پایان نامه ارشد حسابداری : بررسی مقایسه ای عوامل مؤثر بر افزایش کارایی حسابرسی صورت های مالی از دیدگاه حسابرسان مستقل و حسابرسان دیوان محاسبات

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : حسابداری

گرایش : M.A

عنوان : بررسی مقایسه ای عوامل مؤثر بر افزایش کارایی حسابرسی صورت های مالی از دیدگاه حسابرسان مستقل و حسابرسان دیوان محاسبات

دانشگاه آزاد اسلامی‌

واحد بین الملل قشم

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A »

رشته: حسابداری

عنوان:

بررسی مقایسه ای عوامل مؤثر بر افزایش کارایی حسابرسی صورت های مالی از دیدگاه حسابرسان مستقل و حسابرسان دیوان محاسبات

استاد راهنما:

دکتر مسعود خیراندیش

  

 

پاییز 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                             صفحه

چکیده……………………………………………………………………………………………………….. 1

 

فصل اول: کلیات تحقیق

 

 

1-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………… 3

1-2- بیان مسأله ………………………………………………………………………………………… 4

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق …………………………………………………………………….. 7

1-4- اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………. 8

1-5- فرضیه‌های تحقیق ………………………………………………………………………………. 8

1-6- مبانی نظری فرضیه‌های تحقیق ………………………………………………………………. 9

1-7- قلمرو تحقیق …………………………………………………………………………………….. 11

1-7-1- قلمرو موضوعی ………………………………………………………………………… 11

1-7-2- قلمرو زمانی …………………………………………………………………………….. 11

1-7-3- قلمرو مکانی …………………………………………………………………………….. 11

1-8- تعریف اصطلاحات و واژه‌ها ………………………………………………………………… 12

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

 

2-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………… 14

2-2- بخش اول: مبانی نظری تحقیق ………………………………………………………………. 15

2-2-1- پیشینه مختصر حسابرسی در ایران ………………………………………………….. 15

2-2-2- شناخت واحد مورد رسیدگی، محیط و نوع فعالیت آن ………………………… 18

2-2-3- شناخت از سیستم کنترل داخلی واحد مورد رسیدگی ………………………….. 19

2-2-4- استفاده از خدمات حسابرس داخلی ……………………………………………….. 20

2-2-5- تأثیر کاهش در هزینه و زمان اجرای حسابرسی بر کارایی حسابرسی ………. 21

2-2-6- استفاده از خدمات کارشناسی ………………………………………………………… 21

2-2-7- کنترل کیفیت حسابرسی اطلاعات مالی تاریخی …………………………………. 22

2-2-8- حسابرسان مستقل……………………………………………………………………….. 23

2-2-9- استفاده کنندگان گزارش حسابرس مستقل (حسابرسان دیوان محاسبات) ….. 24

2-2-10- ضرورت و اهداف و اصول کلی حسابرسی ……………………………………. 26

2-2-10-1- ضرورت حسابرسی …………………………………………………………. 26

2-2-10-2- هدف حسابرسی ……………………………………………………………… 27

2-2-10-3- اصول کلی حسابرسی ……………………………………………………….. 27

2-2-11- مراحل مختلف حسابرسی صورت‌های مالی ……………………………….. 28

2-3- بخش دوم: پیشینه تحقیق………………………………………………………………………. 30

2-3-1- تحقیقات داخلی ………………………………………………………………………… 30

2-3-2- تحقیقات خارجی ………………………………………………………………………. 32

 

فصل سوم: روش‌شناسی و طرح تحقیق

 

3-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………… 40

3-2- روش تحقیق …………………………………………………………………………………….. 41

3-3- جامعه آماری تحقیق ……………………………………………………………………………. 42

3-4- ابزار جمع‌آوری اطلاعات …………………………………………………………………. 42

3-4-1- پایائی تحقیق …………………………………………………………………………….. 43

3-4-2- روائی تحقیق …………………………………………………………………………….. 44

3-5- ابزار اندازه‌گیری و مقیاس‌های مورد استفاده ………………………………………………. 44

3-6- مقیاس لیکرت……………………………………………………………………………………. 45

3-7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ……………………………………………………………… 46

3-8- تحلیل‌های آماری آزمون t استیودنت………………………………………………………… 47

3-8-1-  آزمونt استیودنت یک نمونه ای…………………………………………………….. 47

3-8-2-  آزمونt استیودنت دو نمونه ای………………………………………………………. 48

3-9- روش توزیع پرسشنامه………………………………………………………………………….. 50

3-10- پرسشنامه های جمع آوری شده و قابل استفاده…………………………………………. 51

3-11-  خلاصه فصل………………………………………………………………………………….. 52

­­­­­

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

 

4-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………… 54

4-2- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها …………………………………………………………………. 54

4-3- تجزیه و تحلیل توصیفی ………………………………………………………………………. 54

4-3-1- توزیع فراوانی بر حسب جنسیت …………………………………………………… 54

4-3-2- توزیع فراوانی بر حسب سن ………………………………………………………… 56

4-3-3- توزیع فراونی بر حسب میزان تحصیلات …………………………………………. 57

4-3-4- توزیع فراوانی بر حسب سابقه خدمت …………………………………………….. 58

4-4- یافته‌های استنباطی ………………………………………………………………………………. 59

4-4-1- فرضیه اول ……………………………………………………………………………….. 61

4-4-2- فرضیه دوم ………………………………………………………………………………. 62

4-4-3- فرضیه سوم ………………………………………………………………………………. 63

4-4-4- فرضیه چهارم ……………………………………………………………………………. 64

4-4-5- فرضیه پنجم ……………………………………………………………………………… 65

4-4-6- فرضیه ششم ……………………………………………………………………………… 66

4-4-7- فرضیه هفتم ……………………………………………………………………………… 67

4-4-8- فرضیه هشتم ………………………………………………………………………………. 68

4-5- آنالیز واریانس ………………………………………………………………………………… 71

 

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

 

5-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………… 75

5-2- نتیجه‌گیری ……………………………………………………………………………………….. 76

5-2-1- نتیجه آزمون فرضیه اول ……………………………………………………………….. 76

5-2-2- نتیجه آزمون فرضیه دوم ………………………………………………………………. 76

5-2-3- نتیجه آزمون فرضیه سوم ………………………………………………………………. 77

5-2-4- نتیجه آزمون فرضیه چهارم ……………………………………………………………. 77

5-2-5- نتیجه آزمون فرضیه پنجم ……………………………………………………………… 78

5-2-6- نتیجه آزمون فرضیه ششم …………………………………………………………….. 79

5-2-7- نتیجه آزمون فرضیه هفتم ……………………………………………………………… 79

5-2-8- نتیجه آزمون فرضیه هشتم …………………………………………………………….. 80

5-3- پیشنهادات تحقیق ………………………………………………………………………………. 81

5-3-1- پیشنهادات مبتنی بر آزمون فرضیات ……………………………………………….. 81

5-3-2- پیشنهادات برای تحقیق‌های آتی …………………………………………………….. 82

5-4- محدودیت های تحقیق ………………………………………………………………………… 82

پیوست ها………………………………………………………………………………………………….. 83

منابع و مأخذ ……………………………………………………………………………………………… 91

 

فهرست جداول

عنوان                                                                            صفحه

جدول 3-1: ساختار کلی جدول آنالیز واریانس…………………………………………………… 50

جدول 3-2: پرسشنامه های جمع آوری شده………………………………………………………. 51

جدول شماره4-1- فراوانی بر حسب جنسیت……………………………………………………. 55

جدول شماره 4-2- فروانی بر حسب سن…………………………………………………………. 56

جدول شماره 4-3- فروانی بر حسب تحصیلات………………………………………………… 57

جدول شماره 4-4- فروانی بر حسب سابقه خدمت…………………………………………….. 58

جدول شماره 4-5- پایایی پرسشنامه ………………………………………………………………. 60

جدول شماره 4-6- خروجی spss آزمون تی فرضیه اول…………………………………….. 61

جدول شماره 4-7- خروجی spss آزمون تی فرضیه دوم…………………………………….. 62

جدول شماره 4-8- خروجی spss آزمون تی فرضیه سوم……………………………………. 63

جدول شماره 4-9- خروجی spss آزمون تی فرضیه چهارم…………………………………. 64

جدول شماره 4-10- خروجی spss آزمون تی فرضیه پنجم…………………………………. 65

جدول شماره 4-11- خروجی spss آزمون تی فرضیه ششم………………………………… 66

جدول شماره 4-12- خروجی spss آزمون تی فرضیه هفتم…………………………………. 67

جدول شماره 4-13- خروجی spss آزمون تی دو نمونه مستقل……………………………. 69

جدول شماره 4-14-آنالیز واریانس…………………………………………………………………. 72

جدول شماره 4-15-میزان اثر استفاده از خدمات حسابرس داخلی بر کارایی حسابرسی در سطوح مختلف تحصیلی       73

 

 

فهرست نمودارها

عنوان                                                                       صفحه

نمودار شماره 4-1- جنسیت………………………………………………………………………….. 55

نمودار شماره 4-2- نمودار فراوانی سن پاسخ دهندگان ……………………………………….. 56

نمودار شماره 4-3- میزان تحصیلات……………………………………………………………….. 57

نمودار شماره 4-4- میزان سابقه کاری مدیران ……………………………………………………. 58

 

چکیده

حسابرسی فعالیتی مهم و حساس است که توسط افراد مجاز و به قصد بررسی جستجوگرانه و شواهد برای اظهارنظر در مورد مطلوبیت ارائه صورتهای مالی انجام می گیرد. کیفیت حسابرسی و گزارشهای حسابرسی نیز دارای اهمیت ویژه ای است. لذا تحقیق حاضر به منظور بررسی عوامل مؤثر بر کارایی حسابرسی صورتهای مالی طراحی و اجرا شده است و همچنین دیدگاه دو گروه متخصص یعنی حسابرسان مستقل و حسابرسان دیوان محاسبات را با هم مقایسه می نماید. متغیرهای مورد نظر به عنوان متغیرهای مؤثر بر کیفیت حسابرسی شامل: 1) شناخت حسابرسان از محیط کار و نوع فعالیت صاحبکار، 2) شناخت حسابرسان به سیستم کنترل داخلی، 3) بررسی اثر استفاده از خدمات حسابرسی داخلی، 4) کاهش هزینه اجرای حسابرسی، 5) کاهش مدت زمان اجرای فرایند حسابرسی، 6) استفاده از خدمات کارشناسی، 7) اجرای سیاست های کنترل کیفیت حسابرسی اطلاعات مالی است.  بدین منظور از پرسشنامه استاندارد سنواتی استفاده شده است که روایی و پایایی آن مورد آزمون قرار گرفت. آزمونهای مورد استفاده در این تحقیق شامل آزمون T- Test یک نمونه ای، دو  نمونه­ای مستقل و آنالیز واریانس (ANOVA) است. و نتایج تحقیق نشان می دهد هر یک از متغیرهای مذکور بر کیفیت حسابرسی و کارایی آن مؤثر است. و بین دیدگاه حسابرسان مستقل و حسابرسان دیوان محاسبات برای نقش هر یک از این متغیرها تفاوت معنی داری وجود دارد.

 

کلمات کلیدی: کارایی حسابرسی، حسابرسان مستقل، حسابرسان دیوان محاسبات.

فصل اول

کلیات تحقیق

 

1-1-  مقدمه

صحنه جهانی به واسطه‌ی پیشرفت‌های فناوری، دنیای کوچک و فشرده‌ای را پی‌ریزی می‌کند. بی‌شک انقلاب اطلاعات تأثیر بسزایی در نحوه‌ی زندگی و کار داشته است. دنیای تجاری و حرفه‌ای امروز دستخوش تحولات بسیاری گردیده است. جهانی شدن نه تنها به تجارت، بلکه به حرفه‌های مختلف نیز تسری یافته است. این بدان معناست که تقاضا برای دقت نظر بیشتر نسبت به نتیجه کارهای حرفه‌ای افزایش یافته است و دیگر نمی‌توان به سیستم‌ها و روش‌های سنتی اتکا نمود. حسابرسی نیز به عنوان یک حرفه از این امر مستثنی نبوده و نیست.

انجام حسابرسی در سازمان‌ها، شرکت‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و … در بخش‌های عمومی و خصوصی گویای این است که همه اقدامات، عملکردها و فعالیت‌ها با کارایی صورت نمی‌گیرد. استفاده نامناسب از روش‌های دستی و کامپیوتری، کاغذبازی‌های بی‌فایده، سیستم‌ها و روش‌های غیر کاری عملیاتی، سلسله مراتب یا الگوهای ارتباطی پیچیده، دوباره کاری، مراحل کاری بی‌مورد و انجام کارهای موازی، زمینه‌هایی از عدم وجود کارایی را در واحدهای اقتصادی نشان می‌دهد.

برای حسابرسان واژه کارایی واژه ناآشنایی نیست، زیرا در فرایند حسابرسی همواره می‌کوشند رسیدگی‌های خود را به صورت کارا (رسیدگی مؤثر با کمترین هزینه) به انجام برسانند.

کارایی در انجام حسابرسی هم مدنظر ارائه کنندگان و هم مدنظر دریافت کنندگان این خدمات است، زیرا با افزایش کارایی هر دو گروه منتفع خواهند شد. این انتفاع برای دریافت‌کنندگان به این صورت است که در زمان کمتر و احیاناً با هزینه‌های کمتر خدماتی با کیفیت مناسب دریافت می‌کنند و برای ارائه کنندگان خدمات این انتفاع صورت افزایش در ظرفیت کاری پرسنل، عدم نیاز به صرف هزینه و زمان اضافی برای انجام کاری معین، از دست ندادن صاحبکاران موجود (مشتریان موجود) و جذب صاحبکاران جدید (مشتریان جدید) و در نهایت افزایش در سود می‌تواند باشد.

 

 

1-2- بیان مسأله

عمومی­شدن ­مالکیت ­بنگاه­های اقتصادی، تامین مالی(استقراض) از طریق مشارکت عمومی و خصوصی­سازی بخش­های دولتی و بنگاههای تحت پوشش در سال‌های اخیراز جمله عوامل اصلی تغییرات بنیادی در محیط اقتصادی ایران است. درچنین شرایطی شفافیت و کیفیت مطلوب اطلاعات مالی و غیرمالی که پایه و اساس تصمیم‌گیری وام‌دهندگان بالفعل و بالقوه است اهمیت ویژه ای دارد.با در نظر گرفتن این نکته که میزان قابل­توجهی از اطلاعات مورد نیاز استفاده‌کنندگان توسط مدیریت بنگاه­های اقتصادی تهیه، پردازش و گزارش می­شود. حصول اطمینان نسبی از کیفیت این اطلاعات ضروری به نظر می­رسد.تئوری­های موجود به ویژه تئوری کارگزاری بیانگر تضاد منافع بین تولید کننده اطلاعات و استفاده­کنندگان آن است این تضادمنافع مولد انگیزه لازم برای مدیریت در جهت بهینه نمودن منافع خویش بوده و منجر به حرکاتی نظیر تحریف صورت‌های مالی می­گردد که غالبا زیان سرمایه‌گذاری را در بردارد. در این شرایط وجود یک مکانیزم کنترلی که به طور نسبی تضمین کننده شفافیت اطلاعات گزارش شده در صورت‌های مالی باشد ضرورت می­یابد. در یک اقتصاد آزاد این مکانیزم در قالب حسابرسی مالی و توسط حسابرسان مستقل ارائه می­شود (حساس یگانه و خالقی بایگی، 1383).

حسابرسی با استفاده از معیار اصول پذیرفته­شده حسابداری به ارزیابی و قضاوت در مورداطلاعات مندرج درصورت‌های مالی می­پردازد و نتیجه کار و نظر حرفه­ای خود در مورد مطلوبیت صورت‌های مالی در مطابقت با اصول پذیرفته شده حسابداری را در قالب گزارش حسابرسی اظهار می­کند.

حسابرسان ممکن است نتوانند تمام انتظارات استفاده کنندگان را برآورده کنند و بین عملکرد دریافتی استفاده‌کنندگان از حسابرسان و آنچه استفاده­کنندگان از حسابرسان انتظار دارند تفاوت وجود داشته باشد و به عبارت دیگر بین تصور آنها در مورد عملکرد حسابرس مستقل و تصور حرفه حسابرسی در مورد عملکرد خویش تفاوت وجود داشته باشد. علت این شکاف ممکن است انتظارات نا معقول عده­ای از استفاده­کنندگان، استانداردهای حسابرسی نامناسب و یا قصور حسابرس باشد (آقایی و علیجانی، 1381).

تشخیص کارایی حسابرسی صورت‌های مالی از مسائل مورد علاقه محققان و دست‌اندرکاران حرفه حسابرسی است، زیرا تفاوتهای پایدار و سیستماتیک در متوسط کارایی حسابرسی‌هایی که توسط مؤسسات حسابرسی مختلف انجام می‌شود، می‌تواند  در ساختار بازار خدمات حسابرسی تأثیر اساسی بگذارد. یعنی آن دسته از مؤسسات حسابرسی که در انجام حسابرسی‌های خود کارایی لازم را ندارند، بازار خدمات حرفه‌ای خود را از دست خواهند داد. همچنین فقدان کارایی در حسابرسی صورت‌های مالی یکی از عوامل مهم در تغییر حسابرسان توسط صاحبکاران به شمار می‌آید (استاین و سیمونیک، 2004)[1].

کارایی در انجام حسابرسی هم مدنظر ارائه کنندگان و هم مدنظر دریافت کنندگان این خدمات است، زیرا با افزایش کارایی هر دو گروه منتفع خواهند شد. این انتفاع برای دریافت‌کنندگان به این صورت است که در زمان کمتر و احیاناً با هزینه‌های کمتر خدماتی با کیفیت مناسب دریافت می‌کنند و برای ارائه کنندگان خدمات این انتفاع صورت افزایش در ظرفیت کاری پرسنل، عدم نیاز به صرف هزینه و زمان اضافی برای انجام کاری معین، از دست ندادن صاحبکاران موجود (مشتریان موجود) و جذب صاحبکاران جدید (مشتریان جدید) و در نهایت افزایش در سود می‌تواند باشد. از طرف دیگر افزایش کارایی در حسابرسی صورت‌های مالی می‌تواند باعث رشد و تعالی حرفه گردد. از آنجا که در هر فعالیتی، تحلیل هزینه- فایده یک عامل مهم محسوب می‌گردد، اگر هزینه کسب خدمات حسابرسی برای دریافت کننده این خدمات بیشتر از منافع مورد انتظار آن باشد، دیگر مؤسسات یا شرکتهایی که الزام قانونی به انجام حسابرسی ندارند اقدام به خرید این خدمات نخواهند کرد و بخش قابل توجهی از بازار خدمات حسابرسی از بین خواهد رفت.

خدمات حسابرسی برای مؤسسات و شرکت‌هایی که از این خدمات بهره می‌گیرند، می‌تواند مزایای بسیاری در بر داشته باشد که حتی مدیران بسیاری از شرکت‌ها از این مزایا بی‌اطلاع هستند و تنها زمانی متوجه این مزایا می‌گردند که از خدمات حسابرسی بهره‌مند شوند.

پس باید زمینه‌ای فراهم گردد تا بتوان مؤسسات و شرکت‌ها را به استفاده از خدمات حسابرسی ترغیب کرد تا علاوه بر آشنایی بیشتر با مزایای آن به رشد حرفه نیز کمک شود. یکی از راه‌های ایجاد این زمینه، افزایش کارایی خدمات حسابرسی است (رضازاده و بسنده، 1385).

افزایش کارایی در حسابرسی صورت‌های مالی یک عامل حیاتی برای مؤسسات حسابرسی است که ادامه فعالیت این مؤسسات به آن وابسته است. پس همواره تعیین معیارهای کارایی حسابرسی برای مؤسسات حسابرسی امری حیاتی است و مهمتر از آن، آنها باید همواره سعی در یافتن راه‌ها و عواملی داشته باشند که در رشد و ارتقای کارایی فعالیت‌های آنها مؤثر است، تا بتوانند با رشد و کارایی حسابرسی‌ها توان رقابت با سایرین را برای خود حفظ کنند و حتی در صورت امکان گوی سبقت را از دیگران بربایند. برای انجام اینکار یک روش بسیار مؤثر می‌تواند شناسایی خصوصیات حسابرسی‌هایی باشد که با کارایی قابل قبول انجام می‌شوند. زیرا این شناسایی می‌تواند موجب شکل‌گیری رهنمودهایی ارزنده در زمینه بهبود فرایند حسابرسی و ارائه خدمات حسابرسی کارا گردد (رادلیف، 1999)[2].

به نظر می‌رسد میان آنچه حسابرسان مستقل شاغل در سازمان حسابرسی و حسابرسان شاغل در دیوان محاسبات در مورد کارایی حسابرسی مالی تصور می‌کنند تفاوت معناداری وجود دارد.

مسئله اصلی تحقیق حاضر بررسی مقایسه‌ای دیدگاه‌های حسابرسان مستقل و حسابرسان شاغل در دیوان محاسبات در خصوص کارایی حسابرسی صورت‌های مالی است و نیز رسیدن به مجموعه‌ای از عوامل مؤثر برای افزایش کارایی حسابرسی است.

برای دستیابی به این هدف لازم به پاسخگویی به سؤالات زیر می‌باشد:

1- شناختی که حسابرسان از محیط کار و فعالیت صاحبکار کسب می‌کنند چه تأثیری بر کارایی حسابرسی صورت‌های مالی دارد؟

2- شناخت و میزان اتکای حسابرسان به سیستم کنترل داخلی واحد مورد رسیدگی چه اثری برکارایی حسابرسی صورت‌های مالی دارد؟

 

3- تأثیر استفاده از خدمات حسابرس داخلی و خدمات کارشناسی بر کارایی حسابرسی چیست؟

4- تأثیر اعمال محدودیت زمانی و کاهش هزینه اجرای حسابرسی بر کارایی حسابرسی صورت‌های مالی چیست؟

5- کنترل کیفیت حسابرسی اطلاعات مالی تاریخی چه تأثیری بر کارایی حسابرسی دارد؟

تعداد صفحه : 107

قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید