پایان نامه ارشد: بررسی رابطه مهارت های اجتماعی و اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی

عنوان : بررسی رابطه مهارت های اجتماعی و اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه شهر مرودشت

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد مرودشت

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) در رشته­ی برنامه ریزی درسی

عنوان:

بررسی رابطه مهارت های اجتماعی و اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه شهر مرودشت

استاد راهنما:

دکتر احمدرضا اوجی نژاد

استاد مشاور:

دکتر عباس قلتاش

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالب:چکیده.......................................................................................................................... 1 فصل اول: کلیات تحقیقمقدمه........................................................................................................................... 3بیان مسئله..................................................................................................................... 4اهمیت و ضرورت پژوهش............................................................................................ 6اهداف­ پژوهش............................................................................................................. 8هدف­ کلی.................................................................................................................... 8هدف­های جزئی............................................................................................................ 8فرضیه­های پژوهش........................................................................................................ 8تعریف واژه ها واصطلاحات ......................................................................................... 9تعاریف نظری............................................................................................................... 9تعاریف عملیات............................................................................................................ 9 فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهشمقدمه........................................................................................................................... 12مبانی نظری عملکرد تحصیلی......................................................................................... 12تعاریف عملکرد تحصیلی.............................................................................................. 13عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی...................................................................................... 14نظریات موجود در زمینه عملکرد تحصیلی ...................................................................... 17عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی...................................................................................... 23مبانی نظری مهارتهای اجتماعی....................................................................................... 25هدفهای اجتماعی شدن.................................................................................................. 27مولفه های مهارتهای اجتماعی......................................................................................... 28عوامل موثر در رشد مهارتهای اجتماعی........................................................................... 29مبانی نظری اضطراب امتحان.......................................................................................... 30علایم اضطراب............................................................................................................. 31مدلها و نظریه های اضطراب امتحان................................................................................ 32شیوع اضطراب امتحان................................................................................................... 33علایم و نشانه های اضطراب.......................................................................................... 34عوامل موثر در بروز اضطراب امتحان............................................................................... 36تکنیکهای شناختی و رفتاری برای کاهش اضطراب امتحان................................................. 40پیشینه پژوهش.............................................................................................................. 46پژوهش­های داخلی....................................................................................................... 46پژوهش­های خارجی...................................................................................................... 50جمع­بندی..................................................................................................................... 52فصل سوم: روش اجرای تحقیقروش تحقیق................................................................................................................. 55جامعه آماری و نمونه مورد بررسی.................................................................................. 55روش نمونه­گیری و نمونه آماری..................................................................................... 55ابزار گردآوری داده ها و روایی و پایایی آنها................................................................... 55روش اجرای پژوهش.................................................................................................... 59روش تجزیه و تحلیل داده­ها.......................................................................................... 59ملاحظات اخلاقی......................................................................................................... 59فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آمارییافته­های توصیفی ......................................................................................................... 61یافته­های استنباطی......................................................................................................... 62 فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاداتخلاصه پژوهش............................................................................................................ 66تحلیل یافته­های پژوهش................................................................................................ 67محدودیت­های پژوهش.................................................................................................. 70پیشنهادهای کاربردی..................................................................................................... 71پیشنهادهای پژوهشی..................................................................................................... 71منابع و مآخذ ............................................................................................................... 73منابع فارسی ................................................................................................................ 73منابع انگلیسی............................................................................................................... 80پیوست  ...................................................................................................................... 84پیوست 1 .................................................................................................................... 85پیوست 2 .................................................................................................................... 88پیوست 3 .................................................................................................................... 90چکیده انگلیسی ............................................................................................................ 93چکیده:هدف از این پژوهش بررسی رابطه مهارت های اجتماعی و اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه شهر مرودشت بود به لحاظ ماهیت و اهداف، این پژوهش از نوع کاربردی و برای اجرای آن از روش همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر مرودشت بوده که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله­ای  تعداد 290 نفر به عنوان حجم  نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه­های مهارت اجتماعی ماتسون و همکاران (1983)، اضطراب امتحان ساراسون (1975) و عملکرد تحصیلی فام  تیلور (1990) استفاده شده است که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از داده­ها در سطح آمار استنباطی از آزمون­­های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین بعدهای رفتار مناسب اجتماعی و اطمینان به خود داشتن با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین بعدهای رفتار نامناسب اجتماعی، تکانشی عمل کردن با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد، بین حسادت با عملکرد تحصیلی رابطه ای مشاهده نگردید. بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد، همچنین نتایج نشان داد مهارت­های اجتماعی به صورت مثبت و اضطراب امتحان به صورت منفی قادر به پیش­بینی عملکرد تحصیلی می­باشند.فصل اول: کلیات تحقیقمقدمه:از وظایف اصلی نظام­های آموزشی در هر کشور انتقال میراث فرهنگی جامعه، پرورش استعداد‌های دانش‌آموختگان و آماده‌کردن آنان برای شرکت فعال در جامعه است. بنابراین آموزش افراد به منظور تصدی امور مختلف ضروری می‌نماید و مسأله موفقیت یا عدم موفقیت در امر تحصیل از مهمترین دغدغه‌های هر نظام آموزشی در تمامی جوامع است. موفقیت و عملکرد تحصیلی دانشجویان هر جامعه نشان‌دهنده موفقیت نظام آموزشی در زمینه هدف‌یابی و توجه به رفع نیاز‌های فردی است. بنابراین نظام آموزشی را زمانی می‌توان کار‌آمد و موفق دانست که عملکرد تحصیلی دانش آموزان آن در مقاطع مختلف بیشترین و بالاترین رقم را داشته باشد.امروزه پژوهشگران بر ضرورت توجه به پیش‌بینی‌کننده‌های موفقیت تحصیلی تأکیدی خاص دارند، آن چنان که در سه دهه اخیر، مطالعه عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی بیش از پیش مورد توجه نظام های آموزشی قرار گرفته است(باتلر و وینه[1]، 1995). هلر و ویک[2](2000) عقیده دارند پیش‌بینی دقیق از عملکرد تحصیلی، تنها بر پایه ظرفیت‌هایی که به وسیله آزمون‌های هوش سنجیده می‌شوند، صورت نمی‌گیرد، بلکه باید اطلاعاتی در خصوص ویژگی‌های شخصیتی، انگیزشی، عاطفی و شناختی که نقش میانجی بین توانایی‌ها و پیشرفت در حیطه‌ای ویژه ایفا می‌کنند در اختیار داشت. در این راستا با توجه به ارتباط شناخت، انگیزش، عاطفه در رفتار انسان، متغیر‌های متعددی به منظور تبیین عملکرد تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در حوزه‌های متفاوت درسی شکل گرفته و به آزمایش گذاشته شده‌اند(ولترز، پینتریچ، کاربینک[3]، 2003).از جمله متغیر‌هایی که با عملکرد تحصیلی در ارتباط است، اضطراب امتحان می‌باشد. ساراسون[4](1986) به ماهیت اضطراب امتحان به عنوان عامل ایجاد‌کنندهْ تداخلات شناختی در فرایند توجهی، افکار تحریف شده و نا‌مرتبط با تکلیف اشاره دارد که سبب ایجاد اختلال در فرایند یاد‌گیری، افت عملکرد تحصیلی و رویگردانی از مدرسه می‌شود. بنابراین اضطراب امتحان می تواند بر روند تحصیلی دانش­آموزان اثرگذار باشد. علاوه بر کاهش اضطراب توجه به مهارت­های اجتماعی و تقویت آن می­تواند راهگشایی جهت بهبود یادگیری و فعالیت­های آموزشی در مدارس باشد. چرا که مهارت اجتماعی، رفتارهای آموخته شده ای است که فرد را قادر می سازد با دیگران رابطه اثر بخش داشته و از واکنش های نامعقول اجتماعی خودداری کند(گرشام و الویت[5]، 2005). بنابراین مهارتهای اجتماعی ممکن است با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان در ارتباط باشد (اسواتز1 و والکر2، 1984، به نقل از حمیدپور و همکاران، 1388)، لذا توجه به آن در دوره تحصیلی مفید می باشد. در این راستا این پژوهش رابطه بین مهارت­ های اجتماعی و اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی مورد توجه قرار داده است.دراین فصل، ابتدا مسئله مورد تحقیق مطرح گردیده است. در ادامه، اهمیت پژوهش تبیین شده و هدف­های تحقیق ذکر شده است. در قسمت بعد سؤال­های تحقیق بیان شده و در بخش آخر، واژه­ها و اصطلاحات مهم این تحقیق تعریف گردیده است.بیان مسأله:امروزه تعلیم و تربیت نقش مهمی در زندگی و آینده فرد ایفا می‌کند. سنجش میزان پیشرفت تحصیلی و شناسایی عوامل مؤثر بر آن از جمله مسایلی است که توجه روان‌شناسان را به خود جلب کرده است (بینه و سیمون[1]، 1905، ثرندایک[2]، 1920، الشات و هامکر[3]،2000؛ به نقل از دری­هکی، 1392)، زیرا دست‌یافتن به نتایج مثبت در زمینه تحصیل (با شناسایی و مهار عوامل تأثیر‌گذار بر عملکرد تحصیلی) منجر به پیشرفت همه جانبه دانش‌آموزان و جامعه می‌شود (چادوری[4]، 2010). اتکینسون[5] و همکاران (1998) عملکرد تحصیلی را توانایی آموخته شده یا اکتسابی حاصل از دروس ارائه شده یا به عبارت دیگر، توانایی آموخته شده یا اکتسابی فرد در موضوعات آموزشگاهی می­دانند که به وسیله­ی آزمون­های استاندارد شده، اندازه­گیری می­شود (به نقل از سیف، 1388). اگر چه عملکرد تحصیلی از عوامل متعددی تأثیر می‌پذیرد، اما نمی‌توان نقش مهارت­های اجتماعی را در عملکرد تحصیلی نادیده گرفت.داشتن مهارتهای اجتماعی از ضرورتهای اساسی زندگی امروز است. این ضرورت بویژه‏ برای سنین نوجوانی و جوانی که افراد را در رویارویی با موقعیتهای متعدد قرار می‏دهد، بیشتر ملموس می‏باشد. در این رابطه، نقش مدرسه و معلمان از اهمیت بسزایی برخوردار است. بر این اساس، با توجه به اهمیت یادگیری مهارتهای اجتماعی در سالهای حساس رشد، لازم است‏ ارزیابی اولیه‏ای مبنی بر میزان یاددهی این مهارتها از سوی دبیران صورت گیرد(فتحی و همکاران،1384).مهارت های اجتماعی توانایی­هایی هستند که باعث بروز رفتارهایی می شوند که به صورت مثبت یا منفی تقویت می گردند. این مهارت­ها می توانند در روابط انسان با دیگران نتایج مثبت و موفقیت آمیزی به وجودآورند و موجبات سازگاری بیشتر و اثرگذاری مناسب و مطلوب در رفتار دیگر افراد جامعه که کودک در ارتباط با آن ها در اجتماع زندگی می کند، را فراهم نمایند (مجیب،1384). اجتماعی شدن فرایندی است که طی آن هنجارها، مهارت‏ها، انگیزه‏ها و رفتارهای فرد شکل می‏گیرد و او را برای ورود به‏ جامعه آماده می‏کند (نساجی زواره، 1388) و زمینه موفقیت در امر تحصیل را فراهم می کند.از جمله متغیر‌هایی دیگری که بر عملکرد تحصیلی اثرگذار است، اضطراب امتحان می‌باشد.اضطراب حالتی است که تقریبا در همه انسانها در طول زندگی و به درجات مختلف بروز می کند. یکی از اضطراب‌های شناخته شده در تعلیم و تربیت اضطراب امتحان است. اضطراب امتحان، نوع شایعی از اضطراب عملکرد است که سالانه میلیونها دانش آموز و دانشجو را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. پژوهشگران اضطراب امتحان را نوعی اضطراب مربوط به موقعیت می‌دانند که با عملکرد یاد‌گیری دانش‌آموز در مراکز آموزشی رابطهْ تنگاتنگ دارد و به عنوان صفتی نسبتاً پایدار و مرتبط با موقعیت‌های تهدید‌آمیز تعریف شده است(لارسون[6] و همکاران، 2010).ساراسون[7](1986) اضطراب امتحان را نوعی اشتغال فکری معرفی کرد که به وسیله شک به خود در مورد توانایی تحصیلی و کم ارزش شمردن خود مشخص می‌شود. ساراسون به ماهیت اضطراب امتحان به عنوان عامل ایجاد‌کنندهْ تداخلات شناختی در فرایند توجهی، افکار تحریف شده و نا‌مرتبط با تکلیف اشاره دارد که سبب ایجاد اختلال در فرایند یاد‌گیری، افت عملکرد تحصیلی و رویگردانی از مدرسه می‌شود(لارسون و همکاران،2010). اضطراب امتحان بک واکنش هیجانی نا خوشایندبه موقعیت ارزیابی است. این هیجان با احساس نوعی از تنش، تشویش و برانگیختگی سیستم عصبی مشخص می شود. همانطور که وبر[8](1988) بیان داشتند: اضطراب معمولا به یک حالت هیجانی ناخوشایند و مبهم اطلاق می شود که با پریشانی، وحشت، هراس وتشویش همراه است(به نقل از کاظمیان، 1389). بنابراین اضطراب یکی از متغیرهای انگیزشی و شناختی است که پیشرفت تحصیلی، یادگیری، عملکرد، توجه، تمرکز و بازیابی اطلاعات یادگیرندگان را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار می دهد(بنچمین[9]، 2008) و پیامد آن کاهش توان مقابله با موقعیت های ارزیابی کننده، حل مشکلات و تقلیل کارآمدی تحصیلی است. اضطراب امتحان، عامل اصلی کمک به تنوع نتایج منفی از جمله ناراحتی روانی، عدم موفقیت در اتمام تحصیلات مدرسه­ای و ناامنی است (همبر[10]، 1988). دانش­آموزانی که اضطراب امتحان­شان در حد بالاست، مهارت های مطالعه و یادگیری خود را چه در زمان مطالعه و چه در زمان شرکت در آزمون پایین­تر از حد توان و دانش خود مورد استفاده قرار می دهند (جین[11]، 2007). بنابراین اضطراب امتحان با تأثیر منفی ای که بر روی نحوه مطالعه کردن و بازآوری اطلاعات در جلسه امتحان دارد، سبب می­شود که دانش­آموزان نتوانند از توانایی­های خود بیشترین استفاده را ببرند و اینکه در امتحان بازدهی مناسبی نداشته باشند. لذا جهت موفقیت تحصیلی دانش­آموزان ضروری است که به اضطراب امتحان توجه شود و تمهیداتی جهت کاهش آن اندیشیده شود.لذا با توجه به اهمیت توجه به مهارت­های اجتماعی و اضطراب امتحان در آموزش و پرورش این پژوهش قصد دارد به بررسی رابطه بین مهارت­های اجتماعی و اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر شهر مرودشت بپردازد.اهمیت و ضرورت پژوهش:آموزش و پرورش از مهمترین نهادهای­اجتماعی است که در واقع کیفیت فعالیت سایر نهادهای اجتماعی تا اندازه زیادی بستگی به چگونگی عملکرد در این نهاد دارد (ندیمی و بروج، 1390). حساسیت تعلیم و تربیت از یک سو و پیچیدگی جهان امروز از سوی دیگر این را طلب می کند که به بحث آموزش و میزان یادگیری دانش­آموزان توجه ویژه­ای مبذول شود. امروزه تمرکز آموزش به­جای ارایه­ی برنامه­های آموزشی یا مدیریت رفتار کلاسی، به پرورش دانش­آموزان با انگیزه و راهبردی تغییر کرده است (پاریس و وینگوگراد[1]، 2008)، زیرا دانش آموزان بزرگترین سرمایه‌های هر جامعه به حساب می آید و می توانند با درهم آمیختن نیروی جوانی، علم و مهارت آموخته شده، چرخهای پیشرفت و توسعه را به حرکت در آورند. در حقیقت، امروزه ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برای یاد‌گیری و حفظ و تداوم آن، شاید یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های والدین و معلمین باشد. هم‌چنین از نقطه نظر آموزشی، ایجاد و حفظ یک انگیزش علاقه‌مدار در طول یاد‌گیری و آموزش بسیار حائز اهمیت است. بر این اساس به نظر می‌رسد که مهم‌ترین وظیفه مدارس، تدارک تجارب کیفی برای دانش‌آموزان، ایجاد علاقه و درگیر‌شدن در تکلیف و رشد مهارت‌ها و دانش آنان است(تسای، کونتر، لودکه، تراتوین و ریان[2]، 2009). با توجه به این که یک سوم جمعیت کشور ما را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند و افت تحصیلی یکی از مشکلات نظام آموزش و پرورش کشور ما است، ضرورت دارد عواملی که بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان اثرگذار هستند مورد توجه قرار گیرند، چرا که عملکرد تحصیلی پایین سبب از دست رفتن سرمایه ملی و تلف شدن وقت و عمر دانش­آموزان خواهد شد، بنابراین توجه به عملکرد تحصیلی و عوامل اثرگذار بر آن ضرورت دارد. از جمله این عوامل می توان به اضطراب امتحان و مهارت های اجتماعی اشاره کرد.اضطراب امتحان یک مشکل آموزشی مهمی است که سالانه میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو را در سراسر جهان تحت تأ‌ثیر قرار می‌دهد و هم‌چنین یک واکنش هیجانی نا‌خوشایند به موقعیت ارزیابی است که این هیجان با احساس نوعی تنش، تشویش و برانگیختگی سیستم عصبی خود‌کار مشخص می‌شود و حتی سلامت روانی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند و بر کار‌آمدی، شکوفایی استعداد، شکل‌گیری شخصیت و هویت اجتماعی آنان تأ‌ثیر سوء می‌گذارد و هم‌چنین به عنوان یکی از پدیده‌های فرا‌گیر و مشکل‌ساز میان دانشجویان و دانش‌آموزان می‌تواند در خود‌کار‌آمدی تحصیلی و عملکرد بهینه آنان به ‌ویژه هنگام ارزشیابی اثر منفی گذارد (خسروی و بیگدلی،1387). اکتساب مهارت های اجتماعی، محور اصلی رشد اجتماعی، شکل گیری روابط اجتماعی، کیفیت تعامل­های اجتماعی، سازگاری اجتماعی و حتی سلامت روان فرد به شمار می­آید (تئودورو[3] و همکاران، 2005). بیشتر روانشناسان بر این باورند که مهارت­های اجتماعی مجموعه رفتارهای فراگرفته و قابل قبولی است که فرد را قادر می سازد با دیگران رابطه مؤثر داشته باشد و از عکس­العمل های نامعقول اجتماعی خودداری کند. بنابراین مهارت­های اجتماعی می­تواند از مشکلات یادگیری دانش­آموزان بکاهد و به کیفیت یادگیری آنها کمک کند. اما پژوهش­هایی که در این راستا صورت گرفته است کمتر نقش مهارت­های اجتماعی در یادگیری و بهبود فعالیت­های آموزشی را مورد توجه قرار داده است. در راستای بهبود وضعیت تحصیلی این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین مهارت­های اجتماعی و اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در دانش­آموزان می باشد. به امید انکه زمینه ساز رشد و توسعه نظام­های آموزشی و کاهش افت تحصیلی دانش­آموزان گردد.[1] - Paris & Winograde[2] -Tsai, Kunter, Ludtke, Traumanis & Rayan[3]- Teodoro[1] -Binet & Simon[2] -Thorendike[3] -Alshat & Hamker[4] -Chow[5]- Atkinson[6] -larson[7]  -Sarason[8] -Weber[9]- Beauchemine[10]- Hembree[11]- Jing[1] -Buttler & Winn[2] -Heller & Vike[3] -Wolters, Pintrich & Karbenick[4]  -Sarason[5]- Greshman  & Elliott1- Swatz2- Walkerتعداد صفحه : 107قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید