پایان نامه ارشد رشته تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزشی: تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی

گرایش : فیزیولوژی ورزشی

عنوان : تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان

دانشگاه محقق اردبیلی

دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی

گرایش فیزیولوژی ورزشی

عنوان:

تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شودتکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهریت مطالب:مقدمه. 2بیان مسئله. 4اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5فرضیات... 7اهداف تحقیق.. 8تعریف نظری و عملیاتی متغییرها 8فصل دوم(مبانی نظری و ادبیات تحقیق)مقدمه. 12چاقی و اضافه وزن.. 13علل چاقی.. 14عوارض چاقی و اضافه وزن.. 15ترکیب بدن چیست؟. 15عوامل موثر در ترکیب بدن انسان.. 16اجزای بدن و نقش آن‌ها 19توده بدون چربی.. 19چربی نسبی بدن.. 20چربی‌ها 20ماهیت چربی‌ها 20نقش چربی در بدن.. 21چربی ضروری و چربی غیرضروری یا ذخیره 21تعادل چربی در تمرین‌های ورزشی.. 23نقش ورزش در کاهش و کنترل وزن.. 24ترکیب بدن و ورزش.... 25اثرات ورزش بر رشد و بلوغ کودکان و نوجوانان.. 26فعالیت هوازی.. 27پیشینه تحقیق.. 29جمع بندی مبانی نظری و ادبیات تحقیق.. 37فصل سوم(روش تحقیق)مقدمه. 40روش تحقیق.. 41جامعه آماری.. 41نمونه آماری و روش نمونه گیری.. 41ابزارهای جمع آوری اطلاعات... 41متغیرهای تحقیق.. 42محدودیت‌های تحقیق.. 42روش جمع آوری داده‌ها 42اندازه گیری وزن و قد. 43اندازه گیری درصد چربی.. 43محل و نکات قابل توجه در اندازه گیری چربی زیر پوستی عبایتند از: 44ابزارهای آماری.. 46فصل چهارم(تجزیه و تحلیل آماری(مقدمه. 48توصیف یافته‌ها 49تحلیل استنباطی یافته‌ها 49فرضیه ششم: بین وزن دختران نوجوان،در گروه تجربی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. 54فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری)مقدمه. 61بحث... 62نتیجه گیری.. 66پیشنهادات کاربردی.. 67پیشنهادات پژوهشی.. 67منابع.. 68پیوست(1) 76پیوست(2) 78فهرست اشکال3-1- چربی سنج پویا     423-2- نحوه اندازه گیری چربی زیر پوستی در ناحیه ران. 443-3- نحوه اندازه گیری چربی زیر پوستی در ناحیه پشت بازو 443-4- نحوه اندازه گیری چربی زیرپوستی در ناحیه فوق خاصره 45فهرست  جداول3-1- نحوه انجام تمرین تناوبی در گروه تجربی     454-1- جدول توصیفی مربوط به ویژگی‌های فردی آزمودنی‌ها 494-2- جدول توصیفی مربوط به ویژگی‌های فردی آزمودنی‌ها 494-3- مقایسه وزن آزمودنی‌های گروه تجربی.. 50........................................................................................................4-4- مقایسه وزن آزمودنی‌های گروه کنترل.. 504-5- مقایسه درصد چربی بدن آزمودنی‌های گروه تجربی.. 514-6- مقایسه درصد چربی بدن آزمودنی‌های گروه کنترل. 514-7- مقایسه توده چربی بدن آزمودنی‌های گروه تجربی.. 52..................................................................................4-8- مقایسه توده چربی بدن آزمودنی‌های گروه کنترل. 524-9- مقایسه توده  بدون چربی بدن آزمودنی‌های گروه تجربی 534-10- مقایسه توده  بدون چربی بدن آزمودنی‌های گروه کنترل. 534-11- مقایسه شاخص توده بدن آزمودنی‌های گروه تجربی.. 544-12- مقایسه شاخص توده بدن آزمودنی‌های گروه  کنترل 544-13- مقایسه  وزن بدن گروه تجربی و کنترل. 554-14- مقایسه  درصد چربی بدن گروه تجربی و کنترل 564-15- مقایسه توده چربی بدن گروه تجربی  و کنترل. 574-16- مقایسه توده بدون چربی بدن گروه تجربی و کنترل. 584-17- مقایسه شاخص توده بدن گروه  تجربی و کنترل. 59فهرست   نمودارها4-1- میانگین و انحراف معیار وزن آزمودنی‌های گروه تجربی و کنترل. 554-2- میانگین و انحراف معیار درصد چربی آزمودنی‌های گروه تجربی و کنترل. 564-3- میانگین و انحراف معیار توده چربی بدن آزمودنی‌های گروه تجربی و کنترل. 574-4- میانگین و انحراف معیار توده بدون چربی آزمودنی‌های گروه تجربی و کنترل. 584-5- میانگین و انحراف معیار شاخص توده بدن آزمودنی‌های گروه تجربی و کنترل. 59چکیده هدف از این پژوهش، تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان بود.به همین منظور، تعداد 30نفر از دانش آموزان 17-15 ساله شهر گرمی در استان اردبیل با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و دردو گروه 15نفره تجربی(سن،قد،وزن) و کنترل (سن،قد،وزن) قرار گرفتند. روش اجرا:15نفر از آزمودنی‌ها(گروه تجربی) در طی 8 هفته تحت فعالیت هوازی به شکل تناوبی،3جلسه در هفته و هر جلسه45دقیقه قرار گرفتند و 15نفر دوم(گروه کنترل) در طول 8 هفته هیچ تمرینی انجام ندادند و وزن و درصد چربی،توده چربی بدن،توده بدون چربی،شاخص توده بدن آزمودنی‌ها قبل و بعد از 8 هفته تمرین هوازی تناوبی اندازه گیری شد.برای تجزیه و تحلیل و مقایسه داده‌ها از آزمون آماری  tمستقل و t همبسته استفاده شد. نتایج نشان داد که  وزن،درصد چربی بدن، وزن چربی،شاخص توده بدن در گروه تجربی به طور معنی داری کاهش می‌یابد.در حالی که وزن بدون چربی  درگروه تجربی افزایش معناداری داشت و در وزن،درصد چربی بدن،وزن چربی،وزن بدون چربی،شاخص توده بدن در گروه کنترل تفاوت معناداری نداشت.همچنین تفاوت این متغیرها در بین گروه تجربی و کنترل در مرحله آخر معنادار بود. نتیجه گیری: به نظر می‌رسد تمرین تناوبی با تنوع و مزیت‌های بیشتر و خستگی کمتر می‌تواند روش مناسبی برای کاهش وزن و درصد چربی باشد و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.مقدمه فعالیت و تحرک جزء جدانشدنی زندگی بشر بوده که در هر دوره به اشکال خاص در زندگی انسان مطرح بوده است.در جوامع صنعتی و متمدن امروزی که حرکت انسان روز به روز محدودتر می‌شود،تربیت بدنی و فعالیت‌های جسمانی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.زندگی ماشینی بشر امروز موجبات دوری او از فعالیت را فراهم ساخته و این فقر حرکتی نشاط و شادابی را از جسم او دور کرده و به جای آن عامل خطرآفرین چاقی را جایگزین ساخته است.مطالعات انجام شده در آخرین دهه‌ی قرن گذشته نشان دادند که چاقی و چگونگی توزیع چربی بدن به ویژه در ناحیه‌ی میانی بدن(کمر و شکم)،پیشگوی مناسبی برای ابتلا به بیماری‌ها در آینده است.بر اساس نتایج این تحقیقات ،مهم‌ترین اختلالات تندرستی که با افزایش میزان چربی بدن به ویژه در نواحی شکم و کمر رابطه دارند،عبارتند از :هیپرلیپیدمی،بیماری پر فشارخونی،دیابت نوع دوم،بیماری کرونری قلب،سرطان سینه و رحم و پروستات،بیماری‌های تنفسی،ناهنجاری‌های ساختاری،عملکرد قلب و افسردگی از طرفی بعضی از پژوهشگران ارتباط چربی بدن به ویژه در ناحیه‌ی شکم را با میزان مرگ و میر مشخص  کرده‌اند(کنایت،1979؛فرانین،1993).اهمیت ترکیب بدن و رابطه‌ی آن را با سلامتی را نمی‌توان نادیده گرفت.بدن و ترکیبات آن در موفقیت و عدم موفقیت ورزشکاران نقش به سزایی دارد.این مسئله نه تنها برای شرکت برای شرکت در میادین ورزشی،بلکه برای سالم زیستن و شاداب ماندن از اهمیت بالایی برخوردار است.بنابراین ،ارزیابی ترکیبات بدن به منظور تعیین میزان مطلوب آن ضروری است(دسپرس،1991).طی سال‌های اخیر شیوع چاقی  و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان رشد زیادی داشته و هم اکنون به یک مشکل جدی در دنیا تبدیل شده است (افتخاری و همکاران، 1386؛اکبری و همکاران،1386). عامل اصلی چاقی به درستی مشخص نیست اما به نظر می‌رسد عواملی مانند تغییر در الگوی غذایی، مصرف میان وعده‌ها ، غذاهای آماده ، مصرف نوشابه، زندگی بی تحرک مثل تماشای بیش از حد تلویزیون، استفاده از کامپیوتر و بازی‌های کامپیوتری به خصوص کاهش فعالیت بدن در این زمینه مؤثر باشد. انجام فعالیت متوسط تا شدید به میزان حداقل 6 دقیقه در روز و پرهیز از سبک زندگی بی تحرک در دوره نوجوانی می‌تواند از چاقی جلوگیری کند.طبق تعریف  سازمان جهانی بهداشت،فعالیت فیزیکی به هر گونه حرکتی گفته می‌شود که با حرکت ماهیچه اسکلتی ایجاد می‌شود و انرژی مصرف می‌کند.این سازمان توصیه می‌کند در افراد 5 تا 17 ساله،حداقل 60 دقیقه در هفته فعالیت فیزیکی متوسط تا شدید به میزان حداقل 60 دقیقه در روز به خصوص در دوره نوجوانی، به پیشگیری از چاقی کمک می‌کند(مانسون و همکاران،2008؛ فولهلم و همکاران،1999).بنابراین فعالیت ورزشی کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد زیرا سطح انرژی را افزایش می‌دهد و موجب سلامت جسم و روح و روان می‌شود و همچنین به بیماری‌های ناشی از کم تحرکی (مانند بیماری قلبی،فشار خون،دیابت،پوکی استخوان و مانند آن‌ها)کمک می‌کند(گائینی و دبیدی روشن،1387).به طور کلی،ترکیب بدن ارزیابی می‌شود تا وضعیت آمادگی و تندرستی فرد مشخص و کنترل شود.این ارزیابی،ضمناً به طراحی برنامه‌های تمرینی ورزشکاران کمک می‌کند.به خوبی معلوم شده است که درصد زیاد چربی بدن(توده‌ی خالص کمتر در بدن)با بیشتر شدن خطر بیماری‌ها همراه است،از طرف دیگر،درصد زیاد توده‌ی خالص بدن و توده‌ی کم چربی،با موفقیت‌های ورزشی و تندرستی کامل توأم می‌باشد(گائینی و دبیدی روشن،1387).تعداد صفحه : 91قیمت : چهارده هزار تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید