پایان نامه ارشد رشته حسابداری: تاثیر آموزش حسابداری و تجربه کاری بر هوش هیجانی

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته حسابداری

عنوان : تاثیر آموزش حسابداری و تجربه کاری بر هوش هیجانی

دانشگاه فردوسی مشهد

دانشکده علوم اداری و اقتصادی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

عنوان:

تاثیر آموزش حسابداری و تجربه کاری بر هوش هیجانی

استاد راهنما:

دکتر مهدی صالحی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب:

فصل اول: کلیات تحقیق.. 1

1-1- مقدمه. 2

1-2- تشریح و بیان موضوع. 3

1-3- ضرورت انجام تحقیق.. 5

1-4- فرضیه‌های تحقیق.. 5

1-5- اهداف اساسی تحقیق.. 6

1-6- روش انجام پژوهش…. 6

1-7- کاربرد نتایج تحقیق.. 6

1-8- تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق.. 7

1-9- ساختار کلی تحقیق.. 8

1-10- خلاصه فصل اول.. 8

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 9

2-1- مقدمه. 11

2-2- هوش…. 11

2-2-1- تعریف هوش…. 12

2-2-2- انواع هوش…. 12

2-3- هوش هیجانی.. 14

2-3-1- تعاریف هوش هیجانی.. 15

2-3-2- ابعاد هوش هیجانی.. 17

2-3-3- دیدگاه‌های هوش هیجانی.. 19

2-3-3-1- دیدگاه توانمندی.. 20

2-3-3-2- دیدگاه مختلط… 20

2-3-4- مدل‌های هوش هیجانی.. 21

2-3-5- اهمیت هوش هیجانی.. 24

2-3-6- اهمیت هوش هیجانی در حسابداری.. 25

2-3-7- پیشرفت در هوش هیجانی.. 28

2-3-8- آموزش حسابداری و هوش هیجانی.. 29

2-3-9- رشته‌ی حسابداری و هوش هیجانی.. 30

2-3-10- تجربه‌ی کاری و هوش هیجانی.. 31

2-3-11- جنسیت و هوش هیجانی و بررسی آن در حرفه حسابداری.. 31

2-3-12- سلامت روان و هوش هیجانی.. 32

2-4- ‌تحقیق‌های پیشین.. 34

2-4-1- هوش هیجانی.. 34

2-4-2- آموزش حسابداری هوش هیجانی.. 36

2-4-3- تجربه کاری و هوش هیجانی.. 37

2-4-4- جنسیت و هوش هیجانی.. 38

2-5- خلاصه فصل.. 40

فصل سوم: روش تحقیق.. 41

3-1- مقدمه. 42

3-2- ‌سوال‌های پژوهش…. 42

3-3- فرضیه های تحقیق.. 43

3-4- اهداف اساسی تحقیق.. 43

3-5- روش تحقیق.. 44

3-6- قلمرو تحقیق.. 44

3-6-1- قلمرو موضوعی.. 44

3-6-2- قلمرو زمانی.. 44

3-6-3- قلمرو مکانی.. 44

3-7- جامعه آماری.. 45

3-8- نمونه آماری.. 45

3-8-1- حجم نمونه. 46

3-9- روش جمع آوری داده ها47

3-10- ابزار اندازه گیری.. 47

3-11- روایی و پایایی پرسشنامه. 49

3-12- متغیرهای تحقیق.. 50

3-12-1- متغیر وابسته. 50

3-12-2- متغیرهای مستقل.. 51

3-12-3- متغیر کنترل.. 52

3-13- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات… 52

3-14- خلاصه فصل.. 53

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها 54

4-1- مقدمه. 55

4-2- نتایج آمار توصیفی.. 55

4-3- تحلیل داده‌ها 61

4-4- نرمال بودن توزیع متغیرها در جامعه. 61

4-5- بررسی فرض همگنی واریانس‌های متغیرهای پژوهشی.. 62

4-6- فرضیه‌ اول.. 63

4-7- فرضیه دوم. 64

4-8- فرضیه سوم. 65

4-9- فرضیه چهارم. 66

4-9-1 تحلیل واریانس 2×2 هوش هیجانی با استفاده از متغیرهای سال تحصیلی (اول/ چهارم) با تجربه کاری (با تجربه کاری/ دانشجو) در گروه نمونه کل.. 67

4-9-2 تحلیل واریانس 3×2 هوش هیجانی با استفاده از متغیرهای سال تحصیلی (اول/ چهارم/ ارشد) با تجربه کاری (با تجربه کاری/ دانشجو) در گروه نمونه کل.. 68

4-9-3 تحلیل واریانس 3×2 هوش هیجانی با استفاده از متغیرهای سال تحصیلی (اول/ چهارم/ ارشد) با تجربه کاری (با تجربه کاری/ دانشجو)در گروه نمونه حسابداری.. 70

4-10- فرضیه‌ پنجم.. 73

4-11- فرضیه ششم.. 74

4-12- سلامت روان.. 75

4-12-1- همبستگی متغیر سلامت روان با هوش هیجانی.. 75

4-12-2- مقایسه سلامت روان در گروه‌های مورد مطالعه. 76

4-13- تحلیل کوواریانس جهت مقایسه هوش هیجانی در سال اول با سال چهارم و ارشد پس از تعدیل کردن نمرات آسیب شناسی روانی در دانشجویان رشته حسابداری.. 83

4-14- تحلیل کوواریانس جهت مقایسه هوش هیجانی در سال اول با سال چهارم پس از تعدیل کردن نمرات آسیب شناسی روانی در دانشجویان رشته‌های غیرحسابداری.. 85

4-15- تحلیل کوواریانس جهت مقایسه هوش هیجانی در سال اول با سال چهارم پس از تعدیل کردن نمرات آسیب شناسی روانی، مقایسه بین دو رشته حسابداری و غیرحسابداری.. 86

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها 89

5-1- مقدمه. 90

5-2- تحلیل یافته ها و نتایج.. 90

5-3- محدودیت‌های تحقیق.. 94

5-4- پیشنهادهای پژوهش…. 95

5-4-1- پیشنهادهای مبتنی بر نتایج تحقیق.. 95

5-4-2- پیشنهاد برای ‌تحقیق‌های آتی.. 96

منابع و مآخذ. 97

چکیده:

هیجانات نقش مهمی را در مدیریت سازمان ایفا می‌کنند، هوش هیجانی مهارتی است که عملکرد افراد را در زمینه‌های رهبری، کار گروهی، ارتباط با مشتری و تصمیم‌گیری بهبود می‌بخشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین آموزش‌های دروس حسابداری در دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی و همچنین تجربه‌ی کاری بر هوش هیجانی دانشجویان رشته‌ حسابداری می‌باشد. این مطالعه توصیفی- مقطعی از نوع همبستگی است. حجم نمونه‌ی پژوهش شامل 476 نفر از دانشجویان رشته‌های حسابداری، ادبیات، علوم سیاسی، زبان انگلیسی و علوم اجتماعی دانشگاه‌های شهر مشهد در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. برای جمع آوری داده‌ها از آزمون هوش هیجانی بار-آن و پرسشنامه اس سی ال 90 (SCL 90) استفاده شده است. ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس و کواریان و همچنین تحلیل رگرسیون برای تجزیه تحلیل داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. بدین منظور متغیر هوش هیجانی به عنوان متغیر وابسته پژوهش و متغیرهای سال تحصیلی، رشته‌ی تحصیلی، نوع دانشگاه (دولتی و غیردولتی)، تجربه‌ی کاری، جنیست و مقطع تحصیلی به عنوان متغیرهای مستقل درنظر گرفته شدند همچنین در این پژوهش متغیر سلامت روان (اختلال شخصیت) به عنوان متغیر کنترل منظور گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان از عدم رابطه‌ی معناداری بین هوش هیجانی و سالهای تحصیلی (سال اول و چهارم) دارد. اما بین هوش هیجانی دانشجویانی که همراه با تحصیل مشغول به کار می‌باشند نسبت به آنهایی که مشغول کار نیستند تفاوت معناداری وجود دارد، بدین معنی که هوش هیجانی دانشجویانی که با تحصیل مشغول به کار بوده‌اند نسبت به دانشجویانی که فقط مشغول به تحصیل بوده‌اند افزایش یافته است. همچنین بین هوش هیجانی و جنسیت تفاوت معناداری مشاهده شد.

مقدمه
هیجانات نقش مهمی را در مدیریت سازمان ایفا می‌کنند. هوش هیجانی توانایی افراد را برای شناسایی،  مدیریت و استفاده از هیجانات افزایش می‌دهد (مایر، سالووی و کاروسو[1]، 2001). هوش هیجانی مهارتی است که عملکرد افراد را در زمینه‌های رهبری، کار گروهی، ارتباط با مشتری و تصمیم‌گیری بهبود می بخشد (کوک و همکاران[2]، 2011) و زیدنر، متدوس و روبرت[3] (2009)، هوش هیجانی را توانایی در جهت هدایت رفتار، افکار، ارتباط مؤثر با همکاران، سرپرستان، مشتریان و استفاده از زمان در چگونگی انجام دادن کار برای ارتقای نتایج تعریف می‌کنند. تحقیقات روان‌شناسانی، مثل سالووی و مایر[4] (1990)، گلمن، بویاتزیس و مک‌کی[5] (2002) نشان می‌دهد که هوش هیجانی در حیطه‌های زیادی کارآیی دارد. از جمله­ی‌ این حیطه‌ها می‌توان به حیطه‌های رابطه درون‌فردی (خودشناسی و خودشکوفایی)، رابطه بین فردی (رابطه اجتماعی)، مشاوره و راهنمایی، کار و اشتغال، مدیریت سازمانی و صنعتی، پیشرفت اقتصادی، رهبری جامعه و … اشاره کرد (براد‌بری و گریوز[6]، 1386). ضرورت کاربرد هوش هیجانی،  پاسخی است به ‌تحقیق‌های رو به رشدی که عنوان می‌کنند محیط کاری صرفا یک محیط منطقی نیست. توجه به هیجانات درمحیط کار موجب بهبود عملکرد و نتایج می‌گردد (زیندر و همکاران، 2009). به نظر  می‌رسد که این توجه و علاقه نشان داده شده به هیجان، واکنشی در برابر افزایش عقل‌گرایی در بسیاری از حوزه های زندگی شخصی و عمومی افراد می‌باشد. باید توجه داشت که با توجه به تعهد‌کاری حسابداران و قواعد کاری مشخص و همچنین تعهد به این قواعد، زمینه خیلی محدودی برای هیجان‌ها وجود دارد. در واقع دیدگاه غالب در ادبیات سنتی این است که حرفه حسابداری تابع عقلانیت است (باربالت[7]، 2001). تضاد اینجاست که، گرچه افراد در اتخاذ تصمیمات کاری براساس هیجانات با مشکل روبرو هستند اما تصمیم گیری در حوزه هایی مانند حسابداری که از عقل گرایی و قواعد مشخصی پیروی می‌کنند با وجود هیجانات بسیار دشوارتر می‌باشد. با این وجود تحولات در مطالعات سازمانی و تئوری‌های تصمیم‌گیری، برخی از فرضیه‌ها اصلی نهفته در غالب عقل و هیجان را به چالش می‌کشند. این تئوری‌ها نشان می‌دهند که هیجان در سازمان‌های سرمایه‌داری معاصر، ایجاد مشکل نمی‌کند بلکه در خدمت آن است. هیجانات و عقل نقطه مقابل هم نیستند، بلکه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند (آشکانسی، هارتل و داس[8]، 2002). بنابراین این دیدگاه که حرفه حسابداری صرفاً تابع عقلانیت است پذیرفته نبوده و هیجانات به عنوان یک عامل موثر در حرفه حسابداری باید مدنظر قرار گیرد.

 

تعداد صفحه : 120

قیمت : چهارده هزار تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

شماره کارت :  6037997263131360 بانک ملی به نام محمد علی رودسرابی

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

2 پاسخ

بخش دیدگاه ها غیر فعال است.