پایان نامه ارشد : بررسی کارایی روابط عمومی وعوامل موثر بر آن در سازمان تامین اجتماعی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد

گرایش :تحقیق در علوم ارتباطات اجتماعی

عنوان : بررسی کارایی روابط عمومی وعوامل موثر بر آن در سازمان تامین اجتماعی از دیدگاه مسئولین روابط عمومی ادارات کل و مدیریت درمان کشور

دانشگاه آزاد اسلامی

 واحد تهران مرکزی

دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی وخبر

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )

گرایش :

تحقیق در علوم ارتباطات اجتماعی

عنوان :

بررسی کارایی روابط عمومی وعوامل موثر بر آن در سازمان تامین اجتماعی

از دیدگاه مسئولین روابط عمومی ادارات کل و مدیریت درمان کشور

 

استاد راهنما :

دکتر محمد رضا رسولی

 

استاد مشاور:

دکتر سید محمد دادگران

 

بهار 1394

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): هدف اصلی این تحقیق بررسی کارایی روابط عمومی وعوامل موثر بر آن در سازمان تامین اجتماعی است. وبرای یافتن عوامل موثری همچون تخصیص بودجه مورد نیاز،دیدگاه مدیران به جایگاه روابط عمومی،داشتن برنامه راهبردی ارتباطی  ،عملکرد ارتباطات درون وبرون سازمانی ومیزان بهره مندی از تکنولوژی های نوین  ارتباطی در کارایی روابط عمومی از دیدگاه مسئولین روابط عمومی ادارات کل ومدیریت درمان در سراسر کشور پژوهش انجام گردیده است. در این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی به طور کل شمار (بدون نمونه گیری)  تعداد 65 پرسشنامه با 31 گویه در یک پیوستار 5 درجه ای درباره کارایی ،یک سوال باز و6 سوال مشخصات وسیمای پاسخگویان  ارسال واطلاعات جمع آوری و با  تهیه جدول های توصیفی  و روش آزمون (T) تک نمونه ای تجزیه  وتحلیل گردید.در این پژوهش پاسخگویان  ، دیدگاه مدیران به جایگاه روابط عمومی ،داشتن برنامه راهبردی ارتباطی  ،تخصیص بودجه مورد نیاز، فعالیت درون وبرون سازمانی ،استفاده از تکنولوژی های ارتباطی  نوین را در کارایی روابط عمومی موثر دانستند واظهار داشتند با توجه به این عوامل، روابط عمومی می تواند سازمان را در رسیدن به یک الگوی ارتباطی  دوسویه همسنگ بین سازمان وجامعه یاری نماید.نکات  قابل توجه از نتایج بدست آمده نشان دهنده این مطلب است   که روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی در زمینه استفاده از تکنولوژی های ارتباطی از ظرفیت شبکه های اجتماعی ،تلویزیون،تبلیغات اینترنتی ومحیطی بهره مناسبی نمی برد. همچنین یافته ها نشان می دهد  روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی  در تدوین برنامه راهبردی ارتباطی  برای دریافت بازخورد از طریق افکار سنجی ونظر سنجی نیازمند باز تعریف وتدوین نظامنامه جامع ارتباطی  می باشد. همچنین بررسی ها نشان دهنده این مطلب است که روابط عمومی در سازمان تامین اجتماعی هنوز جایگاه واقعی خود را نیافته است که می توان با بازنگری در تشکیلات وآموزش مدیران ارشد  در خصوص وظایف وحیطه فعالیت روابط عمومی ، اقدامات عملی مناسبی  برای افزایش کارایی روابط عمومی انجام داد.
مناسب است        مناسب نیست
نظر استاد راهنما برای چاپ در پژوهش‌نامه دانشگاه      ­­­­            تاریخ و امضاء:فهرست مطالبعنوان                                       شمارهفصل اول: کلیات تحقیقمقدمه: 3بیان مسأله : 4اهمیت و ضرورت تحقیق: 5هدف های تحقیق : 6هدف اصلی: 6اهداف فرعی: 6سوالات تحقیق : 6فرضیه های تحقیق : 7قلمرو تحقیق: 7قلمرو زمان: 7تعریف مفاهیم و واژگان پر کاربرد: 7تاریخچه تامین اجتماعی در ایران و جهان: 8خدمات و کارکرد سازمان تامین اجتماعی: 12فصل دوم:مبانی نظری تحقیقپیشینه تحقیق: 15چارچوب نظری تحقیق......................................................................................................................20تعاریف و مفاهیم روابط عمومی-بررسی برخی تعاریف روابط عمومی: 20-تاریخچه روابط عمومی  در ایران و جهان : 24-انواع روابط عمومی : 26-ویژگی های روابط عمومی : 28-عناصر روابط عمومی : 29-وظایف روابط عمومی : 30-روابط عمومی در سازمان: 32-مراحل تهیه برنامه برای انجام وظایف روابط عمومی : 32-شرح وظایف و ساختار نوین روابط عمومی دستگاه های اجرایی: 35نظریه های روابط عمومی  -الگوی گرونیک و هانت.................................................................................................37- الگوی روابط عمومی حرفه ای: 39-الگوی ترکیبی پلاومن...................................................................................................40- تئوری برتر در روابط عمومی.......................................................................................41روابط عمومی در نظریه های جامعه شناسی سازمان ها-نظریه کنش متقابل نمادین................................................................................................42-نظریه مبادله...................................................................................................................42-نظریه الگوی چهار قاعده اسکات کاتلیپ.......................................................................44نقش و جایگاه روابط عمومی در نظریه های مدیریت-نظریه سیستم ها..............................................................................................................45-نظریه سازمان های بالغ و نا بالغ......................................................................................48-نظریه مدیریت بر مبنای هدف(MBO)...............................................................................49- نظریه موقعیتی 51-نظریه مشارکت مردمی: 53-راهبرد عملیاتی روابط عمومی : 54-مدیر عملیات و روابط عمومی باید: 54-9 راه موثر روابط عمومی در موفقیت هر سازمان: 55بودجه بندی ونقش آن در کارایی روابط عمومی-بودجه روابط عمومی: 56-به طور کلی، کنترل بودجه روابط عمومی در برگیرنده موارد زیر است: 57 تکنولوژیهای نوین ارتباطی ونقش آنها در کارایی روابط عمومی:-روند تکاملی روابط عمومی با تأکید بر فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات از شش -ویژگی مشخص بهره می برد: 60-فناوریهای کاربردی در روابط عمومی: 60-فناوریهای کاربردی در روابط عمومی به دو دسته تقسیم می شوند: 60-مزایای بهره مندی روابط عمومی از فناوری های نوین ارتباطی: 62ویژگی های این پژوهش: 63-مدل نظری تحقیق........................................................................................................63(بررسی کارایی روابط عمومی و عوامل موثر بر آن در سازمان تامین اجتماعی) 63فصل سوم :روش تحقیق3ـ1 مقدمه 683ـ2 روش تحقیق 683ـ3 روش گرد آوری اطلاعات: 683ـ4 جامعه و نمونه آماری 683ـ5 روش نمونه گیری و حجم نمونه: 683ـ6 ابزار گرد‌آوری داده‌ها 693ـ6ـ1 پرسشنامه ویژگی‌های جمعیت شناختی: 693ـ6ـ2 پرسشنامه کارایی 693ـ7 فنون پردازش داده‌ها 713ـ7ـ1 سنجش پایایی (قابلیت اعتماد) ابزار اندازه‌گیری 713ـ7ـ2 آزمون t تک نمونه‌ای 72     فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها4ـ1 مقدمه 744ـ2 تجزیه و تحلیل توصیفی داده‌های جمعیت شناختی 744ـ2ـ1 جنسیت 744ـ2ـ2 سن 754ـ2ـ3 سطح تحصیلات: 764ـ2ـ4 سنوات خدمت در روابط عمومی 784ـ2ـ5 محل خدمت 794ـ2ـ6 نوع تحصیلات 804ـ3 تجزیه و تحلیل توصیفی پرسشنامه کارایی 814ـ3ـ1 تسهیل ارتباط مردم با مدیران به‌عنوان پل ارتباطی سازمان و مردم 814ـ3ـ2 ارائه مشاوره و راهنمایی مردم برای دریافت خدمات مناسب و رفع مشکلات 824ـ3ـ3 دریافت پیام و پاسخگویی مناسب به مخاطبان از طریق سامانه‌های ارتباطی سازمان 834ـ3ـ4 برگزاری جلسات با شرکای اجتماعی به منظور رسیدن به تفاهم دو جانبه و جلب حمایت 844ـ3ـ5 ارائه اطلاعات بهنگام از عملکرد سازمان به مخاطب از طریق روش‌های مختلف ارتباطی 864ـ3ـ6 ارتباط با رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، اهداف و نگرش مدیران عالی سازمان 874ـ3ـ7 رعایت اصول و موازین اخلاق حرفه‌ای در اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی 884ـ3ـ8 استفاده از ابزارهای ارتباطی سازمانی برای بهبود تعاملات درون‌سازمانی و فرهنگ‌سازی 894ـ3ـ9 برگزاری مراسم‌های ویژه  مناسبت‌های ملی، مذهبی و تخصصی 904ـ3ـ10 سنجش افکار عمومی و نظرسنجی از مخاطبان  و انعکاس به‌موقع گزارش به مدیران برای تصمیم‌گیری مناسب 914ـ3ـ11 نقش استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در کارایی فعالیت‌های روابط عمومی 924ـ3ـ12 استفاده از تلوزیون جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی سازمان 934ـ3ـ13 استفاده از مطبوعات جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی سازمان 944ـ3ـ14 استفاده از تبلیغات محیطی (تابلوهای بزرگ شهری و ...) جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی سازمان 954ـ3ـ15 استفاده از تبلیغات اینترنتی جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی 964ـ3ـ16 استفاده از پیام کوتاه (اس ام اس) جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی سازمان 974ـ3ـ17 استفاده از سایت رسمی سازمان جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی سازمان 994ـ3ـ18 استفاده از شبکه‌های اجتماعی (وایبر، واتس‌آپ، فیس‌بوک و ...) جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی سازمان 1004ـ3ـ19 نقش رسانه‌های ارتباطی در عدم برقراری ارتباط دو سویه 1014ـ3ـ20 استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و نقش آن بر سرعت اطلاع‌رسانی مخاطبان 1024ـ3ـ21 استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و نقش آن بر صرفه‌جویی در وقت و دریافت پاسخ و خدمت 1034ـ3ـ22 استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و نقش آن بر دریافت بازخورد و گسترش ارتباط تعاملی بین سازمان و مردم و جلب مشارکت مردم 1044ـ3ـ23 تأثیر مدیریت مستقیم بالاترین مقام سازمان بر مدیریت روابط عمومی و کارایی آن 1054ـ3ـ24 قرار نگرفتن روابط عمومی در در جایگاه واقعی خود در سازمان 1064ـ3ـ25 ارتباط دوسویه و رسیدن به تفاهم با مخاطبان 1074ـ3ـ26 تأثیر بودجه اختصاصی بر فعالیت‌های روابط عمومی 1084ـ3ـ27 تأثیر بودجه اختصاصی بر کاهش خلاقیت و ابتکار عمل در فعالیت‌های روابط عمومی 1094ـ3ـ28 نیاز به پیوست ارتباطی روابط عمومی در طرح‌ها و برنامه‌های کلان سازمان 1104ـ3ـ29 مداخله حوزه تصدی روابط عمومی در حوزه تصمیم‌گیری‌های سازمان 1114ـ3ـ30 میزان توجه به نظر مخاطبان در انجام فعالیت‌های روابط عمومی 1124ـ3ـ31 کارایی فعالیت‌های روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی 1134ـ4 آمار استنباطی 115فصل پنجم:جمع بندی و نتیجه گیریمقدمه : 123نتیجه گیری: 123نتیجه و تحلیل: 127پیشنهادهای پرسش شوندگان.......................................................................................128پیشنهاد های کاربردی.................................................................................................129پیشنهاد برای تحقیقات بعدی........................................................................................129فهرست منابع ومآخذ: 131پیوست ها و ضمائم: 135Abstract 148 فهرست جداولعنوان                                       شمارهجدول شماره 1: مفاهیم محوری مندرج در تعاریف روابط عمومی از دیدگاه ،صاحب نظران خارجی 23جدول 2: مفاهیم محوری مندرج در تعاریف روابط عمومی از دیدگاه صاحب نظران داخلی 24جدول شماره 3: ویژگی انواع روابط عمومی 27جدول تاکتیک های دوسویه پنجگانه دوزیر 40جدول شماره2 : نقش های روابط عمومی وکابرد های استراتژیک آنها 45جدول شماره: 9 راه موثر روابط عمومی در موفقیت هر سازمان 56جدول ‏3‑1: جدول تعریف متغیرها 69جدول ‏3‑2: شیوه نمره‌گذاری پرسشنامه کارایی 70جدول ‏3‑3 :تعداد و شماره سؤالات مربوط به متغیرهای تحقیق 71جدول ‏4‑1 : جدول فراوانی جنسیت پاسخگویان 75جدول ‏4‑2 : جدول فراوانی رده‌های سنی 76جدول ‏4‑3: جدول فراوانی سطح تحصیلات پاسخگویان 77جدول ‏4‑4 : جدول فراوانی سنوات خدمت پاسخگویان در روابط عمومی 78جدول ‏4‑5 : جدول فراوانی محل خدمت پاسخگویان 79جدول ‏4‑6 : جدول فراوانی نوع تحصیلات پاسخگویان 80جدول ‏4‑7 : تسهیل ارتباط مردم با مدیران به‌عنوان پل ارتباطی سازمان و مردم 81جدول ‏4‑8 : ارائه مشاوره و راهنمایی مردم برای دریافت خدمات مناسب و حل‌وفصل و رفع مشکلات 83جدول ‏4‑9 : دریافت پیام و پاسخگویی مناسب به مخاطبان از طریق سامانه‌های ارتباطی سازمان 84جدول ‏4‑10 : برگزاری جلسات با شرکای اجتماعی به منظور رسیدن به تفاهم دو جانبه و جلب حمایت 85جدول ‏4‑11 : ارائه اطلاعات بهنگام از عملکرد سازمان به مخاطب از طریق روش‌های مختلف ارتباطی 86جدول ‏4‑12 : ارتباط با رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، اهداف و نگرش مدیران عالی سازمان 87جدول ‏4‑13 : رعایت اصول و موازین اخلاق حرفه‌ای در اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی 88جدول ‏4‑14 : استفاده از ابزارهای ارتباطی سازمانی برای بهبود تعاملات درون‌سازمانی و فرهنگ‌سازی 89جدول ‏4‑15 : برگزاری مراسم‌های ویژه  مناسبت‌های ملی، مذهبی و تخصصی 90جدول ‏4‑16 : سنجش افکار و نظرسنجی از مخاطبان  و انعکاس به‌موقع گزارش به مدیران برای تصمیم‌گیری مناسب 91جدول ‏4‑17 : نقش استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در کارایی فعالیت‌های روابط عمومی 92جدول ‏4‑18 : استفاده از تلوزیون جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی سازمان 93جدول ‏4‑19 : استفاده از مطبوعات جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی سازمان 94جدول ‏4‑20 : استفاده از تبلیغات محیطی جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی سازمان 96جدول ‏4‑21 : استفاده از تبلیغات اینترنتی جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی 97جدول ‏4‑22 : استفاده از پیام کوتاه (اس ام اس) جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی سازمان 98جدول ‏4‑23 : استفاده از سایت رسمی سازمان جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی سازمان 99جدول ‏4‑24 :استفاده از شبکه‌های اجتماعی جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی سازمان 101جدول ‏4‑25 : نقش رسانه‌های ارتباطی در عدم برقراری ارتباط دو سویه 102جدول ‏4‑26 : استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و نقش آن بر سرعت اطلاع‌رسانی مخاطبان 103جدول ‏4‑27 : استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و نقش آن بر صرفه‌جویی در وقت و دریافت پاسخ و خدمت 104جدول ‏4‑28 : استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و نقش آن بر دریافت بازخورد و گسترش ارتباط تعاملی بین سازمان و مردم و جلب مشارکت مردم 105جدول ‏4‑29 : تأثیر مدیریت مستقیم بالاترین مقام سازمان بر مدیریت روابط عمومی و کارایی آن 106جدول ‏4‑30 : قرار نگرفتن روابط عمومی در در جایگاه واقعی خود در سازمان 107جدول ‏4‑31 : ارتباط دوسویه و رسیدن به تفاهم با مخاطبان 108جدول ‏4‑32 : تأثیر بودجه اختصاصی بر فعالیت‌های روابط عمومی 109جدول ‏4‑33 : تأثیر بودجه اختصاصی بر کاهش خلاقیت و ابتکار عمل در فعالیت‌های روابط عمومی 110جدول ‏4‑34 : نیاز به پیوست ارتباطی روابط عمومی در طرح‌ها و برنامه‌های کلان سازمان 111جدول ‏4‑35 : مداخله حوزه تصدی روابط عمومی در حوزه تصمیم‌گیری‌های سازمان 112جدول ‏4‑36 : میزان توجه به نظر مخاطبان در انجام فعالیت‌های روابط عمومی 113جدول ‏4‑37 : کارایی فعالیت‌های روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی 114جدول ‏4‑38 :آزمون نرمال بودن مولفه‌های کارایی 115جدول (‏4‑39):جدول آزمون t تک نمونه‌ای پیرامون دیدگاه مدیران نسبت به جایگاه روابط عمومی و تأثیر آن بر کارایی 117جدول (‏4‑40):جدول آزمون t تک نمونه‌ای پیرامون بهره‌مندی از ابزار و تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و تأثیر آن بر کارایی 118جدول (‏4‑41):جدول آزمون t تک نمونه‌ای پیرامون اختصاص بودجه مورد نیاز روابط عمومی‌ها و تأثیر آن بر کارایی 119جدول (‏4‑42):جدول آزمون t تک نمونه‌ای پیرامون عملکرد ارتباط درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و تأثیر آن بر کارایی 120جدول (‏4‑43):جدول آزمون t تک نمونه‌ای پیرامون داشتن برنامه راهبردی ارتباطی و تأثیر آن بر کارایی 121 فهرست نمودارهاعنوان                                       شمارهنمودار (شماره1) بازنگری در ساختار مفهومی در چهار الگوی روابط عمومی (گرونیک،1992) 39نمودار (شماره 2) بازنگری در ساختار مفهومی در ساختار چهار الگوی روابط عمومی (گرونیک 1992) 40نمودار ‏4‑1 :نمودار  فراوانی جنسیت پاسخگویان 75نمودار ‏4‑2 :نمودار  فراوانی سن پاسخگویان 76نمودار ‏4‑3 :نمودار  فراوانی سطح تحصیلات پاسخگویان 77نمودار ‏4‑4 :نمودار  فراوانی سنوات خدمت پاسخگویان در روابط عمومی 79نمودار ‏4‑5 :نمودار  فراوانی محل خدمت پاسخگویان 80نمودار ‏4‑6 :نمودار  فراوانی نوع تحصیلات پاسخگویان 81نمودار ‏4‑7 : تسهیل ارتباط مردم با مدیران به‌عنوان پل ارتباطی سازمان و مردم 82نمودار ‏4‑8 : ارائه مشاوره و راهنمایی مردم برای دریافت خدمات مناسب و حل‌وفصل و رفع مشکلات 83نمودار ‏4‑9 : دریافت پیام و پاسخگویی مناسب به مخاطبان از طریق سامانه‌های ارتباطی سازمان 84نمودار ‏4‑10 : برگزاری جلسات با شرکای اجتماعی به منظور رسیدن به تفاهم دو جانبه و جلب حمایت 85نمودار ‏4‑11 : ارائه اطلاعات بهنگام از عملکرد سازمان به مخاطب از طریق روش‌های مختلف ارتباطی 86نمودار ‏4‑12 : ارتباط با رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، اهداف و نگرش مدیران عالی سازمان 87نمودار ‏4‑13 : رعایت اصول و موازین اخلاق حرفه‌ای در اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی 88نمودار ‏4‑14 : استفاده از ابزارهای ارتباطی سازمانی برای بهبود تعاملات درون‌سازمانی و فرهنگ‌سازی 89نمودار ‏4‑15 : برگزاری مراسم‌های ویژه  مناسبت‌های ملی، مذهبی و تخصصی 90نمودار ‏4‑16 : سنجش افکار و نظرسنجی از مخاطبان  و انعکاس به‌موقع گزارش به مدیران برای تصمیم‌گیری مناسب 91نمودار ‏4‑17 : نقش استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در کارایی فعالیت‌های روابط عمومی 92نمودار ‏4‑18 : استفاده از تلوزیون جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی سازمان 93نمودار ‏4‑19 : استفاده از مطبوعات جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی سازمان 94نمودار ‏4‑20 : استفاده از تبلیغات محیطی جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی سازمان 96نمودار ‏4‑21 : استفاده از تبلیغات اینترنتی جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی 97نمودار ‏4‑22 : استفاده از پیام کوتاه (اس ام اس) جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی سازمان 98نمودار ‏4‑23 : استفاده از سایت رسمی سازمان جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی سازمان 100نمودار ‏4‑24 :استفاده از شبکه‌های اجتماعی جهت انتقال، انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار روابط عمومی سازمان 101نمودار ‏4‑25 : نقش رسانه‌های ارتباطی در عدم برقراری ارتباط دو سویه 102نمودار ‏4‑26 : استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و نقش آن بر سرعت اطلاع‌رسانی مخاطبان 103نمودار ‏4‑27 : استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و نقش آن بر صرفه‌جویی در وقت و دریافت پاسخ و خدمت 104نمودار ‏4‑28 : استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و نقش آن بر دریافت بازخورد و گسترش ارتباط تعاملی بین سازمان و مردم و جلب مشارکت مردم 105نمودار ‏4‑29 : تأثیر مدیریت مستقیم بالاترین مقام سازمان بر مدیریت روابط عمومی و کارایی آن 106نمودار ‏4‑30 : قرار نگرفتن روابط عمومی در در جایگاه واقعی خود در سازمان 107نمودار ‏4‑31 : ارتباط دوسویه و رسیدن به تفاهم با مخاطبان 108نمودار ‏4‑32 : تأثیر بودجه اختصاصی بر فعالیت‌های روابط عمومی 109نمودار ‏4‑33 : تأثیر بودجه اختصاصی بر کاهش خلاقیت و ابتکار عمل در فعالیت‌های روابط عمومی 110نمودار ‏4‑34 : نیاز به پیوست ارتباطی روابط عمومی در طرح‌ها و برنامه‌های کلان سازمان 111نمودار ‏4‑35 : مداخله حوزه تصدی روابط عمومی در حوزه تصمیم‌گیری‌های سازمان 112نمودار ‏4‑36 : میزان توجه به نظر مخاطبان در انجام فعالیت‌های روابط عمومی 113نمودار ‏4‑37 : کارایی فعالیت‌های روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی 114 مقدمهبا توجه به  پیچیدگی  جوامع امروزی،سازمانها بر آنند به منظور تحقق اهداف،شناخت کاملی از جامعه مخاطبان خود داشته باشند و تصمیماتی مبتنی بر واقعیات اتخاذ کنند.امروزه سازمان ها به این نتیجه رسیده اند  کارایی فعالیت ها زمانی خواهد بود که از تمام ظرفیت های سازمانی و امکانات و شرایط لازم بهرمند می شوند و در عرصه جامعه حضوری فعال و موثر داشته باشند.در این میان روابط عمومی ها نقش بسیار تعیین کننده دارند و می توانند با انجام فرایند اطلاع یابی، پردازش اطلاعات و اطلاع رسانی،سازمان ها را در جهت تحقق اهداف و پیاده سازی استراتژی های کلان آن یاری نمایند.روابط عمومی به عنوان یک علم دارای اصول منطقی، نظریه،الگو و فلسفه بوده و با ایفای نقش خود به شکل کار آمد می تواند در تصمیم سازی برای مدیران،برای ایجاد تصویر مناسب و صحیح از سازمان در جامعه اثر بخشی را افزایش دهد.به طور قطع می توان گفت موفقیت روابط عمومی ها در سازمان ها در گرو توجه مدیران به اهمیت نقش و رسالت روابط عمومی هاست.نمی توان تصور کرد سازمانی در عصر حاضر به خوبی بتواند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند،اما از مکانیزم ،ابزارها و دانش روابط عمومی بی بهره باشد.روابط عمومی در قالب فعالیت هایی همچون،انتشارات،تبلیغات،اطلاع رسانی،افکار سنجی،ارتباط با شرکای اجتماعی در دو سطح درون سازمانی و برون سازمانی در صدد است تا بتواند مدیران سازمان را جهت برقراری ارتباطی تعاملی و دو سویه با سایر ارکان سازمانی همچون کارکنان،مخاطبان و جامعه یاری رساند.   فصل اول :کلیات تحقیق  مقدمه:با شروع هزاره سوم ،سازمان ها و جامعه ایران در آستانه ورود به جامعه اطلاعاتی هستند ،جامعه ای که در آن بر اثر تغییرات و نو آوری های فناوری ،ارتباطات ،اطلاع رسانی و ارایه خدمات سرعت بالایی پیدا کرده است.این نو آوری ها باعث ایجاد چالش ها و فرصت هایی برای سازمان ها و به ویژه روابط عمومی ها در خصوص چگونگی ارتباط با محیط و ایفای نقش های موثر در درون و برون سازمان و ضرورت هماهنگ ساختن سازمان با تغییرات محیطی شده است،وارائه اطلاعات به مخاطبان و مشتریان خود،مسئولیت سنگینی در ((شفاف سازی)) ،به رسمیت شناختن حق دسترسی مخاطبان به اطلاعات،احساس مسئولیت و پاسخ گویی در برابر مخاطبان،ایجاد ارتباط دوسویه و متعامل با مخاطبان و مشورت به کارگیری فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات بر عهده دارند.روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی باید در سازمان حضوری قدرتمند و موثر داشته باشد تا بتواند مدیریت سازمان را در تصمیم گیری ها و راه کارهای سازمان در قبال محیط و مخاطبان یاری رساند و مدیریت سازمان را از اهمیت ارتباط دوسویه با محیط،ارزیابی سازمان از نظر مخاطبان ،ضروت مخاطب محوری در سازمان،تطبیق برنامه ها و سیاست های سازمان با گرایش ها و خواسته ها و نیازهای مخاطبان،آگاه کند.پرداختن به موضوع  کارایی روابط عمومی در گذر به جامعه اطلاعاتی و بررسی موانع موجود و فرا روی آن به چند دلیل اهمیت دارد.اولاً: به رغم کارشناسان روابط عمومی در ایران پدیده ای غربی و وارداتی از غرب بوده و با وجود گذشت از یک قرن از عمر آن در سازمانهای دولتی،هنوز کارکردهایش با فلسفه واقعی آن در سازمان فاصله دارد و نتوانسته به جایگاه مناسب خود در سازمان دست یابد ونقش های موثر خود را در عرصه درون و برون سازمان ایفا کند.این درحالی است که در روابط عمومی در سازمان های دولتی باید به عنوان بخشی از بدنه دولت به عنوان پل ارتباطی بین دولت و مردم عمل کند و با برقراری ارتباطات دوسویه و متعامل با محیط و مخاطبان و رسانه ها مشارکت و اعتماد مردم را به سازمان و برنامه های آن جلب کند و متقابلاً دیدگاه های مخاطبان را به سازمان منتقل کنند و ضمن برخوردار بودن از جایگاه مناسب در سازمان به ایفای نقش های موثر در عرصه های سیاست گذاری و تصمیم گیری نیز دارد.دوماً:روابط عمومی یکی از نهادهای تخصصی در جامعه اطلاعاتی محسوب می شود که با گردآوری درست و سیستماتیک اطلاعات و پردازش،تولید و ارائه اطلاعات به عنوان یکی از ضرورت های جامعه اطلاعاتی ، نقش موثر و غیر قابل انکاری در این عرصه بازی می کند.مهمترین مشخصه جامعه اطلاعاتی،حضور اطلاعات و اطلاع رسانی در جامعه با کمک فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات است.در چنین جامعه ای تولید و ارائه مناسب اطلاعات به مخاطبان،استفاده ازرسانه های نوین ارتباطی و دوسویه روابط عمومی را در راه کمک به رشد ،توسعه ، پویایی و هماهنگی سازمان با تغییرات محیطی و رسیدن به اهداف سازمان یاری می کند و باعث مشارکت گسترده مخاطبان در برنامه ها و فعالیت های سازمان می شود.به عبارتی اطلاعات و اطلاع رسانی و اطلاع یابی به منبع سرمایه اجتماعی سازمان ،ایجاد کننده و تداوم دهنده اعتماد دوسویه بین سازمان و مخاطبان تبدیل شده است.لذا با تحقیق وپژوهش می توان به موانع و چالش های موجود روابط عمومی در راه ایفای نقش فعال آن در عرصه ارتباطات سازمان جامعه و مخاطبان دست یافت و راه کارهای عملی بهبود وضع موجود و رفع مشکلات فرا روی را ارایه داد.بیان مسأله :بررسی کارایی روابط عمومی وعوامل موثر بر آن به عنوان مدالعموم مردم ووکیل مدافع سازمان نقش بسیار محوری در ایجادتصویر مطلوب ویا نامطلوب از سازمان ها دارد.( گوتلیپ وسنتر، 29،1971).جامعه ای که در آن بر اثر تغییرات و نوآوری های فناوری،ارتباطات و اطلاع رسانی و ارائه خدمات وارد مرحله پیچیده تری شده است.این نوآوری ها باعث ایجاد چالش و فرصت هایی برای سازمان ها به ویژه روابط عمومی ها در خصوص چگونگی ارتباط با محیط و ایفای نقش های موثر دردرون و برون سازمان شده است.سازمان ها در جامعه امروز تلاش می کنند با شناخت مخاطبان خود و بررسی ساز و کار و نظام حاکم بر این روابط،اهداف خود را به پیش برده و تصمیماتی مبتنی بر واقعیات اتخاذ کنند. در این میان روابط عمومی می تواند با بکارگیری ابزارهای نوین ارتباطی،در اذهان مخاطبان خود نفوذ کرده و حمایت و پشتیبانی ،تفاهم و همدلی مخاطبان سازمان را بدست آورد.روابط عمومی بر اساس تعریف ،وظیفه کار مدیریتی مشخص است که به ایجاد و حفظ خطوط دو جانبه ادارکی،درک دو جانبه همکاری متقابل بین یک سازمان و عموم مردم کمک کند. در واقع تلاش تعمدی،برنامه ریزی شده و پایدار برای ایجاد و حفظ درکی دو جانبه بین یک سازمان و عموم مردم که با آن سرو کار دارند.(ویلکاکس و همکاران،1386،7-6) . درمیان سازمان و ارگان های موجود سازمان تامین اجتماعی یه عنوان بزرگ ترین صندوق بیمه ای کشور به نحوی موثر نیازمند کارایی روابط عمومی برای پیشبرد اهداف خود است چرا که خدمات بیمه ای بازنشستگان و درمان و 18 نوع خدمت دیگر و تامین نیاز امروز و پشتوانه فردای بیش از40 میلیون نفر از جمعیت کشور، مسلتزم درک کامل نیازها و انتظارات و شناخت کامل مجموعه مخاطبان و ذینفعان سازمان است. لذا سوال اصلی پژوهش این است که چه عواملی بر کارایی روابط عمومی موثر است؟ و آیا دیدگاه مدیران به جایگاه روابط عمومی،تخصیص بودجه، استفاده از تکنولوژی نوین ارتباطی،داشتن برنامه راهبردی و عملکرد فعالیت های درون و برون سازمانی بر کارایی روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی تاثیر دارد؟تعداد صفحه : 177قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید