پایان نامه ارشد رشته حقوق : بررسی نقش عوامل اجتماعی در بزهکاری اطفال و نوجوانان

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق گرایش جزا و جرم شناسی

با عنوان :  بررسی نقش عوامل اجتماعی در بزهکاری اطفال و نوجوانان

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامی

(واحد دامغان)

دانشکده علوم انسانی، دانشکده حقوق

پایان‌نامه:

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M. A)

در رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی

عنوان:

بررسی نقش عوامل اجتماعی (با تأکید بر خانواده و رسانه)

در بزهکاری اطفال و نوجوانان

استاد راهنما:

آقای دکتر محمد حسن حسنی

استاد مشاور:

آقای دکتر سید محمود مجیدی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودتکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالبچکیده. ‌زمقدمه.. 1الف) بیان مسئله.. 1ب) سؤالات تحقیق: 1پ) فرضیه‌های تحقیق: 2ت) اهداف و کاربردهای تحقیق... 2ث) سوابق انجام پژوهش.... 3ج) روش تحقیق... 4چ) ساختار و پلان تحقیق... 4فصل اول: مفاهیم مقدماتی... 6مبحث اول: بزهکاری... 6گفتار اول: تعریف بزهکاری... 6بند اول: تعریف حقوقی بزهکار. 8بند دوم: تعریف جرم‌شناسی بزهکاری... 8گفتار دوم: عوامل بزهکاری... 9بند اول: عوامل فردی بزهکاری... 10بند دوم: عوامل اجتماعی بزهکاری... 14مبحث دوم: اطفال و نوجوانان.. 15گفتار اول: تعریف لغوی اطفال و نوجوانان.. 16گفتار دوم: تعریف حقوقی اطفال و نوجوانان.. 16بند اول: تعریف اطفال و نوجوانان در حقوق ایران.. 18بند دوم: تعریف اطفال و نوجوانان در اسناد بین‌المللی... 20مبحث سوم: خانواده. 23گفتار اول: مفهوم خانواده. 23بند اول: خانواده از دیدگاه جامعه‌شناسان.. 24بند دوم: خانواده از دیدگاه حقوق‌دانان.. 27گفتار دوم: اهمیت خانواده در بزهکاری اطفال و نوجوانان.. 28مبحث چهارم: رسانه.. 32گفتار اول: تعریف رسانه جمعی... 32بند اول: تعریف لغوی رسانه جمعی... 34بند دوم: تعریف اصطلاحی رسانه جمعی... 34گفتار دوم: مصادیق رسانه جمعی... 36بند اول: رسانه‌های نوشتاری... 36الف: مطبوعات و مجلات... 37ب: کتب و مقالات... 40بند دوم: رسانه‌های صوتی و تصویری... 41الف: رادیو. 43ب: تلویزیون.. 44پ: سینما. 46ت: ماهواره. 50بند سوم: رسانه‌های مبتنی بر داده‌های دیجیتال.. 52فصل دوم: نقش خانواده در بزهکاری اطفال و نوجوانان.. 55مبحث اول: وضعیت و رفتار و ویژگی‌های خانوادگی... 55گفتار اول: وضعیت اشتغال والدین... 57گفتار دوم: سطح تحصیلات والدین... 61گفتار سوم: میزان درآمد خانواده. 63گفتار چهارم: تعداد اعضای خانواده. 67مبحث دوم: ازهم‌گسیختگی کانون خانواده. 72گفتار اول: زندگی والدین با یکدیگر. 72گفتار دوم: ازدواج مجدد والدین... 75بند اول: ازدواج پدر. 76بند دوم: داشتن نامادری... 77بند سوم: داشتن ناپدری... 80گفتار سوم: نحوه رفتار والدین با یکدیگر. 81گفتار چهارم: نابسامانی‌های موجود در خانواده. 86بند اول: رابطه والدین با فرزندان.. 87بند دوم: تبعیض در خانواده. 91بند سوم: بزهکاری والدین... 94الف: اعتیاد والدین... 96ب: حبس والدین... 100گفتار پنجم: نظارت و رسیدگی والدین... 101بند اول: حضور پدر در منزل.. 103بند دوم: اشتغال مادر. 107بند سوم: میزان توجه و رسیدگی به مشکلات فرزندان.. 109بند چهارم: میزان اطلاع والدین از روابط فرزندان.. 111بند پنجم: نحوه برخورد والدین در قبال عمل خلاف فرزندان.. 114بند ششم: پیگیری والدین جهت اصلاح رفتار فرزندان.. 117فصل سوم: نقش رسانه‌های جمعی در بزهکاری اطفال و نوجوانان.. 122مبحث اول: رسانه‌ها و تحریک به ارتکاب جرم.. 122گفتار اول: اشاعه الگوهای تبلیغاتی انحراف آمیز. 125بند اول: تبلیغات تجاری... 127الف: استفاده از مضامین مبتذل و تصاویر مستهجن... 128ب: پورنو گرافی خشونت آمیز. 131ج: تبلیغ مصرف‌گرایی... 134بند دوم: تبلیغات مذهبی... 137بند سوم: تبلیغات سیاسی... 139بند چهارم: تبلیغات نفرت‌انگیز. 142گفتار دوم: عدم انطباق مضامین رسانه‌ای با وضعیت مخاطبین... 145بند اول: ایجاد ترس و اضطراب... 147بند دوم: عارضه بلوغ زودرس.... 149بند سوم: اختلالات پنداری... 154بند چهارم: فرهنگ پذیری انحراف آمیز. 155الف: تخریب باورهای مذهبی... 158ب: تخریب باورهای ملی... 160بند پنجم: بزرگ‌پنداری... 162گفتار سوم: قهرمان‌پروری... 165گفتار چهارم: خشونت رسانه‌ای... 167مبحث دوم: رسانه و تسهیل ارتکاب جرم.. 173گفتار اول: عادی جلوه دادن بزهکاری... 175بند اول: تئوری مشارکت هدایت‌شده. 176بند دوم: مصادیق تئوری مشارکت هدایت شده. 178الف: بی‌حجابی و بدحجابی... 180ب: موسیقی و مبتذل.. 184پ: برگزاری و شرکت در مجالس لهو لعب... 186گفتار دوم: همسان‌سازی انحراف آمیز رسانه‌ای... 188بند اول: روش اجرائی جرم.. 190بند دوم: رفتار امضائی بزهکار. 191گفتار سوم: همسان‌سازی رسانه در رفتار امضایی... 193بند اول: کسب عناصر تحصیلی و تکنیکی... 195بند دوم: انتقال تجربه و القا اعتماد مجرمانه.. 196نتیجه‌گیری و پیشنهادات: 199منابع و مآخذ: 202چکیدهبزه‌کاری کودکان و نوجوانان علاوه بر آنکه امروزه یکی از دشواری‌های این گروه سنی است، خسارت‌ها و صدمه‌هایی هم برای بزه دیدگان و جامعه ایجاد می‌کند. از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی که نقش اساسی در کنترل و پیشگیری از بزه‌کاری کودکان و نوجوانان دارد، نهاد خانواده است. ازجمله نقش‌های مهم این نهاد، نقش کنترلی است. این کارکرد با رویکرد به حساسیت دوران کودکی و نوجوانی، اهمیت فراوان دارد. اگر نقش کنترلی خانواده دچار اختلال شود و نتوانند کنترل درست و مناسبی بر کودکان و نوجوانان اعمال کنند، خطر گرایش به بزه‌کاری در کودکان و نوجوانان افزایش می‌یابد.کودکان و نوجوانان با الگوپذیری و همانندسازی خود باشخصیت‌های رسانه‌ها بدون در نظر گرفتن خیالی بودن آن‌ها دست به ارتکاب جرم و جنایت می‌زنند. همین‌طور در افرادی که بنا به دلایل روحی و روانی و اجتماعی مستعد انجام ارتکاب بزه هستند، قدرت و توانایی لازم را برای انجام کار می‌دهد. برای جلوگیری از این امر باید روشی صحیح را خانواده‌ها و رسانه‌ها دنبال نمایند تا از اثرات این‌گونه رفتارها کاسته شود.این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و مطالعات کتابخانه‌ای، به بررسی نقش عوامل اجتماعی (با تأکید بر خانواده و رسانه) در بزهکاری اطفال و نوجوانان پرداخته و ویژگی‌های این اختلال را بیان کرده است. نتیجه‌های حاصل از این تحقیق، اثبات رابطه مستقیم بزهکاری کودکان و نوجوانان در صورت اختلال در رویکرد خانواده و رسانه و عدم توجه آنان به مطالب مضر برنامه‌ها و پیام‌های صادره از سوی رسانه و اختلافات و مشکلات خانوادگی است.واژگان کلیدی: خانواده-رسانه-بزهکاری-جرم- اطفال - نوجوانان       مقدمهالف) بیان مسئلهدر میان پدیده‌های اجتماعی نهاد خانواده از مهم‌ترین آن‌هاست. نهادی که تمامی افراد و گروه‌ها با آن در ارتباط مستقیم بوده و ضمن ارتباط تنگاتنگ با اکثر نهادهای اجتماعی دیگر، نقش مهم و مؤثری را در نقل‌وانتقال اعتقادات و باورها و پایستارها ارزش‌های اجتماعی و به‌طورکلی فرهنگ و تمدن بشری داشته و دارد. اما رسانه‌ها با قدرت اسطوره‌ای خود در دنیای امروز بیشترین تعامل را با اطفال و نوجوانان دارند و می‌توانند در خلع والدین نقش پررنگ داشته باشند.زندگی اجتماعی انسان به‌وسیله قواعد و هنجارها و ارتباطی که آنان با دیگران و محیط اطرافشان دارند تنظیم می‌شود. گاهی مواقع این قواعد و هنجارها و ارزش‌ها توسط عده‌ای از انسان‌ها نقض می‌شود که در بعضی از مواقع عنوان قانون‌شکنی و مجرمانه به خود می‌گیرد. بزهکاری اطفال و نوجوانان یکی از اشکال قانون‌شکنی است. بزهکاری اطفال و نوجوانان معلول علت‌های متفاوتی است. از آنجایی که خانواده و رسانه‌ها می‌توانند تأثیر بسزایی در تکامل و رشد و شکوفایی و همچنین افول و زوال آن‌ها بنا به دلایلی داشته باشند و آنان را به‌سوی ارتکاب جرم و بزهکاری سوق دهند، لذا در این پژوهش به این موضوع می‌پردازیم که خانواده و رسانه تا چه اندازه می‌تواند در بزهکاری اطفال و نوجوانان مؤثر بوده باشد و آیا می‌توان با مدیریت در خانواده و رسانه نقشی در پیشگیری این مهم به وجود آورد.ب) سؤالات تحقیق:
  • خانواده به‌عنوان اساسی‌ترین واحد اجتماعی که تشکیل‌دهنده اساس جامعه است چگونه در بزهکاری اطفال و نوجوانان تأثیرگذار است؟
  • رسانه‌های جمعی چگونه در بزهکاری اطفال و نوجوانان تأثیر می‌گذارند؟
  • چگونه می‌توان با خانواده و رسانه از بزهکاری اطفال و نوجوانان کاست؟
پ) فرضیه‌های تحقیق:با توجه به سؤالات مطرح‌شده در این تحقیق به بیان فرضیاتی پرداخته می‌شود که با تجزیه و بررسی و تحلیل این فرضیات نتایج نهایی تحقیق اخذ می‌گردد.
  • خانواده می‌تواند بستری برای پرورش کودکان و نوجوانان بزهکار فراهم آورد.
  • نقش جرم‌زایی رسانه‌های جمعی بیشتر در مورد کودکان و نوجوانانی که در ابتدای وادی راه سرنوشت‌ساز آن‌هاست، به دلیل نداشتن آگاهی و شناخت و تجربه لازم و همچنین به دلیل عدم انطباق دادن مضامین و دلایلی از این قبیل می‌باشد.
  • در متغیر خانواده عدم نظارت و رسیدگی آنان بیشترین تأثیر را بر بزهکاری اطفال و نوجوانان داشته است.
  • با افزایش سواد رسانه ای و ارتقاء فرهنگ و استفاده صحیح از رسانه ها توسط خانواده ها و کنترل صحیح بر نمایش برنامه ها و داده های رسانه ای می توان از اثرات سوء و افزایش بزهکاری به خصوص در اطفال و نوجوانان کاست.
  • عوامل اجتماعی مخصوصاً رسانه های ارتباطات جمعی می توانند از سریق آموزش و همزاد پنداری افراد مستعد برای ارتکاب بزه را به سمت و سوی بزهکاری سوق دهند.
ت) اهداف و کاربردهای تحقیقازآنجایی‌که خانواده و رسانه در زندگی کودکان و نوجوانان تأثیر بسزایی دارد، لذا با برشمردن و بررسی هرکدام می‌توان در جهت پیش‌گیری از ارتکاب جرم و همچنین کاهش دادن نقش جرم‌زایی این نهادها در جامعه قدمی روبه‌جلو نهاد و با ارائه راهکارهای لازم از ارتکاب جرم و وقوع بزهکاری پیشگیری کرد. رسوخ بزهکاری در میان اطفال و نوجوانان که آینده‌سازان فردای جامعه ما هستند و ریشه‌دار شدن آن موجب بیم و نگرانی بیشتری شده است. مسئله بزهکاری و انحراف اطفال و نوجوانان در جوامع مختلف موردتوجه صاحب‌نظران علوم اجتماعی و روانشناسی و متخصصان تعلیم و تربیت و جرم شناسان بوده که به‌عنوان یک پدیده اجتماعی نظم جامعه را به خطر می‌اندازد. خانواده و رسانه‌های جمعی به‌عنوان یک عنصر تأثیرگذار در صورت کارکرد نامناسب یکی از علت‌های تکوین جرم محسوب می‌شوند که مجهول‌ترین آن نیز به‌حساب می‌آیند. رفتار نامناسب والدین و عدم نظارت و دقت والدین و رواج فیلم‌های خشن و غیراخلاقی در بین اطفال و نوجوانان و استفاده ناصحیح از فنّاوری به‌عنوان عوامل ایجاد گسترش بزهکاری نیازمند بررسی‌های مختلف در این زمینه را خواهد داشت.ث) سوابق انجام پژوهشدر خصوص خانواده و ارتباط آن با بزهکاری اطفال و نوجوانان تحقیقاتی از سوی روانشناسان و جامعه شناسان انجام گرفته است، ولی از لحاظ حقوقی صرفاً حسن اسدی در کتاب خود تحت عنوان «خانواده و حقوق آن» در سال 1387 و علیرضا حسنی در کتاب «حقوق فرزندان در خانواده» در سال 1388 و همچنین جاوید صلاحی در کتاب «بزهکاری اطفال و نوجوانان» در سال 1387 و دانش تاج زمان در خصوص اطفال بزهکار و غیره به بررسی قسمتی چند از موضوع پرداخته اند و همین طور است در خصوص رسانه ها که صرفاً رضا مرادی مدیران در کتاب «نقش رسانه ها در پیش گیری از وقوع جرم» در سال 1391 و رضا مظلومان در کتاب با عنوان «رادیو و تلویزیون و جرم» در سال 1355 و همچنین محمد رضا نادرپور، اصحاب حبیب زاده ، حسین افخمی در مقاله «نقش دوگانه رسانه های جمعی در پیش گیری وقوع جرم» در فصلنامه های علمی، پژوهشی در سال 1388 به بررسی در رابطه با این موضوع پرداخته اند.ج) روش تحقیقروش انجام‌شده در این تحقیق بر مبنای روش کتابخانه‌ای است. جهت دست‌یابی به منابع مطالعاتی علاوه بر کتابخانه شخصی خود، از کتاب‌ها و منابع علمی دیگر، کتابخانه ملی، کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، کتابخانه دانشگاه پیام نور گرگان، کتابخانه عمومی میرفندرسکی گرگان و کتابخانه عمومی شهر فاضل‌آباد و کتابخانه دادگستری گلستان و پژوهشکده علوم انسانی گرگان و کتابخانه دانشگاه قم و از سایت‌های معتبر اینترنتی استفاده شده است.چ) ساختار و پلان تحقیقتحقیق حاضر در سه فصل تهیه و در چند مبحث و گفتار تقسیم می‌شود. در هر یک از فصل‌ها سعی شده است، قسمتی از موضوع تحقیق مورد بررسی و تشریح قرار گیرد. در فصل اول که به چهار مبحث تقسیم گردیده و به تبیین مفاهیم ابتدایی پرداخته است در مبحث اول به تعریف بزهکاری و عوامل بزهکاری پرداخته‌ایم و در مبحث دوم به تعریف اطفال و نوجوانان و در مبحث سوم خانواده و مفاهیم آن را موردبررسی قرار داده‌ایم. در مبحث چهارم نیز به تبیین مفاهیم رسانه پرداخته‌ایم.فصل دوم شامل دو مبحث است که مبحث اول در خصوص وضعیت رفتار و ویژگی‌های خانوادگی است و مبحث دوم در خصوص ازهم‌گسیختگی کانون خانواده است. در این فصل سعی شده است که با توجه به بررسی نقش خانواده در بزهکاری اطفال و نوجوانان پرداخته شود.در آخرین فصل از این تحقیق به بررسی نقش رسانه‌های جمعی در بزهکاری اطفال و نوجوانان می‌پردازیم که این فصل شامل دو مبحث است. مبحث اول در خصوص رسانه و تحریک به ارتکاب جرم است. در مبحث دوم در خصوص رسانه و تسهیل ارتکاب جرم است. با بیان این آثار امید است تا نقطه عطفی در نگرش مسئولین و خانواده‌ها به‌خصوص اصحاب رسانه ایجاد شود تا بتوان از آینده‌سازان جامعه در حد امکان و توان در برابر آماج خطرات و عوارض سوء آن جلوگیری کرد.تعداد صفحه :227قیمت : چهارده هزار تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید