پایان نامه ارشد حسابداری: بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و ارزش بازار شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته حسابداری

عنوان : بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و ارزش بازار شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد علوم و تحقیقات کرمان

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

عنوان:

بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و ارزش بازار شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

استاد راهنما:

دکتر فرزانه بیگزاده عباسی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شودتکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالب:فصل 1: کلیات پژوهش1-1-مقدمه................................................................................................................................. 31-2- تشریح و بیان مساله............................................................................................................. 41-3- اهمیت مساله...................................................................................................................... 51-4- پرسش اساسی تحقیق.......................................................................................................... 61-5- اهداف پژوهش.................................................................................................................. 61-6- فرضیه­های پژوهش............................................................................................................. 71-7- روش پژوهش.................................................................................................................... 71-8- قلمرو پژوهش.................................................................................................................... 71-9- تعریف واژه­های عملیاتی..................................................................................................... 81-10- خلاصه فصل.................................................................................................................... 8فصل 2:  مبانی نظری و پیشینه تحقیق2-1- مقدمه.............................................................................................................................. 102-2- حاکمیت شرکتی.............................................................................................................. 112-3- اصول حاکمیت شرکتی..................................................................................................... 132-4- چارچوب تئوری نمایندگی................................................................................................ 152-5- مفروضات مهم تئوری نمایندگی......................................................................................... 172-6- ساختار مالکیت................................................................................................................ 182-7- ترکیب مالکیت و سهامداری مدیران.................................................................................... 212-8- ترکیب مالکیت و سهامداران نهادی و عمده.......................................................................... 242-9- رابطه ساختار مالکیت با کارآیی بازار سرمایه....................................................................... 282-10- رابطه ترکیب مالکیت با نقدشوندگی بازار.......................................................................... 292-11- فرضیه ثبات مدیریتی و همگرایی منافع:................................................................................. 352-12- مالکیت نهادی................................................................................................................ 362-13- انواع مالکیت نهادی (فعال و منفعل)....................................................................................... 372-14- مالکان خانوادگی........................................................................................................... 382-15- فرصتهای رشد و ساختار مالکیت :...................................................................................... 382-16- ساختار مالکیت و عملکرد شرکت.................................................................................... 392-17- ارزش شرکت................................................................................................................ 412-18- ارزش با فرض تداوم فعالیت شرکت...................................................................................... 422-19- پیشینه پژوهش................................................................................................................ 532-20- خلاصه فصل.................................................................................................................. 66فصل 3:روش­شناسی تحقیق3-1- مقدمه.............................................................................................................................. 693-2- اهداف پژوهش................................................................................................................ 693-3- سؤالات تحقیق................................................................................................................. 693-4- فرضیه­های پژوهش:.......................................................................................................... 703-5- جامعه، روش نمونه­گیری و حجم نمونه................................................................................ 703-6- روش جمع آوری داده­ها.................................................................................................... 713-7- قلمرو پژوهش.................................................................................................................. 713-8- متغیرهای پژوهش............................................................................................................. 713-9- روش تحقیق.................................................................................................................... 723-10- روش آزمون فرضیه­ها...................................................................................................... 733-11- خلاصه فصل.................................................................................................................. 74فصل 4:تجزیه و تحلیل داده­ها4-1- مقدمه.............................................................................................................................. 764-2- بررسی آماره های توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق........................................................... 764-3- نتایج آزمون فرضیه های تحقیق.......................................................................................... 774-4- نتایج آزمون فرضیه­های تحقیق........................................................................................... 794-5- خلاصه فصل.................................................................................................................... 81فصل 5: نتیجه­گیری و پیشنهادات5-1- مقدمه.............................................................................................................................. 835-2- خلاصه فصول گذشته........................................................................................................ 835-3- نتایج............................................................................................................................... 855-4- محدودیت­های تحقیق....................................................................................................... 865-5- پیشنهادات....................................................................................................................... 87چکیدهتشکیل شرکت­های بزرگ و به دنبال آن، مسائل مربوط به تفکیک مالکیت از مدیریت و پیامدهای خوشایند و ناخوشایند آن در اواخر سده­ی نوزدهم و اوایل دهه­ی بیستم در سطح جهانی مطرح شد اما موضوع راهبری شرکتی به شکل کنونی، ابتدا در دهه­ی 1990 در انگلستان، آمریکا و کانادا و در پاسخ به مشکلات مربوط به کارایی هیئت­مدیره­ی شرکت­های بزرگ مطرح گردید. پس از اندک مدتی، بحران­های مالی سال­های اخیر منجر به تأکید بیشتری به برقراری مکانیزم­های راهبری شرکتی در این کشورها و سایر کشورهای دنیا شده است. مکانیزم­های راهبری شرکتی به علت تضاد منافع بین مالکان و مدیران و برای از بین بردن مشکلات نمایندگی و همچنین اطمینان خاطر سهامداران از این مسئله که وجوه آنها در اثر سرمایه­گذاری بر روی فعالیت­های غیرسودآور به هدر نمی­رود، بوجود آمدند. بهبود راهبری شرکتی در کاهش هزینه­های نمایندگی موثر است و باعث افزایش ارزش شرکت می­شود. رابطه بین ساختار مالکیت  با ارزش بازار همواره از جمله موضوعات مطرح در حوزه ادبیات مالی بوده است. در این تحقیق به بررسی رابطه بین ساختار مالکیت با ارزش بازار شرکت­های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. در این تحقیق 3 فرض مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق از متغیرهای مالکیت نهادی، شرکتی و مدیریتی به عنوان شاخص ساختار مالکیت استفاده گردیده است. نتایج حاکی از وجود رابطه بین متغیرهای مالکیت نهادی، شرکتی و مدیریتی به عنوان شاخص ساختار مالکیت با ارزش بازار دارد1-1- مقدمهبرای سالیان متمادی در گذشته، اقتصاددانان فرض می کردند که تمامی گروه های مربوط به یک شرکت سهامی برای یک هدف مشترک فعالیت می کنند. اما در 30 سال گذشته موارد بسیاری از تضاد منافع بین گروه ها و چگونگی مواجهه شرکت ها با این گونه تضادها توسط اقتصاددانان مطرح شده است(نمازی، کرمانی،1387: 84)..این موارد به طور کلی، تحت عنوان تئوری نمایندگی در حسابداری مدیریت بیان می شود.براساس تئوری نمایندگی ، تضاد منافع سهامداران با مدیریت یکی از موضوعات مهمی است که طی دهه های اخیر مورد توجه محققین بوده است.طبق پژوهش های مرتبط با حاکمیت شرکتی، ساختار مالکیتی یکی از راهکارهای حل این معضل است.لذا بالا بودن کارایی برای مالکیت های متمرکز و نهادی می تواند بر اساس اصل حاکمیت شرکتی با اعمال نظارت و کنترل و حق کنترل و نفوذ حاصل شده باشد(حنیفه زاده،1389: 141).به اعتقاد صاحبنظران حاکمیت شرکتی شامل معیارهایی است که باعث افزایش عدم تمرکز در کنترل شرکتها شده، از قدرت مدیران اجرایی کاسته و عملکرد شرکتها را بهبود می دهد.از طرفی نظام مطلوب حاکمیت شرکتی سبب می شود که شرکتها از سرمایه خود به نحو موثر تری استفاده کنند، منافع صاحبان سود و جامعه ای که در آن فعالیت می کنند را در نظر بگیرند، در برابر شرکتها و سهامداران پاسخگو باشند و سبب جلب اعتماد سرمایه گذاران و جلب سرمایه های بلند مدت شوند(احمدپور، منتظری،1390: 4). طبق تعریف جنسن و مک لینگ رابطه نمایندگی قراردادی است که براساس آن صاحب کار یا مالک، نماینده یا عامل را از جانب خود منصوب و اختیار تصمیم گیری را به او تفویض می کند.در روابط نمایندگی، هدف مالکان حداکثرسازی ثروت است و لذا به منظور دستیابی به این هدف بر کار نماینده نظارت می کنند و عملکرد او را مورد ارزیابی قرار می دهند (استا،1390: 94).دراین صورت، سؤال مطرح این است که : آیا متفاوت بودن ساختار مالکیت شرکت ها بر عملکرد آنها تأثیر دارد؟ یعنی، اگر مالکان شرکت را گروه های مختلف، مانند دولت، مؤسسات مالی، بانک ها و شرکت های دیگر تشکیل دهند، عملکرد آنها چگونه خواهد بود؟ و وجود کدامیک از این ترکیب های متفاوت مالکیت، در بهبود عملکرد شرکت مؤثرتر است؟ با دستیابی به جواب این سؤال ها می توان به منظور بهبود عملکرد شرکت، اقدامات مناسب تری را به عمل آورد و تصمیم گیرندگان و سرمایه گذاران نیز به منظور دستیابی به عملکرد بهینه برای واحدهای اقتصادی، به ترکیب مالکان شرکت ها توجه خواهند کرد.تعداد صفحه : 106قیمت : چهارده هزار تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

1 پاسخ

بخش دیدگاه ها غیر فعال است.