پایان نامه ارشد: بررسی نقش کتب دینی دانشگاهی در مقابله با جنگ نرم و وضعیت اعتقادات دینی جوانان از نگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان در سال تحصیلی 91-1390

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته الهیات، فقه و فلسفه

گرایش : تعلیم و تربیت اسلامی

عنوان : بررسی نقش کتب دینی دانشگاهی در مقابله با جنگ نرم و وضعیت اعتقادات دینی جوانان از نگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان در سال تحصیلی 91-1390

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان

دانشکده علوم انسانی

  گروه : تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش

 

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA)

رشته: تعلیم و تربیت اسلامی

 

عنوان:

بررسی نقش کتب دینی دانشگاهی در مقابله با جنگ نرم و وضعیت اعتقادات دینی جوانان از نگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان در سال تحصیلی 91-1390

 برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالبعنوان                                                                                                                       صفحهچکیده.......................................................................................................................................................................................1فصل اول - کلیات پژوهش1-1. مقدمه ............................................................................................................................................................................41-2. بیان مسئله ...................................................................................................................................................................61-3. اهمیت موضوع و ضرورت تحقیق.............................................................................................................................81-4. سوالات تحقیق .........................................................................................................................................................111-5. اهداف تحقیق ...........................................................................................................................................................121-6. حدود پژوهش............................................................................................................................................................121-7. تعاریف مفاهیم و اصطلاحات پژوهش .................................................................................................................13فصل دوم- پیشینه پژوهش و تدوین چارچوب نظری1-1. مقدمه .........................................................................................................................................................................161-2. مبانی نظری دینداری .............................................................................................................................................171-2-1. تبیین فلسفی دین...............................................................................................................................................171-2-2. تبیین جامعه شناختی دین ..............................................................................................................................201-2-3. کنش اجتماعی دین............................................................................................................................................211-2-4. حمایت اجتماعی .................................................................................................................................................231-2-5. نظریه دینی دورکیم............................................................................................................................................241-2-6. نظریه تفاهمی وبر ...............................................................................................................................................261-2-7. دیدگاه جامعه شناختی و تربیت دینی ...........................................................................................................271-2-8. تبیین روانشناختی دین ....................................................................................................................................281-2-9. نظریه های تحول روانشناختی دین ................................................................................................................281-2-10. نظریه های تحول دینی ..................................................................................................................................301-2-11. رویکرد انگیزشی به دین .................................................................................................................................321-2-12. دیدگاه روان شناختی و تربیت دینی ...........................................................................................................341-2-13. کنش انگیزشی دین ........................................................................................................................................352-2-1. بخش دوم : جنگ نرم از نظر قرآن .................................................................................................................352-2-2. مفهوم جنگ نرم .................................................................................................................................................372-2-3. تاریخچه جنگ نرم..............................................................................................................................................382-2-4. چیستی و اهداف جنگ نرم ..............................................................................................................................412-2-5. ابزارهای جنگ نرم .............................................................................................................................................432-3. تحقیقات انجام شده قبلی ......................................................................................................................................442-3-1. تحقیقات داخلی ..................................................................................................................................................452-3-2.تحقیقات خارجی ..................................................................................................................................................482-4. نقدی بر تحقیقات انجام شده ................................................................................................................................492-5. چارچوب نظری ........................................................................................................................................................502-6. فرضیات تحقیق ........................................................................................................................................................552-7. متغیرهای تحقیق .....................................................................................................................................................56متغیر مستقل ......................................................................................................................................................................56متغیر وابسته ........................................................................................................................................................................562-8. تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیقی ......................................................................................................56فصل سوم روش پژوهش3-1. مقدمه .........................................................................................................................................................................663-2. روش تحقیق ..............................................................................................................................................................663-3. جامعه آماری .............................................................................................................................................................673-4. حجم نمونه ................................................................................................................................................................683-5. شیوه های نمونه گیری ...........................................................................................................................................683-6. ابزار جمع آوری داده ها ..........................................................................................................................................693-7. واحد تحلیل ...............................................................................................................................................................693-8. پایایی یا قابلیت اعتماد ...........................................................................................................................................703-9. اعتبار یا روایی ..........................................................................................................................................................713-10. آماره های لازم جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات .............................................................................................72فصل چهارم تجزیه و تحلیل اطلاعات (یافته ها)مقدمه ...................................................................................................................................................................................741-4. بخش اول : توصیف جمعیت نمونه ......................................................................................................................752-4. بررسی فرضیه های تحقیق (آمار استنباطی ) ...................................................................................................85تحلیل های دو متغیره .......................................................................................................................................................85فصل پنجم – نتیجه گیری5-1. مقدمه .........................................................................................................................................................................985-2. یافته های تحقیق ..................................................................................................................................................1005-3. نتیجه گیری ...........................................................................................................................................................1045-4. پیشنهادهای حاصل از پژوهش ..........................................................................................................................1075-5. پیشنهادات برای محققان آینده .........................................................................................................................1075-6. محدودیت های پژوهش .......................................................................................................................................108منابع ...................................................................................................................................................................................109ضمائم ................................................................................................................................................................................115پرسش نامه .......................................................................................................................................................................116چکیده انگلیسی ...............................................................................................................................................................121طرح روی جلد انگلیسی .................................................................................................................................................122فهرست جداولجدول 1-2 ، تعریف عملیاتی باور دینی ........................................................................................................................60جدول 2-2، تعریف عملیاتی وظایف دینی.....................................................................................................................62جدول 3-2، تعریف عملیاتی تاثیر گذاری کتب دینی دانشگاه ................................................................................63جدول 4-2تعریف عملیاتی اعتقاد به تاثیر گذاری جنگ نرم.....................................................................................64جدول1-4 توزیع پاسخگویان بر حسب جنسیت ........................................................................................................75جدول2-4 توزیع جمعیت مورد مشاهده بر حسب میزان سن .................................................................................76جدول3-4 توزیع پاسخ گویان بر حسب وضعیت تاهل ..............................................................................................77جدول4-4 توزیع پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی ............................................................................................78جدول 5-4 توزیع پاسخ گویان بر حسب میزان درآمد بر حسب هزارتومان .........................................................79جدول 6-4  توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت مسکن .........................................................................................80جدول 7-4 توزیع جمعیت مورد مشاهده بر حسب میزان باورهای دینی .............................................................81جدول 8-4 توزیع جمعیت مورد مشاهده بر حسب میزان انجام وظایف دینی ....................................................82جدول 9-4 توزیع جمعیت مورد مشاهده بر حسب میزان اعتقاد به تاثیر گذاری کتب دینی دانشگاه ...........83جدول 10-4 توزیع جمعیت مورد مشاهده بر حسب میزان اعتقاد به تاثیر گذاری جنگ نرم .........................84جدول  11-4 همبستگی بین میزان محتوای کتب دینی دانشگاهی و وضعیت اعتقادات دینی جوانان ........85جدول 12-4 همبستگی بین تاثیر گذاری جنگ نرم و محتوای کتب دینی دانشگاهی .....................................86جدول 13-3 همبستگی بین نحوه تدریس استادان کتب دینی دانشگاهی و وضعیت اعتقادات دینی جوانان....................................................................................................................................................................................87جدول 14-4 همبستگی بین نحوه تدوین مطالب کتب دینی دانشگاهی و وضعیت اعتقادات دینی جوانان..88جدول 15-5 همبستگی بین نحوه آزمون کتب دینی دانشگاهی و وضعیت اعتقادات دینی جوانان ...............89جدول16-4 رابطه بین شخصیت استادان کتب دینی و تاثیر گذاری بر وضعیت اعتقادات دینی دانشجویان.............................................................................................................................................................................90جدول 17- 4 ضرایب همبستگی چند گانه، ضریب تعیین، ضریب تعدیل یافته و خطای معیار برآورد..........92جدول 18-4 ضرایب استاندارد شده و استاندارد نشده رگرسیونی متغیر موثر بر میزان اعتقادات دینی دانشجویان.............................................................................................................................................................................94جدول 19-4 ضرایب همبستگی چند گانه، ضریب تعیین، ضریب تعدیل یافته و خطای معیار برآورد............95جدول 20-4 ضرایب استاندارد شده و استاندارد نشده رگرسیونی متغیر موثر بر میزان تاثیر گذاری جنگ نرم...........................................................................................................................................................................................96فهرست نمودارنمودار1-4 توزیع پاسخگویان بر حسب جنسیت ........................................................................................................75نمودار2-4 توزیع جمعیت مورد مشاهده بر حسب میزان سن .................................................................................76نمودار3-4 توزیع پاسخ گویان بر حسب وضعیت تاهل ..............................................................................................77نمودار4-4 توزیع پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی ............................................................................................78نمودار 5-4 توزیع پاسخ گویان بر حسب میزان درآمد بر حسب هزارتومان .........................................................79نمودار 6-4  توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت مسکن .........................................................................................80نمودار 7-4 توزیع جمعیت مورد مشاهده بر حسب میزان باورهای دینی .............................................................81نمودار 8-4 توزیع جمعیت مورد مشاهده بر حسب میزان انجام وظایف دینی ....................................................82نمودار 9-4 توزیع جمعیت مورد مشاهده بر حسب میزان اعتقاد به تاثیر گذاری کتب دینی دانشگاه ...........83نمودار 10-4 توزیع جمعیت مورد مشاهده بر حسب میزان اعتقاد به تاثیر گذاری جنگ نرم .........................84نمودار  11-4 همبستگی بین میزان محتوای کتب دینی دانشگاهی و وضعیت اعتقادات دینی جوانان ........85  چکیده:هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش کتب دینی دانشگاهی در مقابله با جنگ نرم و وضعیت اعتقادات دینی جوانان از نگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان در سال تحصیلی1390-1391بوده است، مطالعه حاضر، به لحاظ اجرا از نوع پیمایشی، به لحاظ معیار زمان، مقطعی؛ به لحاظ معیار کاربرد، کاربردی و به لحاظ معیار ژرفایی، پهنانگر است، جامعه آماری در این پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان می باشد که تعداد آنها 14000 نفر می­باشد، حجم نمونه این پژوهش با استفاده فرمول حجم کوکران به تعداد 222 نفر تعیین شده است، روش نمونه­گیری در این پژوهش خوشه­ای دو مرحله­ای و تصادفی ساده می­باشد. ابزار جمع آوری داده­ها در این پژوهش پرسش نامه محقق ساخته است، که اعتماد آن با استفاده از آلفای کرونباخ 0.745 بدست آمد . برای سنجش اعتبار پرسشنامه طراحی شده، از اعتبار صوری استفاده شده است. مهمترین نظریه­های مورد بررسی نظریه دینی دورکیم، نظریه تفهمی وبر، دیدگاه جامعه شناختی و تربیت دینی، تبیین روان شناختی دین(نظریه­های تحول روان شناختی دین)، نظریه­های تحول دینی(نظریه آلپورت پیاژه، الکید، گلدمن) بوده است،نتایج تحقیق نشان داد که بین محتوای کتب دینی دانشگاهی و وضعیت اعتقادات دینی جوانان رابطه وجود دارد، بین تاثیر گذاری جنگ نرم و محتوای کتب دینی دانشگاهی رابطه معنادار وجود دارد،بین نحوه تدوین مطالب کتب دینی دانشگاهی و وضعیت اعتقادات دینی جوانان رابطه وجود دارد، بین نحوه آزمون کتب دینی دانشگاهی و وضعیت اعتقادات دینی جوانان رابطه وجود دارد، بررسی و نتایج این مطالعه نشان داد که بیش از 43 درصد تغییرات متغیر وابسته(میزان اعتقاد دینی دانشجویان) از طریق محتوای کتب دینی دانشگاهی، نحوه تدریس استادان کتب دینی، نحوه تدوین کتب دینی دانشگاهی، شخصیت استادان کتب دینی دانشگاهی تبیین شده است. در بین مولفه­های مورد بررسی، متغیر محتوای کتب دینی دارای بیشترین اهمیت است و سهم بیشتری در تبین متغیر وابسته دارد و پس از آن شخصیت استادان کتب دینی دانشگاهی، و نحوه تدریس آنها به ترتیب بیشترین نقش را در تبیین متغیر میزان اعتقادات دینی دانشجویان داشته­اند.بررسی تاثیر متغیر اعتقادات دینی دانشجویان بر تاثیر گذاری جنگ نرم با استفاده از تحلیل رگرسیون تک متغیره انجام شد، نتایج این بررسی نشان داد 37 درصد تغییرات متغیر وابسته(تاثیر گذاری جنگ نرم) از طریق متغیر وضعیت اعتقاد دینی دانشجویان تبیین شده است. کلید واژه­ها: جنگ نرم، اعتقادات دینی،محتوای کتب دینی دانشگاهی، دانشجویان.   

فصل اول

کلیات پژوهش 

1-1.­ مقدمهدین و مذهب یکی از اساسی­ترین و مهمترین نهادهایی است که جامعه بشری به خود دیده است، به طوری که هیچ گاه بشر خارج از این پدیده زیست نکرده و دامن از آن بر نکشیده است  به نظر یونگ ریشه کلمه دین در زبان لاتین معلوم می­شود. معنی آن عبارتست از «تفکر از روی وجدان ویا توجه کمال» درباره آن چیزی است که رودلف اتو آنرا شیئی قدسی و نورانی دانسته کیفیت قدسی و نورانی علتش هر چه باشد، حالتی است که به انسان دست می­دهد، بی­آنکه اراده او در آن دخیل باشد. کیفیت قدسی و نورانی عبارت است از خاصیت چیزی که به چشم دیده می­شود یا اثر یک وجود حاضر ولی نادیدنی بزعم یونگ «دین حالتی خاص از روح انسان است که بر طبق معنی اصلی کلمه دین در زبان لاتین می­توان آن را به این عبارت تعریف کرد. دین عبارتست از حالت مراقبت و تذکر و توجه دقیق به بعضی از عوامل موثر که بشر عنوان «قدرت قاهره» را به آن اطلاق می کند و آنها را به صورت ارواح، شیاطین، خدایان، قوانین، صور مثالی، کمال مطلوب و غیره تجسم می کند(یونگ، 1382: 5).همه انسان ها، حتی در دوران کودکی و تا آخرین لحظات زندگی خود، در پی شناخت خدا، دنیا، قیامت و مسایل دینی دیگر است. برخی سوالات، همیشه فکر و ذهن انسان ها را به خود مشغول کرده است اینکه از کجا آمده است؟ به کجا می رود؟ خدا کیست؟ دنیا چگونه به وجود آمده است و....گرایش به دین و دینداری در بین نوجوانان و جوانان عمیق می­شود. افراد پس از طی دوره­ی کودکی و رسیدن به مرحله­ای که در آن از لحاظ فکری عمیق تر می­شوند و مسایل مختلف معنوی گستره ذهن آنان را در بر می­گیرد و در پی یافتن پاسخ برای سوالات گسترده خود هستند.توجه به سوالات مختلف نوجوانان و یافتن پاسخی مناسب برای آنها از این جهت دارای اهمیت است که اگر نوجوانان جوابی مناسب برای سوالات خود نیابند، از دین زده شده و شاید به کجروی­های دینی گرایش یابند. اما اگر به سوالات دینی نوجوانان پاسخ صحیحی و مناسبی داده شود، دین در پیکره زندگی افراد جای مناسبی می­یابد.از سوی دیگر در سالیان اخیر چهره ی جدیدی از قدرت در عرصه تعامل میان کشورها پدیدار شده که اندیشه و تفکر جامعه را مورد تهاجم خود قرار داده است، با توجه به اینکه جبهه اصلی جنگ نرم در داخل کشور، فضای دانشگاه می­باشد، نقش اساتید و دانشجویان به عنوان فرماندهان جنگ و افسران جوان حایز اهمیت می­باشد. جنگ نوعی منازعه خشونت آمیز سیاسی است که بین گروه­های انسانی رخ می­دهد. این منازعه سیاسی اجتماعی با توجه به ماهیت، اهداف و ابزارهای آن، به انواع مختلفی تقسیم می­شود. یکی از اشکال جنگ که بر مبنای ابزار و ماهیت قدرت در آن از دیگر انواع متمایز می­شود، جنگ نرم است. با وجود این، همه اشکال جنگ، مصداق و تجلی روابط قدرت و متضمن اعمال قدرت می­باشند. از این رو، مهمترین وجه تمایز انواع مختلف جنگ، ماهیت قدرت و چگونگی اعمال آن است، به طوری که دو نوع جنگ سخت و نرم قابل تصور و تحقق می­باشد. در جنگ سخت، قدرت ماهیتی سخت افزاری دارد که به صورت قهرآمیز، مستقیم و آشکار اعمال می­گردد، در حالی که در جنگ نرم، ماهیت قدرت، نرم افزاری است که به شیوه غیر قهرآمیز، غیرمستقیم و نهان اعمال می­شود. بنابراین، شیوه­ها، سازو کارها و ابزار اعمال قدرت در جنگ نرم با جنگ سخت متفاوت است. به سخن دیگر، فناوری­های قدرت در جنگ نرم، ماهیتی نرم افزاری دارد که بسیار خفی و پیچیده می­باشد، به گونه­ای که مهمترین وجه ممیزه جنگ نرم، فناوری­های قدرت در آن است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و تبیین می­گردد. محقق در این تحقیق بر آن است تا نقش کتب دینی دانشگاهی را در رابطه با تقویت اعتقادات دینی جوانان مورد بررسی قرار دهد، این پژوهش از پنج فصل تشکیل شده است در فصل اول به بیان کلیات تحقیق پرداخته می­شود که شامل بیان مسئله، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف پژوهش، حدود پژوهش و  تعریف مفاهیم و اصطلاحات است.در فصل دوم پژوهش به نظریه های مطرح، تحقیقات انجام شده قبلی(تحقیقات داخلی، خارجی و نقدی بر این تحقیقات)، تاریخچه موضوع، چارچوب نظری تحقیق، مدل نظری تحقیق، فرضیات، متغیرهای مستقل و وابسته پژوهش و سپس به تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای مطرح در تحقیق پرداخته می­شود.فصل سوم این پژوهش شامل روش تحقیق، طرح تحقیق، جامعه آماری، حجم نمونه، روش های نمونه­گیری، ابزارگردآوری اطلاعات، اعتبار و اعتماد پرسشنامه و آماره های لازم جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات است.در فصل چهارم این پژوهش به سیمای پاسخگویان، یافته های توصیفی، یافته­های استنباطی پرداخته می­شود. فصل پنجم این پژوهش شامل یافته­های پژوهش، نتیجه­گیری، پیشنهادات(پیشنهادات حاصل از این تحقیق و پیشنهاداتی برای محققین بعدی) و محدودیت­های پژوهش است. 1-2. بیان مسئلهجامعه­ی ایران از دیرباز با مذهب انس و الفت داشته و باورهای دینی، نقطه عطفی در بپاخیزی و شکل بندی­های جدید اجتماعی گذشته و حال بوده­اند؛ چنانکه به عنوان نمونه، انقلاب اسلامی ایران بر پایه مذهب شناخته می­شود؛ اما آیا پس از انقلاب اسلامی، دین و مذهب در نسل­های بعدی این مرز و بوم نهادینه و درونی شده است؟ و آیا ارزش ها، اعتقادات و عمل به شعائر دینی جایگاه ممتاز خود را در زندگی  نسل جدید حفظ کرده است؟ اگر پاسخ مثبت است، چه راهکارهایی برای تداوم این وضع مطلوب وجود دارد و اگر نه، چه باید کرد؟ برخی از مطالعات پیشین نتایجی به دست داده­اند که تا اندازه­ای به نظر بدبینانه می­رسند و محقق را به کنجکاوی بیشتر تشویق می­نماید؛ برای مثال طالبان می­نویسد:«بعد از گذشت 20 سال از عمر انقلاب اسلامی در ایران، بسیاری از مردم با مشاهده برخی شیوه­های رفتاری جوانان به این نتیجه رسیده­اند که اعتقادها و رفتارهای این دسته از افراد که تمامی سال­ها زندگیشان را در ظل این نظام دینی سپری نموده­اند، چندان مطلوب و خرسند کننده نیست و جامعه در انتقال ارزش­ها و موازین دینی به نسل جدید خود کاملاً با شکست روبه رو شده است(طالبان، 1377: 123). همچنین برخی بررسی­ها نشان می­دهد در مقایسه با کشورهای کانادا، امریکا و ترکیه، اگر چه جوانان ایرانی خود را مذهبی­تر می­دانند اما نسبت به انجام دادن مناسک مذهبی رغبت کمتری دارند(کاظمی­پور، 1386: 54-57). به ویژه در دوران حاضر با گسترش علم و فناوری، سریع شدن تغییرات اجتماعی و فرهنگی نسبت به گذشته و شکاف­های بین نسلی که یکی از پیامدهای آن است، این نگرانی بیشتر شده است.  از سوی دیگر جنگ نرم که همان جنگ اطلاعاتی، جنگ روانی، تبلیغاتی و سایبری می­باشد در واقع اقداماتی است که باعث دگرگونی در هویت فرهنگی و الگوهای رفتاری مورد قبول یک نظام سیاسی می­گردد.در جنگ­های دنیا از زمانی که تمدن شکل گرفت تا به امروز، در کنار درگیری­های نظامی و استفاده از سلاح­های نظامی همیشه بحث عملیات روانی و تاثیر گذاری روانی بر یک کشور یا دولت مدنظر بوده است. امروزه در جریان تعریف از جنگ نرم آن را نوع جدیدی از نبرد می­شناسند که در حوزه رسانه اتفاق می­افتد زیرا با گسترده شدن رسانه­­ها، ابزار و پیچیدگی و سرعت فضای تبادل اطلاعات، جنگ نرم به پدیده­ای اطلاق می­شود که یک کشور بدون این که به جنگ نظامی با کشور دیگر بپردازد می­تواند آن را دچار فروپاشی کند و بر آن کشور تاثیر  بگذارد و ذهن مردم آن کشور را تحت تاثیر قرار دهد.با پیروزی انقلاب اسلامی ایران عملیات روانی دشمن در کنار جنگ نظامی بر امت اسلامی تحمیل شد و با پایان یافتن جنگ تحمیلی، جنگ نرم و عملیات روانی بر علیه جمهوری اسلامی ایران شدت گرفت. با توجه به اینکه در جنگ سخت هشت ساله دفاع مقدس دشمن سنگرهای مرزی را نابود می­کرد، اما در جنگ نرم به سراغ سنگرهای معنوی می­آید که آنها را منهدم سازد. در جنگ سخت و نظامی دشمن نفوذ در مرزها را هدف گرفت، اما در جنگ نرم به سراغ ایمان­ها، معرفت­ها، عزم­ها، پایه و ارکان اساسی نظام و کشور آمده و می­خواهد در نهایت دین را نابود سازد.از آنجا که دانشگاهیان از جمله دانشجویان به دلیل احراز موقعیت­های خاص اجتماعی، از مقبولیت خوبی برخوردارند و می­توانند نقش الگویی(گروه مرجع) را ایفا کنند؛ بنابراین، تربیت آنان به معنای صحیح کلمه برای جامعه، حائز اهمیت است، آن هم تربیت نیروهای انسانی متعهد که از تفکر مذهبی و ایمان دینی برخوردار باشند. این مطلب از جمله هدف­هایی است که در چارچوب برنامه­های نهادهای آموزش عالی پیش بینی شده است. به همین منظور کتب تدوین شده، در دانشگاه ها طرح ریزی و ساماندهی شده­اند؛ به گونه­ای که در مصوبات شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هدف از ارایه این دروس، افزایش شناخت و سطح آگاهی دانشجویان نسبت به مسائل دینی، اطلاع از ارز ش­های اسلامی و در نهایت ایجاد تغییرات مطلوب در الگوهای رفتاری ذکر شده است. در این تحقیق سعی بر این است که با توجه به ورود اکثریت جوانان به دانشگاه، در اوایل سن جوانانی، در تحقیق حاضر به بررسی تاثیر کتب دانشگاهی به عنوان منابع مورد مطالعه و استفاده دانشجویان در طی دوران تحصیل، در مقابله با تهدیدات جنگ نرم و وضعیت اعتقادی جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان پرداخته شود. این پژوهش درصدد پاسخگویی با این سوال اصلی است:کتب دینی دانشگاهی چه نقشی در مقابله با جنگ نرم و وضعیت اعتقادات دینی جوانان از نگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان در سال تحصیلی1391-1390 دارد؟ تعداد صفحه :   130قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید