریتی مدیران و رضایت شغلی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد علوم و تحقیقات هرمزگان

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی

گرایش: استراتژیک

موضوع:

بررسی رابطه بین مهارتهای مدیریتی مدیران و رضایت شغلی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس

استاد راهنما:

دکتر تیمور آقاملایی

استاد مشاور:

دکتر عباس طالب بیدختی

سال تحصیلی91-90

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالب                                                                                                       عنوان                                                                                            صفحه                                                                                                   چکیده............................................................................................................................................................1فصل اول: کلیات تحقیق1-1بیان مساله............................................................................................................................................... 31-2 اهمیت تحقیق .......................................................................................................................................51-3 اهداف تحقیق .......................................................................................................................................61-4 سوالات تحقیق .....................................................................................................................................61-5 تعریف نظری واژه ها ...........................................................................................................................61-6 تعریف عملیاتی واژه ها ........................................................................................................................7فصل دوم: مبانی نظری پژوهش و مروری بر تحقیقات انجام شده2-1 مبانی نظری پژوهش .............................................................................................................................92-1-1 تعریف مدیریت................................................................................................................................92-1-2 تعریف رضایت شغلی ....................................................................................................................102-1-3 پیامدهای رضایت شغلی ............................................................................................................... 122-2 تاریخچه و ساختار دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس .........................................................................152-2-1 دانشکده ها ....................................................................................................................................152-2-2 بیمارستان ها ..................................................................................................................................152-2-3 معاونت ها .....................................................................................................................................16عنوان                                                                                            صفحه                                                                                              2-2-3-1 معاونت آموزشی .......................................................................................................................162-2-3-2 معاونت پژوهشی .......................................................................................................................172-2-3-3 معاونت درمان ...........................................................................................................................182-2-3-4 معاونت بهداشتی .......................................................................................................................192-2-3-5 معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی .....................................................................................212-2-3-6 معاونت غذا و دارو ...................................................................................................................212-2-3-7 انتشارات .................................................................................................................................. 232-3 مروری بر مطالعات انجام شده ...........................................................................................................242-3-1 پیشینه تحقیق داخلی ......................................................................................................................242-3-2 پیشینه تحقیق خارجی.....................................................................................................................29 فصل سوم : روش تحقیق3-1 جامعه آماری ......................................................................................................................................313-2 روش نمونه گیری ..............................................................................................................................313-3 روش و ابزار جمع آوری داده ها .......................................................................................................313-4 روش تجزیه و تحلیل داده ها .............................................................................................................333-5 آزمون های مورد استفاده......................................................................................................................343-6ملاحظات اخلاقی ...............................................................................................................................34فصل چهارم : نتایج

4-1 مقدمه‏ ..................................................................................................................................................36

4-2 شاخص های توصیفی متغیرها ............................................................................................................364-3 تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق ....................................................................................................43  عنوان                                                                                          صفحه                                                                                                                                                            4-4 بررسی فرض نرمال بودن متغیرها .......................................................................................................444-5 خلاصه تجزیه و تحلیل ها به تفکیک هر فرضیه...................................................... ........... ..............454-5-1تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی اول .....................................................................................454-5-2 بررسی وجود رابطه خطی بین متغیرهای مورد آزمون فرضیه اصلی اول:........................................464-5-3 بررسی نرمال بودن خطاها فرضیه اصلی اول...................................................................................474-5-4 بررسی هم خطی بین متغیرهای مستقل فرضیه اصلی اول...............................................................484-5-5 برآورد رابطه خطی بین متغیر مهارت انسانی و رضایت شغلی ......................................................484-5-6 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی دوم ....................................................................................494-5-7 بررسی وجود رابطه خطی بین متغیرهای مورد آزمون فرضیه اصلی دوم........................................504-5-8 بررسی نرمال بودن خطاها فرضیه اصلی دوم..................................................................................514-5-9 بررسی هم خطی بین متغیرهای مستقل فرضیه اصلی دوم..............................................................514-5-10 برآورد رابطه خطی بین متغیر مهارت ادراکی و رضایت شغلی ....................................................524-5-11 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی سوم ................................................................................534-5-12 بررسی وجود رابطه خطی بین متغیرهای مورد آزمون فرضیه اصلی سوم.....................................544-5-13 بررسی نرمال بودن خطاها فرضیه اصلی سوم...............................................................................544-5-14 بررسی هم خطی بین متغیرهای مستقل فرضیه اصلی سوم...........................................................554-5-15 برآورد رابطه خطی بین متغیر مهارت فنی و رضایت شغلی .........................................................56فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری5-1بحث و نتیجه گیری .............................................................................................................................585-2پیشنهادات کاربردی .............................................................................................................................635-3 پیشنهادات پژوهشهای آینده.................................................................................................................635-4 محدودیت های تحقیق .......................................................................................................................64منابع فارسی................................................................................................................................................ 65منابع غیر فارسی......................................................................................................................................... 67 چکیده انگلیسی...........................................................................................................................................75 فهرست جدول ها  عنوان                                                                                          صفحه                                                                                                                                                            جدول4- 1: شاخص های توصیف کننده متغیرهای تحقیق.......................................................................37جدول4-2: نتایج آزمون کلموگروف – اسمیرنوف برای متغیرهای وابسته تحقیق......................................44جدول 4-3: ضریب همبستگی، و آزمون دوربین- واتسون بین متغیر مهارتهای انسانی و رضایت از کار...45جدول4-4:تحلیل واریانس رگرسیون برای فرضیه اصلی اول......................................................................47جدول4-5: جدول بررسی هم خطی بین متغیرهای مستقل.........................................................................48جدول4-6:نتایج ضرایب آزمون فرضیه اصلی اول.......................................................................................49جدول 4-7: ضریب همبستگی، و آزمون دوربین- واتسون بین متغیر مهارتهای ادراکی و رضایت ازکار....49جدول4-8: تحلیل واریانس رگرسیون برای فرضیه اصلی دوم....................................................................50جدول 4-9: آزمون تشخیص هم خطی.......................................................................................................52جدول4-10: نتایج ضرایب آزمون فرضیه اصلی دوم...................................................................................52جدول 4-11: ضریب همبستگی، و آزمون دوربین- واتسون بین متغیر مهارتهای فنی و رضایت از کار..... 53جدول4-12: تحلیل واریانس رگرسیون برای فرضیه اصلی سوم..................................................................54جدول 4-13:بررسی هم خطی بین متغیرهای فرضیه سوم  .........................................................................55جدول 4-14: نتایج ضرایب آزمون فرضیه اصلی سوم  ...............................................................................56فهرست نمودار ها  عنوان                                                                                          صفحه                                                                                                                                                            نمودار شماره 4-1 رضایت شغلی بر اساس ترفیعات..................................................................................38نمودار شماره 4-2 رضایت شغلی بر اساس حقوق.....................................................................................38نمودار شماره 4-3 رضایت شغلی بر اساس همکاران.................................................................................39نمودار شماره 4-4 رضایت شغلی بر اساس سرپرستان...............................................................................39نمودار شماره 4-5رضایت شغلی بر اساس کار و ماهیت شغل...................................................................40نمودار شماره 4-6 رضایت کلی کارکنان.....................................................................................................40نمودار شماره4-7 مهارت ادراکی مدیران.....................................................................................................41نمودار شماره 4-8 مهارت فنی مدیران.........................................................................................................42نمودار شماره4-9 مهارت انسانی مدیران......................................................................................................42نمودار شماره 4-10 مهارت کلی مدیران......................................................................................................43نمودار شماره 4-11  بررسی نرمال بودن خطاها در فرض اول....................................................................47نمودار شماره 4-12  بررسی نرمال بودن خطاها در فرض دوم....................................................................51نمودار شماره 4-13  بررسی نرمال بودن خطاها در فرض سوم...................................................................55پیوست ها  عنوان                                                                                          صفحه                                                                                                                                                            پرسشنامه رضایت شغلی(JDI)...................................................................................................................69پرسشنامه مهارت های ادراکی, انسانی و فنی .............................................................................................73چکیده موضوع مهارتهای مدیریتی از جمله مسایلی است که از ابتدای تکوین مدیریت تا به امروز مورد توجه بوده و به شیوه های مختلف به آن پرداخته شده است, مهارتهایی که برای مدیران لازم است به سه دسته فنی , انسانی و ادراکی تقسیم شده است.این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین مهارتهای مدیریتی مدیران و رضایت شغلی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس اجرا گردید.روش این پژوهش از نوع همبستگی است.مدیران و کارکنان شاغل معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس جامعه آماری این پژوهش را تشکیل داده اند.ازمیان این جامعه آماری 24 نفر مدیر و 189 نفر از کارکنان به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری ساده و بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه مهارتهای مدیریتی و پرسشنامه رضایت شغلی مورد آزمون واقع شدند.داده های گردآوری شده با استفاده از روش رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.بر اساس یافته ها کارکنان حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس از لحاظ حقوق کمترین درصد رضایت و از لحاظ سرپرستان بالاترین درصد رضایت را دارند و مدیران حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس دارای مهارت ادراکی قوی, مهارت فنی قوی  و مهارت انسانی ضعیف می باشند.نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین مهارت فنی و مهارت ادراکی مدیریتی مدیران و رضایت شغلی کارکنان  حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس رابطه معناداری وجود دارد اما بین مهارت انسانی مدیریتی مدیران و رضایت شغلی کارکنان معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس رابطه معناداری وجود ندارد. کلمات کلیدی : مهارت های مدیریتی , مدیران, رضایت شغلی , کارکنان1بیان مسالهدر شرایط دائماً در حال تغییر ما نیز باید تغییر نمائیم ، و گر نه بهای سنگینی  بابت عدم  تغییر پرداخت خواهیم کرد .( دکترنوردال ، رئیس اتحدیه جهانی علم و بهره وری : پیام مدیریت )هرسازمانی در پی آن است که به بهترین شکل به اهداف خود برسد.تحقق اهداف سازمانی بستگی به تمام عواملی دارد که در آن سازمان باهم در تعامل هستند و ازجمله مهم ترین عوامل انسانی نیروی انسانی است . نیروی انسانی عامل پیچیده ای است که دارای انگیزه و نگرش های متفاوتی می باشد . (رِیوفی, 1383)نیروی انسانی در سازمان ها از اهمیت زیادی برخوردار است . یکی از مسائل مهمی که در هر سازمان مورد توجه قرار بگیرد , خشنودی و رضایت شغلی کارکنان آن است که از ارکان ضروری رضایت از زندگی و از مهمترین متغیرهای رفتار سازمانی به حساب می آید.(مرایی, 1379)موضوع مهارتهای مدیریتی از جمله مسایلی است که از ابتدای تکوین مدیریت تا به امروز مورد توجه بوده و به شیوه های مختلف به آن پرداخته شده است, مهارتهایی که برای مدیران لازم است به سه دسته فنی , انسانی و ادراکی تقسیم شده است(کتز, 1375  )مهارتهای فنی , انسانی و ادراکی عبارت است از توانایی هایی که الزاما ذاتی نبوده و قابل پرورش است و در انجام وظیفه مشخص و نه در توانایی بالقوه مدیر انعکاس می یابد.(کتز, 1974 (بهبود مدیریت یک موضوع مدیریتی روز دنیاست که اصول و چارچوب مشخصی را برای دگرگون کردن و متحول نمودن سازمانها از نظر ساختار, گردش کار , شناسایی فرآیندهای اصلی و فرعی, فرهنگ سازمان و ... را ارائه می دهد تا با استفاده از آن بتوان سازمان را در دنیای پرتلاطم و نامطمئن امروز کارا و اثربخش نمود.(فدایی و عادل, 1383)مهارتهای مدیریتی در ارتباطات مدیریتی برای به دست آوردن رضایت سهامداران در تمامی مراحل کار بسیار حساس است.(رابینز, 1998)عوامل مختلفی از جمله ویژگی های فردی , نوع محیط کار و مهارتهای مدیریتی در میزان عملکرد کارکنان موثر است.(هلریگل, دان و وودان, 1996)مدیریت در مفهوم کلی و عام، از دیدگاه‌های متفاوتی تعریف شده است. ماری پارکر فالت می‌گوید: مدیریت، هنر انجام دادن کارها به وسیله‌ی دیگران است. در این معنی هر کس بتواند کارها را با استفاده از نیروی دیگران به انجام برساند، مدیر است. به عبارت دیگر، مدیر هماهنگ‌کننده و کنترل‌کننده فعالیت‌های دسته‌جمعی برای رسیدن به هدف مطلوب سازمان با حداکثر کارآیی است.(قرایی مقدم, 1375)در تعریف جامع‌تر، مدیریت را هماهنگی منابع انسانی و مادی در جهت تحقق هدف‌های سازمانی گفته‌اند.(صافی, 1373) .می‌توان گفت: مدیریت، فعالیتی است منظم، در جهت تحقق هدف‌های معین که از طریق ایجاد روابط میان منابع موجود، انجام دادن کار با مشارکت افراد دیگر و شرکت فعال در تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد. به بیان دیگر، منظور اصلی مدیریت در هر سازمانی عبارت است از هماهنگ‌سازی کوشش‌های افراد انسان و استفاده از منابع دیگر برای تحقق هدف‌های سازمان. در مؤسسات آموزشی این هدف‌ها مربوط به امور آموزش و پرورش و پیشبرد یادگیری است.(علاقه بند, 1374)مهارتهای مدیران عبارت است از توانمندی مدیران در به حرکت درآوردن اجزای یک مجموعه برای حرکت متناسب همه اجزا به سوی اهداف تعیین شده می باشد و مهارتهای مدیران تابع سلیقه ها و یا رفتارهایی که عادات افراد آنها را تعریف نموده نیستند. منظور از مهارت توانایی به کار بردن موثر دانش و تجربه شخصی مدیران است که هر مدیر بتواند مهارت فنی (یعنی دانایی و توانایی در انجام وطیفه خاص که لازمه آن توانایی در کاربرد فنون و ابزار ویژه ), مهارت انسانی (توانایی و قدرت کار کردن با مردم و انجام کار به وسیله آنها) و مهارت ادراکی ( توانایی درک پیچیدگی های سازمان و تصور همه عناصر و اجزای تشکیل دهنده آن) خود را به نحو احسن در سازمان به کار بندد.(www.daneshname.roshd.ir)ناتوانی مدیران در استفاده از مهارتها و برقراری ارتباط با کارکنان و سایر همکاران باعث کاهش روحیه افراد گردیده و مواردی مانند تشویش , غیبت کاری , تاخیر در کار و ترک خدمت و بازنشستگی زودرس را به همراه دارد.عدم رضایت و عدم احساس تعلق و وفاداری کارکنان به سازمان , تاخیر , غیبت (روانی و فیزیکی ) و ترک سازمان را به همراه دارد که علاوه بر هزینه های متعدد در روحیه سایر کارکنان نیز تاثیر دارد.غیبت کارکنان و عدم حضور مفید و مستمر آنها ( فیزیکی و روانی ) در سازمان در کنار خدمت یکی از مسایل مهمی است که نتیجه نارضایتی از شغل یا سازمان و نداشتن تعهد سازمانی و التزام به مبانی آن تلقیمی شود و به عنوان یک واکنش منفی رفتاری هم انگیزه روحیه , رضایت و کارایی  فرد و هم بهره وری و اثربخشی سازمان را به خطر می اندازد.رضایت کارکنان برجابه جایی و غیبت آنان اثر می گذارد, هنگامی که کارکنان از شغل خود رضایت ندارند به بهانه های مختلف در محل کار حاضر نمی شوند یا در صدد یافتن سازمان دیگری بر می آیند , در مقابل هنگامی که کارکنان راضی هستند منظم تر در محل کار خود حاضر می شوند .(مورهد و گریفین, 1374)ال سابا معتقد است که مهارتهای انسانی در مدیران پروژه بیشترین تاثیر را روی شیوه مدیریت آنها می گذارد.(پنت و باروندی, 2008)بلذر مهارتهای فنی یا سخت را در مدیران همانند حلقه گمشده , بسیار حساس برای موفقیت کارها می داند(21)مدیران رده های سرپرستی و عملیاتی به مهارتهای فنی ندارند بلکه به وظایف تصمیم گیری , برنامه ریزی , سازماندهی , هدف گذاری و تعیین خط مشی های سازمان نیازمند بود لذا بدین لحاظ مهارتهای ادراکی زیادی را می طلبند.(اتال, 1999)رضایت شغلی به افزلیش بهره وری , تعهد سازمانی , سلامت فیزیکی و ذهنی فرد منجر می شود و در نتیجه روحیه فرد بالا رفته و از زندگی خود راضی می شود و در صدد کسب مهارتهای جدید شغلی بر می آید و در نهایت عملکرد او نیز ارتقا می یابد.که این امر افزایش بهره وری سازمان را بهمراه خواهد داشت.بنابراین پژوهشگر در نظر دارد تاثیر مهارتهای مدیریتی بر رضایتمندی  کارکنان را مشخص نموده ودر شناسایی مهارتهای پویا و موثر بر رضایتمندی کارکنان گامی مهم در جهت بهره وری سازمان برداشته شود.هاسکو (2006) مهارتهای مورد نیاز برای رهبری را از ملزومات اصلی کار تیمی بیان می کند.او کار مناسب تیمی را مستلزم داشتن مهارتهای لازم می داند که توسط مدیران با واگذاری مسئولیت به افراد تیم و زیردستان کسب می شود(www.daneshname.roshd.ir)در این پژوهش سعی بر آن است تا مهارتهای مدیریتی مدیران و همچنین رضایت شغلی کارکنان با توجه به مهارتهای مدیریتی مدیران سنجیده شود  و تاثیر مهارتهای مدیریتی بر روی رضایت شغلی کارکنان مورد بررسی قرار گیرد.تعداد صفحه : 91قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید