پایان نامه ارشد: بررسی مشکلات اجرائی پروژه های مقاوم سازی ساختمانهای آموزشی وارائه راهکار

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : مهندسی عمران

گرایش : مدیریت پروژه و ساخت

عنوان : بررسی مشکلات اجرائی پروژه های مقاوم سازی ساختمانهای آموزشی وارائه راهکار

دانشگاه آزاد اسلامی

علوم تحقیقات واحد یزد

پایان نامه  کارشناسی ارشد رشته عمران(M.Sc)

گرایش:مدیریت پروژه و ساخت

عنوان:

بررسی مشکلات اجرائی پروژه های مقاومسازی ساختمانهای آموزشی و ارائه راهکار

استادراهنما:

دکتر حسنعلی مسلمان یزدی

استاد مشاور:

دکتر علی رضامیرجلیلی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالب:چکیده ..................................................................... 11 فصل اول : کلیات پژوهش........................................... 21-1 مقدمه................................................................ 31-2 اهمیت موضوع..................................................... 31-3 بیان مساله......................................................... 41-4 هدف.................................................................. 51-5 فرضیه ها و سوالات............................................... 61-6 روش کار............................................................. 61-7 تعریف واژه ها واطلاعات......................................... 72 فصل دوم: پیشینه تحقیق........................................ 82-1  بخش اول:مبانی نظری تحقیق............................... 92-1-1 مقدمه............................................................ 92-1-2  سازمان آموزش وپرورش................................... 102-1-3  سازمان نوسازی مدارس.................................. 112-1-4  مقاوم سازی................................................. 122-1-4-1   قیمت....................................................... 122-1-4-2   کاربری.......................................................122-1-4-3   زیبایی.......................................................132-1-4-4   لرزه خیزی منطقه........................................132-1-5  بهسازی لرزه ای............................................. 142-1-6  مطالعات بهسازی لرزه ای................................ 162-1-6-1  ارزیابی آسیب پذیری.................................... 162-1-6-2   تهیه طرح بهسازی..................................... 182-1-6-3   اجرای طرح بهسازی لرزه ای......................... 192-1-7  تدوین الگوهای جدید در مقاومسازی مدارس ایران..192-1-7-1   بهسازی نسبی مدارس کشور توسط دیوار برشی....212-1-7-2   بهسازی نسبی مدارس کشور به روش شاتکریت پیرامونی....212-1-7-3   بهسازی نسبی مدارس کشور به روش ایجاد کلاس ایمن....222-1-7-4   روشهای بهسازی مدارس کشور –روش تسلیح مغزه.....222-1-8  جمع بندی مطالب........................................ 232-2  ادبیات تحقیق................................................. 232-2-1  مقدمه....................................................... 232-2-1-1   تاریخچه انجام مطالعات مقاومسازی (بهسازی لرزه ای)درجهان...242-2-1-2   تاریخچه انجام مطالعات مقاومسازی (بهسازی لرزه ای) درایران...242-2-2  خلاصه تحقیقات انجام شده........................... 252-3  جمع بندی..................................................... 343 فصل سوم:روش شناسی تحقیق ..........................373-1 مقدمه........................................................... 383-2 روش تحقیق.................................................. 383-3 جامعه آماری................................................. 413-4 حجم نمونه وروش اندازه گیری.......................... 413-5 ابزارگردآوری داده ها.........................................423-6 روایی وپایایی ابزارپژوهش............................... 433-6-1  روایی..................................................... 433-6-2  پایایی..................................................... 433-7 روشهای آماری............................................. 444 فصل چهارم:نتایج وبحث..................................... 454-1  مقدمه....................................................... 464-2 نحوه اجرای پروژه ها ی مقاومسازی در سازمان نوسازی مدارس...464-2-1 تصویب پروژه وتخصیص اعتبار......................... 464-2-2  طراحی پروژه وتهیه براوردهای مالی.............. 474-2-3  انتخاب پیمانکار وانعقاد قرارداد...................... 474-2-4  اجرای پروژه.............................................. 474-2-5  اتمام قراردادوتحویل پروژه............................. 484-3 استخراج  چالش ها وراهکارهابا توجه به نظرات خبرگان و مطالعه ادبیات موضوع...484-4 تحلیل وبررسی چالشهای شناسایی شده ........484-4-1  بررسی متغیرهای جمعیت شناختی............ 494-4-1-1   مشخصات جامعه آماری از نظر سطح تحصیلات....494-4-1-2   مشخصات جامعه آماری از نظر رشته تحصیلی....514-4-1-3   مشخصات جامعه آماری از نظر سابقه همکاری با نوسازی مدارس....534-5 آمار توصیفی مربوط به هر یک از چالش ها.......554-5-1  فراوانی هریک از چالش ها...................... 574-5-2  میانگین اولویتهای استان یزد................... 664-5-3  فراوانی چالشهای کارشناسان مقاومسازی سایر استانها...684-5-4  میانگین اولویتهای کشوری..................... 744-6 بررسی پایایی پرسشنامه......................... 764-6-1  آزمون نسبت برای بررسی وضعیت هر چالش.....765 فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات............... 825-1 مقدمه.................................................... 835-2 چالش های شناسایی شده و راهکارهای پیشنهادی....835-2-1  عدم وجود فهرست بهای تخصصی............ 835-2-2  عدم انجام آموزش پیمانکاران وناظران جهت اجرای مقاومسازی....845-2-3  عدم  تسلط کارشناسان بر مسایل فنی....845-2-4  عدم هماهنگی اولیه با آموزش وپرورش.....845-2-5  نبود سیستم مناسب ارزیابی وانتخاب پیمانکاران....855-2-6  تخصیص نامناسب اعتبارات عمرانی.........855-3  جمع بندی........................................... 865-4 پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی................ 866 منابع وماخذ............................................. 877 پیوست.................................................. 90چکیده:اجرای بهسازی لرزه ای ساختمانهای آموزشی یکی از اولویتهای اصلی دولت بعد از وقوع زلزله بم به شمار می رود. این واقعه توجه دولتمردان را به این نکته جلب کرد که بهسازی ساختمانهای آموزشی در کشور ایران یک ضرورت تاریخی است که اگر پاسخ مناسب به آن داده نشود درمقابل نسلهای آتی کشور که متاثر از این حادثه میگردند مسئول خواهند بود. لذا این امر منجربه تخصیص اعتبارات دربخشهای مختلف کشور به منظوربهسازی شریانهای اساسی وساختمانهای عمومی کشورازجمله طرح تخریب وبازسازی وبهسازی مدارس فرسوده کشورگردید. درراستای تحقق این امر سازمان نوسازی مدارس کشوربعنوان متولی امر مقدس مدرسه سازی ؛ مقاوم‌سازی مدارس موجود وهمچنین ارتقاء ضریب ایمنی مدارس در دست اجرا را در دستور کار خود قرار داده است.این پژوهش به منظور شناسایی چالش های پیش روی این سازمان در رابطه با اجرای مقاومسازی ساختمانهای آموزشی و ارائه راهکارهایی جهت رفع آنها، انجام گرفته است. در ابتدا با مطالعه ادبیات موضوع و تحقیقات انجام شده پیرامون موانع و مشکلات پروژه ها و نیز عوامل موفقیت و شکست سازمان ها در دستیابی به اهداف کیفی و همچنین با توجه به نظر تعدادی از کارشناسان و خبرگان، چندعامل به عنوان چالش های اصلی در سازمان نوسازی مدارس شناسایی گردید. پس از آن، از طریق پرسشنامه نظرات تعدادی از دست اندرکاران پروژه های مقاومسازی ادارات  نوسازی مدارس یزد وسایر استانها  جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. سپس مشکلات اولویت بندی شده و چندین راهکاربا توجه به نظر خبرگان جهت برطرف نمودن اولویتهای اولیه  این چالش ها پیشنهاد  و ارایه گردید.فصل اول: کلیات پژوهش1-1- مقدمهزلزله یک پدیده طبیعی است که تأثیرات گسترده‌ای بر زندگی بشری دارد.  متأسفانه کشور ایران در حال حاضر درصدر کشورهایی است که وقوع زمین‌لرزه در آن با تلفات بالایی همراه است. زلزله خیز بودن اکثر نقاط کشور و بالا بودن میزان خطر لرزه پذیری مناطق مختلف، مساله دیگری است که اهمیت مساله کیفیت را در ساخت و سازها دو چندان می کند.در کشور ما در فاصله زمانی هر 10 سال، یک زلزله با بزرگی بیش از 5/6 ریشتر رخ می دهد و این خود زنگ خطری برای همه دست اندرکاران ساخت و ساز می باشد.آیین نامه2800، مدارس را در زمره ساختمان های با اهمیت زیاد در نظر گرفته و ضریب ایمنی بالاتری را برای فضاهای آموزشی، نسبت به ساختمان های دیگر، اعمال می کند.[1]با توجه به حضور هزاران معلم و دانش آموز در این فضاها، توجه به استحکام سازه ای ساختمان مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است.اجرای بهسازی لرزه ای ساختمانهای آموزشی یکی از اولویتهای اصلی دولت بعد از وقوع زلزله بم به شمار می­رود. این واقعه توجه دولتمردان را به این نکته جلب کرد که بهسازی ساختمانهای آموزشی در کشور ایران یک ضرورت تاریخی است که اگر پاسخ مناسب به آن داده نشود درمقابل نسلهای آتی کشور که متاثر از این حادثه میگردند مسئول خواهند بود. لذا این امر منجربه تخصیص اعتبارات دربخشهای مختلف کشور به منظوربهسازی شریانهای اساسی وساختمانهای عمومی کشورازجمله طرح تخریب وبازسازی وبهسازی مدارس فرسوده کشورگردید. درراستای تحقق این امر سازمان نوسازی مدارس کشوربعنوان متولی امر مقدس مدرسه سازی ؛ مقاوم‌سازی مدارس موجود وهمچنین ارتقاء ضریب ایمنی مدارس در دست اجرا را در دستور کار خود قرار داده است[2]. با توجه به اهمیت بالای این موضوع , بررسی مشکلات پیش آمده در مسیر بهسازی لرزه ای(مقاومسازی) واولویت بندی کردن آنان وارائه راهکار در مورد آن از ضروریات امر می باشد که مادر این تحقیق برانیم به این مهم دست یابیم.2-1- اهمیت موضوعاز اقدامات مهم و تأثیرگذار در کاهش خطرپذیری کشور در برابر زلزله،تخریب بازسازی و بهسازی لرزه‌ای ( مقاوم‌سازی) ساختمان‌های موجود است که  چند سالی است که در دستور کار قرار گرفته و با حمایت دولت  و مجلس شورای اسلامی، اعتبار مناسبی برای مقاوم‌ سازی و بازسازی مدارس خطرآفرین کشور اختصاص یافته است .تجربه واقعه اندوهناک زلزله شهر تاریخی بم علاوه بر اینکه واقعیت فاجعه ناشی از فرسودگی وقدمت ساختمانها را آشکار نمود؛متذکر گردید که مدارس احداثی سالهای اخیرمی تواند بعنوان پایگاه امن ومقاوم وماندگار در امر امداد وکمک رسانی زلزله زدگان ویا بازماندگان دیگر حوادث غیر مترقبه مورد استفاده قرار گیرد.با این اوصاف بودجه ای در اختیار سازمان نوسازی مدارس کشور قرار گرفت تا برای تخریب وبازسازی ومقاوم سازی مدارس بدون استحکام در سراسر کشور هزینه نمایند.از سال 85  سازمان نوسازی مدارس  بعنوان متولی این امر قدم به میدان گذاشته وتاکنون ساختمانهای آموزشی زیادی رادر سطح کشور مقاوم نموده که گاها" بعلت عوامل مختلفی این امر متوقف ویا به کندی پیش رفته است.با توجه به اهمیت بالای این موضوع عنوان تحقیق بررسی مشکلات پیش آمده در این مسیر وارائه راهکار در مورد آن می باشد.   در ریشه یابی علت این مساله، عموما هر یک از طرفین درگیر در ساخت پروژه، دیگری را مقصر می داند. کارفرما و مشاور، پیمانکار را مسئول این مساله می دانند و پیمانکار آن دو را. اما برای اصلاح این وضعیت باید همه جوانب را در نظر گرفت. مسائل اساسی و بنیادینی نیز وجود دارد که از حیطه اختیارات طرفین خارج است. برای گرداوری مشکلات از ایده ونظرات مسئولین مقاومسازی نوسازی های مراکز استان ومسئولین وپیمانکاران دست اندرکار استفاده وبه تفسیر و ارائه راهکار جهت آن می پردازیم.3-1- بیان مسألهدر حال حاضر متولی اصلی طرح مقاومسازی ,تخریب بازسازی  مدارس کشور سازمان نوسازی,توسعه وتجهیز مدارس کشور به شمار میرود.در طی سالهای گذشته از سال1385فعالیتهای مختلفی در خصوص اجرای مقاومسازی توسط آن سازمان صورت پذیرفته که به صورت خلاصه در ادامه آمده است. در این تحقیق برآنیم تا از ایده ونظرات مسئولین مقاومسازی ادارات نوسازی استا نها و مسئولین و پیمانکاران دست اندرکاربهره مند شده تا در مورد مشکلات این طرح ؛به طور مثال همکاری بهره برداران مدارس، عدم تخصیص بودجه، مشکلات اجرایی، عدم تجربه پیمانکاران آگاهی کاقی بدست آوریم.در این بررسی مطمئنا  مشکلات در شرایط جغرافیایی و زمانی متفاوت و برای همه مدارس یکسان نخواهد بود وحتی نوع اسکلت و اجرای طرح بهسازی لرزه­ای نیز باعث مغایرتهایی خواهد شدکه باید به آن توجه نمود.در ضمن در حین مراحل اجرایی پروژه از مطالعه تا اجرا نیز مسائل غیر قابل پیش بینی بوجود خواهد آمد که کل مسیر پروژه را تحت الشعاع قرار خواهد دادکه با بررسی آن می توان به برنامه ریزی دقیقی دست یافت.در این پژوهش سعی شده است با نگاهی جامع نگر، چالشها و مشکلات پیش روی اجرای مقاومسازی  فضاهای آموزشی در سازمان نوسازی مدارس شناسایی  واولویت بندی نماید. این پژوهش می تواند به مسئولین سازمان نوسازی مدارس کشور، ادارات کل نوسازی مدارس استانها و بخصوص اداره کل نوسازی مدارس استان یزد کمک کند تا با شناسایی و اولویت بندی مشکلات فراروی مقاومسازی و بکارگیری تمهیدات لازم، از بروز آنها پیشگیری نموده و یا نسبت به رفع آنها اقدام نمایند.نتایج این پروژه همچنین می تواند به مدیران سازمانهای دولتی و غیر دولتی مانند راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و... که در آینده به سمت مقاومسازی پروژه های مهم دولتی پیش میروند ؛یاری رسانده و در راستای بالابردن کیفیت پروژه ها و دستیابی به اهداف کیفی با حداقل هزینه و در کمترین زمان، یاری رساند.4-1- هدفبدلیل نیاز مبرم کشور به انجام پروژه های مقاومسازی وحجم سرمایه گذاری دولتی وخیرین در نوسازی  مدارس ؛باید به مشکلات پیشروی این سیستم واقف شده وجهت رفع آنان اهتمام بورزیم .در واقع این مورد نقش حیاتی وکلیدی  در پیشبرد پروژه های مقاومسازی آتی را به سوی موفقیت ایفا میکند.باتوجه به موارد فوق با اجرای این تحقیق می توان به موارد زیر دسترسی پیدا نمود:- شناسایی عوامل موثر در اجرای مقاومسازی ساختمانهای آموزشی- بررسی وشناخت چالشها ومشکلات اجرای مقاومسازی مدارس- اولویت بندی عوامل موثر در بروز مشکلات با توجه به عوامل بیرونی ودرونی سازمانی- ارائه راهکارهای پیشنهادی جهت رفع مشکلات وچالشهای بوجود آمده در مقاومسازی مدارستعداد صفحه : 118قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید