پایان نامه ارشد رشته حقوق جزا: بد حجابی و مسائل مربوط به پوشش آرایش و ظاهر اشخاص

متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق

دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A»

حقوق جزا و جرم شناسی

موضوع:

بد حجابی و مسائل مربوط به پوشش، آرایش و ظاهر اشخاص (رویکردهای رایج در ایران امروز از دیدگاه حقوق جزا و جرم شناسی)

استاد راهنما:

دکتر بهنام یوسفیان شوره دلی

استاد مشاور:

دکتر مهدی ذوالفقاری

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودتکه هایی از متن به عنوان نمونه :فهرست مطالب:چکیده.......................................................................................................................1مقدمه.......................................................................................................................2بند اول: پرسش اصلی..................................................................................................4بند دوم: پرسش فرعی.................................................................................................4بند سوم: فرضیه ها.....................................................................................................4بند چهارم: هدف.........................................................................................................4بند پنجم: پیشینه تحقیق..............................................................................................4بند ششم: روش تحقیق...............................................................................................5بند هفتم: ضرورت و اهمیت بحث....................................................................................5بخش اول:بررسی ابعاد تاریخی،اجتماعی و مذهبی پوشش و ظاهر اشخاص با تاکید بر جامعه امروزفصل اول: پیشینه حجاب در میان اقوام باستان تاکنون و حجاب در جامعه ایران امروز...................6مبحث اول: تاریخچه حجاب.............................................................................................6گفتار اول: حجاب در اقوام باستان....................................................................................6گفتار دوم: حجاب در میان ادیان الهی...............................................................................7بند اول: پوشش و حجاب در آیین زرتشت...........................................................................8بند دوم: پوشش و حجاب در آیین یهود.............................................................................10بند سوم: پوشش و حجاب در آیین مسیحیت....................................................................11گفتار سوم: حجاب و پوشش زن در ایران باستان...............................................................12بند اول: فرهنگ و لباس ایران باستان در گذر تاریخ.............................................................12بند دوم: پوشش زن در ایران باستان...............................................................................13مبحث دوم: حجاب در جامعه ایران امروز و تاثیر برخورد با فرهنگ بیگانه...................................16گفتار اول: پدیده تجدد و برخورد فرهنگ سنتی ایران با مفاهیم برگرفته از فرهنگ غرب..............16بند اول: زن در دوره صفوی...........................................................................................16بند دوم: پوشش زنان در دوره شاه عباس اول...................................................................17بند سوم: حجاب در دوره قاجار......................................................................................17بند چهارم: دوره معاصر................................................................................................18گفتار دوم: تاثیر انقلاب اسلامی و عوامل پیدایش بی حجابی و بدحجابی در ایران امروز..............20بند اول: عوامل روانی..................................................................................................20بند دوم: عوامل فرهنگی..............................................................................................21بند سوم: عوامل اجتماعی...........................................................................................22بند چهارم: عوامل سیاسی..........................................................................................26فصل دوم: حجاب از منظر دین اسلام و بررسی ابعاد شرعی حجاب.......................................29مبحث اول: مقام و حرمت دختران و زنان از دیدگاه اسلام و بررسی فلسفه حجاب....................29گفتار اول: نگاه اسلام به زن و شان او در اجتماع...............................................................29گفتار دوم: فلسفه حجاب و پوشش در اسلام و ایرادات وارده به آن.........................................30بند اول: مفهوم لغوی حجاب..........................................................................................30بند دوم: فلسفه حجاب................................................................................................32مبحث دوم: حکم حجاب و خودآرایی در اسلام و حدود آنها....................................................38گفتار اول: حکم پوشش در اسلام و سیره بزرگان دین..........................................................38بند اول: حجاب در قرآن.................................................................................................38بند دوم: دیدگاه مفسران...............................................................................................41بند سوم: دلایل روایی..................................................................................................42بند چهارم: حجاب از دیدگاه عقل....................................................................................43بند پنجم: حجیت سیره................................................................................................44بند ششم: معافیت های پوششی در زنان.......................................................................45گفتار دوم: زیباشناختی پوشش و حدود خودآرایی از منظر اسلام...........................................46بند اول: اهمیت رنگ پوشش در اسلام.............................................................................46بند دوم: حدود خودآرایی در اسلام...................................................................................47فصل سوم: بررسی حجاب در حوزه اخلاق اجتماعی...........................................................49مبحث اول: بررسی آثار اجتماعی حجاب اسلامی...............................................................49گفتار اول: جامعه شناختی بی حجابی............................................................................49گفتار دوم: آثار مثبت اجتماعی رعایت حجاب و عفاف...........................................................50بند اول: کاهش چشمگیر جرایم و جنایات جنسی و جرایم مرتبط با امور جنسی.......................50بند دوم: کاهش انحرافات جنسی...................................................................................50بند سوم: استحکام بنیان خانواده و کاهش آمار طلاق.........................................................51بند چهارم: افزایش امنیت عمومی و سلامت اخلاقی..........................................................51بند پنجم: فراهم شدن بسترهای رشد و پیشرفت در عرصه های گوناگون...............................51گفتار سوم: آثار منفی اجتماعی عدم رعایت حجاب و عفاف..................................................52بند اول: افزایش جرایم و جنایات جنسی و جرایم مرتبط با امور جنسی و کاهش آمار ازدواج.........52بند دوم: سست شدن بنیان خانواده و افزایش آمار طلاق.....................................................52بند سوم: کاهش امنیت و آرامش عمومی و سلامت اخلاقی به دلیل شیوع فساد و فحشاء........53بند چهارم: افزایش آمار فرزندان نامشروع.........................................................................53مبحث دوم: بدحجابی در حوزه اخلاق اجتماعی.................................................................53گفتار اول: بدحجابی، مرز میان انحراف و جرم و گناه...........................................................53گفتار دوم: بدحجابی، پدیده یا معضل اجتماعی..................................................................58بخش دوم: آسیب شناسی فرهنگ حجاب و ارائه راهکارهای پیشگیری از بدحجابیفصل اول: آسیب شناسی فرهنگ حجاب و علل گرایش برخی جوانان به پوشش نامتعارف.........61مبحث اول: عدم آشنایی با فرهنگ حجاب و نقش آموزش و پرورش........................................61گفتار اول: تبیین نظریه های یادگیری و معاشرتهای ترجیحی و انطباق با عدم رعایت حجاب.........61گفتار دوم: شیوه کسب رفتارهای انحرافی مانند عدم رعایت حجاب شرعی توسط فرد..............65بند اول: خانواده.........................................................................................................66بند دوم: گروه همسالان (نظریه انتقال فرهنگی و معاشرت های ترجیحی).............................67بند سوم: خود تنظیمی...............................................................................................69گفتار سوم: پاداشها و تنبیهات مؤثر در عدم رعایت حجاب شرعی.........................................69گفتار چهارم: عوامل اجتماعی و محیطی مؤثر بر این پدیده در یک محیط خاص مانند مدرسه........73مبحث دوم: نقش وسایل ارتباط جمعی (نظریه تعارض فرهنگی)...........................................76گفتار اول: نظریه تعارض فرهنگی و نقش وسایل ارتباط جمعی در رابطه با رعایت حجاب.............77گفتار دوم: کارکردهای منفی رسانه ها و تاثیر آنها در تغییر ارزش ها و هنجارهای جامعه...........82بند اول: تحدید مفهوم جرم...........................................................................................82بند دوم: ایجاد امواج جرم.............................................................................................82بند سوم: عادی سازی هنجارشکنی.............................................................................82بند چهارم: اشاعه فحشا و بی بندوباری.........................................................................83بند پنجم: تضعیف اعتماد اجتماعی................................................................................84مبحث سوم: تلقی حجاب به عنوان یک تحمیل و اجبار دولتی یا رسمی................................87گفتار اول: نظریه کنترل اجتماعی و واکنش اجتماعی........................................................87گفتار دوم: کنترل اجتماعی در اسلام.............................................................................89گفتار سوم: بررسی عدم رعایت حجاب شرعی از منظر نظریه کنترل اجتماعی........................90گفتار چهارم: آسیب شناسی کنترل اجتماعی رسمی و الزامی حجاب................................92بند اول: آسیب شناسی کنترل اجتاعی رسمی و الزامی حجاب........................................92بند دوم: تاثیر کنترل رسمی و الزامی حجاب در ترویج عدم رعایت حجاب شرعی....................96بند سوم: نظریه برچسب زنی و آسیب شناسی آن در ترویج عدم رعایت حجاب شرعی..........97فصل دوم: راهکارهای پیشگیری و درمان بی حجابی و ترویج فرهنگ عفاف.........................101مبحث اول: پیشگیری فرهنگی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب.........................................101گفتار اول: آموزش پدران و مادران...............................................................................101گفتار دوم: ساماندهی نظام آموزش و پرورش...............................................................105گفتار سوم: دانشگاه ها و مقابله با بدحجابی..............................................................106مبحث دوم: سایر طرق پیشگیری.............................................................................106بخش سوم: مداخله حقوق جزا در کنترل پوشش و ظاهر اشخاصفصل اول: مبانی جرم انگاری در خصوص نحوه پوشش و ظاهر اشخاص.............................117مبحث اول: حفظ اخلاق و عفت عمومی.....................................................................117گفتار اول: در مورد اشخاص مسلمان........................................................................117گفتار دوم: وضعیت اتباع خارجه مقیم در ایران و افراد غیرمسلمان...................................119بند اول: نظر مخالفین اصل پوشش و حجاب افراد غیرمسلمان........................................119بند دوم: نظر موافقین اصل لزوم حجاب برای افراد غیرمسلمان و اتباع بیگانه......................121بند سوم: نظر برگزیده در زمینه اصل لزوم حجاب برای افراد غیرمسلمان و اتباع بیگانه.........121مبحث دوم: حفظ نظم عمومی از طریق الزام اشخاص به رعایت حجاب و ظاهر متعارف........122گفتار اول: کارایی یا عدم کارایی ابزار کیفری..............................................................122گفتار دوم: محدودیت کاربرد ابزار کیفری....................................................................124بند اول: مطلوبیت یا عدم مطلوبیت سختگیری پلیسی - قضایی.....................................124بند دوم:قلمرو مناسب برای دخالت ضابطین دادگستری ومقامات قضایی در مسئله پوشش.127فصل دوم: ارکان جرم عدم رعایت حجاب شرعی و تظاهر به عمل حرام...........................130مبحث اول: عدم رعایت حجاب شرعی.....................................................................130گفتار اول: عنصر قانونی جرم.................................................................................130گفتار دوم: زن بودن مرتکب و چرایی عدم اشاره به تکلیف شرعی مردان.........................135گفتار سوم: علنی بودن یا ارتکاب در معابر و اماکن عمومی..........................................137گفتار چهارم: منظور از ظاهر شدن بدون حجاب: شمول یا عدم شمول حکم بر بدحجابی...140مبحث دوم: تظاهر به عمل حرام...........................................................................142گفتار اول: تبیین مفهوم حرمت شرعی و نسبت آن با اصل قانونی بودن جرم..................142بند اول: اصطلاحات و اقسام حرمت......................................................................142بند دوم: تبیین حدود اصل قانونی جرم و مجازات......................................................143بند سوم: حرمت شرعی و نسبت آن با اصل قانونی بودن جرائم و مجازاتها...................144گفتار دوم: جریحه دار ساختن عفت عمومی و مفهوم آن...........................................149نتیجه گیری....................................................................................................153فهرست منابع و مآخذ.......................................................................................157چکیده انگلیسی.............................................................................................163چکیده:برخى از رفتارهاى نابهنجار در سطح اجتماع ،ارتباط تنگاتنگى با نظم،امنیت،عفت عمومى وسلامت اخلاقى جامعه دارند که «عدم رعایت حجاب شرعى» در سطح جامعه یکى از مهم ترین این رفتارهاست.در جامعه اسلامى«حجاب»(پوشش اسلامى) یک رفتار بهنجار و رعایت آن یکى از ضروریات دین و از حقوق مسلم جامعه اسلامى است.قانونگذار نیز با درک آثار منفى «عدم رعایت حجاب شرعى» و ضرورت رعایت آن،«عدم رعایت حجاب شرعى در معابر وانظار عمومى»را جرم شناخته وبراى آن مجازات مقرر فرموده است(تبصره ماده ۶۳۸ ق.م.ا)که متاسفانه بسیارى از مشمولان این جرم از وجود آن بى اطلاع هستند.حال با وجود پدیده رایج «عدم رعایت حجاب ،ظاهر وپوشش شرعى»در میان افراد جامعه ضرورت آن حس مى شود که با این موضوع به نحو علمى برخورد کرده وریشه هاى آن شناسایى وراهکارهاى مناسب ارائه گردد.بنابراین در این تحقیق سعى بر آن است تا براى تحقق اهداف فوق ،مساله «حجاب» و«عدم رعایت حجاب شرعى» از دیدگاه هاى شرعى،فقهى،جامعه شناختى،روانشناختى،جرم شناختى و حقوقى تبیین وتحلیل نماییم .پایان نامه حاضر در بردارنده سه بخش مى باشد.در بخش اول به بررسی ابعاد تاریخی ،اجتماعی ومذهبی پوشش وظاهر اشخاص در ادیان واقوام مختلف و همچنین دین مبین اسلام و ایران امروزی پرداخته می شود. در بخش دوم به بررسی آسیب شناسی فرهنگ حجاب وارائه راهکارهای پیشگیری از بد حجابی وپدیده های مشابه آن با رویکردی بر نظریات مطرح در حوزه جرم شناسی وجامعه شناختی می پردازیم ودر نهایت در بخش سوم به تحلیل و بررسی مداخله حقوق جزا در کنترل پوشش وظاهراشخاص با تکیه بر مبانی جرم انگاری جرم «عدم رعایت حجاب شرعی»و ارکان تحقق این بزه همت می گماریم.مقدمه:نوع لباس، نمادی از فرهنگ جامعهلباس فراتر از یک نیاز طبیعی در زندگی انسانها، امروزه بعنوان نمادی از فرهنگ جامعه محسوب می شود. که این نماد و شاخص فرهنگی در قالب خرده فرهنگها و سنتهای قومی و قبیله ای بیشتر تجلی می کند به گونه ای که برای بازشناسی و تمایز فرهنگهای مختلف از یکدیگر می توان از الگوی پوشش آنان بهره گرفت. در گذشته و در میان قبائل، نوع لباس افراد، نشانگر تعلق آنها به قوم یا قبیله خاصی بوده است. لباس در زندگی امروزه انسانها نیزکارکردهای گسترده و متنوعی دارد. از جمله کارکردهای فردی این مقوله، پاسخگوئی به نیاز فطری خود استتاری است. براساس این نیاز، انسان در هر شرایطی حتی در محیطی که کسی نباشد، تمایل درونی به برخورداری از حداقل میزان پوشش دارد و از برهنگی می پرهیزد. همچنین تأمین امنیت فردی از جهت محافظت بدن از گرما و سرما و شرایط متنوع جوی و جلوگیری از تحریک هوسبازان برای هرگونه اقدام احتمالی، عامل مهمی برای رعایت پوشش در محیط خارج ازخانه محسوب میشود.پوشش و بهره گیری از لباس به نیاز طبیعی خودآرائی و زیبائی دوستی انسان نیز پاسخ می دهد. تنوع الگوهای پوششی در میان افراد و نیز زیبائیها و جذابیتهای بکار رفته در لباسها مؤید این مسئله، می باشد. افراد با توجه به سلایق، انگیزه ها و فرهنگ حاکم بر محیط، در انتخاب شکل، رنگ و جنس لباس مورد علاقه خود اعمال نظر می کنند و با جلوه گری از طریق آن به حس خودآرائی و زیبائی دوستی درونشان پاسخ می دهند. متأسفانه امروزه با زیاده روی در پرداختن به این امر، جنبه های منفی پوشش در قالب تجمل گرائی، مدپرستی و خودنمائی نمود بیشتری یافته است که می توان گفت علت اصلی آن غفلت از خودآرائی درونی و تهذیب نفس است.از سوی دیگر کارکردهای اجتماعی لباس را نمی توان نادیده گرفت. امروزه لباس هویت خاصی را به افراد و حتی جوامع بخشیده است. لباس در میان افراد جامعه نوعی منزلت و شخصیت اجتماعی را بوجود می آورد و در ابعاد منفی ایجاد تفاخر و چشم هم چشمی می کند. الگوهای مختلف پوشش ضمن ایجاد شخصیت و منزلت فردی می توانند بیانگر سنتها، ارزشها و نوع فرهنگ حاکم بر جوامع باشند. مهمتر از همه، لباس امروزه نماد فرهنگی جوامع و جزئی از پیکره آن محسوب می شود تا جائیکه با هنجارها و ارزشهای حاکم بر جوامع گره خورده و بعنوان یکی از ابزار مهم در جهت شناسائی فرهنگهای مختلف و حتی تحول در ساختار فرهنگی یک جامعه بکار گرفته می شودپوشش وحجاب علاوه بر پیشینه ای تاریخی وفرهنگی از منظر ادیان الهی هم از جایگاه مخصوصی برخوردار بوده چنانچه در دین مبین اسلام طبق آیات قرآن و روایات، پوشش اندام و زیبایی‌های بدن به نحوی که زینت زنان را پنهان کند و حجم اندام را به نحو تحریک آمیز نشان ندهد برای زن مسلمان لازم و واجب است.به لحاظ جرم­شناسی وبررسی موضوع ازنگاه حقوق جزا با ذکر مقدمه­ای به اصل موضوع می پردازیم.حقوق کیفری کلاسیک کانون توجه خود را بر مساله جرم و مجرم مستقر ساخته بود و با تفکیک بزهکار ازبی گناه در مقام مجازات و تنبیه مجرم بود.حقوق کیفری نوین اما به مرحله پیش از جرم یعنی وضعیت پیش مجرمانه توجه خاص مبذول می دارد. چرا که معتقد است وضعیت پیش از ارتکاب جرم به مثابه کاتالیز و تسهیل کننده ای است که ارتکاب جرم را موجب می شود بنابراین با کنترل آن می تواند وقوع بزه را کنترل و پیشگیری نمود.در این نگاه پیشینی به جرم موضوع بزه دیده مداری به مثابه یکی از عوامل موجهه جرم مطرح می شود در واقع در فرایند تکوین جرم علاوه بر مجرم و خصوصیات فردی و اجتماعی که او در آن زندگی می کند بزه دیده و مجنی علیه نیز سهمی در حرکت مجرم از مرحله اندیشه و قصد مجرمانه به سوی عمل دارد که بر همین اساس بزه دیده شناسی را لازم و اجتناب ناپذیر می سازد. با پیشگیری از فرایند بزه دیدگی یعنی بزه دیده واقع شدن گروه هایی که بالقوه استعداد بزه دیده واقع شدن دارند و آسیب پذیر می باشند می تواند به طور غیر مستقیم مانع از تکوین جرم شد. این همان پیش گیری وضعی است که وضعیت پیش از جرم را تحت کنترل خود در می اورد.در واقع در این دیدگاه وضعیت بزه دیده خود سائق مجرم به سمت او به عنوان آماج بزه بوده است. این بزه دیده است که به صورت فعال و نه منفعلانه زمینه ساز جرم شده است و بنابراین این تصویر سنتی که بزه دیده قربانی مظلوم و منفعلانه جرم بوده است را باید در موارد بسیاری فروگذارد و نگاهی علت شناختی به بزه دیده داشت.بی شک وضعیت زنانی که بدون رعایت حجاب در معابر عمومی ظاهر می شوند تحریک کننده بوده و سائق مجرم به ارتکاب جرم است. نمی توان برهنگی زنان را به رسمیت شناخت و آن گاه یکسره بر طبل مجازات متجاوزکوفت.جرم انگاری بد حجابی از این منظر ضرورتی است که منتفع اصلی آن خود زنان خواهند بود چرا که موجب پیشگیری از جرایم جنسی علیه ایشان می شود.قانون کیفری نیز به این تناسب می بایست در نظام تعیین مجازات سهمی را به نقش بزه دیده و اثر گذاری او در ارتکاب جرم اختصاص دهد.در مورد جرایم علیه زنان نیز آن گاه که پوشش و وضعیت ایشان محرک به جرم بوده است می بایست حمایت حقوق کیفری از آن ها نیز کاهش یابد. و در مبارزه با جرایم جنسی از نقش مهم و بی بدیل ضرورت مبارزه با فرایند بزه دیدگی که بد پوششی از مصادیق بارز و مسلم آن است غفلت نورزید.پیشگیری از جرم از تکالیف حکومت ها ست. بنابراین مبارزه با پدیده شوم بد حجابی از وظایف ذاتی دولت و قوای انتظامی و قضایی است .بی توجهی حکومت به این مقوله زمینه ساز رشد چشم گیربد حجابی و جرایم ناشی از آن مانند مزاحمت و تجاوز خواهد شد.پرداختن به انحرافات و آسیب های مذکور همواره توجه پژوهشگران و محققان دینی و غیر دینی را به خود جلب نموده و کتاب ها و مقالات و آثار متعددی تدوین، تنظیم و به مخاطبان ارایه گردیده است.دراین جا به دور از کلی گویی های رایج و تجزیه و تحلیل های خاصه مقالات و آثار تحقیقات و پژوهش های مفصل، سعی شده است، به بررسی ابعاد مختلف پوشش وظاهر اشخاص از نگاه حقوق جزا و در ادامه به ریشه یابی و ارایه راه کارهای عملی در مورد یکی از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی و فرهنگی (یعنی بدحجابی) را مورد بحث قرار داده و متنی آموزشی مبتنی بر رویکرد حقوقی،جامعه شناختی و آموزه های وحیانی، به علاقه مندان ارایه شود.بند اول: پرسش اصلیآیا بد حجابی جرم است یا انحراف اجتماعی است؟ (اگر هر دو، مرز میان جرم و انحراف چگونه باید ترسیم شود؟)بند دوم: پرسش فرعی1- از میان پاسخ های مختلف متصور نسبت به پدیده بدحجابی یا آرایش ها و پوشش های غیر متعارف یا نا مشروع ، کدام پاسخ ها و در چه مواردی تناسب بیشتری دارد؟ ( اعم از کیفری، اداری یا انظباطی، جامعوی و یا ترکیبی از آن ها ) .2- در صورتی که پاسخ کیفری در برخی موارد نا متناسب یا دارای آثار سوء تلقی می شود ، ابعاد و نتایج نامطلوب این نوع از پاسخ از لحاظ جرم شناسی چگونه قابل ارزیابی است؟بند سوم: فرضیه ها1- بد حجابی و عدول از موازین شرعی در پوشش و آرایش در صورتی که با ماده 638 ق . م . ا و تبصره آن دقیقاً منطبق باشد جرم بوده و در غیر این صورت فقط انحراف اجتماعی محسوب می شود، و لذا نباید با آن برخورد قهر آمیز شود.2- گزینش برخورد کیفری یا پلیسی با آن قسمت از پدیده مذکور که فقط انحراف اجتماعی محسوب می شود نه تنها فایده از لحاظ بازدارندگی و یا ارشاد اخلاقی افراد ندارد بلکه ضمن ضربه زدن به اصل حاکمیت قانون و نظارت عالیه قوه قضائیه ، موجب دین گریزی و ایجاد احساسات منفی نسبت به دستگاه قضایی و انتظامی شده و نهایتاً به علت ترویج نگاه منفی نسبت به مسئله حجاب ، آثار نا مطلوب فراوان در پی دارد.***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : 178 قیمت : چهارده هزار تومان  

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید