پایان نامه ارشد: تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :مدیریت بازرگانی

گرایش :بازریابی

عنوان : تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان

                                                           دانشگاه آزاد اسلامی                                                             واحد رشت

دانشکده مدیریت و حسابداری

گروه آموزشی مدیریت

 

 

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد                                                                          رشته: مدیریت بازرگانی- گرایش بازریابی

عنوان:

تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان

استاد راهنما:

 دکترمحمد طالقانی

استاد مشاور:

مهندس رحمت علی صابری

نیمسال تحصیلی

تابستان 1392

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالبعنوان                                                                                                  صفحه چکیده.......................................................................................................    1فصل  اول: کلیات تحقیق1-1)مقدمه.................................................................................................    31-2) بیان مساله...........................................................................................    31-3) اهمیت و ضرورت تحقیق..........................................................................   41-4) اهداف تحقیق........................................................................................    61-5) چهارچوب نظری تحقیق..........................................................................     61-6) فرضیه های تحقیق.................................................................................    71-7) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها.............................................................   7 1-8) قلمرو تحقیق.......................................................................................    8فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیقبخش اول عملکرد سازمانی...............................................................................   102-1-1)تشریح مفهوم عملکرد............................................................................   102-1-2) تعریف عملکرد سازمانی.......................................................................    112-1-3) سنجش عملکردسازمانی........................................................................   142-1-4) رویکردهای سنجش عملکرد...................................................................   152-1-5) معیارهایی برای سنجش عملکرد..............................................................   152-1-6) عملکرد شرکت ها از  دیدگاه های مختلف...................................................    162-1-6-1) عملکرد شرکت از دیدگاه بازار مشتری....................................................   162-1-6-2) عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای عوامل................................................   182-1-6-3) عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای مالی..................................................   182-1-7) مفهوم ارزیابی عملکرد سازمانی.............................................................    202-1-8) ضرورت ارزیابی عملکرد......................................................................    212-1-9) مزایایی ارزیابی عملکرد........................................................................   232-1-10) ویژگی های یک سیستم مطلوب اندازه گیری عملکرد.....................................  242-1-11) اهداف ارزیابی عملکرد سازمانی............................................................   252-1-12) سطوح ارزیابی عملکرد سازمانی...........................................................   252-2-12) دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد.............................................   382-1-13) مدیریت عملکرد...............................................................................    392-1-14) مدیریت عملکرد در سطح سازمانی..........................................................  42بخش دوم: بازار گرایی....................................................................................   452- 2-1)مفهوم بازار گرایی..............................................................................    452-2-2)ابعاد بازار گرایی.................................................................................    472-2-3)رویکرد های قالب در بازارگرایی...............................................................   562-2-4)نتایج بازارگرایی..................................................................................    59 بخش سوم: نوآوری......................................................................................   622-3-1) مفهوم نوآوری...................................................................................   622-3-2) انواع نوآوری....................................................................................    622-3-3) رویکرد اساسی به نوآوری.....................................................................  642-3-4) فرایند نوآوری...................................................................................    65بخش چهارم: مزیت رقابتی...............................................................................    662-4-1) مفهوم و تعریف مزیت رقابتی..................................................................   662-4-2) مزیت رقابتی پایدار..............................................................................    682-4-3) استراتژی‌های عمومی (ژنریک)  پورتر.......................................................   69بخش پنجم : پیشینه تحقیق...............................................................................    72فصل سوم : روش تحقیق3-1 ) مقدمه...............................................................................................    783-2) روش تحقیق........................................................................................    783-3) فرآیند اجرای تحقیق................................................................................   793-4) جامعه و نمونه آماری..............................................................................   793-5) روش جمع آوری اطلاعات.........................................................................803-6) ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات..........................................................803 -7) روایی وپایایی ابزار اندازه گیری.................................................................   813 – 7 – 1 )روایی پرسشنامه...........................................................................   813 – 7 – 2 )پایایی پرسشنامه...........................................................................   813-8) روش تجزیه وتحلیل داده ها........................................................................83 فصل  چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها و اطلاعات4-1 ) مقدمه...............................................................................................    854-2) توصیف متغیر های تحقیق.........................................................................   854-3)بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق(آزمون کلوموگروف - اسمیرنف)...................... 894-4 ) بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق...............................................................   904-5) بررسی مدل تحقیق.................................................................................    904-5-1)مدل  پایه تحقیق درحالت استاندارد.............................................................   904-5-2)مدل پایه تحقیق درحالت اعداد معنی داری.....................................................  914-5-3)بررسی شاخص های معنی داری وبرازش مدل...............................................  924-5-4)آزمون فرضیه های تحقیق......................................................................    93 فصل  پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات5-1) مقدمه................................................................................................    965-2) خلاصه تحقیق.......................................................................................    965-3) نتایج آمار توصیفی.................................................................................    975-4) نتایج آمار استنباطی................................................................................    98 5-5)مقایسه نتایج تحقیق حاضر با تحقیقات گذشته....................................................  99 5-6)پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق...............................................................100 5-7)پیشنهاد برای تحقیقات آینده........................................................................102منابع وماخذ................................................................................................103 ضمائم......................................................................................................110               فهرست جداول2- 1 )اهداف ارزیابی عملکرد سازمان.................................................................    242-2) دسته بندی سطوح ارزیابی عملکرد..............................................................   252- 3 )  ارزیابی دستگاهها و کارکنان بر اساس نگرش نوین در مقایسه با نگرش سنتی........ 39جدول3- 1)  معرفی ابزار سنجش تحقیق...............................................................803-2) ضریب آلفای کرونباخ..............................................................................    824- 1) توصیف متغیر نوآوری............................................................................   854-2) توصیف متغیر مزیت رقابتی.......................................................................   864- 3) توصیف متغیر بازارگرایی........................................................................    874- 4) توصیف متغیر عملکرد............................................................................   884- 5) آزمون کولموگروف- اسمیرنف...................................................................  894- 6) نتایج آزمون تی تست متغیر های تحقیق........................................................   904- 7) شاخص های معنی داری و برازش مدل.........................................................  935-1)جدول مقایسه تحقیق حاضرباتحقیقات مشابه..................................................100            فهرست نمودار ها 4- 1) هیستوگرام  متغیر نوآوری......................................................................   864- 2) هیستوگرام  متغیر مزیت رقابتی..................................................................   874- 3) هیستوگرام  متغیر بازارگرایی....................................................................   884- 4) هیستوگرام  متغیرعملکرد........................................................................    894- 5) مدل پایه تحقیق درحالت استاندارد...............................................................   914- 6) مدل پایه تحقیق درحالت اعداد معنی داری......................................................  925-1)نمودار راداری مقایسه متغیر های اصلی تحقیق.................................................  98     فهرست اشکال1-1) مدل تحقیق...........................................................................................   62-1) چارچوب روش AMBITE...........................................................................    272-2) چهار وجه کارت امتیازی متوازن.................................................................   292-3) وجه مشتری معیارهای اساسی....................................................................  322-4) شمای کلی مدل مالکوم بالدریج...................................................................   362-5) مدل  EFQM..........................................................................................    37 2-6) اجزاء اصلی مدیریت عملکرد....................................................................    422-7) مدیریت عملکرد در سطح سازمانی...............................................................  442-8) فرایند نوآوری هاشیلد..............................................................................   652-9) تاثیر شیستگی های سازمانی ومزیت رقابتی بر عملکرد سازمانی............................765-3)مدل پیشنهادی برای تحقیقات بعدی..............................................................102           چکیده:اهداف: هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد شرکت های تولیدی در استان گیلان از طریق نوآوری ومزیت رقابتی  است.روش ها: جامعه آماری تحقیق ، شامل شرکت های تولیدی استان گیلان است که 36 مجموعا1850شرکت برآرود شد و 136 شرکت به روش نمونه گیری  تصادفی از بین آنها انتخاب شد. پرسشنامه  ای شامل 61سوال برای جمع آوری اطلاعات  به صورت میدانی مورد استفاده واقع گردید. همچنین از آزمون معادلات ساختاری  به کمک نرم افزار LISREL8.53  برای آزمون فرضیه های تحقیق  استفاده شد.یافته ها و نتایج: یافته های تحقیق بیانگر وجود تاثیر بازار گرایی بر نوآوری  وتاثیر نوآوری برمزیت رقابتی است. همچنین در نهایت مشخص شد که مزیت رقابتی نیز بر عملکرد تاثیر مثبت دارد.کلید واژه: بازارگرایی، نوآوری، مزیت رقابتی ، عملکرد  
  فصل اولکلیات تحقیق
  1-1)مقّدمهامروزه در نتیجه جهانی سازی، آزاد شدن بازارها و خصوصی سازی، بیشتر محیط های تجاری، با چالشهای عمده ای برای حفظ هوّیت و ادامه فعّالیت خود به عنوان شرکتهایی کارآمد مواجه می باشند. به این دلیل همواره در اکثر سازمان های جهان مدیران و رهبران سازمانی درپی ارتقاء و بهبودعملکرد سازمان های خویش هستند چرا که عملکرد هرشرکت مبنایی برای ادامه فعّالیت ویا تعطیلی آن شرکت است به این ترتیب شناسایی عوامل مؤّثربرعملکرد هر واحد تولیدی می تواند به شرکت ها در ارتقای عملکردخود کمک شایان توجّهی نماید. این تحقیق به دنبال بررسی تاثیر غیر مستقیم بازارگرایی برعملکرد شرکت ها از طریق متغیر های  نوآوری ومزیت رقابتی  است. مطالعه بر روی رابطه بین بازارگرایی و عملکرد یک زمینه تحقیقاتی مورد توجّه است (Deshpande & farley,2004). یکی از شاخه های این زمینه تحقیقاتی، وجود متغیرهای میانجی بین این دو مفهوم است 2005)  (Kirca et al. ;که تحقیق حاضر نیز در همین راستا می باشد. دراین فصل به کلیّات تحقیق پرداخته می شود. بیان مساله، اهمیت وضرورت تحقیق،چهارچوب نظری وفرضیه ها به همراه تعاریف مفهومی وعملیاتی وقلمروموضوعی، زمانی و مکانی مواردی است که دراین فصل به آنها پرداخته خواهد شد.1-2)بیان مسالهدر آغاز قرن بیست و یکم تغییرات سریع و همه جانبه جهانی آنچنان محیط فعّالیت سازمانها را دگرگون کرده است که سازمانها و مدیران آنها برای سازگاری باتغییرات و تحوّلات جهانی مجبورند راههای نوینی برای اقدامات خود بیابند تا بتوانند درصحنه رقابت داخلی و جهانی باقی بمانند (فیضی،1386).با بررسی عملکرد شرکت های ایرانی می توان شاهد روند پر نوسان و بحث انگیز رشد و نرخ بازده سرمایه گذاری طی ده سال گذشته بود و این در حالی است که کارشناسان،  پتانسیل شرکت های حاضر در بازار ایران را از لحاظ عملکرد بهتر، بیشتر از این می دانند(یوسفی،1389) بررسی دیدگاه های مختلف در مورد عملکرد نشان می دهد که متغیرهای بسیار ی می توانند بر آن موُثّرگذار باشند. نایدو در سال 2010در تحقیقی که در بنگاه های کسب وکار کوچک ومتوسط درچین انجام داد،نشان داد که متغیر عملکردیک شرکت تحت تأثیرمزیت رقابتی می باشد.دراین تحقیق نشان داده شد که مزیت رقابتی تحت تأثیرنوآوری بازاربوده و این متغیرنیزتحت تأثیر بازار گرایی می باشد(Naidoo,2010). تحقیقات بسیاری در گذشته رابطه مستقیم ومثبت بازارگرایی با عملکردرانشان داده اند(Narver & Slater, 1994).همچنین تحقیقات نشان داده است که حلقه مفقوده بین بازاگرایی وعملکرد، نوآوری بوده و درحقیقت تعهّدبه نوآوری درکناربازارگرایی منجربه عملکرد بالاتر خواهدشد (Narver & Slater, 1994). ازسوی دیگر نوآوری می تواندمنبع مهمّی برای مزیت رقابتی باشدوشرکت ها می توانند با استفاده از نوآوری به حفظ  مزیت رقابتی خود بپردازند(Naidoo,2010) ودرنهایت حفظ وتوسعه مزیت رقابتی خود منجر به عملکرد مطلوب تر می شود Grant, 1998).) به این ترتیب سوال اصلی تحقیق حاضر به صورت زیر می باشد.آیا بازارگرایی بر عملکرد شرکت هااز طریق نوآوری ومزیت رقابتی تأثیر دارد؟تعداد صفحه : 141قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید